Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2003, 17:46
A loved one
Avatar van A loved one
A loved one is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 16-03-2003 @ 22:11:
En nog een ding... misschien word ik toch ooit wel religieus...


Nadeel: ik denk niet dat ik de discipline in me heb om een geloof te kunnen volgen...
En al zeker niet iets waar je eigenlijk de hele dag mee bezig bent...

Dat zou een enorme verandering in mijn leven betekenen.

En mijn voorouders... uit Polen. Zij zouden het zeker goed vinden! Dan zou ik de familie weer op het juiste pad brengen.

Diep in me heb ik min of meer, bewust of onbewust, die keuze al gemaakt. (Nu nog de uitvoer...) Lang leve de bibliotheek.


Goh, ik besef me nu pas dat ik 1 minuut geleden misschien wel de grootste beslissing van m'n leven heb genomen alsof het niets is.

Ach, het is laat, en ik voel me niet zo heel erg geweldig...
Want ik ben bezig de RIOD (nu NIOD) editie van de dagboeken van Anne Frank te lezen... de wetenschappelijke editie, met alle teksten erin, plus meer achtergrondinformatie.
De foto's...

Dit mag nooit meer gebeuren!
Mijn mensen , afgeslacht!
Verre familieleden van mij zijn vermoord, alsof ze dieren waren...
En zelfs mijn grootste vijanden wens ik zo'n einde niet toe.
Dieren trouwens ook niet!

De vergassing van die miljoenen kippen vind ik ook afschuwelijk... de advertenties in de krant: 'kippenruimers gezocht'.
Alsof die arme dieren geen gevoel hebben!
(Ik ben overigens vegetarisch...)
Hoi
Probeer jezelf eens wat meer als een individu te zien. Gezien mijn achternaam, waren míjn voorouders waarschijnlijk Duits. Duitsland is voor mij net zo neutraal als Griekenland, of Kenia, of ieder ander land. Door het groepsverband dat jij nu maakt, sluit je jezelf af: een van de antwoorden op je vraag.
Ooit wel eens iets van Darwin gelezen? Alles voor de soort?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2003, 18:36
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 16-03-2003 @ 22:40:
Even een vraagje is die familie uit polen van je moeders kant? Zo ja dan ben je zeker wel joods je bent namelijk joods wanneer je uit een joodse moeder geboren bent, religieus of niet religieus.
Bijna alles van moeders kant.

Ik stuur je even een privé-berichtje.

Laatst gewijzigd op 17-03-2003 om 18:42.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 18:45
Ciskaatje
Avatar van Ciskaatje
Ciskaatje is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 16-03-2003 @ 22:40:
Even een vraagje is die familie uit polen van je moeders kant? Zo ja dan ben je zeker wel joods je bent namelijk joods wanneer je uit een joodse moeder geboren bent, religieus of niet religieus.
Dat ligt eraan wat je onder Joods verstaat.
Een jood kan iemand zijn die van oorsprong joods is (oorspronkelijk dus alleen als de moeder ook joods was, je was vroeger immers alleen van de moeder 100% zeker) Maar deze persoon hoeft geen aanhanger meer te zijn van het joodse geloof. Dit zou dan bij FA het geval zijn. (als alles van de moeder van de moeder van de moeder enz van zijn moeders kant is)

Je kunt onder joods ook alleen het geloof joods verstaan. Dat hoeven dus niet alle en alleen mensen te zijn die een joodse moeder hebben.
__________________
~*knuff* voor jessiej, mijn niet-vriendin ~
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 20:12
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Ciskaatje schreef op 17-03-2003 @ 15:50:
Dat ligt eraan met welk doel je het geloof volgt. Als je het volgt, omdat je er ook echt in gelooft dan lijkt het mij niet moeilijk om die discipline op te brengen. Als je het doet omdat je het wilt geloven, om wat voor reden dan ook, ja dan wordt het moeilijk.

(...)

Ik denk dat je wel een aantal dingen vergeet. Denk bv aan de manier van opvoeden. Het verschilt of je wordt opgevoed met het idee dat Joden slecht zijn, als je niet beter weet, als er mensen met geweren bij de stembussen staan om te kijken of je wel op Hitler hebt gestemt.. Of het Duitsland nu.
Je moet zulke dingen niet vergeten, je moet niet alle Duitsers over 1 kam scheren.

hmm ja nouja ik ben het dus verder ook met martijn1985 eens
1. Eerste optie.
Ik geloof.

2. Beter lezen. Heb ik ergens gezegd dat Duitsers slecht zijn?
Ik heb juist gezegd dat ik het een geweldig land vind!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2003, 22:23
Ciskaatje
Avatar van Ciskaatje
Ciskaatje is offline
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 17-03-2003 @ 21:12:
2. Beter lezen. Heb ik ergens gezegd dat Duitsers slecht zijn?
Ik heb juist gezegd dat ik het een geweldig land vind!
1. Ja nu. Goed, misschien heb je het niet letterlijk gezegt, maar ik kreeg niet de indruk dat je het erg op de Duitsers, ten tijde van WOII begrepen had. Je zegt dat je je nu veilig voelt, en het Duitsland van toen een totaal anders Duitsland vond. Het Duitsland van toen bestaat uit meer dan Hitler, de regering en het leger. Daar hoort ook de bevolking bij, en als je het Duitsland nu een totaal ander Duitsland vind, dan krijg ik niet de indruk dat je de Duitsers toen erg zou mogen.

2. Ik zou het wel leuk vinden als je ook eens op de andere argumenten inging. Waarom ben je het niet met mij/ons eens? Wat zijn je tegenargumenten? Behalve dat jij geen (in jouw ogen) onschuldige mensen haat, maar wel de mensen haat die (in jouw ogen) onschuldige mensen haten. Waarom denk je dat het je lukt om haat met haat te bestrijden? En waarom denk je dat jij precies weet wat goed en fout, wie schuldig en onschuldig etc is?
Waarom denk je niet dat het beter is om de redenen van haat (van wie dan ook) te onderzoeken, en deze proberen te weerleggen?
__________________
~*knuff* voor jessiej, mijn niet-vriendin ~
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 18:45
Ciskaatje
Avatar van Ciskaatje
Ciskaatje is offline
Citaat:
theone87nl schreef op 18-03-2003 @ 18:56:
blablabla onzin zwakkeren zorgen er zelf voor dat ze gediscrimineerd worden
Dus jij vind dat, wanneer zwarte mensen gediscrimineerd worden omdat ze zwart zijn, dat hun eigen schuld is? En wanneer joden gediscrimineerd worden omdat ze joods zijn, dat ook hun eigen schuld is?
__________________
~*knuff* voor jessiej, mijn niet-vriendin ~
Met citaat reageren
Oud 18-03-2003, 18:48
Orsino*
Orsino* is offline
Citaat:
theone87nl schreef op 18-03-2003 @ 18:56:
blablabla onzin zwakkeren zorgen er zelf voor dat ze gediscrimineerd worden
Sure, even tripje naar Auschwitz vandaag? Zwakkeren zorgen daar echt niet zelf voor.

Citaat:
Ciskaatje schreef:
2. Ik zou het wel leuk vinden als je ook eens op de andere argumenten inging. Waarom ben je het niet met mij/ons eens? Wat zijn je tegenargumenten? Behalve dat jij geen (in jouw ogen) onschuldige mensen haat, maar wel de mensen haat die (in jouw ogen) onschuldige mensen haten. Waarom denk je dat het je lukt om haat met haat te bestrijden? En waarom denk je dat jij precies weet wat goed en fout, wie schuldig en onschuldig etc is?
Inderdaad.
Woei, nuttige replie.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2003, 10:59
ijscoman
Avatar van ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
Ciskaatje schreef op 17-03-2003 @ 19:45:
Dat ligt eraan wat je onder Joods verstaat.
Een jood kan iemand zijn die van oorsprong joods is (oorspronkelijk dus alleen als de moeder ook joods was, je was vroeger immers alleen van de moeder 100% zeker) Maar deze persoon hoeft geen aanhanger meer te zijn van het joodse geloof. Dit zou dan bij FA het geval zijn. (als alles van de moeder van de moeder van de moeder enz van zijn moeders kant is)

Je kunt onder joods ook alleen het geloof joods verstaan. Dat hoeven dus niet alle en alleen mensen te zijn die een joodse moeder hebben.
Volgens het joods geloof ben je dus alleen joods wanneer je uit een joodse moeder geboren bent en niet als bijvoorbeeld je vader joods is zo zijn de joodse wetten nou eenmaal. Je kan wel joods worden door "uit te komen" bij een orthodoxe rabbijn wat ongeveer net zoiets is als bekeren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde ŕ la 'Tiswah'
T_ID
500 09-04-2007 17:12
Films, TV & Radio Welke film heb je het laatst gezien en wat vond je er van? [Deel 13]
Freshh~
500 30-06-2005 08:22
De Kantine [gouweouwe]Wat staat er onder jouw ctrl+v? Episode II
Machiavelli
500 28-09-2004 20:34
Levensbeschouwing & Filosofie Moslims halen gereformeerden bijna in
Rabbi Daniel
92 02-11-2003 16:56
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Palestijnse staat
LJ Flem
342 21-05-2003 10:43
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Mevrouw Duisenberg beschuldigd van anti-semitisme!
Mujahid
131 27-06-2002 21:05


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:33.