Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-12-2004, 13:08
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Soms maakt het idd uit...
Maar bij dit is het in het engels net zo verwarrend als in het nederlands. Want in het engels heet het ook gewoon ADHD ook al is er geen sprake van hyperactiviteit
Oud 24-12-2004, 16:24
toemba
toemba is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 23-12-2004 @ 20:54 :
Heej Toemba,
ik heb er ook af en toe geen ballen verstand van hoor... Maar als ik net geleerd heb over ADHD met drie subgroepen, en nooit van ADD heb gehoord net nadat ik het vak ontwikkelingspsychopathologie heb gehad. Dan weet ik er op zich wel iets van... En heb het ff in de DSM nagezocht...:-) Maar goed daar ging het ook helemaal niet over... vroeg me alleen af of ik over hetzelfde nadacht als hier bedoelt werd...
Zoals gezegd, niet kwaad bedoeld

Ik ben blij dat je zo reageert.. kusje!
Oud 24-12-2004, 16:31
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 24-12-2004 @ 14:08 :
Soms maakt het idd uit...
Maar bij dit is het in het engels net zo verwarrend als in het nederlands. Want in het engels heet het ook gewoon ADHD ook al is er geen sprake van hyperactiviteit
Vreemd... lijkt me dat die H toch staat voor hyperactivity.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2004, 10:34
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Citaat:
Ruudje schreef op 24-12-2004 @ 17:31 :
Vreemd... lijkt me dat die H toch staat voor hyperactivity.
ja maar zou ADHD met alleen hyperactiviteit dan ook geen HD moeten heten?
Oud 25-12-2004, 10:47
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 25-12-2004 @ 11:34 :
ja maar zou ADHD met alleen hyperactiviteit dan ook geen HD moeten heten?
Correct.

'2. HD, het type met alleen hyperactiviteit en impulsiviteit'

Heb je dit al eens gelezen?
Daar hebben we inmiddels al zeker 4 keer naar verwezen
Met citaat reageren
Oud 25-12-2004, 10:48
Verwijderd
Het is toch een verzamelnaam?
Je hoeft, bij het hebben van een (psychische) ziekte niet van alle symptonen last te hebben. Zo heb ik een vorm van ADHD, ben ik niet erg hyperactief, maar wel impulsief.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2004, 10:49
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Robgoroth schreef op 25-12-2004 @ 11:48 :
Het is toch een verzamelnaam?
Je hoeft, bij het hebben van een (psychische) ziekte niet van alle symptonen last te hebben. Zo heb ik een vorm van ADHD, ben ik niet erg hyperactief, maar wel impulsief.
Je bent niet erg hyperactief, maar je bent het wel
En bovendien ben je ook impulsief, wat kenmerkend is voor het 'HD' in de naam.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2004, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Ruudje schreef op 25-12-2004 @ 11:49 :
Que?
Met citaat reageren
Oud 25-12-2004, 10:53
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Robgoroth schreef op 25-12-2004 @ 11:50 :
Que?
Citaat:
Robgoroth schreef op 25-12-2004 @ 11:48 :
Zo heb ik een vorm van ADHD, ben ik niet erg hyperactief, maar wel impulsief.
Citaat:
Ruudje schreef op 25-12-2004 @ 11:49 :
Met citaat reageren
Oud 25-12-2004, 10:54
Verwijderd
Ik kan wel lezen hoor, ik snap je punt echter niet. Waar maak jij uit op dat ik wel hyperactief zou zijn?
Met citaat reageren
Oud 25-12-2004, 10:54
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Robgoroth schreef op 25-12-2004 @ 11:54 :
Ik kan wel lezen hoor, ik snap je punt echter niet. Waar maak jij uit op dat ik wel hyperactief zou zijn?
Je zegt... je bent niet erg hyperactief, dus wel een beetje?
Met citaat reageren
Oud 25-12-2004, 10:58
Verwijderd
Citaat:
Ruudje schreef op 25-12-2004 @ 11:54 :
Je zegt... je bent niet erg hyperactief, dus wel een beetje?
Op die manier, juist.
Ik ben van mening dat hyperactiviteit bij ieder mens een facet van de persoonlijkheid is. Edoch ben je nog niet in het bezit van ADHD bij geringe hyperactiviteit en het ontbreken van andere symptonen. Ik reken mijn sporadisch voorkomende hyperactiviteit niet tot een onderdeel van mijn ADHD.
Met citaat reageren
Oud 25-12-2004, 11:01
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Robgoroth schreef op 25-12-2004 @ 11:58 :
Op die manier, juist.
Ik ben van mening dat hyperactiviteit bij ieder mens een facet van de persoonlijkheid is. Edoch ben je nog niet in het bezit van ADHD bij geringe hyperactiviteit en het ontbreken van andere symptonen. Ik reken mijn sporadisch voorkomende hyperactiviteit niet tot een onderdeel van mijn ADHD.
Ok, duidelijk
Met citaat reageren
Oud 14-01-2005, 17:29
Fog
Fog is offline
ik heb add. ik heb er mn hele leven al erg veel last van, maar het is pas echt getest toen bleek dat ik aan de hoog begaafde kant was en toch op school steeds lager zakte, terwijl ik wel erg mn best deed (ik kon gewoon nergens mn aandacht bij houden en niks af maken, aan het eind van iedere les kon ik geen woord navertellen terwijl ik voor mn gevoel wel oplette, maar eigenlijk zat ik aan een stuk door met mn hoofd ergens anders). ik ging me daardoor zo klote voelen, omdat ik van mezelf wist dat ik slim genoeg was en toch niks lukte hoe hard ik ook mn best deed, en iedereen telkens zei dat ik ongeinteresseerd en lui was. toen ben ik naar een psycholoog gegaan en die dacht meteen dat ik add had, nu slik ik ritalin en het gaat een heeeeeeel stuk beter.
Oud 16-01-2005, 22:07
margja
margja is offline
Ik heb zelf het ADD.. heb als ik boos ben ADHD erbij,
gebruik ook ritalin, het werkt stukke beter, ineens haal ik veel betere cijers op school, (vooral bij engels) ADD is vooral met concentratie,.. maar ik heb zelf bijv. ook erg moeite met praten, ik gooi vaak alle woorden doorelkaar, met die ritalin gaat het beter

Laatst gewijzigd op 16-01-2005 om 22:12.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 00:20
Gary X
Gary X is offline
Ik vreet me suf aan ritalinnetjes door de ADD. En dan ook nog eens een homeopathisch slaapmiddel. Tsja hoe ik er achter gekomen was? Heb in 3 jaar drie scholen niet gehaald :/.
Oud 18-01-2005, 18:58
Fog
Fog is offline
ik heb ook [licht] pdd-nos [wat ook veel op adhd/add lijkt] en daar helpt ritalin dus niet tegen
Oud 21-01-2005, 07:38
OceanEye
OceanEye is offline
Citaat:
Fog schreef op 14-01-2005 @ 18:29 :
ik heb add. ik heb er mn hele leven al erg veel last van, maar het is pas echt getest toen bleek dat ik aan de hoog begaafde kant was en toch op school steeds lager zakte, terwijl ik wel erg mn best deed (ik kon gewoon nergens mn aandacht bij houden en niks af maken, aan het eind van iedere les kon ik geen woord navertellen terwijl ik voor mn gevoel wel oplette, maar eigenlijk zat ik aan een stuk door met mn hoofd ergens anders). ik ging me daardoor zo klote voelen, omdat ik van mezelf wist dat ik slim genoeg was en toch niks lukte hoe hard ik ook mn best deed, en iedereen telkens zei dat ik ongeinteresseerd en lui was. toen ben ik naar een psycholoog gegaan en die dacht meteen dat ik add had, nu slik ik ritalin en het gaat een heeeeeeel stuk beter.
Dat klinkt echt heel herkenbaar.
Oud 22-01-2005, 10:58
Fog
Fog is offline
het is niet alleen op school dat je last hebt van de adhd/add, er komen wel heel wat meer dingen bij kijken, ook op sociaal gebied heb je moeite met veel dingen...zie hier....

-Voel je je overweldigd door de drukte en het geroezemoes in warenhuizen, supermarkten, kantoren of op saaie feestjes?
-Stort je vaak overdag in, omdat je het gevoel hebt dat je overvallen wordt door alles wat je nog moet doen, maar niet doet?
-Domineren geldzaken, paperassen en 'rommel' je leven en heb je daardoor erg veel moeite je doelen te bereiken?
-Spendeer je een groot deel van je tijd aan het zoeken naar dingen, het inhalen van zaken en het bedenken van excuses?
-Vermijd je contact met mensen om bovengenoemde redenen en probeer je uit schaamte hele delen van jezelf te verbergen?
-Nodig je nauwelijks mensen bij je thuis uit, omdat je je schaamt voor de chaos en je chaotische gedrag?
-Heb je, ondanks het feit dat je slim genoeg bent, nog steeds niet door hoe je je administratie moet bijhouden?
-Is het onmogelijk voor jou geluiden en andere stoorzenders te negeren waar de rest van de wereld blijkbaar geen last van heeft?
-Jaagt een verzoekje om "nog één klein dingetje" je emotioneel over de klink?
-Heb je heel vaak het gevoel dat je helemaal geen controle hebt over je leven en dat het onmogelijk is voor jou aan de eisen van het dagelijks leven te voldoen?
-Neem je je elke ochtend voor orde te gaan aanbrengen in je leven en je huis?
-Voel je je óf een zoutzak óf een tornado, maar altijd aan het eind van een ongereguleerd activiteitenspectrum?
-Heb je het gevoel dat je veel meer goede invallen hebt dan anderen, maar niet in staat bent ze samen te voegen, te organiseren of er iets concreets mee te doen?
-Zie je ook steeds anderen met een vergelijkbare of zelfs lagere intelligentie je voorbij streven?
-Begin je je onderhand wanhopig te voelen omdat je zo veel in huis hebt, maar er niets mee doet, en je dus niet of nauwelijks je doelen bereikt?
-Snap je absoluut niet hoe anderen het voor elkaar krijgen een leefbaar, regelmatig leven te leiden?
-Word je regelmatig uitgemaakt voor egoïst omdat je geen bedankjes en verjaardagskaarten stuurt? Word je een slons of warhoofd genoemd? Heb je meer en meer het gevoel dat je jezelf en iedereen om je heen voor de gek houdt?
-Besteed je bijna al je tijd en energie aan moeite doen niet te flippen en je gammele orde te bewaren, zodat er nauwelijks meer ruimte is voor pret en ontspanning?
Oud 22-01-2005, 12:04
OceanEye
OceanEye is offline
Ja die hele lijst kwam in het onderzoek ook naar voren inderdaad. Ook gewoon kenmerken als vergeetachtigheid, chaos etc.
Oud 24-01-2005, 09:42
Doefus
Doefus is offline
Haaai,

bij mijn broertje werd altijd al gezegd dat ie erg druk was...allerlei testjes laten doen toen hij nog klein was maar daar kwam uit dat hij nix had...Hij was gewoon druk werd er gezegd!

Op school kreeg hij altijd straf omdat hij te druk was.

Mijn ouders aangedrongen op nieuwe onderzoeken en daaruit bleek dus dat hij ADD had..

Hij heeft dus eigenlijk een heel hoog IQ maar omdat hij zich niet kan concentreren zit hij op een heel laag niveau..best zielig!

Hij slikt nu dus Ritalin maar in het weekend/vakanties hoeft hij dat niet!
En dan merk je gelijk het grote verschil...zonder die Ritalin is hij drukker als dat hij was voordat ie ritalin slikte..hij is dan egt niet te remmen, heeft een grote bek en is erg agressief.

Ik vind het erg moeilijk om hiermee om te gaan, hij kan er niet veel aan doen maar hij haalt echt het bloed onder mijn nagels vandaan!

Iemand tips hoe k hiermee om kan gaan?!

BVD!
Oud 24-01-2005, 10:10
Verwijderd
Citaat:
Doefus schreef op 24-01-2005 @ 10:42 :
Hij slikt nu dus Ritalin maar in het weekend/vakanties hoeft hij dat niet!
Hoeft of mag hij het dan niet? Als hij het echt niet hoeft, waarom dan niet? En/of waarom wordt de keuze gemaakt het hem dan niet te laten slikken? Zitten er voor hem (of voor jullie) ook veel negatieve kanten aan als hij het slikt? Als er geen echte reden voor is waarom hij het dan niet slikt, misschien kan hij het dan ook gewoon slikken? En ik zou er sowieso iig een keer met je ouders over praten...
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 11:19
Verwijderd
Ik heb ADHD in een redelijk zware vorm, maar doordat ik M.E (een vermoeidheidsziekte heb) komt het er alleen op mijn "goede" dagen uit.

Klinkt heel erg tegenstrijdig en dat is het ook. Maar het is enorm raar want ik kan van het ene moment op het andere moment in een keer instorten door de M.E Terwijl ik ook dagen heb dat ik enorm druk kan zijn.

Kortom voor de mensen om mij heen moet ik enorm vervelend/apart zijn.

Zelf heb ik er niet super veel last van, want je leert ermee leven na al die jaren.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 14:17
Doefus
Doefus is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-01-2005 @ 11:10 :
Hoeft of mag hij het dan niet? Als hij het echt niet hoeft, waarom dan niet? En/of waarom wordt de keuze gemaakt het hem dan niet te laten slikken? Zitten er voor hem (of voor jullie) ook veel negatieve kanten aan als hij het slikt? Als er geen echte reden voor is waarom hij het dan niet slikt, misschien kan hij het dan ook gewoon slikken? En ik zou er sowieso iig een keer met je ouders over praten...
Hij hoeft het niet omdat het vooral is voor de concentratie op school!
Maar de Ritalin heeft ook allemaal nadelen!
Je groei word geremd, je slaapt er slecht van!

Hij is 13 jaar en 1.48 en hij weegt 30 kilo...dus als het nog meer geremd word zou dat niet goed zijn...
Oud 24-01-2005, 14:31
OceanEye
OceanEye is offline
Doefus!

Mijn broertje heeft een hele zware vorm van ADHD en is vrijwel altijd heel agressief en provocerend. En ik weet dat hij er niks aan kan doen, maar dat merk je niet. Zijn gedrag lijkt heel bewust. Vroeger negeerde ik het gewoon maar sinds ie nu ook nog eens in de puberteit zit is het echt verschrikkelijk. Het domste wat je kan doen is er tegenin gaan, je moet 'm gewoon laten gaan. De kamer uitlopen of er gewoon helemaal niet op reageren. Na een tijdje wordt hij vanzelf wel rustiger. Dit is natuurlijk niet bij iedereen, maar dit is hoe ik ermee omga.
Maar als je echt duidelijk verschil merkt in zijn gedrag met en zonder Ritalin, zou het misschien best kunnen dat hij toch een vorm van ADHD heeft. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet, want iemand die heel druk is hoeft niet gelijk ADHD te hebben, maar aangezien hij wel ADD heeft zou het best kunnen.
Succes in ieder geval!

Liefs.
Oud 24-01-2005, 14:46
Doefus
Doefus is offline
Citaat:
OceanEye schreef op 24-01-2005 @ 15:31 :
Doefus!

Mijn broertje heeft een hele zware vorm van ADHD en is vrijwel altijd heel agressief en provocerend. En ik weet dat hij er niks aan kan doen, maar dat merk je niet. Zijn gedrag lijkt heel bewust. Vroeger negeerde ik het gewoon maar sinds ie nu ook nog eens in de puberteit zit is het echt verschrikkelijk. Het domste wat je kan doen is er tegenin gaan, je moet 'm gewoon laten gaan. De kamer uitlopen of er gewoon helemaal niet op reageren. Na een tijdje wordt hij vanzelf wel rustiger. Dit is natuurlijk niet bij iedereen, maar dit is hoe ik ermee omga.
Maar als je echt duidelijk verschil merkt in zijn gedrag met en zonder Ritalin, zou het misschien best kunnen dat hij toch een vorm van ADHD heeft. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet, want iemand die heel druk is hoeft niet gelijk ADHD te hebben, maar aangezien hij wel ADD heeft zou het best kunnen.
Succes in ieder geval!

Liefs.
Haai,
Dank je voor je reactie
Mijn broertje is nu ook in de puberteit ja...erg leuke combinatie
Maar als k hem negeer...word ie helemaal agressief...En gaat ie tog wel achter me aan lopen..of een andere manier zoeken om aandacht te vragen!
Maja bedankt voor je reactie !
Oud 24-01-2005, 15:46
Verwijderd
Citaat:
Doefus schreef op 24-01-2005 @ 15:17 :
Hij hoeft het niet omdat het vooral is voor de concentratie op school!
Maar de Ritalin heeft ook allemaal nadelen!
Je groei word geremd, je slaapt er slecht van!

Hij is 13 jaar en 1.48 en hij weegt 30 kilo...dus als het nog meer geremd word zou dat niet goed zijn...
Ik weet dat het ook nadelen heeft, maar niet iedereen heeft daar last van, dus ga ik er maar niet bijvoorbaat vanuit dat dat bij je broertje wel het geval is.

'k zou het toch eens overleggen met je ouders, er zijn ook andere medicijnen op de markt ed...niet dat die voor 100% goed en bijwerkingvrij zijn ed, maar misschien kan er naar een andere, betere, oplossing gezocht worden?
Met citaat reageren
Oud 24-01-2005, 17:49
Doefus
Doefus is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 24-01-2005 @ 16:46 :
Ik weet dat het ook nadelen heeft, maar niet iedereen heeft daar last van, dus ga ik er maar niet bijvoorbaat vanuit dat dat bij je broertje wel het geval is.

'k zou het toch eens overleggen met je ouders, er zijn ook andere medicijnen op de markt ed...niet dat die voor 100% goed en bijwerkingvrij zijn ed, maar misschien kan er naar een andere, betere, oplossing gezocht worden?
Jaaa dat is al overwogen...me ouders hebben ook al met de kinderarst over andere medicijnen gepraat..maar het is op de 1 of andere manier geen optie!
Ik weet het ook allemaal niet precies...
Oud 24-01-2005, 19:02
OceanEye
OceanEye is offline
Citaat:
Doefus schreef op 24-01-2005 @ 15:46 :
Haai,
Dank je voor je reactie
Mijn broertje is nu ook in de puberteit ja...erg leuke combinatie
Maar als k hem negeer...word ie helemaal agressief...En gaat ie tog wel achter me aan lopen..of een andere manier zoeken om aandacht te vragen!
Maja bedankt voor je reactie !
Ja same here. Om gek van te worden. Maarja daar is niet veel aan te doen ben ik bang...
Reageren

Regels voor berichten