Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2004, 19:34
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Dr. Zoidberg schreef op 16-12-2004 @ 20:24 :

Nu meen ik dat het eigenlijk een soort van verontschuldiging was, of spijtbetuig. Alleen vertalingen zijn lastig, zoals al in een andere topic word aangegeven.

Ik ga binnenkort de originele vertaling van de 1e Nederlands talige bijbel doorspitten. Kijken hoe het daar is vertaald. Verder kan ik helaas niet terug, want ik kan geen Grieks.
de eerste nederlandstalige vertaling was bar slecht dus die raad ik je niet aan. als je em kan vinden is dat overigens al bijzonder, want daar zijn er niet veel van. De onze is al half vergaan
De 2e druk van de statenvertaling is ook geen feest want het is extreem oud nederlands, en je hebt dus al een woordenboek nodig om te begrijpen wat er precies met de gebruikte woorden bedoeld kan worden.
Ouder is niet beter. Grieks is beter, want daarin is het geschreven. maar de redenering. grieks=oud grieks=beter oud=beter gaat natuurlijk niet op. ons inzicht in het grieks wordt steeds beter, dus nieuwere vertalingen zijn wel vaak beter/dichter bij de grondtekst. (of de nbv dat ook is betwijfel ik ook, maar wat ik tot dus ver heb begrepen van mensen met grieks klopt ie beter dan de statenvertaling.)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2004, 19:43
CoalChamber
CoalChamber is offline
Maar als je wordt verkracht en je vermoordt je verkrachter, je hebt er geen spijt van, ga je dan toch naar de hel omdat je het toch eens bent met je keuze en er geen spijt van hebt? Ook al ben je christelijk?
Je hebt iemand gedood, maar ik zou het misschien ook doen als ik in zulke omstandigheden terecht kwam.
Oud 16-12-2004, 20:51
Verwijderd
Citaat:
CoalChamber schreef op 16-12-2004 @ 20:43 :
Maar als je wordt verkracht en je vermoordt je verkrachter, je hebt er geen spijt van, ga je dan toch naar de hel omdat je het toch eens bent met je keuze en er geen spijt van hebt? Ook al ben je christelijk?
Je hebt iemand gedood, maar ik zou het misschien ook doen als ik in zulke omstandigheden terecht kwam.
Je ontneemt iemand de kans om zijn leven te verbeteren, want ook een verkrachter kan weer op het goeie pad terechtkomen.

Dat wil niet zeggen dat zo iemand ongestraft moet blijven, daar heb je justitie voor.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 20:53
Verwijderd
Citaat:
cartman666 schreef op 16-12-2004 @ 20:34 :
de eerste nederlandstalige vertaling was bar slecht dus die raad ik je niet aan. als je em kan vinden is dat overigens al bijzonder, want daar zijn er niet veel van. De onze is al half vergaan
De 2e druk van de statenvertaling is ook geen feest want het is extreem oud nederlands, en je hebt dus al een woordenboek nodig om te begrijpen wat er precies met de gebruikte woorden bedoeld kan worden.
Ouder is niet beter. Grieks is beter, want daarin is het geschreven. maar de redenering. grieks=oud grieks=beter oud=beter gaat natuurlijk niet op. ons inzicht in het grieks wordt steeds beter, dus nieuwere vertalingen zijn wel vaak beter/dichter bij de grondtekst. (of de nbv dat ook is betwijfel ik ook, maar wat ik tot dus ver heb begrepen van mensen met grieks klopt ie beter dan de statenvertaling.)
Ik bedoel niet dat ouder beter is. Maar een oudere versie is minder vaak hervertaald, zodat het minder verwaterd is. Want dat gebeurt wel elke keer als het vertaald word.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 20:58
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Dr. Zoidberg schreef op 16-12-2004 @ 21:53 :
Ik bedoel niet dat ouder beter is. Maar een oudere versie is minder vaak hervertaald, zodat het minder verwaterd is. Want dat gebeurt wel elke keer als het vertaald word.
ja, daarom zou ik ook geen groot-nieuws oid gaan lezen.(die is hervertaald vanuit de nbg '51)

de statenvertaling, nbg '51, en de NBV zijn alle drie vanuit de grondtekst weer opnieuw vertaald.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 21:10
Verwijderd
Trouwens, een quote van jou.
Dit is nou echt een voorbeeld waarom ik baal van nieuwe vertalingen.

Citaat:
cartman666 schreef op 15-12-2004 @ 23:08 :
Statenvertaling:
Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

Willibrord:
‘Wie naar Mij toe komt, moet zijn vader en moeder, zijn vrouw* en kinderen, zijn broers en zusters, ja, zelfs zijn eigen leven verfoeien; anders kan hij geen leerling van Mij zijn.

NBV:
‘Wie mij volgt, maar niet breekt met zijn vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja zelfs met zijn eigen leven, kan niet mijn leerling zijn.

de NBV biedt uitkomst lijkt me. Zo is het mij ook altijd uitgelegd in preken.
Ik dit geval is NBV de juiste vertaling. Teminste zo is ie wel de boodschap duidelijker die de schrijver bedoelde.

Welke vertaling raad jij mij aan? Want ik heb er op zich niet veel verstand van alle versies en vertalingen.

EDIT: Ik heb de NBG-vertaling. Stond op het kartonnen hoesje waar de bijbel in kan geschoven worden. Do'h!

Laatst gewijzigd op 16-12-2004 om 21:32.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 21:30
see it
see it is offline
Citaat:
CoalChamber schreef op 16-12-2004 @ 20:43 :
Alleen omdat je een beetje spijt hebt ga je niet naar de hemel. Als je ziet dat je volledig zondig bent, zelf nix kunt en Jezus nodig hebt dan komt Jezus en pakt je op. En ik weet niet of je dan wel of geen spijt hebt van dat gebeuren kep het namelijk zelf gelukkig niet meegemaakt. Maargoed ik geloof toch wel dat je het er moeilijk mee zal hebben omdat iemand vermoorden niet nix is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten