Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-10-2004, 18:38
Verwijderd
Citaat:
white witch schreef op 07-10-2004 @ 17:37 :
En het is natuurlijk ook leuk om zelf mensen te ontgroenen
En voor dat soort mensen ben ik persoonlijk doodsbenauwd
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-10-2004, 10:58
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 07-10-2004 @ 17:35 :
Ik heb ontgroening gelopen (ja, bij een traditionele vereniging, niet bij een of ander altoclubje) en juist tijdens die ontgroening ontdekte ik wat een zielige mensen eigenlijk meededen. Beetje hypocriet misschien om dat zelf te zeggen, want voordat de intro begon wilde ik er ook ontzettend graag bij, maar te zien hoe die figuren door het stof gingen om zichzelf naderhand 'lid' te kunnen noemen...tenenkrommend gewoon.
probeer niet te ontkennen dat je het gewoon niet aankon
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 10:59
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 13:39
born2dance
born2dance is offline
Citaat:
white witch schreef op 07-10-2004 @ 17:37 :
Ja ik ben ontgroend, zelfs 2x (ook dispuutsontgroening). Zoals hiervoor staat, het valt achteraf best mee. Ik zou het niet nog een keer doen, maar dat hoeft gelukkig ook niet meer. Een ontgroening is niet alleen maar om je je plaats te wijzen, maar ook om je jaarband te versterken. Je zit allemaal in hetzelfde schuitje en je ziet elkaar op de kutste momenten van iemands leven bijna. Ik heb iig een sterke band met mijn jaargenoten, dat worden vrienden voor het leven. Dus je doet het niet voor niks. En het is natuurlijk ook leuk om zelf mensen te ontgroenen
Nice,
ik ben zelf 3x ontgroend
vereniging, daarna dispuut, en daarna mijn huis
huis was echt het meest kutte, ook al duurde het maar 1 dagje. 30 ouwe lullen (afgestudeerde bewoners) om me heen, superintensief, heel zwaar en vooral heel leerzaam.

white witch --> het feit dat je binnen je lichting zo'n goede band met elkaar krijgt heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat je allemaal in hetzelfde schuitje zit. Maar dat is niet het meest belangrijke reden. Kijk, als je wordt ontgroend maakt het helemaal niet uit of je knap bent of lelijk, of je een rijke pappa hebt ofniet. Iedereen wordt als het ware op hetzelfde niveau gebracht. Sterke band krijg je vooral omdat alle lichtingsgenoten 'hetzelfde' zijn, en het maakt dan echt niet uit hoe je op de middelbare school was. Zo simpel is het.

En zelf ontgroenen is zeker weten super leuk. Mijn huisgenoot heeft dat gedaan begin september, wat een toptijd heeft hij meegemaakt. Hopen dat ik volgend jaar mag
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 15:00
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
born2dance schreef op 07-10-2004 @ 17:29 :
Zijn idd laatste tijd heel veel onderwerpen hierover geweest. Maar wat mij opvalt is dat je overal het volgende ziet -
1. mensen die aan de ontgroening mee hebben gedaan zeggen dat het meevalt en dat ze geen spijt van hebben.
2. mensen die het niet gedaan hebben zeggen dat het heel erg is en lopen andere mensen te overtuigen geen ontgroening te doen omdat het 'onmenselijk' is.
Psychologisch volkomen logisch verklaarbaar als je het begrip cognitieve dissonantie kent.

Daarnaast worden er geen realistische situaties nagebootst in een ontgroening van een studentenvereniging, en dus kan het naar mijn idee ook niet goed gepraat worden door te zeggen dat het een test is om het kaf van dekoren te scheiden...
Als een dergelijke ontgroening werkelijk enig nut zou dienen, zou een andere manier voor de hand liggen ipv de methodes die studentenverenigingen hanteren...

Men is gewoon bang de traditie te breken omdat ze daar in vastgeroest zitten, alhoewel er tegenwoordig andere denkbeelden op na gehouden worden.
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -

Laatst gewijzigd op 08-10-2004 om 15:06.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2004, 17:27
Angel
Avatar van Angel
Angel is offline
Ik heb ook een ontgroening.. eeuhm, noviciaat heet het bij ons.. gehad. Van UVSV. Achteraf gezien is het een grote grap. Maar toen was het behoorlijk zwaar. 4 kilo licher geworden, weinig slaap gehad etc.


Maar. Ik mag er niets over zeggen. Als je er wat over wilt weten moet je maar contact opnemen met ons bestuur.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2004, 17:31
Angel
Avatar van Angel
Angel is offline
Wat heeft iedereen nou toch tegen het corps?
Knorren!

En waarom zou je niet ergens lid willen worden vanwege een ontgroening?
En trouwens, waarom zouden studenten die ergens lid zijn hun studie niet binnen die 4 jaar halen? Lekker generaliseren zeg.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2004, 17:56
Verwijderd
naja iedereen moet natuurlijk zelf weten of ze zich willen laten vernederen omdan een band te hebben ofzo met hun lotgenoten, persoonlijk vind ik het de grootste onzin en best triest dat mensen er aan mee doen.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2004, 22:05
Energie
Avatar van Energie
Energie is offline
Citaat:
sjoeltie schreef op 04-10-2004 @ 14:30 :
Ik kom zojuist terug van het ontgroeningskamp van de studentenverening....En ik kan nu zeggen dat ik een gebroken brakke man ben...Weinig slaap, enkel respect tonen voor de ouderejaars, niet roken (een heel weekend ), slecht eten en levertraan naar binnen werken....

Ben jij wel eens ontgroend???

Of, wat vind je van ontgroeningen???
Hoe bedoel je? je bakt r nix van. ( )
__________________
i'll be your groupie baby, Cuz you are my superstar, Im your number one fan, give me your autograph, Sign it right here on my (L)
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 03:03
born2dance
born2dance is offline
Citaat:
diamant_sensation schreef op 09-10-2004 @ 18:56 :
naja iedereen moet natuurlijk zelf weten of ze zich willen laten vernederen omdan een band te hebben ofzo met hun lotgenoten, persoonlijk vind ik het de grootste onzin en best triest dat mensen er aan mee doen.
jij bent er ook weer eentje die er de ballen van snapt, via via wat rare verhalen hebt gehoord, puur op die verhalen jou mening hebt gecreerd die niet positief staat tegen het corps en vervolgens nu jou mening aan het verspreiden bent. Ik vind juist jouw best triest omdat je totaal niet weet waar het over gaat en waarom het gedaan wordt en toch lekker gaaf loopt te doen met 'ik vind alle mensen zielig die het doen' ..... onzin

Kom eens nou van die vooroordelen af en bekijk het met een critische blik. Durf eens wat in je leven, ga die uitdaging nou aan. Het gaat zeker niet om vernederen en ranzige dingen doen, ontgroeningen zijn al eeuwenoud, geloof me maar, er wordt supergoed nagedacht wat er allemaal gedaan wordt en wat wel en wat niet mag.

Natuurlijk is het even doorbijten en even kijken waar je grenzen liggen, maar dat is juist de mooie van. Acheraf heb je nooit spijt dat je het gedaan hebt en je kan fantastisch met je lichtingsgenoten om je ontgroening lachen, geloof me maar. Al die mooie dingen die je daarna alleen maar in je 1e jaar meemaakt, daar zou ik boek over kunnen schrijven. Het is echt fantastisch. En heel jammer dat veel mensen het niet snappen en het niet doen.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 03:22
born2dance
born2dance is offline
Citaat:
Sithan schreef op 08-10-2004 @ 16:00 :
cognitieve dissonantie
ben benieuwd wat het betekent. studeer namelijk een technische studie, kom niet zo vaak dit soort woorden tegen
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 03:53
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Dat niet roken is natuurlijk prima!

Nee, serieus. Ik vind ontgroenen bestwel SNEU!
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 04:00
m.
m. is offline
Onzin.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 04:44
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
@ Born2Dance:

Mijn probleem met ontgroenen is het asymmetrische karakter ervan. Wat zijn die oudere jaars dat ze bijdehand mogen doen tegen jou. Geinstitutionaliseerd bijdehand doen.

Joh, ga gewoon lekker op kennismakingsweekend ofzo. Sta open voor de ander, en zie de ander als gelijke. Is toch veel leuker! ONTGROENEN IS VOORAL NIET NODIG!
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 11:11
Verwijderd
Citaat:
born2dance schreef op 10-10-2004 @ 04:03 :
jij bent er ook weer eentje die er de ballen van snapt, via via wat rare verhalen hebt gehoord, puur op die verhalen jou mening hebt gecreerd die niet positief staat tegen het corps en vervolgens nu jou mening aan het verspreiden bent. Ik vind juist jouw best triest omdat je totaal niet weet waar het over gaat en waarom het gedaan wordt en toch lekker gaaf loopt te doen met 'ik vind alle mensen zielig die het doen' ..... onzin

Kom eens nou van die vooroordelen af en bekijk het met een critische blik. Durf eens wat in je leven, ga die uitdaging nou aan. Het gaat zeker niet om vernederen en ranzige dingen doen, ontgroeningen zijn al eeuwenoud, geloof me maar, er wordt supergoed nagedacht wat er allemaal gedaan wordt en wat wel en wat niet mag.

Natuurlijk is het even doorbijten en even kijken waar je grenzen liggen, maar dat is juist de mooie van. Acheraf heb je nooit spijt dat je het gedaan hebt en je kan fantastisch met je lichtingsgenoten om je ontgroening lachen, geloof me maar. Al die mooie dingen die je daarna alleen maar in je 1e jaar meemaakt, daar zou ik boek over kunnen schrijven. Het is echt fantastisch. En heel jammer dat veel mensen het niet snappen en het niet doen.
Als ze er echt goed over zouden nadenken, dan zouden ze tot de conclusie komen dat het op deze manier gewoon vrij sneu is
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 12:17
Verwijderd
Citaat:
born2dance schreef op 10-10-2004 @ 04:03 :
*knip*


Kijk ik geef toe , ik zit niet bij zo'n vereniging, maar dat betekent niet dat ik er niks van weet. Maar wat ik me gewoon serieus afvraag , hoe kunnen mensen zich zo laten vernederen door een groepje oudejaars of hoe je die ook wilt noemen.

En dan kan je wel zeggen dat het niet vernederend is maar als je een weekend levertraan moet drinken en uber aardig tegen de oudejaars moet doen, vind ik dat behoorlijk vernederend

Kijk niks mis met dat je bij zo'n vereniging gaat , misschien idd wel leuk, maar waar halen die oudejaars het gore recht vandaan om eerst de mensen belachelijke dingen te laten doen en flink veel respect van de nieuwe n00bs te eisen. Sorry hoor maar ik zou daar nooit aan mee doen aangezien je op genoeg andere manieren ergens bij een club/ vereniging kan horen.

Wat me dan toch wel verbaasd is dat de studenten allemaal hbo/universiteit studenten zijn en dan alsnog zo dom zijn om er aan mee te doen.

Maar dit zal wel een eindeloze discussie gaan worden tussen de n00bz die er niet aan mee doen en gebrainwashte sukkels
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 12:22
Verwijderd
Overigens lijkt het mij nogal vanzelfsprekend dat mensen die ontgroeningen dom/onterend/vreselijk vinden, nog nooit een ontgroening mee hebben gemaakt. Je moet wel heel achterlijk zijn om geld te gaan betalen voor iets dat je dom/onterend/vreselijk vindt.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 16:31
Me-ke
Avatar van Me-ke
Me-ke is offline
Citaat:
born2dance schreef op 07-10-2004 @ 17:29 :
Zijn idd laatste tijd heel veel onderwerpen hierover geweest. Maar wat mij opvalt is dat je overal het volgende ziet -
1. mensen die aan de ontgroening mee hebben gedaan zeggen dat het meevalt en dat ze geen spijt van hebben.
2. mensen die het niet gedaan hebben zeggen dat het heel erg is en lopen andere mensen te overtuigen geen ontgroening te doen omdat het 'onmenselijk' is.
klopt, hier in dit topic dan tenminste.
want ik heb juist ook allemaal verhalen gehoord van mensen die graag bij een vereniging wouden, aan die ontgroening mee gingen doen, maar er na 1 dag mee gekapt zijn omdat ze t er toch echt niet voor over hadden om helemaal belachelijk gemaakt te worden alleen maar om bij die vereninging te mogen!
jammer dat die mensen niet op dit forum zitten

zelf: kan me er niks bij voorstellen.. dat je later gezellig in een club kan zitten met mensen die je begin van dat jaar zo vernederd hebben en alles.. maarja.
__________________
Zeg 't zegt 't ... Deportivo de la Coruña ... ah!!
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 16:41
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
born2dance schreef op 10-10-2004 @ 04:22 :
ben benieuwd wat het betekent. studeer namelijk een technische studie, kom niet zo vaak dit soort woorden tegen
Dat wanneer men een besluit hebt genomen, waar men logischerwijs spijt van zou hebben gekregen op basis van wat een persoon het gevoel geeft de juiste keuze te hebben gemaakt, 'men zich vervolgens op grond van het gevolg dat dat besluit had (in dit geval de vernedering) ,niet meer terug 'mag zetten naar het oude denkbeeld. Ook al zou dat gewenst zijn...er is dan 'schade' geleden waarbij er een manier moet worden gevonden om te rechtvaardigen dat men toch een dergelijk besluit heeft genomen. Het oude denkbeeld (niet willen worden vernederd) moet aangepast worden, anders zou je voor jezelf het besluit niet goed kunnen praten.

Dus komen er argumenten als: "het valt mee, het is goed voor de band, het is een uitdaging"...allemaal volstrekt voorspelbaar, maar niet goed te praten, omdat er andere positieve manieren zijn om zoiets te bewerkstelligen.

Nu ff in het kort: Je denkproces accepteert niet dat je besluiten neemt die niet kloppen, dat moet goed gepraat worden. In dit geval volstrekt logisch, aangezien er vrij weinig mensen zijn die er op kicken vernederd te worden en schaamte bij de meeste mensen een negatieve emotie is.
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 17:33
hardhitter
hardhitter is offline
owja.. das wel een heldere uitleg ja

niet lullig bedoeld ofzo maar ik snap die term nog steeds niet.
__________________
911? there's a handsome guy in my house! ow w8 cancel that... it's only me
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 22:38
Jude
Avatar van Jude
Jude is offline
Hij bedoelt denk ik te zeggen dat mensen die een ontgroening hebben gedaan, niet willen toegeven dat ze het niet leuk vonden omdat dat een afgang is voor zichzelf, en daarom gaan verkondigen hoe nuttig het wel niet was.

Toch?

Verder vind ik dit een beetje een uitgekauwde discussie, maar ik wil er toch nog het volgende aan toevoegen. Volgens mij wordt de ontgroening alleen maar in stand gehouden vanwege de traditie, de traditie die onderdeel is van de identiteit van de vereniging. Verder heeft het geen nut, want de opgebouwde band tussen je jaargenoten is na een paar weken verdwenen.

Wat dat betreft mag de ontgroening van mij afgeschaft worden, maar als verenigingen dat deel van hun traditie niet op willen geven, prima. Zolang er nog mensen lid willen worden is er geen probleem. Ik begrijp eigenlijk ook niet waar iedereen zich zo druk over maakt, je hoeft toch niet mee te doen?
__________________
coffee and tv
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 22:59
Verwijderd
Citaat:
Jude schreef op 10-10-2004 @ 23:38 :
Wat dat betreft mag de ontgroening van mij afgeschaft worden, maar als verenigingen dat deel van hun traditie niet op willen geven, prima. Zolang er nog mensen lid willen worden is er geen probleem. Ik begrijp eigenlijk ook niet waar iedereen zich zo druk over maakt, je hoeft toch niet mee te doen?
Niemand maakt zich er ook druk om, ze geven alleen hun mening waar om gevraagd wordt.

maargoed, ik vind het niks, ga ook echt niet bij zo'n studentenvereniging. Zit wel bij een studievereniging en dat bevalt veel beter. Geen verplichtingen, je kan binnenlopen wanneer je wilt en je kan gewoon met ouderejaars praten zonder eerst een weekend lang afgezeken te moeten worden.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2004, 23:43
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
hardhitter schreef op 10-10-2004 @ 18:33 :
owja.. das wel een heldere uitleg ja

niet lullig bedoeld ofzo maar ik snap die term nog steeds niet.
Dat je denkbeelden niet overeen komen met wat je besluit te doen en het dus probeert te rechtvaardigen door je denkbeelden te veranderen, ipv te concluderen dat je het foute hebt gedaan...wat veel logischer zou zijn...om het heel simpel te zeggen.

Jude had het inderdaad begrepen.

Uitleggen is niet mijn sterkste kant, ik weet t
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 23:21
born2dance
born2dance is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 10-10-2004 @ 23:59 :
Niemand maakt zich er ook druk om, ze geven alleen hun mening waar om gevraagd wordt.

maargoed, ik vind het niks, ga ook echt niet bij zo'n studentenvereniging. Zit wel bij een studievereniging en dat bevalt veel beter. Geen verplichtingen, je kan binnenlopen wanneer je wilt en je kan gewoon met ouderejaars praten zonder eerst een weekend lang afgezeken te moeten worden.
kijk, waar ik me ook vooral om verbaas op dit forum is het feit dat jullie een totaal verkeerde beeld van ontgroening hebben. Zoals ik begrepen heb is ontgroening in jouw ogen - 3 weken lang constant in het gras liggen rollen, zoemen, vieze dingen eten, hele tijd uitgescholden worden ..... en dat soort dingen die je ziet op internet

Het is ook wel zo gedeeltelijk, maar dan echt heel erg gedeeltelijk. Wat je vooral in die tijd doet is heel erg veel leren over de vereniging, en om binnen 2 of 3 weken goed je vereniging leren kennen moet die tijd wel intensief zijn. En het is waar dat onder druk kun je veel beter informatie onthouden.

En ik zei het al - jullie beeld van een ontgroening klopt voor geen meter. Komt omdat jullie geen ontgroening hebben meegemaakt. Ook mijn beeld was totaal verkeerd, voordat ik er aan mee heb gedaan. En daarom zijn de reacties van mij en andere corps-leden zo streng negatief - in onze ogen zijn jullie namelijk onwijs dom, omdat jullie praten over dingen waar jullie totaal geen verstand van hebben, en die dingen keihard bekritiseren.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 08:09
*helloworld*
*helloworld* is offline
Citaat:
born2dance schreef op 12-10-2004 @ 00:21 :
kijk, waar ik me ook vooral om verbaas op dit forum is het feit dat jullie een totaal verkeerde beeld van ontgroening hebben. Zoals ik begrepen heb is ontgroening in jouw ogen - 3 weken lang constant in het gras liggen rollen, zoemen, vieze dingen eten, hele tijd uitgescholden worden ..... en dat soort dingen die je ziet op internet

Het is ook wel zo gedeeltelijk, maar dan echt heel erg gedeeltelijk. Wat je vooral in die tijd doet is heel erg veel leren over de vereniging, en om binnen 2 of 3 weken goed je vereniging leren kennen moet die tijd wel intensief zijn. En het is waar dat onder druk kun je veel beter informatie onthouden.

En ik zei het al - jullie beeld van een ontgroening klopt voor geen meter. Komt omdat jullie geen ontgroening hebben meegemaakt. Ook mijn beeld was totaal verkeerd, voordat ik er aan mee heb gedaan. En daarom zijn de reacties van mij en andere corps-leden zo streng negatief - in onze ogen zijn jullie namelijk onwijs dom, omdat jullie praten over dingen waar jullie totaal geen verstand van hebben, en die dingen keihard bekritiseren.

Als je vindt dat niemand goed weet wat een ontgroening inhoudt, leg het dan eens goed uit! als 'wij' dat snappen, kunnen we misschien een andere mening geven over het begrip ontgroening..
__________________
*geeft kusje aan julliew*
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 09:08
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
Citaat:
born2dance schreef op 08-10-2004 @ 14:39 :


En zelf ontgroenen is zeker weten super leuk. Mijn huisgenoot heeft dat gedaan begin september, wat een toptijd heeft hij meegemaakt. Hopen dat ik volgend jaar mag

dit vat ongeveer wel samen waarom ik niet bij een traditionele vereniging wil
Dat sfeertje van anderen 'terugpakken', laten boeten voor jouw ellende, heel eng.

Iedereen moet het lekker zelf weten maar mij overtuig je niet van het nut en het 'goede' van een ontgroening met argumenten dat er zo'n goede band ontstaat tussen 1ejaars ed. Zeker niet als je je daarna al zit te verheugen op het moment dat jij zelf kan gaan ontgroenen. bah.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 09:09
Lente
Avatar van Lente
Lente is offline
Citaat:
born2dance schreef op 12-10-2004 @ 00:21 :


En ik zei het al - jullie beeld van een ontgroening klopt voor geen meter. Komt omdat jullie geen ontgroening hebben meegemaakt. Ook mijn beeld was totaal verkeerd, voordat ik er aan mee heb gedaan. En daarom zijn de reacties van mij en andere corps-leden zo streng negatief - in onze ogen zijn jullie namelijk onwijs dom, omdat jullie praten over dingen waar jullie totaal geen verstand van hebben, en die dingen keihard bekritiseren.
waarom besloot je dan toch mee te doen?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 12:32
Verwijderd
Citaat:
born2dance schreef op 12-10-2004 @ 00:21 :
heel verhaal
Want je kan natuurlijk niet op een normale manier met mensen kennismaken.

Daar gaat het om ,waarom moet het op zo'n vernederende manier? Want je kan wel roepen dat het niet zo is en van die Sjors-uitspraken als "het helpt de saamhorigheid" maar uiteindelijk is dat het wel.

Maargoed, niet dat het mij verder wat uitmaakt, ik zie nu al aan de enige jongen van alle eerstejaars geschiedenis aan de Vu die wel bij een studentenvereniging zit wat het doet voor je studie. Dus ik hoef er echt niet bij om zo nodig een sociaal leven te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 12:40
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
born2dance schreef op 12-10-2004 @ 00:21 :
in onze ogen zijn jullie namelijk onwijs dom, omdat jullie praten over dingen waar jullie totaal geen verstand van hebben, en die dingen keihard bekritiseren.
Wat ben je toch ook een over het paard getild arrogant en onzeker jochie.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 13:20
Verwijderd
Citaat:
born2dance schreef op 12-10-2004 @ 00:21 :

Het is ook wel zo gedeeltelijk, maar dan echt heel erg gedeeltelijk. Wat je vooral in die tijd doet is heel erg veel leren over de vereniging, en om binnen 2 of 3 weken goed je vereniging leren kennen moet die tijd wel intensief zijn. En het is waar dat onder druk kun je veel beter informatie onthouden.
Daar heb je geen ontgroening voor nodig, kan ook in een gewone kennismakingstijd. Leg eens het nut/voordeel van ontgroening uit?
Citaat:

En ik zei het al - jullie beeld van een ontgroening klopt voor geen meter. Komt omdat jullie geen ontgroening hebben meegemaakt. Ook mijn beeld was totaal verkeerd, voordat ik er aan mee heb gedaan. En daarom zijn de reacties van mij en andere corps-leden zo streng negatief - in onze ogen zijn jullie namelijk onwijs dom, omdat jullie praten over dingen waar jullie totaal geen verstand van hebben, en die dingen keihard bekritiseren.
Volgens mij heb ik er geen verkeerd beeld van, maar vertel maar eens wat ontgroening dan inhoudt en wat ten onrechte door mensen bekritiseerd wordt, daar zullen veel mensen benieuwd naar zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 13:32
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
born2dance schreef op 12-10-2004 @ 00:21 :
En ik zei het al - jullie beeld van een ontgroening klopt voor geen meter.
Komt omdat jullie geen ontgroening hebben meegemaakt.

Ook mijn beeld was totaal verkeerd, voordat ik er aan mee heb gedaan.

En daarom zijn de reacties van mij en andere corps-leden zo streng negatief - in onze ogen zijn jullie namelijk onwijs dom, omdat jullie praten over dingen waar jullie totaal geen verstand van hebben, en die dingen keihard bekritiseren.
Ik snap best dat je het voor je zelf niet anders kan verantwoorden, dat je je hebt laten vernederen...maar het punt blijft dat je vernederd wordt, hoeveel je er ook op af wil dingen.

Dus jij vond jezelf erg dom voorheen, aangezien je toen ook negatief dacht over ontgroeningen zoals je schreef? Hoe kunnen we er dan nu op vertrouwen dat het niet gewoon domheid is, die je bezit, als je het voorheen al claimt te zijn geweest.

In mijn ogen ben je geindoctrineerd door een traditiegetrouw stelletje toneelspelers die graag de rangen die ze in de samenleving niet kunnen krijgen op dat moment, nabootsen in een kinderachtig spel van klasseverschil en daar nog in geloven ook.
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 15:43
born2dance
born2dance is offline
Citaat:
Lente schreef op 12-10-2004 @ 10:08 :
dit vat ongeveer wel samen waarom ik niet bij een traditionele vereniging wil
Dat sfeertje van anderen 'terugpakken', laten boeten voor jouw ellende, heel eng.

Iedereen moet het lekker zelf weten maar mij overtuig je niet van het nut en het 'goede' van een ontgroening met argumenten dat er zo'n goede band ontstaat tussen 1ejaars ed. Zeker niet als je je daarna al zit te verheugen op het moment dat jij zelf kan gaan ontgroenen. bah.
Het heeft niks te maken met terugpakken, niet bij mij iig. Ik zei het al - ik heb geen spijt van dingen die ik heb gedaan tijdens mijn ontgroening, ik ben op niemand boos die mij ontgroend heeft. Als ik het over zou moeten doen zou ik het zeker doen zonder lang nadenken. Dus het heeft zeker niks met wraakgevoelens te maken, het is 1 jaar geleden joh, ik ben er echt wel overheen.

Citaat:
Lente schreef op 12-10-2004 @ 10:09 :
waarom besloot je dan toch mee te doen?
Ik kende al aardig veel mensen die het gedaan hebben. Ze zeiden allemaal : het valt wel mee uiteindelijk. Terwijl andere mensen die niet bij de vereniging zaten zeiden : Het is kut. En toen werd ik toch wel even nieuwsgierig hoe het in het echt was. En ben ik naar een ontgroening gegaan met de motto : Ik kan altijd stoppen als het even te erg wordt.
Van de verhalen die ik heb gehoord van niet-verenigingsleden - zoals dat je met rotte tomaten wordt begooid en dat je gedropt wordt in Frankrijk zonder geld, kleiding en paspoort - bleek niks te kloppen. Het was niet makkelijk, maar zeker weten haalbaar.

Citaat:
Blackwater_park schreef op 12-10-2004 @ 13:32 :
Want je kan natuurlijk niet op een normale manier met mensen kennismaken.
Jajaja tuurlijk, dat 'argument' krijg ik elke dag te horen van mijn studiegenootjes.....
Maar vertel, waarom wordt het niet op een 'normale' manier kennisgemaakt bij het corps?? Bij mijn ontgroening werden we niet aangeraakt, fysiek was not-done. Er werd niks naar ons toe gegooid, er werd niet gespuugd, gepist, gekotst enz, er werd ons totaal niks aangedaan. Ze wisten ons puur op verbale manier, dus door woorden en stemhoogte, te overwinnen, dingen laten doen waar we geen zin in hadden. Achteraf bekeken heb ik veel dingen over me heen gehad - soep, water, bier, enz enz - maar die heb ik zelf over me heen gegooid. Allemaal zonder uitzondering. En dan ga je nadenken - waarom laat je je op zo'n makkelijke manier afzeiken. En word je verbaal veel en veel sterker. Dat is ook een nut van een ontgroening - verbaal sterker worden.

Citaat:
Machiavelli schreef op 12-10-2004 @ 13:40 :
Wat ben je toch ook een over het paard getild arrogant en onzeker jochie.
jaa eigenlijk ben ik heel lief en aardig maar t moest even eruit

Citaat:
Sithan schreef op 12-10-2004 @ 14:32 :

Dus jij vond jezelf erg dom voorheen, aangezien je toen ook negatief dacht over ontgroeningen zoals je schreef? Hoe kunnen we er dan nu op vertrouwen dat het niet gewoon domheid is, die je bezit, als je het voorheen al claimt te zijn geweest.
Diepzinnig nagedacht En ja nu bekeken vind ik mezelf 1 jaar geleden dom. Heel dom, omdat ik heb getwijfeld over dingen die uiteindelijk goed voor me waren. En jaa ik hoor het al zeggen - goed voor je waren ?? je wordt toch vernedert - ney ik bedoel dingen die ik in mijn eerste jaar heb meegemaakt bij mijn vereniging. Al die mooie dagen/avonden die ik heb meegemaakt met mijn jaarclub en volgende 4 jaren zal meemaken met mijn dispuut. Al die activiteiten die voor de eerstejaars werden neergezet door de rest van de vereniging, al die dingen die ik geleerd heb in mijn eerste jaar. En als ik nu alles weer opnieuw bekijk is een ontgroening eigenlijk een hele kleine investering op de mooie tijd die je daarna meemaakt. Dat hebben jullie al zeker 10x gehoord, maar geloof me maar - het is echt zo.

En ja ik ben wel blij dat we een ontgroening hebben. Zo kunnen alle lafaards en mensen die de uitdaging niet durven aan te gaan meteen naar huis, en alleen mensen die ervoor willen gaan, die zich niet zomaar laten wijsmaken, die gemotiveerd zijn en iets willen bereiken in hun leven blijven over. En gelukkig maar, met dit soort mensen wil ik wel bij 1 vereniging zitten.

Srry voor een lang verhaal
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 16:49
Angel
Avatar van Angel
Angel is offline
Eigenlijk vind ik dat je er pas iets over mag zeggen als je zelf een ontgroening hebt meegemaakt.

Mensen die het niet hebben meegemaakt denken inderdaad zoals born2dance zei, dat je wekenlang vernederd wordt, zoemen, weinig en ranzig eten, geen slaap, klusjes moet doen, bier over je heen krijgen en andere vreemde vieze dingen, snachts dropingen, geweld, etc.
Maar in werkelijkheid houd het in, dat je de vereniging op een ludieke manier leert kennen in 12 dagen. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit zoveel gezongen [clubliederen en jaarliederen, die ik nu dus van achter naar voren zelfs kan zingen]. Je hebt ledenborrels, waar je ouderejaars leert kennen door toneelstukjes op te voeren voor hun bijvoorbeeld. Je gaat naar ledenhuizen, daar slaap je snachts een paar uur in de binnenweek. [buitenweek hadden we eerst, in tenten in het bos]. We moesten in een bos werken, in een koud meer zwemmen. Maar je bent met zoveel meiden [ik zit bij het ongemengde corps..]. Zo gezellig soms. Huilen met elkaar hoort er gewoon bij. Okee, we liepen in rare kleding. Maar who cares, niemand die ons zo zag. Alleen leden van de vereniging en mede novieten [nuldejaars].
Voor een vereniging kies je bewust. En een ontgroening, ook wel kmt [kennismakingstijd], hoort er gewoon bij.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 16:52
Verwijderd
Citaat:
Angel schreef op 12-10-2004 @ 17:49 :
Eigenlijk vind ik dat je er pas iets over mag zeggen als je zelf een ontgroening hebt meegemaakt.

Mensen die het niet hebben meegemaakt denken inderdaad zoals born2dance zei, dat je wekenlang vernederd wordt, zoemen, weinig en ranzig eten, geen slaap, klusjes moet doen, bier over je heen krijgen en andere vreemde vieze dingen, snachts dropingen, geweld, etc.
Maar in werkelijkheid houd het in, dat je de vereniging op een ludieke manier leert kennen in 12 dagen. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit zoveel gezongen [clubliederen en jaarliederen, die ik nu dus van achter naar voren zelfs kan zingen]. Je hebt ledenborrels, waar je ouderejaars leert kennen door toneelstukjes op te voeren voor hun bijvoorbeeld. Je gaat naar ledenhuizen, daar slaap je snachts een paar uur in de binnenweek. [buitenweek hadden we eerst, in tenten in het bos]. We moesten in een bos werken, in een koud meer zwemmen. Maar je bent met zoveel meiden [ik zit bij het ongemengde corps..]. Zo gezellig soms. Huilen met elkaar hoort er gewoon bij. Okee, we liepen in rare kleding. Maar who cares, niemand die ons zo zag. Alleen leden van de vereniging en mede novieten [nuldejaars].
Voor een vereniging kies je bewust. En een ontgroening, ook wel kmt [kennismakingstijd], hoort er gewoon bij.


Nou zelfs de dingen die jij hier noemt , bv huilen met elkaar zou ik dus al niet eens doen, maar dat verschilt dan per persoon ofzo
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 17:23
Verwijderd
Citaat:
Angel schreef op 12-10-2004 @ 17:49 :
Eigenlijk vind ik dat je er pas iets over mag zeggen als je zelf een ontgroening hebt meegemaakt.
Ik vind ook dat je niet over mensen die zich niet hebben laten ontgroenen mag praten, want tenslotte ben jij ontgroent en maak jij deze niet ontgroenden wereld niet meer mee.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 17:26
Verwijderd
Is het niemand opgevallen dat alle mensen die wel menen 'recht van spreken' te hebben omdat ze zelf een intro hebben gelopen, allemaal hetzelfde verhaaltje houden? Je leert de vereniging kennen, je krijgt een band met je jaargenoten, noem alle clichés maar op. Alsof er geen verschil meer bestaat tussen die leden, het is alsof ik de oudstejaars en het bestuur van de verenigingen hun promopraatjes hoor houden tijdens de algemene introductie.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 17:35
Verwijderd
Ze gaan ook niet in op de wanpraktijken, alleen op het doel. Zouden ze wat te verbergen hebben
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 17:40
Verwijderd
Citaat:
born2dance schreef op 12-10-2004 @ 16:43 :

En ja ik ben wel blij dat we een ontgroening hebben. Zo kunnen alle lafaards en mensen die de uitdaging niet durven aan te gaan meteen naar huis, en alleen mensen die ervoor willen gaan, die zich niet zomaar laten wijsmaken, die gemotiveerd zijn en iets willen bereiken in hun leven blijven over. En gelukkig maar, met dit soort mensen wil ik wel bij 1 vereniging zitten.
Ik mis nog steeds het voordeel van een ontgroening tov een introductie zonder ontgroening. Je kiest toch eigenlijk voor een vereniging en niet voor wel/niet ontgroend worden? En ja, de ontgroening kan een drempel zijn voor sommige mensen die zonder ontgroening misschien wél lid van die vereniging waren geworden. En daarom is het een voordeel, omdat het de lafaards buiten de vereniging houdt? Een mens heeft toch wel meer eigenschappen dan alleen maar het wel of niet kiezen voor een ontgroening. Je zegt: "bij dit soort mensen wil ik wel op 1 vereniging zitten", maar dat je jouw vereniging geweldig vindt wil heus nog niet zeggen dat je iedereen persoonlijk geweldig vindt. Er zullen nog steeds mensen bij zitten die jou niet mogen en die jij niet mag. Of ze nou de ontgroening hebben doorstaan of niet. Volgens mij zegt dat niet zoveel. Je kiest sowieso voor de vereniging waar je het beste bij past (als het goed is), ontgroening of niet. Dan is de selectie toch al gemaakt?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 23:03
Esmée
Avatar van Esmée
Esmée is offline
Het doel heiligt de middelen, klaar.
__________________
Terug in NL!
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 10:03
*sunrise1986*
Avatar van *sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Ik heb net een kennismakingstijd gehad zonder ontgroening en ik ben nog steeds van mening dat ontgroeningen ook onzin zijn. Ook zonder ontgroening hebben wij toch echt een verenigingsgevoel gekregen, een groepsgevoel enz. enz.. En ach die reden dat je leert waar je eigen grenzen ligg en, dat hoef ik niet te weten, en als dat zo belangrijk is dan komt dat nog wel een keer. Sowieso klopt er iets niet met die "verplichte" feesten bij de wat traditionelere verenigingen.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 21:00
igfy
Avatar van igfy
igfy is offline
ik ben ook lid bij een vereniging zonder ontgroening en volgenss mij is het groepsgevoel bij ons minstens net zo groot als bij andere verenigingen.

En ik hoef geen ontgroening, omdat ik vind dat mensen mij ook wel moeten kunnen accepteren zonder dat ik daar allemaal dingen voor doe die ik niet wil. Als ze dat zniet kunnen hoef ik ook niet met die mensen om te gaan..
__________________
don't take life too serious.. you'll never get out of it alive
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 21:45
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Angel schreef op 12-10-2004 @ 17:49 :
Eigenlijk vind ik dat je er pas iets over mag zeggen als je zelf een ontgroening hebt meegemaakt.

Mensen die het niet hebben meegemaakt denken inderdaad zoals born2dance zei, dat je wekenlang vernederd wordt, zoemen, weinig en ranzig eten, geen slaap, klusjes moet doen, bier over je heen krijgen en andere vreemde vieze dingen, snachts dropingen, geweld, etc.
Maar in werkelijkheid houd het in, dat je de vereniging op een ludieke manier leert kennen in 12 dagen. Ik heb bijvoorbeeld nog nooit zoveel gezongen [clubliederen en jaarliederen, die ik nu dus van achter naar voren zelfs kan zingen]. Je hebt ledenborrels, waar je ouderejaars leert kennen door toneelstukjes op te voeren voor hun bijvoorbeeld. Je gaat naar ledenhuizen, daar slaap je snachts een paar uur in de binnenweek. [buitenweek hadden we eerst, in tenten in het bos]. We moesten in een bos werken, in een koud meer zwemmen. Maar je bent met zoveel meiden [ik zit bij het ongemengde corps..]. Zo gezellig soms. Huilen met elkaar hoort er gewoon bij. Okee, we liepen in rare kleding. Maar who cares, niemand die ons zo zag. Alleen leden van de vereniging en mede novieten [nuldejaars].
Voor een vereniging kies je bewust. En een ontgroening, ook wel kmt [kennismakingstijd], hoort er gewoon bij.
Wat een onzin dat je alleen een mening mag hebben als je het hebt meegemaakt. Je hebt altijd een mening over iets, ook als je het niet zelf hebt meegemaakt.
En het beeld dat jij schetst van je ontgroening is precies wat ik in gedachte had. Ik heb namelijk al een aantal mensen gesproken die een ontgroening hebben gehad. En wat jij noemt is nou precies wat ik achterlijk vind. In een koud meer zwemmen, liedjes zingen, toneelstukjes opvoeren voor ouderejaars. Komop zeg, je bent toch zeker geen 12 meer?
Als je zó je band moet verkrijgen, dan vraag ik me af waar jullie normale sociale vaardigheden zijn. Bij een vereniging zonder ontgroening is men ook erg hecht. De mensen die niks over hebben voor hun vereniging zijn namelijk toch binnen een paar weken weg.
En een ontgroening is niet hetzelfde als een KMT. Veel verenigingen hebben wel KMT, maar geen ontgroening. Ontgroening is iets wat IN je kmt KAN worden gedaan.
En oh ja, ik heb ook verhalen gehoord van mensen die wél extremere ontgroeningen hebben meegemaakt. Dus dat het niet gebeurt is niet waar.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 09:50
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
born2dance schreef op 12-10-2004 @ 16:43 :
En ja ik ben wel blij dat we een ontgroening hebben. Zo kunnen alle lafaards en mensen die de uitdaging niet durven aan te gaan meteen naar huis, en alleen mensen die ervoor willen gaan, die zich niet zomaar laten wijsmaken, die gemotiveerd zijn en iets willen bereiken in hun leven blijven over. En gelukkig maar, met dit soort mensen wil ik wel bij 1 vereniging zitten.
Dus alle mensen die zich niet door middel van vernedering willen voegen bij een dergelijke groep, maar waarschijnlijk ontzettend veel hebben in te brengen omdat ze een geheel andere kijk hebben op het verenigingsleven. Hierdoor de vereniging kleur geven, ipv eentonigheid, juist die mensen heb je er liever niet bij?

Dat je je vrijwillig laat vernederen zegt niks over het willen bereiken van doelen in het leven...het zegt eerder hoe men bereidt is die doelen te bereiken en hiervoor zich helemaal door het slijk laat halen, en niet daadkrachtig stand houdt om zijn of haar persoonlijkheid en denkbeelden te redden, maar door massaindoctrinatie zulke ongelooflijke lulpraat gaat verkopen dat je net zo goed bij een tell sell reclame kan gaan werken ipv een managementfunctie.

Vertel mij nu hier als je er zo van overtuigd bent,

Waarom vernedering beter is dan onder gezellige ongedwonge omstandigheden elkaar leren kennen...
Je leert niet de werkelijke persoon kennen door vernedering, alleen de facade die moet beschermen dat men zich doodongelukkig laat zien in zo'n week en diegenen die die facade doorbreken en opstappen omdat ze het niet langer kunnen verdragen, die worden uitgelachen als zijnde losers of lafaards...ik zou voor geen goud me zo laag willen laten zinken.
Maar ja wie ben ik
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 14:35
born2dance
born2dance is offline
Ik baal er nog steeds van dat er mensen zijn die een vraag stellen die al enkele keren gesteld is en die zo naief zijn om alle verhalen die ze horen meteen te geloven

ik verwijs jullie graag naar een wat grotere discussie over ontgroeningen :
http://forum.fok.nl/topic/57640/1/25
daar staan veel dingen uitgelegd die ik hier ook al geprobeerd heb om uit te leggen en zijn meer mensen die een otngroening meegemaakt hebben
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 15:09
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
born2dance schreef op 14-10-2004 @ 15:35 :
Ik baal er nog steeds van dat er mensen zijn die een vraag stellen die al enkele keren gesteld is en die zo naief zijn om alle verhalen die ze horen meteen te geloven
Dat komt omdat je de daadwerkelijke vraag ontwijkt...je lult er omheen met een standaardpraatje die op elk forum in elk ontgroeningstopic door elke ontgroende gehouden wordt...en door allemaal wordt diezelfde vraag niet beantwoord.

Dat zegt meer over jou dan over ons.
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -

Laatst gewijzigd op 14-10-2004 om 15:12.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 18:30
born2dance
born2dance is offline
Citaat:
Sithan schreef op 14-10-2004 @ 16:09 :
Dat komt omdat je de daadwerkelijke vraag ontwijkt...je lult er omheen met een standaardpraatje die op elk forum in elk ontgroeningstopic door elke ontgroende gehouden wordt...en door allemaal wordt diezelfde vraag niet beantwoord.

Dat zegt meer over jou dan over ons.
Volgens jou is het standaardantwoord die je overal hoort.....maar dat is ook DE antwoord die wij kunnen geven. Er zijn duizenden redenen waarom ontgroening nuttig kan zijn, maar er is geen enkele reden die niet afgekraakt kan worden. Daarom is er geen 'goede' antwoord.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 20:31
Jude
Avatar van Jude
Jude is offline
Citaat:
born2dance schreef op 14-10-2004 @ 19:30 :
DE antwoord


Ik heb zelf ook een ontgroening ondergaan, onder het motto van 'we zien wel, ik kan altijd stoppen'. Ik heb de ontgroening afgemaakt, maar ik ben niet overtuigd van het nut van een ontgroening. Ja natuurlijk heb ik mijn mede-eerstejaars en vereniging leren kennen, maar op een niet leuke manier. Nog steeds als ik de societeit binnenkom krijg ik een beklemd gevoel, en ik heb ook niet zo'n zin om te gaan socializen met een ouderejaars die mij heeft afgesnauwd. Niet dat het nou zo'n enorm traumatische ervaring was, maar het was wel de eerste kennismaking met de vereniging en die was meteen negatief, wat kennelijk is blijven hangen.
__________________
coffee and tv

Laatst gewijzigd op 14-10-2004 om 20:36.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 22:41
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
born2dance schreef op 14-10-2004 @ 19:30 :
Volgens jou is het standaardantwoord die je overal hoort.....maar dat is ook DE antwoord die wij kunnen geven.

Er zijn duizenden redenen waarom ontgroening nuttig kan zijn, maar er is geen enkele reden die niet afgekraakt kan worden. Daarom is er geen 'goede' antwoord.
DE antwoord

Ik geef toe dat het nuttig kan zijn, echter waarop je nog steeds geen antwoord geeft, is de vraag waarom een vernederende manier boven anderen vriendelijke manieren die even nuttig zijn, moet worden toegepast.
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 23:52
NilsHolgersson
Avatar van NilsHolgersson
NilsHolgersson is offline
hmmm ik ben niet echt ontgroend ofzo
zo vaak zie ik mn klasgenoten ook niet (ik zit trouwens elke keer in een andere werkgroep?)
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 16:43
Esmée
Avatar van Esmée
Esmée is offline
Citaat:
Sithan schreef op 14-10-2004 @ 10:50 :
Vertel mij nu hier als je er zo van overtuigd bent,

Waarom vernedering beter is dan onder gezellige ongedwonge omstandigheden elkaar leren kennen...
Je leert niet de werkelijke persoon kennen door vernedering, alleen de facade die moet beschermen dat men zich doodongelukkig laat zien in zo'n week en diegenen die die facade doorbreken en opstappen omdat ze het niet langer kunnen verdragen, die worden uitgelachen als zijnde losers of lafaards...
Gast je praat alsof je er zelf tussen hebt gezeten, hoe kun je dit nou weten! Jij hebt het niet gedaan! Er is juist geen sprake van facades omdat iedereen tijdens een ontgroening gelijk is. Je kunt geen status meer ontlenen aan je kleding, je mooie koppie, je grote bek of iets dergelijks, omdat je in een ontgroening allemaal de lul bent. Je loopt allemaal in hetzelfde ranzige shirt met dezelfde bange blik in je ogen en met dezelfde gedachten, echt iedereen voelt hetzelfde namelijk, en dat schept juist die band. Dat je 's nachts vol angst voor wat gaat komen het bos in moet met een groepje en je zonder elkaar te kunnen zien elkaars hand vast pakt, dat iemand even 'kom op' tegen je fluistert, dat je bij wildvreemde mede-feuten uithuilt, het is het gemeenschappelijke kutgevoel dat je onderling verbindt.
En ik word er zo ziek van dat iedereen hier met een uitgesproken mening doet alsof ie er alles van weet, ik dacht van tevoren ook dat ik het allemaal al wist, maar echt... een ontgroening is zoiets aparts, daar kun je alleen over oordelen als je er zelf in hebt gezeten.
Tuurlijk kun je ook op een leuke manier kennis maken met een vereniging, maar als je eerst iets moeilijks hebt overwonnen is het daarna nog specialer en gaver om lid te zijn, omdat je er alles voor over hebt moeten hebben. En dat gevoel koester ik persoonlijk heel diep!
__________________
Terug in NL!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Ontgroening
Verwijderd
115 11-11-2008 23:15
Algemene schoolzaken Ontgroeningen
Nona
93 04-10-2003 10:07
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Betoog: Ontgroeningen bij studentenverenigingen
Bezz
2 31-03-2003 18:59
Algemene schoolzaken ontgroenen afschaffen
jose85
2 25-11-2002 08:08
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Debat over ontgroeningen: argumenten!?
corduroy
1 22-10-2002 19:41
Algemene schoolzaken Zijn jullie voor of tegen ontgroeningen?
*shadygirl*
87 31-08-2002 18:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:15.