Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: De Tweede Fase bevordert het spijbelen.
Eens 84 66.14%
Oneens 43 33.86%
Aantal stemmers: 127. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-12-2004, 11:47
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
FMathers schreef op 04-12-2004 @ 12:44 :
Dat zou de ondergang van het Nederlandse onderwijs betekenen. *blablabla deel 2*
De ondergang van het nederlandse onderwijs? Nee hoor. Het doel is nog altijd om kennis bij te brengen. En of je dat nu thuis doet of niet...

over dat deel 2: lees mijn reply eens op I love stars...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-12-2004, 19:07
manGo0s
manGo0s is offline
oneens ik krijg zelfs niet eens meer tussenuren door de 2e fase
Oud 06-12-2004, 17:37
Femic
Femic is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 05-12-2004 @ 12:47 :
1. De ondergang van het nederlandse onderwijs? Nee hoor. Het doel is nog altijd om kennis bij te brengen. En of je dat nu thuis doet of niet...

2. over dat deel 2: lees mijn reply eens op I love stars...
1. Feit blijft dat de meeste leerlingen geen kennis meer tot zich zullen nemen en het doel dus voorbij wordt gestreefd..

2. Ja, ik zag wel dat je er zelf ook niet achter staat, maar je noemde het in eerste instantie toch hè Ik liet alleen even weten dat het een belachelijk idee zou zijn
Oud 06-12-2004, 18:09
Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
FMathers schreef op 06-12-2004 @ 18:37 :
1. Feit blijft dat de meeste leerlingen geen kennis meer tot zich zullen nemen en het doel dus voorbij wordt gestreefd..

2. Ja, ik zag wel dat je er zelf ook niet achter staat, maar je noemde het in eerste instantie toch hè Ik liet alleen even weten dat het een belachelijk idee zou zijn
1. Feit? Hahaha. Ik geef je nog een herkansing...:
De ondergang van het nederlandse onderwijs? Nee hoor. Het doel is nog altijd om kennis bij te brengen. En of je dat nu thuis doet of niet...

2. Ideale referentiemodellen zijn geen belachelijke ideeen, maar iets waar je naar moet kijken om een goed werkend systeem te creeeren.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 18:12
Erbenda
Erbenda is offline
Oneens, ik denk niet dat er door de tweede fase meer tussenuren zijn. Dat ligt er gewoon aan hoe het rooster in elkaar zit, ik heb maar 2 tussenuren in m'n rooster zitten...
En dat spijbelen, dat ligt aan de school. Bij mij op school ging dat vorig jaar nog redelijk (met behulp van 'creatief roosteren' ), maar dit jaar lukt het bij ons haast niet meer. We hebben nl een pasjessysteem gekregen, waardoor je je elk uur moet inloggen en je afdelingsleider dus meteen doorgestuurd krijgt dat je of te laat bent of afwezig bent.
Oud 07-12-2004, 09:07
cyntha
cyntha is offline
Oneens, ik had geen extra tussenuren in de tweede fase. Had eerder een beter rooster. Meer vrij en minder tussenuren.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 09:56
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Nou bij mij in ieder geval wel. En toen ik 18 werd al helemáál. Mijn co-ordinator vond toen min of meer dat een volwassen persoon het zelf wel kon uitzoeken. Hij had gelijk, ik slaagde met vlag en wimpel, mét flink spijbelen (zeker in het laatste jaar).
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 14:39
Femic
Femic is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 06-12-2004 @ 19:09 :
1. Feit? Hahaha. Ik geef je nog een herkansing...:
Ja, alleen thuis wordt die kennis dus niet bijgebracht. Wanneer je facultatief les gaat geven is dat voor de meeste jongeren een vrijbrief om lekker dingen te doen die ze wél leuk vinden en zich zo min mogelijk met school bezig te houden.
Oud 07-12-2004, 16:41
Verwijderd
Oneens, ligt aan de school. Hoewel ze bij mij op school in 6vwo de opvatting hebben dat het je eigen verantwoordelijkheid is of je er bent of niet. En daar maken een aantal mensen uitgebreid gebruik van.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 15:28
DvoorA
DvoorA is offline
eens. Er zijn veel tussenuren. Onder het mom van zelfstandig werken verveel je je dood omdat je je vaak in een rumoerige klas niet kan concentreren en je dus ook niet altijd aan het werk gaat. Leraren vertellen weinig nieuws, want alles staat al in je boek. Omdat je je doodverveelt zie je de zin van school niet meer en verlies je je motivatie om nog wat te doen. En dan ga je spijbelen. En dan hoef je je nog niet eens schuldig te voelen, want als je thuis een uur aan je school werkt heb je nog meer gedaan dan als je op school 7 uur zit.

Aldus een ex-fulltime-spijbelares die tot inkeer is gekomen en nu weer braaf elk zinloos uurtje volgt om toch maar dat felbegeerde papiertje in handen te krijgen.
Oud 08-12-2004, 15:44
Femic
Femic is offline
Citaat:
Leraren vertellen weinig nieuws, want alles staat al in je boek.
Maar dat heeft niets met de Tweede Fase te maken
Oud 08-12-2004, 16:01
Syrus
Syrus is offline
Het is gewoon de schuld van de persoon die de 2e fase begon en die het dus eigenlijk wel kon verwachten met "de jeugd van tegenwoordig" maar wat je ook doet ze kunnen toch geen herkansing van je afpakken of wat dan ook......(als je het goed doet)
Oud 16-12-2004, 23:31
MB
MB is offline
niet mee eens, ik denk dat ik anders ook wel gespijbeld had. Bovendien zijn onze lessen gewoon lessen waar ook echt les gegeven wordt. Dus niet dat je de hele les huiswerk moet gaan zitten maken, ik zou niet weten wat er anders aan is eigenlijk?
Oud 21-12-2004, 17:10
toogl
toogl is offline
bij mij iig wel.. ikb en blijven zitten en doe dus voor 2e x 4 havo.. en nu ehb ik maar 15 uur les per week.. en heb ik soms 1 uur les dan 3 tussen uren dan weer les en dan nog een tussenuur en dan weer les.. nou dan spijbel je dat ene uurtje voor die 3 tussen uren wel en bovendien heb ik een chille coordinator die mij wel mag en waar ik niet bij hoef na te blijven
Oud 21-12-2004, 17:34
TIEN
TIEN is offline
spijbelen op mijn school kan never neit! na een keer ene brief naar huis, je wordt nl altijd gepakt!
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 17:44
toogl
toogl is offline
ik word bijna nooit gepakt .. bij mij op sgool zijn ze btje dom.. en ik geef me coordinator af en toe taart en koffie
Oud 21-12-2004, 18:38
Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Ik ben het er volledig mee eens. Ik spijbel zelf nu ook weleens en zit in HAVO 4, hiervoor deed ik dan nooit. Dan ben ik eerste uur vrij en dan denk ik ''als ik het 2e uur dan ff skip, ben ik eerste 2 uur vrij '' en dan doe ik dat. Ik word nooit gepakt. Op de één of andere vage manier word ik of nooit opgeschreven door de leraar of de JLC matst mij ofzo, omdat ie me aardig vindt . Ik schrijf voor de zekerheid wel altijd een briefje met een zelfgemaakte handtekening .
Oud 21-12-2004, 18:51
Lotte
Lotte is offline
Ik spijbel juist minder omdat ik van zelfstandigheid hou. Ik hou er niet van als mensen druk om me uitoefenen. Het tweede punt, en die is heel belangrijk, is dat ik wel in de lessen MOET zijn wil ik mijn toets goed kunnen leren. De leraren geven meer aantekeningen en ze leggen langer uit. Als je die uitleg dan mist, mis je meteen een heleboel.

Ik heb trouwens niet echt 3 tussenuren ofzo. Wel dat ik de eerste 3 uur vrij ben. Eerst had ik op een dag ook maar 2 uur, waarvan 1 wiskunde(ga ik zowieso niet naar toe, leer er toch niks).
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 21:10
toogl
toogl is offline
ik heb elke woensdag maar 1 uur les en ik moet 15 km naar school fietsen..
Oud 22-12-2004, 19:48
Crystall Girl
Crystall Girl is offline
Citaat:
toogl schreef op 21-12-2004 @ 22:10 :
ik heb elke woensdag maar 1 uur les en ik moet 15 km naar school fietsen..
Wij hoeven voor 1 uur niet naar school .

Ook niet als je 3 tussenuren voor je laatste uur hebt trouwens, dan mag je naar huis...is wel veel geregel met handtekeningen van de coordinator en leraar
Oud 23-12-2004, 14:24
toogl
toogl is offline
nou bij mij zeggen ze dan: ga maar studieuren volgen
Oud 23-12-2004, 16:57
JackieZ
JackieZ is offline
Als school interessant genoeg is, komen jongeren wel. Echt waar.

De tweede fase was voor mij ook...tsja...erg...het was soms gewoon niet boeiend genoeg. En dan gaan mensen spijbelen. Zo erg is dat niet. Moeten ze betere vakken geven, zoals psychologie, antropologie, sociologie, allemaal leuke dingen.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 16:58
JackieZ
JackieZ is offline
ah well
but they don't want people to know about the world
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 17:29
toogl
toogl is offline
Citaat:
JackieZ schreef op 23-12-2004 @ 17:57 :
Als school interessant genoeg is, komen jongeren wel. Echt waar.

De tweede fase was voor mij ook...tsja...erg...het was soms gewoon niet boeiend genoeg. En dan gaan mensen spijbelen. Zo erg is dat niet. Moeten ze betere vakken geven, zoals psychologie, antropologie, sociologie, allemaal leuke dingen.
bij ons op sgool heb je wel filosofie en sterrenkunde .. en volgens mij psychologie ook mar dan alleen voor vwo ofzo.. wee tnie precies.. maar filosofie en sterrenkunde iig wel maar dat zijn maar 40 uren per jaar..
Oud 23-12-2004, 17:36
JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
toogl schreef op 23-12-2004 @ 18:29 :
bij ons op sgool heb je wel filosofie en sterrenkunde .. en volgens mij psychologie ook mar dan alleen voor vwo ofzo.. wee tnie precies.. maar filosofie en sterrenkunde iig wel maar dat zijn maar 40 uren per jaar..
leuk!! dat zijn nou nog eens leuke vakken
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 17:50
Rachel
Rachel is offline
oneens, bij ons kon je het gerust doen
op 1x werd niet gekeken, maar deed je het vaker kon je elk uur dubbel terug komen.
Bij ons was het amper zelfstandig :x
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 17:51
JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
Rach-: schreef op 23-12-2004 @ 18:50 :
oneens, bij ons kon je het gerust doen
op 1x werd niet gekeken, maar deed je het vaker kon je elk uur dubbel terug komen.
Bij ons was het amper zelfstandig :x
bij ons kon je wel 4-5 uur per week doen, maar meer moest het niet worden

alhoewel, dat lag ook weer aan de docent. als je docent het erg vond, vond de conrector dat ook. ze kropen elkaar eigenlijk allemaal in de reet.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 11:25
toogl
toogl is offline
Citaat:
JackieZ schreef op 23-12-2004 @ 18:36 :
leuk!! dat zijn nou nog eens leuke vakken
ja maar als je die kiest kom je nooit aan genoeg uren.. en ze roosteren die vakken altijd om 4 uur in
Oud 24-12-2004, 13:35
Daboman
Daboman is offline
Oneens. Ik ben nu eerstejaars op de uni, en aangezien ik goed kon werken op school en niet al te veel tussenuren had (liep uit van 3 tot 5 per week, soms in een rommelige week tot 7). Zeker in het examenjaar heb ik de tussenuren gewoon gebruikt om te werken, zodat ik thuis niets meer hoefde te doen. Verder waren de lessen al het halve werk en viel er hier en daar wel wat af te spreken.

Kortom ik vind dat het probleem niet ligt bij de tweede fase, want die opzet is redelijk in orde wat het spijbelen betreft. Het probleem ligt meer bij de leerlingen die die uren niet willen gebruiken waar ze voor bedoeld zijn.
Oud 29-12-2004, 12:16
JeanJeanJean
JeanJeanJean is offline
Eens, tis een grote puinhoop wat er met het onderwijs gebeurt.

Als je geen les krijgt heb je geen fuck op school te doen. Ja sommetjes maken, dat kan ik op het toilet ook. Op de middelbare school viel dat bij mij nog wel mee, maar sinds ik op het mbo zit krijg ik gewoon zo goed als geen les. Echt te ernstig voor woorden.

Waarvoor zou ik op school zitten niks doen, want daar doe je dus gewoon echt niks. 3mnd op school niks doen voor op een toets voor te bereiden waar je 10minuten voor leert thuis.
Oud 29-12-2004, 12:21
Verwijderd
Citaat:
JeanJeanJean schreef op 29-12-2004 @ 13:16 :
Eens, tis een grote puinhoop wat er met het onderwijs gebeurt.

Als je geen les krijgt heb je geen fuck op school te doen. Ja sommetjes maken, dat kan ik op het toilet ook. Op de middelbare school viel dat bij mij nog wel mee, maar sinds ik op het mbo zit krijg ik gewoon zo goed als geen les. Echt te ernstig voor woorden.

Waarvoor zou ik op school zitten niks doen, want daar doe je dus gewoon echt niks. 3mnd op school niks doen voor op een toets voor te bereiden waar je 10minuten voor leert thuis.
Als je het te makkelijk vindt sta je vrij om hbo/wo te doen.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 12:51
JeanJeanJean
JeanJeanJean is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-12-2004 @ 13:21 :
Als je het te makkelijk vindt sta je vrij om hbo/wo te doen.
Nouja het gaat me er meer om dat je dus totaal geen les krijgt, nu is dat voor mij idd nite zon probleem en ga ik hierna ook door na hbo. Voor andere is het knap lastig vaak en op school heb ik tot nu toe, 2 aantekeningen gehad in het hele jaar. De rest van de tijd is het ga maar naar het openleercentrum of ga zelfstandig werken in de klas.
Oud 29-12-2004, 13:40
Aletta
Aletta is offline
Ik zit in VWO 5, ik hoor dus ook in de 2e fase te zitten. Maar eerlijk gezegd merk ik er niet veel van. De tussenuren die ik heb (ik geloof 5 per week) zijn er omdat ik door de clusters wel tussenuren moet hebben, omdat de roostermakers er anders niet uitkomen. En verder merk ik maar heel weinig van zelfstandig werken.
Oud 29-12-2004, 16:05
Inferno88
Inferno88 is offline
eens, ookal heb ik maar 1 tussenuur/week...
als er meer tussenuren zijn achter elkaar (bijv. 2e + 3e uur), is het heel makkelijk om dan het 1e uur weg te blijven...
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 09:22
annetjuh
annetjuh is offline
pure onzin.
ze gaan spijbelen omdat het niet mag.
je kunt toch ook gewoon pardon vragen.
is legaal spijbelen, dus dan is het geen spijbelen.
bij ons op school was er een run op de pardonbriefjes, hahaha, maar nu hoeft het niet meer. Ik ben vrij (in het studentenleven)
de leraren gaan 99% van de keren dat je komt, wel akkoord.
Oud 30-12-2004, 16:13
Love_Fulfilled
Love_Fulfilled is offline
Citaat:
Inferno88 schreef op 29-12-2004 @ 17:05 :
eens, ookal heb ik maar 1 tussenuur/week...
als er meer tussenuren zijn achter elkaar (bijv. 2e + 3e uur), is het heel makkelijk om dan het 1e uur weg te blijven...
Inderdaad. Dat doe ik vaak genoeg.
Oud 26-01-2005, 21:02
tourmalijn
tourmalijn is offline
tjah kvind 't kut 2e fase heb je bijv 1-2-3 uur les en 8e uur nog een les laat da dan net elke x niet zo'n super belangrijke les zijn mjah als je bij ons op school spijbelt kan je voor 1 uur meteen 2 uur nakomen blegh
Oud 27-01-2005, 08:19
Thirsa
Thirsa is offline
Eens, ik zit in 5havo en er word ontzettend veel gespijbeld. Ook word er streng gecontroleerd maar dat maakt ze op een op andere manier niets uit.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 08:33
hi
hi is offline
Oneens ik vond spijbelen onzin zoveel lessen had ik niet en zeker niet meer dan 2 achter elkaar. Ik zag dan ook nooit reden om te spijbelen. Wij deden ook een beetje zelf waar we zin in hadden. Het was veelste leuk om te gaan spijbelen Ik had iets van 6-9 tussenuren tussen de 4e en de 6e dus ik had geen redenen om te spijbelen!
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 15:38
-(L)-
Bij ons wordt er streng gecontroleerd (vindt de school zelf), maar uiteindelijk valt dat allemaal wel mee. Ik heb nog nooit een melding gehad dat ik er niet was, terwijl ik geregeld afhaak. Ik denk dat bij ons op school het spijbelen dus inderdaad bevorderd wordt.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 13:58
Verwijderd
Eens.
Daarnaast heeft de hele Tweede Fase ook maar weinig goeds voortgebracht
Met citaat reageren
Oud 29-01-2005, 15:12
Mindfields
Mindfields is offline
nou ik merk geen verschil met de 3e. ja, veel tussenuren, maar dat is gewoon omdat ik niet al te veel vakken heb. ik ken mensen die elke dag tot 4 uur op school zitten zonder tussenuren, dusja
Oud 04-02-2005, 15:25
one.
one. is offline
Citaat:
I love stars schreef op 03-12-2004 @ 15:12 :
Op onze school is het onmogelijk om een uurtje weg te blijven. De enige manier om te spijbelen is om de handtekening van je ouders te faken en te zeggen dat je ergens heen moet of netzoalsof doen dat je ziek bent. Maar dan moeten je ouders ermee eens zijn enz enz enz.
Bij ons werkt een handtekening zelfs niet, elk uurtje dat je er niet was krijgen je ouders bij de rapportuitreiking meedegedeeld.. Ook al zit je in 6de..
Reageren

Regels voor berichten