Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-01-2009, 21:41
Briseïs
Briseïs is offline
Heb je het nou tegen een iemand in het bijzonder of probeer je gewoon het topic samen te vatten?
In elk geval: dat wisten we allang hoor.
Oud 03-01-2009, 00:44
Verwijderd
Idd ja, lief hoor maar euh kind of duh.
Oud 03-01-2009, 17:07
PatoLoco
PatoLoco is offline
Sja... er komen nogal vaak dezelfde vragen terug vandaar...

Mijn oprechte excuses voor mijn absoluut nutteloze post
Oud 03-01-2009, 18:12
Balance
Balance is offline
Welnee, hij kwam misschien wel erg uit de lucht vallen, maar wellicht heeft iemand er wat aan.
Oud 04-01-2009, 01:13
flyaway
flyaway is offline
Ik vind het een nuttige post, vat het goed samen.
Oud 07-01-2009, 23:55
Briseïs
Briseïs is offline
Verbrand je eigenlijk significant meer energie als je het koud hebt?
Oud 08-01-2009, 16:14
PatoLoco
PatoLoco is offline
Dat vraag ik mij ook al heel lang af! Langs de eene kant zal je lichaam bij warm weer harder afzien (in een poging om de lichaamstemperatuur laag genoeg te houden) dus dan zou je kunnen denken dat je zo dus meer verbrandt. Maar we weten allemaal ook wel dat je lichaam moet "stoken" om warm te blijven in koud weer.

Ik durf niet met zekerheid te zeggen dat je meer verbrandt bij koud weer ivm warm weer...

Dit ga ik effe googlen
Oud 08-01-2009, 16:27
PatoLoco
PatoLoco is offline
Citaat:
You burn fewer calories when you exercise in cold weather than you do when it's hot. The hotter it is, the more extra work your heart has to do to prevent you from overheating. More than 70 percent of the energy produced by your muscles during exercise is lost as heat. So the harder you exercise, the hotter your muscles become. In hot weather, not only must your heart pump extra blood to bring oxygen to your muscles, it must also pump hot blood from your heated muscles to your skin where heat can be dissipated.

On the other hand, in cold weather, your heart only has to pump blood to your muscles and very little extra blood to your skin to dissipate heat. Your muscles produce so much heat during exercise that your body does not need to produce more heat to keep you warm. So your heart works harder and you burn more calories in hot weather. This information should not discourage you from exercising when it’s cold, because staying in shape is a year-round proposition. However, it may help to explain why so many people find the pounds creeping on in the wintertime, even when they stay active.
BRON:

http://www.drmirkin.com/public/Ezine030605.html

Een groot deel van de andere websites vergelijken koud weer met normaal weer. Het argument is dan dat je bij koud weer begint te bibberen en zo dus extra verbrandt. Het is natuurlijk logisch dat je lichaam zichzelf warm moet houden en dus energie verbruikt. Wat wel opvallend is, is dat veel websites er geen rekening mee houden dat je lichaam bij warm weer ook energie verbruikt om zich af te koelen... Op Wikianswers en Yahoo answers zie je zulke reacties redelijk vaak...

Misschien ook wel interessant...

Citaat:
PUBLISHED 12/05/2006
No, unfortunately running when temperatures are low is not an effective strategy for upping your caloric expenditure. Studies suggest that shivering burns more calories, but if you're dressed adequately when you run-and you should be-the rapid rise in body temperature that occurs when you start running keeps you from shivering within a few minutes. There is, however, evidence that athletes take in more calories after cold-weather workouts, possibly because food helps warm us and because our appetites wane in warm temperatures. This is one reason we tend to put on a few pounds of winter weight. The solution, of course, is to keep up your running and be conscious of what you eat afterward.
-Cindy Dallow, Ph.D., R.D., is a Colorado-based marathoner and nutrition consultant (see www.partnersinnutrition.com).

BRON: http://www.runnersworld.com/article/...1143-0,00.html

Al bij al is er veel tegenstrijdigheid...

Volgens mij ga je meer energie verbruiken in te warm weer dan in te koud weer.
Zoals in de laatste quote gezegd werd, warmt je lichaam door de beweging op en merk je dus niet veel van het koude weer. Ikzelf ga ook lopen in dit weer en in een pull + short heb ik echt geen kou.

Volgens mij is verbrand je dus meer in erg warm weer dan in erg koud weer...
Oud 08-01-2009, 16:30
Briseïs
Briseïs is offline
Maar daar gaat het allemaal over exercise, ik bedoelde gewoon als je achter je computer zit ofzo.
Oud 08-01-2009, 23:11
PatoLoco
PatoLoco is offline
Hmm geen idee eigenlijk...

Ik zou denken dat het verschil niet zo geweldig groot is...
Oud 09-01-2009, 08:11
blurred
blurred is offline
Citaat:
Het argument is dan dat je bij koud weer begint te bibberen en zo dus extra verbrandt.
Met koud weer heb ik een warme jas aan en een sjaal om, ik bibber dus niet en daarom heeft het weer geen invloed op mijn afvalproces (lijkt me). Wat maakt het trouwens eigenlijk uit? Het verschil kan nooit zo groot zijn dat wanneer je chips gaat zitten eten in de kou, je toch afvalt. Het verschil is zo miniem dat je het niet mee moet nemen in je berekeningen en er eigenlijk niet eens over na moet denken. Als je serieus met al dat soort dingen rekening gaat houden sla je in mijn ogen een beetje door.
Oud 09-01-2009, 13:06
Verwijderd
Nou het is wel zo dat als ik heel moe ben, ik het altijd koud krijg... dus blijkbaar is er dan niet genoeg energie over om me echt warm te stoken? Maar ik denk niet dat het meer dan een paar kcal per dag uitmaakt.
Oud 09-01-2009, 16:34
PatoLoco
PatoLoco is offline
Citaat:
Met koud weer heb ik een warme jas aan en een sjaal om, ik bibber dus niet en daarom heeft het weer geen invloed op mijn afvalproces (lijkt me). Wat maakt het trouwens eigenlijk uit? Het verschil kan nooit zo groot zijn dat wanneer je chips gaat zitten eten in de kou, je toch afvalt. Het verschil is zo miniem dat je het niet mee moet nemen in je berekeningen en er eigenlijk niet eens over na moet denken. Als je serieus met al dat soort dingen rekening gaat houden sla je in mijn ogen een beetje door.
Daar ben ik het allemaal helemaal mee eens

Het maakt volgens mij inderdaad helemaal niet veel uit als je wilt vermageren ofzo maar 't is wel interessant om te weten qua prestaties en energieverbuik in het algemeen. Dat bedoelde ik eigenlijk vooral...

Oh en ik doelde eigelijk meer op of je bij erg koud weer meer energie verbuikt tov erg warm weer (terwijl je dezelfde 'intensieve' prestatie levert dus).
Oud 09-01-2009, 17:44
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Waar ik last van heb, is extreme kouwelijkheid 's avonds. In huis is het eenentwintig graden maar vaak draag ik drie panty's met daarboven een broek, twee paar sokken, pantoffels, vier truien en een paar hemdjes. Dan nog lig ik te bibberen onder 2 fleecedekentjes. Ik overdrijf ECHT niet, mijn familie vindt het bespottelijk en gelooft er helemaal niets van, dat ik zo'n kou kan hebben.

En toch is het zo! Weet iemand wat ik daar nu aan kan doen? Of heeft het niet met eten te maken, denken jullie? (ik eet niet heel veel 's avonds, maar toch een half bord groenten een achtste bord vlees en aardappelen.
Oud 09-01-2009, 19:40
PatoLoco
PatoLoco is offline
Hmm vreemd...

Het is natuurlijk wel normaal dat de ééne mens sneller kou heeft dan de andere maar zoals jij het beschrijft is het toch wel een erg groot verschil... Dat lijkt mij niet echt normaal

Er kunnen natuurlijk allerlei redenen zijn waarom je het snel koud hebt. Misschien ben je gewoon heel gevoelig... Te mager zijn, te dik zijn kan ook (slechte doorbloeding door obesitas kan 'n koud gevoel geven). Of misschien wel een ijzertekort...

Een ijzertekort zorgt voor heel wat onaangename symptomen omdat het in grote mate je bloed beïnvloedt. Bloed, op zich, kan onvoldoende zuurstof opnemen en daarom hebben we ademhalingspigmenten.

Bij vertebraten en nog enkele andere groepen van dieren is dit "hemoglobine". Hemoglobine bevat 4 ijzeratomen. Hemoglobine bindt zich aan het zuurstof in je longen en vervoert het naar de lichaamscellen. Een tekort aan ijzer betekent dus dat je de bouwstenen van hemoglobine onvoldoende hebt om een goed zuurstoftransport te garanderen.

Bloed is heel erg belangrijk voor je lichaam omdat het een grote rol speelt in het in evenwicht houden van je inwendig milieu. Één van de taken van je bloed is je lichaam op temperatuur houden. Door een gebrek aan ijzer is het dus mogelijk dat je het koud hebt terwijl andere mensen hier geen last van hebben.

Als de rest van je familie echt geen last heeft van de kou en jij ondanks al die kleding + dekens wel, dan is het misschien geen slecht idee om dit eens te bespreken met een dokter ofzo. Die zal misschien een bloedtestje doen om te zien om te kijken of er iets scheelt.

Ik hoop dat je er iets aan hebt
Oud 09-01-2009, 20:03
blauw engeltje
blauw engeltje is offline
Citaat:
Waar ik last van heb, is extreme kouwelijkheid 's avonds. In huis is het eenentwintig graden maar vaak draag ik drie panty's met daarboven een broek, twee paar sokken, pantoffels, vier truien en een paar hemdjes. Dan nog lig ik te bibberen onder 2 fleecedekentjes. Ik overdrijf ECHT niet, mijn familie vindt het bespottelijk en gelooft er helemaal niets van, dat ik zo'n kou kan hebben.

En toch is het zo! Weet iemand wat ik daar nu aan kan doen? Of heeft het niet met eten te maken, denken jullie? (ik eet niet heel veel 's avonds, maar toch een half bord groenten een achtste bord vlees en aardappelen.
bedoel je eigenlijk panty's als in lange strakke kousen die van je tenen tot je heupen gaan? drie over elkaar? dan krijgen je tenen geen bloed meer meid, ge moet ne keer proberen een warme douche te nemen, en dan één paar dikke, maar niet te strakke sokken aan te trekken en schapenwollen sloefkes, een joggingbroek van iets dikkere stof dan een gewone trainingsbroek, een onderhemdje à la die grijze bommagevallen van damart voor als het koud is, een gewoon t-shirtje en een fleece trui, en eventueel een sjaal in je hals. en niet te veel stilzitten. werkt veel beter dan overdressing!
Oud 09-01-2009, 20:48
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Merci, dat vind ik goeie tips. Ik zal binnenkort eens naar de dokter gaan, als het niet werkt!
Oud 10-01-2009, 00:41
Verwijderd
En je eet idd wel een beetje weinig als dat voor de hele avond is, het kan echt geen kwaad om gewoon een vol bord te eten (met groente en aardappels en vlees/danwel vervanger). Uhm als het geen reusachtig bord is natuurlijk, maar ik ga er vanuit dat jullie gewone borden hebben
Ik krijg het eigenlijk altijd al warm van het eten zelf, dus misschien kun je ook gewoon later op de avond iets warms nog eten (bijvoorbeeld cupasoup of desnoods thee drinken)?
Oud 10-01-2009, 11:48
Bloem
Bloem is offline
+ wat eet je overdag en hoe is je gewicht? Van ondergewicht kun je het ook koud krijgen.
Oud 10-01-2009, 13:37
aapje123bloem
aapje123bloem is offline
Hey jongens,

ik heb een vraagje mbt mijn ontbijt!

Is dit gezond?

2x tortile wrap van albert heijn
kwart komkommer (10cm)
2x ham
2x kaas

De wraps warm ik op in de koekenpan.

Als ik dit voor t hele jaar door eet, is dit dan gezond(als ontbijt)?
Zoniet, wat moet erbij? Of juist niet?

groetjes

+ ik heb voor wraps gekozen omdat ik brood niet erg lekker vind en dat het maken van wraps en het eten daarvan maximaal 10minuten in beslag neemt!
Oud 10-01-2009, 15:00
PatoLoco
PatoLoco is offline
Lijkt mij héél erg eenzijdig om een heel jaar door alleen dit te eten...

Ik zou het in ieder geval niet doen, behalve als je andere maaltijden wat beter zijn, zeg maar

Waarom wil je een heel jaar lang dit eten?

edit: En wat eet je zoal 's middags, 's avonds en tussendoor?

Op zich is er niet echt iets mis met je maaltijd. Je eet tenminste groenten 's ochtends, iets wat veel mensen niet doen, maar ik vind het een beetje eenzijdig. Hoewel ik eerlijkgezegd niet goed weet wat de voedingswaarde van zo'n tortilla wraps is.

Als je echt gezond wilt eten kan je beter wat meer variatie zoeken, denk ik.
Oud 10-01-2009, 18:20
aapje123bloem
aapje123bloem is offline
s avonds eet ik wel gevarieerd (ik eet namelijk thuis).
en 's middag eet ik meestal een ''luxe'' broodje (lees: croissant frikanbroodje enzo.)
of 2 sneetje brood van thuis met pindakaas

Oh jah de wraps zijn gewoon van AH
voedingswaarde per 100g

energie..........................1340KJ
eiwit..................................9,5g
koolhydrate.........................54g
waarvan suikers....................7g
vet.......................................7g
verzadigd..............................0,8g
onverzadigd...........................6g
transvet 0,1gg
voedingsvezel 3g
natrium 0,7
een tortilla wrap bevat 130 kcal

dus tja is dit gezond als ik er 2 per dag eet O_O

Laatst gewijzigd op 10-01-2009 om 18:41.
Oud 10-01-2009, 19:37
PatoLoco
PatoLoco is offline
Ik ben geen voedingsexpert natuurlijk maar het lijkt mij in ieder geval niet ongezond ofzo. Er zijn mensen die veel slechtere dingen eten als ontbijt

Ik durf het echter ook niet echt gezond noemen want er is een groot verschil tussen een maaltijd die op zich niet slecht voor je is en een maaltijd die echt gezond voor je is... als je begrijpt wat ik bedoel Als je écht gezond wilt ontbijten kan je er natuurlijk beter een goed stuk bruin brood, yoghurtje,wat fruit enzo bij eten. Maarja, hoeveel mensen eten er eigenlijk een gezond ontbijt? Ik denk maar héél weinig mensen

Misschien kan je proberen om wat meer variatie in die groenten te brengen? Lekker verschillende groentjes door elkaar mengen ofzo? Eventueel met wat kleine noten, stukjes fruit of weet'k veel wat erbij Kan erg lekker zijn en 't is al meteen heel wat gezonder

In ieder geval, zoals ik al zei, 't is op zich niet iets om je zorgen over te maken, zou ik denken, want het lijkt mij niet superongezond. Maar ik durf het ook niet echt gezond noemen omdat het misschien een beetje eenzijdig is. Echter, zoals al gezegd, er zijn maar weinig mensen die echt gezond ontbijten...
Oud 10-01-2009, 20:12
xxChange
xxChange is offline
Opzich lijkt me zo'n ontbijt niet heel ongezond ofzo, maar wat je de rest van de dag eet wel. Als middag eten zeg je dat je vaak luxe broodjes eet zoals croissants en frikandelbroodjes, maar deze zijn erg vet en bevatten voornamelijk veel verzadigd (ongezond) vet. Beter kun je zoiets alleen in het weekend eten en doordeweeks 2/3 boterhammen met wisselend beleg nemen. Ook mis ik nog zuivel en fruit.
Oud 10-01-2009, 20:31
Fayelinde.
Fayelinde. is offline
Citaat:
+ wat eet je overdag en hoe is je gewicht? Van ondergewicht kun je het ook koud krijgen.
Ik zal even een lijstje posten van een doordeweekse schooldag.

O (6u30): boterham met chocopasta of een 40 gram cornflakes, kan vanalles zijn, met een scheutje halfvolle melk.
T (10u30): stuk fruit (appel, mandarijn of banaan vaak) of koekje (kan ook vanalles zijn)
M (13u): 4 sneetjes brood met kaas of kipfilet en sla en tomaat + een pakje Sultana
T (17u): stuk fruit of koekje
A (20u): half bord groenten en een weinig vlees en aardappelen dus (ik vind dat niet zo lekker)

Ik ben 1m63 en ik weeg 58 kg. Ik heb wel niet zo'n hoog vetpercentage, ongeveer 11% (nuja, dat was een jaar geleden toch zo en mijn gewicht is gelijk gebleven).
Oud 10-01-2009, 21:20
aapje123bloem
aapje123bloem is offline
Ik drink 's ochtends melk en ik eet 1 stuk fruit per dag. Maar is het eten van luxe broodje erg gezond dan ? Ik eet al 5 jaar minimaal 1 frikandelbroodje of iets dergelijk per dag! En ben qua gewicht niet aangekomen, 1.81/70 tot 75 kilo. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik het afgelopen jaren, ongeveer 10 jaar , 's ochtends niet ontbijt. Daarom wil dit jaar hier veranderingen in brengen. Maar op het een of ander manier eet ik niet graag brood, behalve als het geroosterd(tostie) is of met geklutst ei of een of ander ongezond ding erop.

En ik heb nog 1 ongelofelijk groot ''probleem'' als ik in stad of op doorreis ben dan heb ik vaak (altijd dus) de neiging om ff snel te snacken. ( patat+2 a 3 snack >_<). Zo at ik afgelopen jaren minimaal 5 frikandellenbroodje/2x patat/4-5 snack per week!

enig advies op mijn verslaving
en hoe komt het dat ik niet significant dikker ben geworden ?
Oud 10-01-2009, 21:45
xxChange
xxChange is offline
Snelle stofwisseling gok ik

Maar het draait niet alleen om je gewicht hé, die snacks zorgen er ook voor dat de kwaliteit van je hart en bloedvaten verslechteren. Als je op doorreis bent misschien boterhammen meenemen zodat je geen ongezonde snacks hoeft te halen?
Oud 11-01-2009, 00:04
Mara
Mara is offline
Citaat:

O (6u30): boterham met chocopasta of een 40 gram cornflakes, kan vanalles zijn, met een scheutje halfvolle melk.
T (10u30): stuk fruit (appel, mandarijn of banaan vaak) of koekje (kan ook vanalles zijn)
M (13u): 4 sneetjes brood met kaas of kipfilet en sla en tomaat + een pakje Sultana
A (20u): half bord groenten en een weinig vlees en aardappelen dus (ik vind dat niet zo lekker)

Ik ben 1m63 en ik weeg 58 kg. Ik heb wel niet zo'n hoog vetpercentage, ongeveer 11% (nuja, dat was een jaar geleden toch zo en mijn gewicht is gelijk gebleven).
Ik vind dat je wel wat weinig eet voor iemand die niet hoeft af te vallen, het zou me ook niet verbazen als dit een van de oorzaken is dat je het koud hebt.
Oud 11-01-2009, 00:20
Verwijderd
Ja dat idee heb ik ook. Op zich gaat het overdag nog wel okee (okee, weinig ontbijt, maar tussen de middag eet je imo echt prima en de tussendoortjes lijken me ook prima - behalve dat ik nu zie dat jullie laat eten, dan kun je sowieso misschien nog wel iets groters eten tussen lunch en avondeten door), maar je avondeten is gewoon weinig. Als je dat echt niet lekker vindt, kun je misschien later op de avond nog gewoon weer een paar boterhammen of iets dergelijks nemen, zodat je toch genoeg energie binnenkrijgt en het dan hopelijk wat warmer hebt

Lengte/gewicht is prima, daar zou je het niet zo koud van moeten krijgen.
Oud 11-01-2009, 08:58
blurred
blurred is offline
Citaat:
enig advies op mijn verslaving
en hoe komt het dat ik niet significant dikker ben geworden ?
Ieder lichaam werkt anders, niet ieder mens wordt heel dik van frikandellen en patat. Je hebt waarschijnlijk een snelle stofwisseling, maar dat wil niet zeggen dat vette snacks helemaal niets met je lichaam doen. Het heeft zeker wel invloed op je hart- en bloedvaten, dus als ik jou was zou ik snel minderen.

Als je niet van brood houdt bij het ontbijt betekent dat toch niet meteen dat je wraps de enige andere optie zijn? Yoghurt of kwark met muesli of cruesli, fruit, ontbijtkoek, ontbijtdrink, geroosterd brood, crackers, brinta of rijstepap, er zijn meer dan genoeg opties. Het lijkt me niet alleen saai om iedere dag met zo'n wrap van de AH te beginnen, het is ook nog eens erg duur om die dingen iedere dag te kopen.

Als je niet meer zoveel wilt snacken kun je toch een mueslireep, sandwich oid meenemen voor onderweg? Al denk ik dat het lastig gaat zijn om ineens te stoppen met die gewoonte, omdat lichaam na al die jaren waarschijnlijk erg gewend is geraakt aan al dat vet.
Oud 11-01-2009, 14:07
IcedEarth
IcedEarth is offline
Fayelinde:

Heb je je ijzer al laten checken?
Denk ook 'ns aan verhoogde magnesiumbehoefte. Zelf heb ik het ook vaak koud, met name handen. Een kinesioloog (zoiets, iemand die ik kende, zelf vond ik het nogal vaag), zei dat ik extra magnesium nodig zou hebben. Symptomen komen nog wel eens overeen met ijzertekort. Het komt er op neer dat je een slechte doorbloeding hebt, maar ook snel snel spierpijn en lusteloos.

Een tijdje heb ik stelselmatig magnesium geslikt en opzich voelde ik mij toen beter, maar ja dat kan natuurlijk ook aan iets ander liggen. Nu probeer ik gewoon op mn eten te letten en zo nu en dan extra mineralen bij te slikken.
Zelf heb ik nooit magnesium bij de dokter laten checken, dat zeg ik er wel bij.
Als je bijslikt, niet te hoge doseringen dat is niet goed. Iig eerst even goed inlezen.

Tegen kou; warme thee, kruikje, ook niet te veel (strakke) kleren aan. en een muts op desnoods (veel lichaamswarmte verlies je immers via je hoofd..).

In jou geval klinkt het trouwens wel heel extreem, misschien een doktersbezoek waard??
Oud 11-01-2009, 14:28
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik heb berekend bij het voedingscentrum dat ik 2700 kcal eet. Waarom kom ik dan niet aan? Ik eet nu al zo'n 6 tot 7 boterhammen per dag (en normaal avondeten), zou dat nog meer moeten?

Ik ben in 2 jaar zo'n 4 kilo aangekomen denk ik. Weeg nu 66-67 kg voor ongeveer 1.81.
Oud 11-01-2009, 14:40
IcedEarth
IcedEarth is offline
Citaat:
Ik heb berekend bij het voedingscentrum dat ik 2700 kcal eet. Waarom kom ik dan niet aan? Ik eet nu al zo'n 6 tot 7 boterhammen per dag (en normaal avondeten), zou dat nog meer moeten?

Ik ben in 2 jaar zo'n 4 kilo aangekomen denk ik. Weeg nu 66-67 kg voor ongeveer 1.81.
Wil je persé aankomen?
Oud 11-01-2009, 15:06
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Wil je persé aankomen?
Ja, mijn streefgewicht is 69 kg (bmi van 21 ongeveer), omdat ik nog niet geheel stabiel ben op 67. Als ik bijvoorbeeld een tijd heel druk ben zit ik al snel weer op de 65. En ik vind het met mijn lengte heel naar staan als je niet veel weegt.
Oud 11-01-2009, 16:45
Fantôme
Fantôme is offline
Ik ben de afgelopen week (vanaf 4 januari) ziek geweest. Ik had voornamelijk hoofdpijn, keelpijn, oorpijn, verstopte neus/loopneus en de eerste dagen ook misselijk en buikpijn. Verder had ik koorts die eerst toenam en vanaf ongeveer die woensdag langzaam afnam.

Nu zijn al mijn klachten ongeveer weg gelukkig. De rechterklier in mijn hals blijft echter opgezet. Het voelt als een bal. Daarbij heb ik last van mijn tong en gehemelte (prikkend gevoel).
Heeft dit nog te maken met het ziek zijn en is het normaal dat het langer duurt dan de andere verschijnselen (en dat alleen mijn rechterklier is opgezet en niet mijn linker?).
Hoe kom ik hier vanaf?
Oud 11-01-2009, 20:38
Bloem
Bloem is offline
Citaat:

Je ontbijt en lunch klinken best oké, maar je tussendoortjes zijn erg weinig en je avondeten ook. Ik denk niet dat je niet eens aan de 1500 kcal komt. Je gewicht is prima, maar ik gok dat je te weinig eet. Tussen je lunch en je avondeten iets groters eten? Of na je avondeten nog?
Oud 11-01-2009, 20:40
Bloem
Bloem is offline
Citaat:

Je bent lang, dus waarschijnlijk heb je sowieso al meer nodig dan de gemiddelde vrouw. Kom je met 6 à 7 boterhammen en avondeten aan 2700 kcal? Wat eet je tussendoor?

Ik eet 6 boterhammen, avondeten en 2 keer fruit als ik af wil vallen namelijk, daarmee kom ik op 1500 kcal, hooguit
Oud 11-01-2009, 21:33
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Je bent lang, dus waarschijnlijk heb je sowieso al meer nodig dan de gemiddelde vrouw. Kom je met 6 à 7 boterhammen en avondeten aan 2700 kcal? Wat eet je tussendoor?

Ik eet 6 boterhammen, avondeten en 2 keer fruit als ik af wil vallen namelijk, daarmee kom ik op 1500 kcal, hooguit
Ik eet ook nog een paar plakken ontbijtkoek, tussendoortjes als liga's en muesli-repen en 's avonds nog wel chips, een lekker chocolade-koekje, rookworstje met appelmoes of nog een tosti. Oh en toetje! En ik besmeer m'n boterhammen met roomboter.

Misschien moet ik tussendoortjes vervangen door een boterham? Jeetje, ik eet dan meer brood dat m'n ouders samen.
Oud 11-01-2009, 22:28
Bloem
Bloem is offline
Oh ja, dat helpt al Ik denk als je je tussendoortjes vervangt door boterhammen je niet persé hoger uit komt qua kcal. Wat drink je tussendoor? Eventueel kun je met (meer) vruchtensap, zuivel en ander dranken die kcal bevatten ook nog wat extra binnen krijgen, maar op zich zou ik ook niet goed weten wat je verder nog kunt verbeteren. Misschien is dit gewoon je bouw? Beweeg je veel?

Wbt dat brood, ik eet denk ik net zoveel als mijn moeder in 3 dagen, geen maatstaf
Oud 12-01-2009, 17:32
Mara
Mara is offline
@duivelaartje:
Als je van nootjes houdt kan je dat ook eten. Het is gezond (bevat goede vetten) maar is in grote(re) hoeveelheden ook kcalrijk.
Oud 13-01-2009, 20:18
Mobius
Mobius is offline
Citaat:

Clean bulking. Maak voor jezelf een voedingsschema waarbij je 5 à 6 maaltijden per dag eet. Zorg dat het aandeel eiwit-koolhydraten-vet op 40%-40%-20% ligt. Bouw daarna calorieën op, en probeer geen maaltijd te missen. Stel dat je een onderhoud hebt van 2400 calorieën per dag (als vrouw zijnde niet vreemd, vooral niet als je boven de 1,80 uitkomt) dan zou ik opbouwen naar 3000-3100. Maak ook een schatting van wat je dagelijks kwijt bent aan zware activiteiten/sport en tel dat daarbij op. Op die manier kom je heel geleidelijk aan. Wanneer je op je streefgewicht bent, bouw je langzaam af totdat je weer op onderhoud eet. Succes!
Oud 13-01-2009, 22:56
indigo
indigo is offline
@Fayelinde: als je het eenmaal koud hebt, kan het ook zo zijn dat extra dekens e.d. niet echt meer helpen omdat de kou 'er toch al inzit'. Bij mij helpt het bijvoorbeeld nooit om extra sokken aan te doen als ik al koude voeten heb, ik moet ze altijd eerst warm wrijven ofzoiets. Bewegen helpt ook vaak! Doe een dansje, ren de trap op en neer, ga hardlopen, een stevige wandeling maken, fietsen, zoiets! Dan wordt je doorbloeding een stuk beter en word je waarschijnlijk ook weer warmer.
En wat de anderen zeggen, eet wat meer
Oud 14-01-2009, 11:58
dennis018
dennis018 is offline
sorry dat ik hier weer post, maar ik word zo onzeker van de mensen om me heen
ik heb net een nieuw bijbaantje en ja.. ik zit dan de hele dag achter een bureautje.. en als ik dan lunch met 2 x 2 boterhammen als tosti..
of gewoon 2x 2 boterhammen met dubbel beleg dan zeggen al mn collegas dat ik echt een groooot eter ben... en vooralomdat we de hele dag zitten.
maar wat vinden jullie als ik vragen mag, 4 boterhammen als lunch/2tostis is toch vrij ''normaal'' ookal zit je bijna de hele dag??
Oud 14-01-2009, 12:02
xxChange
xxChange is offline
Dennis, jij hebt die vier boterhammen nodig om op een stabiel gewicht te blijven, dus voor jou zijn die vier boterhammen hartstikke dood normaal.
En wat ís een normale hoeveelheid als lunch eigenlijk in jouw ogen?
Oud 14-01-2009, 12:58
dennis018
dennis018 is offline
voor mijn gevoel/idee 3 boterhammen en een glas zuivel

maar is voor een gemiddelde man 4 boterhammen veel/weinig/normaal?
Oud 14-01-2009, 13:15
xxChange
xxChange is offline
Misschien neemt de gemiddelde man 2 boterhammen, en blijft daar op stabiel.
Moet jij daarom ook 2 boterhammen nemen, ook al betekent het dat je daarmee zal afvallen?
Oud 14-01-2009, 13:20
Verwijderd
Dennis, even ter relativering: ik ben een vrouw en ik lunch ook regelmatig met 4 bth en ik ben echt niet de enige. En daarnaast: jij wéét dat je het nodig hebt. Misschien eten die andere mannen wel 2 bth, zuipen 's avonds een boel bier en eten chips en worst en weetikveelwatmanneneten? Veel mensen eten verspreid over de dag veel meer, hebben weinig structuur, eten amper brood en komen aan hun kcal door allerlei snacks. Volg jij nou maar gewoon je lijst en probeer je niets aan te trekken van wat anderen zeggen. Je kan die 4 bth makkelijk hebben.
Oud 14-01-2009, 15:19
Balance
Balance is offline
Citaat:
sorry dat ik hier weer post, maar ik word zo onzeker van de mensen om me heen
ik heb net een nieuw bijbaantje en ja.. ik zit dan de hele dag achter een bureautje.. en als ik dan lunch met 2 x 2 boterhammen als tosti..
of gewoon 2x 2 boterhammen met dubbel beleg dan zeggen al mn collegas dat ik echt een groooot eter ben... en vooralomdat we de hele dag zitten.
maar wat vinden jullie als ik vragen mag, 4 boterhammen als lunch/2tostis is toch vrij ''normaal'' ookal zit je bijna de hele dag??
Vertel alsjeblieft aan je collega's dat je een eetprobleem hebt en dat ze zulke opmerkingen dus niet moeten maken.
En 4 boterhammen is zeker niet teveel.
Oud 14-01-2009, 16:35
dennis018
dennis018 is offline
Citaat:
Vertel alsjeblieft aan je collega's dat je een eetprobleem hebt en dat ze zulke opmerkingen dus niet moeten maken.
En 4 boterhammen is zeker niet teveel.
zou ik eigenlijk moeten doen ja, ik weet dat ik snel getriggerd door dingen rfaak nog

lees ik in de krant vandaag dat een mens sochtends gaat avondeten en savonds ontbijten omdat je savonds minder doet...
voel me gelijk aangesproken, omdat ik savonds vaak nog wel 2 bakjes vla neem
omdat dan ook te gaan doen, maar vind het moeilijk het te zeggen aan anderen
Oud 14-01-2009, 16:56
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
Clean bulking. Maak voor jezelf een voedingsschema waarbij je 5 à 6 maaltijden per dag eet. Zorg dat het aandeel eiwit-koolhydraten-vet op 40%-40%-20% ligt. Bouw daarna calorieën op, en probeer geen maaltijd te missen. Stel dat je een onderhoud hebt van 2400 calorieën per dag (als vrouw zijnde niet vreemd, vooral niet als je boven de 1,80 uitkomt) dan zou ik opbouwen naar 3000-3100. Maak ook een schatting van wat je dagelijks kwijt bent aan zware activiteiten/sport en tel dat daarbij op. Op die manier kom je heel geleidelijk aan. Wanneer je op je streefgewicht bent, bouw je langzaam af totdat je weer op onderhoud eet. Succes!
Oh dat lijkt me best lastig om te maken! Maar ik vind het een goede tip en zal daar iets beter naar gaan kijken binnenkort, wanneer ik even tijd heb om ervoor te gaan zitten.
Topic gesloten

Regels voor berichten