Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2005, 16:30
Boris_Beer
Boris_Beer is offline
Citaat:
Nogmaals wijs ik op de situatie dat je iemand al lang en goed kent, of bevriend bent met iemand, voordat je op diegene verliefd wordt. Dan is houden van na 2 maanden helemaal zo gek nog niet.
dan ben ik met je eens, maar dan ken je elkaar toch langer als twee maanden??

Citaat:
Als mensen na 2 maanden zeggen ik hou van je dan is dat bullshit, misschien verliefdheid maar meer niet.
bij deze uitspraak van mij bedoelde ik in eerste instantie wel twee maanden verkering, maar het gaat om het principe. Als je elkaar net kent is houden van nog niet mogelijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2005, 17:10
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Boris_Beer schreef op 10-04-2005 @ 17:30 :
dan ben ik met je eens, maar dan ken je elkaar toch langer als twee maanden??
Yep.

Citaat:
bij deze uitspraak van mij bedoelde ik in eerste instantie wel twee maanden verkering, maar het gaat om het principe. Als je elkaar net kent is houden van nog niet mogelijk.
Eens.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 19:09
Suusjuhh
Suusjuhh is offline
Citaat:
Boris_Beer schreef op 10-04-2005 @ 11:38 :
Als mensen na 2 maanden zeggen ik hou van je dan is dat bullshit, misschien verliefdheid maar meer niet.

Houden van ontwikkeld zich pas na een paar jaar.

eerst verliefdheid en

dan periode wat voel ik eigenlijk voor hem/haar (hierin gaan meeste relaties uit op jonge leeftijd)

en dan pas komt houden van..
Oud 10-04-2005, 19:53
Sithan
Sithan is offline
Citaat:

eerst verliefdheid en

dan periode wat voel ik eigenlijk voor hem/haar (hierin gaan meeste relaties uit op jonge leeftijd)

Wat is dat voor nonsens?

Houden van is een gevoel...
Gevoel kan er zijn of niet...Alsof er in je brein vaststaat dat dat pas na zoveel tijd kan
T lijkt me dus dat tijdsduur er helemaal niet toe doet...het enige wat er toedoet is dat je niet de verkeerde benaming geeft aan het verkeerde gevoel...
Oud 11-04-2005, 10:18
Sanoeske
Sanoeske is offline
ik denk niet dat dat leeftijdsgebonden is. Denk wel dat mensen steeds sneller met de woorden 'ik hou van je' gaan strooien zonder er een echte betekenis aan toe te kennen.

En binnen een relatie denk ik niet dat verliefdheid en houden van aparte fases zijn...houden van volgt wel in een later stadium, maar ik ben nu 2.5 jaar samen met mijn vriend en de verliefdheid is er nog steeds...maar in tegenstelling tot in het prille begin, denk ik dat je na zo'n lange tijd kan zeggen dat je echt van iemand houd...

Maar buiten een relatie gewoon verliefd zijn en dan van iemand houden al ? mnee dat gaat er bij mij niet echt in...
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 11:10
Icemancool
Icemancool is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 07-04-2005 @ 20:08 :
Dingen als verliefd zijn en houden van zijn erg subjectief en ook erg afhankelijk van het perspectief. Naarmate iemand ouder wordt, neemt ook het formaat van zijn of haar belevingswereld toe. Een erg jong iemand richt zich alleen op zichzelf, een puber op een beperkte leefomgeving, terwijl een volwassen persoon zich ook globaler kan richten op omgevingen zoals de maatschappij. In dat kader geschetst, vind ik het helemaal niet vreemd dat een puber emoties binnen zijn of haar belevingswereld uitvergroot - omdat het een relatief groot gedeelte van deze belevingswereld omvat.

Verder wil ik graag benoemen dat het helemaal geen kwaad kan om een liefde als "houden van" te bestempelen. "houden van" wordt bestempelt het absolute superlatief van liefde - en in de perceptie van iemand kan dat best zo zijn. Uiteraard hoeft dat niet in de perceptie van iedereen een superlatief van liefde te betekenen; wat de één immers als absolute liefde bestempeld kan voor de ander een gematigde verliefdheid zijn.
Hier ben ik het erg mee eens, vergelijk het bijvoorbeeld met zorgen, als je klein bent kan een bal die kwijt is een erg grote zorg zijn, als je puber bent is het meer "Mja das pech hebben". Zo is het ook een beetje met houden van, misschien is het gevoel dan nog niet in de mate aanwezig als wanneer je ouder bent, maar je kent het gevoel ook nog niet sterker, dus in jouw belevingswereld is het wel degelijk het sterkste (of iig een sterk) gevoel van "houden van". Op latere leeftijd denk je er anders over, en zie je dat het eerdere gevoel niet zon sterk gevoel was.
Oud 11-04-2005, 14:40
Boris_Beer
Boris_Beer is offline
Citaat:
Wat is dat voor nonsens?

Houden van is een gevoel...Gevoel kan er zijn of niet... Alsof er in je brein vaststaat dat dat pas na zoveel tijd kan

T lijkt me dus dat tijdsduur er helemaal niet toe doet...het enige wat er toedoet is dat je niet de verkeerde benaming geeft aan het verkeerde gevoel...
Ja, je kan het nonsens vinden maar het is vrij logisch hoor. Verliefd zijn is een chemische reactie, in oorsprong bedoelt om tot voortplanting te leiden. Daarom is hij ook waar kortdurend: als de taak van bevruchting en opvoeden is gedaan…

Houden van is iets wat mensen zelf hebben bedacht (min of meer), het is te vergelijken met vriendschap. Vriendschap ontstaat ook niet van de één op de andere dag dat duurt ook een tijd voor je iemand vertrouwd en volledig voor degene klaar staat etc. en dan moet degene je ook nog liggen. Met houden van is het niet anders.

Jij zegt: Alsof er in je brein vaststaat dat het pas na zoveel tijd kan. Daar schuilt een kern van waarheid in omdat voor je brein (lees jezelf) het een tijdje duurt voordat iemand helemaal vertrouwd en ingesleten is. Dat gaat gewoon niet in een paar maanden tijd.

Ik heb nou al een paar langere relaties gehad (lees +/- 2 jaar) en in al die relaties heb ik maar van eentje echt gehouden en die kende ik al langer. Misschien dat andere mensen sneller van iemand gaan houden maar daar gaat gewoon een tijdje overheen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 16:43
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Boris_Beer schreef op 11-04-2005 @ 15:40 :
Ik heb nou al een paar langere relaties gehad (lees +/- 2 jaar) en in al die relaties heb ik maar van eentje echt gehouden en die kende ik al langer. Misschien dat andere mensen sneller van iemand gaan houden maar daar gaat gewoon een tijdje overheen.
Ik ben ervan overtuigd dat houden van situatiegebonden is en niet tijdsgebonden...Dan kan je nog zo lang met iemand samen zijn dat betekent niet dat je van elke persoon gaat houden met wie je een relatie hebt...dat geef je zelf al aan...
Wat jij echter zegt is dat dat komt omdat het niet lang genoeg duurde voor dat gevoel, maar ik denk eerder dat door die persoon in zn geheel kwam en niet door de tijdsduur. En al had je dan 10 jaar samengeweest, dan had je misschien nog niet van d'r gehouden. Terwijl je intense houden van band kan voelen als bijv 1 van de 2 in een ongeluk verzeild raakt en op het randje van de dood is.
Oud 11-04-2005, 18:41
igfy
igfy is offline
toen ik 16 was zei ik ook al vrij snel dat ik van mijn vriendje hield.. maar als ik daar op terugkijk hield ik helemaal niet zo van hem. Ik heb wel gemerkt dat je in het begin van een relatie gewoon nog niet van iemand kan houden, hoe graag je het ook wil. dat is iets wat pas na een tijdje komt denk ik.

Toch heb ik nu ook nog maar twee maanden met mijn vriendje en kan ik tot mijn eigen verbazing wel met eerlijkheid zeggen dat ik van hem hou, ik denk dat het gewoon aan de situatie ligt, we hebben nu al relatief veel meegemaakt. maar ook ben ik nog steeds verliefd, ik denk nog heel veel aan hem, en altijd krijg ik dan nog een warm gevoel van binnen.
Oud 14-04-2005, 17:15
neilvt
neilvt is offline
Citaat:
Reverend schreef op 06-04-2005 @ 14:52 :
Als ik verliefd ben, dan hou ik ook van dat persoon.
Precies
Met citaat reageren
Oud 16-04-2005, 02:16
blupp
blupp is offline
*ziet een lekkerding over straat lopen en is spontaan verliefd*
....ik.....ik....IK HOU VAN HAAR.... .......komt de boodschap over?

Houden van vind ik een erg breed begrip hoor...iedereen denkt er wel ietsje anders over. Mijn idee ervan is gewoon dat je elkaar accepteert om wie je bent en er voorelkaar probeert te zijn als het nodig is, soms meer geven dan nemen etc etc. Mijn mening hierover kan misschien wel veranderen over een paar jaar, maar ik vind dat verliefd zijn en houden van heel goed samenkan, als ik mn vriendin zie krijg ik het nogsteeds warm..vlinders in mn buik en al die onzin. maar ik heb ook t gevoel dat ik van haar hou..zeggen we ook vrij vaak tegenelkaar. STEL dat het ooit uitgaat en ik iemand anders leer kennen waar alles veel beter mee voelt, dan schaaf ik mijn mening over houden van misschien bij.
Ik vind het uiteindelijk meer iets van hoe je er zelf over denkt...je gaat er niet dood aan als je op je 14e zegt van iemand te houden, je leert wel beter met de tijd.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 17:30
Tiks
Tiks is offline
Citaat:
Ik denk dat je dus pas kan spreken van houden van als je het hele verliefdheids gevoel ver voorbij bent, als je gaat ergeren aan stomme dingen maar daar wel mee kunt leven als je boos op elkaar kunt zijn zonder dat je bang bent dat het uit gaat.
Ik erger me aan stomme dingen, maar leef ermee. En als ik boos op hem ben, of hij op mij, ben ik niet bang dat het uitgaat.
Toch wist ik al veel eerder dat ik van hem hield, en hij van mij.

Er zijn geen criteria voor 'houden van'. Geen regels, no right or wrong.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 17:33
A*
A* is offline
Citaat:

eerst verliefdheid en

Ik vind het bullshit dat je voor mensen bepaald wanneer het bullshit is als zij menen van iemand te houden.

Houden van is een gevoel dat je krijgt bij een iemand, en jij alleen kan voor jezelf bepalen wanneer dat is.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 19:51
Aurora
Aurora is offline
Citaat:
gekmeisje18 schreef op 06-04-2005 @ 22:12 :
Ik heb na 3 maanden nog niet "ik hou van je" tegen mn vriendje gezegd... (niet toen ik nuchter was iig )

maar dat komt wel n keer...
Ach, ik na bijna 10 maanden nog steeds niet dus het valt wel mee

Ik hou wel van hem maar ik zeg het niet graag. Too meaningful, perhaps, ik weet het niet.
Oud 17-04-2005, 20:00
Tiks
Tiks is offline
Citaat:
Aurora schreef op 17-04-2005 @ 20:51 :
Ach, ik na bijna 10 maanden nog steeds niet dus het valt wel mee

Ik hou wel van hem maar ik zeg het niet graag. Too meaningful, perhaps, ik weet het niet.
Mijn vriend zei het al vrij snel, en toen schrok ik ook wel even.. Maar toen dacht ik weer: Wat stel ik me aan, ik voel het toch ook!
En zo makkelijk ging het eigenlijk...
Met citaat reageren
Oud 17-04-2005, 20:14
LieFfieJ
LieFfieJ is offline
Ik denk dat het heel persoonlijk is, volgens mij kan je tegelijk verliefd zijn en dus van iemand gaan houden.. dus dat je tijdens je verliefdheid ook van iemand al houdt maar ja dat is voor iedereen anders..
Oud 20-04-2005, 18:38
Droid
Droid is offline
Ik denk dat het van persoon tot persoon verschilt. want wat versta je eigenlijk onder houden van? Ik hou van mijn vriendin (die ik in de richting van twee maanden ken). Als ik niet van haar zou houden dan zou het al vrij snel van mijn kant over zijn geweest. Echte vind ik ook dat er gradaties zijn in houden van. Ik hou van mijn ouders op een andere manier dat ik van mijn vriendin hou. en het houden van mijn vriendin zal ook over de loop der tijd gaan veranderen. Het is meer een gevoel wat je heb, en ik kan dat gevoel niet anders beschrijven dan houden van. Het gaat namelijk veel verder dan "geven om" bij mij als ik naar mijn vriendin kijk. Dus ja welk woord heb je dan nog om je gevoel tussen ons twee te beschrijven? in mijn optiek houden van.
Oud 21-04-2005, 17:03
Dragon_Fly
Dragon_Fly is offline
Citaat:
-SoloWolf- schreef op 07-04-2005 @ 20:18 :
Absolute bullsh!t wat je daar lult...

Kijk, me ex die was 15. Hell yea dat ze van me hield, misschien zelfs nog wel doet. Daar heb ik jou het tegendeel al bewezen...

(...)
Heb je idd gelijk in
Oud 22-04-2005, 18:18
Loezzel
Loezzel is offline
Het begrip "houden van" is zo subjectief. Het ligt voor iedereen anders. De één houdt meteen al van iemand, een ander houdt pas na een jaar van de ander.
Ik heb nu net weer 2 maanden verkering en ik zei na 3 weken al dat ik van hem hield. Maar ja, ik kende mijn vriend ook al een hele tijd, voordat we wat kregen.
Ik vind dat je met jouw uitspraken dus teveel dingen over één kam scheert. Er speelt zoveel mee als je kijkt naar "houden van".

Ik ben het er zeker niet mee eens dat je vanaf je 13e tot en met je 16e niet van iemand kunt houden, omdat je niet weet wat het inhoudt. Wat weet jij er nou van wat voor relatie je kunt hebben als je in die leeftijd zit? Dat jij nou toevallig niet zo'n relatie hebt gehad toen je zo oud was, wil niet zeggen dat anderen dat niet kunnen.
Ik heb 3,5 jaar verkering gehad met een jongen. We kregen verkering toen ik 15 was en na 1 jaar kon ik zeker wel oprecht zeggen dat ik van hem hield. En ik hou nog steeds van hem.
Reageren

Regels voor berichten