Citaat:
PGWR schreef op 07-02-2005 @ 17:46 :
Vrijhandel zorgt ervoor dat bedrijven sneller hun productie verplaatsen naar het buitenland. Daarom wordt het noodzakelijker dat landen hun loonkosten laten dalen.
|
Die connectie vind ik niet voor de hand liggen, en wordt ook niet gestaafd door de ontwikkelingen nu. We zien dat vrijhandel tot gevolg heeft dat met name de industriële sector en de eenvoudiger dienstensector-banen worden ge-
outsourced, maar dat dat niet gepaard gaat met een groot verlies aan banen wegens te hoge loonkosten hier. Integendeel, het ziet er naar uit dat de verhoging van efficiëntie, mogelijk gemaakt door deze uitbesteding, weer de betreffende bedrijven de mogelijkheid geeft om hoogwaardiger dienstensectorbanen te scheppen. Dit patroon is al in de VS grootschalig zichtbaar, en zal, zeker na afschaffing van de landbouwsubsidies, in Europa zich ook voordoen. Dit betekent dus dat een kunstmatige verlaging van loonkosten hier niet nodig is doordat de lage lonen elders al die functie vervullen.
Citaat:
Maar hier lopen we tegen een belangrijke discussie in de economische wetenschap aan: welke kant van de economie is belangrijker? Als aanhanger van het monetarisme en de supply-side economics, ben ik van mening dat de aanbodzijde de belangrijkste kant van de economie is.
|
Jaja, dat vinden alle libertarians en dergelijke types. Maar goed, dan kom je terecht bij
trickle down-economics en daar moet ik niets van hebben.