Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-08-2002, 21:58
vempire
vempire is offline
zeker, dat meelopen ergens opslaat.
Toen within temptation bekend werd zijn er opeens meer wicca's gekomen.
Er zijn veel mensen die een jaartje aan wicca doen en er dan mee ophouden. Zie je over een jaar nog wel, of als je ouder bent.
Kijken of je jezelf dan ook nog wicca noemt.

ik was er effe geintereseert, maar het is niks voor mij.
Advertentie
Oud 19-08-2002, 15:54
wicce
wicce is offline
Citaat:
vempire schreef:
wicca word je niet, dat ben je.
Ten eerste moet je basis beginselen van de wicca wel begrijpen.
Wicca heeft goede punten.

Ten tweede vind ik ook, dat de leefdtijd steeds lager gaat liggen.
Lijkt dat mensen meer meelopen.
Ik had tijdje ook aan wicca gedaan.
Maar ben er mee gestopt.

wicca kan je best worden, het is de roeping waarmee je geboren wordt... geef mij nou es 1 goede rede waarom je geen wicca zou kunnen worden??
De leeftijd komt inderdaad steeds lager te liggen, wat ik helemaal niet zo slecht vind aangezien een jonger iemand sneller iets leert dan een ouder iemand...
ik heb mijzelf ook een tijdje gezien als wicca, daar ben ik ook mee gestopt, wicca beviel met niet zo erg als ik gedacht had. waarom ben jij ermee gestopt?
Oud 20-08-2002, 13:07
cyberjoin
cyberjoin is offline
is het waar dat je ingeweid MOET worden,

zo ja, is er een manier van zelf inweiding?
Oud 20-08-2002, 14:13
S
S is offline
Citaat:
cyberjoin schreef:
is het waar dat je ingeweid MOET worden,

zo ja, is er een manier van zelf inweiding?
Ik wil je wel inweiden hoor Willem, voor 500 euro doe ik het al .
Oud 20-08-2002, 14:21
cyberjoin
cyberjoin is offline
jonge sander jij weet neit eens hoe eikel
Oud 20-08-2002, 14:25
S
S is offline
Citaat:
cyberjoin schreef:
jonge sander jij weet neit eens hoe eikel
Nee, idd ik weet neit eens hoe, maar voor 500 euro leer ik het wel even.

Wicca voor dummies
Oud 20-08-2002, 14:27
cyberjoin
cyberjoin is offline
Citaat:
S schreef:

Nee, idd ik weet neit eens hoe, maar voor 500 euro leer ik het wel even.

Wicca voor dummies

ga je moeder pesten....
en wicca voor dummies leer je waarchijnelijk hoe je zout moet strooien..
Oud 20-08-2002, 14:30
S
S is offline
Citaat:
cyberjoin schreef:

ga je moeder pesten....
en wicca voor dummies leer je waarchijnelijk hoe je zout moet strooien..
Huh? Anywayz, neem je nou het aanbod aan?

Anders betover ik je in een dikke pad.
Oud 20-08-2002, 14:33
cyberjoin
cyberjoin is offline
Citaat:
S schreef:

Huh? Anywayz, neem je nou het aanbod aan?

Anders betover ik je in een dikke pad.
volgens de law of three komt alles wat je doet 3 x zo hard trug dus... dan word je een grotere pad
Oud 20-08-2002, 14:34
S
S is offline
Citaat:
cyberjoin schreef:

volgens de law of three komt alles wat je doet 3 x zo hard trug dus... dan word je een grotere pad
Ben ik al .
Oud 20-08-2002, 14:37
cyberjoin
cyberjoin is offline
Citaat:
S schreef:

Ben ik al .
vandaar die lange tong en al die vratten... en dat slijm...
Oud 20-08-2002, 14:41
S
S is offline
Citaat:
cyberjoin schreef:

vandaar die lange tong en al die vratten... en dat slijm...
Nou .

DALIJK STOMPEN HE. HE. STOMPEN JA?!
Oud 20-08-2002, 14:44
cyberjoin
cyberjoin is offline
Citaat:
S schreef:

Nou .

DALIJK STOMPEN HE. HE. STOMPEN JA?!
ai....
eeehm.... heb ik al gezegt hoe een goede vriend jij bent van mij
Oud 20-08-2002, 16:00
vempire
vempire is offline
Citaat:
wicce schreef:

wicca kan je best worden, het is de roeping waarmee je geboren wordt... geef mij nou es 1 goede rede waarom je geen wicca zou kunnen worden??
De leeftijd komt inderdaad steeds lager te liggen, wat ik helemaal niet zo slecht vind aangezien een jonger iemand sneller iets leert dan een ouder iemand...
ik heb mijzelf ook een tijdje gezien als wicca, daar ben ik ook mee gestopt, wicca beviel met niet zo erg als ik gedacht had. waarom ben jij ermee gestopt?
Te weinig tijd en ik vond een ander interessant geloof. Wat ook een beetje met wicca te maken hebt. (zoals runen, goden etc)
Oud 20-08-2002, 17:03
S
S is offline
Citaat:
cyberjoin schreef:

ai....
eeehm.... heb ik al gezegt hoe een goede vriend jij bent van mij
Eeh... Ja. Zeker.
Oud 20-08-2002, 18:11
Tio
Tio is offline
Nog even over die droom met die bliksemschichten erin. Ik heb ooit eens gelezen/gehoord dat als je geest iets heel erg hard geloofd, je lichaam reageert. Even een voorbeeld (trouwens wel uit een boek, maar dat boeit niet) Daarin werd iemand vermoord, doordat zij met een mes in haar hart werd gestoken. Het zwaard was echter net als zo'n kermis ding, waarbij het lemmet in het heft verdwijnt, maar omdat die dame dacht dat ze echt was vermoord, ging ze idd wel dood.
Volgens mij is dat met jouw droom net zo, je hersens denken dat je echt stroom in je vingers hebt gehad, en daardoor reageert je lichaam met brandwonden.
Oud 25-08-2002, 13:53
Verwijderd
Ik heb niet alles gelezen, maar me ff geconcentreerd op de vraag die gesteld werd: hoe moet je beginnen met wicca...

dus ik ben ff gaan zoeken en dit vond ik. Het is een stukje van de heksenschool (is wel te vinden via heksen.pagina.nl en gaat verder nadat je een klein ritueeltje heb gedaan om je voor te stellen aan de goden... maar dat kon ik niet vinden

Citaat:
Maar hoe nu verder.

Misschien vraag je je af, "Goed, ik heb nu kennis gemaakt met de Goden, ben ik nu al een heks? " In feite zou je kunnen zeggen dat je nu al een heks bent, ook al heb je nog nooit met magie gewerkt of waargezegd.
Maar natuurlijk kan ik me je hunkering naar kennis levendig voorstellen.
In De Opdracht van de Godin staat geschreven: "Jullie die alle toverij willen leren, maar haar diepste geheim nog niet kent, Aan jullie zal Ik de dingen leren die nog onbekend zijn." Dat betekent echt niet dat je letterlijk door Haar onderwezen word, dat je naar een soort toverschool gaat of zo, maar je zou alle dingen op je pad waar je kennis uit kan putten, kunnen zien als onderwezen worden door Haar. (Zo ook dit boekje).
Wat ook heel belangrijk is, is dat je je geloof uitdraagt, Dat kan soms heel moeilijk zijn, omdat mensen uit je omgeving (ouders, partner, huisgenoten), er soms niks van moeten weten, of zelfs er misschien bang voor zijn, omdat ze niet weten wat het is. Maar dat betekent niet dat je, als je vroeger niet zo netjes je afval scheidde, je daar opeens overdreven streng in zou moeten zijn. Te grote veranderingen werken beangstigend op de mensen om je heen, ze gaan dan denken dat je in een sekte terecht bent gekomen, of ze gaan zich andere vreemde dingen in hun hoofd halen. Je hoeft je ook niet te gaan behangen met pentagrammen en andere magische of occulte tekens, of je bijvoorbeeld helemaal in het zwart te kleden omdat je weet dat veel heksen dat doen. Je moet de dingen inpassen in je gewone manier van doen.
Wat je bijvoorbeeld wel kan doen is, op een kamer, waar niet veel andere mensen komen (bijvoorbeeld je slaapkamer) een klein altaar op te zetten ter ere van de Goden. Dit hoeft echt niet zo ingewikkeld te zijn zoals in veel boeken geschreven staat, en je hoeft er eigenlijk niets meer op te zetten dan een paar kaarsen, wierook, een beeldje of tekening van de Godin, en bijvoorbeeld symbolen voor de vier elementen. Een traditioneel altaar met een pentakel (ronde schijf met pentagram erop) of Athame (ritueel heksenmes) een kelk, en een ketel hoeft echt niet perse. In mijn beginperiode zag mijn altaar er als volgt uit.

Het was een klein houten onderschuiftafeltje, waar een zwart kleed op lag. Er stonden twee kaarsen op (één voor de Godin, en één voor de God). Verder lag er een wierookouder op met een kegeltje wierook, een tekening van de Godin die ik zelf gemaakt had, een kommetje zout, (symbool voor het element Aarde) een vaasje met een bloem (symbool voor het element water), een waxine lichtje (voor het element Vuur) en er stond al wierook, die symbool staat voor het element Lucht.

Wat ook heel belangrijk is, is dat je je kennis over esoterische dingen vergroot.
Dit kun je doen door boeken te lezen, cursussen te volgen, of van andere mensen te leren. In de bibliotheek zijn talloze boeken te vinden over tarot, natuurlijk genezen, aromatherapie, pendelen, natuurmagie, en dergelijke.
In die zelfde bibliotheek kun je ook boeken over hekserij vinden, zodat je je kennis op het gebied van wicca kunt vergroten, en waarin je de dingen waarvan ik zeg dat je die ook in andere boeken kunt lezen, in kunt vinden.
Ook is het belangrijk om contact met andere heksen te onderhouden, zodat je kunt praten over de dingen die je misschien niet zo goed snapt, om ervaringen uit te wisselen, en om later misschien bepaalde feesten mee samen te gaan vieren. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor Allereerst is er Internet, waar veel heksen actief zijn, daarnaast kun je een oproep zetten in tijdschriften in de rubriek pennen, om met andere heksen in contact te komen. Daarnaast bestaan er ook zogenaamde "heksencafé's" waar je andere heksen kunt ontmeten.

Natuurlijk "vier" je als heks de Vollemaans feesten (esbat), waarvan er in één jaar twaalf of dertien gaan. "vieren" is echter soms heel moeilijk, vooral voor solitaire heksen die huisgenoten hebben. Het gaat er dan ook niet om dat je die nacht bijvoorbeeld niet hoeft te werken, of 's nachts in je tuin een ritueel doet, (is wel gangbaar), maar dat je er wel bewust stil bij staat.

Ik heb een hele tijd bij mensen in huis gewoond die geen begrip konden opbrengen voor wicca, en het zeker niet waardeerde dat ik 's nachts in de tuin één of ander ritueel deed. Toch stond ik er wel bij stil om iets speciaals te doen die nacht.
Meestal deed ik op mijn kamer een klein ritueeltje, dat is natuurlijk lang niet zo krachtig als dat je het bijvoorbeeld buiten kan doen, of onder begeleiding van muziek of zo. Ik stak dan een extra zilverkleurige kaars aan op mijn altaar, en liep met mijn kaars in de hand door mijn kamer. Dan zei ik "vanavond wijd ik aan de esbat, laat de kracht van de Maan mij kracht geven om de "dode" tijd door te komen".
Daarna, deed ik meestal een meditatie oefening, legde ik de tarot, of scheef ik een gedicht ter ere van de Godin.

Naast de esbats vieren heksen ook de acht sabbats, de feesten die de overgang van de seizoenen aangeven.
De feesten worden meestal aan de vooravond van de gegeven data gevierd.

Samhain (spreek uit 'Sauwin'), ook wel Hallowe'en,
November-avond, 31 Oktober.
Yule (spreek uit Joël) Midwinter 21 december
Imbolc (spreek uit 'Immolc'), ook wel Brigid,
Februari-avond, 1 Februari.
Lentefeest 21 Maart
Beltane (spreek uit 'Belteen'), ook wel Walpurgis,
Mei-avond, 30 April.
Litha (spreek uit Liethaa) ook wel, Midzomer 21 junie
Lughnasadh (spreek uit 'Loenese'), ook wel Lammas, Augustus-avond, 1 Augustus.
Mabon (spreek uit Meebun) ook wel herfstfeest 21 september

De jaarfeesten kun je indelen in twee groepen van 4. Waarvan de 1e groep de landbouwfeesten zijn, namelijk; Midwinter, Lentefeest, Midzomer, herfstfeest. Deze feesten worden zo ongeveer in alle landen gevierd.
De 2e groep zijn de feesten die ontleend zijn aan de Keltische jaarfeesten, die onder andere door de druïden werden gevierd.

Hoe worden jaarfeesten gevierd.
Sommige heksen vieren de jaarfeesten samen met andere heksen. Andere heksen vieren het gewoon thuis in hun eentje. Naast de plechtigheden die op jaarfeesten gebeuren, zoals rituelen, is er op de jaarfeesten ook ruimte om gezellig met elkaar te praten en eventueel ervaringen uit te wisselen.
Als je (nog) niet in een groep zit, of niet met andere heksen de jaarfeesten kan vieren, word het soms heel lastig om de feesten te vieren. Toch hoef je écht niet in je eentje rituelen uit te gaan voeren. Je kunt de jaarfeesten ook op een heleboel andere manieren "vieren" of er een andere invulling aan geven. Sommige heksen willen echt dolgraag rituelen uitvoeren, maar hebben niet de beschikking over een rustige plek waar dat kan, of er zijn andere redenen waarom ze dat niet kunnen.
Andere heksen zijn niet in de gelegenheid om jaarfeesten 's avonds of 's nachts te vieren, en weer anderen moeten die nacht misschien wel werken. Kortom tijd maken of een plaats vinden waar je je jaarfeesten kunt vieren kan erg ingewikkeld zijn. Maar je kunt ook op hele andere manieren stil staan bij de jaarfeesten. Hieronder enkele tips.

1. Jaarfeesten hoef je echt niet perse 's nachts te vieren, als je bijvoorbeeld 's nachts moet werken, kun je ook je plechtigheden de middag ervoor doen.
2. Als je helemaal niet in de gelegenheid bent om plechtigheden of rituelen uit te voeren, besteed dan extra aandacht aan het eten, zoals je ook bij andere feesten zal doen. Bijvoorbeeld door een keer vegetarisch of biologisch te koken. Bij een oogstfeest kun je bijvoorbeeld zelf broodjes bakken om mee te nemen als lunch.
3. Je kunt het bos in gaan of een park bij je in de buurt, en daar een heel simpel ritueel uitvoeren. Je hoeft daar echt niet in een gewaad te staan of een cirkel te trekken, maar je kunt wel met je rug tegen een boom gaan zitten, of een meditatie oefening doen.
4. Stel nou dat je de hele dag moet werken, en 's avonds heb je ook geen tijd om iets speciaals te doen, dan kun je jezelf bijvoorbeeld een sieraad aankopen dat je dan alleen maar tijdens jaarfeesten draagt. Dit hoeft niet beslist een pentagram te zijn of een ander occult symbool, het kan ook gewoon een ketting of armband zijn die je gewoon bijzonder mooi vind.
5. Stel nou dat je tijdens een jaarfeest niet thuis bent, maar bijvoorbeeld met vakantie in een hotel, of bij kennissen gaat logeren. Dan kun je altijd wel een waxinelichtje meenemen, en het 's avonds aansteken, en een meditatieoefening doen.

Kortom, als je maar creatief bent, kun je altijd wel een manier vinden om aandacht aan de jaarfeesten te besteden. Toch kan het ook wel eens gebeuren dat je écht niet in de gelegenheid bent om de jaarfeesten te vieren. Dan moet je jezelf niet schuldig voelen. Immers het is niet een wét dat je de jaarfeesten moet vieren, en de Goden weten het ook wel als je écht niet in de gelegenheid bent om er op een speciale manier iets aan te doen. Het enige dat je dan nog kan doen is 's avonds in bed visualiseren dat je het jaarfeest viert.

Problematiek thuis en de jaarfeesten.
Natuurlijk betekent dat jij heks bent niet, dat je hele familie, je ouders waarbij je woont, ook heks worden. En als zij al een andere religie of godsdienst aanhangen, kan dat soms voor problemen zorgen. Vaak word er vanuit de familie niet geaccepteerd dat jij anders over bepaalde geloofskwesties denkt, dat je andere feesten viert, en dat je hen niet volgt in hun geloof. Vooral dan is het moeilijk om openlijk de jaarfeesten te vieren, en rituelen uitvoeren is dan meestal helemaal uitgesloten.
Toch is er wel een manier te bedenken waarop je voor jezelf wel een creatieve invulling kunt geven aan de jaarfeesten, en die voor anderen niet opvalt, namelijk, Veel christelijke of nationale feestdagen worden nét iets eerder, of nét iets later dan onze jaarfeesten gevierd. Als je bijvoorbeeld bij je ouders in huis woont die christen zijn, kun je het jaarfeest vervroegen, of verlaten naar deze datum. Zo kun je wel gezellig met de hele familie de feestdagen vieren, terwijl jij er voor je zelf een iets andere betekenis aan geeft. Bovendien is het veel gezelliger om samen feest te vieren, en het geeft dan niet, dat het voor ieder apart een andere inhoud heeft.

Voorbeelden:
Samhain .) Allerzielen (kath.) of Laatste zondag van het kerkelijk jaar (prot.)
Yule -> Kerstmis
Lentefeest -> Pasen
Beltane -> Koninginnedag (evt dag van de Arbeid)
Litha -> Pinksteren

Op deze manier kun je toch al aan vijf jaarfeesten een invulling geven, De andere jaarfeesten kun je invulling geven zoals hierboven al beschreven.
Esbats vieren in de directe omgeving van "niet heksen" is moeilijker, vooral omdat het er veel zijn. Maar esbats vier je op een hele andee manier dan de jaarfeesten. Niet zo uitgebreid, en meestal niet met een groep, tenzij je in een coven zit. Op de Esbat, is er tijd om te divineren (orakelen, waarzeggen), magie te bedrijven, of een gunst te vragen aan de Godin. Een esbat hoeft ook geen hele dag in beslag te nemen, en er zijn ook heksen die geen esbats vieren.
Omdat de esbat toch enigszins gekoppeld is aan de menstruatieperiode (ongesteldheid) van de vrouw, en oorspronkelijk werd de volle maan ook gezien als de Godin die ongesteld was, kan ik me voorstellen dat vooral mannelijke heksen, hier geen boodschap aan hebben, en de esbats niet vieren. Juist als je ongesteld bent, verlies je een hoop energie, en is zo'n esbat een prima gelegenheid om jezelf weer opnieuw op te laden, en als man heb je daar natuurlijk geen last van.

Jezelf vullen met maankracht (opladen)

Natuurlijk is het het beste als je dit buiten uitvoert op een heldere nacht, waneer de maan vol is. Deze methode kan je echter ook binnenshuis uitvoeren, maar het effect zal wat minder zijn. Er zijn nog krachtigere manieren om je op te laden, maar die zijn voor iedereen verschillend, en die moet je al lerende zelf ontdekken.

Je hebt nodig:
1 kom met water (liefst bronwater zonder koolzuur, maar kraanwater mag ook)
2 druppels etherische eucalyptus olie (flesjes zijn te koop bij natuur en new age winkels

Ø Ga zodanig staan zodat je met je gezicht recht naar de maan staat. (als je binnen werkt, ga dan eerst buiten kijken waar de maan staat, en ga binnen met je gezicht die kant op staan.)
Ø Zet nu de kom met water een meter voor je (liefst in het maanlicht)
Ø Strek je armen uit naar de maan, en strek je helemaal uit, Denk erbij dat je de maan wilt pakken.
Ø Daarbij zeg je de volgende woorden:
Ik roep aan,
De kracht
Van de heldere Maan.
Oh vrouwe van de maan,
Godin met vele namen,
Maagd, Moeder, Wijze,
Ik roep u aan.
Ø Giet nu twee druppels in de schaal met water,
Ø Til nu voorzichtig de kom op en bied hem aan de Maan. probeer het in het maanlicht te houden* (doe maar alsof je een koekje presenteert)
Ø Daarbij zeg je:
Met alle eerbied vraag ik u,
Dit water te zegenen,
Met alle eerbied
Voor Uw macht,
Raak aan met uw stralen,
En vul dit water met
een beetje
Van Uw kracht.
Ø Vervolgens schep je met je hand wat water, en duw dit tegen je derde oog (midden op je voorhoofd) zorg dat het niet in je ogen komt.
Ø Daarbij zeg je het volgende:
Heilig water,
Geschenk van de Godin,
Kracht van de Maan,
Vervul mij van nieuwe kracht.
Ø Sluit nu heel even je ogen, en beeld je in dat een heldere manestraal precies op je derde oog schijnt, en een stroom van nieuwe energie je lichaam binnenkomt.
Ø Doe je ogen weer open,
Ø Als je buiten bent, giet je het overige water uit over de Aarde.
Daarbij zeg je:
Grote Godin, vrouwe van de Maan, Ik dank u voor de nieuwe kracht die U me gegeven hebt Alles komt uit uw hand, en omdat Alles tot uw handen zal wederkeren, Offer ik mijn overvloed aan de Aarde.
Ø Als je Binnen bent, zeg je:
Grote Godin, Vrouwe van de Maan, Ik dank u voor de nieuwe kracht die U me gaf. (na afloop kun je het water door de wc spoelen)
Ø Maak een buiging naar de Maan.
Ø Einde,

Andere manieren van jezelf aan de maankracht opladen, kunnen worden gedaan met (zilverkleurige) kaarsen, of op nog andere manieren die in talloze boeken staan beschreven.
Andere dingen die je op een esbat kunt doen, zijn: meditatie, innerlijke reizen (visualisatie) En alles wat je zelf op een esbat wilt doen.
Er zijn geen regels over wát je precies op een esbat moet doen, maar dingen als voorspellen en meditatie zijn wel gangbaar.
Oud 07-03-2004, 22:05
cyberjoin
cyberjoin is offline
Citaat:
vempire schreef op 18-08-2002 @ 22:58:
zeker, dat meelopen ergens opslaat.
Toen within temptation bekend werd zijn er opeens meer wicca's gekomen.
Er zijn veel mensen die een jaartje aan wicca doen en er dan mee ophouden. Zie je over een jaar nog wel, of als je ouder bent.
Kijken of je jezelf dan ook nog wicca noemt.

ik was er effe geintereseert, maar het is niks voor mij.
tja, we zijn al weer 2 jaar verder
en het interesseert me nog steeds
je zin is even mongolisch als
Toen er meer hiphopartiesten kwamen,
kwamen er meer hip hop aanhangers..
goh.. wat raar?
ten 1e
within temptation, heeft zover ik weet,
en ik heb met andere (even geintereseert 2 JAAR LANGE meelopers) mensen gepraat die vinden dat within temptation geen ene fuck met je eigen mening voor wicca had te maken
en je eigen intresse
en ik weet niet waarom het je zo erg boeit dat er misschien wel mensen waren die meeliepen.

k vind within temptation gebruiken als bewijs , een slappe boelshit rede.

het zou misschien ook wel kunnen dat ergens een bom valt en dat ineens bijna iedereen moslim word.
heeft geen fuck met elkaar te maken, toch?
fout voorbeeld..

nieuwe soort eminem komt en iedereen word jahova,
gewoon toeval..!
GOED VOORBEELD
Oud 07-03-2004, 22:09
Verwijderd
Ik denk niet dat je daar 2 jaar later nog reactie op zult krijgen.
Oud 08-03-2004, 07:44
Tio
Tio is offline
Ach, opzich wil ik me nog wel even aan een reactie wagen.

Ik denk dat onze "upper" (om het zo maar even uit te drukken) gedeeltelijk gelijk, en gedeeltelijk ongelijk heeft.
Ik ben het met hem eens, als hij stelt, dat een toename van Wicca nou niet echt samenhangt met de populariteit van Within Temptation. Hoewel hier natuurlijk wel een zwak verband kan worden gezien, denk ik niet, dat WT écht iets te maken heeft met de toegenomen aanttrekkingskracht van Wicca.

Aan de andere kant denk ik zeker dat een groot gedeelte van de zogenaamde Wicca's wel degelijk als "meeloper" geclassificeerd kan worden. Dat hang echter wel af, van de definitie van Wicca die je hanteert. Op dit moment, zouden dat er twee kunnen zijn.
De eerste, en die heeft mijn voorkeur, is die van de "echte" Wicca. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Gardnerian Wicca. Hoewel ik hier niet zo heel veel vanaf weet, denk ik toch genoeg kennis te hebben, om deze te mogen onderscheiden van de tweede vorm.
Deze tweede vorm van Wicca, die ik als "meeloperig" beschouw, is het meer vrijere Wicca, waardoor iedereen zo wordt aangetrokken. De immer tolerante vorm waarin "alles goed is, zolang jij er goed bij voelt." Voor mij is dat geen Wicca meer, maar een soort eclectische vorm van hekserij, hoewel ik eigenlijk denk, dat het zelfs meer consumptief is, dan eclectisch.

En inderdaad, ik heb het gevoel dat onder bepaalde groepen jongeren Wicca niets meer is dan een modeverschijnsel. Velen storten zich er in, zonder zich te documenteren, doen in het wilde weg rituelen, denken niet na, en schreeuwen tegen de hele wereld dat ze Wicca zijn. Ik vind het leuk dat zovelen zich in het "mystieke" storten, maar zou het prettig vinden, als ze zichzelf niet gelijk allemaal onder de noemer van "Wicca" zouden gooien.
Het valt me gewoon op, dat vooral in de alternatievere hoek, veel mensen ook gewoon maar mee gaan doen, omdat hun vrienden het doen. Bijna alsof ze bang zijn er anders niet meer bij te horen oid. Veel van deze mensen weten niet echt waar ze mee bezig zijn, maar dat maakt ze ook niet uit, aangezien ze zelf het gevoel hebben dat wel te weten.
En ja, ik denk dus inderdaad dat er van velen die zich er zo ingestort hebben, er uiteindelijk weinig zullen overblijven. Waarbij ik niet zeg, dat ze het allemaal meteen zullen laten vallen. Eerder hoop ik, dat de meeste Wicca's op een gegeven moment zullen beseffen, dat dat waar ze mee bezig zijn geen Wicca heet, maar meer een manier van spiritueel shoppen is. En zodra ze dat doorhebben, kunnen ze dat wat duurzamer en doordachter gaan doen, en vinden ze misschien iets, waar ze wel hun leven mee door willen gaan.
Oud 08-03-2004, 09:37
Verwijderd
Citaat:
Tio schreef op 08-03-2004 @ 08:44:
Aan de andere kant denk ik zeker dat een groot gedeelte van de zogenaamde Wicca's wel degelijk als "meeloper" geclassificeerd kan worden. Dat hang echter wel af, van de definitie van Wicca die je hanteert. Op dit moment, zouden dat er twee kunnen zijn.
De eerste, en die heeft mijn voorkeur, is die van de "echte" Wicca. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Gardnerian Wicca. Hoewel ik hier niet zo heel veel vanaf weet, denk ik toch genoeg kennis te hebben, om deze te mogen onderscheiden van de tweede vorm.
Deze tweede vorm van Wicca, die ik als "meeloperig" beschouw, is het meer vrijere Wicca, waardoor iedereen zo wordt aangetrokken. De immer tolerante vorm waarin "alles goed is, zolang jij er goed bij voelt." Voor mij is dat geen Wicca meer, maar een soort eclectische vorm van hekserij, hoewel ik eigenlijk denk, dat het zelfs meer consumptief is, dan eclectisch.
Hmmm... De vrijere vorm van wicca die jij nu aanhaalt is hekserij op zich. Wicca is daar een stroming in. Er zijn veel soorten heksen, maar het probleem is dat iemand hiermee meteen wicca associeert. Velen roepen dat ze wicca zijn, maar slechts enkelen zijn het echt, omdat ze gewoon geen idee hebben wat het inhoudt. Eclectisch is trouwens niet echt doen waar je zelf zin in hebt, maar eerder beïnvloed worden door verschillende stromingen en daarmee je eigen waarheid vinden. Als ik het duidelijk omschrijf. Zo word ik bijvoorbeeld sterk beïnvloed door het sjamanisme.
Daarbij verliezen velen uit het oog waar het eigenlijk om gaat: het is een geloof, een natuurreligie, een levensvisie en die magie, spirituele dingen, tarot, divinatie, kruiden,... komt op de 2e plaats. Ik denk dat sommigen zich dat niet realiseren en zich heks noemen zodra ze een tarot-legging hebben gedaan of een ritueel van internet hebben geplukt.

En je vergeet de populariteit van hekserij tegenwoordig aan te halen Harry Potter, Charmed, Buffy,...
Oud 08-03-2004, 12:25
Sadistik_Fukk
Sadistik_Fukk is offline
Koop het boek 'Moderne heksen' van Claudia van der Sluis.

Staat alles in wat je erover wilt weten.
Oud 08-03-2004, 13:26
Tio
Tio is offline
Citaat:
Mutant schreef op 08-03-2004 @ 10:37:
Hmmm... De vrijere vorm van wicca die jij nu aanhaalt is hekserij op zich. Wicca is daar een stroming in. Er zijn veel soorten heksen, maar het probleem is dat iemand hiermee meteen wicca associeert. Velen roepen dat ze wicca zijn, maar slechts enkelen zijn het echt, omdat ze gewoon geen idee hebben wat het inhoudt.

Daar heb je gelijk in, en daar ben ik me ook van bewust. Echter, als een grote groep mensen dat gedrag vertoont, en zich als Wicca classificeert, dan noem ik dat gemakshalve ook maar Wicca. Immers, zij vinden zelf dat ze zo heten, dus wie ben ik om dat aan te vechten. Daarom schrijf ik dan ook van de twee Wicca's. Het eerste, echte Wicca. En het tweede Wicca, wat onlangs is ontstaan, toen grote groepen (jonge) eclectische heksen zichzelf zo gingen noemen.

Citaat:
Eclectisch is trouwens niet echt doen waar je zelf zin in hebt, maar eerder beïnvloed worden door verschillende stromingen en daarmee je eigen waarheid vinden. Als ik het duidelijk omschrijf. Zo word ik bijvoorbeeld sterk beïnvloed door het sjamanisme.
Daarbij verliezen velen uit het oog waar het eigenlijk om gaat: het is een geloof, een natuurreligie, een levensvisie en die magie, spirituele dingen, tarot, divinatie, kruiden,... komt op de 2e plaats. Ik denk dat sommigen zich dat niet realiseren en zich heks noemen zodra ze een tarot-legging hebben gedaan of een ritueel van internet hebben geplukt.

En je vergeet de populariteit van hekserij tegenwoordig aan te halen Harry Potter, Charmed, Buffy,...
Ook daarover ben ik het met je eens. Daarom noemde ik het al zijdelings "consumptief" ipv eclectisch. Ik zie deze huidige vorm ookwel als een soort consumptief spiritualisme. Vanalles wordt uit allerlei stromingen gerukt, uit de context gehaald, en in een persoonlijke eigen religie geplaatst. Alles mag nu blijkbaar, zelfs systemen die elkaar in hun originele context tegenspreken, kunnen nu onder het persoonlijk geloof van één persoon vallen.
Verder natuurlijk ook het laatste, mensen worden nu vooral aangetrokken door de effecten en resultaten, dan door de hele levenswijze en manier van spiritueel denken. En dat is jammer. Maargoed, ik denk niet dat die manier van werken duurzaam is, en dat het uiteindelijk allemaal uit zichzelf zal uitdoven.

Daarom noem ik mezelf ook geen heks, of wat dan ook. Ik conformeer niet aan een stroming, dus ik plak mezelf ook dat etiket niet op. Verder interesseer ik me wel voor veel dingen, maar aarzel ik met het zelf toepassen ervan, laat staan dat ik dingen half om half uit religies ga halen, om ze te combineren met andere dingen.

Behalve die series denk ik ook, dat een groot deel "serieuzere" literatuur daar ook schuldig aan is. Boeken met titels die neerkomen op "Wicca voor beginners" helpen ook niet echt. Daarin wordt geen andere norm gesteld dan "doe wat je zelf denkt dat goed is, verder zijn er geen regels". Ook wordt daar alles inderdaad uitgelegd alsware het eclectische hekserij, ipv Wicca.
Het jammere is, dat juist deze boeken bij het grote publiek belanden, en niet de moeilijkere boeken, die naar mijn mening ook wat waarheidsgetrouwer zijn.
Oud 08-03-2004, 16:18
Verwijderd

Ook daarover ben ik het met je eens. Daarom noemde ik het al zijdelings "consumptief" ipv eclectisch. Ik zie deze huidige vorm ookwel als een soort consumptief spiritualisme. Vanalles wordt uit allerlei stromingen gerukt, uit de context gehaald, en in een persoonlijke eigen religie geplaatst. Alles mag nu blijkbaar, zelfs systemen die elkaar in hun originele context tegenspreken, kunnen nu onder het persoonlijk geloof van één persoon vallen.
Verder natuurlijk ook het laatste, mensen worden nu vooral aangetrokken door de effecten en resultaten, dan door de hele levenswijze en manier van spiritueel denken. En dat is jammer. Maargoed, ik denk niet dat die manier van werken duurzaam is, en dat het uiteindelijk allemaal uit zichzelf zal uitdoven.

Ben ik wel vrij zeker van, op een gegeven moment verliest het zijn charme en zeker als blijkt dat die liefdesspreuken niet werken en de demonen en bliksembollen niet uit de lucht komen vallen .

Daarom noem ik mezelf ook geen heks, of wat dan ook. Ik conformeer niet aan een stroming, dus ik plak mezelf ook dat etiket niet op. Verder interesseer ik me wel voor veel dingen, maar aarzel ik met het zelf toepassen ervan, laat staan dat ik dingen half om half uit religies ga halen, om ze te combineren met andere dingen.
Misschien is dat niet zo fout... Vele religies zitten vastgeroest in bepaalde denkbeelden, het is misschien eens goed dat mensen voor zichzelf denken en bepalen wat ze er wel of niet goed aan vinden . Ik heb zelf ooit mijn eigen godsdienst gemaakt . Het dwingt je wel tot oriëntatie en interesse en veel lezen over de andere godsdiensten...

Behalve die series denk ik ook, dat een groot deel "serieuzere" literatuur daar ook schuldig aan is. Boeken met titels die neerkomen op "Wicca voor beginners" helpen ook niet echt. Daarin wordt geen andere norm gesteld dan "doe wat je zelf denkt dat goed is, verder zijn er geen regels". Ook wordt daar alles inderdaad uitgelegd alsware het eclectische hekserij, ipv Wicca.
Het jammere is, dat juist deze boeken bij het grote publiek belanden, en niet de moeilijkere boeken, die naar mijn mening ook wat waarheidsgetrouwer zijn.

Is ook waar. Er zijn een boeken die heb gelezen waarvan ik echt dacht van kom op zeg. Dat is een voordeel bij het ouder zijn en erin geïnteresseerd zijn: dan stort je je niet halsoverkop in zoiets, maar ga je de dingen sceptisch bekijken en geloof je niet meteen alles wat ze je voorschotelen. Niet dat ouderen niet zich halsoverkop in iets kunnen storten .
Oud 08-03-2004, 16:35
Tio
Tio is offline
Citaat:
Mutant schreef op 08-03-2004 @ 17:18:

Ben ik wel vrij zeker van, op een gegeven moment verliest het zijn charme en zeker als blijkt dat die liefdesspreuken niet werken en de demonen en bliksembollen niet uit de lucht komen vallen .

Inderdaad. Evenzo, als men maar met een bepaalde blik naar de wereld kijkt, is het mogelijk toch de effecten van allerlei "magisch" gedrag te bespeuren. Zelf zie ik dit vaak terug in allerlei vragen over de Wet van Drie. Als men eenmaal gewend is om conform de Wet te denken, is het mogelijk om in alles een gevolg van de Wet te zien, en dit aan allerlei dingen te verbinden.
Met "magie" net zo. Hoewel het in het geval van bliksembollen en demonen natuurlijk wat moeilijker vol te houden is, is het met abstracte zaken zeer zeker mogelijk vanalles in een verband te plaatsen, zodat het lijkt alsof het een magische creatie van je is.

Citaat:
Misschien is dat niet zo fout... Vele religies zitten vastgeroest in bepaalde denkbeelden, het is misschien eens goed dat mensen voor zichzelf denken en bepalen wat ze er wel of niet goed aan vinden . Ik heb zelf ooit mijn eigen godsdienst gemaakt . Het dwingt je wel tot oriëntatie en interesse en veel lezen over de andere godsdiensten...
Natuurlijk zitten veel religies vastgeroest in een dogmatisch denken. Aan de andere kant bespeur ik dat nu soms ook bij Wicca's, waarbij het grootste dogma het "doe wat goed voelt, want dan zal het ook wel goed zijn" idee is.
Maargoed, hoewel het op die manier bekijken van gevestigde religies opzich niet erg is, stoor ik me toch aan de manier, waarop dingen uit hun context worden gelicht, om vervolgens in het plaatje van de eclecticus te vallen.
Een klein voorbeeldje daarvan, is bijvoorbeeld Keltisch knopenwerk. Erg leuk om naar te kijken, maar het is nog maar de vraag of de vroegere Kelten het inderdaad op die manier gebruikten. Toch zijn veel mensen daar heilig van overtuigd.
Evenzo met het gebruik van bijv. allerlei godheden uit andere religies. Erg leuk, en misschien an sich niet fout, maar de redenen achter de keuze van een bepaalde godheid zijn vaak erg oppervlakkig. Daarboven worden natuurlijk allerlei mythische figuren uit hun originele context gehaald, en dat levert niet altijd even mooie resultaten op.

Citaat:
Is ook waar. Er zijn een boeken die heb gelezen waarvan ik echt dacht van kom op zeg. Dat is een voordeel bij het ouder zijn en erin geïnteresseerd zijn: dan stort je je niet halsoverkop in zoiets, maar ga je de dingen sceptisch bekijken en geloof je niet meteen alles wat ze je voorschotelen. Niet dat ouderen niet zich halsoverkop in iets kunnen storten .
Ik moet bekennen dat ik me eerst ook zo halsoverkop op Wicca heb gestort. Al snel remde ik mezelf echter af, en ik ben toen helemaal overnieuw begonnen, maar nu in een wat doordachter tempo.
Maargoed, er zijn ook wat diepgaandere boeken, geloof ik. Zo liggen er bij het boekwinkeltje hier in Zwolle bijvoorbeeld nog een Wiccan Bible, en een boek over The Golden Dawn. Ik heb beiden ingekeken, en moet zeggen dat ze me een stuk serieuzer overkomen dan die kleine boekjes, waarin Wicca wordt neergezet als een leuke hobby voor pubers.
Helaas blijven dat soort boeken vaker ongelezen, simpelweg omdat ze moeilijker, maar vooral ook duurder zijn dan de wat makkelijker lectuur. Om diezelfde reden koop ik het ook niet, ondanks dat ik het interessant vind. Ik hoop dan ook, dat de wat betere boeken eens in de biblotheek terecht komen, maar daar blijft het vooralsnog bedroevend leeg.
Oud 08-03-2004, 16:44
Verwijderd
Inderdaad. Evenzo, als men maar met een bepaalde blik naar de wereld kijkt, is het mogelijk toch de effecten van allerlei "magisch" gedrag te bespeuren. Zelf zie ik dit vaak terug in allerlei vragen over de Wet van Drie. Als men eenmaal gewend is om conform de Wet te denken, is het mogelijk om in alles een gevolg van de Wet te zien, en dit aan allerlei dingen te verbinden.
Maar het zal niet zijn wat ze ervan verwachten.

Citaat:
Maargoed, er zijn ook wat diepgaandere boeken, geloof ik. Zo liggen er bij het boekwinkeltje hier in Zwolle bijvoorbeeld nog een Wiccan Bible, en een boek over The Golden Dawn. Ik heb beiden ingekeken, en moet zeggen dat ze me een stuk serieuzer overkomen dan die kleine boekjes, waarin Wicca wordt neergezet als een leuke hobby voor pubers.
Helaas blijven dat soort boeken vaker ongelezen, simpelweg omdat ze moeilijker, maar vooral ook duurder zijn dan de wat makkelijker lectuur. Om diezelfde reden koop ik het ook niet, ondanks dat ik het interessant vind. Ik hoop dan ook, dat de wat betere boeken eens in de biblotheek terecht komen, maar daar blijft het vooralsnog bedroevend leeg.
Ik ben eerst op internet gaan speuren, heb daar enorm veel gelezen, ben met oudere, wijze heksen in contact gekomen die er al jaren mee bezig zijn. Daarna ben ik gaan lezen, dus de makkelijke boekjes hadden sowieso al weinig aantrekkingskracht voor me. Als je langs de oppervlakkige sites heenkijkt, vind je een heleboel diepgaande informatie . Ben wel blij dat ik eerst heb rondgekeken en daarna pas ben gaan verdiepen, anders had ik me ook halsoverkop in iets gestort en dat was misschien verkeerd afgelopen (afkeer, terwijl het toch iets moois is). Maar goed, de interesse zat er dan ook wel jaren en ik was er al heel lang mee bezig.
Oud 11-03-2004, 16:21
steefos
steefos is offline
Citaat:
vempire schreef op 18-08-2002 @ 21:46:
wicca word je niet, dat ben je.
Ten eerste moet je basis beginselen van de wicca wel begrijpen.
Wicca heeft goede punten.

Ten tweede vind ik ook, dat de leefdtijd steeds lager gaat liggen.
Lijkt dat mensen meer meelopen.
Ik had tijdje ook aan wicca gedaan.
Maar ben er mee gestopt.
Volgesmij klopt bovenstaand verhaal niet helemaal, als jij zegt dat je het vanaf beginsaan bent kun je er moeilijk mee stoppen lijkt mij.

Om wicca te worden moet je beginnen met veel lezen, daarna langzaam opbouwen. boeken waar ik veel aan gehad heb zijn Het nieuw groot hekesenboek en het heksenboek van Lauri Cabot, je kunt ook gewoon op internet zoeken maar je moet uitkijken voor mensen die wicca niet als geloof zien maar als een 'hype' zoals ik ben wicca want dan ben ik cool.

~blessed be~
Oud 11-03-2004, 20:21
Verwijderd
Wicca begint niet met lezen, maar met geloof en interesse.
Oud 11-03-2004, 22:06
Isa
Isa is offline
Citaat:
Apomes schreef op 25-05-2002 @ 16:04:
heelow, ik ben erg geintersseerd geraakt door wicca maar hoe begin je daar nu aan?
ik heb al boekskes gelezen en als info gezocht op het net maar echt verde helpt mij dat niet!
Tips ofzow?
greetzzz
ruben
ja, begin er niet aan
Oud 12-03-2004, 18:41
NeoZero
NeoZero is offline
Wicca is freak y, jullie willen gewoon Sabrina nadoen
Oud 12-03-2004, 19:33
Verwijderd
Citaat:
NeoZero schreef op 12-03-2004 @ 19:41:
Wicca is freak y, jullie willen gewoon Sabrina nadoen
vast
Oud 12-03-2004, 20:29
goddezzz
goddezzz is offline
Citaat:
Mutant schreef op 11-03-2004 @ 21:21:
Wicca begint niet met lezen, maar met geloof en interesse.
Tuurlijk begint het niet met lezen, maar door (veel) te lezen kun je er juist meer of minder herkenning, geloof en jezelf in vinden. Daarom is het belangrijk om zo veel te lezen. Als het geloof inderdaad niet past met jou leefstijl/gedachten kom je door veel boeken door te spitten er van zelf achter.

Meelopers heb je veel. En de media speelt er natuurlijk weer handig op in. (bv de fancy waar ik me aan dood erg)

Natuurlijk zeg ik niet dat iedere jongere meteen een meeloper is. Want dan zou ik dat ook meteen zijn . Maar het zijn er inderdaad veel. Aan de ene kant goed, zodat men eindelijk die beeld over de oude lelijke heks, die iedereen die in haar weg staat in een pad vertovert, eindelijk verdwijnt. Maar het komt natuurlijk niet erg serieus over

zelfde raad: veel internetten, vragen stellen, lezen en behalve dat kijken of het echt bij je 'past'.
Of je een wicca wordt of bent doet er niet toe.
Oud 13-03-2004, 18:08
0o-pearl-o0
0o-pearl-o0 is offline
wicca wil ik niet worden, maar ik interreseer mij wel voor de krachten die je uit bepaalde soorten planten kan halen. Een goede vriendin van mij is wel wicca, of was dan, want (volgens mij) nu niet meer, maar die gaat wel verder met haar kruiden, en dat wil ik dusz ook (beetje vaag dit verhaaltje )

maar hier ook nog even de site van haar en een andere vriendin:

http://groups.msn.com/theothersideoftheworld

staat nog niet zoveel op, maar dat maakt niet uit!
Oud 13-03-2004, 18:09
goddezzz
goddezzz is offline
Citaat:
0o-pearl-o0 schreef op 13-03-2004 @ 19:08:
wicca wil ik niet worden, maar ik interreseer mij wel voor de krachten die je uit bepaalde soorten planten kan halen. Een goede vriendin van mij is wel wicca, of was dan, want (volgens mij) nu niet meer, maar die gaat wel verder met haar kruiden, en dat wil ik dusz ook (beetje vaag dit verhaaltje 0

maar hier ook nog even de site van haar en een andere vriendin:

http://groups.msn.com/theothersideoftheworld

staat nog niet zoveel op, maar dat maakt niet uit!
dus meer geinteresseert in hekserij?
Oud 13-03-2004, 18:28
0o-pearl-o0
0o-pearl-o0 is offline
Citaat:
goddezzz schreef op 13-03-2004 @ 19:09:
dus meer geinteresseert in hekserij?
euh... wat versta jij daar allemaal onder?? je hebt er verschillende definities van...

maar ik ben dus eigenlijk vooral geinteresseert in de kruiden
Oud 15-03-2004, 19:46
LuthienCalaelen
LuthienCalaelen is offline
Aan wicca begin je gewoon... Het is iets wat in je zit en waar je eigenlijk al je hele leven mee bezig mee bent. Ik ben nu zeventien jaar oud en al mijn hele leven heks. Met maatschappijleer moest ik een keer een spreekbeurt gehouden over heksenvervolgingen en toen viel alles op zijn plaats. Ik ben toen een paar boeken gelezen, de enige conclusie die ik daaruit heb getrokken is dat ik tegen magie ben. Het leven is zoals het is en dat moet je accepteren... Zo kijk ik er iig tegen aan. Maar heks wordt je niet, dat ben je...
Oud 16-03-2004, 06:59
Tio
Tio is offline
Dus als je geen heks "bent", dan zal je het ook nooit kunnen worden?

Regels voor berichten