Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2004, 16:16
anansi_de_spin
anansi_de_spin is offline
ik ben gelovig, en ik ben donor

binnen de (nogal christelijke) familie van n vriendin van mij was iemand ziek en die had heel dringend een vervangend orgaan nodig, om nog verder te kunnen leven. de hele familie bad ervoor dat er een geschikt orgaan gevonden kon worden. (uiteindelijk is toen ergens uit het buitenland een donor-orgaan gehaald).

ik zie eerlijk gezegd weinig problemen bij het doneren van organen als gelovige. ik geloof zelf dan ook, dat het niet je lichaam is dat met je mee gaat, maar dat alleen je geest verder leeft - al dan niet in de hemel-
Oud 05-11-2004, 18:21
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
nare man schreef op 04-11-2004 @ 17:47 :
Dus als je echt naar de schrift wilt leven knip je je haar niet? En je nagels ook niet? En je laat ook nooit een kies trekken?
neehoor, er staat alleen over nazireers dat ze hun hoofdhaar niet zullen scheren. (Numeri 6)
Simson is de bekendste nazireer. Delila schoor zijn haar af en daardoor verloor hij zijn krachten. (zoals je vast wel eens gehoord hebt )
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 18:22
Verwijderd
Citaat:
cartman666 schreef op 05-11-2004 @ 19:21 :
neehoor, er staat alleen over nazireers dat ze hun hoofdhaar niet zullen scheren. (Numeri 6)
Simson is de bekendste nazireer. Delila schoor zijn haar af en daardoor verloor hij zijn krachten. (zoals je vast wel eens gehoord hebt )
Uiteraard. Maar dat beantwoordt nog niet mijn vraag waarom haren afknippen wel vervelend is en kies trekken niet. Maar dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat destijds tandheelkunde niet echt bestond. Als bijbelse figuren kiespijn kregen liepen ze gewoon wijn te zuipen totdat ze erbij neervielen en die kies er vanzelf uit rotte
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 18:39
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-11-2004 @ 19:22 :
Uiteraard. Maar dat beantwoordt nog niet mijn vraag waarom haren afknippen wel vervelend is en kies trekken niet. Maar dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat destijds tandheelkunde niet echt bestond. Als bijbelse figuren kiespijn kregen liepen ze gewoon wijn te zuipen totdat ze erbij neervielen en die kies er vanzelf uit rotte
vaker zagen ze die kies dan als een duivels iets in hun lichaam, en dat moest zo snel mogelijk verwijderd worden.
(noach + dochters + wijn) als je dan toch drankmisbruik wilt laten zien in de bijbel, dan is dat een van de sappigste verhalen.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 20:26
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 05-11-2004 @ 19:39 :
vaker zagen ze die kies dan als een duivels iets in hun lichaam, en dat moest zo snel mogelijk verwijderd worden.
(noach + dochters + wijn) als je dan toch drankmisbruik wilt laten zien in de bijbel, dan is dat een van de sappigste verhalen.
dat was Lot, niet Noach. Noach is ook eens dronken geweest, maar toen lag hij naakt in zijn tent, en toen bedekten zijn zonen hem met een kleed. Maar het was Lot die door de drank met zijn dochters scheef ging.
Oud 06-11-2004, 11:34
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 05-11-2004 @ 21:26 :
dat was Lot, niet Noach. Noach is ook eens dronken geweest, maar toen lag hij naakt in zijn tent, en toen bedekten zijn zonen hem met een kleed. Maar het was Lot die door de drank met zijn dochters scheef ging.
oeps . natuurlijk, wat een blunder zeg.
maar ligt het aan mij of dwalen we via haren, kiezen en drank af naar een totaal ander onderwerp .
Welk bijbelcitaat zegt dat het lichaam in volledige staat terug moet naar haar schepper?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 18:14
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 06-11-2004 @ 12:34 :
Welk bijbelcitaat zegt dat het lichaam in volledige staat terug moet naar haar schepper?
een misschien mogelijke interpreterend bijbelgedeelte. ik ben het nooit tegengekomen, hoewel ik 'm ook niet lees. er staat wel dat mensen op zullen staan ofzo uit de dood, en dan kun je dat natuurlijk ook vrij lichamelijk opvatten. alhoewel het me wel lijkt, dat god dan weer voor een nieuw orgaan kan zorgen ofzo. tsjonge. sowieso of er nog een lichaam in normale staat zou zijn. als het lichamelijk zou zijn, zou het niet in de zin zijn van zonder orgaan, of met jezelfde uiterlijk ofzo. denk ik dan.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 20:44
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Ik ben op mijn 13e op eigen initiatief donor geworden en ben hier volledig voor.

Op een christelijk forum heb ik eens gepost:
"Ik denk echt dat God het geen zonde maar een zegen vind als je anderen helpt met je eigen lichaam. Hoe kan God iets fout vinden als je er iemand anders een leven mee kan schenken!!"

Maar ik heb er nog meer moois over geschreven. Even opzoeken...

Een aardig verhaaltje voor de twijfelaars onder ons omdat ze 'het een naar idee vinden, dat geprik en gesnij in je lijf" (waar je overigens toch niks meer van voelt)

Stel je bent dood, je voelt lichamelijk niets meer maar je kan zien wat er met je lijk gebeurd. Je ziet hoe de dokters je nieren uit je lijf snijden/je huid uitrekken/nog een voorbeeld. Je gruwelt ervan. Je was liever intact gebleven. Maar dan stoppen ze die nieren/die huid/enz in/op/aan iemand anders. Iemand die anders doodgaat en wél pijn lijdt. Dankzij jou kan diegene weer praten/lachen/leven/enz. En nou wil je me vertellen dat dat die angst en afschuw niet waard is geweest?
Oud 18-11-2004, 13:55
yavanna
yavanna is offline
Van mij mogen ze alle organen hebben, behalve m'n hart.
De rest (botten/hart enz.) wil ik laten cremeren en bij een heleboel dingen uit laten strooien (zoals de zee en het woud enz.).
Maar ik heb niet echt een algemeen geloof... duzz....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten