Ben gisteren thuisgekomen van een maand interrailen. De route was als volgt:
Utrecht-Milaan-Verona-Florence-Ljubljana-Pula (Kroatië)-Praag-Budapest-Balatonfüred (Hongarije ook)-Kraków-Berlijn-Amersfoort.
Bij ons was het absoluut wel rendabel om een interrailticket te kopen, zeker omdat we nog allerlei dagtripjes per trein hebben ondernomen, veel treinen in Italië gepakt ook. Hebben 3x een nachttrein gepakt, waarvan maar 1x gereserveerd (voor 2 euro), omdat dat verplicht was. Ook nog 1x gereserveerd op een dagtraject (Kraków-Berlijn) omdat dat verplicht zou zijn, kostte ook zo'n 2 euro, maar bleek in de trein helemaal niet verplicht, maar goed. Verder konden we gewoon alle treinen pakken die wilden, zonder gezeik, nooit problemen gehad, iedereen begreep ons ticket prima (en anders deden ze wel alsof

).
Was echt een hele gave ervaring. Persoonlijk vond ik Praag en Berlijn hoogtepuntjes, zowel de steden als de mensen die we er ontmoet hebben. Eigenlijk bijna alleen maar goede hostelervaringen. Hebben ook 2x 3 nachten gekampeerd (Pula en Balatonfüred), maar dat was helemaal niet goedkoper dan een hostel. Wel leuk for a change.
Gouden tip: geen nachttrein van of naar Polen pakken en als je 't wel doet, neem zo'n couchette of zorg dat je wakker blijft. Voor ons was het de enige optie, omdat er maar 1 trein per dag van Budapest naar Kraków gaat, van 18.30u tot 5.30u. Maarrehm, 6 mensen beroofd terwijl ze sliepen, waaronder mijn reisgenootje (camera+150 euro ongeveer aan vreemde valuta). Zit je dan 6 uur op een Pools politiebureau waar niemand een woord Engels spreekt.. Maar hey, another lesson.
Verder vond ik nachttreinen wel een goede optie, je spaart tijd en geld uit (voor accommodatie). Je moet dan wel grotere afstanden afleggen, vandaar onze ietwat rare route.
Was echt een supervakantie, heb genoten! Alle plekken hadden hun eigen bijzondere dingen, zoveel ervaringen. Volgend jaar weer! (Zie Scandinavië wel zitten.

)