Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-01-2009, 22:58
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Spoiler


Laat ik het zo zeggen: Als jij werkelijk hebt nagedacht over wat het leven precies is en je gelooft met heel je ziel dat de aarde 6000 jaar oud is dan leg ik je geen strobreed in de weg, maar als je zegt dat te geloven omdat dat hetgene is wat sociaal wordt geaccepteerd in groep X of Y dan geloof je niet.

Citaat:
Ik vind niet dat je dood bent als je gelooft. In alle religies wordt je geestelijk zelfs verrijkt, door kennis. Je bent er zelf altijd bij en kan er ten allen tijden uitstappen. Ik vind dat sektes mensen ver wat jij zegt:
Dood bent???

in geen enkele religie wordt je verrijkt met kennis, hoogstens verrijk je jezelf met kennis door, ik zeg wat... een boek te lezen en er over na te denken...

gelukkig doen mensen dat ook anders hadden we nooit van martin luther gehoord of wel?

religie is een voorgeschreven statische manier van beleven, gelukkig is dat statische en dat voorgeschreven slechts een illusie die met een paar zijden draadjes nog vastzit, je steun betuigen aan een hiarchisch instituut die wenst te bepalen wat voor jou (subject) wel of niet relevante gedachtengangen zijn is niet geloven, het is volgen...

Citaat:
Dat is moord. Maar geloven is geen fanatisme.
Dat klopt maar ik had het dan ook over religie, niet over geloof.
religie is i.t.t. geloof, wel fanatisme.

Citaat:
Je gaat niet tot het uiterste om anderen te overtuigen dat jou geloof goed is en geweldig is.
Natuurlijk niet, noch is dat de bedoeling, de bedoeling is dat je verhaalt, luistert, nadenkt en evt. tot een consensus met jezelf komt (jezelf niet de paus dus)

Citaat:
Als je gelooft dan komt dat vanuit je hart
mja, hart, ziel als het echt, gegrond en eerlijk is wel ja.

Citaat:
je deelt dit door mensen te vertellen, niet door extreem over te gaan met het vol geweld overdragen van je geloof! Dat gaat niet....en dat leid tot moord!!
Dat is de conclusie die ik dus al een tijdje geleden trok, je beschrijft hier vrij exact het verschil tussen geloven en het misbruiken van een bepaalde boodschap ala religië (enkelvoud )
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 17-01-2009 om 23:06.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-01-2009, 10:33
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Spoiler

Je bevestigt het punt dat ik tracht te maken: subjectiviteit.

Citaat:
Laat ik het zo zeggen: Als jij werkelijk hebt nagedacht over wat het leven precies is en je gelooft met heel je ziel dat de aarde 6000 jaar oud is dan leg ik je geen strobreed in de weg, maar als je zegt dat te geloven omdat dat hetgene is wat sociaal wordt geaccepteerd in groep X of Y dan geloof je niet.
Dat is jouw mening en ik kan mezelf wel blijven herhalen. Ook met hetgeen je hier typt toon je subjectiviteit aan.

offtopic:
Spoiler
__________________
Als ik niet antwoord, ben ik niet arrogant, maar jij niet interessant.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2009, 15:43
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Lieve christa,

Je bent volgens mij intelligent genoeg dus het zal ongetwijfeld aan mijn didactiek liggen, maar je reacties leiden voor mij tot 2 mogelijke conclusies

-Je wil of kan echt niet begrijpen waar ik het over heb
of
-Je begrijpt het exact en ontkent het vanwege de consequenties die het heeft.

de termen geloof en vrijheid zijn niet subjectief, het zijn vastgestelde begrippen die volgens het door jou zo geliefde van Dale het volgende omvatten:
Citaat:
ge·loof het; o -loven 1 het vertrouwen in de waarheid van iets
i.a.w. geloof is vertrouwen, een aanname
Citaat:
vrij·heid de; v -heden 1 het vrij-zijn; onafhankelijkheid
i.a.w. niet gebonden, zonder restricties
(ik vind natuurlijk zoals gewoonlijk dat de van dale niet de best mogelijke beschrijving geeft maar alá we doen het er maar mee)

De inhoud van geloof is zoals je correct aangeeft wel subjectief, en omdat die dus subjectief en individueel is onderschrijft het mijn stellingname, immers aangezien geloof een kwestie van subjectiviteit en individualiteit is betekent dat, dat op het moment dat je je geloof benoemd met een populaire benaming dat je ontkent dat je geloof subjectief en individueel is.
In feite betekent het dat als je dat doet dat je jezelf bind aan restricties, dat noemt men: volgen of wat populairder: meelopen.


Juist door die subjectiviteit en individualiteit vind ik dat je niet kan zeggen ik geloof<punt>
Maar dat je moet kunnen zeggen: ik geloof dit of dat; omdat ... reden 1, reden 2 ..etc

Op het moment dat je die "omdat" eerlijk beantwoord, houd dat in dat daar een geestelijk proces aan vooraf is gegaan waarin je 3 mogelijkheden hebt.

1. Het bezinningsprocess is puur individueel en de redenen reflecteren dit process
(conclusie individu vormt zich een thesis welk hem een vrije gelovige of bij een andere conclusie atheïst maakt, (in deze sectie kan het ook voorkomen dat men puur individueel op dezelfde conclusie uit komt als 1 der populaire levensbeschouwingen, die kans is echter nihil)); Ik geloof dit of dat; omdat ... reden 1, reden 2 ...

2. Het bezinningsprocess is deels individueel en bestaat deels uit kopiën van een der populaire levensbeschouwingen
(conclusie het individu neigt naar religie maar wenst zich vanwege de afwijkingen niet te benoemen naar die religie; dit gebeurde o.a. ten tijde van de evangalisatie, daarom betrok ik meneer L. King er ook bij); Ik geloof dit of dat; omdat ik ten eerste de bijbel als heilig beschouw en daarnaast tot de conclusie ben gekomen dat...

3. Het bezinningsprocess is een exacte kopie van een populaire levensbeschouwing
(conclusie individu heeft zich een religieuse thesis aangemeten en is dus niet zonder restricties het leven aan het beschouwen); Ik geloof dit of dat; want de de katholieke kerk schrijft voor dat je de bijbel het hoogste is en het op deze manier geïnterpreteerd dient te worden.

Daarna zijn de mogelijkheden op...

Bij gratie gods,
arPos.

Zoek de theocratische stroming.

Spoiler
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 20-01-2009 om 01:34.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2009, 10:52
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Citaat:
Lieve christa,

Je bent volgens mij intelligent genoeg dus het zal ongetwijfeld aan mijn didactiek liggen, maar je reacties leiden voor mij tot 2 mogelijke conclusies

-Je wil of kan echt niet begrijpen waar ik het over heb
of
-Je begrijpt het exact en ontkent het vanwege de consequenties die het heeft.
Nee hoor, ik denk niet zo beknopt.


Citaat:
de termen geloof en vrijheid zijn niet subjectief, het zijn vastgestelde begrippen die volgens het door jou zo geliefde van Dale het volgende omvatten:
Geloof: 1 het vertrouwen in de waarheid van iets 2 een vast en innig vertrouwen op God 3 godsdienst
Niet voor iedereen is godsdienst, vertrouwen op God en de waarheid exact hetzelfde.


Citaat:
De inhoud van geloof is zoals je correct aangeeft wel subjectief, en omdat die dus subjectief en individueel is onderschrijft het mijn stellingname, immers aangezien geloof een kwestie van subjectiviteit en individualiteit is betekent dat, dat op het moment dat je je geloof benoemd met een populaire benaming dat je ontkent dat je geloof subjectief en individueel is.
In feite betekent het dat als je dat doet dat je jezelf bind aan restricties, dat noemt men: volgen of wat populairder: meelopen.
Een persoon (Arnold) is overtuigd (bovennatuurlijke) verschijnselen (of wat dan ook) te hebben waargenomen en daar in te geloven, omdat hij ze meent aanschouwt te hebben en zijn eigen betekenis aan de verschijnselen geeft. Niemand anders hoeft hier op de hoogte van te zijn. Evenzo dit is geloof. Zijn geloof.

Citaat:
Juist door die subjectiviteit en individualiteit vind ik dat je niet kan zeggen ik geloof<punt>
Maar dat je moet kunnen zeggen: ik geloof dit of dat; omdat ... reden 1, reden 2 ..etc

Op het moment dat je die "omdat" eerlijk beantwoord, houd dat in dat daar een geestelijk proces aan vooraf is gegaan waarin je 3 mogelijkheden hebt.


1. Het bezinningsprocess is puur individueel en de redenen reflecteren dit process
(conclusie individu vormt zich een thesis welk hem een vrije gelovige of bij een andere conclusie atheïst maakt, (in deze sectie kan het ook voorkomen dat men puur individueel op dezelfde conclusie uit komt als 1 der populaire levensbeschouwingen, die kans is echter nihil)); Ik geloof dit of dat; omdat ... reden 1, reden 2 ...



2. Het bezinningsprocess is deels individueel en bestaat deels uit kopiën van een der populaire levensbeschouwingen
(conclusie het individu neigt naar religie maar wenst zich vanwege de afwijkingen niet te benoemen naar die religie; dit gebeurde o.a. ten tijde van de evangalisatie, daarom betrok ik meneer L. King er ook bij); Ik geloof dit of dat; omdat ik ten eerste de bijbel als heilig beschouw en daarnaast tot de conclusie ben gekomen dat...

3. Het bezinningsprocess is een exacte kopie van een populaire levensbeschouwing
(conclusie individu heeft zich een religieuse thesis aangemeten en is dus niet zonder restricties het leven aan het beschouwen); Ik geloof dit of dat; want de de katholieke kerk schrijft voor dat je de bijbel het hoogste is en het op deze manier geïnterpreteerd dient te worden.

Daarna zijn de mogelijkheden op...
Er kunnen uiteenlopende redenen of mogelijkheden zijn die per individu verschillen (Zie o.a. Arnold voorbeeld) en daarom is het juist subjectief. Daarenboven vraag ik me af welke conclusie (bij 2) of welke interpretatie (bij 3) bedoelt. Hoe je het nu hebt geformuleerd duidt het juist op subjectiviteit.


Citaat:
Ik ben van mening dat je vrijheid van geest, of geloof for that matter helemaal niet als meerdere zaken "subjectief" zoals jij dat noemt kan benoemen.

Vrijheid van geest = Ongebondenheid van geest
Ongebondenheid = Los zijn van verplichte aannames

Prima dat jij er een andere betekenis aan kan geven ik kan dat niet en wacht daarom al een tijdlang op een andere manier om Vrijheid te benoemen, of geloof for that matter.
Persoonlijk vind ik dat ''vrijheid van geest'' niet eens echt bestaansrecht heeft. Ik ben van mening dat de geest van een ieder (verplichte) aannames heeft (of maakt) en dat vrijheid van geest eigenlijk nonsens is. Wellicht heeft het wel bestaansrecht met persoonlijk aangebrachte nuance, maar dat maakt het alleen subjectiever.
__________________
Als ik niet antwoord, ben ik niet arrogant, maar jij niet interessant.

Laatst gewijzigd op 25-01-2009 om 12:38.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 00:23
Verwijderd
Citaat:


Niet waar man, er worden sociale tips in gegeven en moraal geanalyseerd, dat lijdt vervolgens tot een aantal logische gevolgtrekkingen over wat wenselijk is
Gij zult niet dit, gij zult niet dat. Dat klinkt mij in de oren als iets wat je niet mag doen, niet 'sociale tips'.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 03:45
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Gij zult niet dit, gij zult niet dat. Dat klinkt mij in de oren als iets wat je niet mag doen, niet 'sociale tips'.
Het zijn logische gevolgtrekkingen van een sociale samengang van de mens als schepping (en later als geurbaniseerd mens als schepping), wetten mozes en voor de rest sociale verhalen.

zullen:
1zul·len zelfst ww; ik zal, jij zult of zal, hij zal, wij zullen; ik zou, wij zouden; u zou(dt) verplicht zijn: gij zult niet stelen
2zul·len hulpww vd toekomende tijd; ik zal, jij zult of zal, hij zal, wij zullen; ik zou, wij zouden; u zou(dt) 1 zuiver toekomend: ze ~ morgen komen 2 voorwaardelijk toekomend: ze zouden zijn gekomen als …
3zul·len modaal hulpww; ik zal, jij zult of zal, hij zal, wij zullen; ik zou, wij zouden; u zou(dt) 1 mogelijkheid, waarschijnlijkheid uitdrukkend: dat zal welahet is waarschijnlijk zo; 2 onzekerheid uitdrukkend: wat zou dat? wat geeft dat? 3 bedreiging uitdrukkend: ik zal je! nl. straffen

nummer 3 want alleen al voor de katholieke kerk heb ik al meer pagina's dan dit forum nodig om het aantal overtredingen te geven, bovendien zal de mens als geheel gestraft worden niet individueel.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 04:02
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Nee hoor, ik denk niet zo beknopt.
Geloof: 1 het vertrouwen in de waarheid van iets 2 een vast en innig vertrouwen op God 3 godsdienst
Niet voor iedereen is godsdienst, vertrouwen op God en de waarheid exact hetzelfde.
je leest (expres?) weer verkeerd; er staat vertrouwen in de waarheid van iets.
dat is geloof, immers als je niet dacht dat het waar was dan geloofde je het niet.]

een vast en innig vertrouwen in god klopt prima

en godsdienst aka. religie hoort daar inderdaad niet thuis.
Van Dale he...

Citaat:
Een persoon (Arnold) is overtuigd (bovennatuurlijke) verschijnselen (of wat dan ook) te hebben waargenomen en daar in te geloven, omdat hij ze meent aanschouwt te hebben en zijn eigen betekenis aan de verschijnselen geeft. Niemand anders hoeft hier op de hoogte van te zijn. Evenzo dit is geloof. Zijn geloof.
ehm ja inderdaad...?
bovennatuurlijk bestaat niet

Citaat:
Er kunnen uiteenlopende redenen of mogelijkheden zijn die per individu verschillen (Zie o.a. Arnold voorbeeld) en daarom is het juist subjectief. Daarenboven vraag ik me af welke conclusie (bij 2) of welke interpretatie (bij 3) bedoelt. Hoe je het nu hebt geformuleerd duidt het juist op subjectiviteit.
Mijn hele punt is dan ook dat geloof subjectief is, doch gelooft iedereen eigenlijk hetzelfde, ik bid...

de conclusie bij (2) wbt. de evangalisatie is duidelijk, er waren redenen om afstand te nemen van de katholieke/orthodoxe stromingen, hoewel beide groepen uit dezelfde traditie komen zijn ze inherent onverenigbaar qua geloof

De exacte interpretatie bij (3) is w.e. de leiders binnen die verschillende machtsstructuren dicteren dit is vrij uiteenlopend maar komt neer op knielen, betalen en smoel houden.

Citaat:
Persoonlijk vind ik dat ''vrijheid van geest'' niet eens echt bestaansrecht heeft. Ik ben van mening dat de geest van een ieder (verplichte) aannames heeft (of maakt) en dat
ehm...ja, wat heeft dat er mee te maken, de aannames die je maakt worden omvat in het woord geest, hoewel het niet bepaald het totaalpakket is daarnaast zijn ook aannames het gevolg van neuronen en de interactie met de sociale omgeving.

Met geest bedoel ik psyche afhankelijk of onafhankelijk van lichaam.

Citaat:
vrijheid van geest eigenlijk nonsens is.
Dat mag, en dat wist ik al...
Citaat:
Definities van vrijheid op het internet:

* Vrijheid in de filosofie van de geest is een concept rond kernvragen als: Bestaat menselijke vrijheid en zo ja, wat is het dan precies? ...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijheid_(filosofisch)
Citaat:
Het consequent toepassen van dit begripsonderscheid is van het grootste belang. De eigenlijke vrijheidsproblematiek wordt hiermee al voor een groot deel opgelost. Wij zijn pas gelukkig als we beide vormen van vrijheid hebben: wij kunnen niet zonder de materiële vrijheid. Toch is dat een verliesbare vorm van vrijheid, vandaar dat we er zo veel mee bezig zijn en de meeste definities van vrijheid alleen deze vorm van vrijheid vangen. De andere vorm, de formele, is onverliesbaar. Technisch gesproken, formele vrijheid is een essentiële eigenschap voor mensen, materiële een accidentele.
Citaat:
Determinisme (filosofie)
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Determinisme betekent dat tussen alle fenomenen die zich voordoen in het heelal eenduidige causale relaties bestaan. Deze causale relaties zijn mogelijk op basis van een onderliggend oorzakelijk beginsel.
Succes schat.
Vrijheid - uit eigen wil...

Citaat:
Wellicht heeft het wel bestaansrecht met persoonlijk aangebrachte nuance, maar dat maakt het alleen subjectiever.
Ik weiger,
Citaat:
de voorwaarde voor geloof is vrijheid van geest.
Staat nog steeds recht overeind.

Citaat:
religie is een voorgeschreven rel. statische manier van beleven, gelukkig is dat statische en dat voorgeschreven slechts een illusie die met een paar zijden draadjes nog vastzit, je steun betuigen aan een hiarchisch instituut die wenst te bepalen wat voor jou (subject) wel of niet relevante gedachtengangen zijn is niet geloven, het is volgen..
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 26-01-2009 om 04:51.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2009, 21:26
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Citaat:
ehm ja inderdaad...?




Mijn hele punt is dan ook dat geloof subjectief is
Goed(zo).

Citaat:
ehm...ja, wat heeft dat er mee te maken, de aannames die je maakt worden omvat in het woord geest, hoewel het niet bepaald het totaalpakket is daarnaast zijn ook aannames het gevolg van neuronen en de interactie met de sociale omgeving.



Met geest bedoel ik psyche afhankelijk of onafhankelijk van lichaam.


Dat mag, en dat wist ik al...




Succes schat.
Vrijheid - uit eigen wil...



Ik weiger,

Staat nog steeds recht overeind.
Onsamenhangend; wederom bewijs je de voorwaarde niet en je wekt helaas de indruk door de bomen het bos niet meer te zien.
__________________
Als ik niet antwoord, ben ik niet arrogant, maar jij niet interessant.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 12:42
Verwijderd
Citaat:
bovendien zal de mens als geheel gestraft worden niet individueel.
Kan je daar misschien een reden voor geven? Ik weet dat god niet altijd van de logica is geweest maar dat lijkt me helemaal vreemd.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 15:40
Sjarlot
Avatar van Sjarlot
Sjarlot is offline
Ja idd Reverend. Hoezo zou God de hele mensheid straffen en niet individueel....er zijn zat religies die aangeven dat God de persoonlijke mens zal straffen, niet de hele mensheid.....
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 18:38
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Onsamenhangend; wederom bewijs je de voorwaarde niet.
en je wekt helaas de indruk ik zie door de bomen het bos niet meer.
Dan moet je nog eens lezen schat, maar je gaf net al toe helemaal niet te willen communiceren over geloof noch wil je de informatie analyseren die ik je heb gegeven, je snapt kennelijk gewoon niet wat de termen vrijheid (2) geloof (1) en bestaan inhouden, gelukkig is er genoeg materiaal voor je...

Ik berust me erin dat jij vind dat men kan geloven onder "dwang" ((materiele vrijheid red-(wat en principe waar is maar dat is niet belangrijk want het wordt buiten beschouwing gelaten omdat dat mensen niet direct mentaal gedwongen kunnen worden (ook een mooie discussie))

dus als je daarheen wilt dan snap je dus niet dat ik het heb over de beschouwing van het bestaan in relatie tot religies, maar afin; wiki geeft je voldoende startinformatie)

Citaat:
Kan je daar misschien een reden voor geven? Ik weet dat god niet altijd van de logica is geweest maar dat lijkt me helemaal vreemd.
Omdat ik geloof dat hoewel de mens een bijzondere positie bekleed we onderdeel zijn van het geheel in zoverre onderdeel als soort (groep; wil je het biologisch houden), de eigenschap die de mens bijzonder maakt is mijn inziens hoe we analyse tesamen met andere mensen toepassen in de praktijk, het dillema is altijd dat mensen goed en kwaad doen, (ying/yang, hemel/hel, energie/massa) etc.

ik geloof dat god ons die bijzondere (goddelijke; universalis) eigenschap ter reflectie van het geheel heeft gegeven om er voor te zorgen dat wij als dominante diersoort de plek die we van het hebben gekregen in sociale samenhang dienen te beheren.

falen in dat sociale opzicht betekent een individiueel falen voor elk mens.

Citaat:
Ja idd Reverend. Hoezo zou God de hele mensheid straffen en niet individueel....er zijn zat religies die aangeven dat God de persoonlijke mens zal straffen, niet de hele mensheid.....
Dat klopt, een handig machtsmiddel, het komt naar voren uit voornamelijk de dag des oordeels van eerder besproken johannus in het grieks/romeins gebied, hoewel het onafhankelijk daarvan in vrij veel vormen overal op de wereld voorkomt.

Deze andere eigenschap van de mens, egoïsme (he, wat een dualiteiten toch dat leven) komt hierin mooi naarvoren, maar als dat het belangrijkste was (als in dat moet beoordeelt worden) waarom zou god ons dan niet als loswerkende individuen hebben gemaakt in plaats van een groepgerichte.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 27-01-2009 om 18:43.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 18:50
Verwijderd
Citaat:
Omdat ik geloof dat hoewel de mens een bijzondere positie bekleed we onderdeel zijn van het geheel in zoverre onderdeel als soort (groep; wil je het biologisch houden), de eigenschap die de mens bijzonder maakt is mijn inziens hoe we analyse tesamen met andere mensen toepassen in de praktijk, het dillema is altijd dat mensen goed en kwaad doen, (ying/yang, hemel/hel, energie/massa) etc.
Goed en kwaad gebasseerd op? De 'sociale regels' van god verbreken is kwaad? Waarom? Waarom is dat niet goed? Waarom zijn er uberhaupt regels? Mogen die niet herzien worden? Zijn die niet al herzien?

Citaat:
ik geloof dat god ons die bijzondere (goddelijke; universalis) eigenschap ter reflectie van het geheel heeft gegeven om er voor te zorgen dat wij als dominante diersoort de plek die we van het hebben gekregen in sociale samenhang dienen te beheren.
Waarom heeft hij dat gegeven? Waarom zijn wij 'dominant'? Zijn wij wel dominant, of denken wij dat? Waarom is het aan ons om dat te beheren?

Citaat:
falen in dat sociale opzicht betekent een individiueel falen voor elk mens.
Waarom?


Ik bedoel trouwens niet vervelend te zijn met mijn vragen. Ik ben puur benieuwd waarom mensen zoiets kunnen geloven.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2009, 19:19
Elle
Avatar van Elle
Elle is offline
Citaat:
maar je gaf net al toe helemaal niet te willen communiceren over geloof noch wil je de informatie analyseren die ik je heb gegeven, je snapt kennelijk gewoon niet wat de termen vrijheid (2) geloof (1) en bestaan inhouden, gelukkig is er genoeg materiaal voor je...

dus als je daarheen wilt dan snap je dus niet dat ik het heb over de beschouwing van het bestaan in relatie tot religies, maar afin; wiki geeft je voldoende startinformatie)
Jouw ''informatie'' geeft juist de subjectiveit weer waar ik al de hele tijd voor pleit.

Citaat:
Dan moet ik nog eens lezen
Lees maar.


Kun je anders beknopt (zonder al je gewoonlijke poespas) weergeven waarom je voorwaarde wel keihard is (?), want tot nu toe maak ik alleen op dat het je stelling niet ondersteunt.
__________________
Als ik niet antwoord, ben ik niet arrogant, maar jij niet interessant.

Laatst gewijzigd op 27-01-2009 om 20:09.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom geloven? De uitverkiezing
Mr.Mark
45 27-12-2010 09:43
Levensbeschouwing & Filosofie Twee geloven op 1 kussen.. en de toekomst
Sjaan
86 25-06-2007 14:37
Levensbeschouwing & Filosofie Hoe ik god zie:
nrensink
16 19-11-2004 16:31
Levensbeschouwing & Filosofie [B]Geloven of gewoon NIET geloven??![/B]
Rachida1986
0 29-01-2004 20:43
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom is iemand christelijk, cq. hangt iemand het geloof aan?
Prime Evil
46 15-10-2003 15:48
Verhalen & Gedichten geloven
sayang-steelo
4 19-02-2003 14:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:36.