Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Seksualiteit
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-11-2004, 17:48
Mennuz
Mennuz is offline
Citaat:
grl schreef op 11-11-2004 @ 16:56 :
Ja.. zou leuk zijn. 't Zou ook leuk zijn als chocola gratis werd. Oh.. en het zou ook wel leuk zijn als treinkaartjes gratis werden.. als we dan toch bezig zijn.
Ik haat jou ook, maar 2 euro per stuk is te duur voor een zaadvanger (ik praat over automaten), en er rust een taboe op een beetje.. (of ik ben de enige die te schijterig is om ze te halen). ze moeten iig goedkoper. Want pfftt, hoeveel er wel niet onveilig geneukt word :\
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 17:50
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Mennuz schreef op 11-11-2004 @ 18:48 :
Ik haat jou ook, maar 2 euro per stuk is te duur voor een zaadvanger (ik praat over automaten), en er rust een taboe op een beetje.. (of ik ben de enige die te schijterig is om ze te halen). ze moeten iig goedkoper. Want pfftt, hoeveel er wel niet onveilig geneukt word :\
Oh, ik zou het ook wel leuk vinden als ze goedkoper werden hoor. Maar ik zie de reden niet. Ik geloof er niets van dat iemand die normaal gesproken denkt: "Och, het zal wel mee vallen met die soa's" of "boeiend" opeens wel veilig gaat vrijen omdat condooms goedkoper/gratis zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 17:57
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Maroon schreef op 10-11-2004 @ 20:32 :
Laat ze dan ook maar de pil weer terugdoen in het ziekenfonds zeg ..
heel graag
Oud 11-11-2004, 19:19
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Wat dacht je van dit:

Condooms als promotiemateriaal gebruiken. Bv de verpakking van de rubbertjes waar het coca cola logo opstaat. ofzo
Dan hoeft de overheid hier ook niet voor te betalen, maar de bedrijven (die dit willen), in ruil voor reclame...
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 20:14
Verwijderd
Citaat:
grl schreef op 11-11-2004 @ 18:46 :
Het zou zogenaamd motiveren om het veilig te doen.
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die bewust het risico van een soa of zwangerschap accepteren omdat ze geen geld hebben voor condooms, maar ik heb het niet onderzocht, dus misschien zit ik er wel naast.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 20:18
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-11-2004 @ 21:14 :
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die bewust het risico van een soa of zwangerschap accepteren omdat ze geen geld hebben voor condooms, maar ik heb het niet onderzocht, dus misschien zit ik er wel naast.
Uhuh en:

Citaat:
grl schreef op 11-11-2004 @ 18:50 :
*blub* Ik geloof er niets van dat iemand die normaal gesproken denkt: "Och, het zal wel mee vallen met die soa's" of "boeiend" opeens wel veilig gaat vrijen omdat condooms goedkoper/gratis zijn.
Maar goed, misschien.. misschien werkt het. Het zou in ieder geval leuk zijn
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 21:19
Aep <3
Aep <3 is offline
Gratis? Goed idee!
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 21:38
Verwijderd
In afrika misschien.. maar hier kan iedereen het betalen lijkt me..
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 21:50
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Nou vind ik dus niet
niet iedereen doet aan condooms en aan seks en de mensen die daarvoor kiezen moeten het maar lekker zelf betalen
Oud 11-11-2004, 22:00
alpha
alpha is offline
misschien kunnen condooms net zoals benzine een (eehm hoe heet dat) overheidsgoed ofzo worden. Dus goedkoper, gratis is niet haalbaar.
Oud 11-11-2004, 23:17
Dodemus
Dodemus is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 11-11-2004 @ 22:50 :
Nou vind ik dus niet
niet iedereen doet aan condooms en aan seks en de mensen die daarvoor kiezen moeten het maar lekker zelf betalen
Kromme redenering. Niet iedereen slikt pillen (algemeen), maar toch betaalt iedereen daar aan mee.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 23:33
Verwijderd
Dan alsnog;

Hoe wil je dat oplossen? Wie voorkomt dat er dingen mee gedaan worden die dan eigenlijk niet 'mogen' (verkoop)?

De angst van het 'halen' blijft dan nogsteeds een issue.
Daarbij zie ik dus (bijna) geen verbetering in condoomgebruik.
Overigens is de pil ook niet gratis, sowieso niet als je niet verzekerd bent (geloof me; dat zijn een hoop mensen).
Ze laten dus de pil maar achterwege, want de condoom is toch gratis en de pil niet etcetc.

Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 12:37
Verwijderd
Citaat:
Dodemus schreef op 12-11-2004 @ 00:17 :
Kromme redenering. Niet iedereen slikt pillen (algemeen), maar toch betaalt iedereen daar aan mee.
De pil is niet hetzelfde als een condoom.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 16:22
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 11-11-2004 @ 21:14 :
Nou ja 79% van de mensen heeft de intentie om met een condoom te vrijen. Toch lukt het uiteindelijk maar bij 46% (ff uit mijn hoofd gezegd) om het daadwerkelijk met condoom te doen. het wel of niet gebruiken van condooms wordt verstoord door barrieres, zoals dus duur vinden (als jij maar 10 euro zakgeld per maand krijgt), mensen vinden het vaak schaamtevol condoom te kopen, durven het niet bespreekbaar te maken met hun seksuele partnes, sommige mensen weten niet hoe ze een condoom moeten gebruiken etc. Zo zijne r dus genoeg barrieres te bedenken waarom je daarwerkelijk geen condoom gebruikt, maar hem eigenlijk wel zou willen gebruiken. hier vandaan

Verder ben ik niet echt voor gratis condooms. Vooral om het feit, waar wordt dat uit betaald, wie gaat dat regelen? Iedereen zegt hier wel ''de overheid'', maar op wie zijn bordje ligt die taak dan om condooms daadwerkelijk gratis te maken?

Ik zou eerder zijnvoor goede voorlichting, zorgen dat condoom makkelijker te verkrijgen zijn, oefenen met de vaardigheid om condooms te gebruiken (dus het goed leren omdoen, en het leren hoe je het bespreekbaar kan maken met de partner). En dat dan voor iedere groep op eigen niveau uitleggen.
Verder meer bekendheid geven aan GGD en soa-poliklieken, want daar is vaak erg weinig duidelijkheid over, en veel mensen weten niet dat er ook soapoliklinieken bestaan, hie kan je je anoniem en gratis laten testen... (maar ja eigenlijk moet je dus zorgen dat de soa-poliklinieken niet nodig zijn...)
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 18:24
Verwijderd
Citaat:
MevrouwM schreef op 12-11-2004 @ 17:22 :
Nou ja 79% van de mensen heeft de intentie om met een condoom te vrijen. Toch lukt het uiteindelijk maar bij 46% (ff uit mijn hoofd gezegd) om het daadwerkelijk met condoom te doen. het wel of niet gebruiken van condooms wordt verstoord door barrieres, zoals dus duur vinden (als jij maar 10 euro zakgeld per maand krijgt), mensen vinden het vaak schaamtevol condoom te kopen, durven het niet bespreekbaar te maken met hun seksuele partnes, sommige mensen weten niet hoe ze een condoom moeten gebruiken etc. Zo zijne r dus genoeg barrieres te bedenken waarom je daarwerkelijk geen condoom gebruikt, maar hem eigenlijk wel zou willen gebruiken. hier vandaan

(...)
Ik geloof ook wel dat er vele hindernissen zijn die men moet nemen voor men daadwerkelijk lekker met een condoom een wip kan maken, maar dingen als schaamte bij het kopen en het overtuigen van de partner om het veilig te doen kun je niet verhelpen door ze gratis te maken. Ook bij gratis condooms zul je ze nog ergens moeten afhalen, je kunt ze als overheid niet gewoon aan elk adres in Nederland sturen.

Verder vind ik dat als je maar tien euro zakgeld per maand krijgt, condooms te duur vindt maar toch wil neuken, je maar een bijbaantje moet zoeken. Ik zie geen reden voor de overheid om te moeten bijspringen als mensen te weinig zakgeld krijgen. Bovendien, zoals ik al zei, dan moet je gewoon de afweging maken: is onveilige seks omdat je arm bent het risico op soa/zwangerschap waard? Ik denk niet dat een redelijk mens daar bevestigend op kan antwoorden.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 18:59
Al Murphy
Al Murphy is offline
Ik ben het niet eens met de redenering dat de prijs van de condooms ook direct de prijs per beurt bepaalt.

Ik zie het nut er niet van in om condooms in het algemeen gratis te maken voor iedereen.
Maar verder kunnen jongerenadviescentra er wel een punt van maken om die krengen gratis te verdelen. Wie ze uiteindelijk betaalt, doet er eigenlijk niet toe. Voor de overheid is het geen dure zaak. Voor riziv over andere ziekteverzekerings-dingen ook niet.

Maar op zich zijn er ook al jaren 'plannen' om in jeugdhuizen of jongeren-ontmoetings-plaatsen van die gratis automaten te hangen. Is dit een oplossing? Ik denk het wel, maar ik ben nog steeds niet overtuigd.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 19:29
Snuitermans
Snuitermans is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 10-11-2004 @ 19:03 :
Is denk ik te duur voor de overheid

Condooms goedkoper misschien? (Dat de overheid een alternatief merk aanbiedt ofzo)
Condooms met een O erop. . Net als er in de crisisjaren steunkleding werd gegeven met een grote S erop.
Oud 12-11-2004, 19:40
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Citaat:
fruitvliegje schreef op 11-11-2004 @ 20:19 :
Wat dacht je van dit:

Condooms als promotiemateriaal gebruiken. Bv de verpakking van de rubbertjes waar het coca cola logo opstaat. ofzo
Dan hoeft de overheid hier ook niet voor te betalen, maar de bedrijven (die dit willen), in ruil voor reclame...
Omdat niemand het blijkbaar gezien had nog eens, wat dacht je van dit?
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 19:43
Verwijderd
Citaat:
fruitvliegje schreef op 12-11-2004 @ 20:40 :
Omdat niemand het blijkbaar gezien had nog eens, wat dacht je van dit?
dat is wel een goed idee, maar ja, of het nut heeft voor die bedrijven? maar op zich is het een leuk idee
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 19:49
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
Citaat:
spacegirl schreef op 12-11-2004 @ 20:43 :
dat is wel een goed idee, maar ja, of het nut heeft voor die bedrijven? maar op zich is het een leuk idee
Het nut is reclame... Net zoals reclame die op flyers van feestjes staan, reclame in boekjes...
Mensen zien het logo, raken ermee vertrouwd, naambekendheid... blabla
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 20:44
fruitvliegje
fruitvliegje is offline
aanschouw een deel van m'n beleidstekst. (het is nog maar de eerste versie, dus kan zijn dat er nog wat moet aangepast worden)

"Je zou het niet zeggen de tijd van vandaag, maar ook in Europa (en dus ook in België) blijven SOA’s en ongewenste zwangerschappen een probleem vormen. Neem bijvoorbeeld ongewenste zwangerschappen.
In België alleen werden in 2002 en 2003 respectievelijk 14.791 en 15.595 geregistreerde abortussen uitgevoerd. Straffer nog, in 2003 waren er 65 abortussen bij meisjes tussen 10 en 14 jaar, en 2097 bij meisjes tussen 15 en 19 jaar.
En uiteraard zal er nog een groot deel van ongewenste zwangerschappen zijn die niet zijn onderbroken.
De oorzaak hiervan is voor een groot deel het fout of geen gebruik van een anticonceptiemiddel, maar ook deels aan een gebrek aan voorlichting.

48% Van de vrouwen die kiezen voor abortus zeggen dat ze geen anticonceptiemiddel gebruikt hebben en nog eens 30% zegt de anticonceptie niet correct te hebben toegepast. De meest gebruikte anticonceptiemiddelen in de periode voor de abortus zijn de pil (26%) en het condoom (16%).

Ook het probleem “SOA’s in België” is geen lachertje. Seksueel Overdraagbare Aandoeningen zijn de laatste jaren sterk geëvolueerd. Bijvoorbeeld Gonoroe en syfilis nemen opnieuw toe, en ook de HIV virussen blijven stijgen.
Ook hier is het slecht of geen gebruik van condooms een grote oorzaak van.

Ongewenste zwangerschappen en SOA’s vormen dus duidelijk een probleem, en een grote oorzaak van dit probleem is het niet of niet correct gebruik van condooms. Wat is hier een oplossing voor? Meer voorlichting, en gratis condooms. Dit laatste is te duur voor de overheid. En mensen zullen er geen extra belastingen voor willen betalen. “Waarom moeten wij betalen voor een andermans pleziertje?”.

Maar stel dat men condooms als promotiemateriaal zou gebruiken. Zo hoeft de overheid er niets voor te betalen en zijn er ook geen extra belastingen voor nodig. Stel het je voor: het Coca-Cola logo dat prijkt op de verpakking van condooms. Het bedrijf Coca-Cola betaalt voor zijn reclame, en de consument kan de condooms gratis krijgen. Een condoom is geen luxeproduct, elke mens heeft het op een moment van zijn leven nodig. De één wat meer als de ander. Dus iedereen zal het Coca-Cola logo zien als hij of zij zich condooms aanschaft. Zo wordt het logo bekend bij iedereen en wordt de naambekendheid en het imago steeds maar groter. (Bij Coca Cola is dit uiteraard al wel groot, maar stel je je iets kleinere bedrijven voor.)
Wie weet krijgt de consument bij het zien van het logo ook zin in een Colaatje, en is het eerste wat hij doet na het consumeren van het condoom naar zijn ijskast lopen en een Coca-Cola openen. Op die manier raakt zijn voorraad Cola sneller op en zal hij ook sneller een nieuwe voorraad gaan kopen. Reclame als een ander dus.

De condooms kunnen gratis verkregen worden op openbare plaatsen, dus een groot deel van de potentiële slachtoffers van SOA’s en ongewenste zwangerschappen valt weg. Mensen die het niet kunnen betalen, mensen die het niet durven kopen (in mandjes ergens in een grote winkel is het gemakkelijk ongemerkt mee te grabbelen), maar ook mensen die gewoon liever vrijen zonder condoom, en niet veel zin hebben om veel moeite te doen om in het bezit van condooms te komen. Ze zijn nu immers gratis, en als je in de winkel je dagelijkse of wekelijkse inkopen gaat doen, kan je net zo goed en passant een paar condooms meenemen.

Uiteraard is het condoomgebruik niet de enige oorzaak, dus pleit ik ook voor meer seksuele voorlichting in de scholen. En niet zo oppervlakkig als die nu gegeven wordt. Jongeren zouden moeten leren welke conceptimiddelen er zijn, hoe ze precies gebruikt moeten worden, wat de gevaren zijn, voor wat ze je juist beschermen etc. Ook zouden ze moeten voorgelicht worden over de verschillende SOA’s. Welke zijn er, hoe herken je ze, hoe voorkom je ze, en wat doe je eraan.

Dieze twee voorstellen realiseren zou het percentage van SOA’s en ongewenste zwangerschappen sterk naar beneden kunnen halen. Het is ook makkelijk uitvoerbaar, dus waarom niet proberen?"

Laatst gewijzigd op 12-11-2004 om 20:54.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 23:35
Dodemus
Dodemus is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-11-2004 @ 13:37 :
De pil is niet hetzelfde als een condoom.
Lees a.u.b. wat ik schrijf.
Pillen: geperst poeder met een medische werking, medicijnen.
Ik spreek nergens over DE pil!
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 23:52
Verwijderd
Citaat:
Dodemus schreef op 13-11-2004 @ 00:35 :
Lees a.u.b. wat ik schrijf.
Pillen: geperst poeder met een medische werking, medicijnen.
Ik spreek nergens over DE pil!
In dat geval zie ik nog het verband niet.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 00:00
Verwijderd
Citaat:
fruitvliegje schreef op 12-11-2004 @ 20:49 :
Het nut is reclame... Net zoals reclame die op flyers van feestjes staan, reclame in boekjes...
Mensen zien het logo, raken ermee vertrouwd, naambekendheid... blabla
ja ok, maar als je geil bent, en je maakt zo'n ding open, dan ga je niet kijken hoe leuk de reclames wel niet zijn
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 10:43
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 12-11-2004 @ 19:24 :

Verder vind ik dat als je maar tien euro zakgeld per maand krijgt, condooms te duur vindt maar toch wil neuken, je maar een bijbaantje moet zoeken. Ik zie geen reden voor de overheid om te moeten bijspringen als mensen te weinig zakgeld krijgen. Bovendien, zoals ik al zei, dan moet je gewoon de afweging maken: is onveilige seks omdat je arm bent het risico op soa/zwangerschap waard? Ik denk niet dat een redelijk mens daar bevestigend op kan antwoorden.
Nee ik denk dus dat gratis maken ook niks oplost hoor. En daarnaast zie ik het zo snel nog niet gebeuren in Nederland. Je zou eigenlijk betere preventie aan jongeren moeten geven.

En daarnaast, ik ben het helemaal eens met wat jij hier zegt hoor. Ik vind het ook meer dan normaal wanneer iemand te weinig geld heeft of krijgt, diegene ''moet'' gaan werken. Zo ben ik opgevoed. Maar toch als je ddat niet mee gekregen hebt van thuis, of als je je gewoon verzet tegen alles, dan doe je dat dus niet.
Een perfect voorbeeld is mijn zusje. Ze is niet al te dom, maar heeft nooit geld. Ze krijgt overigens wel veel zakgeld, maar dat is altijd op aan andere dingen Zij is echt TE lui om te werken... Of weet ik waarom ze dat niet doet.
Ze heeft een vriendje... en nu is ze aan de pil, maar daarvoor dus niet. Ik zie haar nog geen condooms gehaald hebben, ze had daar immers helemaal geen geld voor. Ze vond het blijkbaar ook niet belangrijjk genoeg om te zorgen dat ze daar wel geld voor had. Pas toen het mis was, en ze dacht dat ze een soa had, en naar de dokter is gegaan, heeft ze mss een beetje beseft dat het mss toch niet zo slim was. Overingens deed ze het daarna net zo goed onveilig door, alleen nu aan de pil. Voor mijn moeder was dat wel 1 gerusttelling,.
Ik vind dit echt DOM gedrag, en schaam me bijna dat ze mijn zusje is. Maar toch, ze is puber en schopt overal tegenaan, dus waarom hier niet tegen... Zij denkt gewoon adners dan een ''normaal'' mens, zoals jij en ik.

En zo zijn er veel jongeren die geen zin hebben om het met condoom te doen, om welke rede dan ook, en daarom dus onveilige seks hebben.

Daarnaast moet je ook nog eens bedenken dat er een hoop wat minder slimme mensen zijn, die er echt niet over nadenken dat dat mss wel erg vervelend kan zijn (om een soa op te lopen of zwanger te worden). Juist die groep zou je dus goed meote voorlichten, maar condooms gratis maken is dus geen oplossing.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 10:50
Verwijderd
Precies. Zelf denk ik dat het vooral in de laatste schakel van de keten zit (dwz. de keten die leidt van voorlichting tot uiteindelijk gebruik van condooms). Het is natuurlijk allereerst de taak van ouders kinderen voor te lichten over seksuele gevaren zoals soa's en zwangerschap. Nu laten veel ouders dat achterwege. Daarna komt de school in beeld. Bij vakken als verzorging e.d. is het de bedoeling dat je ook seksuele voorlichting krijgt.

Veel kinderen worden er dus wel over geïnformeerd, zowel over het gevaar als over de manieren waarop je condooms kunt bemachtigen, maar het probleem is die laatste stap, het daadwerkelijk naar de drogist stappen en om condooms vragen (of ze gewoon pakken want bij veel staan ze gewoon naast de kassa ofzo). Daar zit 'm de crux, want dat durven veel jonge mensen blijkbaar niet, of ze vergeten het gewoon, of ze gaan ervan uit dat de ander wel condooms meeneemt en als ze dan uiteindelijk naakt in bed liggen en geen van beiden blijkt ze bij zich te hebben, dan is er wel moed voor nodig om toch te stoppen. Dat is niet iedereen gegeven.

Het is dus maar de vraag of je zoiets ooit kunt verhelpen door voorlichting. Grappig eigenlijk. Enerzijds is het enorm stoer om te praten over neuken en ontmaagd worden, anderzijds zijn de meeste mensen die beginnen met seks wel te slap om gewoon voorzorgsmaatregelen te nemen.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 21:22
Dodemus
Dodemus is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-11-2004 @ 00:52 :
In dat geval zie ik nog het verband niet.
Het is nochtans simpel. Via belastingen (hier heet dat RSZ) betaalt iedereen die werkt mee aan de ziekteverzekering. Iemand die niets nodig heeft, heeft daar dus geen baat bij, maar moet het toch blijven betalen.
Volgens Yab-Yum mag de overheid dus geen gratis condooms verspreiden omdat iedereen daar dan aan meebetaalt terwijl er veel mensen zijn die dat niet nodig hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 10:34
Anaïs
Anaïs is offline
quote:
Myuki schreef op 10-11-2004 @ 21:06 :
de pil is gratis... tot je 18de of 21ste...

In België niet (ik ben 17 en betaal nog 3 euro ofzo)
_________

ik woon in België, en ik krijg ze gratis...

Daarbij, zo duur zijn condooms toch niet? Op rockwerchter verkochten ze er 10 voor 1 euro!!! Anders is het denk ik zo'n 2,5€ voor 3. Er zijn zoveel jongeren die roken, dus als ze daar geld kunnen aan uitgeven, kunnen ze dat ook aan veilig vrijen.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten