Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2008, 17:39
Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Citaat:
Afhankelijk van de auto (en type cruise control) is dit ook lang niet altijd het geval hoor Als ik wil kan ik op de snelweg de auto met alleen de cruise control besturen. Het ding heeft drie knoppen: harder/vastzetten, langzamer/vastzetten of een soort pauzeknop. Als hij aanstaat kan ik die laatste indrukken en gaat hij uit, dan remt hij ook op de motor af. Als ik hem nog eens indruk trekt hij weer op naar de vastgezette snelheid - handig als je opeens moest remmen of schakelen. En natuurlijk kan je er ook gewoon 'doorheen' trekken. Als je dan weer gas loslaat blijft hij weer op het vastgezette pijl steken. Zo heel veel anders werkt het dus niet, en het is in moderne auto's al lang niet meer zo onhandig
En nog moderne techniek heeft adaptive cruisecontrole. Hierdoor zet je gewoon de cc en je hoeft enkel te sturen, remmen en gas geven doet-ie zelf. Enkel bij bochten e.d. moet je even de controle zelf overnemen.
Advertentie
Oud 03-11-2008, 19:22
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
even een theorie vraagje die ik ws. fout beantwoord heb op mijn examen:

en auto die stilstaat op de vluchtstrook om melding te doen van en ongeval.
Mag dat nu wel of niet?

ik dacht van niet: alleen eigen ongeval/pech...
ik kan het ook nergens vinden in mijn boeken.
100% zeker weet ik het niet, maar ik denk het wel. Handheld bellen is immers strafbaar en zonder handsfree kit moet je dus wel stoppen om te bellen. Plus dat je verplicht bent melding te maken. Het lijkt mij dus wel moeten mogen, anders spreekt de wet zichzelf tegen in deze situatie
Oud 03-11-2008, 19:45
Verwijderd
03 Dec 2004 begonnen
24 Juni 2005 afgereden
34 uur les gehad
1x geslaagd
Oud 04-11-2008, 01:52
KIET
KIET is offline
Citaat:
En nog moderne techniek heeft adaptive cruisecontrole. Hierdoor zet je gewoon de cc en je hoeft enkel te sturen, remmen en gas geven doet-ie zelf. Enkel bij bochten e.d. moet je even de controle zelf overnemen.
Dan heb je het al weer over (opties bij) de premium merken en modellen. Voorlopig heeft de gemiddelde automobilist nog niet de beschikking over dat soort systemen. Normale cruise control is al bij veel middenklassers en hoger standaard of een niet erg dure optie Een uitbreiding daarop is dat de auto ook een noodstop kan maken als er niet wordt gereageerd door de bestuurder (de Volvo XC60 gaat dat systeem bijv. gebruiken om kop-staartbotsingen bij lage snelheden tegen te gaan). Maar je moet het systeem wel aanzetten, wat Mercedes bij een demonstratie eens is vergeten, want anders gaat het mis
Oud 04-11-2008, 08:33
Verwijderd
Citaat:
Dan heb je het al weer over (opties bij) de premium merken en modellen. Voorlopig heeft de gemiddelde automobilist nog niet de beschikking over dat soort systemen. Normale cruise control is al bij veel middenklassers en hoger standaard of een niet erg dure optie Een uitbreiding daarop is dat de auto ook een noodstop kan maken als er niet wordt gereageerd door de bestuurder (de Volvo XC60 gaat dat systeem bijv. gebruiken om kop-staartbotsingen bij lage snelheden tegen te gaan). Maar je moet het systeem wel aanzetten, wat Mercedes bij een demonstratie eens is vergeten, want anders gaat het mis
Nee hoor, Renault heeft dat bijvoorbeeld ook en hoe zeer ze het ook willen in Frankrijk, ze zijn geen premium merk. Volgens mij is dat vanaf de Clio III een optie, dus op zich redelijk bereikbaar voor de gemiddelde automobilist.
Dat probleem van Mercedes had met iets anders te maken, iets met teveel metaal enzo, waardoor het signaal van de radar verstoord werd. Dat soort demonstraties moet je dan ook eigenlijk niet doen in een loods, dat is sowieso niet het slimste om te doen
Oud 04-11-2008, 13:49
KIET
KIET is offline
De Clio heeft een cc/begrenzer-systeem, vanaf de nieuwe Laguna willen ze het er bij in stoppen, maar dan is het nog steeds niet erg goedkoop. Als losse optie kost het zo'n 2000 euro, en ik betwijfel of de gemiddelde autokoper dat er voor over heeft als normale cruise control al zo goed als standaard is. Het duurt nog wel even voordat het net zo standaard is als cruise control nu
En het klopte inderdaad dat het systeem aanstond maar simpelweg niet werkte (er deden na die crash zoveel verhalen de ronde, ik heb kennelijk het verkeerde opgepikt). Maar ze wísten dus ook dat het systeem niet werkte onder die omstandigheden en hadden gewoon een plank neergelegd als teken dat de bestuurder daar moest remmen - en dat ging gewoon mis. Wat eigenlijk op hetzelfde neerkomt.

Maar dat roept wel het punt op dat dergelijke systemen misschien niet zo veilig zijn als men denkt. Ten eerste hoort het systeem het overal te doen, en ten tweede loop je teveel het risico dat mensen er blindelings op gaan vertrouwen. Het is een mooi systeem, maar het heeft wel een keerzijde
Oud 04-11-2008, 14:42
Dysmorphofobist
Citaat:
Maar dat roept wel het punt op dat dergelijke systemen misschien niet zo veilig zijn als men denkt. Ten eerste hoort het systeem het overal te doen, en ten tweede loop je teveel het risico dat mensen er blindelings op gaan vertrouwen. Het is een mooi systeem, maar het heeft wel een keerzijde
Ik heb zelf ervaring met dergelijke systemen en ik kan je vertellen dat ze veilig zijn. Het voorbeeld dat jij aanhaalt is al enkele jaren oud. Ik moet overigens wel toegeven dat ik het systeem niet vertrouw en dus altijd maar zelf rem. Maar voor afstand houden is het wel fijn, zodat je gewoon op een 80/100-weg je CC aan kunt zetten en dan niets hoeft te doen. Wat overigens wel irritant is als mensen op de snelweg hun auto voor je neus zetten, hierdoor remt de auto automatisch, is wel enigszins storend.
Oud 04-11-2008, 19:56
Verwijderd
en bij zware belading van de auto, heeft dat dan effect op de verlichting??
Oud 04-11-2008, 20:28
M@rco
M@rco is offline
Ja. Daarom kun je in alle moderne auto's de koplampen verstellen
Oud 05-11-2008, 00:06
Verwijderd
Citaat:
Bij oude auto's ook wel, alleen moet je dat dan handmatig, dwz, met je handjes 'under the hood', doen
Oud 05-11-2008, 01:38
KIET
KIET is offline
Citaat:
Ik heb zelf ervaring met dergelijke systemen en ik kan je vertellen dat ze veilig zijn. Het voorbeeld dat jij aanhaalt is al enkele jaren oud. Ik moet overigens wel toegeven dat ik het systeem niet vertrouw en dus altijd maar zelf rem. Maar voor afstand houden is het wel fijn, zodat je gewoon op een 80/100-weg je CC aan kunt zetten en dan niets hoeft te doen. Wat overigens wel irritant is als mensen op de snelweg hun auto voor je neus zetten, hierdoor remt de auto automatisch, is wel enigszins storend.
Cruise Control is wel tamelijk veilig, adaptieve zelfs nog wat meer omdat je niet op anderen kan 'inrijden' omdat je de cc niet uit wil zetten. Maar als straks automatische remsystemen in auto's komen en mensen gaan louter daarop vertrouwen - en er zijn mensen die dat (gaan) doen - dan voorzie ik wel problemen op het moment als die systemen het af laten weten (of als ze vergeten dat een andere auto het niet heeft als ze er in rijden). Het probleem zal hem niet in het systeem zélf zitten, maar meer in de toepassing en het gebruik ervan. Ik zou er zelf in ieder geval ook niet volledig op vertrouwen.
Oud 06-11-2008, 16:18
sainty
sainty is offline
11 lessen gehad nu, gaat wel goed denk ik, net theorie gehaald, 50/50
Oud 07-11-2008, 10:08
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Bij auto's vanaf 1996 (of '98?) is dit zelfs verplicht
Oud 07-11-2008, 20:05
Verwijderd
nou bedankt voor de antwoorden! ik ben geslaagd voor mn theorie!!
Oud 08-11-2008, 18:03
Balance
Balance is offline
Gefeliciteerd, goed zo
Oud 09-11-2008, 16:06
Verwijderd
Citaat:
Bij auto's vanaf 1996 (of '98?) is dit zelfs verplicht
Maar wie doet het ooit?
Oud 09-11-2008, 16:50
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Maar wie doet het ooit?
Ik
En iemand die z'n lampen niet naar beneden richt met een zware lading en/of aanhanger krijgt van mij wel groot licht..
Helaas zijn mensen vaak zo dom dat ze dan terug gaan seinen
Oud 09-11-2008, 17:00
Verwijderd
Nou ja, met een zware aanhanger, akkoord. Maar als je drie man op de achterbank hebt? Ik heb dat nog nooit gezien.
Oud 09-11-2008, 17:05
KIET
KIET is offline
Een groot licht signaal kan natuurlijk wat meer betekenen; je rijdt met groot/verkeerd licht, je licht is kapot of oppassen er is iets gaande (flitsers bv). Als iemand de intentie niet kan raden is het toch niet zo vreemd dat iemand gewoon maar terug signaleert? Die neemt er akte van en als hij een beetje verstandig is zal hij pas naar meerdere signalen eens de oorzaak bij zijn voertuig zoeken (flitsers en groot licht zijn zo gecontroleerd, iets met de lampen zelf denk je al veel minder snel aan).

Overigens stel ik het ook bij met een zware lading en/of een kar, maar alleen in de Picasso. Mijn eigen auto heeft dat niet, dus als ik eens wat passagiers op de achterbank heb dan kan ik daar verder niet veel aan doen Bij de 121 staan de lichten wel al wat hoger dan.
Oud 09-11-2008, 17:05
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Nou ja, met een zware aanhanger, akkoord. Maar als je drie man op de achterbank hebt? Ik heb dat nog nooit gezien.
De achterbank valt meestal wel mee..
Ik heb m'n lampen wel iets naar beneden moeten zetten omdat ik nu een subwoofer + toebehoren in m'n kofferbak heb liggen.
Oud 10-11-2008, 00:07
Dysmorphofobist
Voor een zware aanhanger kan ik in het managementsysteem gewoon aangeven dat de auto een aanhanger moet trekken. Aan de hand van deze informatie maakt de auto de nodige aanpassingen.
Oud 10-11-2008, 14:36
Balance
Balance is offline
Citaat:
Bij mij zit het knopje rechts van m'n stuur, dus het is een bijzonder kleine moeite om bij een volle auto het knopje van 0 naar 2 te zetten.
Oud 10-11-2008, 17:17
Verwijderd
Citaat:
Voor een zware aanhanger kan ik in het managementsysteem gewoon aangeven dat de auto een aanhanger moet trekken. Aan de hand van deze informatie maakt de auto de nodige aanpassingen.
Dat geeft al aan dat het geen auto betreft die geen aanhangers zou moeten trekken.
Oud 10-11-2008, 17:41
Dysmorphofobist
Citaat:
Dat geeft al aan dat het geen auto betreft die geen aanhangers zou moeten trekken.
Het is een auto waar je géén aanhanger achter verwacht.

Er is ook een optie die je kunt instellen mocht je getrokken moeten worden d.m.v. een touw.
Oud 10-11-2008, 18:29
Verwijderd
Eh, ja, een 'geen' teveel.

Zag laatst ook weer een nieuwe BMW 7 rondrijden met een mini-aanhangertje erachter met wat losse planken erin. Dat hoort toch niet.
Oud 10-11-2008, 19:27
MTpower
MTpower is offline
Citaat:

Zag laatst ook weer een nieuwe BMW 7 rondrijden met een mini-aanhangertje erachter met wat losse planken erin. Dat hoort toch niet.
Zo kwam ik pas ook een volledig uitgebouwde calibra tegen
Oud 10-11-2008, 20:44
Dysmorphofobist
Citaat:

Ik rijd ook weleens met een kar hoor. En bij dubbele stoplichten zet ik hem gewoon aan de linkerkant hoor, ik trap alsnog iedereen voorbij.
Oud 01-06-2009, 17:16
Verwijderd
Wat een drukte. Nog iemand aan het lessen of net geslaagd ofzo?
Oud 02-06-2009, 13:52
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Nope. Heb nu sinds februari mijn rijbewijs. Overmorgen is het een jaar geleden alweer dat ik mijn theorie heb gehaald!
Oud 02-06-2009, 13:54
Verwijderd
Goed bezig. Al veel gereden en eigen auto enzo?
Oud 02-06-2009, 16:09
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
ik ga volgende week examen doen
Oud 02-06-2009, 20:24
Verwijderd
En hoe lang ben je bezig geweest enzo?
Oud 02-06-2009, 23:04
Nalah
Nalah is offline
Heb in februari mn theorie gehaald, en ga vanaf september lessen.
Oud 02-06-2009, 23:13
Verwijderd
Citaat:
De vlotte aanpak.
Oud 03-06-2009, 09:28
blauw engeltje
Citaat:
En hoe lang ben je bezig geweest enzo?
oeh, *Belgje* dus ander systeem enzo
in januari heb ik m'n theorie gedaan, dan in januari/februari 20u praktijklessen gevolgd bij de rijschool, en sinds eind februari mag ik nu dus alleen rijden met mijn 'voorlopig rijbewijs', zoals ze dat hier noemen, en na 3 maanden 'stage' (dus in je eentje oefenen) mag je dan examen doen... heb nu 1500km gereden ongeveer, voor degenen die dat relevant vinden. nog niet gigantisch veel, met andere woorden, maar ik denk wel dat ik er klaar voor ben.
Oud 03-06-2009, 10:40
Methuselah
Methuselah is offline
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ge 5 jaar geleden ook al eens geprobeerd hebt hé.
Oud 03-06-2009, 11:02
blauw engeltje
Citaat:
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ge 5 jaar geleden ook al eens geprobeerd hebt hé.
totààl niet relevant
Oud 10-06-2009, 19:26
blauw engeltje
geslaagd! (zie het 'zou je vandaag...'-topic )
Oud 10-06-2009, 19:38
Verwijderd
Gefeliciteerd!

Wel in Belgïe blijven he!
Oud 11-06-2009, 10:31
31337
31337 is offline
Citaat:
Waarom heb je nu dan al je theorie gehaald? Is maar een jaar geldig, dus moet je vrij snel je rijbewijs halen.
Oud 12-06-2009, 12:31
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
totààl niet relevant
Jawel, ge hebt dus wel langer bezig gezeten in totaal, die ervaring van vroeger heeft nu ook wel geholpen hé...
Oud 12-06-2009, 12:48
blauw engeltje
Citaat:
Jawel, ge hebt dus wel langer bezig gezeten in totaal, die ervaring van vroeger heeft nu ook wel geholpen hé...
dat één jaar dat ik gemiddeld één keer in de vier weken een uur tegen mijn goesting met de auto ging rijden, en al in paniek sloeg als ik ne tegenligger zag op een smal stuk baan? dat ik examen ging doen enkel en alleen omdat mijn voorlopig rijbewijs de dag erna zou vervallen? en dat ik niet verder ben geraakt dan het parkeren en niet op den openbare weg ben geweest met het examen?
dié ervaring heeft mij nu niet geholpen hoor die paar duizend kilometer die ik de afgelopen twee jaar achterop de moto heb gezeten heeft een heleboel meer geholpen
Oud 14-06-2009, 12:55
Mephisto
Mephisto is offline
Ik ben er nog steeds stellig van overtuigd dat de het rijgedrag van de gemiddelde belg ver onder de maat is.
Oud 14-06-2009, 17:08
blauw engeltje
Oud 14-06-2009, 20:31
Verwijderd
Citaat:
Ik ben er nog steeds stellig van overtuigd dat de het rijgedrag van de gemiddelde belg ver onder de maat is.
Tsja, als de rijopleiding ver onder de maat is, dan heb je al een behoorlijke achterstand om mee te beginnen he
Oud 15-06-2009, 03:22
Methuselah
Methuselah is offline
Citaat:
Nou, toen ik naar Enschede reed, kwam ik toch meer asociale Nederlanders op de weg tegen dan dat ik op een vergelijkbaar traject in België asociale Belgen zou tegenkomen...
Oud 15-06-2009, 07:43
blauw engeltje
en ik ben gisteren hier in mijn eigen woonplaats nog bijna van de baan gereden door een Nederlander die zijn rijvak niet hield
Oud 15-06-2009, 10:05
Mephisto
Mephisto is offline
Citaat:
Nou, toen ik naar Enschede reed, kwam ik toch meer asociale Nederlanders op de weg tegen dan dat ik op een vergelijkbaar traject in België asociale Belgen zou tegenkomen...
Hufterig rijgedrag is iets anders dan grove inschattingsfouten maken; als ik een Belgisch kenteken zie op een 2- of meerbaans rotonde zie dan hou ik wat extra afstand omdat ik regelmatig zie dat meneer of mevrouw halverwege zich realiseert dat hij/zij op de verkeerde baan zit en zonder enig gebruik van de spiegels gewoon het stuur omgooit.

En nog meer van dat soort dingen.
Oud 15-06-2009, 11:06
Nona
Nona is offline
Belgen komen op mij vaak aso over, maar ik denk ook dat dat komt doordat ik voornamelijk Belgen tegenkom die lange afstanden rijden (en dat dagelijks) om tussen het wonen in Belgie en het werken in Nederland heen en weer te kunnen. Die mensen zijn als vanzelf wat asocialer, dat is bij Nederlanders evengoed. Dus Nederlanders zullen in Belgie ook wel geen beste indruk maken.
Oud 15-06-2009, 17:32
blauw engeltje
Citaat:
Die mensen zijn als vanzelf wat asocialer, dat is bij Nederlanders evengoed. Dus Nederlanders zullen in Belgie ook wel geen beste indruk maken.
voilà.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten