Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
ga je moeder pesten.... ![]() en wicca voor dummies leer je waarchijnelijk hoe je zout moet strooien.. ![]()
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Nog even over die droom met die bliksemschichten erin. Ik heb ooit eens gelezen/gehoord dat als je geest iets heel erg hard geloofd, je lichaam reageert. Even een voorbeeld (trouwens wel uit een boek, maar dat boeit niet) Daarin werd iemand vermoord, doordat zij met een mes in haar hart werd gestoken. Het zwaard was echter net als zo'n kermis ding, waarbij het lemmet in het heft verdwijnt, maar omdat die dame dacht dat ze echt was vermoord, ging ze idd wel dood.
Volgens mij is dat met jouw droom net zo, je hersens denken dat je echt stroom in je vingers hebt gehad, en daardoor reageert je lichaam met brandwonden.
||
Verwijderd
|
Ik heb niet alles gelezen, maar me ff geconcentreerd op de vraag die gesteld werd: hoe moet je beginnen met wicca...
dus ik ben ff gaan zoeken en dit vond ik. Het is een stukje van de heksenschool (is wel te vinden via heksen.pagina.nl en gaat verder nadat je een klein ritueeltje heb gedaan om je voor te stellen aan de goden... maar dat kon ik niet vinden ![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
en het interesseert me nog steeds je zin is even mongolisch als Toen er meer hiphopartiesten kwamen, kwamen er meer hip hop aanhangers.. goh.. wat raar? ten 1e within temptation, heeft zover ik weet, en ik heb met andere (even geintereseert 2 JAAR LANGE meelopers) mensen gepraat die vinden dat within temptation geen ene fuck met je eigen mening voor wicca had te maken en je eigen intresse en ik weet niet waarom het je zo erg boeit dat er misschien wel mensen waren die meeliepen. k vind within temptation gebruiken als bewijs , een slappe boelshit rede. het zou misschien ook wel kunnen dat ergens een bom valt en dat ineens bijna iedereen moslim word. heeft geen fuck met elkaar te maken, toch? fout voorbeeld.. nieuwe soort eminem komt en iedereen word jahova, gewoon toeval..! GOED VOORBEELD
|
Ach, opzich wil ik me nog wel even aan een reactie wagen.
Ik denk dat onze "upper" (om het zo maar even uit te drukken) gedeeltelijk gelijk, en gedeeltelijk ongelijk heeft. Ik ben het met hem eens, als hij stelt, dat een toename van Wicca nou niet echt samenhangt met de populariteit van Within Temptation. Hoewel hier natuurlijk wel een zwak verband kan worden gezien, denk ik niet, dat WT écht iets te maken heeft met de toegenomen aanttrekkingskracht van Wicca. Aan de andere kant denk ik zeker dat een groot gedeelte van de zogenaamde Wicca's wel degelijk als "meeloper" geclassificeerd kan worden. Dat hang echter wel af, van de definitie van Wicca die je hanteert. Op dit moment, zouden dat er twee kunnen zijn. De eerste, en die heeft mijn voorkeur, is die van de "echte" Wicca. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Gardnerian Wicca. Hoewel ik hier niet zo heel veel vanaf weet, denk ik toch genoeg kennis te hebben, om deze te mogen onderscheiden van de tweede vorm. Deze tweede vorm van Wicca, die ik als "meeloperig" beschouw, is het meer vrijere Wicca, waardoor iedereen zo wordt aangetrokken. De immer tolerante vorm waarin "alles goed is, zolang jij er goed bij voelt." Voor mij is dat geen Wicca meer, maar een soort eclectische vorm van hekserij, hoewel ik eigenlijk denk, dat het zelfs meer consumptief is, dan eclectisch. En inderdaad, ik heb het gevoel dat onder bepaalde groepen jongeren Wicca niets meer is dan een modeverschijnsel. Velen storten zich er in, zonder zich te documenteren, doen in het wilde weg rituelen, denken niet na, en schreeuwen tegen de hele wereld dat ze Wicca zijn. Ik vind het leuk dat zovelen zich in het "mystieke" storten, maar zou het prettig vinden, als ze zichzelf niet gelijk allemaal onder de noemer van "Wicca" zouden gooien. Het valt me gewoon op, dat vooral in de alternatievere hoek, veel mensen ook gewoon maar mee gaan doen, omdat hun vrienden het doen. Bijna alsof ze bang zijn er anders niet meer bij te horen oid. Veel van deze mensen weten niet echt waar ze mee bezig zijn, maar dat maakt ze ook niet uit, aangezien ze zelf het gevoel hebben dat wel te weten. En ja, ik denk dus inderdaad dat er van velen die zich er zo ingestort hebben, er uiteindelijk weinig zullen overblijven. Waarbij ik niet zeg, dat ze het allemaal meteen zullen laten vallen. Eerder hoop ik, dat de meeste Wicca's op een gegeven moment zullen beseffen, dat dat waar ze mee bezig zijn geen Wicca heet, maar meer een manier van spiritueel shoppen is. En zodra ze dat doorhebben, kunnen ze dat wat duurzamer en doordachter gaan doen, en vinden ze misschien iets, waar ze wel hun leven mee door willen gaan.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daarbij verliezen velen uit het oog waar het eigenlijk om gaat: het is een geloof, een natuurreligie, een levensvisie en die magie, spirituele dingen, tarot, divinatie, kruiden,... komt op de 2e plaats. Ik denk dat sommigen zich dat niet realiseren en zich heks noemen zodra ze een tarot-legging hebben gedaan of een ritueel van internet hebben geplukt. En je vergeet de populariteit van hekserij tegenwoordig aan te halen ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Daar heb je gelijk in, en daar ben ik me ook van bewust. Echter, als een grote groep mensen dat gedrag vertoont, en zich als Wicca classificeert, dan noem ik dat gemakshalve ook maar Wicca. Immers, zij vinden zelf dat ze zo heten, dus wie ben ik om dat aan te vechten. Daarom schrijf ik dan ook van de twee Wicca's. Het eerste, echte Wicca. En het tweede Wicca, wat onlangs is ontstaan, toen grote groepen (jonge) eclectische heksen zichzelf zo gingen noemen. Citaat:
Verder natuurlijk ook het laatste, mensen worden nu vooral aangetrokken door de effecten en resultaten, dan door de hele levenswijze en manier van spiritueel denken. En dat is jammer. Maargoed, ik denk niet dat die manier van werken duurzaam is, en dat het uiteindelijk allemaal uit zichzelf zal uitdoven. Daarom noem ik mezelf ook geen heks, of wat dan ook. Ik conformeer niet aan een stroming, dus ik plak mezelf ook dat etiket niet op. Verder interesseer ik me wel voor veel dingen, maar aarzel ik met het zelf toepassen ervan, laat staan dat ik dingen half om half uit religies ga halen, om ze te combineren met andere dingen. Behalve die series denk ik ook, dat een groot deel "serieuzere" literatuur daar ook schuldig aan is. Boeken met titels die neerkomen op "Wicca voor beginners" helpen ook niet echt. Daarin wordt geen andere norm gesteld dan "doe wat je zelf denkt dat goed is, verder zijn er geen regels". Ook wordt daar alles inderdaad uitgelegd alsware het eclectische hekserij, ipv Wicca. Het jammere is, dat juist deze boeken bij het grote publiek belanden, en niet de moeilijkere boeken, die naar mijn mening ook wat waarheidsgetrouwer zijn.
|
Verwijderd
|
Ook daarover ben ik het met je eens. Daarom noemde ik het al zijdelings "consumptief" ipv eclectisch. Ik zie deze huidige vorm ookwel als een soort consumptief spiritualisme. Vanalles wordt uit allerlei stromingen gerukt, uit de context gehaald, en in een persoonlijke eigen religie geplaatst. Alles mag nu blijkbaar, zelfs systemen die elkaar in hun originele context tegenspreken, kunnen nu onder het persoonlijk geloof van één persoon vallen. Verder natuurlijk ook het laatste, mensen worden nu vooral aangetrokken door de effecten en resultaten, dan door de hele levenswijze en manier van spiritueel denken. En dat is jammer. Maargoed, ik denk niet dat die manier van werken duurzaam is, en dat het uiteindelijk allemaal uit zichzelf zal uitdoven. Ben ik wel vrij zeker van, op een gegeven moment verliest het zijn charme en zeker als blijkt dat die liefdesspreuken niet werken en de demonen en bliksembollen niet uit de lucht komen vallen ![]() Daarom noem ik mezelf ook geen heks, of wat dan ook. Ik conformeer niet aan een stroming, dus ik plak mezelf ook dat etiket niet op. Verder interesseer ik me wel voor veel dingen, maar aarzel ik met het zelf toepassen ervan, laat staan dat ik dingen half om half uit religies ga halen, om ze te combineren met andere dingen. Misschien is dat niet zo fout... Vele religies zitten vastgeroest in bepaalde denkbeelden, het is misschien eens goed dat mensen voor zichzelf denken en bepalen wat ze er wel of niet goed aan vinden ![]() ![]() Behalve die series denk ik ook, dat een groot deel "serieuzere" literatuur daar ook schuldig aan is. Boeken met titels die neerkomen op "Wicca voor beginners" helpen ook niet echt. Daarin wordt geen andere norm gesteld dan "doe wat je zelf denkt dat goed is, verder zijn er geen regels". Ook wordt daar alles inderdaad uitgelegd alsware het eclectische hekserij, ipv Wicca. Het jammere is, dat juist deze boeken bij het grote publiek belanden, en niet de moeilijkere boeken, die naar mijn mening ook wat waarheidsgetrouwer zijn. Is ook waar. Er zijn een boeken die heb gelezen waarvan ik echt dacht van kom op zeg. Dat is een voordeel bij het ouder zijn en erin geïnteresseerd zijn: dan stort je je niet halsoverkop in zoiets, maar ga je de dingen sceptisch bekijken en geloof je niet meteen alles wat ze je voorschotelen. Niet dat ouderen niet zich halsoverkop in iets kunnen storten ![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Inderdaad. Evenzo, als men maar met een bepaalde blik naar de wereld kijkt, is het mogelijk toch de effecten van allerlei "magisch" gedrag te bespeuren. Zelf zie ik dit vaak terug in allerlei vragen over de Wet van Drie. Als men eenmaal gewend is om conform de Wet te denken, is het mogelijk om in alles een gevolg van de Wet te zien, en dit aan allerlei dingen te verbinden. Met "magie" net zo. Hoewel het in het geval van bliksembollen en demonen natuurlijk wat moeilijker vol te houden is, is het met abstracte zaken zeer zeker mogelijk vanalles in een verband te plaatsen, zodat het lijkt alsof het een magische creatie van je is. Citaat:
Maargoed, hoewel het op die manier bekijken van gevestigde religies opzich niet erg is, stoor ik me toch aan de manier, waarop dingen uit hun context worden gelicht, om vervolgens in het plaatje van de eclecticus te vallen. Een klein voorbeeldje daarvan, is bijvoorbeeld Keltisch knopenwerk. Erg leuk om naar te kijken, maar het is nog maar de vraag of de vroegere Kelten het inderdaad op die manier gebruikten. Toch zijn veel mensen daar heilig van overtuigd. Evenzo met het gebruik van bijv. allerlei godheden uit andere religies. Erg leuk, en misschien an sich niet fout, maar de redenen achter de keuze van een bepaalde godheid zijn vaak erg oppervlakkig. Daarboven worden natuurlijk allerlei mythische figuren uit hun originele context gehaald, en dat levert niet altijd even mooie resultaten op. Citaat:
Maargoed, er zijn ook wat diepgaandere boeken, geloof ik. Zo liggen er bij het boekwinkeltje hier in Zwolle bijvoorbeeld nog een Wiccan Bible, en een boek over The Golden Dawn. Ik heb beiden ingekeken, en moet zeggen dat ze me een stuk serieuzer overkomen dan die kleine boekjes, waarin Wicca wordt neergezet als een leuke hobby voor pubers. Helaas blijven dat soort boeken vaker ongelezen, simpelweg omdat ze moeilijker, maar vooral ook duurder zijn dan de wat makkelijker lectuur. Om diezelfde reden koop ik het ook niet, ondanks dat ik het interessant vind. Ik hoop dan ook, dat de wat betere boeken eens in de biblotheek terecht komen, maar daar blijft het vooralsnog bedroevend leeg.
||
Verwijderd
|
Inderdaad. Evenzo, als men maar met een bepaalde blik naar de wereld kijkt, is het mogelijk toch de effecten van allerlei "magisch" gedrag te bespeuren. Zelf zie ik dit vaak terug in allerlei vragen over de Wet van Drie. Als men eenmaal gewend is om conform de Wet te denken, is het mogelijk om in alles een gevolg van de Wet te zien, en dit aan allerlei dingen te verbinden.
Maar het zal niet zijn wat ze ervan verwachten. Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Om wicca te worden moet je beginnen met veel lezen, daarna langzaam opbouwen. boeken waar ik veel aan gehad heb zijn Het nieuw groot hekesenboek en het heksenboek van Lauri Cabot, je kunt ook gewoon op internet zoeken maar je moet uitkijken voor mensen die wicca niet als geloof zien maar als een 'hype' zoals ik ben wicca want dan ben ik cool. ~blessed be~ |
![]() |
||
Citaat:
Meelopers heb je veel. En de media speelt er natuurlijk weer handig op in. (bv de fancy waar ik me aan dood erg) Natuurlijk zeg ik niet dat iedere jongere meteen een meeloper is. Want dan zou ik dat ook meteen zijn ![]() ![]() zelfde raad: veel internetten, vragen stellen, lezen en behalve dat kijken of het echt bij je 'past'. Of je een wicca wordt of bent doet er niet toe. |
![]() |
|
wicca wil ik niet worden, maar ik interreseer mij wel voor de krachten die je uit bepaalde soorten planten kan halen. Een goede vriendin van mij is wel wicca, of was dan, want (volgens mij) nu niet meer, maar die gaat wel verder met haar kruiden, en dat wil ik dusz ook (beetje vaag dit verhaaltje
![]() ![]() maar hier ook nog even de site van haar en een andere vriendin: http://groups.msn.com/theothersideoftheworld staat nog niet zoveel op, maar dat maakt niet uit!
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() maar ik ben dus eigenlijk vooral geinteresseert in de kruiden ![]()
|
![]() |
Aan wicca begin je gewoon... Het is iets wat in je zit en waar je eigenlijk al je hele leven mee bezig mee bent. Ik ben nu zeventien jaar oud en al mijn hele leven heks. Met maatschappijleer moest ik een keer een spreekbeurt gehouden over heksenvervolgingen en toen viel alles op zijn plaats. Ik ben toen een paar boeken gelezen, de enige conclusie die ik daaruit heb getrokken is dat ik tegen magie ben. Het leven is zoals het is en dat moet je accepteren...
![]() ![]()
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Verbonden Liwin | 7 | 05-11-2007 18:35 | |
Psychologie |
enquette Judy2 | 77 | 23-05-2005 11:22 | |
Psychologie |
enquete Judy2 | 69 | 16-05-2005 08:42 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |