Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-04-2005, 20:16
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Zo, ik heb het topic ook even gelezen hoor. Vervelend dat je littekens zo zichtbaar zijn. Ik zou je een paar tips willen geven.
Wat al die zalfjes betreft; dat is een leuk probeersel, maar bij dit soort littekens werken ze niet echt. En dat ligt ook een beetje aan de plek waar je het smeert. Om een voorbeeld te geven;

Een litteken op je been kleurt sneller weg dan een litteken op je arm (voornamleijk aan de binnenkant van je arm zijn ze lastig weg te kleuren). Gezien de zon daar nauwelijks komt (en het wellicht nog erger kan maken), en je huid daar vrij weinig gewend is.
Mijn zus gebruikt sinds kort wel zalf, via de chirurg omdat zij littekens vlak boven haar borst had. Ze had hier eens wat laten verwijderen en dat was niet mooi gebeurd. Die zalf werkt wel een beetje, maar niet heel erg. Echt weg krijg je ze nooit, je verminderd ze alleen. In dat geval; zou mijn zus al blij zijn als ze 'plat' waren. Die zalf zorgt daar een beetje voor.

Wat ik wel pas in een boekje las; appelschillen eroverheen wrijven. Gek idee, ik heb ook geen idee of het helpt. Maar het was zo'n grootmoeders tip! En ik wil niet veel zeggen, maar sóms zitten daar best hele nuttige bij!

Trouwens; ik zou ook niet teveel je best doen om het te verbergen. Daarmee loop je het risico dat je ze alleen maar opvallender maakt. Ik bedoel; als je onwijs gaat camoufleren met horloges, polsbandjes, armbandjes etc. Nee, dat zou ik niet doen. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre je omgeving er toendertijd of nu vanaf wist, en ik neem aan dat zij er dan wel begrip voor hebben. Wat de rest van de wereld ervan denkt? Daar moet je boven staan!!! Je hebt het nooit gedaan uit aandacht, meer uit wanhoop. En de kracht van wanhoop is groot. Eén ieder ander die daar zijn oordeel over vestigd, zonder erbij na te denken; die zou zich eens moeten schamen!!! Daar ben jij met je littekens echt NIETS bij!!!

Succes ermee hoor!
Oud 20-04-2005, 22:06
cartouchke
cartouchke is offline
super bedankt voor je lieve berichtje anno 1986, doed me echt wel deugd. alleen heb ik het er nu nog wat moeilijk mee om er zo maar gewoon voor uit te komen, tis te zeggen, gewoon niet bang zijn dat er telkens wordt gekeken naar m'n littekens. Kheb vooral schrik voor de reactie van m'n ouders... tjah das iets dat wel zal verbeteren met de tijd...

thhxxx
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 08:52
miss x
miss x is offline
Citaat:
Maar ja veel littekencreme's smeren is denk ik wel het enigste wat ik kan doen. Ik gebruik zelf al een tijd die van de Kruidvat
Admiration, die creme van de Kruitvat is dat van het Kruitvat huismerk? Ik heb die creme nml gezocht bij Kruitvat maar kon hem niet vinden, waar moet ik zoeken bij de handcreme's of bij de reinigingsproducten voor je gezicht enzo?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 17:51
Snow White
Snow White is offline
(Niet lezen als het teveel triggert) Ik weet niet wat ieder persoonlijk hebben kan

Hoi meis,

Ik wil je graag wat meegeven, kijk maar wat je ermee doet.

Ikzelf heb over mijn hele lichaam (armen, handen, borsten, buik, liezen, boven benen, enkels) littekens van zelfbeschadiging. Ik weet het, ik heb mezelf er niet mooier mee gemaakt. IMaar ik heb het nu geaccepteerd. k ben een tijd geleden gestopt met zelfbeschadiging. Dus genoeg daarover.

Enkele littekens waren zo naar dat ze dik waren en pijn deden en deze heeft mijn plastisch chirurg verwijderd. Maar dat waren medische redenen. Al zijn ze nog niet helemaal weg.

Wat overblijft is de rest van mijn lichaam en dit kan ik op 2 manieren bekijken. Óf als een slagveld. Óf als iets dat nu voortaan bij mij hoort. Je denkt inderdaad niet aan de concequenties, en ik ben eerlijk gezegd blij dat je je nu schaamt voor je littekens. Al is dit niet nodig. Het is wel een goed teken dat je probeert met je 'genezing' bezig te zijn. Als ik dit goed zie natuurlijk.

De littekens op mijn benen vervagen. Zo vertelde mijn huisarts me laatst dat ik eerst een zebra was (dat was natuurlijk alsnog wel slikken toen hij me dit zei) maar dat het goed aan het wegtrekken was (ookal waren de meeste littekens diep en groot)
Ik kan er niets meer aan veranderen. Ik kan alleen zorgen dat ik voortaan goed voor mijn lijf zorg en het onderhoud. Wat anderen hiervan vinden, gaat me steeds minder boeien. Ik weet dat ik nooit een model zal kunnen worden,en een baantje bij de televisie zal ik ook best kunnen vergeten. Geen nood.
Ik heb een lieve vriendin die mijn littekens accepteert als iets dat bij me hoort. Ze kent me niet anders.
Andere mensen (heb ik zelf aan den lijve ondervonden) maken zich minder druk om je littekens dan jij. Grote, paarse/rode littekens worden ook allemaal wit. In jouw geval, zijn het smalle streepjes. Die heb ik ook op mijn arm zitten, ze gaan nooit meer helemaal weg.

Jij bent jij, je hebt jezelf gevormd. Net als dat je geest zich ontwikkeld en steeds veranderd door invloed van je leven, omgeving en eigen volwassenheid waarin je groeit, heb jij zelf bijgedragen aan de buitenkant. Schaam je er niet voor, zie het als iets dat (hopelijk) achter je ligt en ga verder met je leven. De littekens zullen niet een zeer belangrijke rol blijven spelen maar je zult er zelfs met de tijd minder last van hebben en er op letten. Net als je omgeving.
Het is zonde, het blijft zonde, maar wanneer jij uitstraalt dat je met jezelf door 1 deur kunt; dan gaat de rest met je mee.

Succes!
Maaike

Laatst gewijzigd op 22-04-2005 om 17:59.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten