Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2013, 19:36
Miekje*
Miekje* is offline
Soms heb ik echt heel erg de behoefte om mijn uitzetspullen op te duikelen en ze te gaan bekijken Ik heb zulke mooie dingen ertussen, emg.
Oud 25-01-2013, 19:37
Miekje*
Miekje* is offline
Overigens zijn bijna al mijn uitzetmessen loodzwaar, want dat vind ik fijn. En mijn messenset is uit één stuk staal gemaakt, dat ziet er mooi uit
Oud 25-01-2013, 19:39
Verwijderd
Citaat:
Duur is sowieso geen goed criterium. Of Jappen er zelf mee snijden wel. Vandaar --> obscure toko's.
Ja, mensen hechten echt te veel waarde aan de prijs. Toen ik die set meekreeg waren mijn ouders ook vol lof over hoe goed 'ie wel niet zou zijn. Ik bedacht me pas achteraf dat ze ongeveer nul dingen over messen weten (mijn moeder heeft een glazen snijplank ffs) en hun gepassioneerd positieve oordeel dus vooral baseerden op 'hij was ooit heel duur'.
Oud 25-01-2013, 19:43
Verwijderd
De messen van dille&kamille zijn vast beter dan die van de xenos. Maar dille&kamille is vooral gericht op hoe dingen er uit zien.
Oud 25-01-2013, 19:44
Verwijderd
Ze hebben wel een fascinerend rek met bestekdingen, allemaal meloenbolletjessnijders en olijvenontpitters enzo
Oud 25-01-2013, 19:44
Verwijderd
Citaat:
Ja goed he. Ik heb het gelukkig van jongs af aan geleerd. Heb een keer voor een bijbaantje drie kisten wortels weggewerkt en ze dachten dat ik daar wel een halve middag mee bezig zou zijn, maar als je goed kunt snijden EN een goed mes hebt, is het zo gedaan.
Plus, als je echt goed snijdt, snijdt je minder cellen kapot en zitten er dus meer voedingsstoffen in je eten op het moment dat je het opeet (al ligt dat natuurlijk ook aan hoe je het verder nog verwerkt) en ziet het er veel mooier uit.
Daar zijn de Japanse messen weer beter in, zo snijden dat je (nog) minder stukmaakt Maar ze zijn kwetsbaarder, doordat ze zo hyperhard zijn breken er eerder kleine stukjes af dan dat ze ombuigen/indeuken. Mag je ze eigenlijk behandelen met een aanzetstaal, weet jij dat? Of is dat met een Japans mes niet nodig?

Ik ben ook heel benieuwd naar keramische messen, die zijn het hardste (en dus ook het scherpste) wat je kunt hebben op 't moment, maar als je die verkeerd aantikt of achteloos in de wasbak gooit kunnen ze zó breken. Lijkt me heel onhandig maar ik zou er weleens mee willen werken.
Oud 25-01-2013, 19:45
Verwijderd
Ik heb nog NOOIT gehoord van dille&kamille.

Wel wil ik even vertellen dat wij een hele fijne bestek hebben, want hij heeft van alles twee maten. Of ja, van lepels drie: klein, groot en opscheplepel. De grote zijn voor volwassenen en de kleine voor keindjes en meisjes zoals ik, met kleine handjes.
Oud 25-01-2013, 19:46
Verwijderd
Sowieso een fascinerende winkel, als ik er door loop wil ik alles hebben maar toch koop ik er alleen cadeautjes.
Oud 25-01-2013, 19:47
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Ze hebben wel een fascinerend rek met bestekdingen, allemaal meloenbolletjessnijders en olijvenontpitters enzo
Klopt, ja. Als je dat soort dingen zoekt, moet je daar zijn.

Ik koop er ook wel dingen voor mijn uitzet. Een beetje vaatdoekjes en houten lepels, enzo.
Oud 25-01-2013, 19:47
Verwijderd
Omg ik weet zeker dat mijn moeder op mijn bruiloft (of die van mijn geschwister) ineens een olijvenontpitter tevoorschijn haalt, dat zou echt iets voor haar zijn.
Oud 25-01-2013, 19:48
Verwijderd
Citaat:

Wel wil ik even vertellen dat wij een hele fijne bestek hebben, want hij heeft van alles twee maten. Of ja, van lepels drie: klein, groot en opscheplepel. De grote zijn voor volwassenen en de kleine voor keindjes en meisjes zoals ik, met kleine handjes.
Zijn dat niet gewoon voorgerechtmessen en -vorken en dessertlepels
Oud 25-01-2013, 19:49
Verwijderd
Citaat:
Zijn dat niet gewoon voorgerechtmessen en -vorken en dessertlepels
O dat kan eigenlijk wel. Nooit over nagedacht. Maar ik vind de grote te groot, net als bijna alle andere bestekken, dus dit bestek is een ZEGEN.
Oud 25-01-2013, 19:56
Miekje*
Miekje* is offline
Auwww, ik kan echt niet eten met die noodvulling
Oud 25-01-2013, 19:59
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Maar moet je daar dan ook nog voor betalen of is dat inbegrepen?

Nah, daar zou ik nou nooit mijn messen kopen. Maar Para is degene die op zoek is, ik niet!
Nee, daar hoef je niet voor te betalen, je betaalt voor de zonnebank zelf (soms per minuut, soms een vast bedrag). Alleen voor smeerseltjes moet je betalen.
Oud 25-01-2013, 19:59
Verwijderd
Hoi ik heb een Globalmes. Google zegt dat dat ook een Japans mes is. Ik heb verder geen ervaring met andere fancy messen - we hebben wel ook een Wüsthof, maar daar heb ik niet zoveel mee - maar ik ben zwaar fan van Globie hij is lekker licht en ik vind hem heel fijn in de hand liggen.
Oud 25-01-2013, 20:01
Verwijderd
Citaat:
Ja, mensen hechten echt te veel waarde aan de prijs. Toen ik die set meekreeg waren mijn ouders ook vol lof over hoe goed 'ie wel niet zou zijn. Ik bedacht me pas achteraf dat ze ongeveer nul dingen over messen weten (mijn moeder heeft een glazen snijplank ffs) en hun gepassioneerd positieve oordeel dus vooral baseerden op 'hij was ooit heel duur'.
Whehe, een glazen snijplank.
Oud 25-01-2013, 20:01
Verwijderd

Volgens mij is het deze. Heeft ook goede reviews: http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-...htm#tabbutton5
ik zie nu pas dat hij best duur is, ik heb 'm gekregen. (voor m'n trouwen, dus hij gaat alweer 5 jaar () mee)
Oud 25-01-2013, 20:02
Verwijderd
Ja, Global schijnt behoorlijk goed te zijn!

Waarom bevalt de Wüsthof niet, zijn die te zwaar?
Oud 25-01-2013, 20:03
Verwijderd
Die heeft gewoon zo'n klassiek handvat. En hij is heel lang, maar dat ligt neem ik aan gewoon aan het model. En hij is idd wel zwaarder dan de Global.
Oud 25-01-2013, 20:04
Miekje*
Miekje* is offline
Glazen snijplanken
Oud 25-01-2013, 20:04
Verwijderd
En luitjes, als je van spelletjes houdt; clicketyclick! Ies graties! En het speelt heerlijk weg.
Oud 25-01-2013, 20:13
Verwijderd
Hm, ja, 't model. Een standaard koksmes heeft een lemmet van 20cm, ik vind dat ook te lang eigenlijk. Die ik nu heb is 15cm en ook vrij licht, dat werkt erg lekker. Maar het is moeilijk inschatten in hoeverre zulk soort dingen puur gewenning zijn, en in hoeverre echt een persoonlijke voorkeur.

Citaat:
I'm going to have to agree with the "try it out for yourself" answer here. I've been progressively using smaller knives (10" chef's to 8" chef's to 7" santoku to 6" chefs) and consider the sweet spot for me to be a 7" santoku knife. (...) I have giant hands and have been asked why I use a "small" knife. It's what I like. I feel there's a balance between leverage and usability at the point I chose. However, I'm not going to say that's the same for everyone - I have an aunt that's a better cook than I am, a good 1.5 feet shorter, who uses a 12" chefs knife for absolutely everything.
Hm.
Oud 25-01-2013, 20:14
Verwijderd
Citaat:
Glazen snijplanken
Wat is er mis met glazen snijplanken? Ik kwam er pas een jaar of vier geleden achter dat er ook nog andere snijplanken dan glazen zijn
Oud 25-01-2013, 20:18
Verwijderd
Citaat:
Wat is er mis met glazen snijplanken? Ik kwam er pas een jaar of vier geleden achter dat er ook nog andere snijplanken dan glazen zijn
Glas is heel hard, dus dat is slecht voor je messen. Ze worden er erg snel bot op.

Je moet een harde houtsoort hebben, bamboe ofzo.
Oud 25-01-2013, 20:20
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Glazen snijplanken zijn slecht voor je messen, omdat dat afketst. Als je een houten snijplank gebruikt, snij je zeg maar ook een beetje in het hout, omdat dat zacht is. Daar worden je messen minder snel bot van.
Oud 25-01-2013, 20:20
Verwijderd
Je mes wordr er bot van. Ik heb ook wel glazen snijplanken voor kip want ik ben banger voor kruisbesmetting dan voor botte messen, maar een echte kok gebruikt ze niet (en dan gewoon altijd dezelfde snijplank voor kip, maar dat zou hier mis gaan denk ik )
Oud 25-01-2013, 20:21
Miekje*
Miekje* is offline
Ik gebruik een kunststof snijplank voor kip, en dan goed heet afwassen.
Oud 25-01-2013, 20:22
Verwijderd
Achso, mama zegt altijd dat ze houten planken onhygiënisch vindt omdat daar krassen in komen en er dan etensresten in komen.
Oud 25-01-2013, 20:23
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Wij hebben kunststofplanken en een afwasmachine
Oud 25-01-2013, 20:23
Miekje*
Miekje* is offline
Ik heb vandaag een pakje Goedemorgen! gehad, een stukje frambozenrol, instant noodles, een kiwi en vier blokjes Brosreep. Ohja, en een stukje appeltaartdeeg. Misschien moet ik straks nog iets eten :')
Oud 25-01-2013, 20:27
Verwijderd
Als er hier kip wordt gesneden gebeurt dat meestal door vrienden die komen barbecuen, ik kan er ook niet op rekenen dat die de planken met heet water afspoelen en de vaatwasser zet ik niet voor 1 plank zo heet. Och, en zij hebben toch een rare voorkeur voor de crappy aardappelschilmesjes
Oud 25-01-2013, 20:29
Verwijderd
Zo, en nu ga ik mijn epileerapparaat testen.
Oud 25-01-2013, 20:29
Miekje*
Miekje* is offline
Crappy aardappelschilmesjes zijn prima voor het eten van een appel, snijden van een kiwi of afsnijden van een klont boter. Maar verder, nee
Oud 25-01-2013, 20:31
Verwijderd
En om verpakkingen te openen
Oud 25-01-2013, 20:31
Verwijderd
Nou dat viel tegen. Hmpf.

Citaat:
Daar zijn de Japanse messen weer beter in, zo snijden dat je (nog) minder stukmaakt Maar ze zijn kwetsbaarder, doordat ze zo hyperhard zijn breken er eerder kleine stukjes af dan dat ze ombuigen/indeuken. Mag je ze eigenlijk behandelen met een aanzetstaal, weet jij dat? Of is dat met een Japans mes niet nodig?

Ik ben ook heel benieuwd naar keramische messen, die zijn het hardste (en dus ook het scherpste) wat je kunt hebben op 't moment, maar als je die verkeerd aantikt of achteloos in de wasbak gooit kunnen ze zó breken. Lijkt me heel onhandig maar ik zou er weleens mee willen werken.
Dat weet ik niet.

Van mijn messen is overigens nog nooit iets afgebroken. Als je ze apart bewaard en niet in een la tussen al het andere bestek smijt, moet dat meevallen hoor. Van messen die ombuigen heb ik wel last gehad, bij anderen dan. Dat is echt heel irritant.
Oud 25-01-2013, 20:33
Verwijderd
Een mooi messenblok
Oud 25-01-2013, 20:34
Verwijderd
Citaat:
Achso, mama zegt altijd dat ze houten planken onhygiënisch vindt omdat daar krassen in komen en er dan etensresten in komen.
Gewoon goed afwassen, een harde houtsoort nemen en voor kip inderdaad een apart kunststof plankje gebruiken.

Maar goed, als je gewend bent aan botte messen zal het niet zoveel uitmaken. Zulk soort dingen zijn pas zonde:

Citaat:
I recently replaced a plastic cutting board with a glass one and have noticed that after only a couple of uses my newly sharpened Wusthof knives have become quite dull. Has anyone else had this problem?
Oud 25-01-2013, 20:38
Verwijderd
Mijn beenstoppels zijn te kort voor goed effect en het weer is te koud voor motivatie. Andere keer verder.
Oud 25-01-2013, 20:39
Verwijderd
Citaat:
Nou dat viel tegen. Hmpf.

Dat weet ik niet.

Van mijn messen is overigens nog nooit iets afgebroken. Als je ze apart bewaard en niet in een la tussen al het andere bestek smijt, moet dat meevallen hoor. Van messen die ombuigen heb ik wel last gehad, bij anderen dan. Dat is echt heel irritant.
Ja, ook geen kleine oneffenheden in het snijvlak? Ik bedoel niet dat er echt grote stukken vanaf breken maar dat het sneller gaat 'haperen'.

Maar als je ze gewoon goed bewaart zal dat heel erg meevallen inderdaad Zeker als je verder ook weet hoe je ze moet hanteren en al helemaal met gelaagd staal, want daar ligt de hardste staalsoort alleen bij 't snijvlak aan de oppervlakte.

Ik heb echt heel veel zin om naar een winkel te gaan en daar al hun messen te betasten.
Oud 25-01-2013, 20:40
Verwijderd
Citaat:
Een mooi messenblok
Ja, wat gebruik jij eigenlijk?
Oud 25-01-2013, 20:40
Verwijderd
Citaat:
Mijn beenstoppels zijn te kort voor goed effect en het weer is te koud voor motivatie. Andere keer verder.
Ik heb twee (misschien wel drie) keer geprobeerd om mijn benen te epileren, maar ik hield het gewoon echt niet vol voor langer dan drie seconden
Oud 25-01-2013, 20:44
Verwijderd
Dat is juist het ergste stukje
Oud 25-01-2013, 20:45
Verwijderd
Oh de pijn vond ik goed te doen, maar ik hars 's zomers soms dus mijn haarzakjes zijn al wat losser.
Oud 25-01-2013, 20:46
Verwijderd
Je moet even wennen aan de pijn. De narigheid zit in toename van pijn, niet de pijn zelf.

Ennn ik heb eens een 'snijplank' bij de kaarsenonderzetters oid weggezet en hele miepdiscussie over glazen snijplanken met m'n ex Ik moest heel hard lachen dat jullie het daar nu over hebben
Oud 25-01-2013, 20:50
Verwijderd
Heb je tips hoe ik zou kunnen wennen? Want toen ik het opnieuw probeerde ging ik er wel echt in met de gedachte van 'stel je niet aan en hou dat ding erop', maar het hielp echt niet. Ik vroeg mijn zusje om dat ding dan maar vast te houden, maar ik hield het gewoon niet vol.
Oud 25-01-2013, 20:50
Miekje*
Miekje* is offline
Mijn zus is ook een diehard glazen snijplankgebruiker Ze heeft ook kunststoffen, maar de glazen is 'makkelijker enzo'.
Oud 25-01-2013, 20:51
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:

Mijn ouders hebben ook twee maten van de messen, vorken en lepels. Voor het ontbijt gebruiken we kleine messen, voor het diner grote. Ik gebruik ook altijd de kleine, want die liggen fijner in m'n hand.
Oud 25-01-2013, 20:51
Verwijderd
Ik vind -los van het bot worden- snijden op een glazen plank heel vervelend en onhandig.
Oud 25-01-2013, 20:53
Verwijderd
ik ben een mongool dus botte ikeamessen zijn prima voor mijn mate van elegantie
Oud 25-01-2013, 20:53
Verwijderd
499
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten