Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Bekijk resultaten poll: Volgde jij ooit een EHBO-cursus?
Ja 42 54.55%
Neen 35 45.45%
Aantal stemmers: 77. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2004, 12:02
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 24-11-2004 @ 12:56 :
Dus wat dat betreft is het zinvoller om een EHBO cursus te volgen, want dat pas je in het dagelijks leven vaker toe.
Daar gaat het me niet om, ik kom in het dagelijks leven ook zelden onderkoelde mensen tegen. En een flink aantal andere dingen weet ik ook al wel. Het gaat me er om dat ik iig mond-op-mondbeademing en hartmassage kan. (Volgens mij redt het zelden levens omdat het vaak verkeerd gebeurd en omdat de echte medische hulp vaak te laat is.) Dat kun je naar mijn idee alleen leren door het te doen, veel andere dingen (als bv. dat je mensen niet actief op moet warmen) kun je ook uit een boek halen...

Dat je met onvoldoende kennis letsel erger kunt maken, lijkt me voor de hand liggend.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 13:33
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 24-11-2004 @ 12:56 :
Het is echt onzin dat je mensen móet helpen als je een EHBO diploma hebt. Ik doe nu sportverzorging en ik ben het op evenementen nog steeds niet verplicht mensen te helpen. Je hoeft alleen te doen wat je wilt en wat je denkt dat je aankunt.
Je bent wettelijk verplicht om naar beste weten en kunnen te handelen. Dus kan je bijv. reanimeren ben je eigenlijk wel verplicht dit toe te passen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 15:20
Verwijderd
Sigh. Als je roept dat iets 'wettelijk' verplicht is, meld dan ook even in welke wet en welk artikel dat dan staat. Anders heeft niemand er iets aan en geloof ik er ook niets van.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 16:31
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 24-11-2004 @ 14:33 :
Je bent wettelijk verplicht om naar beste weten en kunnen te handelen. Dus kan je bijv. reanimeren ben je eigenlijk wel verplicht dit toe te passen.
Als ze me daarvoor aanklagen zeg ik toch gewoon dat ik door de schrik niet meer wist hoe het moest. Volgens mij kom je daar altijd wel onderuit.

@nare man: ik denk dat ze het artikel enzo niet weet. Lijkt me vrij logisch.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 16:32
Hulk
Hulk is offline
ik heb laatst ook ff wat dingen opgezocht, want ik vond het toch lastig toen ik niet wist hoe je een arm terug in de kom moet zetten
Oud 24-11-2004, 16:58
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 24-11-2004 @ 17:31 :
Als ze me daarvoor aanklagen zeg ik toch gewoon dat ik door de schrik niet meer wist hoe het moest. Volgens mij kom je daar altijd wel onderuit.

Ja volgens mij ook hoor. Door de schik kan je dan niet meer goed handelen blablabla...

@nare man, ik weet niet welk artikel dat is, heb het nog wel ff snel nagezocht, maar dat was ontvindbaar in mijn boeken. Dan denk je dat mensen het weten die ervoor studeren maar nee hoor ... Zoek jij het anders even na, jij hebt daar waarschijnlijk wel de goede boeken voor.

Daarnaast jij hoeft het niet te geloven hoor, maar als heel nederland wetten niet zou geloven als ze niet weten welke wet het precies is en in welk artikel het staat, denk je dan niet dat het een puinhoop wordt?!
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 16:59
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Daster schreef op 24-11-2004 @ 17:32 :
ik heb laatst ook ff wat dingen opgezocht, want ik vond het toch lastig toen ik niet wist hoe je een arm terug in de kom moet zetten
Dat leer je niet met EBHO (en volgens mij mag je dat ook niet eens...)
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 18:31
Verwijderd
Citaat:
Ja natuurlijk is dat logisch, maar omdat het mij niet bekend voorkomt vraag ik graag om een vindplaats, want ik ben daarin geïnteresseerd. Ook vrij logisch, toch?

Citaat:
MevrouwM schreef:
(...)

Daarnaast jij hoeft het niet te geloven hoor, maar als heel nederland wetten niet zou geloven als ze niet weten welke wet het precies is en in welk artikel het staat, denk je dan niet dat het een puinhoop wordt?!
De meeste mensen gedragen zich vanzelf al in overeenstemming met de wet, gewoon omdat in wetten hoofdzakelijk regels vast zijn gelegd die toch al de normale situatie beschrijven. Je hoeft echt het burgerlijk wetboek niet uit je hoofd te kennen om te begrijpen dat je moet betalen als je een fiets koopt, of het wetboek van strafrecht om te weten dat je iemand niet mag doodmaken.

Een verplichting om hulp te verlenen als je een EHBO-diploma hebt, zou betekenen dat je strafbaar bent cq. onrechtmatig handelt als je dat níet doet. Dat lijkt mij gewoon onwaarschijnlijk en daarom wil ik graag weten waar het vandaan komt. Ben je niet in de war met één of andere gedragscode van de gezamenlijke EHBO-opleidingen oid? Een arts legt ook de eed van Hippocrates af, maar als die niet direct tehulp schiet bij een ongeluk is hij ook niet strafbaar ofzo.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 19:00
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 24-11-2004 @ 19:31 :
Nou wat die docent (of nou ja docent...) van ehbo zegt is dat je wettelijk verplicht bent om naar beste weten en kunnen te handelen. Maar volgens mij is dat meer een algemene regel dan een speciale ''ehbo regel'' ofzo. Het is geen gedragscode gok ik. En eigenlijk vind ik dat een arts wel te hulp zou moeten schieten bij een ongeluk, maar goed dat even ter zijde. Daarnaast ken ik iemand die geneeskunde doet (5de jaars ofzo), en die niet heeft leren reanimeren/ of iets van ehbo gehad heeft (nou ja indirect mss wel), nee zo'n arts hoeft niet te hulp te schieten nee .

Maar ik ga het voor je (nou ja voor mezelf vooral ) navragen. Kijken of iemand dit uberhaupt wel weet.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 21:13
Verwijderd
Nouja, ik kan het wel eens vragen aan een hoogleraar gezondheidsrecht die werkt op het kantoor waar ik stage heb gelopen, die weet het ongetwijfeld. In elk geval heb ik zo snel even niets kunnen vinden (via www.wetten.nl, zoeken op ehbo) dat op een speciale plicht voor ehbo'ers wijst.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 22:05
Verwijderd
Ik heb hier wel wat gevonden, al gaat het hier over de BIG wet... en dan spreken ze ineens van ''de nieuwe wet''...
"In de nieuwe wet wordt verondersteld dat iedereen in noodsituaties handelt naar beste weten en kunnen".
Maar goed indien dit algemeen geldt en je hebt een ehbo-diploma zou je dat dus eigenlijk toe moeten passen, je moet immers handelen naar beste weten en kunnen. Maar echt een specifieke wet voor EHBO die is er natuurlijk niet.

Of moeten alleen BIG-geregistreerde handelen naar beste weten en kunnen
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 23:14
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Jah maar daar gaat het niet om, het ging erom dat het verplicht is. En wat er dan gebeurd als je het niet doet.....tja....
Oud 24-11-2004, 23:37
bracelance
bracelance is offline
ik doe altijd op het strand de mooie dames verdrinken zodat ik ze naderhand kan reanimeren, en als ze niet willen verdrinken dan reanimeer ik ze toch...
Oud 24-11-2004, 23:54
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
bracelance schreef op 25-11-2004 @ 00:37 :
ik doe altijd op het strand de mooie dames verdrinken zodat ik ze naderhand kan reanimeren, en als ze niet willen verdrinken dan reanimeer ik ze toch...
Mond op mond kan ik begrijpen, maar reanimeren? Je wilt ze toch niet de botten breken?
Oud 25-11-2004, 06:38
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Floris_22 schreef op 25-11-2004 @ 00:14 :
Jah maar daar gaat het niet om, het ging erom dat het verplicht is. En wat er dan gebeurd als je het niet doet.....tja....
Ik vind het een verschil tussen verplicht en de regel die MevrouwM zei.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2004, 12:58
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Miracle schreef op 25-11-2004 @ 07:38 :
Ik vind het een verschil tussen verplicht en de regel die MevrouwM zei.
Er staat verplicht in haar post (als we het tenminste over dezelfde hebben) Dus wat is het verschil? Als je iemand ziet die hulp nodig heeft moet je die persoon helpen. En dat is wettelijk verplicht. Of dat altijd moet, ook zonder EHBO diploma, dat weet ik niet.
Oud 25-11-2004, 13:02
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Floris_22 schreef op 25-11-2004 @ 13:58 :
Er staat verplicht in haar post (als we het tenminste over dezelfde hebben) Dus wat is het verschil? Als je iemand ziet die hulp nodig heeft moet je die persoon helpen. En dat is wettelijk verplicht. Of dat altijd moet, ook zonder EHBO diploma, dat weet ik niet.
Citaat:
Je bent wettelijk verplicht om naar beste weten en kunnen te handelen.
en
Citaat:
Iedereen die EHBO heeft is wettelijk verplicht te helpen, ze kunnen stappen ondernemen als je het niet doet.
Dat verschil bedoel ik.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2004, 14:36
Verwijderd
Vorig jaar heb ik een EHBOcursus gevolgd en gisteren een reanimatietraining, vrij recent dus

En ja ik kan het goed.

Reanimatie nog nooit nodig geweest, EHBO alleen bij kleine dingetjes, vandaag nog iemand geholpen die was gevallen, was alleen in het ziekenhuis dus gelijk overgelaten aan deskundigen
Met citaat reageren
Oud 25-11-2004, 20:07
Verwijderd
Citaat:
MevrouwM schreef op 24-11-2004 @ 23:05 :
Ik heb hier wel wat gevonden, al gaat het hier over de BIG wet... en dan spreken ze ineens van ''de nieuwe wet''...
"In de nieuwe wet wordt verondersteld dat iedereen in noodsituaties handelt naar beste weten en kunnen".
Maar goed indien dit algemeen geldt en je hebt een ehbo-diploma zou je dat dus eigenlijk toe moeten passen, je moet immers handelen naar beste weten en kunnen. Maar echt een specifieke wet voor EHBO die is er natuurlijk niet.

Of moeten alleen BIG-geregistreerde handelen naar beste weten en kunnen
Het geldt natuurlijk alleen voor mensen die onder het bereik van de Wet BIG vallen. Die zijn in die wet opgesomd. In de juristerij mag je niet zomaar wetten gaan toepassen op andere mensen dan waarvoor hij bedoeld is, alleen omdat ze er een beetje op lijken of ongeveer hetzelfde doen.

Bovendien is er een heel groot verschil tussen veronderstellen dat iemand naar beste weten en kunnen handelt en iemand de wettelijke plicht opleggen om bepaald gedrag te vertonen. Het eerste is niet afdwingbaar, het tweede wel.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2004, 20:25
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 25-11-2004 @ 21:07 :
Het geldt natuurlijk alleen voor mensen die onder het bereik van de Wet BIG vallen. Die zijn in die wet opgesomd. In de juristerij mag je niet zomaar wetten gaan toepassen op andere mensen dan waarvoor hij bedoeld is, alleen omdat ze er een beetje op lijken of ongeveer hetzelfde doen.

Bovendien is er een heel groot verschil tussen veronderstellen dat iemand naar beste weten en kunnen handelt en iemand de wettelijke plicht opleggen om bepaald gedrag te vertonen. Het eerste is niet afdwingbaar, het tweede wel.
Nee, het was ook meer een vraag zovan geldt dat dan alleen voor BIG geregistreerde... Ik snap dat je die wet dan niet ineens op jan en ander man kan toepassen.

En natuurlijk het zou dan wel een vage wet zijn...

heeft nog niemand gevonden die er echt antwoord op wist
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten