Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2004, 14:26
Verwijderd
Katholieken zijn sowieso al halve heidenen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-12-2004, 14:42
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-12-2004 @ 14:20 :
de boom stamt uit de Germaanse traditie, het verhaal, de datum en achtergrond zijn gejat van het verhaal rond Mithras.

Dus als je werkelijk respect voor het christendom wilt tonen, doe dan zoals ik al voorstelde, offer je kerstboom aan wodan, en je kerststal aan Mithras.
het verhaal is niet volledig gejat van het verhaal rond Mithras. Matheüs wat betreft de wijzen wel, maar de kindermoord en de vlucht naar egypte niet. Het verhaal van Lucas met de volkstelling en de reis naar bethlehem is ook niet zomaar overgenomen.
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 16:08
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
http://asperges.receptenzoeker.nl/se...46&feest=kerst
Oud 14-12-2004, 19:19
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
makelville schreef op 14-12-2004 @ 14:26 :
Ik blij dat ik geen Katholiek ben
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 23:31
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 14-12-2004 @ 14:42 :
het verhaal is niet volledig gejat van het verhaal rond Mithras. Matheüs wat betreft de wijzen wel, maar de kindermoord en de vlucht naar egypte niet. Het verhaal van Lucas met de volkstelling en de reis naar bethlehem is ook niet zomaar overgenomen.
Dan kan ik je nog steeds met het gejatte verhaal van gevonden worden in een mandje op de rivier en daarna schenker worden (Sargon van Akkad) en het geplagieerde verhaal van de zondvloef (noach = ut napistim) om de oren slaan.
Oud 14-12-2004, 23:59
Raven
Raven is offline
Citaat:
makelville schreef op 14-12-2004 @ 14:26 :
daarmee impliceer je dat de heidenen ook halve katholieken zijn
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 00:01
Raven
Raven is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-12-2004 @ 23:31 :
Dan kan ik je nog steeds met het gejatte verhaal van gevonden worden in een mandje op de rivier en daarna schenker worden (Sargon van Akkad) en het geplagieerde verhaal van de zondvloef (noach = ut napistim) om de oren slaan.
maar het kerstfeest is van Yule(midwinterfeest) gejat ja..
incluis boom, kaarsen , cadeautjes,boomstam (gebak)!!!
hulst !!! (koning eik en koning hulst)
en zo kan ik nog wel ff door gaan
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 00:47
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 14-12-2004 @ 23:31 :
Leuk dat iemand al dat soort dingen weet.
Alleen vraag ik me af wat je met 'schenker' bedoelt. ik ken het verhaal van jozef in de gevangenis met de schenker en de bakker, maar mozes werd na zijn redding uit de rivier geen schenker volgens het bijbelse verhaal.
(even korte toelichting is genoeg, laten we niet afdwalen)

@raven: dat deel dat jij opsomt is zeker gejat, maar dat heeft ook niets met het christendom te maken.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 09:46
Moonlight fairy
Citaat:
cartman666 schreef op 15-12-2004 @ 00:47 :

@raven: dat deel dat jij opsomt is zeker gejat, maar dat heeft ook niets met het christendom te maken.
idd het verhaal van de geboorte van jezues in niet van yule gejat... Hoewel er wel vaak het verhaal wordt verteld van de god die dan uit de godin geboren wordt (bij hekserij en wicca). Maar dat verhaal is eigenlijk ook een tijd geleden verzonnen en stamt dus ook niet uit de oudheid...
Oud 15-12-2004, 10:40
Verwijderd
Citaat:
Raven schreef op 14-12-2004 @ 23:59 :
daarmee impliceer je dat de heidenen ook halve katholieken zijn
Nee niet elke stelling is equivalent. Een koe is een dier, maar een dier is geen koe.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 10:51
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 15-12-2004 @ 10:40 :
Nee niet elke stelling is equivalent. Een koe is een dier, maar een dier is geen koe.
dat klopt. maar als je zegt 'alle schapen zijn halve koeien', neem je het verschil tussen schapen en koeien gedeeltelijk weg, en zijn koeien dus ook halve schapen : ze zijn immers voor de helft identiek.

ontopic : waar mensen zich al niet druk om maken...
Oud 15-12-2004, 11:05
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 15-12-2004 @ 10:51 :
dat klopt. maar als je zegt 'alle schapen zijn halve koeien', neem je het verschil tussen schapen en koeien gedeeltelijk weg, en zijn koeien dus ook halve schapen : ze zijn immers voor de helft identiek.

ontopic : waar mensen zich al niet druk om maken...
Ik wil hier eigenlijk het topic niet mee verder bevuilen maar goed
Desalnietemin is het christendom voor het grootste gedeelte gebasseerd op het heidense geloof. Nogal wiedes dat dan sommige aspecten in het christelijk geloof zitten. Maar feit blijft dat het heidense geloof het primaire uitgangspunt is.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 11:45
see it
see it is offline
Die kerstboom is niet echt iets wat aanbeden wordt. dusseh kzou zegge dat die bijbeltekst daar niet op van toepassing is. Het werkt binnen het christendom zo dat alles wat je BOVEN God zet een afgod is. God moet de eerste in je leven zijn...
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 12:53
Einherjar
Einherjar is offline
http://home.wanadoo.nl/peter7/kerst/kerst.html
Oud 15-12-2004, 14:38
Raven
Raven is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 15-12-2004 @ 09:46 :
idd het verhaal van de geboorte van jezues in niet van yule gejat... Hoewel er wel vaak het verhaal wordt verteld van de god die dan uit de godin geboren wordt (bij hekserij en wicca). Maar dat verhaal is eigenlijk ook een tijd geleden verzonnen en stamt dus ook niet uit de oudheid...
eeh daarmee wordt bedoelt dat de zon c q levenskracht van de natuur terugkeert.. en dat gebeurt al heel erg lang ...
21 December (Yule) is de winter zonnewende .. daarna worden de dagen weer langer en de nachten korter.
dat verhaal stamt dus echt wel uit de oudheid..

de winterzonnewende is ook niet iets dat door de mens verzonnen is maar wat door gaia zelf geschapen is
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 15:31
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
see it schreef op 15-12-2004 @ 11:45 :
Die kerstboom is niet echt iets wat aanbeden wordt. dusseh kzou zegge dat die bijbeltekst daar niet op van toepassing is. Het werkt binnen het christendom zo dat alles wat je BOVEN God zet een afgod is. God moet de eerste in je leven zijn...
NAAST ook.
Oud 15-12-2004, 16:31
see it
see it is offline
Jij hebt het begrepen!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 16:51
Moonlight fairy
Citaat:
Raven schreef op 15-12-2004 @ 14:38 :
eeh daarmee wordt bedoelt dat de zon c q levenskracht van de natuur terugkeert.. en dat gebeurt al heel erg lang ...
21 December (Yule) is de winter zonnewende .. daarna worden de dagen weer langer en de nachten korter.
dat verhaal stamt dus echt wel uit de oudheid..

de winterzonnewende is ook niet iets dat door de mens verzonnen is maar wat door gaia zelf geschapen is
Ja dat gebeurt idd al vanaf het begin der tijden. Maar er is een mooi verhaal van gemaakt, van de stervende God die later weer geboren wordt. Nergens in oude mythen is dat verhaal echt terug te vinden.
Staat een artikel in de WiccanRede, laatste van dit jaar.
Oud 16-12-2004, 23:19
Raven
Raven is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 15-12-2004 @ 16:51 :
Ja dat gebeurt idd al vanaf het begin der tijden. Maar er is een mooi verhaal van gemaakt, van de stervende God die later weer geboren wordt. Nergens in oude mythen is dat verhaal echt terug te vinden.
nergens in de oude mythen is dat terug te vinden ??

ze staan er vol mee
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 17:31
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
de eo mensen bij mj uit de buurt hebben alleen maar een kerstboom omdat die snertkinderen dat zo leuk vinden. die ouders vinden het heidens.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 00:38
Raven
Raven is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 17-12-2004 @ 17:31 :
de eo mensen bij mj uit de buurt hebben alleen maar een kerstboom omdat die snertkinderen dat zo leuk vinden. die ouders vinden het heidens.
eo mensen zijn eng
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 09:34
Verwijderd
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 15-12-2004 @ 16:51 :
Nergens Zoek maar eens op dit forum of op google naar:
Sol Invinctus en Mithras
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 09:56
see it
see it is offline
http://www.agris.be/fr/flash/1912n4.html
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 11:34
RanC
RanC is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 18-12-2004 @ 09:34 :
Nergens Zoek maar eens op dit forum of op google naar:
Sol Invinctus en Mithras
off-topic: Ben ik de enige aan wie het woord "Mithras" doet denken aan het Griekse bier "Mithos"
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 12:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Raven schreef op 18-12-2004 @ 00:38 :
eo mensen zijn eng
Oud 18-12-2004, 13:24
see it
see it is offline
Citaat:
Raven schreef op 18-12-2004 @ 00:38 :
eo mensen zijn eng
Waarom dat eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 14:16
Raven
Raven is offline
omdat ze bijvoorbeeld vinden dat je cadeautjes die kinderen voor elkaar gekocht hebben kapot mag slaan.

en andries knevel wil ik niet in het donker tegen komen
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 14:49
see it
see it is offline
Nou ja dat zal allemaal wel meevallen geloof ik...
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 15:35
Raven
Raven is offline
echt niet .. ze hebben er zelfs de vergulde nachtspiegel voor gekregen (die spijkerman toen voor hun ogen aan diggelen sloeg )

Kinderen kochten voor elkaar een cadeautje .. ok leuk .. nou cadeautjes de gang op .. en vervolgens maken ze alles kapot .. leuk he... en dat was dan zogenaamd iets over sex voor het huwelijk ..( kinderen waren een jaar of 7 , stel IDIOTEN !!!)

nee echt schandalig .. is een schoolvoorbeeld van hoe geloof gebruikt wordt om mensen te indoctrineren en op een walgelijke manier te beschadigen
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 16:25
potraviny
potraviny is offline
Dat heeft verder niets meer met de kerstboom te maken Maar ik denk dat het wel duidelijk is dat de kerstboom niet christelijk is.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 16:41
see it
see it is offline
Maargoed hij is inmiddels ook niet 'heidens' meer. Wie zet die boom nou tegenwoordig nog binnen om een andere reden dan om gezelligheid?
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 16:57
Verwijderd
Citaat:
Raven schreef op 18-12-2004 @ 14:16 :
omdat ze bijvoorbeeld vinden dat je cadeautjes die kinderen voor elkaar gekocht hebben kapot mag slaan.

en andries knevel wil ik niet in het donker tegen komen
Dit voorbeeld stamt ook al uit het jaar 0.
Stomme lul, als dit je beeld is van 'eo-mensen' (wtf zijn eigenlijk eo-mensen), dan ben jij toch echt degene die hier dom is.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 17:55
Raven
Raven is offline
Citaat:
MetalliCat schreef op 18-12-2004 @ 16:57 :
Dit voorbeeld stamt ook al uit het jaar 0.
Stomme lul, als dit je beeld is van 'eo-mensen' (wtf zijn eigenlijk eo-mensen), dan ben jij toch echt degene die hier dom is.
Da's toch echt gebeurt.

Citaat:
De EO en VARA-presentatorjack Spijkerman zijn begonnen aan een spelletje pesten. Nadat de omroep vorige week woedend reageerde op de vertoning van een fragment uit het jeugdprogramma 'Groep 8' in'Kopspijkers'. nam Spijkerman dinsdagochtend 'wraak' door de'methodiek van de EO'toe te passen. Samen met dominee Gremdaat (Paul Haenen) en een cameráploeg viel Spijkerman onaangekondigd binnen bij een vergadering van het EO-bestuur. Daar overhandigde hij De Vergulde Nachtspiegel 1998, een publieksprijs voor het meest onbenullige optreden van het jaar, aan directeur Ad de Boer. Vervolgens sloeg Spijkerman tot verbijstering van de EO-bestuurders de prijs met een hamer aan dijgelen. Dit geheel in de trant van het EO-programma. Daarin werd jongeren gevraagd cadeautjes voor hun klasgenoten te kopen. Die werden kapotgeslagen, waarna een verband werd gelegd met het behoud van de maagdelijkheid. De uitreiking wordt pas zaterdag in 'Kopspijkers' uitgezonden, maar de EO verstuurde gisteren al een persbericht met de gebeurtenissen. "Blijkbaar vonden ze het leuk om het bekend te maken", reageert Spijkerman, die de beschuldiging dat hij het fragment uit zijn verband heeft gerukt nog steeds wegwuift." lk heb het goed ingeleid. En het ging er ons vooral om de methodiek aan de kaak te stellen. Die getuigt van didactisch onbenul. De tijd dat we kinderen iets leerden door ze over hun toeren te brengeng ligt dacht ik achter ons", aldus de gewezen onderwijzer. De EO blijft ondertussen achter het programma staan en heeft de gehele aflevering van groep 8' afgelopen zatedag nogmaals uit gezonden met reacties van de kinderen. Het tijdstip van uitzending zal niemand verbazen: eerst om 12.35 uur en nog een keer om 23.45 uur, precies tegenover 'Kopspijkers'. (A.C.)
en hebben ze ervan geleerd .. nee dus

Laatst gewijzigd op 18-12-2004 om 18:03.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 18:05
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Raven schreef op 18-12-2004 @ 15:35 :
Kinderen kochten voor elkaar een cadeautje .. ok leuk .. nou cadeautjes de gang op .. en vervolgens maken ze alles kapot .. leuk he... en dat was dan zogenaamd iets over sex voor het huwelijk ..( kinderen waren een jaar of 7 , stel IDIOTEN !!!)
volgens mij plaats jij iets iets in de verkeerde context . (en, een jaar of 7 is ook nog iets anders als groep 7 )

Laatst gewijzigd op 18-12-2004 om 18:07.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 18:08
Raven
Raven is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 18-12-2004 @ 18:05 :
volgens mij plaats jij iets iets in de verkeerde context . het zat nml ietsjes anders in elkaar en het had verdomme geeneens met religie, godsdienst of het orthodoxe-christendom te maken.
(en, een jaar of 7 is ook nog iets anders als groep 7 )
als je dat artikel goed leest heeft dat dus weldegelijk met een religieuse opvatting te maken .. maar daar ging het niet om ..
het ging om waarom IK de eo eng vind was een voorbeeld.. en er zijn er meerdere
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 18:11
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Raven schreef op 18-12-2004 @ 18:08 :
als je dat artikel goed leest heeft dat dus weldegelijk met een religieuse opvatting te maken .. maar daar ging het niet om ..
het ging om waarom IK de eo eng vind was een voorbeeld.. en er zijn er meerdere
sorry, ik had mn bericht ook net gewijzigd.

maar snap je wel het doel van deze uitzending? en dat het niet zo is dat die kinderen thuis geen cadeautjes mogen hebben, bijvoorbeeld? dat het niet vanuit de gedachtegang is dat het slecht is? natuurlijk niet!
het gaat om de vergelijking, en het heeft niets met bijv. kerst of religie te maken. het was alleen om kinderen te laten zien hoe hard het is, als er zomaar iets kapot wordt gemaakt. dat gaat dus idd om hun maagdelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 18:15
Raven
Raven is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 18-12-2004 @ 18:11 :
sorry, ik had mn bericht ook net gewijzigd.

maar snap je wel het doel van deze uitzending? en dat het niet zo is dat die kinderen thuis geen cadeautjes mogen hebben, bijvoorbeeld? dat het niet vanuit de gedachtegang is dat het slecht is? natuurlijk niet!
het gaat om de vergelijking, en het heeft niets met bijv. kerst of religie te maken. het was alleen om kinderen te laten zien hoe hard het is, als er zomaar iets kapot wordt gemaakt. dat gaat dus idd om hun maagdelijkheid.
ik snap weldegelijk de achterliggende gedachte..
maar ik vind het walgelijk om dat op deze manier duidelijk te maken.

je mist mijn punt helemaal..

zelfde als iemand in elkaar rossen om 'm te laten zien wat zinloos geweld is

de eo vind blijkbaar dat voor hun doel ieder middel geheiligd is ..
en dit was EEN voorbeeld.

en nogmaals het was een antwoord op de vraag waarom ik EO mensen eng vind..
en er zullen meer mensen zijn die dat vinden

Laatst gewijzigd op 18-12-2004 om 18:31.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 18:52
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Raven schreef op 18-12-2004 @ 18:15 :
ik snap weldegelijk de achterliggende gedachte..
maar ik vind het walgelijk om dat op deze manier duidelijk te maken.

je mist mijn punt helemaal..

zelfde als iemand in elkaar rossen om 'm te laten zien wat zinloos geweld is

de eo vind blijkbaar dat voor hun doel ieder middel geheiligd is ..
en dit was EEN voorbeeld.

en nogmaals het was een antwoord op de vraag waarom ik EO mensen eng vind..
en er zullen meer mensen zijn die dat vinden
wat is nou je probleem dan? dat het zielig is voor die kinderen? of dat het hele gezeur nergens op slaat? 'walgelijk', ik zie het probleeem niet.

meer mensen die de EO eng vinden? ik vind 'm anders gewoon kut .
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 19:04
Verwijderd
Citaat:
Raven schreef op 18-12-2004 @ 17:55 :
Da's toch echt gebeurt.

en hebben ze ervan geleerd .. nee dus
ik weet dat het gebeurd is, maar het is zo ontstellend dom om 1. te denken dat dit het gedrag is wat de eo (nu nog) uitdraagt en 2. te doen alsof er een groep 'eo-mensen' bestaat die allemaal zo zijn.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 19:07
Raven
Raven is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 18-12-2004 @ 18:52 :
wat is nou je probleem dan? dat het zielig is voor die kinderen? of dat het hele gezeur nergens op slaat? 'walgelijk', ik zie het probleeem niet.

meer mensen die de EO eng vinden? ik vind 'm anders gewoon kut .
nou in de 1e plaats vind ik dat je zo dus niet met kinderen omgaat .

en op de 2e plaats vind ik het gezeur
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 19:08
Verwijderd
Jij komt met één voorbeeld (en meer zijn er niet, want iedereen komt altijd weer met deze) en doet dan alsof het een leefregel is.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 19:10
Raven
Raven is offline
ik ken nog (veel) meer voorbeelden .. maar daar gaat dit topic niet over..

bovendien .. die andere zijn minder duidelijk , maar misschien wel erger

iedereen komt met dat voorbeeld .. hmm ben ik dus niet de enige die zo denkt
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 19:32
Verwijderd
Zoals Raven opmerkte gaat het topic dus niet over hoe eo-mensen hun kinderen behandelen. Als je het daarover wil hebben open je een nieuw topic. Verder offtopic wordt verwijderd. Mocht een van jullie een nieuw topic openen hou de toon dan wat normaler, gegooi met ad hoc heeft niemand wat aan.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 19:59
Raven
Raven is offline
nou dan gaan we maar verder met..

De kerststal (dat heeft er tenminste mee te maken )

iemand een intressante op of aanmerking ?
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 20:32
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Raven schreef op 18-12-2004 @ 19:59 :
nou dan gaan we maar verder met..

De kerststal (dat heeft er tenminste mee te maken )

iemand een intressante op of aanmerking ?
er is geen sprake van een stal. nergens in de bijbel.
weer zoiets dat er bij is verzonnen. net als de DRIE wijzen. er staat nergens drie. er waren gewoon wijzen. misschien 2, misschien 30. zoveel verzonnen dingen die helemaal ingeburgerd zijn. Kerst is een feest vol met rare dingen. Advent is daar in tegen wel weer mooi.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 20:36
Raven
Raven is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 18-12-2004 @ 20:32 :
er is geen sprake van een stal. nergens in de bijbel.
weer zoiets dat er bij is verzonnen. net als de DRIE wijzen. er staat nergens drie. er waren gewoon wijzen. misschien 2, misschien 30. zoveel verzonnen dingen die helemaal ingeburgerd zijn. Kerst is een feest vol met rare dingen. Advent is daar in tegen wel weer mooi.
30 is niet te hopen ..
koffie apparaten haden ze toen nog niet

advent is wel weer mooi .. vertel .. wil wel es een intressant geschiedkundig verhaal horen ..
(ik weet alleen dat het de voorloop op kerstmis is )
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 21:02
Verwijderd
Die 3 wijzen komen niet uit de lucht vallen, bij de geboorte van de zonnegod Mithras kwamen er ook 3 wijzen met (jawel) mirre, goud en wierrook
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 21:07
Raven
Raven is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 18-12-2004 @ 21:02 :
Die 3 wijzen komen niet uit de lucht vallen, bij de geboorte van de zonnegod Mithras kwamen er ook 3 wijzen met (jawel) mirre, goud en wierrook
de HER geboorte van de zon da's het (heksen)feest Yule
heb dat verhaal van Mithras opgezocht ...

Mithras is dus idd de zon .. en de kroon van een koning schijnt ook van hem te komen .. moet de zon voorstellen

nooit geweten
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 22:46
Einherjar
Einherjar is offline
Citaat:
Raven schreef op 18-12-2004 @ 20:36 :
30 is niet te hopen ..
koffie apparaten haden ze toen nog niet

advent is wel weer mooi .. vertel .. wil wel es een intressant geschiedkundig verhaal horen ..
(ik weet alleen dat het de voorloop op kerstmis is )
er waren vast nog wel ergens een stel bakken water te verkrijgen voor een goede Kana-wijn

Een interesant geschiedkundig verhaal:

Nog eenmaal na de dood van Constantijn de Grote, heeft het heidendom geprobeerd de macht terug te krijgen. Dat was onder de regering van Julius de Afvallige (361-363 na Chr.) In zijn jeugd scheen hij een overtuigd christen te zijn, maar toen hij eenmaal keizer was, veranderde dat snel. Hij herbouwde de vervallen tempels ter ere van de afgoden en schreef boeken waarin hij de Heere Jezus bespot. Hij dwong de Joden hun tempel te herbouwen die in 70 na Chr. vernield was. Zo probeerde hij de voorzegging van de Heere Jezus in Mattheüs 24:2 "Hier zal niet één steen op den anderen steen gelaten worden, die niet afgebroken zal worden." tot een bespotting te maken. De Heere verhinderde echter deze poging door een aardbeving. Julius stierf tijdens een veldtocht tegen de Perzen.

Heeft niets met Advent of Kerst te maken, dus ik zoek nog maar eens verder. Afgezien van het oude afgezaagde "Maria was uit de stam van Levi", weet ik er even niet zo gauw een ander verhaaltje voor het slapengaan.
Oud 20-12-2004, 11:39
see it
see it is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 14-12-2004 @ 11:39 :

Het verhaal komt bovendien maar twee keer voor en die twee versie's wijken vrij veel van elkaar af. In matheüs komen de wijzen een huis binnen om de gaven te brengen, bovendien wonen Jozef en Maria daar in bethlehem en pas na de kindermoord en de vlucht naar egypte besluiten ze, door de raad van een engel engel, naar nazareth in galilea te gaan.
De verschillen zitten em ook hierin dat Mattheus voor de Joden schreef en anderen weer ergens anders voor. Daardoor legt de ene wat meer nadruk op bepaalde gebeurtenissen dan de ander.
Verder spreekt het elkaar niet tegen want het is heel goed mogelijk dat Jozef en Maria in een huis zijn gaan wonen want om nou 1 jaar in een stal te verblijven...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten