Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2005, 18:15
Ivo
Ivo is offline
[QUOTE]gerwin schreef op 03-11-2005 @ 18:54 :
Ze zullen wel moeten, al ze draagkrachtig genoeg zijn. [/QUOTE1]

enigsinds offtopic, maar als reactie of gerwin:

, zo makkelijk ligt dat niet. Ze zijn tot je 21e financieel verantwoordelijk voor je, dus als je je echt helemaal in de schulden steekt die je voor je 21e verjaardag moet aflossen, mag de schuldeiser bij je ouders aankloppen als jij het geld niet meer hebt. Er is echter geen enkele wet die jouw ouders verplicht om jouw studie en levensonderhoud te betalen na je 18e. Dus betalen je ouders niet, dan zul je flink moeten bijlenen en/of werken om alles te kunnen betalen.

ontopic:
Nogmaals, studieschuld maakt geen onderdeel van dit onderzoek. Het gaat namelijk om werkende jongeren die bezig zijn met een bbl opleiding (4 dagen werken, 1 dag school) of deze al hebben afgerond.
Deze jongeren krijgen geen stufi of andere vergoeding van de IB-groep en de totale schoolkosten bedragen meestal minder dan 1 maandsalaris. Studieschuld is dus onmogelijk (op een enkele uitzondering na misschien die eerst een opleiding op een hoger niveau heeft gedaan maar daarmee voortijdig is gestopt).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-11-2005, 08:19
MazeMouse
Avatar van MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Akilina schreef op 03-11-2005 @ 11:08 :
Ja, dat vind ik ook. Het is natuurlijk wel relatief oneerlijk dat sommige kinderen alles door hun ouders betaald krijgen (kamer, studie, et cetera) en daardoor kunnen studeren door er zelf nauwelijks moeite voor te doen. Aan de andere kant is het natuurlijk ook wel een soort van vanzelfsprekend dat ouders, als ze het geld hiervoor kunnen opbrengen, meehelpen aan het financiëren van hun kinds studie. Maar ik ken ook wel mensen uit mijn omgeving die ook echt niets of nauwelijks van hun ouders kregen en toch zijn studeren, maar daar inderdaad veel harder voor moeten werken. Die hun studie zelf bekostigden door hiervoor te werken bijvoorbeeld. Dus het is zeker niet onmogelijk, maar ik heb wel echt waanzinnig veel respect voor jongeren die echt min of meer alleen zichzelf hebben om aan hun toekomst te werken.
Nou, dat is in mijn geval dan toch fijn om te weten dat er nog wel mensen zijn die respect hebben voor de typische povere studenten levensstijl.
(en ach, ik heb wel een extra drijfveer om nu keihard door te zetten want als ik nu stop met de studie dan heb ik geen diploma en wel een dikke studieschuld)

En wat betreft ouders die niet betalen. Als je dat kunt aantonen bij IBG krijg je alsnog gewoon de volle mep... (maar daar weet ik ook de details niet van omdat ik dus ouders heb die wel willen betalen maar niet kunnen betalen)
__________________
*siglezer* ][ Inspiring cries of 'Turn-that-damn-thing-down' since 2004 ][ Piep zei de muis... ][ Bassplayerman!
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 15:16
Go
Avatar van Go
Go is offline
Trouwens, de studieschulden zijn niet in het onderzoek meegenomen. Heb even met het NIBUD contact opgenomen en diegene kon mij vertellen dat studieschulden buiten het onderzoek zijn gehouden.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 15:21
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-11-2005 @ 19:07 :
Waarom?
Als ik me niet vergis zijn ouders verplicht bij te dragen in de kosten voor het levensonderhoud van hun kinderen, althans tot hun 21ste.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 15:41
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
gerwin schreef op 04-11-2005 @ 16:21 :
Als ik me niet vergis zijn ouders verplicht bij te dragen in de kosten voor het levensonderhoud van hun kinderen, althans tot hun 21ste.
Nee. Je ouders zijn verantwoordelijk voor schulden als je zelf over de kop bent gegaan. Er bestaat geen enkele verplichting om in je levensonderhoud te voorzien.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 16:50
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
T_ID schreef op 04-11-2005 @ 16:41 :
Nee. Je ouders zijn verantwoordelijk voor schulden als je zelf over de kop bent gegaan. Er bestaat geen enkele verplichting om in je levensonderhoud te voorzien.
Citaat:
Ouders blijven wettelijk verantwoordelijk voor de kosten van levensonderhoud en studie totdat hun zoon of dochter 21 jaar is, ook al ontvangt hij of zij na zijn of haar 18de verjaardag een basistoelage en eventueel een tegemoetkoming in de schoolkosten (volgens de WTOS).
Bron: http://www.minocw.nl/onderwijs/vogid...pagina_06.html
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 16:56
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
"verantwoordelijk voor de kosten" kan net zo goed betekenen dat ze alleen achteraf als het zelf niet red het op moeten vangen, aan zo'n bewoording heb je niets.

Als je ouders weigeren te betalen, of nog leuker, niet kunnen betalen, dan krijg je niets, en kan je bij de IB groep ook een bak moeite doen of helemaal fluiten naar de ondersteuning die anderen per definitie wel krijgen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hans Janmaat. Goed politcus en vooruitziener of Zwart schaap en rascist?
Verwijderd
217 25-12-2008 02:48
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Economie Plakboek
Hassan A.
2 15-02-2006 12:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:30.