Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2011, 20:44
Issun
Issun is offline
Ik heb net Zaterdag van Ian McEwan uit. Goed boek. Ik ga nu even geen boek lezen, ik heb er niet zoveel tijd meer voor.
Oud 26-01-2011, 20:46
AnneElise
AnneElise is offline
Ik lees de serie van Karin Slaughter - Zoenoffer op dit moment. (Tess Gerritsen ligt op mij te wachten)
Als ik meer toe ben aan iets luchtigs ga ik toch voor Katie Fforde - Stoute schoenen of Sophie Kinsella
Oud 27-01-2011, 14:08
Verwijderd
The ten best days of my life

Overleden vrouw moet bewijzen dat ze in de zevende hemel hoort.
Oud 28-01-2011, 05:46
ikkebenikke
ikkebenikke is offline
Mario Vargas Llosa - Het verhaal van Mayta
Oud 03-02-2011, 11:06
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Straks beginnen in De Smaak van Venijn - Alan Bradley. Ik ben benieuwd.
Dat was leuk . Nu The Host van Stephenie Meyer, omdat dat een niet al te groot boek is dat in mijn kleine tas past, zodat ik vanavond in de trein kan lezen.
Oud 03-02-2011, 16:01
Issun
Issun is offline
Toch maar begonnen aan iets nieuws. Haruki Murakami - Dans, dans dans.
Oud 03-02-2011, 18:52
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Torenhoog en mijlen breed- Tonke Dragt
Oud 03-02-2011, 19:24
Calyx
Calyx is offline
Vrijheid van Jonathan Franzen
Oud 04-02-2011, 11:12
Verwijderd
Sacred Games van een Indiase.
Oud 04-02-2011, 12:47
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
Vrijheid van Jonathan Franzen
Aaaaaah daar ben je weer (sinds tijden?!?!) Ontopic : En, wat vind je er tot nu toe van??

Ik lees The Corrections van Franzen! En ik vind het echt bizar haha.
Oud 04-02-2011, 15:11
Geel
Geel is offline
Citaat:
Dat was leuk . Nu The Host van Stephenie Meyer, omdat dat een niet al te groot boek is dat in mijn kleine tas past, zodat ik vanavond in de trein kan lezen.
Als je hem uit hebt, wil je dan vertellen of hij net zo slecht was als haar Twilightsaga?
Oud 04-02-2011, 18:57
Calyx
Calyx is offline
Citaat:
Aaaaaah daar ben je weer (sinds tijden?!?!) Ontopic : En, wat vind je er tot nu toe van??
Larryparrrypoepjedoetjeduifjedruifje <333
Ja vet! Coschappen zijn druk maar dit kan mooi 's avonds en in weekenden om éventjes (helaas geen nachten doorlezen..) wat anders te lezen. Hoe is het met jou??
Oud 05-02-2011, 11:57
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Als je hem uit hebt, wil je dan vertellen of hij net zo slecht was als haar Twilightsaga?
Tssssss . Ik heb 'em al eens gelezen, leuk boek. Ik wil niet beweren dat het hoogstaande literatuur is, maar vermakelijk toch zeker. Het is trouwens een heel ander genre dan Twilight.
Oud 07-02-2011, 09:49
Aurora
Aurora is offline
Carlota's minnaar van Antonio Muñoz Molina.
Oud 08-02-2011, 21:15
Verwijderd
The left hand of god, soort van strategische fantasy.
Oud 13-02-2011, 10:45
Aurora
Aurora is offline
Isabel Allende - Het eiland onder de zee
Oud 13-02-2011, 11:25
La Decu
La Decu is offline
Isabel Allende - Eva Luna

Ik ben niet zo van die omschrijvende schrijfstijl, maar ik ga mijn best doen om het uit te lezen, al was het alleen maar om die schitterende titel ^^

O ja, hiervoor Peter Manseau - Bibliotheek van onvervulde dromen

Erg goed geschreven moet ik zeggen, heerlijk beeld van New York rond 1910
Oud 13-02-2011, 16:57
Verwijderd
Elizabeth Gilbert - Toewijding
Oud 14-02-2011, 10:43
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Misdaad en straf- Dostojewski
Oud 17-02-2011, 22:54
Verwijderd
Citaat:
Elizabeth Gilbert - Toewijding
Is dat iets? Vond Eten, bidden en beminnen wel aardig, al was het, achteraf gezien, hier en daar een beetje zoet.

ot: Extreem luid en ongelooflijk dichtbij van Jonathan Safran Foer. Tering, wat goed. Net als trouwens Alles is verlicht, die heb ik in zakboek formaat (past echt in een borstzakje <3) en in vier maanden tijd drie keer gelezen.

Heb net Het Parfum van Patrick Süskind uit, ook erg goed. Meer treintijd = meer leestijd <3
Oud 17-02-2011, 23:10
Verwijderd
Citaat:
Is dat iets? Vond Eten, bidden en beminnen wel aardig, al was het, achteraf gezien, hier en daar een beetje zoet.

ot: Extreem luid en ongelooflijk dichtbij van Jonathan Safran Foer. Tering, wat goed. Net als trouwens Alles is verlicht, die heb ik in zakboek formaat (past echt in een borstzakje <3) en in vier maanden tijd drie keer gelezen.

Heb net Het Parfum van Patrick Süskind uit, ook erg goed. Meer treintijd = meer leestijd <3
Ah Het Parfum heb ik duizend keer gelezen, ik vond dat zo'n gaaf boek. Kwam ik er opeens achter dat dat óók literatuur was. Ik snapte totaal niet waarom al die Nederlandse schrijvers dan van die saaie kutboeken gingen schrijven, als dit ook mocht en literair werd bevonden!

Nog steeds bezig in Nicole Krauss, trouwens (laatste tijd zo druk geweest dat ik nauwelijks de krant kon lezen), Great House dus. Ga nu richting halverwege en het leest heerlijk. Deels voelt het nog wel tamelijk deprimerend en daar houd ik niet zo van, maar nu lijkt het wel enigszins uitgebalanceerd te zijn, vooral met Isabel erbij. Zo heette ze toch? Haar naam wordt zelden tot nooit genoemd. Ben wel benieuwd naar het plot; volgens mij is dat in dit boek niet zo heel belangrijk.

Bedacht me wel; ik heb The History Of Love gelezen, maar ik weet helemaal niet meer waar het over gaat
Oud 18-02-2011, 16:08
Geel
Geel is offline
Palican Bay - Nelleke Noordevliet.

Eindelijk een Nederlands boek dat ik leuk vind.
Oud 18-02-2011, 16:20
Issun
Issun is offline
Naast Murakami moet ik voor school 1984 lezen. Interessant boek.
Oud 18-02-2011, 17:11
Geel
Geel is offline
Citaat:
Naast Murakami moet ik voor school 1984 lezen. Interessant boek.
1984? Lees je hem in het Engels of in het Nederlands? Ik moet hem straks in het Engels lezen. Het lijkt mij niet zo'n leuk boek.
Oud 18-02-2011, 17:17
Verwijderd
Arthur Japin - Vaslav.

Het leest makkelijk weg, maar ik kom er toch moeilijk door. En ik snap niet waarom, want ik heb tijd zat gehad om te lezen.
Oud 18-02-2011, 17:24
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:
1984? Lees je hem in het Engels of in het Nederlands? Ik moet hem straks in het Engels lezen. Het lijkt mij niet zo'n leuk boek.
Waarom lijkt dat je? Ik vond het erg interessant, er is zoveel uit te halen en mee te doen.

En @ Etmakas: wat gek dat je er zo lastig doorheen komt, ik vond het echt heerlijk lezen en vond het jammer dat het zo snel alweer klaar was haha.

Ik heb net Utopia van Thomas More gelezen maar hoewel ik de waarde ervan wel snap vond ik het niet echt geweldig. Daarnaast lees ik the Corrections nog steeds en die vind ik wel erg leuk!
Oud 18-02-2011, 17:28
Verwijderd
Ja, klopt, het leest ook makkelijk weg, en het is wel leuk. Maar het is zo... alsof hij al zijn karakters heel erg één aspect meegeeft waar ze het alleen maar over hebben.
Spoiler

En dat vind ik irritant. Het is niet zo dat ik denk 'ja, nu ga ik nog eens lekker doorlezen', meer dat ik gewoon steeds een hoofdstuk lees omdat het niet zo stom is dat ik ermee ga stoppen, maar ook niet zo leuk dat ik het niet weg kan leggen. Maar ik moet het van mezelf nou eenmaal uithebben voor ik aan een volgend boek begin, dus, tsja.
Oud 23-02-2011, 14:35
Verwijderd
Twillight nieuwe maan. Heeeeeeel erg mooi!
Oud 26-02-2011, 00:27
HelterSkelter
HelterSkelter is offline
Catcher in the Rye. Ga even alle klassiekers af. Volgende boek wordt Ulysses!
Oud 26-02-2011, 14:19
Verwijderd
Quicksilver van Neal Stephenson.
Oud 26-02-2011, 15:00
Calyx
Calyx is offline
Het meisje uit de trein van Irma Joubert.
Oud 27-02-2011, 09:39
Lilium
Lilium is offline
De wereld valt uiteen - Achebe
Oud 27-02-2011, 12:25
Verwijderd
Citaat:
Ik lees hem nu in het Nederlands! Maar ik ben pas op pagina twintig+aanhangsels gelezen of zo, dus ik kan je er nog niet veel over vertellen. Ben jij hem nu aan het lezen? Wat vind je ervan?
Oud 27-02-2011, 19:01
Em.
Em. is offline
Citaat:
Ik heb 'm net voor Engels gelezen (week geleden uit ofzo) en ik vond 'm wel leuk. Het gaat over een fictief 'toekomst'rijk (stiekem is 1984 ondertussen al het verleden) waarin de hoofdpersoon leeft onder een strak regime, dat alles in controle houdt, onder andere door camera's e.d. maar bijvoorbeeld ook door een bepaalde taal in te voeren. En de hoofdpersoon, eh, voelt zich daar niet helemaal gelukkig onder.

Ik vond het wel interessant, maar ik interesseer me dan ook voor dat soort dingen. Boeken die verweven zijn met geschiedenis (bijvoorbeeld na de 2e W.O., tijdens de Chinese revolutie, enzovoort) lees ik sowieso graag. En ik denk dat je het daar het best mee kan vergelijken, aangezien het dus (ook) over het hoe en waarom van de machthebbers gaat.
Oud 28-02-2011, 08:32
Adore
Adore is offline
Citaat:
Ja, klopt, het leest ook makkelijk weg, en het is wel leuk. Maar het is zo... alsof hij al zijn karakters heel erg één aspect meegeeft waar ze het alleen maar over hebben.
Spoiler

En dat vind ik irritant. Het is niet zo dat ik denk 'ja, nu ga ik nog eens lekker doorlezen', meer dat ik gewoon steeds een hoofdstuk lees omdat het niet zo stom is dat ik ermee ga stoppen, maar ook niet zo leuk dat ik het niet weg kan leggen. Maar ik moet het van mezelf nou eenmaal uithebben voor ik aan een volgend boek begin, dus, tsja.
Dat had ik ook. Japin weet je vast te houden met zijn mooie schrijfstijl, maar inhoudelijk vond ik het niet zijn beste boek. De karakters hadden wat meer inhoud mogen krijgen wat mij betreft, zo miste ik ook het gevoel echt met iemand mee te leven. Niet dat zoiets noodzakelijk is aan een boek, maar hier zou dat een plus zijn geweest.

Ben nu zelf bezig in Een lang weekend van Joyce Maynard. Leest lekker weg, blijf me wel afvragen waar het me heen brengt.
Oud 28-02-2011, 12:46
xSoo
xSoo is offline
Gerard Reve - De Avonden.
Mooi!

Oh ja en ik ben net klaar met Jeroen Brouwers - Datumloze dagen.
Ik vond 'm niet zo goed.. Alleen tegen het einde werd het beter.

Laatst gewijzigd op 28-02-2011 om 13:19.
Oud 28-02-2011, 18:29
Aurora
Aurora is offline
Michelle Moran - Nefertiti
Oud 28-02-2011, 18:48
Chick Rock
Chick Rock is offline
Dieren eten - Safran Foer

Laatst gewijzigd op 02-03-2011 om 15:48.
Oud 01-03-2011, 19:29
Geel
Geel is offline
Citaat:
Ik heb 'm net voor Engels gelezen (week geleden uit ofzo) en ik vond 'm wel leuk. Het gaat over een fictief 'toekomst'rijk (stiekem is 1984 ondertussen al het verleden) waarin de hoofdpersoon leeft onder een strak regime, dat alles in controle houdt, onder andere door camera's e.d. maar bijvoorbeeld ook door een bepaalde taal in te voeren. En de hoofdpersoon, eh, voelt zich daar niet helemaal gelukkig onder.

Ik vond het wel interessant, maar ik interesseer me dan ook voor dat soort dingen. Boeken die verweven zijn met geschiedenis (bijvoorbeeld na de 2e W.O., tijdens de Chinese revolutie, enzovoort) lees ik sowieso graag. En ik denk dat je het daar het best mee kan vergelijken, aangezien het dus (ook) over het hoe en waarom van de machthebbers gaat.
Ik weet waar het over gaat en daarom lijkt het me geen leuk boek. Ik heb er ook al tig presentaties over gezien - presentaties die ik het komend jaar zelf ook moet geven. Dus ik blijf nog wel even aan dat boek plakken (als ik het eenbaal ben begonnen te lezen ).

Maar ik houd niet zo van oorlogen e.d., dat scheelt ook. Maar we shall see!
Oud 02-03-2011, 10:16
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Isabel Allende - Eva Luna

Ik ben niet zo van die omschrijvende schrijfstijl, maar ik ga mijn best doen om het uit te lezen, al was het alleen maar om die schitterende titel ^^
En, wat vond je ervan?

@ 1984-discussie: Ik vond 1984 pas écht interessant worden toen het in de historische context werd geplaatst - Orwell heeft het boek vlak na de Tweede Wereldoorlog geschreven. Allerlei parallellen roepen zich dan direct op. En sowieso vind ik 1984 fantastisch, daar niet van, maar de geschiedenis erom heen maakt het nog toffer.

Ot: Ik heb gisteren Oesters van Rascha Peper gelezen, ik denk al wel voor de vijfde keer. Het is echt één van mijn lievelingsboeken, ik kan 'm eindeloos blijven lezen <3 Zo mooi.
Verder ben ik bezig in Het verdriet van België van Hugo Claus, maar daar kom ik niet echt doorheen. Weet iemand of het beter wordt na de eerste honderd pagina's?
En ten slotte lees ik Lolita van Nabokov, dat is tof, maar lastig, want ik heb hem in het Engels gekregen van mijn schoonouders en ik lees makkelijker in het Nederlands. Zeker als het om vertaalde boeken gaat - ik heb nu twee keer het filter van een vertaling erin zitten, één keer van Russisch naar Engels en één keer van Engels naar mijn hoofd.
Oud 03-03-2011, 08:22
Verwijderd
1984:
Spoiler

Vind ik.
Oud 03-03-2011, 16:49
Verwijderd
Citaat:
En, wat vond je ervan?

@ 1984-discussie: Ik vond 1984 pas écht interessant worden toen het in de historische context werd geplaatst - Orwell heeft het boek vlak na de Tweede Wereldoorlog geschreven. Allerlei parallellen roepen zich dan direct op. En sowieso vind ik 1984 fantastisch, daar niet van, maar de geschiedenis erom heen maakt het nog toffer.

Ot: Ik heb gisteren Oesters van Rascha Peper gelezen, ik denk al wel voor de vijfde keer. Het is echt één van mijn lievelingsboeken, ik kan 'm eindeloos blijven lezen <3 Zo mooi.
Verder ben ik bezig in Het verdriet van België van Hugo Claus, maar daar kom ik niet echt doorheen. Weet iemand of het beter wordt na de eerste honderd pagina's?
En ten slotte lees ik Lolita van Nabokov, dat is tof, maar lastig, want ik heb hem in het Engels gekregen van mijn schoonouders en ik lees makkelijker in het Nederlands. Zeker als het om vertaalde boeken gaat - ik heb nu twee keer het filter van een vertaling erin zitten, één keer van Russisch naar Engels en één keer van Engels naar mijn hoofd.
Hoho, Nabokov heeft Lolita in het Engels geschreven! Daarom is het nog tien keer zo'n gaaf boek, want Engels is pas zijn derde of vierde taal.

Vond het overigens zéér de moeite waard. Nu heb ik zin om Lolita te herlezen! Het is ook zo grappig vaak

Great House uit, vond het een erg fijn boek! Maar niet echt een... conclusie ofzo.

Ik heb trouwens een boekenbon van 20 euro, heeft iemand nog tips? En dan een beetje in de richting van Nabokov en Nicole Krauss enzo, hoeft niet Engels trouwens, als het maar goed geschreven is en zonder kansloze loser als hoofdpersoon. Arnon Grunberg en vergelijkbare dingen zijn juist een no-go
Oud 04-03-2011, 11:30
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Hoho, Nabokov heeft Lolita in het Engels geschreven! Daarom is het nog tien keer zo'n gaaf boek, want Engels is pas zijn derde of vierde taal.

Vond het overigens zéér de moeite waard. Nu heb ik zin om Lolita te herlezen! Het is ook zo grappig vaak

Great House uit, vond het een erg fijn boek! Maar niet echt een... conclusie ofzo.

Ik heb trouwens een boekenbon van 20 euro, heeft iemand nog tips? En dan een beetje in de richting van Nabokov en Nicole Krauss enzo, hoeft niet Engels trouwens, als het maar goed geschreven is en zonder kansloze loser als hoofdpersoon. Arnon Grunberg en vergelijkbare dingen zijn juist een no-go
Nou, ik herlees Extremely Loud & Incredibly Close, maar die heb je vast al (gelezen)? En ken je dat eerste boek van Nicole Krauss al, Man loopt kamer binnen, dat vond ik ook erg goed. En anders De vrouw van de tijdreiziger van Audrey Niffenegger?
Oud 04-03-2011, 13:35
Verwijderd
Citaat:
Nou, ik herlees Extremely Loud & Incredibly Close, maar die heb je vast al (gelezen)? En ken je dat eerste boek van Nicole Krauss al, Man loopt kamer binnen, dat vond ik ook erg goed. En anders De vrouw van de tijdreiziger van Audrey Niffenegger?
Alles van Krauss en Safran Foer al gelezen ja Die ander, daar is toch een film van? Boek de moeite waard dus?
Oud 04-03-2011, 23:52
Chick Rock
Chick Rock is offline
Wat dacht je van De smaak van venijn (The sweetness at the bottom of the pie) van Alan Bradley? Heeft ook al twee vervolgen, maar die zijn nog niet vertaald in het Nederlands. Makkelijk leesbaar, maar fijn grappig en intelligent verhaal.
Oud 05-03-2011, 19:57
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Echt? Oh man, dat verandert mijn hele perceptie van het boek weer. Bedankt voor deze verlichting.
Oud 06-03-2011, 15:09
Verwijderd
Anna, Hanna en Johanna van Marianne Fredriksson. Al duizend keer gelezen maar oh man, wat is het goed.
Oud 06-03-2011, 16:08
Larry Flint
Larry Flint is offline
Citaat:

Volgens mij is Engels toch wel Nabokovs 2e taal, na het Russisch. Maar hij was sowieso meertalig opgevoed inderdaad. Als je nog een boek zoekt dat lijkt op Lolita, dan zou je 'Laughter in the dark' kunnen proberen (door Nabokov zelf vertaald vanuit het Russisch naar het Engels; hij vond de vertaling van een ander té slecht dus besloot het zelf maar te doen). Als je verder van moderne Engelse literatuur houdt (en Foer al gelezen hebt) probeer dan eens Michael Cunningham (The hours, Specimen days, Flesh & Blood, By nightfall), Jonathan Franzen (The Corrections, Freedom), Dave Eggers (A heartbreaking work of staggering genius, you shall know our velocity, Zeitoun, What is the what), Mark Haddon (A spot of bother, Boom!), DBC Pierre (Vernon God little), in hoeverre je deze allemaal nog niet kent natuurlijk..Verder schrijft Ammaniti ook leuk en vlot!

Ik heb The Corrections eindelijk uit en ik vind het echt een scherpe analyse van het moderne (Amerikaanse) leven, maar man, het is wel een a bitter pill. Pff! Knap gedaan. Nu lees ik News from Nowhere van William Morris en dat verveelt me tot nu toe de pleuris haha. Jammerrrrrr, maar zal wel komen door tijdsdruk.
Oud 07-03-2011, 15:29
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Oh heb je Tirza gelezen? Ik weet dat dat van Arnon Grunberg is, maar ik vind hem een verschrikkelijk irritante gozer en Tirza is zo tof, dat vond ik echt een boek dat de moeite waard is. Ken je Murakami verder? Eén van mijn favorieten, hij schrijft fantastische boeken (waarvan ik Hard-boiled wonderland en het einde van de wereld de gaafste vond en Norwegian Wood of Ten zuiden van de grens de mooiste).
Oud 07-03-2011, 22:07
Verwijderd
Was begonnen in de Nederlandse vertaling van Norwegian Wood, maar vond die erg traag en hij is ten onder gegaan in de berg andere boeken die ik op dat moment liever wilde lezen Ga Murakami zeker nog eens proberen, maar ik weet niet goed welke vertalingen goed zijn en mijn Japans houdt op bij "baka mitai" Tirza zal ik eens overwegen, en een aantal boeken die Larry Flint noemt ook (rest heb ik idd al (iets) van gelezen). Maar mijn boekenbon gaat op aan het Witte Boekje want ik heb die nodig voor correctiewerk, dus tot zo ver mijn hoopvolle gedachte dat ik weer eens boeken mocht kopen

Maar ik heb twee boeken van mijn schoonmoeder gestolen; Five Boys van Mick Jackson, en Chocolat van Joanne Harris (van de film ja). Kan nog niet echt kiezen in welke ik wil beginnen! Ze schijnen allebei erg leuk te zijn, maar wel heel verschillend. Heb de film al wel gezien, maar het boek is niet helemaal hetzelfde dus dat moet goedkomen.

Wat Nabokov betreft, Larry Flint: misschien heb je gelijk! Ik weet iig zeker dat hij Franse literatuur gestudeerd heeft, dus vandaar dat ik er vanuit ga dat Frans zijn tweede taal is. Maar misschien heeft hij eerst wel Engels geleerd, dat kan ik me zo niet herinneren. Iig zal het Engels op het moment dat hij naar Amerika is gegaan, wel zijn tweede taal zijn geworden. Maar ik weet in ieder geval heel zeker dat hij Lolita nooit in het Russisch geschreven heeft! Ook teksten van hem gelezen over dat hij er zo van baalde dat hij in andere talen dan het Russisch nooit zo mooi kon schrijven als in het Engels. Ik vraag me dan af hoe geweldig zijn Russisch wel niet is
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten