Advertentie | |
|
![]() |
|
Waarom spiegel je traditionele animatie aan computeranimatie? Het doel waarmee Pixar is opgericht is door middel van computertechnologie nieuwe animatievormen te ontwikkelen, en dat betekent voor een deel ook dat ze dingen anders doen dan bij traditionele animatie. Een van de manieren waarop zij dat willen doen is door een zo'n realistisch mogelijke omgeving te scheppen, in plaats van een "versimpelde" (ik bedoel het niet zo negatief als het klinkt, maar ik kan het niet anders omschrijven) weergave van de werkelijkheid zoals in cartoons. Dat is gewoon de manier waarop zij het graag doen, en dat doen ze met veel succes blijkbaar.
Als ze het zelfde effect wilden bereiken als Warner Bros. ooit met de Looney Tunes had, dan waren ze dat wel blijven doen, maar dat willen ze blijkbaar niet. De creatieve groep achter Pixar (dus niet George Lucas en Steve Jobs, maar mensen als John Lasseter en Brad Bird) zijn zelf afkomstig uit de traditionele animatiewereld. Ze weten dus denk ik wel wat animatie is, maar ze bedrijven het alleen op een andere manier. En het is wel duidelijk waarom live-actionacteurs gebruikt worden: omdat Tom Hanks en Tim Allen bekend zijn (overigens spelen ze die rollen al sinds de eerste film in 1995), maar toch worden er bij Pixar nog altijd meer "echte" stemacteurs gebruikt als bij studio's als DreamWorks.
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar goed, het gaat er ook niet om wat ze in het verleden hebben gedaan; ze laten nu gewoon de CGI het werk doen en nemen genoegen met simpele, vlakke ontwerpen en bewegingen. Ik ben meestal niet meer onder de inruk van de CGI, dus ik stoor me daaraan. Citaat:
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() En the Simpsons is een televisieserie, de kwaliteit van series is altijd lager om de simpele reden dat het budget lager is en er in weinig tijd 26 afleveringen gemaakt moeten worden, en wat dat betreft vind ik de Simpsons qua animatietechniek heel goed. Simplistisch ja, maar wel consistent, creatief en overtuigend. Citaat:
![]() Citaat:
|
Verwijderd
|
Nouja, Tim Allen is misschien geen stemacteur pur sang, maar hij heeft wel een karakteristieke zware stem die geschikt is voor het inspreken van bijvoorbeeld een tekenfilmpersonage.
Tom Hanks daarentegen idd niet. Verder heb je wel gelijk dat er qua animatie niks interessants is aan het werk van Pixar. Het ziet er degelijk uit, hier en daar wel goed, maar echt grensverleggend is het nergens. TS1 nog wel, maar dat is onderhand alweer 15 jaar geleden ![]() |
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Verwijderd
|
Meantime (1984)
Met een jonge Tim Roth en Gary Oldman. Interessant filmpje, mooi beeld van een gezin in een 80's Britse pauperwijk. Gary Oldman als ADHD skinhead was alleen erg over the top, net zo irritant als zijn personage in True Romance. Tim Roth als ingetogen retard was wel weer gaaf. En zijn slimme, maar opstandige broer (Phil Daniels) was ook goed. Sterk einde waardoor de boodschap van de film (en de verstandhoudingen tussen de personages) goed duidelijk wordt. 7/10 |
![]() |
|
Back to the Future
Ik moet toegeven dat het de eerste keer was, maar ik genoot ![]() Pride&Prejudice Knightley viel me mee, wat is Pike toch een mooie dame en ach, de romantiek viel goed op die eenzame zondagavond. The colour of Magic Eigenlijk een miniserie van twee keer anderhalf uur. Het was wel mooi gedaan, maar erg magertjes op het humorvlak. Ik houd het wel bij de boeken.
|
Dare mo Shiranai (Nobody Knows)
Een heel mooie, maar toch wel zielige film over een moeder die haar vier kinderen achterlaat in een appartement in Tokio. In het begin hebben ze het nog wel goed, maar als ze de stroom/huur/water niet meer kunnen betalen wordt het toch wel zielig. Erg mooi, maar jammer van het einde, dat eigenlijk helemaal geen einde is.
|
Verwijderd
|
The ugly truth
Lieve Mozes, wat een vervelende film. Eerst is die Mike echt strontvervelend en totaal ongeëmancipeerd, en dat mens, hoe heet ze, Abby, komt zogenaamd op voor 'vrouwenwaarden'. Maar elke keer als ze bij die gladde, Colin of Collin ofzo, komt, wordt ze een vervelend tutje dat zich in allerlei bochten wringt om het hem naar de zin te maken. Het haalde het bloed onder mijn nagels vandaan. Het einde was voorspelbaar en gemaakt. En toch moest ik huilen ![]() |
![]() |
|
Ik heb gisteren twee films half gezien. Eerst de helft van Youth in Revolt, maar daar werden we beide niet vrolijk van. Wat een geouwehoer, en al dat genamedrop, pfft. Daarna ging Valentine's Day erin. Daar werd ik dan na vijftig minuten weer helemaal schijtziek van. Al dat gezeik over die tyfus dag, en al dat zelfmedelijden van die stomme wijven die alleen zijn. Boeiend. Je bent driehonderdvijfenzestig dagen in een jaar alleen, net als een heleboel andere mensen: zeik niet. Na mijn tirade hebben we die film ook maar afgezet. Jammer.
Eergisteren Ponyo nog eens bekeken. Ja, ik ga er toch wel goed op.
|
She's out of my league
Eigenlijk wel redelijk grappig. Vooral door die vriendengroep. Maar het verhaal slaat nergens op. De hoofdpersoon is gewoon echt een ongelooflijke loser zonder ballen, ambitie of levenslust, en toch vind die chick hem helemaal geweldig. Dat klopt echt niet. 5.5/10
|
Singin' in the rain (1952)
Vermakelijk, maar niet de memorabele film die ik me voorstelde. Vooral de interactie tussen Gene kelly en Donald O'conner is leuk, hun dans/mimiek is briljant, maar beetje afgezaagd verhaal (wat natuurlijk ook zijn charme heeft). Op een vreemd stuk na in het einde, wat de plank volledig mis staat, een prima film voor meidenavondje. 7/10
|
Valentine's Day
Ach, één van de zoveel in het rijtje romkom. Neemt niet weg dat ik me uitstekend vermaakt heb en een traantje weg moest pinken (vooruit, iets meer dan één traantje). Mijn Shirley MacLaine-haat werd echter wel weer bevestigd. Iemand moet dat mens een rotschop geven. Weg ermee. 7,5/10
|
Toy Story 3 - 8/10
Een zeer solide aflevering, ongeveer op hetzelfde niveau als de eerste twee. Dat wil zeggen een leuk, goedlopend verhaal, kleurrijke personages en hoop grapjes in uiteenlopende komische stijlen. De film doet eigenlijk maar weinig echt fout. Wat betreft de animatie moet ik toch wel zeggen dat Pixar heer en meester is als het gaat om het traditionele en het realistische. Ik begrijp die discussie dan ook niet, want Pixar afrekenen op het gebrek aan pretentieuze, kijk-mij-eens-raar-getekend-zijn-poppetjes is m.i net zoiets als Ren & Stimpy afrekenen op het gebrek aan realisme. Mja. Peter Benchley's Creature - 6/10 God, wat heb ik toch een zwak voor dit soort monsterfilms. Ik moest behoorlijk vaak een oogje toeknijpen om op een 6/10 uit te komen, want de film is oerslecht. Maar ik wilde het graag leuk vinden en dat is (deze keer) ook gelukt ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Ren & Stimpy, daarentegen, zijn alleen maar "anders". That's it. Ik vind dat niet genoeg om te kunnen zeggen dat zo'n serie creativiteit of persoonlijkheid heeft. Dan vind ik persoonlijk dat series als Ovide of zelfs de Smurfen aanzienlijk méér persoonlijkheid en creativiteit hebben, ook al zijn ze (visueel) minder geforceerd anders dan Ren & Stimpy.
Laatst gewijzigd op 17-07-2010 om 17:46. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
Citaat:
Nee, geef mij dan maar fotorealisme. Bij Pixar weten ze in ieder geval wat ze ermee moeten.
|||||
Citaat:
Wall-E is gewoon een schattig schepseltje in een tragische situatie, dus logisch dat je met hem meevoelt. De personages in Toy Story zijn over het algemeen (redelijk) grappig danwel moreel juist, dus dat spreekt dan wel aan. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||||
Citaat:
Citaat:
En dan nog, wat heb je eraan dat iedereen het vakmanschap herkent? Maakt dat het beter? Citaat:
Citaat:
|
Verwijderd
|
The Princess and the Frog
Ja, leuk dat ze weer eens een 2D-animatiefilm uitbrengen. Visueel zit het allemaal wel goed. Ook is er niet zoveel mis met de setting en de hoofdpersonages. Een vrouw met een realistische droom (haar eigen restaurant), dat zie je niet vaak in een Disney-film. De villain is ook gaaf, maar krijgt te weinig screentime. Qua plot is het hier en daar wel een beetje saai en ook wordt er teveel in gezongen, naar mijn gevoel meer dan de doorsnee Disney-film. Dat gaat ten koste van de hoeveelheid dialoog, wat de film wel had kunnen gebruiken. Iets meer uitdiepen van de personages, enzo. Props trouwens voor de animatie sequence met de art deco stijl, erg gaaf! ![]() 6/10 Laatst gewijzigd op 18-07-2010 om 13:23. |
![]() |
|
Before Sunset
Kon niet slapen dus heb deze aangezet. Voor de 2de keer nu, maar ik vond hem deze keer misschien nog wel mooier. Echt ongelooflijk goed dit. De dialoog en interactie tussen de twee hoofdpersonen is zo ongelooflijk boeiend, dat ik, ondanks dat de film één grote dialoog is tussen de twee, geen moment afgeleid raakte. Er is geen film als deze, behalve natuurlijk zijn gelijkwaardige voorganger Before Sunrise. 9,5/10
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Wat betreft het vakmanschap, het ging mij er niet om of het beter of slechter is in kwalitatieve zin. Maar het is wel een voordeel, want het zorgt ervoor dat "kenners" geen poot om op te staan hebben. Daarnaast is vakmanschap gewoon een schitterende basis om te hebben. Als het de creativiteit vervolgens NIET in de weg staat (zoals bij de betere cyberpunk-uitingen) dan kan inderdaad niets anders er nog aan tippen. Hoe geforceerd origineel ook. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 20-07-2010 om 11:09. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
Inception (2010)
Net terug uit de bioscoop en de film galmt nog flink na in mijn hoofd. Een geweldige film die qua verhaallijn sterker is dan Memento en qua special effects beter is dan The Prestige. Leonardo DiCaprio bewijst alweer een geweldig acteur te zijn. Na het geweldige Shutter Island schittert hij voor de tweede keer dit jaar op het witte doek en dit maal mogelijk nog sterker dan de vorige keer. Bijgestaan door de eveneens prima acterende Joseph Gordon-Levitt, Ellen Page, Tom Hardy, Ken Watanabe en natuurlijk Marion Cotillard de altijd geweldige Michael Caine kan je niet anders dan spreken over een sterrencast die het volledig waarmaakt. De film duurt bijna 150 minuten, maar ik werd zo het verhaal ingezogen dat de film voorbij was voordat ik daar erg in had. Een pareltje die een zekere plaats in mijn top 20 films aller tijden heeft weten te veroveren! 9,8/10
A wise man once told me: There are many endings, but the right one is the one you choose. Laatst gewijzigd op 22-07-2010 om 23:38. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() Ik heb de film nog niet gezien trouwens. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Oh trouwens, Uice, dit zul je vast (niet) kunnen waarderen
![]() http://animatie.blog.nl/cgi/2010/07/...p-coyote-falls |
![]() |
|||
Citaat:
Spoiler
Citaat:
![]() Het bioscooppubliek viel trouwens erg mee gisteren. Zaten alleen een paar meisjes schuin voor ons die echt geen hol van de film begrepen en na de pauze constant aan het smsen waren ![]()
||
Citaat:
Maar dit ziet er inderdaad behoorlijk lelijk uit. Filmpje doet het niet, maar de plaatjes beloven weinig goeds.
||
Citaat:
|
The Witches
Om nostalgische redenen eens een van mijn lievelingsfilms als kind gekeken. Het was lang geleden dat ik hem het laatst zag, en hij is natuurlijk veel minder eng dan ik me herinner. Toch zitten er een paar erg sterke scènes in, en hij blijft vrij uniek: voor zover ik weet de enige echte horrorfilm voor kinderen. Veel van de zwarte humor uit het boek is niet naar het scherm vertaald, dat is wel jammer, en
Spoiler
|
Unthinkable
Ik vond het best een goede film. Ik had iets totaal anders verwacht (trailers niet onthouden, info niet echt gelezen), dus het kwam een beetje rauw op mijn dak, maar verder goed te doen. 7,5/10 Knight and day Ik dacht dat ik killers ging kijken en had Ashton verwacht, maar ineens was daar Tom. Laat ik nou net een grafhekel hebben aan die kop... maar desalniettemin een prima acteur. De film was ook best wel leuk. 6,5/10 American teen Documentaire, maar ik denk dat veel toch wel in scene is gezet. Hoog MTV gehalte, maar verder zeer vermakelijk en gewoon leuk om een keer gezien te hebben. 6,5/10
|
Karate Kid Lekker vermaak, simpel en doeltreffend. Zelfs een kippenvel moment op het eind, maar dat heb ik dan ook snel. 7.5
Inception Leuker dan ik van te voren verwacht had. Komt wat stroef op gang, maar als het dan eenmaal begonnen is weet het nog wel te vermaken. Blijf het vervelend vinden dat die films van Nolan alleen maar het vestand aanspreken, en niet het gevoel. Het voelt allemaal zo levenloos aan, jammer. Ook de actiescènes stellen nog steeds niet veel voor. Houterig en fragmentarisch. Maarja. 7tje.
|
Inception - 7/10
Viel me alleszins mee. Nolan weet inderdaad nog steeds niet hoe hij actiescenes moet schieten en verhaal is zeker niet zo complex als ik had verwacht, maar het is een leuk ritje vol prachtige (maar niet heel originele) ideeen. Een ritje dat ook leuk is om over na te praten met je vriendjes. Toch heb ik het gevoel dat dit niet een film is die ik vaker zal kijken. Nolan's stijl is me te flets en de vormgeving is ook niet zo dreamy als ik had gehoopt. Daar komt ook nog bij dat Ellen Page wederom totaal onuitstaanbaar is. Nou goed, misschien viel de film niet ALLESZINS mee, maar het is wel de eerste Nolan die een beetje blijft hangen.
|||
Citaat:
Je zult mij nooit horen zeggen dat Toy Story/Pixar een innovatieve stijl hanteren. Maar ja, hoe interessant en leuk zijn personages als Elmer Fudd, Yosemite Sam, Roadrunner en Daffy Duck? Juist, in het geheel niet. Wat dat betreft doet Pixar het het gewoon beter. Het is conventioneel, maar aansprekend en leuk om te zien. Tja. Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Films, TV & Radio |
Welke film heb je het meest gezien? Giles | 52 | 09-06-2010 08:31 | |
Films, TV & Radio |
Welke film heb je het laatst gezien, en wat vond je ervan?[deel 7] lovetear | 500 | 20-10-2004 16:47 | |
Films, TV & Radio |
Laatste film die je hebt gezien en wat vond je ervan? - deel 4 AJMouse | 500 | 17-05-2004 18:33 | |
Films, TV & Radio |
Laatste film die je hebt gezien en wat vond je ervan? - deel 2 Verwijderd | 500 | 13-01-2004 23:03 | |
Films, TV & Radio |
Welke film heb je het vaakst gezien? Shibby | 123 | 25-02-2003 22:04 | |
Films, TV & Radio |
Welke films heb je dit weekend gezien Buzzzfuzzz.vs | 91 | 16-09-2002 17:36 |