Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-10-2004, 18:10
Big M
Big M is offline
Citaat:
DEChengst schreef op 05-10-2004 @ 18:37 :
Hoe zit het dan met doven die AIDS krijgen ? Of valt dat ook onder "wie niet horen wil moet maar voelen" ?
Iemand die doof is heeft een afwijking aan de hersenen waardoor deze niet kan horen. Je hebt wel een punt met het feit dat iemand die doof is er niks aan kan doen, en helaas moet ik je teleurstellen met het feit dat niet alle vragen beantwoord zijn. Maar dat geld ook wederzijds, althans, jullie hebben niks te bewijzen. Vroeger waren het de ongelovigen die met bewijs op moesten komen draven (als ze daar al de gelegenheid toe kregen). Nu is het opeens andersom, terwijl ik bij een standaard Nederlander nog altijd een Christen voor me zie.
Oud 05-10-2004, 18:13
Big M
Big M is offline
Citaat:
mmmm schreef op 05-10-2004 @ 18:54 :
Of met mensen die doofstom en blind zijn en dus geen (gebaren)taal kunnen. Maar die kan dus zeg maar nooit achter het verhaal van de bijbel komen, wat gebeurt er met diegene dan als ie bij de hemelpoort komt?
Overigens, het klinkt misschien nogal bot en het is niet beledigend of discriminerend tegen doven of blinden of whatever bedoeld, maar wat je niet hebt mis je ook niet zo. Neemt niet weg dat het moeilijk leven is in zo`n maatschappij, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die 50 jaar doof is ooit nog zou willen horen, het is zo vreemd, je kan wel in paniek raken. Maar wij kunnen nu toch ook zonder allemaal objecten uit 2040 waar ze over 35 jaar hopeloos aan verslaafd zijn? Of beter gezegd; 50 jaar geleden leefde men ook probleemloos zonder pc.
Oud 05-10-2004, 18:17
Big M
Big M is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 05-10-2004 @ 19:00 :
Ik heb thuis een boek liggen waarin wordt beschreven dat de evolutietheorie goed mogelijk is. Dus ik zou graag bronnen zien die zeggen dat het niet zo is. Ik post de naam van het boek donderdag want dan ben ik weer thuis.
Bovendien zeg je net zelf, als er miljoenen mensen geloven in het scheppingsverhaal. Dan is het onwaarschijnlijk dat de overige miljarden nergens in geloven.
Je argumenten dat mensen christelijk worden is slecht, want dat kan 1 andere oorzaken hebben. En bovendien worden er juist meer mensen niet gelovig. Het aantal christenen neemt sterk af.
www.cbs.nl; het aantal gelovigen is ten opzichte van 5 jaar geleden toegenomen.

en speciaal voor jou: Gen. Y uss bedoelde volgens mij met "miljoenen" eerder "heel veel" dan "exact 3 miljoen"
dat kan dus ook een miljard zijn. En bovendien is het Christendom nog steeds wereldgodsdienst #1 en zijn er in de VS, een land met veel inwoners, relatief veel meer gelovigen dan in europa.
Oud 05-10-2004, 18:20
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Big M schreef op 05-10-2004 @ 19:10 :
Vroeger waren het de ongelovigen die met bewijs op moesten komen draven. Nu is het opeens andersom.
Gelukkig wel ja. Zo werkt nou eenmaal de wetenschap. Een claim als het bijbelse scheppingsverhaal is in strijd met de algemeen bekende en aanvaarde wetenschapelijk onderbouwde evolutietheorie. Aangezien het de gelovigen zijn die met iets komen dat binnen de huidige wetenschap onbekend is zijn zij dus degene die met bewijs op de proppen moeten komen.
Oud 05-10-2004, 18:26
Big M
Big M is offline
Citaat:
DEChengst schreef op 05-10-2004 @ 19:20 :
Gelukkig wel ja. Zo werkt nou eenmaal de wetenschap. Een claim als het bijbelse scheppingsverhaal is in strijd met de algemeen bekende en aanvaarde wetenschapelijk onderbouwde evolutietheorie. Aangezien het de gelovigen zijn die met iets komen dat binnen de huidige wetenschap onbekend is zijn zij dus degene die met bewijs op de proppen moeten komen.
Al deze gesprekken lopen uit op het "bewijs geven".

Helaas is dit slecht mogelijk, maar desondanks zal ik, ookal gaat het toch weer achterhaald bewijs worden, de komende tijd mijn best doen om zoveel mogelijk bewijzen te plaatsen.
Oud 05-10-2004, 18:47
mmmm
mmmm is offline
Citaat:
Big M schreef op 05-10-2004 @ 19:13 :
Overigens, het klinkt misschien nogal bot en het is niet beledigend of discriminerend tegen doven of blinden of whatever bedoeld, maar wat je niet hebt mis je ook niet zo. Neemt niet weg dat het moeilijk leven is in zo`n maatschappij, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand die 50 jaar doof is ooit nog zou willen horen, het is zo vreemd, je kan wel in paniek raken. Maar wij kunnen nu toch ook zonder allemaal objecten uit 2040 waar ze over 35 jaar hopeloos aan verslaafd zijn? Of beter gezegd; 50 jaar geleden leefde men ook probleemloos zonder pc.
Maar... die mensen kunnen zeg maar nooit van Jezus en de bijbel enzo gehoord hebben en geloven ze dus ook niet in de christelijke God. Dan zouden ze in principe toch naar de hel moeten? Net als alle andere niet-christenen/joden.
Maar daar kunnen ze dus niets aan doen, wat gebeurt er dan met die mensen volgens jou als ze bij de hemelpoort komen?
Oud 05-10-2004, 19:01
Big M
Big M is offline
Citaat:
mmmm schreef op 05-10-2004 @ 19:47 :
Maar... die mensen kunnen zeg maar nooit van Jezus en de bijbel enzo gehoord hebben en geloven ze dus ook niet in de christelijke God. Dan zouden ze in principe toch naar de hel moeten? Net als alle andere niet-christenen/joden.
Maar daar kunnen ze dus niets aan doen, wat gebeurt er dan met die mensen volgens jou als ze bij de hemelpoort komen?
Maar op den duur leer je toch communiceren. En als dat niet zo zou zijn, is God echt niet zo onmenselijk om dat te rekenen tot niet-gelovig. Bovendien hoor je mij niet zeggen dat alle niet - christenen naar de hel gaan hoor.
Oud 05-10-2004, 19:26
Verwijderd
Citaat:
Big M schreef op 05-10-2004 @ 19:17 :
www.cbs.nl; het aantal gelovigen is ten opzichte van 5 jaar geleden toegenomen.

en speciaal voor jou: Gen. Y uss bedoelde volgens mij met "miljoenen" eerder "heel veel" dan "exact 3 miljoen"
dat kan dus ook een miljard zijn. En bovendien is het Christendom nog steeds wereldgodsdienst #1 en zijn er in de VS, een land met veel inwoners, relatief veel meer gelovigen dan in europa.
Volgens CBS neemt het aantal ongelovige met 5% toe.....

En het aantal atheisten groeit wereldwijd...

meer bronnen komen donderdag
Oud 05-10-2004, 21:27
Big M
Big M is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 05-10-2004 @ 20:26 :
Volgens CBS neemt het aantal ongelovige met 5% toe.....

En het aantal atheisten groeit wereldwijd...

meer bronnen komen donderdag
ik dacht dat de gelovigen met 5% toe waren genomen

Maar dan nog blijven er nieuwe christenen komen, kijk maar naar mij, ook al staat dat niet in verhouding tot de ongelovigen. Dan maar donderdag afwachten...
Oud 05-10-2004, 21:50
Verwijderd
Citaat:
Big M schreef op 05-10-2004 @ 22:27 :
ik dacht dat de gelovigen met 5% toe waren genomen

Maar dan nog blijven er nieuwe christenen komen, kijk maar naar mij, ook al staat dat niet in verhouding tot de ongelovigen. Dan maar donderdag afwachten...
tuurlijk blijven er nieuwe christenen komen, alleen er gaan er ook steeds meer weg.
Oud 05-10-2004, 21:56
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Houzee! Leve de Revolutie!
Oud 06-10-2004, 17:10
Big M
Big M is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 05-10-2004 @ 22:50 :
tuurlijk blijven er nieuwe christenen komen, alleen er gaan er ook steeds meer weg.
Dat was ook helaas wat ik bedoelde....
Oud 06-10-2004, 20:42
Envy
Envy is offline
Citaat:
Gene Y. Uss schreef op 05-10-2004 @ 18:05 :
Aids is iets wat de mens zichzelf heeft aangedaan door niet te luisteren naar God.
En waar zie/lees/hoor jij dat God mensen straft voor het hebben van een eigen mening?
Citaat:
Gene Y. Uss schreef op 03-10-2004 @ 10:09 :
aids zou niet bestaan als de mens zich niet had afgezonderd van God.
1) god maakt de mens en geeft hem een eigen mening
2) aids komt omdat de mens zich afzonderd van god omdat ze een eigen mening vormen
3) aids zou niet bestaan als de mens zich niet had afgezonderd van god.
dat heb je allemaal zelf gezegd. komt het er dan niet op neer dat god de mens straft omdat hij niet gelooft?

verder ging je niet in op dit:
Citaat:
pinoow schreef op 05-10-2004 @ 09:36 :
maar god heeft de mens geschapen, en daarmee dan dus ook de slechte dingen die dat met zich meebracht. als hij niet wou dat er dit soort dingen gebeurden (afzondering van god) had hij de mens maar geen vrije wil moeten geven dan.
en
Citaat:
pinoow schreef op 05-10-2004 @ 09:36 :
hoe verklaar je het dan dat er ook gelovigen zijn met aids of andere verschrikkelijke ziektes? en waarom geeft hij de mens eerst vrije wil en straft hij ze vervolgens voor het hebben van een eigen mening?
Oud 07-10-2004, 11:11
Levitating Nun
Ik denk dat pinoow de kern van de zaak aanraakt.
Oud 07-10-2004, 17:31
Big M
Big M is offline
Citaat:
pinoow schreef op 06-10-2004 @ 21:42 :
1) god maakt de mens en geeft hem een eigen mening
2) aids komt omdat de mens zich afzonderd van god omdat ze een eigen mening vormen
3) aids zou niet bestaan als de mens zich niet had afgezonderd van god.
dat heb je allemaal zelf gezegd. komt het er dan niet op neer dat god de mens straft omdat hij niet gelooft?

verder ging je niet in op dit:

en
Allereerst :jij bent niet de domste op het forum

Dat er gelovigen ook aan aids lijden, is natuurlijk te wijten aan het feit dat waarschijnlijk de ouders of voorouders van deze gelovigen toch iets verkeerd hebben gedaan, weet ik veel met wat voor dingen je al niet aids oploopt. Het kan natuulijk ook door een injectienaald oid zijn gebeurd, maar laten we van het eerste geval uitgaan.
Het is voor die (voor)ouders een vreselijke straf om een (klein)kind met aids te hebben. Dat is de eerste mogelijkheid. Dan blijft natuurlijk voor jullie nog het opmerkelijke feit over dat degene die daar dan aan lijdt, daar zelf gewoon helemaal niks aan kan doen. Die dingen zijn voor mij ook raadselachtig, maar gezien het feit dat diverse dingen aan de duivel zijn toegeschreven, waarom dit dan niet? Het is natuurlijk wel erg gemakkelijk goed gepraat op deze manier, maar een andere verklaring kan ik er niet voor geven. En toch blijf ik Christen, want voor mij kan het niet opwegen tegen alles wat WEL goed is.

Ik heb een soortgelijk iets als je eerste stukje al beantwoord, en bij deze nog iets uitgebreider:

-Zonder de eigen wil is er niks aan, dat zou betekenen dat God boven in de lucht alles zelf zou regelen, en dat gaat snel vervelen. Voor ons, maar ook voor hem.
-Het kwaad was voorzien door God. Vandaar de profeet Jezus, om als mens voor de zondenvan anderen op te komen en het kwaad te verdrijven. En hier is hij deels in geslaagd; namelijk in die mate dat hij nog steeds volgelingen heeft, beter bekend als Christenen.
Oud 08-10-2004, 13:44
Envy
Envy is offline
Citaat:
Big M schreef op 07-10-2004 @ 18:31 :

Citaat:
Big M schreef op 07-10-2004 @ 18:31 at er gelovigen ook aan aids lijden, is natuurlijk te wijten aan het feit dat waarschijnlijk de ouders of voorouders van deze gelovigen toch iets verkeerd hebben gedaan, weet ik veel met wat voor dingen je al niet aids oploopt. Het kan natuulijk ook door een injectienaald oid zijn gebeurd, maar laten we van het eerste geval uitgaan.
Het is voor die (voor)ouders een vreselijke straf om een (klein)kind met aids te hebben. Dat is de eerste mogelijkheid.
jij bevestigd dus dat god mensen straft voor het hebben van een eigen mening, namelijk het niet aanhangen van een religie/god. vind je dat dan niet hypocriet en tegenstrijdig?
Oud 08-10-2004, 14:03
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Aids is iets wat de mens zichzelf heeft aangedaan door niet te luisteren naar God.
En waar zie/lees/hoor jij dat God mensen straft voor het hebben van een eigen mening?
jaja, en wist je al dat condooms aids verspreiden in plaats van tegenhouden?
wist je ook al dat het kindje dat gister kapot werd gereden door een vrachtwagen eigenlijk gestraft werd door god?

omg, dat er werkelijk nog mensen die dit soort **** geloven.

Citaat:
en na onderzoek moeten toegeven dat de evolutie gewoon niet mogelijk is.
welke mensen concludeerden dit dan? (Kent Hovind telt trouwens niet mee)

Ik heb dezelfde discussie al met een stuk of 20 mensen gevoerd, nooit wist er een van hen een grammetje bewijs te produceren voor het scheppingsverhaal/creationisme.

Citaat:
En ja, ik kan ook wel even een verklaring geven waarom veel mensen de evolutietheorie aantrekkelijk vinden. De mens heeft het namelijk in zich om dingen te willen begrijpen en het is heel moeilijk om in iets te geloven wat je niet begrijpt. Zo op het eerste gezicht lijkt de evolutietheorie dan wel logisch en je hebt gelijk een verklaring voor al het leven op aarde.
hetzelfde geld voor het scheppingsverhaal, kilometers grote gaten erin, maar omdat mensen het lastig kunnen beseffen geloven ze dat maar.

de mens heeft trouwens nog een mechanisme: aannames maken over wat men niet begrijpt, ziehier de oorzaak van religie.
Oud 08-10-2004, 14:19
Verwijderd
Citaat:
pinoow schreef op 08-10-2004 @ 14:44 :

jij bevestigd dus dat god mensen straft voor het hebben van een eigen mening, namelijk het niet aanhangen van een religie/god. vind je dat dan niet hypocriet en tegenstrijdig?
Bovendien vind ik het vrij fout om te moeten boeten voor mijn nazi opa.
Oud 08-10-2004, 16:17
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Zonder de eigen wil is er niks aan, dat zou betekenen dat God boven in de lucht alles zelf zou regelen, en dat gaat snel vervelen. Voor ons, maar ook voor hem.
Voor ons zou het niet vervelen, behalve als god dat zou willen, zonder vrije wil kan je namelijk ook niet zelf bedenken of je iets saai vindt. Wat betreft god, onze goede god die het beste met ons voor heeft geeft ons dus liever een vrije wil waarvoor hij ons in sommige gevallen straft dan dat hij zich moet vervelen?

Nog een vraag die hier los van staat: De duivel was toch eerst een engel?

Laatst gewijzigd op 08-10-2004 om 16:24.
Oud 08-10-2004, 16:37
Levitating Nun
Citaat:
Reverend schreef op 08-10-2004 @ 15:19 :
indeed
Oud 08-10-2004, 20:38
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:

Dat er gelovigen ook aan aids lijden, is natuurlijk te wijten aan het feit dat waarschijnlijk de ouders of voorouders van deze gelovigen toch iets verkeerd hebben gedaan, weet ik veel met wat voor dingen je al niet aids oploopt. Het kan natuulijk ook door een injectienaald oid zijn gebeurd, maar laten we van het eerste geval uitgaan.
Het is voor die (voor)ouders een vreselijke straf om een (klein)kind met aids te hebben. Dat is de eerste mogelijkheid. Dan blijft natuurlijk voor jullie nog het opmerkelijke feit over dat degene die daar dan aan lijdt, daar zelf gewoon helemaal niks aan kan doen. Die dingen zijn voor mij ook raadselachtig, maar gezien het feit dat diverse dingen aan de duivel zijn toegeschreven, waarom dit dan niet? Het is natuurlijk wel erg gemakkelijk goed gepraat op deze manier, maar een andere verklaring kan ik er niet voor geven. En toch blijf ik Christen, want voor mij kan het niet opwegen tegen alles wat WEL goed is.

Ik heb een soortgelijk iets als je eerste stukje al beantwoord, en bij deze nog iets uitgebreider:

-Zonder de eigen wil is er niks aan, dat zou betekenen dat God boven in de lucht alles zelf zou regelen, en dat gaat snel vervelen. Voor ons, maar ook voor hem.
-Het kwaad was voorzien door God. Vandaar de profeet Jezus, om als mens voor de zondenvan anderen op te komen en het kwaad te verdrijven. En hier is hij deels in geslaagd; namelijk in die mate dat hij nog steeds volgelingen heeft, beter bekend als Christenen.
als je in de bijbel kijkt: de discipelen vroegen ook of het de schuld van de ouders was dat die weetikveelwie blind was. nou, persoonlijk geloof ik dat niet. god heeft er zijn bedoeling mee, maar het is niet zo dat hij het nageslacht straft voor de daden die hun voorouders deden. zou mooi uitkomen man, dat is pas lullig.

jezus kwam niet om het kwaad te verdrijven. en anders was hij wel erg achterlijk, want ik merk nog steeds kwaad om me heen op. dan deed hij zijn werk toch niet goed.
Oud 08-10-2004, 22:03
Big M
Big M is offline
Citaat:
pinoow schreef op 08-10-2004 @ 14:44 :

Dat is zoals veel mensen er met hun, volgens hen objectieve mening naar kijken. Hun basis ligt bij het wetenschappelijk bewijsbare. Als je echter gelovig bent, dan leef je in een andere denkwereld en dan denk je vanuit een andere basis/standpunt. Vanuit mijn mening is iemand die niet gelooft iemand die toch een soort regels overtreed. Niet dat ik diegene heidens of weet ik veel wat vind, want 80% van mijn vrienden en bekenden is ongelovig. Vanuit jouw standpunt denkend is het dus raar dat een andere mening hebben zo bestraft wordt. Vanuit mijn standpunt is dat dus heel anders gezien. Uiteindelijk blijft het feit dat aids een vreselijke ziekte is die niemand verdient, maar dat zijn nou eenmaal de kwade dingen op aarde.
Oud 08-10-2004, 22:08
Big M
Big M is offline
Citaat:
T_ID schreef op 08-10-2004 @ 15:03 :
jaja, en wist je al dat condooms aids verspreiden in plaats van tegenhouden?
wist je ook al dat het kindje dat gister kapot werd gereden door een vrachtwagen eigenlijk gestraft werd door god?

omg, dat er werkelijk nog mensen die dit soort **** geloven.
Als Hitler op jonge leeftijd niet zoiets had meegemaakt had dat vele honderdduizenden levens gescheeld. Dat rechtvaardigt niks, maar het is een mogelijke verklaring.

O nee, wat een onzin kraamt die arme geindoctrineerde jongen nu uit, zal je wel denken. Maar het zijn altijd de ongelovigen die het over de duivel hebben en hem zo stoer en cool vinden met hun muziek met soortgelijke teksten. En zodra er iets dramatisch zoals genoemd bedoeld, dan heeft God het opeens weer gedaan, zo wordt de gelovigen verteld.
Oud 08-10-2004, 22:09
Big M
Big M is offline
Citaat:
Reverend schreef op 08-10-2004 @ 15:19 :
Zou jouw opa dat niet verschrikkelijk vinden als je daaronder moest lijden? Dan ziet hij zijn zonden in.
Oud 08-10-2004, 22:11
Big M
Big M is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 08-10-2004 @ 17:17 :
Voor ons zou het niet vervelen, behalve als god dat zou willen, zonder vrije wil kan je namelijk ook niet zelf bedenken of je iets saai vindt. Wat betreft god, onze goede god die het beste met ons voor heeft geeft ons dus liever een vrije wil waarvoor hij ons in sommige gevallen straft dan dat hij zich moet vervelen?

Nog een vraag die hier los van staat: De duivel was toch eerst een engel?
Kan je nagaan, jij bent toch veel gelukkiger met dit leven dan met een leven waarin je niet eens KAN beseffen dat je (on)gelukkig bent. Wat een prachtig geschenk.

Op je laatste vraag zou ik geen antwoord kunnen geven, je zou best wel eens gelijk kunnen hebben maar ik heb er nog nooit iets over gehoord, dat betekent niet dat ik het als onwaar afdoe overigens.
Oud 08-10-2004, 22:12
Verwijderd
Citaat:
Big M schreef op 08-10-2004 @ 23:08 :
Maar het zijn altijd de ongelovigen die het over de duivel hebben en hem zo stoer en cool vinden met hun muziek met soortgelijke teksten.
WHAHAHA!
Oud 08-10-2004, 22:13
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-10-2004 @ 23:12 :
WHAHAHA!
Idd
Oud 08-10-2004, 22:18
Big M
Big M is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 08-10-2004 @ 21:38 :
als je in de bijbel kijkt: de discipelen vroegen ook of het de schuld van de ouders was dat die weetikveelwie blind was. nou, persoonlijk geloof ik dat niet. god heeft er zijn bedoeling mee, maar het is niet zo dat hij het nageslacht straft voor de daden die hun voorouders deden. zou mooi uitkomen man, dat is pas lullig.
Ik zeg ook niet DAT dat zo is, maar na de dood zal iemand niet lijden onder de daden van zijn of haar voorouders. Want daar heb je (vaak) 0,0% invloed op.

jezus kwam niet om het kwaad te verdrijven. en anders was hij wel erg achterlijk, want ik merk nog steeds kwaad om me heen op. dan deed hij zijn werk toch niet goed. [/QUOTE]
De verkeersregels kwamen omdat men te hard reed en door rood reed.
Pim Fortuyn kwam om de allochtonen in nederland te laten verminderen.
Het geld kwam om niemand te benadelen bij het ruilen in natura.
Bush kwam om de situatie in het midden oosten te stabiliseren.

Alle bovengenoemde aspecten zijn gefaald.

Waar voor kom jij eigenlijk?
Oud 08-10-2004, 22:20
Big M
Big M is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-10-2004 @ 23:12 :
WHAHAHA!
Jammer dat je geestelijke leeftijd niet is gestegen.
Oud 08-10-2004, 22:21
Verwijderd
Citaat:
Big M schreef op 08-10-2004 @ 23:20 :
Jammer dat je geestelijke leeftijd niet is gestegen.
Tsja, jouw uitspraak was van een dergelijke achterlijkheid dat ik hem onmogelijk serieus kon nemen. En als ik dan zgn. kinderachtig ben, so be it.
Oud 08-10-2004, 22:24
Big M
Big M is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-10-2004 @ 23:21 :
Tsja, jouw uitspraak was van een dergelijke achterlijkheid dat ik hem onmogelijk serieus kon nemen. En als ik dan zgn. kinderachtig ben, so be it.
Als je dit topic een beetje in de gaten hebt gehouden dan weet je best dat ik niet bedoel dat iedere ongelovige satan aanbid en naar dat soort muziek luisterd, als je het zo leest dan is het net alsof ik hier een mannetje van 80 ben die zich niet met "al die moderne moeilijke dingen" bezighoudt. Integendeel overigens.

Misschien is het nu wat helderder?
Oud 08-10-2004, 22:39
Verwijderd
Citaat:
Big M schreef op 08-10-2004 @ 23:24 :
Als je dit topic een beetje in de gaten hebt gehouden dan weet je best dat ik niet bedoel dat iedere ongelovige satan aanbid en naar dat soort muziek luisterd, als je het zo leest dan is het net alsof ik hier een mannetje van 80 ben die zich niet met "al die moderne moeilijke dingen" bezighoudt. Integendeel overigens.

Misschien is het nu wat helderder?
Ach, op zijn tijd kan ik bepaalde antireligieuze muziek best waarderen. En dat is niet omdat ik dat stoer of cool vind, maar omdat de muziek van hoge kwaliteit is.
Oud 09-10-2004, 00:56
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Big M schreef op 08-10-2004 @ 23:11 :
Kan je nagaan, jij bent toch veel gelukkiger met dit leven dan met een leven waarin je niet eens KAN beseffen dat je (on)gelukkig bent. Wat een prachtig geschenk.
leuk geprobeerd hoor

Maar zonder vrije wil zou god jou kunnen vertellen dat je gelukkig bent en kan jij daar niets aan veranderen zodat je altijd en constant gelukkig zal zijn. Dat KAN je dan wel beseffen.

Voor ons zou het dus geen achteruitgang hoeven te zijn. Alleen voor god, hij zou zich namelijk 'vervelen'. Omdat je er nog niet op in bent gegaan zal ik mijn punt nog een keer herhalen.

Wat betreft god, onze goede god die het beste met ons voor heeft geeft ons dus liever een vrije wil waarvoor hij ons in sommige gevallen straft dan dat hij zich moet vervelen?
Oud 09-10-2004, 09:31
Big M
Big M is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 09-10-2004 @ 01:56 :
leuk geprobeerd hoor

Maar zonder vrije wil zou god jou kunnen vertellen dat je gelukkig bent en kan jij daar niets aan veranderen zodat je altijd en constant gelukkig zal zijn. Dat KAN je dan wel beseffen.

Voor ons zou het dus geen achteruitgang hoeven te zijn. Alleen voor god, hij zou zich namelijk 'vervelen'. Omdat je er nog niet op in bent gegaan zal ik mijn punt nog een keer herhalen.

Wat betreft god, onze goede god die het beste met ons voor heeft geeft ons dus liever een vrije wil waarvoor hij ons in sommige gevallen straft dan dat hij zich moet vervelen?
Nou, kijk dat hij ons een vrije wil heeft gegeven zegt nog niet dat hij ons straft. Dat hebben we zelf zo gemaakt, en dus worden wij gestraft vanwege slechte beslissingen, doordat wij een vrije wil hebben gekregen. Dat is naar mijn mening wel heel erg indirect, want de beslissing van de mens zit er tussen, en de mens heeft, uitgaande van normale omstandigheden, altijd de beslissing om iets wel of niet te doen.
En bovendien zou de duivel, of hij nou bestaat of niet, hier behoorlijk misbruik van kunnen maken. Hij vertelt ons immers of we ongelukkig zijn, en dan zijn we dat. We hebben tenslotte niet de vrije wil om de duivel af te keuren.

Dat is naar mijn mening 1 van de bedoelingen van een vrije wil.
Oud 09-10-2004, 09:36
Big M
Big M is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-10-2004 @ 23:39 :
Ach, op zijn tijd kan ik bepaalde antireligieuze muziek best waarderen. En dat is niet omdat ik dat stoer of cool vind, maar omdat de muziek van hoge kwaliteit is.
Dat is nog altijd beter dan die concerten van Ozzy Osbourne, die met vlees staat te smijten...
Overigens, ik luister ook wel eens naar dat soort muziek, niet vaak maar toch, dat is ook geen schande, maar als je de boodschap verkeerd opvat, dan ben je niet echt lekker bezig.
Oud 09-10-2004, 09:54
Verwijderd
Maw.

Omdat een paar heikneuters stom waren in de ogen van god, moet nu de hele mensheid boeten?
Oud 09-10-2004, 10:21
Big M
Big M is offline
Citaat:
Reverend schreef op 09-10-2004 @ 10:54 :
Maw.

Omdat een paar heikneuters stom waren in de ogen van god, moet nu de hele mensheid boeten?
Het ging niet om een paar heikneuters

De hele mensheid doet nu niet boete.

eerder andersom, de hele mensheid is stom bezig en een relatief kleine hoeveelheid mensen doet daar nu boete voor. Tenminste, ik weet niet op welke doelgroep jij oogt.
Oud 09-10-2004, 15:23
Envy
Envy is offline
Citaat:
Big M schreef op 08-10-2004 @ 23:03 :
Dat is zoals veel mensen er met hun, volgens hen objectieve mening naar kijken. Hun basis ligt bij het wetenschappelijk bewijsbare. Als je echter gelovig bent, dan leef je in een andere denkwereld en dan denk je vanuit een andere basis/standpunt. Vanuit mijn mening is iemand die niet gelooft iemand die toch een soort regels overtreed. Niet dat ik diegene heidens of weet ik veel wat vind, want 80% van mijn vrienden en bekenden is ongelovig. Vanuit jouw standpunt denkend is het dus raar dat een andere mening hebben zo bestraft wordt. Vanuit mijn standpunt is dat dus heel anders gezien. Uiteindelijk blijft het feit dat aids een vreselijke ziekte is die niemand verdient, maar dat zijn nou eenmaal de kwade dingen op aarde.
Een mening kan nooit objectief zijn, dus ik denk niet dat er iemand is die dat beweerd.
Verder denk ik dat je wel gelijk hebt, dat is ook de reden dat geen enkele gelovige mij goed kan uitleggen hoe ze in iets kunnen geloven als er geen bewijs voor is.
Oud 09-10-2004, 16:37
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Big M schreef op 08-10-2004 @ 23:09 :
Zou jouw opa dat niet verschrikkelijk vinden als je daaronder moest lijden? Dan ziet hij zijn zonden in.
kan hij er wat aan doen dat hij zo'n opa heeft? en als z'n opa echt zo erg was, vond hij dat ook vast niet erg. en als zijn opa niet meer leeft, hij maar boeten...

na de dood worden mensen niet meer gestraft voor de zonden van het nageslacht, wil je beweren. ik wil beweren dat dat ook al helemaal niet in het hiernumaals gebeurt.

hoe kom je daarbij?
Oud 09-10-2004, 16:40
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Big M schreef op 08-10-2004 @ 23:08 :
O nee, wat een onzin kraamt die arme geindoctrineerde jongen nu uit, zal je wel denken. Maar het zijn altijd de ongelovigen die het over de duivel hebben en hem zo stoer en cool vinden met hun muziek met soortgelijke teksten. En zodra er iets dramatisch zoals genoemd bedoeld, dan heeft God het opeens weer gedaan, zo wordt de gelovigen verteld.
als jij de duivel niet kent, ken je god ook niet.

en ik ben ook gristen, en ik luister ook rammstein en kmfdm ed. en ik vind de duivel nog steeds niet cool. god ook niet, maar dat doet er niet toe.

mss moet jij eens van je (evt?) gospel afstappen .
Oud 09-10-2004, 16:43
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Big M schreef op 09-10-2004 @ 11:21 :
Het ging niet om een paar heikneuters

De hele mensheid doet nu niet boete.

eerder andersom, de hele mensheid is stom bezig en een relatief kleine hoeveelheid mensen doet daar nu boete voor. Tenminste, ik weet niet op welke doelgroep jij oogt.
je doet geen boete voor een bepaalde zonde!! en al helemaal niet voor een zonde van een ander.

als je nou heel goed leeft, verdien je dus geen 'boete'. maar, er is iemand anders die zondigd, dus krijg jij daar de schuld van.
nou, denk het niet.
Oud 09-10-2004, 17:15
Verwijderd
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 08-10-2004 @ 16:17 :
De duivel was toch eerst een engel?
Ja.

In afwachting van wat komen gaat......
Oud 09-10-2004, 17:27
Verwijderd
Citaat:
pinoow schreef op 06-10-2004 @ 20:42 :
verder ging je niet in op dit
De ziektes verklaar ik als volgt:
1. De mens krijgt een vrije wil van God
2. De Duivel wordt uit de hemel verstoten en maakt het als ware zijn doel om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen zich afkeren van God, om dood en verderf te zaaien en de aarde de meest vreselijke plek te maken.
3. De mens houdt zich niet aan Gods regels (om als voorbeeld te nemen: geen seks zonder liefde, dus geen seks voor het huwelijk), zondert zich af van Hem en wordt zondig.

De Duivel doet alles wat in Gods ogen verkeerd is, bijzonder goed ogen. Ik bedoel, iedereen wil wel vóór hij of zij gaat trouwen met een aantal mensen het bed delen, mits daar geen nadelen of consequenties aan verbonden lijken. De Duivel doet het lijken alsof dat allemaal prima is, maar eventually, some people get hurt. En ja, dat zijn niet altijd de juiste. En dat doen de mensen élkaar aan.

Het andere punt: God gaf die mens een vrije wil ja. En waarom? Hij weet dat daar gedonder mee komt. Hij weet dat mensen zich gaan afzonderen. Hij weet dat onschuldige mensen gaan lijden. Tsja, dat soort dingen, die begrijp je niet, zelfs heel veel gelovigen hebben hier problemen mee. Maar zoals Big M. al zei: het weegt niet op tegen al het goede en mooie wat deze wereld te bieden heeft. God heeft er vast Zijn bedoelingen mee, daar ben ik van overtuigd. Overal zit een reden achter, een kind dat wordt doodgereden, een onschuldig iemand die AIDS krijgt, OVERAL. Alleen kunnen wij die reden (vaak) niet zien, dat is het moeilijke eraan.
Oud 09-10-2004, 17:28
Verwijderd
Citaat:
GanzenVeer schreef op 09-10-2004 @ 16:43 :
je doet geen boete voor een bepaalde zonde!!
Sinds wanneer niet?
Oud 09-10-2004, 17:46
Big M
Big M is offline
Citaat:
pinoow schreef op 09-10-2004 @ 16:23 :
Een mening kan nooit objectief zijn, dus ik denk niet dat er iemand is die dat beweerd.
Verder denk ik dat je wel gelijk hebt, dat is ook de reden dat geen enkele gelovige mij goed kan uitleggen hoe ze in iets kunnen geloven als er geen bewijs voor is.
Jah... zo is het inderdaad, geloven blijft gissen en iets bovennatuurlijks (niet het geloven zelf natuurlijk ) en ik snap best dat er mensen moeite hebben om bepaalde dingen te geloven als er geen bewijs van is, ik kijk jullie ook echt niet met een minderwaardige blik aan of zo.
Oud 09-10-2004, 17:52
Big M
Big M is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 09-10-2004 @ 17:37 :
kan hij er wat aan doen dat hij zo'n opa heeft? en als z'n opa echt zo erg was, vond hij dat ook vast niet erg. en als zijn opa niet meer leeft, hij maar boeten...

na de dood worden mensen niet meer gestraft voor de zonden van het nageslacht, wil je beweren. ik wil beweren dat dat ook al helemaal niet in het hiernumaals gebeurt.

hoe kom je daarbij?
Ten eerste: alles wat ik zeg, bevat mijn mening, en die wordt door iedereen anders opgevat. Maar goed, lijdt Revererend momenteel aan iets wat hij aan zijn opa te danken heeft? Mij hoor je echt niet zeggen dat alle voorouders met slechte daden ongelukkige kleinkinderen krijgen, dat is wel erg omstreden. En mij hoor je niet klagen als het helemaal niet gebeurd, want ik sta er ook niet achter hoor. Misschien heb je wel gelijk. Misschien...
Oud 09-10-2004, 17:54
Big M
Big M is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 09-10-2004 @ 17:40 :
als jij de duivel niet kent, ken je god ook niet.

en ik ben ook gristen, en ik luister ook rammstein en kmfdm ed. en ik vind de duivel nog steeds niet cool. god ook niet, maar dat doet er niet toe.

mss moet jij eens van je (evt?) gospel afstappen .
Lees maar een paar posts terug
Oud 09-10-2004, 18:04
Big M
Big M is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 09-10-2004 @ 17:43 :
je doet geen boete voor een bepaalde zonde!! en al helemaal niet voor een zonde van een ander.

als je nou heel goed leeft, verdien je dus geen 'boete'. maar, er is iemand anders die zondigd, dus krijg jij daar de schuld van.
nou, denk het niet.
Zoiets probeerde ik ook uit te leggen aan de persoon waarop ik reageerde; en iemand die heel goed leeft verdient het zeker niet om boete te doen. Maar niet iedereen leeft goed hoor, anders had de wereld er wel anders uit gezien.
Oud 09-10-2004, 18:53
Verwijderd
Citaat:
Gene Y. Uss schreef op 09-10-2004 @ 18:27 :
2. De Duivel wordt uit de hemel verstoten en maakt het als ware zijn doel om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen zich afkeren van God, om dood en verderf te zaaien en de aarde de meest vreselijke plek te maken.
Frappant dan dat in Nederland zowel het aantal ongelovigen hoger is dan ooit alsmede de kwaliteit van leven.
Oud 09-10-2004, 19:20
Releric
Releric is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-10-2004 @ 19:53 :
Frappant dan dat in Nederland zowel het aantal ongelovigen hoger is dan ooit alsmede de kwaliteit van leven.
Zit wel wat in...

Regels voor berichten