|
|
||
|
Citaat:
Als je gaat afvallen, kan je daar dus wat onder gaan zitten. Je eet bijvoorbeeld 1500 kcal op een dag. Dan verbruik je elke dag 500 kcal meer dan dat je binnen krijgt met voeding. Op die manier val je langzaam aan af. Als je vervolgens terug gaat naar de 2000 kcal, zou je dus niet hoeven aankomen. Want je lichaam verbruikt die 2000 kcal gewoon. Je kan eventueel ook langzaam opbouwen, dus elke week 100kcal meer eten tot je aan de 2000 bent. Als je extreem wil afvallen, werkt het anders. Stel dat je besluit om dagelijks nog maar 1000 kcal te eten, dan gaat je lichaam op een soort spaarstand, omdat het leert dat voedsel schaars is. Als je dán ineens terug gaat naar de 2000 kcal, zul je wél aankomen. Dus je moet niet met al te grote stappen gaan proberen te lijnen. Aangeraden wordt zo'n 400 of 500 kcal onder je verbruik te gaan zitten. Het betekent dus ook dat als je sport, dat je die dag iets meer mag eten.
|
|
|
|
Er bestaan wel foefjes om te zorgen dat je lichaam niet in die spaarstand (starvation mode) gaat. Door bijvoorbeeld eens in de zoveel dagen NIET onder je verbruik te gaan eten. Eens in de 4 dagen werkt het best. Het afvallen gaat dan wel wat langzamer, maar je stofwisseling blijft beter op peil. Wat ook helpt is veel sporten, dus je calorietekort creëren door middel van beweging en niet door simpelweg minder te gaan eten.
Afvallen zonder (extra) lichaamsbeweging is eigenlijk sowieso een big no no. Als je je spieren nooit stimuleert vallen die snel ten prooi als caloriebron, terwijl je juist van je vet af moet. Het afvallen gaat dan dubbel langzaam omdat je bmr ook nog is omlaag gaat
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
Volgens mij is de thee van Celestial Seasonings caffeïnevrij en die hebben best veel smaakjes, misschien is dat wat? En caffeïnevrije koffie?
|
|
||
|
Citaat:
Ik heb het ook echt heel erg gemerkt dat sporten + minder calorien eten samen echt goed werkt om af te vallen. Ik eet gemiddeld 1500 cal per dag en sport 2 keer per week intensief (min een uur). Ben nu in een periode van 5 weken ongeveer 5 kilo afgevallen (best veel eigenlijk) en mn lichaam is gewoon een stuk strakker geworden door al het sporten
|
|
|
|
Even een vraagje over zwemmen: helpt dat nou wel of niet bij het afvallen/ in figuur komen?
Ik lees zoveel verschillende verhalen. Enerzijds snap ik dat het niet de meest intensieve sport is, maar anderszijds lijkt me dat alle kcal die je extra verbrandt toch gewoon mooi meegenomen zijn t.o.v. thuis blijven. Toch maken de verhalen dat je zelfs juist behoorlijk breed zou worden van zwemmen, me een beetje huiverig om deze sport te gaan beoefenen. Uiteraard zou het dan gaan om baantjes trekken. Gecombineerd met 1 of 2x per week een andere sport + op voedsel-inname letten.
|
|
|
|
Volgensmij moet je behoorlijk veel trainen om echt brede schouders te krijgen. Het fijne aan zwemmen is dat je alle spieren en gewrichten gebruikt (je armen natuurlijk het meest), zonder dat je ze enorm belast, omdat het water geen schokkken geeft, wat bij bijv. hardlopen wel hebt.
|
|
||
|
Citaat:
De eerste onderzoeken naar de interactie tussen calcium en ijzer stelden vast dat calcium de absorptie van ijzer inhibeert wanneer beide nutriënten samen in eenzelfde maaltijd worden ingenomen. Dit geldt zowel voor calcium afkomstig van zuivelproducten als van supplementen. Bron: http://www.nice-info.be/benl/assets_...om_ijzerIN.pdf Het zijn twee verschillende dingen. En over cafeïne etc: Producten zoals thee, koffie en melkproducten beperken de opname van ijzer. Hierbij gaat het om de theïne en cafeïne ( u kunt dus wel gebruik maken van cafeïne vrije koffie en theïne vrije thee) Bron: http://dieet.blog.nl/groente-fruit/2...en_ijzertekort
|
|
||
|
Citaat:
Maar tussen de maaltijden door kan het geen kwaad dus? Hier ben ik heel blij mee. Ik kan dus gewoon thee blijven drinken!
|
||
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En als vrouw word je echt niet zomaar superbreed gespierd, daar moet je heel gericht voor trainen en eten. |
|
|
|
|||
|
Citaat:
Dus tussen de maaltijden lijkt me prima! Tip; tijdens de maaltijden voor ijzeropname iets van Vitamine C, zoals sinaasappelsap drinken! Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
|
|
|
|
Zwemmen is prima. Elke beweging die je lichaam maakt verbruikt energie, dus alles is beter dan thuis op de bank zitten. Denk dat de tegenstrijdige verhalen de wereld in zijn geholpen doordat je lichaamstemperatuur niet echt omhoog gaat en je niet gaat zweten enzo.. Maar je spieren verbruiken natuurlijk wel gewoon dezelfde energie en de intensiteit kun je zo groot maken als je zelf wilt.
Vorig jaar heb ik ook veel gezwommen omdat ik last had van shin splints door hardlopen. Het heeft me zeker geholpen vet te verliezen. Iemand bij mij op de sportschool had raar verhaal over dat zwemmen niet geschikt was om vet te verliezen omdat je lichaam altijd een buffer zal willen houden als bescherming tegen het koude water... Lijkt me onzin.
|
|
||
|
Citaat:
In de praktijk zou het toch misschien beter zijn om op een nuchtere maag te gaan hardlopen omdat je lichaam in principe je spiermassa ook als een energiebron kan gebruiken. Dus stel dat jij tijdens het hardlopen 90% vet en 10% spiermassa aanspreekt als je dat op een nuchtere maag doet, en als je nuchter op de bank zit 70% vet en 30% spiermassa, kun je dus beter nuchter blijven terwijl je aan het hardlopen bent. Maar het gaat om kleine verschillen opgeteld misschien niet de moeite waard om je druk over te maken. Focus je gewoon op een calorietekort over de hele dag genomen. Wat betreft je tweede vraag: de eerste 20 minuten dat je hardloopt spreek je het meest spierglycogeen (koolhydraten opgeslagen in de spieren) aan, daarna pas je vet- (en spier)massa. Je lichaam doet dat het meest efficient op een hartslag van zo ongeveer 60-70% van je maximum. 140 dus ongeveer, of een intensiteit waarbij je nog zonder te veel hijgen een gesprek zou kunnen voeren. Wat in jouw geval beter werkt hangt dus van je conditie/fitheid af, let in eerste instantie op je ademhaling/hartslag. Een andere vorm van cardio die zeer effectief is, is HIIT (High Intensity Interval Training). Daarbij wissel je zeer hoge intensiteit (sprinten) af met lage intensiteit (wandelen/rustig hardlopen). Dit doe je in intervals van zo'n 30 seconden. Zeer efficient/effectief want je hoeft het maar 20 minuten te doen en je verbranding blijft lange tijd na de cardio nog een stuk hoger. Maar het is wel veel zwaarder
|
|
|
Verwijderd
|
Maar als je de eerste 20minuten stevig inloopt voor de 30min hardlopen dan begin je wel meteen aan de verbranding toch? of is het echt pas met rennen?
Ik kan goed rennen zonder buiten adem te raken dus ik denk dat dat wel goedzit soms wel wat steken maar dan ga ik even wat zachter rennen tot dat wegtrekt. Bedankt zal dat eens proberen straks
|
|
|
|
|
Een leuke link om te berekenen hoeveel calorien je ongeveer verbrand met een periode sporten:
http://www.wijvallenaf.nl/Berekenen/...erbranden.html zwemmen is in een uur tijd dus toch maar ongeveer 450 calorien, tegenover ruim 700 bij een uur fanatiek steps doen. *toch maar richting sportschool gaat*
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
||
|
Citaat:
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
nah, hardlopen is 'netto' volgens mij wel wat intensiever. Tenzij je echt als een diehard zwemt/spint. En tenzij je chronische gewrichtsproblemen en/of een dikzak bent kan iedereen hardlopen; kwestie van opbouwen
|
|
||
|
Citaat:
(komt van wiki, maar legt goed uit wat ik wou zeggen )
|
||
|
|
||
|
Citaat:
toen ik trouwde woog ik 64kg en was ik echt superstrak omdat ik drie keer per week ging zwemmen. nu weeg ik 65kg, ben maandenlang niét gaan zwemmen (en oké, er is een baby van 4kg uit mij gekomen ) en ik ben een hoop flubberiger nu! en ik denk dat mijn trouwkleed zelfs niet meer past
|
||
|
|
|
|
Ik ben een jongen van 15 jaar, ben 1.68 lang en weeg nu 67.7 kilo. Ben in totaal nu al 9.1 kilo afgevallen maar ik wil nog meer afvallen.
Heeft iemand tips voor me? Ik wil eerst naar de 65 kilo toe en daarna naar de 60 als dat kan. Maar ik heb nog steeds best wel een dikke buik, derest is niet echt dik enzo.. Dus heeft ook iemand tips hoe je alleen van je buik af kan komen zeg maar? Ik zit op fitness en op zwemmen trouwens. Maar heb het te druk met school dus zwem meestal maar 1x per week & fitness ook maar 1x per week.. Ik weet is te weinig. |
|
|
|
||
|
Citaat:
Maar dat heeft dus niks met thee te maken! Thee is toch juist (looi)zuur? |
||
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
|
|
|
||
|
Citaat:
|
||
|
|
||
|
Citaat:
|
|
|
|
Een rondje googelen levert op dat melk (en ik neem aan in het verlengde daarvan, melkproducten zoals yoghurt) maagzuur bindt, waardoor de zuurgraad afneemt. Waarschijnlijk breekt het melkzuur (dat voor de zure smaak van de yoghurt zorgt) al snel af in de maag.
|
|
||
|
Citaat:
![]() |
|
|