Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-08-2007, 13:45
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 10-08-2007 @ 14:21 :
Lekker eerlijk aangezien een vriend van me honderden en honderden euro's gratis biergeld van de IBG krijgt omdat zijn pa ambtenaar is.
Mijn 'pa' is ook ambtenaar, maar voor zo ver ik weet is dat op zich geen reden om extra geld te krijgen van de IBG.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-08-2007, 14:01
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 10-08-2007 @ 14:45 :
Mijn 'pa' is ook ambtenaar, maar voor zo ver ik weet is dat op zich geen reden om extra geld te krijgen van de IBG.
Zelfde hier. Twee ambtenaren-ouders zelfs. En ik krijg geen cent meer hoor.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 14:02
Verwijderd
Citaat:
Poggy schreef op 10-08-2007 @ 13:34 :
Reken eerder op 300 voor een kamer, hou je 150 over. En daarvan eten, kleren, uitgaan, overige? Want dat betalen je ouders neem ik aan niet, dat zou pas overdreven zijn.. dus dan zal je dus al snel moeten lenen als je niet als heel erg sober wil gaan leven, en dan heb ik liever ouders die de huur betalen.
Ik hou het op 250, ookal woon jij in Utrecht en zijn daar de kamers duurder. Van 200 euro kun je echt wel rond komen, ookal moet je dan werken ipv dat je het van de ib-groep krijgt, nounou.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 14:11
Verwijderd
Citaat:
per piacere schreef op 10-08-2007 @ 15:02 :
Ik hou het op 250, ookal woon jij in Utrecht en zijn daar de kamers duurder. Van 200 euro kun je echt wel rond komen, ookal moet je dan werken ipv dat je het van de ib-groep krijgt, nounou.
Dat jij het op 250 houdt heb ik natuurlijk niet zoveel aan als mijn huur 300 is En natuurlijk kan je van 150 ook wel rondkomen, dat ontken ik ook niet. Het is alleen wel erg krap als je nog dingen doet naast alleen maar eten.
En dan ben ik heel blij dat ik gewoon huur van mijn ouders krijg zodat ik niet naast 2 studies ook nog moet gaan werken. Dat vind ik niet overdreven, maar redelijk normaal. Nounou.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 14:13
Verwijderd
Citaat:
Poggy schreef op 10-08-2007 @ 15:11 :
Dat jij het op 250 houdt heb ik natuurlijk niet zoveel aan als mijn huur 300 is En natuurlijk kan je van 150 ook wel rondkomen, dat ontken ik ook niet. Het is alleen wel erg krap als je nog dingen doet naast alleen maar eten.
En dan ben ik heel blij dat ik gewoon huur van mijn ouders krijg zodat ik niet naast 2 studies ook nog moet gaan werken. Dat vind ik niet overdreven, maar redelijk normaal. Nounou.
Ik vind het dus wel overdreven, maar je doet 2 studies, dan blijft er wel minder tijd over om te werken ja, dan is het iets minder overdreven.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 14:42
justhanna
Avatar van justhanna
justhanna is offline
Citaat:
Tizzy1990 schreef op 10-08-2007 @ 14:22 :
De reden dat k het er niet helemaal mee eens ben, is dat ik vrij weinig overhoud om te kunnen sparen. Ik moet van het bedrag dat ik overhoud (ongeveer 175e) kleding kopen, cadeautjes, benzine(brommer), verzekering, uitgaan en eigenlijk wil ik nog wat geld overhouden om rijlessen te kunnen nemen..
Dan zoek je er een baantje bij.
__________________
> Zou het leven ook een eigen kijk op mij hebben? <
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 15:23
Verwijderd
Citaat:
per piacere schreef op 10-08-2007 @ 15:13 :
Ik vind het dus wel overdreven, maar je doet 2 studies, dan blijft er wel minder tijd over om te werken ja, dan is het iets minder overdreven.
Het zal er dan wel aan liggen wat je in je omgeving en bij je ouders gewend bent.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 16:00
Dr. Korsakov
Avatar van Dr. Korsakov
Dr. Korsakov is offline
Mijn vader verdient te veel om een aanvullende beurs te krijgen, maar ik krijg geen bijdrage van hen. De bijdrage is zeg maar dat ze mijn collegegeld e.d. betalen. Verder kan ik van 200 euro per maand dus echt niet rondkomen. 115 voor verzekeringen, 45 voor telefoon+lenzen en dan moeten ik en Titi ook nog eten. Dat red ik niet voor 40 euro per maand hoor.
__________________
"Give her a banana. Monkey see, monkey barf." - Gregory House
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 17:00
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Mijn ouders betalen m'n huur en alles gewoon. Ookal heb ik genoeg geld op m'n rekening om een redelijk kamer 3 jaar te betalen, maar dat hoeft niet van hen. Ze hebben er het geld voor en vinden dat ze voor mij moeten zorgen. Van m'n studiefinanciering moet ik eten, kleding, enz. betalen en een baantje nemen als ik meer geld nodig heb. (Muzieklessen, workshoppen, enz. die ik wil gaan volgen moet ik namelijk wel zelf betalen.)
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 20:41
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
Citaat:
Dr. Korsakov schreef op 10-08-2007 @ 17:00 :
Mijn vader verdient te veel om een aanvullende beurs te krijgen, maar ik krijg geen bijdrage van hen. De bijdrage is zeg maar dat ze mijn collegegeld e.d. betalen. Verder kan ik van 200 euro per maand dus echt niet rondkomen. 115 voor verzekeringen, 45 voor telefoon+lenzen en dan moeten ik en Titi ook nog eten. Dat red ik niet voor 40 euro per maand hoor.
als je collegegeld e.d. (boeken ofzo?) betaald wordt, krijg je een behoorlijke bijdrage ehh
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 20:44
Verwijderd
Citaat:
Lente schreef op 10-08-2007 @ 21:41 :
als je collegegeld e.d. (boeken ofzo?) betaald wordt, krijg je een behoorlijke bijdrage ehh
Ik wilde net zeggen...
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 20:52
Promillage
Avatar van Promillage
Promillage is offline
Citaat:
per piacere schreef op 10-08-2007 @ 12:42 :
Nou het is ook wel eens leuk om te kunnen sparen bijvoorbeeld? Dat je als je jong bent ook nog eens op vakantie kunt?
Als je dat wil, kun je ook gewoon gaan werken hoor. Waarom zouden je ouders daar voor op moeten draaien?

Het draait er gewoon om dat je volwassen bent en dat brengt nou eenmaal verantwoordelijkheden met zich mee. Je ouders hoeven niet tot je klaar bent met je studie voor je te dokken.
__________________
Speak softly and carry a big stick
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 20:55
Verwijderd
Citaat:
Promillage schreef op 10-08-2007 @ 21:52 :

Het draait er gewoon om dat je volwassen bent en dat brengt nou eenmaal verantwoordelijkheden met zich mee. Je ouders hoeven niet tot je klaar bent met je studie voor je te dokken.
Maar het is verdomd handig en fijn als ze dat wel doen
Met citaat reageren
Oud 10-08-2007, 21:19
Dr. Korsakov
Avatar van Dr. Korsakov
Dr. Korsakov is offline
Citaat:
Lente schreef op 10-08-2007 @ 21:41 :
als je collegegeld e.d. (boeken ofzo?) betaald wordt, krijg je een behoorlijke bijdrage ehh
Ja, daarom staat er toch ook dat dat de bijdrage is?
__________________
"Give her a banana. Monkey see, monkey barf." - Gregory House
Met citaat reageren
Oud 11-08-2007, 08:32
Verwijderd
Collegegeld betalen m'n ouders (voor zo lang de studie hoort te duren, eventueel langer als er een goede reden voor de vertraging is), boeken betaal ik zelf. Krijg alleen basisbeurs.
Ze betalen trouwens ook maximaal 250 mee aan m'n huur.

Laatst gewijzigd op 11-08-2007 om 08:38.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2007, 10:20
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
justhanna schreef op 10-08-2007 @ 12:53 :
Je krijgt niet voor niets studiefinanciering. Oke, als je alleen de baisbeurs krijgt, dan ben ik ook van mening dat de ouders dit aan horen te vullen, in ieder geval tot je 21 bent. Maar als je gewoon de basisbeurs en aanvullende beurs ontvangt, hoeven je ouders je in principe niet financieel te steunen, in mijn opzicht dan.
Ik krijg natuurlijk niet voor niets alleen een basisbeurs.. als je alleen een basisbeurs krijgt, wil dat zeggen dat je ouders je prima kunnen meehelpen, als je recht op een aanvullende beurs zegt dat natuurlijk ook een hele hoop.
Ik zie niet in hoe ik zelf zonder te lenen van 250 euro per maand huur, studie en boeken kan betalen..
Ik werk trouwens wel hoor, tijdens de studie wordt dat 15-20 uur per week, dus ben echt niet lui ofzo.

En volgens mij was de uitspraak van T_ID meer sarcastisch bedoelt, je hebt ambtenaren in alle soorten en maten, een jurist is bijv. ook een ambtenaar.

Laatst gewijzigd op 11-08-2007 om 10:23.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2007, 11:50
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ja, ik krijg ook alleen een basisbeurs en in de brief over de aanvullende beurs stond dat mijn ouders 300 per maand ofzo aan mij bij kunnen dragen gezien inkomen. Nou, dat is dus ongeveer de huur van een kamer.

Als je een aanvullende beurs krijgt is dat verhaal natuurlijk anders. Die krijg je inderdaad niets voor niets.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2007, 12:05
Verwijderd
Citaat:
Lente schreef op 10-08-2007 @ 21:41 :
als je collegegeld e.d. (boeken ofzo?) betaald wordt, krijg je een behoorlijke bijdrage ehh
Ja, dat klopt. Ik heb het eens berekend en dat is ongeveer evenveel als dat mijn ouders aan mij zouden moeten betalen van het IB. En dat doen ze dus door collegegeld en boeken te betalen.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2007, 16:38
fromBALKAN :D
M'n ouders betalen alles voor me
Met citaat reageren
Oud 11-08-2007, 19:23
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
Promillage schreef op 10-08-2007 @ 21:52 :
Als je dat wil, kun je ook gewoon gaan werken hoor. Waarom zouden je ouders daar voor op moeten draaien?

Het draait er gewoon om dat je volwassen bent en dat brengt nou eenmaal verantwoordelijkheden met zich mee. Je ouders hoeven niet tot je klaar bent met je studie voor je te dokken.
Eh? Als ouder wil je toch dat je kind de beste opleiding krijgt die er is? Tenminste mijn ouders wel en ik kan me niet voorstellen dat ze zo abnormaal zijn...dus waarom zou je als ouder niet aan de gehele studie van je kind meebetalen? Ik zou het zelf wel doen mocht ik ooit kinderen krijgen. Vind het niet raar dat ze collegegeld + boeken + een ouderlijke bijdrage betalen. Zeker als ze net zoals de mijne teveel verdienen om in aanmerking te komen voor een aanvullende beurs.

Trouwens hoe nutteloos is het om je gehele studietijd te verspillen met werken als je die tijd ook had kunnen gebruiken om een sociaal netwerk op te bouwen(verenigingen e.d.). Het is minstens even belangrijk om je naast je studie een beetje sociaal te ontwikkelen, mijns inziens.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2007, 19:37
Verwijderd
Citaat:
deoxyribose schreef op 11-08-2007 @ 20:23 :
Dus waarom zou je als ouder niet aan de gehele studie van je kind meebetalen?
Omdat niet alle ouders dat geld hebben?

Werken is niet nutteloos, laat staan het verspillen van tijd. Ik vind het goed dat je tijdens je studietijd leert zelfstandig te zijn (en daar hoort je eigen geld verdienen ook bij) en leert dat niet alles vanzelf gaat. En als je het goede bijbaantje kiest, dan kun je ook daar veel sociale contacten opdoen.

Dat je ouders iets betalen, dat vind ik niet meer dan logisch (als ze het geld hebben), maar alles...dat vind ik wat overdreven.

Laatst gewijzigd op 11-08-2007 om 19:41.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2007, 20:32
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 11-08-2007 @ 20:37 :
Omdat niet alle ouders dat geld hebben?

Werken is niet nutteloos, laat staan het verspillen van tijd. Ik vind het goed dat je tijdens je studietijd leert zelfstandig te zijn (en daar hoort je eigen geld verdienen ook bij) en leert dat niet alles vanzelf gaat. En als je het goede bijbaantje kiest, dan kun je ook daar veel sociale contacten opdoen.

Dat je ouders iets betalen, dat vind ik niet meer dan logisch (als ze het geld hebben), maar alles...dat vind ik wat overdreven.
Ik heb het ook niet echt over ouders die het zelf niet kunnen. Maar er zijn ook ouders die het niet *willen*. Ik vind alles betalen trouwens niet overdreven als de ouders het geld wel hebben. Zeker omdat onderwijs in Nederland hartstikke goedkoop is vergeleken met de rest van de wereld, mensen hier mogen zeker niet klagen. In de VS ben je voor een gewone college algauw een paar duizend dollar per jaar kwijt, en voor een prestigieuze universiteit zoals George Washington University in Washington DC, waar veel prominente politici hebben gestudeerd, ben je zeker $50,000 per jaar alleen aan tuition kwijt. In Canada, de UK en Australië is de situatie minder extreem maar toch komt men ook daar een stuk duurder uit dan in NL.

Ja maar wat voor nut zijn die sociale contacten als het toch niet het type mensen zijn waarmee je in je uiteindelijke baan mee te maken krijgt?(Misschien ben ik qua toekomstige baan keuze ook wel heel uitzonderlijk hoor)
Met citaat reageren
Oud 11-08-2007, 22:39
Verwijderd
Citaat:
duivelaartje schreef op 11-08-2007 @ 12:50 :
Ja, ik krijg ook alleen een basisbeurs en in de brief over de aanvullende beurs stond dat mijn ouders 300 per maand ofzo aan mij bij kunnen dragen gezien inkomen. Nou, dat is dus ongeveer de huur van een kamer.

Als je een aanvullende beurs krijgt is dat verhaal natuurlijk anders. Die krijg je inderdaad niets voor niets.
Maar die 300 zou dan wel alles zijn wat ze betalen, niet dat zij ook nog je collegegeld en boeken betalen ofzo. Dus als ze voor jou je studie en je huur betalen krijg je wel wat meer dan die 300 euro.

OT:
Mn collegegeld = allimentatie van mn pa, moeder doet mn boeken. Stufi heb ik dus voor kleding, uitgaan etc. Werk er wel naast want van 90 euro kom ik niet rond.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 00:03
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
deoxyribose schreef op 11-08-2007 @ 20:23 :
Eh? Als ouder wil je toch dat je kind de beste opleiding krijgt die er is? Tenminste mijn ouders wel en ik kan me niet voorstellen dat ze zo abnormaal zijn...dus waarom zou je als ouder niet aan de gehele studie van je kind meebetalen? Ik zou het zelf wel doen mocht ik ooit kinderen krijgen. Vind het niet raar dat ze collegegeld + boeken + een ouderlijke bijdrage betalen. Zeker als ze net zoals de mijne teveel verdienen om in aanmerking te komen voor een aanvullende beurs.

Trouwens hoe nutteloos is het om je gehele studietijd te verspillen met werken als je die tijd ook had kunnen gebruiken om een sociaal netwerk op te bouwen(verenigingen e.d.). Het is minstens even belangrijk om je naast je studie een beetje sociaal te ontwikkelen, mijns inziens.
Mijn ouders betalen ook geen cent mee aan mijn studie, ookal kunnen ze dat best betalen. En natuurlijk zou extra geld erg makkelijk zijn, maar ik zou geneens willen dat zij alles voor mij zouden betalen.
Ze hebben me geholpen op de middelbare school en zelfs een jaar volwassen onderwijs betaald, maar toen ik ook daar een potje van maakte hebben ze me gezegd dat als ik wil gaan studeren, ik daar zelf hard voor moet werken. Dat heb ik ook gedaan en daar ben ik ze erg dankbaar voor. Nu weet ik tenminste dat ik werk voor iets wat ik ècht wil.
Ik heb een jaar lang een deel van mijn salaris opzij gezet zodat ik mijn collegegeld kan betalen en als het straks zover is zal ik gewoon blijven werken naast mijn studie. Makkelijk zal het mss niet worden, maar het lijkt mij vreselijk om geld te vangen van paps en mams zodat ik een beetje kan gaan feesten.
Bovendien ben ik volwassen, zijn mijn ouders niet meer financieel verantwoordelijk voor mij en wil ik graag zelfstandig zijn.
Het is trouwens dikke bullshit dat je je niet sociaal kunt ontwikkelen als je werkt. Alsof je perse een vereniging nodig hebt om vrienden te kunnen maken. Ik heb de afgelopen 3 jaar alleen maar gewerkt en heb daar een hele hoop vrienden aan overgehouden hoor.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 00:10
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 11-08-2007 @ 20:37 :
Omdat niet alle ouders dat geld hebben?
Natuurlijk, maar als ze het wél hebben, dan kunnen ze best mee betalen. Makkelijk zat lijkt me.
En al betalen je ouders collegegeld/boeken/huur, dat betekent niet gelijk dat je daarnaast niet hoeft te werken.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 00:13
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 10-08-2007 @ 14:37 :
Met een maandinkomen van 0 euro hoor je toch juist wel aanvullende beurs te krijgen? Waarom krijg je het dan niet?
Volgens mij checkt het IBG het jaarinkomen van 2 jaar geleden. Mss dat de inkomsten toen wat hoger waren?
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 00:18
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Trimm Trabb schreef op 12-08-2007 @ 01:13 :
Volgens mij checkt het IBG het jaarinkomen van 2 jaar geleden. Mss dat de inkomsten toen wat hoger waren?
In zulk soort gevallen is het mogelijk om verlegging van het peiljaar aan te vragen.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 09:39
Verwijderd
Citaat:
deoxyribose schreef op 11-08-2007 @ 21:32 :
Zeker omdat onderwijs in Nederland hartstikke goedkoop is vergeleken met de rest van de wereld, mensen hier mogen zeker niet klagen.
Dat geldt dan toch niet alleen voor ouders, maar ook voor de studenten?

In de VS is het collegegeld voor mensen van een staat 7000 euro en voor mensen van daar buiten 15000 (als ik het goed onthouden heb). Dan zijn er natuurlijk nog prestigieuzere universiteiten (waarvan het collegegeld begint bij 22000), maar dat is ook een keuze die je maakt.

Wil je 'goedkoop' zitten qua studeren: ga naar België.

Citaat:
Ja maar wat voor nut zijn die sociale contacten als het toch niet het type mensen zijn waarmee je in je uiteindelijke baan mee te maken krijgt?(Misschien ben ik qua toekomstige baan keuze ook wel heel uitzonderlijk hoor)
Waarom zouden het niet dat type mensen zijn? In je werk zul je trouwens sowieso verschillende type mensen tegen komen, je maar op één type richten is ook vanuit dat oogpunt dus nooit goed. Maar zoek een baan in de richting van je studie? Of ga in een kroeg werken waar veen studenten komen, dan zie je ze alsnog?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 09:51
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
Trimm Trabb schreef op 12-08-2007 @ 01:03 :
Mijn ouders betalen ook geen cent mee aan mijn studie, ookal kunnen ze dat best betalen. En natuurlijk zou extra geld erg makkelijk zijn, maar ik zou geneens willen dat zij alles voor mij zouden betalen.
Ze hebben me geholpen op de middelbare school en zelfs een jaar volwassen onderwijs betaald, maar toen ik ook daar een potje van maakte hebben ze me gezegd dat als ik wil gaan studeren, ik daar zelf hard voor moet werken. Dat heb ik ook gedaan en daar ben ik ze erg dankbaar voor. Nu weet ik tenminste dat ik werk voor iets wat ik ècht wil.
Ik heb een jaar lang een deel van mijn salaris opzij gezet zodat ik mijn collegegeld kan betalen en als het straks zover is zal ik gewoon blijven werken naast mijn studie. Makkelijk zal het mss niet worden, maar het lijkt mij vreselijk om geld te vangen van paps en mams zodat ik een beetje kan gaan feesten.
Bovendien ben ik volwassen, zijn mijn ouders niet meer financieel verantwoordelijk voor mij en wil ik graag zelfstandig zijn.
Het is trouwens dikke bullshit dat je je niet sociaal kunt ontwikkelen als je werkt. Alsof je perse een vereniging nodig hebt om vrienden te kunnen maken. Ik heb de afgelopen 3 jaar alleen maar gewerkt en heb daar een hele hoop vrienden aan overgehouden hoor.
Vind het wel knap van je dat je alles zelf betaalt hoor. Overigens blijft van mijn toelage die ik van mijn ouders ontvang maar erg weinig over om te feesten. Maargoed, ik dacht altijd je zou willen dat je eigen kind goed opgeleid wordt, en dat gaat niet bepaald lukkken als het geen cent ontvangt van de ouders. Als ik tegen m'n ouders zou gaan verklaren dat ik m'n hele studie + boeken zelf zou gaan betalen zouden ze me echt keihard uitlachen en vertellen dat ik niet zulke idiote ideeen in m'n hoofd moet halen.

Je kan toch genoeg werkervaring opdoen tijdens stages en na je studie, dus het idee van een bijbaantje spreekt me eerlijk gezegd ook niet echt aan...


Citaat:
In de VS is het collegegeld voor mensen van een staat 7000 euro en voor mensen van daar buiten 15000 (als ik het goed onthouden heb). Dan zijn er natuurlijk nog prestigieuzere universiteiten (waarvan het collegegeld begint bij 22000), maar dat is ook een keuze die je maakt.
Ja okay, maar ik neem aan dat als je op een zeer prestigieuze universiteit wordt aangenomen je niet afhaakt met "nou, het is toch te duur". Zou hartstikke zonde zijn toch?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 09:58
Verwijderd
Citaat:
deoxyribose schreef op 12-08-2007 @ 10:51 :
Je kan toch genoeg werkervaring opdoen tijdens stages en na je studie, dus het idee van een bijbaantje spreekt me eerlijk gezegd ook niet echt aan...
Het spreekt jou niet aan, dat kan, maar dat maakt nog niet dat het slecht of onzin zou zijn. Op de universiteit heb je bij veel studies trouwens maar heel weinig stage om echt werkervaring op te doen, laat staan genoeg. Stage is vaak ook behoorlijk anders dan werken en als je gaat solliciteren wordt een stage maar zeer zelden gezien als 'werkervaring'.

Citaat:
Ja okay, maar ik neem aan dat als je op een zeer prestigieuze universiteit wordt aangenomen je niet afhaakt met "nou, het is toch te duur". Zou hartstikke zonde zijn toch?
Zonde, ja, toch denk ik dat het heel regelmatig gebeurt. Als je het geld niet hebt, dan heb je het geld niet. Je kunt dan proberen om een beurs te krijgen of het van iemand te lenen, maar als dat niet lukt, dan houdt het toch vaak op.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 10:06
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 10-08-2007 @ 14:37 :
Met een maandinkomen van 0 euro hoor je toch juist wel aanvullende beurs te krijgen? Waarom krijg je het dan niet?
Aangezien we een bedrijf runnen, en de studiefinanciering niet wordt aangepast als de zaken slechts lopen, zelfs niet als dit maanden duurt. "Ja, uw jaarinkomen is te hoog", krijg je dan van die lamzakken te horen. Zo gaat het al jaren, zelfs op de middelbare school betaalde ik € 170 meer 'vrijwillige' verplichte ouderbijdrage (bijna 90% meer dan het basisbedrag) dan diegene met wie ik me zojuist vergeleek, terwijl we netto regelmatig minder overhouden.

Punt was dat de regeling omtrent de studiefinanciering gewoon krom is en bepaalde groepen mensen sterk benadeeld.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 10:30
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-08-2007 @ 11:06 :
Aangezien we een bedrijf runnen, en de studiefinanciering niet wordt aangepast als de zaken slechts lopen, zelfs niet als dit maanden duurt. "Ja, uw jaarinkomen is te hoog", krijg je dan van die lamzakken te horen. Zo gaat het al jaren, zelfs op de middelbare school betaalde ik € 170 meer 'vrijwillige' verplichte ouderbijdrage (bijna 90% meer dan het basisbedrag) dan diegene met wie ik me zojuist vergeleek, terwijl we netto regelmatig minder overhouden.

Punt was dat de regeling omtrent de studiefinanciering gewoon krom is en bepaalde groepen mensen sterk benadeeld.
Tja, ik kreeg in 2006 ook bijna maximaal aanvullende beurs, en in 2007 weer opeens alleen basisbeurs. En mijn ouders zijn echt niet opeens meer gaan verdienen.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 12:02
Verwijderd
@T_ID: Ze werken met het inkomen van twee jaar terug, als het op dat moment slecht gaat, verandert dat niets aan het inkoman van twee jaar terug. Wat lastig is, maar ze kunnen moeilijk van iedereen bijhouden wat er op dit moment binnenkomt. Je kunt trouwens wel een verlegging van het peiljaar aanvragen als het inkomen in korte tijd erg verminderd is, dan werken ze bv. met het inkomen van vorig jaar.
Het is irritant dat je minder krijgt dan anderen, maar het is niet zo dat die ander meer krijgt omdat zijn vader ambtenaar is oid, dat heeft met andere dingen te maken (het inkomen dus).

De regeling omtrent de studiefinanciering is idd krom, dat ben ik met je eens, maar ik ben toch blij dat ik iets krijg...in België krijg je niets. (Nu is het collegegeld daar ook wel lager, maar dat weegt als uitwonende student niet tegen elkaar op.)

Ik heb ooit nooit meer gekregen dan de basisbeurs, maar moest wel altijd overal het volle tarief betalen, en mijn ouders hebben naast mij nog twee studerende kinderen, die ook alleen de basisbeurs krijgen en ook overal het volle tarief moeten betalen. Ook toen mijn vader onstlagen werd, veranderde er niets aan. Ja, dat is krom, maar je er heel boos over maken of ernstig gefrustreerd door het leven gaan, verandert er niets aan.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 12:31
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2007 @ 13:02 :
@T_ID: Ze werken met het inkomen van twee jaar terug, als het op dat moment slecht gaat, verandert dat niets aan het inkoman van twee jaar terug. Wat lastig is, maar ze kunnen moeilijk van iedereen bijhouden wat er op dit moment binnenkomt. Je kunt trouwens wel een verlegging van het peiljaar aanvragen als het inkomen in korte tijd erg verminderd is, dan werken ze bv. met het inkomen van vorig jaar.
Het is irritant dat je minder krijgt dan anderen, maar het is niet zo dat die ander meer krijgt omdat zijn vader ambtenaar is oid, dat heeft met andere dingen te maken (het inkomen dus).
Ik denk dat T_ID het anders bedoelt, aangezien hij op mijn reactie over verlegging van het peiljaar reageerde met: maar mijn ouders hebben een eigen bedrijf. Ik denk dus dat hij bedoelt dat het inkomen van zijn ouders veel meer kan fluctueren, wat bij ambtenaren meestal niet zo is, omdat zij in loondienst zijn. Het maakt dus wel degelijk verschil.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 12:32
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2007 @ 10:58 :
Het spreekt jou niet aan, dat kan, maar dat maakt nog niet dat het slecht of onzin zou zijn.
En dat geldt net zo goed voor de mensen die roepen dat als je ouders veel betalen dat overdreven is.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 12:46
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2007 @ 13:02 :
Het is irritant dat je minder krijgt dan anderen, maar het is niet zo dat die ander meer krijgt omdat zijn vader ambtenaar is oid, dat heeft met andere dingen te maken (het inkomen dus).
Lijkt me juist wel. Minder hard werken voor meer geld en vooral voor riante secundaire arbeidsvoorwaarden die niet bij het inkomen opgeteld worden.

Als ik bij wat ik af en toe bij kluste voor mijn ouders een beetje zou aankloten en om 5 voor 5 panisch naar huis rennen zoals de gemiddelde ambtenaar, dan zou de zaak niet lang overleven.

Heck, om nog maar te zwijgen van de verantwoordelijkheid. Als ik bij mijn vorige klant niet goed uit mijn ogen had gekeken dan was ik deel geworden van een onderzoek naar belastingfraude. Dat zie ik de gemiddelde onkreukbare en onschendbare ambtenaar nog niet zo snel gebeuren. Toch wordt je als zelfstandige of Jan Dubbelmodaal flink verneukt bij allerlei tegemoetkomingen, waaronder de studiefinanciering.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 13:20
Verwijderd
Je kan echt wel naar de ib-groep gaan en aantonen dat wat je ouders verdienen bv in het bedrijf/belasting worden gestopt.

Mijn ouders hebben ook een eigen bedrijf en ik zou dit jaar ook maar alleen een basisbeurs krijgen en dus verlegging peiljaar aangevraagd + een hoop bewijzen dat het echt geen inkomen is dat mijn ouders aan mij kunnen besteden. En het lukte dus.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 13:21
Verwijderd
Citaat:
Poggy schreef op 12-08-2007 @ 13:32 :
En dat geldt net zo goed voor de mensen die roepen dat als je ouders veel betalen dat overdreven is.
Ik vind dat iets anders dan slecht of onzin, maar ik begrijp wat je bedoeld.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 13:23
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 12-08-2007 @ 13:46 :
Lijkt me juist wel. Minder hard werken voor meer geld en vooral voor riante secundaire arbeidsvoorwaarden die niet bij het inkomen opgeteld worden.
Jij deed/doet overkomen of mensen waarvan een ouder een ambtenaar is om die reden meer geld krijgen, ik zie nog steeds niet in wat dat of wat je nu schrijft te maken heeft met meer geld krijgen bij de IB-groep.

Het zou kunnen dat er ambtenaren zijn die onder de grens qua verdiensten zitten, maar dan is dat de reden en niet dat ze ambtenaar zijn. En ja, wellicht hebben ze dan idd riante arbeidsvoorwaarden...maar dan dus wel minder salaris, ze zitten immers onder die grens.

Ik heb trouwens niet het idee dat de gemiddelde ambtenaar onder die grens zit...en dat de meeste studenten die een ouder hebben die ambtenaar is, dus gewoon alleen de basisbeurs krijgen.

Laatst gewijzigd op 12-08-2007 om 13:43.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 17:19
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2007 @ 10:58 :
Het spreekt jou niet aan, dat kan, maar dat maakt nog niet dat het slecht of onzin zou zijn. Op de universiteit heb je bij veel studies trouwens maar heel weinig stage om echt werkervaring op te doen, laat staan genoeg. Stage is vaak ook behoorlijk anders dan werken en als je gaat solliciteren wordt een stage maar zeer zelden gezien als 'werkervaring'.
Vind het overigens wel knap van mensen dat ze zoveel bij elkaar kunnen sparen van een bijbaatje hoor. Daar niet van. Word er soms alleen een beetje moe van dat ik (ook door leeftijdsgenoten) een beetje het verwende nest word genoemd omdat ik niet naast m'n studie werk(tis ook een beetje jaloezie denk ik). Terwijl deze mensen zelf hartstikke goed weten dat ze het geld zouden aannemen als ze het wordt aangeboden.

Bij mijn studie is stage wel ongeveer hetzelfde als werk, als je zoals ik van plan bent het wetenschappelijke onderzoek in te gaan tenminste.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 19:21
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-08-2007 @ 14:23 :
Jij deed/doet overkomen of mensen waarvan een ouder een ambtenaar is om die reden meer geld krijgen, ik zie nog steeds niet in wat dat of wat je nu schrijft te maken heeft met meer geld krijgen bij de IB-groep.
Gezien de riante regelingen hebben ambtenaren het relatief makkelijk in het systeem van heffingen. Iets lager inkomen, enorme bonussen en arbeidsvoorwaarden waarvan de gemiddelde werknemer slechts van kan dromen.

In het oneerlijke systeem van inkomensafhankelijke tegemoetkomingen wordt harder werken met slechtere arbeidsvoorwaarden maar een hoger inkomen (zoals bijvoorbeeld een ondernemer wiens winst het inkomen is, waarvan alles betaald moet worden) bestraft.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 22:05
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
deoxyribose schreef op 12-08-2007 @ 18:19 :
Vind het overigens wel knap van mensen dat ze zoveel bij elkaar kunnen sparen van een bijbaatje hoor. Daar niet van. Word er soms alleen een beetje moe van dat ik (ook door leeftijdsgenoten) een beetje het verwende nest word genoemd omdat ik niet naast m'n studie werk(tis ook een beetje jaloezie denk ik). Terwijl deze mensen zelf hartstikke goed weten dat ze het geld zouden aannemen als ze het wordt aangeboden.
Bij mij in de klas heeft ongeveer de helft geen bijbaantje, dus zo raar is het nou ook weer niet.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 12-08-2007, 22:48
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
deoxyribose schreef op 12-08-2007 @ 18:19 :
Vind het overigens wel knap van mensen dat ze zoveel bij elkaar kunnen sparen van een bijbaatje hoor. Daar niet van. Word er soms alleen een beetje moe van dat ik (ook door leeftijdsgenoten) een beetje het verwende nest word genoemd omdat ik niet naast m'n studie werk(tis ook een beetje jaloezie denk ik). Terwijl deze mensen zelf hartstikke goed weten dat ze het geld zouden aannemen als ze het wordt aangeboden.
Oh ik had dat andersom. Ik werk al sinds m'n 11e en heb dus logischerwijs gespaard én spullen gekocht. Ik had op een gegeven moment op m'n kamer een computer, een tv, een videorecoder en een stereotoren. Dat vond men ontzettend luxe en ik was dus dat meisje met al die luxe spullen en ik zou vast heel veel krijgen van m'n ouders. Dat ik daar dan veeeeeeele uren voor had gewerkt tegen minimumloon zagen ze natuurlijk niet..
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 08:14
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 12-08-2007 @ 20:21 :
Gezien de riante regelingen hebben ambtenaren het relatief makkelijk in het systeem van heffingen. Iets lager inkomen, enorme bonussen en arbeidsvoorwaarden waarvan de gemiddelde werknemer slechts van kan dromen.
Niemand houdt je tegen om ambtenaar te worden, hoor...
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 14:08
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 12-08-2007 @ 20:21 :
Gezien de riante regelingen hebben ambtenaren het relatief makkelijk in het systeem van heffingen. Iets lager inkomen, enorme bonussen en arbeidsvoorwaarden waarvan de gemiddelde werknemer slechts van kan dromen.
Lang niet elke ambtenaar heeft dergelijke bonussen en arbeidsvoorwaarden...en het iets dat het inkomen dan misschien lager is, is vaak lang niet genoeg om onder de grens van de stufi uit te komen?

@deoxyribose: Natuurlijk zou vrijwel iedereen dat geld aannemen...ik iig wel.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 14:32
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 13-08-2007 @ 09:14 :
Niemand houdt je tegen om ambtenaar te worden, hoor...
No way, ik ben allergisch voor de attitude die daar onlosmakelijk mee verbonden is. Ik heb al eenmaal in een vakantiebaan de strijd mogen aanbinden met die mentaliteit, en dat waren zelfs nog voormalig ambtenaren. Eenmaal is meer dan genoeg, volgende keer wil ik daarvoor toeslag.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 14:35
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 13-08-2007 @ 15:32 :
No way, ik ben allergisch voor de attitude die daar onlosmakelijk mee verbonden is.
En ik ben allergisch voor vooroordelen.

Mijn papa werkt toevallig erg hard.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 14:48
Verwijderd
@ Leonoor: mijn ouders ook
Met citaat reageren
Oud 13-08-2007, 21:51
Luki
Avatar van Luki
Luki is offline
Moi, moi et moi.
__________________
Don't laugh! Life's very serious business!
Met citaat reageren
Oud 14-08-2007, 00:27
rensd
Avatar van rensd
rensd is offline
Mijn ouders gaan sowieso het collegegeld betalen en boeken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Hoe betaal je je studie?
gewoonmezelf
75 26-07-2006 15:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:10.