![]() |
|||
![]() |
Citaat:
http://www.drmirkin.com/public/Ezine030605.html Een groot deel van de andere websites vergelijken koud weer met normaal weer. Het argument is dan dat je bij koud weer begint te bibberen en zo dus extra verbrandt. Het is natuurlijk logisch dat je lichaam zichzelf warm moet houden en dus energie verbruikt. Wat wel opvallend is, is dat veel websites er geen rekening mee houden dat je lichaam bij warm weer ook energie verbruikt om zich af te koelen... Op Wikianswers en Yahoo answers zie je zulke reacties redelijk vaak... Misschien ook wel interessant... Citaat:
Al bij al is er veel tegenstrijdigheid... Volgens mij ga je meer energie verbruiken in te warm weer dan in te koud weer. Zoals in de laatste quote gezegd werd, warmt je lichaam door de beweging op en merk je dus niet veel van het koude weer. Ikzelf ga ook lopen in dit weer en in een pull + short heb ik echt geen kou. Volgens mij is verbrand je dus meer in erg warm weer dan in erg koud weer... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Het maakt volgens mij inderdaad helemaal niet veel uit als je wilt vermageren ofzo maar 't is wel interessant om te weten qua prestaties en energieverbuik in het algemeen. Dat bedoelde ik eigenlijk vooral... Oh en ik doelde eigelijk meer op of je bij erg koud weer meer energie verbuikt tov erg warm weer (terwijl je dezelfde 'intensieve' prestatie levert dus). |
![]() |
|
Waar ik last van heb, is extreme kouwelijkheid 's avonds. In huis is het eenentwintig graden maar vaak draag ik drie panty's met daarboven een broek, twee paar sokken, pantoffels, vier truien en een paar hemdjes. Dan nog lig ik te bibberen onder 2 fleecedekentjes. Ik overdrijf ECHT niet, mijn familie vindt het bespottelijk en gelooft er helemaal niets van, dat ik zo'n kou kan hebben.
En toch is het zo! Weet iemand wat ik daar nu aan kan doen? Of heeft het niet met eten te maken, denken jullie? (ik eet niet heel veel 's avonds, maar toch een half bord groenten een achtste bord vlees en aardappelen. |
![]() |
|
![]() |
Hmm vreemd...
Het is natuurlijk wel normaal dat de ééne mens sneller kou heeft dan de andere maar zoals jij het beschrijft is het toch wel een erg groot verschil... Dat lijkt mij niet echt normaal ![]() Er kunnen natuurlijk allerlei redenen zijn waarom je het snel koud hebt. Misschien ben je gewoon heel gevoelig... Te mager zijn, te dik zijn kan ook (slechte doorbloeding door obesitas kan 'n koud gevoel geven). Of misschien wel een ijzertekort... Een ijzertekort zorgt voor heel wat onaangename symptomen omdat het in grote mate je bloed beïnvloedt. Bloed, op zich, kan onvoldoende zuurstof opnemen en daarom hebben we ademhalingspigmenten. Bij vertebraten en nog enkele andere groepen van dieren is dit "hemoglobine". Hemoglobine bevat 4 ijzeratomen. Hemoglobine bindt zich aan het zuurstof in je longen en vervoert het naar de lichaamscellen. Een tekort aan ijzer betekent dus dat je de bouwstenen van hemoglobine onvoldoende hebt om een goed zuurstoftransport te garanderen. Bloed is heel erg belangrijk voor je lichaam omdat het een grote rol speelt in het in evenwicht houden van je inwendig milieu. Één van de taken van je bloed is je lichaam op temperatuur houden. Door een gebrek aan ijzer is het dus mogelijk dat je het koud hebt terwijl andere mensen hier geen last van hebben. Als de rest van je familie echt geen last heeft van de kou en jij ondanks al die kleding + dekens wel, dan is het misschien geen slecht idee om dit eens te bespreken met een dokter ofzo. Die zal misschien een bloedtestje doen om te zien om te kijken of er iets scheelt. Ik hoop dat je er iets aan hebt ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
En je eet idd wel een beetje weinig als dat voor de hele avond is, het kan echt geen kwaad om gewoon een vol bord te eten (met groente en aardappels en vlees/danwel vervanger). Uhm als het geen reusachtig bord is natuurlijk, maar ik ga er vanuit dat jullie gewone borden hebben
![]() Ik krijg het eigenlijk altijd al warm van het eten zelf, dus misschien kun je ook gewoon later op de avond iets warms nog eten (bijvoorbeeld cupasoup of desnoods thee drinken)? |
![]() |
|
![]() |
Hey jongens,
ik heb een vraagje mbt mijn ontbijt! Is dit gezond? 2x tortile wrap van albert heijn kwart komkommer (10cm) 2x ham 2x kaas De wraps warm ik op in de koekenpan. Als ik dit voor t hele jaar door eet, is dit dan gezond(als ontbijt)? Zoniet, wat moet erbij? Of juist niet? groetjes + ik heb voor wraps gekozen omdat ik brood niet erg lekker vind en dat het maken van wraps en het eten daarvan maximaal 10minuten in beslag neemt! |
![]() |
|
![]() |
Lijkt mij héél erg eenzijdig om een heel jaar door alleen dit te eten...
Ik zou het in ieder geval niet doen, behalve als je andere maaltijden wat beter zijn, zeg maar ![]() Waarom wil je een heel jaar lang dit eten? edit: En wat eet je zoal 's middags, 's avonds en tussendoor? Op zich is er niet echt iets mis met je maaltijd. Je eet tenminste groenten 's ochtends, iets wat veel mensen niet doen, maar ik vind het een beetje eenzijdig. Hoewel ik eerlijkgezegd niet goed weet wat de voedingswaarde van zo'n tortilla wraps is. Als je echt gezond wilt eten kan je beter wat meer variatie zoeken, denk ik. |
![]() |
|
![]() |
s avonds eet ik wel gevarieerd (ik eet namelijk thuis).
en 's middag eet ik meestal een ''luxe'' broodje (lees: croissant frikanbroodje enzo.) of 2 sneetje brood van thuis met pindakaas Oh jah de wraps zijn gewoon van AH voedingswaarde per 100g energie..........................1340KJ eiwit..................................9,5g koolhydrate.........................54g waarvan suikers....................7g vet.......................................7g verzadigd..............................0,8g onverzadigd...........................6g transvet 0,1gg voedingsvezel 3g natrium 0,7 een tortilla wrap bevat 130 kcal dus tja is dit gezond als ik er 2 per dag eet O_O Laatst gewijzigd op 10-01-2009 om 18:41. |
![]() |
|
![]() |
Ik ben geen voedingsexpert natuurlijk maar het lijkt mij in ieder geval niet ongezond ofzo. Er zijn mensen die veel slechtere dingen eten als ontbijt
![]() Ik durf het echter ook niet echt gezond noemen want er is een groot verschil tussen een maaltijd die op zich niet slecht voor je is en een maaltijd die echt gezond voor je is... als je begrijpt wat ik bedoel ![]() ![]() Misschien kan je proberen om wat meer variatie in die groenten te brengen? Lekker verschillende groentjes door elkaar mengen ofzo? Eventueel met wat kleine noten, stukjes fruit of weet'k veel wat erbij ![]() ![]() In ieder geval, zoals ik al zei, 't is op zich niet iets om je zorgen over te maken, zou ik denken, want het lijkt mij niet superongezond. Maar ik durf het ook niet echt gezond noemen omdat het misschien een beetje eenzijdig is. Echter, zoals al gezegd, er zijn maar weinig mensen die echt gezond ontbijten... |
![]() |
|
Opzich lijkt me zo'n ontbijt niet heel ongezond ofzo, maar wat je de rest van de dag eet wel. Als middag eten zeg je dat je vaak luxe broodjes eet zoals croissants en frikandelbroodjes, maar deze zijn erg vet en bevatten voornamelijk veel verzadigd (ongezond) vet. Beter kun je zoiets alleen in het weekend eten en doordeweeks 2/3 boterhammen met wisselend beleg nemen. Ook mis ik nog zuivel en fruit.
|
![]() |
||
Citaat:
O (6u30): boterham met chocopasta of een 40 gram cornflakes, kan vanalles zijn, met een scheutje halfvolle melk. T (10u30): stuk fruit (appel, mandarijn of banaan vaak) of koekje (kan ook vanalles zijn) M (13u): 4 sneetjes brood met kaas of kipfilet en sla en tomaat + een pakje Sultana T (17u): stuk fruit of koekje A (20u): half bord groenten en een weinig vlees en aardappelen dus (ik vind dat niet zo lekker) Ik ben 1m63 en ik weeg 58 kg. Ik heb wel niet zo'n hoog vetpercentage, ongeveer 11% (nuja, dat was een jaar geleden toch zo en mijn gewicht is gelijk gebleven). |
![]() |
|
![]() |
Ik drink 's ochtends melk en ik eet 1 stuk fruit per dag. Maar is het eten van luxe broodje erg gezond dan ? Ik eet al 5 jaar minimaal 1 frikandelbroodje of iets dergelijk per dag! En ben qua gewicht niet aangekomen, 1.81/70 tot 75 kilo. Daarbij moet ik wel vermelden dat ik het afgelopen jaren, ongeveer 10 jaar , 's ochtends niet ontbijt. Daarom wil dit jaar hier veranderingen in brengen. Maar op het een of ander manier eet ik niet graag brood, behalve als het geroosterd(tostie) is of met geklutst ei of een of ander ongezond ding erop.
En ik heb nog 1 ongelofelijk groot ''probleem'' als ik in stad of op doorreis ben dan heb ik vaak (altijd dus) de neiging om ff snel te snacken. ( patat+2 a 3 snack >_<). Zo at ik afgelopen jaren minimaal 5 frikandellenbroodje/2x patat/4-5 snack per week! enig advies op mijn verslaving en hoe komt het dat ik niet significant dikker ben geworden ? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ja dat idee heb ik ook. Op zich gaat het overdag nog wel okee (okee, weinig ontbijt, maar tussen de middag eet je imo echt prima en de tussendoortjes lijken me ook prima - behalve dat ik nu zie dat jullie laat eten, dan kun je sowieso misschien nog wel iets groters eten tussen lunch en avondeten door), maar je avondeten is gewoon weinig. Als je dat echt niet lekker vindt, kun je misschien later op de avond nog gewoon weer een paar boterhammen of iets dergelijks nemen, zodat je toch genoeg energie binnenkrijgt en het dan hopelijk wat warmer hebt
![]() Lengte/gewicht is prima, daar zou je het niet zo koud van moeten krijgen. |
![]() |
||
Citaat:
Als je niet van brood houdt bij het ontbijt betekent dat toch niet meteen dat je wraps de enige andere optie zijn? Yoghurt of kwark met muesli of cruesli, fruit, ontbijtkoek, ontbijtdrink, geroosterd brood, crackers, brinta of rijstepap, er zijn meer dan genoeg opties. Het lijkt me niet alleen saai om iedere dag met zo'n wrap van de AH te beginnen, het is ook nog eens erg duur om die dingen iedere dag te kopen. Als je niet meer zoveel wilt snacken kun je toch een mueslireep, sandwich oid meenemen voor onderweg? Al denk ik dat het lastig gaat zijn om ineens te stoppen met die gewoonte, omdat lichaam na al die jaren waarschijnlijk erg gewend is geraakt aan al dat vet.
|
Fayelinde:
Heb je je ijzer al laten checken? Denk ook 'ns aan verhoogde magnesiumbehoefte. Zelf heb ik het ook vaak koud, met name handen. Een kinesioloog (zoiets, iemand die ik kende, zelf vond ik het nogal vaag), zei dat ik extra magnesium nodig zou hebben. Symptomen komen nog wel eens overeen met ijzertekort. Het komt er op neer dat je een slechte doorbloeding hebt, maar ook snel snel spierpijn en lusteloos. Een tijdje heb ik stelselmatig magnesium geslikt en opzich voelde ik mij toen beter, maar ja dat kan natuurlijk ook aan iets ander liggen. Nu probeer ik gewoon op mn eten te letten en zo nu en dan extra mineralen bij te slikken. Zelf heb ik nooit magnesium bij de dokter laten checken, dat zeg ik er wel bij. Als je bijslikt, niet te hoge doseringen dat is niet goed. Iig eerst even goed inlezen. Tegen kou; warme thee, kruikje, ook niet te veel (strakke) kleren aan. en een muts op desnoods (veel lichaamswarmte verlies je immers via je hoofd..). In jou geval klinkt het trouwens wel heel extreem, misschien een doktersbezoek waard??
||
Citaat:
|
Ik ben de afgelopen week (vanaf 4 januari) ziek geweest. Ik had voornamelijk hoofdpijn, keelpijn, oorpijn, verstopte neus/loopneus en de eerste dagen ook misselijk en buikpijn. Verder had ik koorts die eerst toenam en vanaf ongeveer die woensdag langzaam afnam.
Nu zijn al mijn klachten ongeveer weg gelukkig. De rechterklier in mijn hals blijft echter opgezet. Het voelt als een bal. Daarbij heb ik last van mijn tong en gehemelte (prikkend gevoel). Heeft dit nog te maken met het ziek zijn en is het normaal dat het langer duurt dan de andere verschijnselen (en dat alleen mijn rechterklier is opgezet en niet mijn linker?). Hoe kom ik hier vanaf?
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik eet 6 boterhammen, avondeten en 2 keer fruit als ik af wil vallen namelijk, daarmee kom ik op 1500 kcal, hooguit ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Misschien moet ik tussendoortjes vervangen door een boterham? Jeetje, ik eet dan meer brood dat m'n ouders samen. ![]() |
![]() |
|
Oh ja, dat helpt al
![]() Wbt dat brood, ik eet denk ik net zoveel als mijn moeder in 3 dagen, geen maatstaf ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
@Fayelinde: als je het eenmaal koud hebt, kan het ook zo zijn dat extra dekens e.d. niet echt meer helpen omdat de kou 'er toch al inzit'. Bij mij helpt het bijvoorbeeld nooit om extra sokken aan te doen als ik al koude voeten heb, ik moet ze altijd eerst warm wrijven ofzoiets. Bewegen helpt ook vaak! Doe een dansje, ren de trap op en neer, ga hardlopen, een stevige wandeling maken, fietsen, zoiets! Dan wordt je doorbloeding een stuk beter en word je waarschijnlijk ook weer warmer.
En wat de anderen zeggen, eet wat meer ![]()
|
![]() |
sorry dat ik hier weer post, maar ik word zo onzeker van de mensen om me heen
![]() ik heb net een nieuw bijbaantje en ja.. ik zit dan de hele dag achter een bureautje.. en als ik dan lunch met 2 x 2 boterhammen als tosti.. of gewoon 2x 2 boterhammen met dubbel beleg dan zeggen al mn collegas dat ik echt een groooot eter ben... en vooralomdat we de hele dag zitten. maar wat vinden jullie als ik vragen mag, 4 boterhammen als lunch/2tostis is toch vrij ''normaal'' ookal zit je bijna de hele dag?? ![]() ![]() |
![]() |
|
Verwijderd
|
Dennis, even ter relativering: ik ben een vrouw en ik lunch ook regelmatig met 4 bth en ik ben echt niet de enige. En daarnaast: jij wéét dat je het nodig hebt. Misschien eten die andere mannen wel 2 bth, zuipen 's avonds een boel bier en eten chips en worst en weetikveelwatmanneneten? Veel mensen eten verspreid over de dag veel meer, hebben weinig structuur, eten amper brood en komen aan hun kcal door allerlei snacks. Volg jij nou maar gewoon je lijst en probeer je niets aan te trekken van wat anderen zeggen. Je kan die 4 bth makkelijk hebben.
|
![]() |
||
Citaat:
En 4 boterhammen is zeker niet teveel.
||
![]() |
Citaat:
![]() lees ik in de krant vandaag dat een mens sochtends gaat avondeten en savonds ontbijten omdat je savonds minder doet... voel me gelijk aangesproken, omdat ik savonds vaak nog wel 2 bakjes vla neem omdat dan ook te gaan doen, maar vind het moeilijk het te zeggen aan anderen |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Voeding & Gezondheidstopic #23 Mobius | 500 | 10-08-2009 15:28 |