Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-07-2007, 14:09
Verwijderd
Ik ga 4 augustus met een vriendin op weg naar Berlijn. We hebben geen interrailkaart gekocht omdat we in de veronderstelling verkeren dat losse kaartjes of weekendkaarten in de landen waar we heen willen (Polen, Hongarije, Tjechië en we vertrekken vanuit weten weer terug met het vliegtuig naar Brussel (*slecht slecht*, ik weet het)) goedkoper zijn. Of dat werkelijk zo is komen we nog wel achter. We hebben een aantal hostels geboekt, o.a. in Wenen, de rest hopen we ter plekke terecht te kunnen en we hebben ook een tentje mee want campings zijn zo lekker goedkoop.
Een stress om het allemaal te regelen is het wel zeg.
Advertentie
Oud 18-07-2007, 16:56
ickeicke
ickeicke is offline
Citaat:
Quis schreef op 18-07-2007 @ 15:09 :
Een stress om het allemaal te regelen is het wel zeg.
Mja, gisteren ruim een uur (van 20.25 tot 21.25, ze sluiten om 20.30) bij NS Internationaal op Rotterdam CS gestaan voor reserveringen. Gelukkig is het meeste gelukt.
Oud 18-07-2007, 21:27
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Over twee weken zit ik al in Parijs Gisteren een jeugdherberg gereserveerd in Parijs en in La Rochelle want alles zit toch wel snel vol. We zitten te dubben om de tent mee te nemen maar als het niet hoeft dan doe ik het niet.

@ ickeicke: bij NSI op Den Haag Centraal is het vaak rustiger, op Rotterdam Centraal kan je het beste om 7.00 uur gaan
Oud 20-07-2007, 14:31
Luna
Luna is offline
kun je ook in een ander land een interrail ticket kopen, ik hoorde iemand iets zeggen over dat je dat in je eigen land moest doen maar dat lijkt me onzin
ik ga met de auto naar budapest en wil vanuit daar gaan interrailen, liefst koop ik daar mn ticket want op sziget raak ik dat geheid kwijt.
Oud 21-07-2007, 00:49
Vlindertje
Vlindertje is offline
In Oost-Europa is het waarschijnlijk goedkoper om losse kaartjes te kopen.
Je kan het ticket in een ander land kopen, maar het ticket is niet geldig in het land waar je het ticket koopt (bij een global pass).
Oud 03-08-2007, 10:06
Verwijderd
aaaah, morgen op deze tijd zitten we al in de trein!
Oud 04-08-2007, 17:07
ecrivaine
ecrivaine is offline
Ojaa, het interrailtopic
Even de groetjes uit Krakow! Al in Berlijn geweest, Warschau en ik ga nog naar Praag en Boedapest. Interrailticket bevalt prima, behalve dat je alsnog steeds moet reserveren. In Polen is dat maar een paar Zloty, maar van Berlijn naar Warschau was echt 20 euro ofzo... Dat was dan wel een IC.
Andere treiners ook veel plezier
Oud 04-08-2007, 19:08
duivelaartje
duivelaartje is offline
Als ik dit zo lees wil ik ook eens interrailen.
Oud 05-08-2007, 01:59
Roxy
Roxy is offline
Iemand zei net dat het voor oosteuropa landen niet interessant is om een interrail pass te kopen en daar ben ik het wel mee eens. Ik heb twee weken geleden drie dagen door roemenie getreind, waarvan ik de langste reis van 650 km eersteklas heb gereisd en nog was ik goedkoper uit dan wanneer ik een one country pass had gekocht. Daarnaast krijg je met die rare westeuropese passen toch wel een beetje gedonder. Vorig jaar had ik in bulgarije en roemenie domino passen en geen conducteur die ze kenden of uberhaupt kon lezen.
Oud 05-08-2007, 15:05
Verwijderd
Mijn lief is nu aan het interrailen, volgend jaar gaan we miss samen
Oud 06-08-2007, 11:24
MH
MH is offline
Over het nieuwe systeem bestaat trouwens in half Europa onduidelijkheid. Wil je een trein reserveren (met name in de landen waar men Engels of Duits minder machtig is of waar je perfect Frans moet spreken, willen ze je begrijpen), dan snapt men niets van je Global Pass (lokettist in Bologna zei 'mooie kaart zeg' en verkocht mij een regulier treinkaartje ipv een toeslag of reisadvies) en kunnen ze de code in de computer niet vinden, zodat er niets gereserveerd kan worden.
Daarnaast is een belangrijke reservering vervallen, namelijk die van de ICE. Maar toen ik donderdag vanuit München wilde laagvliegen richting Bremen, accepteerde Frau Zugführerin aanvankelijk mijn kaart niet. En dat terwijl ik toch aan alle mensen in DB-uniform gevraagd had of het wel mogelijk was, waarop ik steevast ja geantwoord kreeg. Uiteindelijk had ze een halfuur nodig om naar iedereen te bellen om te verifiëren en bood ze mij haar verontschuldigingen aan voor het misverstand, waardoor ik eind van de middag alsnog met dezelfde ICE in Bremen arriveerde, zodat ik 's avonds lekker in mijn eigen bedje lag.
Oud 06-08-2007, 13:34
Verwijderd
net terug van mn maandje backpacken, echt een dikke aanrader om te doen het is zoooo leuk!

We zijn begonnen in Berlijn, gewoon de trein vanuit Amersfoort rechtstreek daarheen gepakt. Ging gelijk goed. Voor mij was het vooral wennen om met een backpack te lopen en eigelijk nog niet vast te hebben staan aan overnachtingen. We hebben trouwens niet 1 keer gehad dat iets vol zat en we verder moesten zoeken. Na Berlijn ging onze route zo verder:

Praag - Wenen - Boedapest - Balatonmeer (siofok) - Zagreb - Ljubljana - Rome - Pompei + Napels - Florence - Venetië - Turijn.

Veel hoogtepunten gehad op deze reis. Gelukkig vrij weinig echt heel heet weer gehad, eigenlijk alleen in Boedapest dat het 40 graden was.

Over reserveren: zoek op internet bij NSinternationaal uit of reserveren verplicht is of aanbevolen. Alleen bij het eerste zou ik het dan doen, de treinen zaten bij mij nooit helemaal voor en vaak is reserveren toch wel een euro of 7 pp. en dan weggegooit geld. Ook uitkijken welke treinen je reserveert, voor onze terugreis vanuit Turijn waren we 45 euro pp kwijt: eurostar - Nachttrein couchette - thalys, maar goed je moet toch naar huis en anders is het niet te doen met regionale treinen.

In Oost-Europa zijn die passen inderdaad niet rendabel, ik vraag het me uberhaupt af voor landen behalve Nederland en Frankrijk. Genoeg mensen ontmoet met gewone kaartjes, die zeker in het Oosten voor afstanden van honderden kilomters nog geen 30 euro kwijt waren. Dan is mss vliegen vanuit Nederland naar een land en daar rondreizen met losse kaartjes toch goedkoper. Daarentegen het gemak van in elke trein kunnen stappen die je wilt (enige nadeel het reserveren soms) is ook wel super relaxed van interrailen.

Hmmm ben nu een paar uur thuis en wil eigenlijk alweer weg. Hoewel ik familie, vrienden en vriend heel erg gemist heb en ook het thuis zijn is het reizen echt geweldig (L).
Oud 06-08-2007, 23:38
Femic
Femic is offline
Ben gisteren thuisgekomen van een maand interrailen. De route was als volgt:
Utrecht-Milaan-Verona-Florence-Ljubljana-Pula (Kroatië)-Praag-Budapest-Balatonfüred (Hongarije ook)-Kraków-Berlijn-Amersfoort.
Bij ons was het absoluut wel rendabel om een interrailticket te kopen, zeker omdat we nog allerlei dagtripjes per trein hebben ondernomen, veel treinen in Italië gepakt ook. Hebben 3x een nachttrein gepakt, waarvan maar 1x gereserveerd (voor 2 euro), omdat dat verplicht was. Ook nog 1x gereserveerd op een dagtraject (Kraków-Berlijn) omdat dat verplicht zou zijn, kostte ook zo'n 2 euro, maar bleek in de trein helemaal niet verplicht, maar goed. Verder konden we gewoon alle treinen pakken die wilden, zonder gezeik, nooit problemen gehad, iedereen begreep ons ticket prima (en anders deden ze wel alsof ).

Was echt een hele gave ervaring. Persoonlijk vond ik Praag en Berlijn hoogtepuntjes, zowel de steden als de mensen die we er ontmoet hebben. Eigenlijk bijna alleen maar goede hostelervaringen. Hebben ook 2x 3 nachten gekampeerd (Pula en Balatonfüred), maar dat was helemaal niet goedkoper dan een hostel. Wel leuk for a change.

Gouden tip: geen nachttrein van of naar Polen pakken en als je 't wel doet, neem zo'n couchette of zorg dat je wakker blijft. Voor ons was het de enige optie, omdat er maar 1 trein per dag van Budapest naar Kraków gaat, van 18.30u tot 5.30u. Maarrehm, 6 mensen beroofd terwijl ze sliepen, waaronder mijn reisgenootje (camera+150 euro ongeveer aan vreemde valuta). Zit je dan 6 uur op een Pools politiebureau waar niemand een woord Engels spreekt.. Maar hey, another lesson.
Verder vond ik nachttreinen wel een goede optie, je spaart tijd en geld uit (voor accommodatie). Je moet dan wel grotere afstanden afleggen, vandaar onze ietwat rare route.

Was echt een supervakantie, heb genoten! Alle plekken hadden hun eigen bijzondere dingen, zoveel ervaringen. Volgend jaar weer! (Zie Scandinavië wel zitten. )
Oud 07-08-2007, 12:32
MH
MH is offline
Ik hoorde in Tsjechië al veel verhalen over die nachttreinen. Iedereen, inclusief het spoorwegpersoneel, raadde me af om de nachttrein Tsjechië-Krakow-Warschau of Warschau-Berlijn te nemen. En dan is het verhaal hierboven, hoe naar ook, nog maar kinderspel. Ik heb gehoord over geforceerde coupés, compleet met bedwelming van passagiers om ze ongestoord te kunnen beroven, tot op hun schoenen aan toe...
Voor iedere interrailer is het aan te bevelen om Polen te mijden indien er geen directe noodzaak is om erheen te gaan.
Oud 07-08-2007, 21:07
Femic
Femic is offline
Ja, onze coupédeur zat ook op slot hoor, kennelijk is dat vrij simpel te forceren.
Polen vermijden ben ik absoluut niet met je eens. Maar geen nachttrein nemen! Polen zelf is helemaal niet onveiliger dan andere landen en Kraków is echt een 'must' voor backpackers, hele gave stad.
Oud 07-08-2007, 23:18
ecrivaine
ecrivaine is offline
Ik heb geen slaaptrein gehad in Polen en dat zal ik dan ook maar niet doen.. maar voor de rest is Polen prima hoor! Qua zakkenrollen is Praag, waar ik nu ben, denk ik erger.
Krak'ow is heel erg mooi, maar ik ben toch blij dat ik ook in Warschau ben geweest. Krakow is gewoon veel te toeristisch en je ziet meer dronken Engelsen dan Polen. Warschau laat naar mijn idee veel meer van het land zien en het is ook een stad met veel geschiedenis.
Ik vraag me eerlijk gezegd ook af of mijn interrailticket wel zo voordelig was.. in elk geval is het niet veel goedkoper dan losse kaartjes. Toch ben ik er wel blij mee; het is gewoon makkelijk. Bovendien heb ik nog nooit problemen gehad; ook in Polen en Tsjechi"e kennen ze het ticket gewoon.
Ik heb het geweldig tot nu toe. Ik zou wel wat voelen voor een eigen kamer in plaats van die eeuwige dorms.. je kan je nooit eens echt terugtrekken. Maar zoveel mensen gesproken en leren kennen en zoveel mooie dingen gezien en meegemaakt
Oud 08-08-2007, 12:32
MH
MH is offline
In Budapest en Lausanne had ik een kamer voor mezelf, maar dan wel met 'shared bathroom' zoals het in de gids stond. In Budapest werd dat iets te letterlijk genomen en stond ik 's ochtends mijn douche met andere heren te delen. Voor dames was overigens wel een aparte ruimte.
Oud 08-08-2007, 13:03
Laura89
Laura89 is offline
Ik heb geinterraild naar Griekenland met m'n broer, om daar 5 dagen te kamperen. De eerste nacht in de trein was heel relaxt (van Dusseldorf naar Milaan), omdat we de coupé voor ons alleen hadden en dus elk drie stoelen hadden om lang uit op te slapen De boot van Bari naar Igoumenitsa was iets minder omdat we sliepen op vliegtuigstoelen. Op de terugweg hebben we geen stoelen geboekt, maar gewoon dekplaatsen en hebben we lekker in onze slaapzakken languit op 't dek geslapen De nachttrein van Milaan naar Dusseldorf was iets minder, omdat nu de coupé helemaal vol zat (eerst zelfs overgeboekt waardoor we de eerste twee uur geen plaatsen hadden).

Ik vond 't een hele leuke ervaring en zeker voor herhaling vatbaar. Ik wil de volgende keer dan wel meer rondreizen dan we nu hebben gedaan, omdat we nu interrail echt gebruikten om op de plaats van bestemming te kopen. Het lijkt me leuk om al interrailend midden/oosteuropa te zien. (zwitserland, oostenrijk, tsjechië, kroatië enzo).
Oud 08-08-2007, 13:50
ickeicke
ickeicke is offline
Ben voor het reserveren van slaaptreinen enzo een keer naar NS Internationaal in Rotterdam geweest en heb daarna nog een keer gebeld naar de telesales adeling. Ben daar toen telefonisch heel goed geholpen en heb toen de reserveringen afgehaald in Eindhoven.

De reis zelf; Nederland -> Lyon (Frankrijk) -> Ljubljana (Slovenie) -> Zagreb (Kroatie) -> Sarajevo (Bosnie) -> Dubrovnik (Kroatie) -> Ulcinj (Montenegro) -> Tirana (Albanie) -> Skopje (Macedonie) -> Prishtina (Kosovo) -> Belgrado (Servie) -> Nederland

Heb grote delen van het traject (Alles tussen Sarajevo en Prishtina) met (mini)bus gedaan, omdat er daar simpelweg geen treinen rijden.

Het reizen zelf was prima bevallen, alleen zijn de treinen in Servie niet bepaald betrouwbaar. Rond 12.00 uit Skopje vertrokken naar Belgrado en zou rond 20.45 aankomen, dat werd 23.15. Van Belgrado naar Wenen rond 22.00 vertrokken, zou rond 9.00 aankomen. Om 5.00 zouden we een tussenstop maken in Budapest, maar daar kwamen we pas rond 7.30 aan en vervolgens moesten we allemaal uit de trein.

Dat was wel vrij jammerlijk, zeker omdat ik 2 ICE's van Wenen naar Nurnberg en van Nurnberg naar Arnhem had gereserveerd die ik toen niet meer kon halen.

Ben met wat kunst en vliegwerk nog wel heelhuids thuis gekomen toen.

EDIT: owja, nergens problemen gehad dat ze mijn kaart niet (h)erkenden ofzo en ben nergens overvallen of beroofd geloof ik.

Laatst gewijzigd op 08-08-2007 om 13:52.
Oud 08-08-2007, 16:50
Femic
Femic is offline
Citaat:
ecrivaine schreef op 08-08-2007 @ 00:18 :
Krak'ow is heel erg mooi, maar ik ben toch blij dat ik ook in Warschau ben geweest. Krakow is gewoon veel te toeristisch en je ziet meer dronken Engelsen dan Polen. Warschau laat naar mijn idee veel meer van het land zien en het is ook een stad met veel geschiedenis.
Wij wilden ook nog heel graag naar Warschau, maar dat paste alleen nog in 't schema als we een nachttrein van Warschau van Berlijn zouden nemen en dat wilden we persé niet meer doen (reden lijkt me duidelijk). Wel jammer, wil zeker nog wel 'ns meer van Polen zien, gaaf land wel!
Oud 08-08-2007, 16:52
MH
MH is offline
Probleem van ex-Joegoslavië vond ik wel de slechte verbindingen. Ik had graag via Bosnië, Monenegro en Servië gereisd, ware het niet dat ik dan de hele dag in een oververhitte doorgaande trein zou zitten en onderweg niet uit kon stappen, tenzij ik op straat of bij wildvreemde mensen thuis zou gaan overnachten. En dan moet je die barmhartige Samaritanen ook maar even tegenkomen onderweg...
Oud 09-08-2007, 11:13
Crimson
Crimson is offline
echt een enorm noob vraagje van mijn kant, maar hoe kom je eigenlijk met de trein in marokko? zag daar namelijk iets over staan in dit topic / een interrail website
Oud 09-08-2007, 11:28
Femic
Femic is offline
Marokko valt niet onder interrail, vandaar. Alleen Europese landen. Ik gok dat je via Spanje moet..
Oud 09-08-2007, 11:52
TRA
TRA is offline
Citaat:
Femic schreef op 09-08-2007 @ 12:28 :
Marokko valt niet onder interrail, vandaar. Alleen Europese landen. Ik gok dat je via Spanje moet..
Vorig jaar wel, vandaar, wellicht veroudere informatie geraadpleegt?
Marokko is overigens via de straat van Gibraltar te bereiken met een veerpont. Interrail is geldig op vele grote veren, soms met toeslag.
"#25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV"
Oud 09-08-2007, 12:10
Femic
Femic is offline
Oh joh dat wist ik helemaal niet!
Oud 09-08-2007, 12:47
MH
MH is offline
Bij mijn weten is dat veer niet met korting. Naar Finland is wel gratis, als je geluk hebt.
Oud 09-08-2007, 13:44
TRA
TRA is offline
Citaat:
MH schreef op 09-08-2007 @ 13:47 :
Bij mijn weten is dat veer niet met korting. Naar Finland is wel gratis, als je geluk hebt.
Nu in ieder geval niet meer, Interrail is dus niet meer geldig in Afrika.
Oud 09-08-2007, 14:28
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
TRA schreef op 09-08-2007 @ 12:52 :
Vorig jaar wel, vandaar, wellicht veroudere informatie geraadpleegt?
Marokko is overigens via de straat van Gibraltar te bereiken met een veerpont. Interrail is geldig op vele grote veren, soms met toeslag.
Ja, de site waarop het stond was van iemand die in 2001 was geweest. Wat jammer zeg, Marokko had me heel erg leuk geleken.
Oud 09-08-2007, 17:41
TRA
TRA is offline
Citaat:
Crimson schreef op 09-08-2007 @ 15:28 :
Ja, de site waarop het stond was van iemand die in 2001 was geweest. Wat jammer zeg, Marokko had me heel erg leuk geleken.
Je kan natuurlijk nog naar zuidelijk Spanje afreizen en een paar daagjes Marokko doen, ik vraag mij af hoe duur het OV daar is.
Oud 09-08-2007, 20:46
MH
MH is offline
Lijkt me niet de duurste. Waar je trouwens wel weer mee moet uitkijken is op die veerdiensten de drugssmokkel. Als je vliegt, ben je daartegen beter beschermd (de smokkelaars gebruiken vliegtuigbagage minder graag ivm de strengere controle).
Oud 29-08-2007, 11:42
Verwijderd
Citaat:
Voor iedere interrailer is het aan te bevelen om Polen te mijden indien er geen directe noodzaak is om erheen te gaan.
Ik heb alleen maar goede ervaringen met dat volkje! Ontzettend aardig en behulpzaam. Nachttreinen zijn gewoon niet slim, maar dat ligt niet aan het land. Overigens heb ik juist ''minder goede'' ervaringen met de Tsjechen, iedere keer probeerden ze ons te weinig geld terug te geven.

De oversteek Krakou - Budapest is met de trein inderdaad een heel gedoe, daarom dat we met een bus zijn geweest (eurolines geloof ik). Heel snel, vrij goedkoop en airco <3.
En het klopt dat een interrailticket niet rendabel is als je naar Midden/Oost-Europa gaat. Zo zijn wij met een streekbus half Hongarije doorgereden voor vijf euro p.p.
Oud 29-08-2007, 14:02
MH
MH is offline
De trein gaat dan ook sneller dan zo'n streekbus. Over Eurolines hoor ik minder positieve verhalen, maar dat zal dan ook wel aan mijn lichaamslengte liggen, aangezien je boven de 1,75m meer gezeik hebt.
Niet dat alle treinen dan ideaal zijn, want is een bed in een Frans jeugdhotel al een zak met veren waar ik diagonaal op moet liggen omdat het bed te kort is, een Franse nachttrein heeft banken waar ik ook niet diagonaal op kan liggen, omdat het geheel te smal is... Couchette zal wel het Franse woord zijn voor kippenhok... Voordeel van een trein is wel dat je heen en weer kunt wandelen.
Advertentie

Regels voor berichten