Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-12-2008, 17:28
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
hmm, geen idee, ik ben wel aardig in wiskunde en exacte vakken, talen spreken wil ook wel maar schrijven niet echt.

Citaat:
Mijn god, heeft Plasterk niets geleerd van de afgelopen twintig jaar aan basisvormingellende? Die basisvorming heeft het niveau flink naar beneden getrokken.
Al aan het eind van de basisschool merk je dat het niveauverschil tussen leerlingen op gaat spelen. Toekomstige vwo-leerlingen raken gedemotiveerd en moeilijk lerende kinderen kunnen het niet bijhouden
Grappig de basisschool vond ik juist het minst te bekritiseren, heb er een aantal gehad en geen was slecht te noemen, enige puntje waren de nogal verouderde taalopgaven bij sommigen maar ala.

Ook vind ik cito-toets + lerarencommentaar een uitstekend advies vormen over de parate kennis en wat een persoon kan en wil opslaan.

Citaat:
Voor die 12-jarigen die 'nog niet toe zijn' aan kiezen is het jammer, maar ze zijn echt uitzonderlijk.
je hebt het over een andere soort kiezen, je spreekt over kiezen voor leren op bepaalde niveaus of snelheden (overigens was vooruit werken en extra opgaven vragen geen enkel punt op mijn basisscholen en dus was er dankzij die zelfstandigheid ook aardig wat tijd om de wat tragere meer te ondersteunen,)

de keuze waar het hier om gaat is degene die men verplicht is te maken sinds de kennis veranderd is van algemeen naar specifiek, de keuze of je een technisch beroep wilt of toch met mensen of wellicht in de biologie etc.

Dat weten de meesten op hun 12de nog niet, vandaar dat de profielkeuze voor havisten (wederom een redelijk geslaagde vorm van verdeling) ook pas in de 3e.

Wat me meer tegen me borst stuit is dat theoretische kennis veel te vaak niet aansluit op vaardigheden en kennis die je in de praktijk actief nodig hebt (en dus te veel uit kennis die je zoals ik dat noem, "opzoekbaar" is. (tabellen/formuleboekwerken, log's etc.)

verder vind ik de fusering van het VBO met het VMBO mislukt, de scheidslijn is te vaag geworden en daardoor onhandelbaar, aangezien daar het gros van de leerlingen zit lijkt me dat juist essentieel, die groep is ook degene die er zo lamlendig bij staat.

HAVO/VWO ach ik verwacht dat mensen van dat niveau slim en arrogant genoeg zijn om te weten wat ze te doen staat.

Wat is er mis met de basisvorming, taal, rekenen en sociale vorming is toch het eerste wat je zal moeten leren.

over jongeren gesproken:
http://www.nuvideo.nl/algemeen/21463...ste-kogel.html
gaan aardig los in athene.

Citaat:
Waarom doen ze in groep acht bij twee klassen geen splitsing tussen slechte en goede leerlingen?
omdat je probeert te bereiken dat de minderen een beetje opgetrokken worden door interactie met mensen die het wel meteen begrijpen.

samenwerken, teambuilding, socialiteit, ja erg onbekend ik weet het.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2008, 14:00
Flipjuhmaster
Flipjuhmaster is offline
Allereerst ben ik het vrijwel in zijn geheel eens met arPos; en dan nu mijn eigen stukje

VWO'ers weten ECHT wel dat ze naar het VWO kunnen en vooral ook willen. Die cito-toets gaf echt niet de doorslag voor mij of ik naar het vwo wilde of niet. Toen ik koos voor een categoriaal gymnasium, deed ik het mede omdat ik geen zin had om gymnasium te doen op een school waar ook nog eens de helft van de school vmbo of havo doet. Die ''schoolklimaten'' zijn toch wat anders dan op het VWO. Je wordt betitelt als nerd/stuud/iets anders negatiefs, omdat je toevallig goed kan leren. Jullie kunnen zeggen wat jullie willen, maar er wordt gepest op basis van jij doet vwo/gymn of op de basisschool: jij haalt hoge cijfers.

Dat vroege kiezen is eigenlijk niet eens het probleem. Er zijn laatbloeiers so what? Reden: taalachterstand, als ik de media mag geloven. Waarom lossen ze dat gewoon niet op dan? taalonderwijs op de basisschool heb ik bijvoorbeeld nauwelijks gehad.

Al dat gemengde is echt een ramp. Mensen die met gemak vwo aan kunnen, doen het niet als ze vmbo vriendjes krijgen die toevallig zeggen goh we gaan niets doen why should we? En nu ligt dit natuurlijk aan de persoon zelf, maar sommige mensen zijn gewoon te beïnvloedbaar. Ik ken zelfs verscheidene mensen die Havo of Vmbo doen/hebben gedaan omdat hun vrienden van de brugklas dat nou eenmaal ook deden. die mensen komen dan wel uit een gezin met afgestudeerde ouders en zijzelf hebben een cito van 545+ (vwo niveau).

En dit is trouwens geen discriminatie, maar vooral allochtonen hebben een taalachterstand en ze weten zelf dondersgoed waardoor dat komt, in Leiden hoor ik (bepaalde groepen) allochtonen zelden of nooit Nederlands praten onder mekaar. En persoonlijk zie ik dan niet in waarom we alles zouden veranderen. En ja, er zijn ook NEDERLANDSE mensen met een taal- en

PS: Gymnasium staat niet gelijk aan nerd, maar meer aan het (op mijn school althans) lui zijn en goed kunnen leren, waardoor je weinig tijd aan leren besteed.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2008, 12:27
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
ik vind niet dat de keuze uitgesteld moet worden als daarmee wordt bereikt dat kinderen op de basisschool nog langer allemaal op hetzelfde niveau les krijgen. Ik zou knettergek worden.

Ik zat op een Montessori school en dat was hartstikke leuk. Waar je elkaar gewoon helpt als het moet, lekker alles zelf mag bepalen en vooral zelf aan de slag gaan op een niveau dat bij je past. Ik zat dan ook met 3 jaren in een groep.

Je had groep 1-2 (onderbouw) 3-4-5 (middenbouw) en 6-7-8 (bovenbouw) Als je in de bovenbouw kwam moest je weektaken afhebben. Die weektaak bestond uit vanalles --> taalwerkjes, rekenwerkjes, breuken, alles wat je moet leren etc. En dan kon je zelf je week indelen. Ik hield van rekenen dus toen ik in groep 6 kwam en voor het eerst dit systeem kreeg ging ik lekker een hele dag achter elkaar al mn rekenwerk doen en was ik blij. Of ik begon met een taalwerkje dat ik irritant vond en keek al uit naar het moment dat ik mn rekenboek kon pakken. In groep 6 ben je echt nog heel jong en ik ben van mening dat dit dus helpt kinderen te leren plannen enzo.

En als ik iets niet snapte en de juf was bezig vroeg ik dat gewoon aan een achtste-groeper die het al wist. En mensen die wat minder goed meekwamen kregen voldoende uitleg van de juf + de andere leerlingen die het al wisten. Sorry, maar als ik alles klassikaal moest doen, was mijn motivatie zwaar gekelderd.

en dit:

omdat je probeert te bereiken dat de minderen een beetje opgetrokken worden door interactie met mensen die het wel meteen begrijpen.

samenwerken, teambuilding, socialiteit, ja erg onbekend ik weet het.


heb je dan ook meteen bereikt zonder dat de wat snellere leerlingen geremd worden in hun ontwikkeling. Want dat is wel wat gebeurt en dat vind ik een slechte zaak. Ik ben blij dat ik mijn hele leven conform mijn hersenpan heb kunnen doorstromen zonder dat ik geremd werd
__________________
http://weerwolfspel.123forum.nl
Met citaat reageren
Oud 17-12-2008, 22:48
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Toen ik koos voor een categoriaal gymnasium, deed ik het mede omdat ik geen zin had om gymnasium te doen op een school waar ook nog eens de helft van de school vmbo of havo doet. Die ''schoolklimaten'' zijn toch wat anders dan op het VWO.
Mja TTO op een HAVO/VWO school van redelijke grootte is nog wel te doen, maar doe maar geen vmbo erbij, bovendien kunnen die vwo-ers tenminste lekker elitair doen dan
Citaat:
ik vind niet dat de keuze uitgesteld moet worden als daarmee wordt bereikt dat kinderen op de basisschool nog langer allemaal op hetzelfde niveau les krijgen. Ik zou knettergek worden.
Hoezo er zijn genoeg verschillende schoolvormen in het basisonderwijs, maar de basis die je moet leren is niet verwonderlijk vrij gelijkwaardig.

daarom is antroposofisch onderwijs ook zo'n sof.

Citaat:
Ik zat op een Montessori school ... In groep 6 ben je echt nog heel jong en ik ben van mening dat dit dus helpt kinderen te leren plannen enzo.
Absoluut, ik kom zelf o.a van dalton/montesori en jenaplanbasisonderwijs en dat soort elementen juich ik graag toe, maar de keuze waar 'men' het over heeft gaat om een vakkenpakket die binnen de lijnen van 'een' sector past.

een algemene richting waarin je wilt gaan en derhalve een bepaald vakkenpakket, niet te specifiek maar wel met duidelijke voorkeuren.

Citaat:
heb je dan ook meteen bereikt zonder dat de wat snellere leerlingen geremd worden in hun ontwikkeling. Want dat is wel wat gebeurt en dat vind ik een slechte zaak. Ik ben blij dat ik mijn hele leven conform mijn hersenpan heb kunnen doorstromen zonder dat ik geremd werd
Over het algemeen blijken mensen die goed in staat zijn in leren (vakken die ze interessant vinden, ik ken dat probleem) die worden mits je de sectoren goed indeeld niet geremd, de interactie moet rijken tot maximaal een niveau onder of boven de modaal van een instelling.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 17-12-2008 om 23:00.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2008, 23:25
Verwijderd
Citaat:
Stom plan van Plasterk. Diploma-inflatie zal naar een recordhoogte stijgen met zo'n idioot plan. Hoe eerder er wordt uitgeselekteerd, hoe beter talenten benut worden. Mensen met grote capaciteiten moet je niet nog langer laten opschepen met mensen die toch niks kunnen (Wat niks is, kan ook niks worden). Dit is vast en zeker zo'n diep-rood plan waarbij de kwaliteit van het onderwijs naar beneden wordt getrokken, zodat ook de allochtone leerling 'hoog opgeleid' kan zijn.
Was zondag op de televisie een discussie met een voorstander (Socioloog UVA) en een tegenstander (Kamerlid VVD) betreffende het uitstellen van de middelbare school keuze bij 'Buitenhof" geloof ik.

De voorstander haalde alleen maar 'de allochtonen' erbij. 'Dan kunnen allochtonen beter meekomen' en 'nu zie ik grote taalachterstanden nu ze op de universteit zitten, terwijl er wel potentie in zit'. 'Mensen op het VMBO-t (meestal allochtonen) kunnen dan beter doorstromen' bla bla bla.


Zie hieronder de bevestiging van mijn vermoeden:

http://www.vpro.nl/programma/buitenh...tems/41072169/
Met citaat reageren
Oud 18-12-2008, 13:04
Verwijderd
Mensen op het vmbo zijn voornamelijk autochtonen.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2008, 16:13
Verwijderd
Als je slim genoeg bent komt dat er vroeg of laat toch wel uit.
Wanneer je ook selecteert. Ik vind eerder dat scholen de mogelijkheid moeten bieden om makkelijker op te stromen. Zodat mensen die door een lage cito-score, maar wel intelligent zijn toch door kunnen stromen naar het niveau wat voor hen geschikt is.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2008, 20:39
Verwijderd
Citaat:
Als je slim genoeg bent komt dat er vroeg of laat toch wel uit.
Wanneer je ook selecteert. Ik vind eerder dat scholen de mogelijkheid moeten bieden om makkelijker op te stromen. Zodat mensen die door een lage cito-score, maar wel intelligent zijn toch door kunnen stromen naar het niveau wat voor hen geschikt is.
Maar het draait toch niet alleen op de CITO-score? Het gaat toch ook om de rapportcijfers die je voornamelijk van groep 6 tot en met 8 hebt gehaald? Waarvan ik het rapport van groep 7 het belangrijkst vind, omdat dat het moeilijkste jaar is? En toch ook om de indruk die de leraar(en) van je heeft (hebben) tijdens de basisschoolperiode?
Met citaat reageren
Oud 23-12-2008, 09:51
Verwijderd
Citaat:
Maar het draait toch niet alleen op de CITO-score? Het gaat toch ook om de rapportcijfers die je voornamelijk van groep 6 tot en met 8 hebt gehaald? Waarvan ik het rapport van groep 7 het belangrijkst vind, omdat dat het moeilijkste jaar is? En toch ook om de indruk die de leraar(en) van je heeft (hebben) tijdens de basisschoolperiode?
Rapportcijfers zeggen niet zo veel, want die zijn afhankelijk van de willekeur van de leraar, evenals de indruk die de leraar krijgt. Ik had in mijn TVWO-klas ook mensen die van hun leraar het beste naar het vmbo konden, en die zijn gewoon geslaagd. Een CITO-toets, gecorrigeerd voor het niveau van de basisschool (dus vergeleken met het gemiddelde van de klas), lijkt me altijd een veel betere indicatie.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2008, 16:30
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Als ik een kind op de basisschool zou hebben, zou ik het niet aan zo'n onbekende die HBO basisschoolleraar heeft gedaan overlaten om te beslissen of ie VMBO, HAVO of VWO gaat doen.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2008, 11:57
Verwijderd
Citaat:
Als ik een kind op de basisschool zou hebben, zou ik het niet aan zo'n onbekende die HBO basisschoolleraar heeft gedaan overlaten om te beslissen of ie VMBO, HAVO of VWO gaat doen.
En waarom denk jij dat jij meer inzicht hebt in de capaciteiten van je kind?
Met citaat reageren
Oud 24-12-2008, 12:01
Verwijderd
Dan geef je toch lekker zelf thuis les.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2008, 13:57
Verwijderd
Alsjeblieft niet zeg.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2008, 16:14
Verwijderd
Citaat:
En waarom denk jij dat jij meer inzicht hebt in de capaciteiten van je kind?
Ja, iemand van de pabo kun je toch niet overtreffen!
Met citaat reageren
Oud 24-12-2008, 16:35
Verwijderd
Citaat:
Ja, iemand van de pabo kun je toch niet overtreffen!
Ik moet nog zien dat jij dezelfde pedagogische inzichten in kinderen kan ontwikkelen als een PABO'er.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2008, 16:40
Verwijderd
Citaat:
Ik moet nog zien dat jij dezelfde pedagogische inzichten in kinderen kan ontwikkelen als een PABO'er.
Dat overtref ik allang. Je hoeft niet sociaal te zijn om te begrijpen hoe kinderen leren. De gemiddelde pabo'er weet niet eens wat inductie is.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2008, 16:58
Verwijderd
Hehe. Okay, als jij het zegt zal het wel zo zijn :')
Met citaat reageren
Oud 24-12-2008, 17:19
Verwijderd
Citaat:
Hehe. Okay, als jij het zegt zal het wel zo zijn :')
Met citaat reageren
Oud 27-12-2008, 22:00
Verwijderd
Lijkt me geen goede ontwikkeling. Het niveau op de basisscholen is al redelijk laag voor de mensen die nu op dit moment naar de universiteit gaan. Als we dit lagere niveau onderwijs doortrekken naar het middelbaar onderwijs, betekent dat deze toekomstige universitaire mensen langer een lager onderwijs niveau krijgen aangeboden. Dit resulteert uiteindelijk op een nog grotere kloof tussen universiteit en middelbare school. Het niveau op de basisschool moet gewoon ophoog. Groep 7 en 8 moet gewoon al selectie krijgen op niveau. Iedereen begint op het hoogste niveau en als je dat niet aankan val je af.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2008, 22:19
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Als ik een kind op de basisschool zou hebben, zou ik het niet aan zo'n onbekende die HBO basisschoolleraar heeft gedaan overlaten om te beslissen of ie VMBO, HAVO of VWO gaat doen.
Nee, want zij hebben absoluut geen stage gelopen. Hun kennis toegepast, geobserveerd en opgestoken van mensen met ervaring? Grapjas.

OT:

Slecht plan, 8 jaar basisvorming is naar mijn mening genoeg. Wel moet er het een en ander veranderen bij het vmbo. Zo moeten (zoals deadlock zei) MAVO A,B,C EN D ingevoerd worden. Zodat je met MAVO C en D naar 4 HAVO kunt na het behalen van je diploma. Op het VMBO moeten (althans ik moest dat) kinderen na het tweede jaar een sector (profiel) kiezen. Dat is véél te snel. Toen mij werd gevraagd welke sector ik wilde doen koos ik maar Economie omdat de rest van de klas dat ook deed (op een paar na dan). Je moet kinderen de ruimte geven zich te ontplooien op een middelbare school, twee jaar is veel te weinig om te kiezen voor een profiel.
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 28-12-2008, 01:12
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Lijkt me geen goede ontwikkeling. Het niveau op de basisscholen is al redelijk laag voor de mensen die nu op dit moment naar de universiteit gaan. Als we dit lagere niveau onderwijs doortrekken naar het middelbaar onderwijs, betekent dat deze toekomstige universitaire mensen langer een lager onderwijs niveau krijgen aangeboden. Dit resulteert uiteindelijk op een nog grotere kloof tussen universiteit en middelbare school. Het niveau op de basisschool moet gewoon ophoog. Groep 7 en 8 moet gewoon al selectie krijgen op niveau. Iedereen begint op het hoogste niveau en als je dat niet aankan val je af.
Helemaal mee eens . Voor de allochtone leerlingen waarbij men vermoed dat taalproblemen de cito/advies omlaag trekken zou een extra jaartje basisschool voor moeten worden geregeld+ extra taalhulp of zoiets als een taalschakelklas. Vervolgens weer kijken naar het advies bijv havo is kiezen voor havo/vwo en niet voor vmbo / havo vanwege de taalproblemen. Dat laatste vind ik altijd zo raar. Omdat de leerling taalproblemen heeft scored het nu al lager dus zijn inteligentie is hoger dan het advies. Taalproblemen zullen problemen opleveren maar hoe langer de leerling na school gaat hoe beter zijn taal niveau word.

Cito advies + school gaat meestal wel goed. Ik ben zelf ook met een score van 539 gymnasium gaan doen (met een klas overgeslagen te hebben).

VWO mag naar mijn mening ook wel ietsjes moeilijker gemaakt worden, omdat nog steeds veel mensen het met gemak halen.
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 28-12-2008, 08:49
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Nee, want zij hebben absoluut geen stage gelopen. Hun kennis toegepast, geobserveerd en opgestoken van mensen met ervaring? Grapjas.
In veel gevallen niet genoeg. Ik kreeg MAVO/HAVO-advies, terwijl ik zonder moeite VWO heb afgerond.

Citaat:
En waarom denk jij dat jij meer inzicht hebt in de capaciteiten van je kind?
Omdat mijn ouders dat in mijn geval ook hadden. Al geldt dat natuurlijk niet voor iedereen.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2008, 14:17
Verwijderd
Dat geldt voor maar zo weinig mensen
Met citaat reageren
Oud 28-12-2008, 19:32
Verwijderd
Citaat:
ik vind niet dat de keuze uitgesteld moet worden als daarmee wordt bereikt dat kinderen op de basisschool nog langer allemaal op hetzelfde niveau les krijgen. Ik zou knettergek worden.

Ik zat op een Montessori school en dat was hartstikke leuk. Waar je elkaar gewoon helpt als het moet, lekker alles zelf mag bepalen en vooral zelf aan de slag gaan op een niveau dat bij je past.
Dit inderdaad, alleen zat ik dan op een Freinet-school, wat er wel wat op lijkt. De kinderen met een hoger niveau trekken de andere kinderen op, maar worden niet belemmerd in hun eigen kunnen. Je kon extra werk gaan doen als je het andere al af had, je kon ook andere kinderen gaan helpen. En zo ook voor de kinderen met een wat lager niveau, die hadden ook niet dat ze het steeds niet bij konden houden, die deden het dan gewoon wat langzamer of wat minder.
Hoewel dit voor mij heel fijn was denk ik trouwens dat het niet voor alle kinderen goed zou werken. Juist voor de kinderen met een wat lager niveau die vaak ook meer structuur nodig hebben, is het misschien wel te vrij.
En verder denk ik dat dat na 8 jaar echt wel genoeg is. Het speelse is er dan ook wel vanaf en als je echt vakken wilt gaat geven werkt dit systeem niet meer. Dus zou dit plan alleen werken door nog een langere basisschool te maken en waar dat goed voor is?

Het lijkt me prima zoals het nu is, hoe meer niveaus voor verschillende mensen hoe beter. Als je maar enigszins zou kunnen wisselen tussen de verschillende richtingen mocht dat nodig zijn.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 01:44
De Ui
De Ui is offline
het niveau daalt gewoon aantoonbaar als je de schoolkeuze uitstelt zielig voor de slimme kinderen die beneden hun niveau les krijgen en nog zieliger voor de domme kinderen die boven hun niveau les krijgen.
Daarom is de basisvorming ook gefaald. Beetje jammer van Plasterk
Met citaat reageren
Oud 29-12-2008, 09:44
Verwijderd
Citaat:
het niveau daalt gewoon aantoonbaar als je de schoolkeuze uitstelt zielig voor de slimme kinderen die beneden hun niveau les krijgen en nog zieliger voor de domme kinderen die boven hun niveau les krijgen.
Daarom is de basisvorming ook gefaald. Beetje jammer van Plasterk
Toon dat eens aan dan.
Met citaat reageren
Oud 31-12-2008, 06:33
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
het niveau daalt gewoon aantoonbaar als je de schoolkeuze uitstelt zielig voor de slimme kinderen die beneden hun niveau les krijgen en nog zieliger voor de domme kinderen die boven hun niveau les krijgen.
Daarom is de basisvorming ook gefaald. Beetje jammer van Plasterk
hoe kan dat, je weet immers nog helemaal niets als je van school komt.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 02-01-2009, 21:44
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
het niveau daalt gewoon aantoonbaar als je de schoolkeuze uitstelt zielig voor de slimme kinderen die beneden hun niveau les krijgen en nog zieliger voor de domme kinderen die boven hun niveau les krijgen.
Daarom is de basisvorming ook gefaald. Beetje jammer van Plasterk
Sowieso is het een probleem als het gaat om niveau. Niemand is in alle vakken even goed. Mensen hebben zo hun talenten en zwakheden, waarbij het verschil bij de één groter is dan bij de ander. Dat vind ik nou zo jammer aan het onderwijs. Als er elk vak op een apart niveau gegeven zou worden, is de kans groter dat het niveau van het vak stijgt.
Om even een voorbeeld te geven, zelfs op het VWO zijn er leerlingen die niet fatsoenlijk kunnen hoofdrekenen, maar door veel te leren voor andere vakken wel hoge cijfers halen. Dit gaat natuurlijk ten koste van de leerlingen die wel goed in wiskunde en rekenen (wat van mij 2 aparte vakken mogen worden) zijn. Wanneer die eerste groep wiskunde apart op een lager niveau zouden volgen, zou de tweede groep, die wel goed in rekenen en wiskunde zijn, veel meer in dat vak kunnen ontwikkelen.

Veel mensen zullen zeggen dat het onmogelijk is, maar ik denk dat je jongeren veel meer een plezier doet wanneer alle vakken apart op een passend niveau krijgen, inplaats van alles op een gemiddeld niveau. Ik zou het in ieder geval erg fijn gevonden hebben.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 03-01-2009, 01:59
Verwijderd
Citaat:
Lijkt me geen goede ontwikkeling. Het niveau op de basisscholen is al redelijk laag voor de mensen die nu op dit moment naar de universiteit gaan. Als we dit lagere niveau onderwijs doortrekken naar het middelbaar onderwijs, betekent dat deze toekomstige universitaire mensen langer een lager onderwijs niveau krijgen aangeboden. Dit resulteert uiteindelijk op een nog grotere kloof tussen universiteit en middelbare school. Het niveau op de basisschool moet gewoon ophoog. Groep 7 en 8 moet gewoon al selectie krijgen op niveau. Iedereen begint op het hoogste niveau en als je dat niet aankan val je af.
Helemaal mee eens; ik heb niets toe te voegen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:42.