Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2005, 15:44
K-elli-e
K-elli-e is offline
Leonoor, Eet jij wel kaas e.d.?
Oud 11-03-2005, 07:28
Verwijderd
Citaat:
Kellie-Mensje schreef op 10-03-2005 @ 16:44 :
Leonoor, Eet jij wel kaas e.d.?
Zo min mogelijk en als ik het eet dan probeer ik vegetarische kaas te eten. Het is een slap excuus, maar omdat ik zoveel dingen niet mag eet ik soms wel gewone kaas in bv. gerechten. Andere melkproducten gebruik ik wel (niet veel, maar ik gebruik ze wel). Dingen als gelatine eet/gebruik ik niet, daar mis je weinig aan, vind ik. E-nummers let ik niet zo op, ook omdat ik anders nog meer dingen niet mag gebruiken. Ik ben dus niet echt consequent, daarom noem ik me zelf ook geen veganist (daarvoor eet ik teveel dingen die wel "dierlijk" zijn...iets wat ik eigenlijk niet zou willen, maar goed).
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 08:13
saartjeh
saartjeh is offline
ik vind dat het logisch is dat je er rekening mee houd net zo als wanneer iemand ergens allergisch voor is of iets totaal niet lekker vind
ik ben vegetarisch en gelukkig niet veganistisch want dat is indd wel veel gedoe, maar zou iemand bij mij komen dan zou ik dat wel regelen ja. het excuus van "dan moet ik dingen in huis halen die er anders niet zijn" is natuurlijk ook zo in een huis waar niemand vegetarier is.
tot nu toe heeft iedereen die ik ken er altijd rekenin mee gehouden, soms beetje mopperen enzow maar verder niet
als anderen bij mij komen koken we altijd dubbel, dat doen we zoiezo wel es omdat niet iedereen vegetarisch is maar vaak eet iedereen vegetarisch mee. toch vragen we wel vaak of onze gasten zeg maar het heel erg vinden om vegetarisch te eten. mijn vriend is egt vette cannivoor, dan koken we gewoon twee keer.
ik denk dat het voor de vegetarier of veganist zelf moeilijker is (ookal weet je op een gegeven moment wel waar je moet zoeken) dan iemand die er es 1x mee te maken krijgt.
maar sommige mensen houden ook gewoon van zeuren
Oud 11-03-2005, 10:23
Verwijderd
Ik vind dat het wel zo sociaal is als je er rekening mee houdt als iemand komt eten die vegetariër is.
Tot nu toe heb ik nog nooit echt grote problemen gehad met het feit dat ik vegetarisch eet. En dat wordt toch wel steeds minder. Vriendinnen enzo herinneren ouders er ook aan, dat vind ik ook wel fijn. Ik voel me toch soms wel een beetje een zeurpiet. Niet dat ik dan opeens vlees zou gaan eten, maar toch.. Daar kom ik dan weer aan met mn 'ik ben vegetariër'.. Maar gelukkig heeft nog nooit iemand er een punt van gemaakt.
En tegenwoordig is het allemaal een stuk makkelijker. Ik weet nog wel dat ik vroeger naar een feestje ging waar ze gingen bbqen.. Toen had je nog helemaal niet die vleesvervangers etc.. Daar sta je dan als kleine hummel met je paprika en champignon.

Vroeger was het zo dat als iemand bij ons kwam eten (mijn moeder, zusje en ik zijn allemaal vegetariër, ik ben zo opgevoed dus. De ouders van mijn moeder eten/aten (mn oma is overleden) ook vegetarisch) dat ze dan ook gewoon ons vegetarische eten kregen.
Nu is mijn moeder gaan samenwonen met haar vriend die wel vlees eet. Sinds hij drie jaar geleden in the picture kwam is er vaak wel vlees in huis (toen ze nog niet samenwoonden niet, maar dan nam hij het soms wel mee, vooral als zijn kinderen bleven eten.).
Ik wil het ook nog best wel klaar maken, maar dan wil ik t het liefst niet met mijn handen aanraken ofzo. Ik weet dat het misschien stom klinkt, maar ik vind dat zo vies.. Dingen omscheppen of omdraaien vind ik best..
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 13:05
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 11-03-2005 @ 11:23 :

Ik wil het ook nog best wel klaar maken, maar dan wil ik t het liefst niet met mijn handen aanraken ofzo. Ik weet dat het misschien stom klinkt, maar ik vind dat zo vies.. Dingen omscheppen of omdraaien vind ik best..
Oh dat heb ik ook wel ja, ik wil bv. best kipfilet in stukjes snijden, maar dat vind ik wel echt vies, zeker als ik net weer iets op tv heb gezien over hoe ze kippen slachten ofzo, brrr.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 13:29
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 11-03-2005 @ 14:05 :
Oh dat heb ik ook wel ja, ik wil bv. best kipfilet in stukjes snijden, maar dat vind ik wel echt vies, zeker als ik net weer iets op tv heb gezien over hoe ze kippen slachten ofzo, brrr.
Kipfilet snijdt ik niet in stukjes, dat doet CJ nu altijd, ik vind dat toch zo vreselijk vies eruit zien. Ander vlees heb ik minder moeite mee (vind het nog niet prettig, maar ik vind het minder erg als (rauwe) kipfilet).
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 13:33
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 11-03-2005 @ 14:29 :
Kipfilet snijdt ik niet in stukjes, dat doet CJ nu altijd, ik vind dat toch zo vreselijk vies eruit zien. Ander vlees heb ik minder moeite mee (vind het nog niet prettig, maar ik vind het minder erg als (rauwe) kipfilet).
Wij doen het altijd eerst een tijdje in de vriezer, zodat het een beetje bevroren is, dan is het wat harder en snijdt makkelijker, maakt het iets minder erg, als het helemaal ontdooid is is het nog viezer
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 21:31
Verwijderd
Ik houd persoonlijk ook meer van lillende tofu dan van lillende kipfilet.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 02:34
Daevrem
Daevrem is offline
Pff, wat een gezeik in dit topic.

Ik eet zelf geen vlees en ik heb er nooit problemen mee. Niet met eten maken, niet mensen die zeiken of wat dan ook.

Misschien omdat ik een hele exclusieve vriendengroep heb(ze zijn allen ook vegetarier, toeval?). M'n vader is zelfs trots op me, ookal eet hij zelf wel vlees.

Ik eet als ik thuis ben altijd uit eigen keuken. Als ik niet thuis ben ben ik bij vrienden en ben ik dus nooit de enige vegetarier. En als dat wel zo zou zijn is dat ook geen probleem. Zoniet dan ben ik alleen en dan kan ik zowiezo geen last hebben van iemand anders/iemand anders tot last zijn.

Ik snap niet hoe een vegetarier een last zou zijn. En dan nog, stel je hebt een vriend op bezoel die vegetarier is en je kunt niet naar je favo restaurant, of je moet eerst (samen) winkelen om (samen) eten te maken, wat is daar nu het probleem van?

Moet je rekening houden met andere mensen? Uuh... wat is dat nu voor een vraag?

Laatst gewijzigd op 13-03-2005 om 02:36.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 16:21
de Koe!
de Koe! is offline
De meeste mensen eten gewoon te veel vlees. Er zijn mensen die elke dag vlees eten. Dat is heel ongezond. Ik eet ongeveer 3 keer per week vlees. Als er een vegetariër op bezoek is, maken we dus gewoon een gerecht zonder vlees klaar, zoals we sowieso vaak doen. Vroeger was vlees een duur luxeproduct, dat maar af en toe gegeten werd. Tegenwoordig is de vleesproductie een echte industrie geworden, waarin geen rekening meer gehouden wordt met het feit dat het niet zomaar om producten gaat, maar wel om levende wezens. En dat allemaal omdat we persé dagelijks goedkoop vlees willen, omdat we het in ons kop gestoken hebben dat dat noodzakelijk zou zijn. Ja, we hebben inderdaad de vitaminen nodig die in vlees zitten. Vooral B12, een vitamine die enkel in dierlijke producten zit. Maar een paar keer per week vlees, en de andere dagen producten waar diezelfde vitamines inzitten (bijvoorbeeld: dierlijke bijproducten zoals eieren, kaas, melk, ..., of vleesvervangers) volstaat echt wel.

M.a.w.: het zou geen probleem mogen zijn als er een vegetariër op bezoek komt, want als je een normale, gezonde eetgewoonte hebt, eet je sowieso niet dagelijks vlees.

Als je wel dagelijks vlees eet (iedereen heeft tenslotte het recht om zelf te kiezen wat hij wil eten), kan je toch wel voor 1 keer zonder vlees koken... en als dat écht niet gaat, dan koop je voor de vegetariër toch gewoon een vegetarische burger ter vervanging? Zeer makkelijk te bereiden, dus zeker geen grote moeite.
Oud 19-03-2005, 21:10
MTpower
MTpower is offline
Ik vind het onzin om vegetarier te zijn... zeker omdat ons lichaam gewoon vlees nodig heeft (eiwitten), dan zeggen de vegetariers: dat hebben we niet nodig!! het kan ook met soja en noten.... maargoed... ik vind het dus onzin...
Maar vind wel dat je iedereen zijn mening moet respecteren (mits die mening natuurlijk binnen de grenzen blijft).
Als er een vegetarier zou komen eten hier, zou ik voor mezelf gewoon iets met vlees doen, want ik ben geen vegetarier... maar zou er wel voor zorgen dat er een redelijke vegetarische maaltijd klaarstaat voor die vegetarier. Wel zo netjes.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2005, 23:44
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
MTpower schreef op 19-03-2005 @ 22:10 :
[B]Ik vind het onzin om vegetarier te zijn... zeker omdat ons lichaam gewoon vlees nodig heeft (eiwitten), dan zeggen de vegetariers: dat hebben we niet nodig!! het kan ook met soja en noten.... maargoed... ik vind het dus onzin...
Kom maar eens met bewijzen dat het nodig is dan? Juist... aangezien dietisten, dieetorganisaties etc. etc. het met de vegetariers eens is

Onzin is een lastig woord. Je kan het eigenlijk alleen maar gebruiken als je je ook meer verdiept hebt in de stof.
Oud 20-03-2005, 07:45
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 20-03-2005 @ 00:44 :
Kom maar eens met bewijzen dat het nodig is dan? Juist... aangezien dietisten, dieetorganisaties etc. etc. het met de vegetariers eens is

Onzin is een lastig woord. Je kan het eigenlijk alleen maar gebruiken als je je ook meer verdiept hebt in de stof.
Daarnaast is het zelfs als het waar is geen goed argument om vegetariër zijn onzin te vinden, dingen als "ik vind het ongezond", daar is het, als het waar zou zijn, wel een argument voor.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 08:12
Uice
Uice is offline
Citaat:
MTpower schreef op 19-03-2005 @ 22:10 :
Ik vind het onzin om vegetarier te zijn... zeker omdat ons lichaam gewoon vlees nodig heeft (eiwitten), dan zeggen de vegetariers: dat hebben we niet nodig!!
Als je echt elke dag een stuk koe nodig zou hebben, zouden mensen wel klauwen en enorme slachttanden gehad hebben. Vlees eten zoals men het nu doet is puur een cultuurverschijnsel; ik zie jou nog niet met blote handen een paard wurgen en zijn keel openbijten. Mensen zijn van nature zaden-, vruchten- en noteneters, met zo af en toe een kever of klein insect of een stukje aas.
Oud 20-03-2005, 09:52
Roos
Roos is offline
Citaat:
Juice schreef op 20-03-2005 @ 09:12 :
Als je echt elke dag een stuk koe nodig zou hebben, zouden mensen wel klauwen en enorme slachttanden gehad hebben. Vlees eten zoals men het nu doet is puur een cultuurverschijnsel; ik zie jou nog niet met blote handen een paard wurgen en zijn keel openbijten. Mensen zijn van nature zaden-, vruchten- en noteneters, met zo af en toe een kever of klein insect of een stukje aas.
Wat een dikke onzin We hoeven namelijk niet met onze blote handen een paard te wurgen, dus waarom zouden we dan slachttanden nodig hebben? Al eeuwen & eeuwen hebben we andere middelen om een paard/koe te bereiden vb. met messen. Dat kan een tijger niet en daarom heeft hij wel zulke scherpe tanden nodig.
Oud 20-03-2005, 10:48
Daevrem
Daevrem is offline
Er zijn twintig aminozuren. Het lichaam kan er daarvan 11 zelf maken. De andere 9 krijg je binnen via het eten. Die zitten zowel in groenten als vlees.

Het 'probleem' met de groenten is enkel dat er geen plantaardig product is die alle 9 essentiele animozuren in ruime hoeveelheden bevat waarbij vlees dat wel heeft. De oplossing is simpel. Je moet binnen ca 24 uur twee soorten plantaardige producten.

Dit is natuurlijk belachelijk makkelijk te halen. Het is moeilijk in te schatten wat precies de vereisten van het lichaam zijn als het op eiwitten aankomt, omdat eiwitten enorm ingewikkelde stoffen zijn. Maar het binnen krijgen van genoeg eiwit is nu juist een van de punten waaraan bijna elk voedingspatroon, hoe slecht ook, voldoet.

Je zult kunnen stellen dat de mens qua biologie/anatomie tussen de bonobo/dwergchimance en de chimpance inzit. Chimpanzees eten ongeveer voor 3-5% vlees. De rest is voor een groot deel fruit(60%). Het vlees dat ze eten is vooral kleinere niet-mensapen(jammer dat ze daar in het nederlands niet twee woorden voor hebben zoals 'monkey' en 'ape').

De bonobo eet zeker 80% fruit. Het 'vlees' dat ze eten bestaat voornamelijk uit insecten en is nog lager dan dat van de chimp.

Biologisch gezien zou de mens dus minder dan de chimpansee en meer dan de bonobo moeten eten. Dat doet hij natuurlijk niet, ik weet niet hoe hoog het percentage in het westen is, maar ik schat toch ongeveer 25 procent.

De andere mensapen, bijv de gibbon en de gorilla eten beide nog minder. De gorila eet alleen insecten die toevallig op de planten die hij eet zitten.

De voorouders van de mens waren ook alleen omnivoor. De mens is qua anataomie een omnivoor.

Nu maakt het mij eigenlijk helemaal niet uit hoe evolutie mij 'bedoelt' heeft. Evolutie 'vind' mannen die vrouwen dwingen to sex of zelfs verkrachten ook een goede voortplantingsstrategie. Maar dat wil nog niet zeggen dat ik dat ook een goed idee vind.

Laatst gewijzigd op 20-03-2005 om 10:50.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2005, 11:07
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 20-03-2005 @ 11:48 :
[B]Je zult kunnen stellen dat de mens qua biologie/anatomie tussen de bonobo/dwergchimance en de chimpance inzit. Chimpanzees eten ongeveer voor 3-5% vlees. De rest is voor een groot deel fruit(60%). Het vlees dat ze eten is vooral kleinere niet-mensapen(jammer dat ze daar in het nederlands niet twee woorden voor hebben zoals 'monkey' en 'ape').
Wel moet je opmerken dat chimpansees alleen bij hoge uitzondering vlees eten van grotere dieren. Insecten zullen ze wel regelmatiger naar binnen krijgen.
Oud 20-03-2005, 13:03
Daevrem
Daevrem is offline
Ik weet niet welke info jij hebt gehad, maar vroeger dacht men inderdaad dat het echt een zelfzaamheid is. Chimpanzees zijn niet zulke fijne dieren, ze zijn erg aggressief. Het komt dus wel degelijk regelmatig voor. Ik heb ook gegevens van 8 to 10% gezien.
Oud 20-03-2005, 16:19
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 20-03-2005 @ 14:03 :
Ik weet niet welke info jij hebt gehad, maar vroeger dacht men inderdaad dat het echt een zelfzaamheid is. Chimpanzees zijn niet zulke fijne dieren, ze zijn erg aggressief. Het komt dus wel degelijk regelmatig voor. Ik heb ook gegevens van 8 to 10% gezien.
Gelezen in encyclopedie, op websites over chimps, discovery channel etc.

Overigens was het bij de ene groep wel vaker dan bij een andere groep. De percentages zullen per gebied dus verschillen.
Oud 20-03-2005, 16:38
poly sterene
poly sterene is offline
even buiten het feit om dat deze discussie is omgeslagen naar chimpanzees..

ik ben geen veganist omdat ik het zielig vind voor die arme diertjes, maar ik ben veganist omdat ik het er niet mee eens ben met de manier waarop ze afgeslacht worden. die hele bio-industrie blegh! melkkoeien, vleesdieren, proefdieren en dieren waar kleding van word gemaakt.. ik vind het onnodig. in de natuur eten ze elkaar op, daar hep ik ook geen problemen mee. maar ik vind het gewoon jammer, de manier waarop de mensheid ze als product zijn gaan zien in de loop der jaren, in plaats van mede dier. per slot van rekening behoren wij ook tot de groep dieren!
Oud 22-03-2005, 14:22
charlotte87
charlotte87 is offline
Dit is al van de vorige bladzijde

Citaat:
Vegetariërs dienen ook rekening te houden met mij. Ik weet niet hoevaak ik van zulke lui moet aanhoren dat ik slecht leef omdat ik veel vlees eet.
Maar het zal erg fijn zijn als er niet gegeneraliseerd wordt.

ik ben dan misschien wel vegetarier.. en tuurlijk zou ik het goed vinden als er meer mensen vegetarisch worden.. Maar dat betekent niet dat ik daar over zeur
en dat elke vegetarier bij "zulke lui" hoort.

Misschien zijn veel alternatieve mensen vegetarisch en willen ze de wereld verbeteren ed. Maar er zijn ook heel veel "gewone" mensen vegetarisch.

en trouwens even over het topic.. het is volgens mij een kleine moeite om rekening te houden met vegetariers. Ik verwacht geen vegetarisch vlees of een hele groenteschotel, het enige wat ik van de mensen verwacht is dat ze ook een portie hebben waarbij het vlees is apart gehouden (dus ik eet gewoon aardappels en groenten zonder vlees, of pasta waar het gehakt niet al door de saus is geroerd)
Oud 22-03-2005, 18:45
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 20-03-2005 @ 10:52 :
Wat een dikke onzin We hoeven namelijk niet met onze blote handen een paard te wurgen, dus waarom zouden we dan slachttanden nodig hebben? Al eeuwen & eeuwen hebben we andere middelen om een paard/koe te bereiden vb. met messen. Dat kan een tijger niet en daarom heeft hij wel zulke scherpe tanden nodig.
Wat een slap tegenargument. De mens heeft uiteraard naast werktuigen gewoon snijtanden en scherpe hoektanden, het feit dat we nu werktuigen gebruiken zegt maar erg weinig over hoe lang de mens al vlees eet, je gebruikte zelf al het woord 'eeuwen', het gebit echter is het resultaat van miljoenen jaren evolutie.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2005, 21:20
de Koe!
de Koe! is offline
De mens is een omnivoor, een alleseter dus. In den beginne () leefden mensen van vruchtenpluk, visvangst en... jacht. Dus ja, vlees heeft altijd al op het menu van de mens gestaan. Het menu bestond wel voornamelijk uit vruchten, noten en planten, aangezien een dier vangen toch wat moeite kostte.

Het is echter verkeerd om daaruit af te leiden dat we vlees nodig hebben. We staan immers al zo ver dat we dat makkelijk kunnen onderzoeken.

Onderzoek heeft uitgewezen dat je zonder vlees àlle nodige voedingsstoffen in de juiste hoeveelheid binnen kan krijgen, op voorwaarde dat je ook regelmatig dierlijke bijproducten eet, dit om een vitamine B12-tekort te voorkomen. Dierlijke bijproducten zijn eieren, kaas, melk, yoghurt ... vitamine B12 zit enkel in dierlijke producten en in minieme (en dus verwaarloosbare) hoeveelheid in algen. Daarom moeten veganisten B12-supplementen nemen.

Alle andere voedingsstoffen zijn wel in plantaardig voedsel te vinden. Als je op de juiste manier vegetarisch eet (= regelmatig vleesvervangende producten en dierlijke bijproducten eten), is het zelfs gezonder dan vlees eten. Dat komt omdat je dan minder dierlijke vetten binnenkrijgt (enkel via kaas, melk, boter, ...). Dierlijke vetten zijn verzadigde vetten. Deze zorgen voor een verhoogd cholesterolgehalte en veroorzaken hart- en vaatziektes. Plantaardige vetten zijn onverzadigd en zorgen juist voor een verlaagd cholesterolgehalte (vandaar dat je beter met maïsolie of olijfolie bakt, dan met boter). Vegetariërs eten meer plantaardige vetten dan dierlijke vetten en hebben daarom minder vaak last van hart- en vaatziektes. Als je vlees eet kan je dus best vleesmaaltijden afwisselen met vegetarische maaltijden. Maak er ook best een gewoonte van om wat vaker met plantaardige olie te bakken i.p.v. met boter.

Ik ben zelf geen vegetariër, maar dat het gezonder is (als je tenminste op een evenwichtige manier vegetarisch eet), staat wetenschappelijk vast.
Oud 23-03-2005, 00:25
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
de Koe! schreef op 22-03-2005 @ 22:20 :
[B]Onderzoek heeft uitgewezen dat je zonder vlees àlle nodige voedingsstoffen in de juiste hoeveelheid binnen kan krijgen, op voorwaarde dat je ook regelmatig dierlijke bijproducten eet,
Vlees bevat nou niet echt nodige dingen (nodig betekent dat het nergens anders te halen valt). Het gaat erom dat je de stoffen uit andere bronnen haalt.

Citaat:
dit om een vitamine B12-tekort te voorkomen. Dierlijke bijproducten zijn eieren, kaas, melk, yoghurt ... vitamine B12 zit enkel in dierlijke producten en in minieme (en dus verwaarloosbare) hoeveelheid in algen. Daarom moeten veganisten B12-supplementen nemen.
Juist en niet juist. B12 komt idd in dierlijke producten voor. Dit zit er dan in. Echter zit het ook overal in de natuur. De b12 zit o.a. in uitwerpselen en het zit op groente en fruit. Echter doordat we erg hygienisch zijn wast dat er helemaal af. Veganisten in india zijn niet zo hygienisch en daar kan met eigenlijk totaal vegan leven zonder supplementen. (bron: vitamineb12.nl)

Overigens eten dieren soms ook uitwerpselen.
Oud 23-03-2005, 00:43
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 23-03-2005 @ 01:25 :
Vlees bevat nou niet echt nodige dingen (nodig betekent dat het nergens anders te halen valt). Het gaat erom dat je de stoffen uit andere bronnen haalt.

Juist en niet juist. B12 komt idd in dierlijke producten voor. Dit zit er dan in. Echter zit het ook overal in de natuur. De b12 zit o.a. in uitwerpselen en het zit op groente en fruit. Echter doordat we erg hygienisch zijn wast dat er helemaal af. Veganisten in india zijn niet zo hygienisch en daar kan met eigenlijk totaal vegan leven zonder supplementen. (bron: vitamineb12.nl)

Overigens eten dieren soms ook uitwerpselen.
Eet jij dan uitwerpselen?
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 00:53
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 23-03-2005 @ 01:43 :
Eet jij dan uitwerpselen?
ja... eigenlijk wel
Die b12 die uitgescheten word door de bacterie
Oud 23-03-2005, 11:17
Verwijderd
bacterien hebben geen vertereingskanaal en poepen dus niet de b12 gooien ze gewoon door hun celmembraan naar buiten.
Met citaat reageren
Oud 23-03-2005, 13:11
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Sarah schreef op 23-03-2005 @ 12:17 :
bacterien hebben geen vertereingskanaal en poepen dus niet de b12 gooien ze gewoon door hun celmembraan naar buiten.
Oud 23-03-2005, 20:05
Leeghoofd
Leeghoofd is offline
Ik ben ook vegatariër.
Veel mensen houden er wel rekening mee als je het zegt, maar een must is het echter niet. Als je een stukje vlees/vis op je bord krijgt omdat ze het bijv. vergeten zijn zeg je gewoon sorry maar ik ben vegetariër.......
Oud 23-03-2005, 21:12
de Koe!
de Koe! is offline
Citaat:
TechXP schreef op 23-03-2005 @ 01:25 :
Dat zei ik toch? Het zijn nodige stoffen,want we hebben die stoffen nodig. Vlees bevat dus nodige stoffen. Alleen zitten die stoffen óók in andere, plantaardige producten, wat dus betekent dat het niét nodig is om vlees te eten.

En over die bacteriën: inderdaad, bacteriën in ons darmen produceren ook vitamine B12. Die B12 wordt echter niet door ons lichaam opgenomen, omdat het geproduceerd wordt in het laatste deel van de darmen... vandaar dat er in uitwerpselen B12 zit en aangezien we in onze maatschappij geen uitwerpselen binnenkrijgen, is het noodzakelijk om ofwel dierlijke producten (eieren, melk, ...) te eten, ofwel supplementen te nemen.

Let wel: dit gaat enkel over veganisten. Vegetariërs hebben daar geen enkel probleem mee en kunnen perfect gezond leven zonder supplementen. Veganisten kunnen ook gezond leven en kunnen alle noodzakelijke voedingsstoffen binnenkrijgen via hun voedsel, behalve B12.
Oud 24-03-2005, 01:17
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
de Koe! schreef op 23-03-2005 @ 22:12 :
[B]Dat zei ik toch?
Ehm... dan heb ik het misschien verkeerd gelezen.
Oud 24-03-2005, 02:08
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Vraag gewoon:

Vegatarisch / Veganistisch / Kosher / Halal / Alcoholvrij / ander dieet
Met citaat reageren
Oud 26-03-2005, 14:06
Breg
Breg is offline
als ik met vrienden eet wordt er altijd rekening mee gehouden dat ik vegetarier ben, maar ik heb er ook totaal geen moeite mee als mijn vegetarische burger in een pan wordt gebakken waar ook nog 2 gewone hamburgers in liggen. En ik vind het ook geen probleem om vlees te maken voor mensen die graag vlees willen eten.
En als ik ergens ga eten en er zit toch vlees in het gerecht (bv blokjes kipfilet) dan vis ik dat er gewoon tussen uit en eet de rest op. Zolang er voor mij niet speciaal vlees gekocht wordt/een dier gedood, zal ik niet snel zeuren.
Oud 28-03-2005, 15:53
lisanneke
lisanneke is offline
ey,
ik ben ook vegetarier en tuurlijk vin ik dus da ge er rekening mee moe houde maar ik eb er wel niets optegen, tegen de mensen die wel vlees eten. ik vin da iedereen da maar voor zijn eigen moe kieze. Soms is dat wel ambetand bij mensen als ze dat niet wisten of vergeten waren dat je vege was, dan klinkt dat zo onbeschoft om te zeggen dat je dat niet wilt hebben. Maar meestal verstaan ze het wel ze, alleen stelle ze er nogal veel vragen over dan.
Oud 28-03-2005, 15:58
edinora
edinora is offline
ik vind het niet meer dan normaal dat je rekening houdt met diëten/dieetvoorschriften/manieren van eten.
Oud 28-03-2005, 16:08
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Als iemand bij je komt eten die vegetariër is, vind ik wel dat je daarmee rekening moet houden ja. Mijn ouders doen het bijvoorbeeld altijd als de vriend van mijn zusje (die eet bijna geen vlees, op kroketten na ) komt eten.
Oud 28-03-2005, 19:20
Pinnok
Pinnok is offline
bij vrienden die het van me weten proberen er toch wat rekening mee te houden. Als het echt niet anders kan eet ik toch wel wat vlees. (wil niet onbeleefd overkomen) Gelukkig is me beste vriendin ook vegetarish, das wel echt reuzehandig!!
Oud 29-03-2005, 17:20
Daevrem
Daevrem is offline
Dit botst inderdaad met het oerhollands en oerbarbaarse 'eten wat de pot schaft'. Geen idee of er vandaag de dag nog mensen zijn die dat een waarde vinden.
Oud 05-04-2005, 13:45
Prof
Prof is offline
Citaat:
Iter schreef op 05-04-2005 @ 14:29 :
Stomme plantenvreter!
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 14:10
Mara
Mara is offline
Citaat:
edinora schreef op 28-03-2005 @ 16:58 :
ik vind het niet meer dan normaal dat je rekening houdt met diëten/dieetvoorschriften/manieren van eten.
Maar mensen willen wél letten op vegetariers, maar niet met mensen die op dieet zijn voor de lijn. Hoe vaak ik wel niet patat voorgeschoven gekregen heb.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 16:17
Pikey
Pikey is offline
Ja, zonder twijfel.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 16:23
Xonzo
Xonzo is offline
tuurlijk hou je rekening met vegetariers.
Das net hetzelfde als dat je rekening zou houden met een bepaald gerecht dat iemand niet lust.
Reageren

Regels voor berichten