Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Seksualiteit
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-04-2005, 14:10
PierdeRegenworm
PierdeRegenworm is offline
Misschien kun je ook condooms aan die kindertjes verstrekken. Ja, je kunt er tegenwoordig niet vroeg genoeg mee zijn!
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 14:54
Type
Type is offline
Citaat:
Mennuz schreef op 17-04-2005 @ 09:58 :
Hallo jongens en meisjes vandaag gaan we het hebben over hoe babietjes gemaakt worden.
Jullie kennen het vast wel, jullie zitten lekker aan het spelen met jullie blokjes, en opeens horen jullie geluid uit de slaapkamer, alsof Mamma heel erg moet poepen. Je doet open, en je ziet mamma in haar blote bipsje boven op pappa's plasser zitten, die groter is dan de vorige keer dat je hem zag. Meestal zeggen ze dan iets van "Pappa en Mamma waren aan het stoeien" of "Pappa wou paardje rijden alleen hij kwam er niet helemaal op"
Het zijn allemaal leugens kinderen, Pappa was in een gekke bui, net zo'n bui waarin jullie wel eens raken als jullie teveel suiker hebben gegeten. Dat heet Geil zijn. En als Pappa's geil zijn, gaan ze wijn voeren aan mamma, waardoor Mamma ook geil word. En dan gaan ze "Neuken". Dat is als Pappa zijn vogeltje in Mamma's gleufje gaat stoppen. Soms ook in de mond, maar niet alle mamma's willen dat.
Als Mamma's dat niet willen, is mamma een "Preutse Snol"

Blablabla. iets in die trand
Muha...

"En volgende week nemen alle jongetjes een fles wijn mee, en dan maken we koppeltjes en gaan we praktijkles hebben"
Oud 19-04-2005, 15:23
toetjemona
toetjemona is offline
mja... misschien breng je die kindjes wel op ideeen.. door er uitgebreid op in te gaan hoe dat allemaal in zn werk gaat...

'voorbillen', 'spleetje', 'poesje', 'flamoesje', 'pruimpje' whihi

STERKTE!!! haha
Oud 19-04-2005, 15:45
duivelaartje
duivelaartje is offline
Poesje werd bij mij op de basisschool al in groep 3/4 gebruikt. Weet nog dat we het daar na gym eens over hadden, best vreemd eigenlijk...
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 16:27
Subject
Subject is offline
Ik had zo'n juf die het altijd "voorbips" noemde, dat is nog erger. Ze werd dan ook altijd uitgelachen als ze dat zei .
Oud 19-04-2005, 17:00
Type
Type is offline
dat is dan ook wel het vaagste woord wat ik er ooit voor gehoord heb...
Oud 19-04-2005, 17:03
Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
vind ik eigenlijk ook wel

"voorbips" wat een woord..

maargoed groep 1 en 2 en dan sexuele voorlichting, sorry, maar ik weet niet of het uberhaupt wel zin heeft
Oud 19-04-2005, 18:12
Verwijderd
Ik wou dat ik seksuele voorlichting had gehad op die leeftijd, had me een hoop ellende bespaard
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 23:03
ZerO
ZerO is offline
Citaat:
PierdeRegenworm schreef op 19-04-2005 @ 15:10 :
Misschien kun je ook condooms aan die kindertjes verstrekken. Ja, je kunt er tegenwoordig niet vroeg genoeg mee zijn!
hoi worm, voorlichting geven betekent niet dat ze elkaar gaan bespringen vervolgens
of misschien wel
maar dan doen ze het tenminste veilig he
Oud 20-04-2005, 10:45
'I'he Prophet
'I'he Prophet is offline
Over een paar jaar moeten kinderen van 6 al belastingsformulieren invullen als t zo doorgaat.
Oud 20-04-2005, 11:56
murwari
murwari is offline
Pffff wat een flauwe reacties! Seksualiteit en seksuele voorlichting op die leeftijd is veel meer dan wat velen hier blijkbaar denken. Als je dr zo weinig of zelfs niets van af weet dan kan je beter niet zulke flauwe dingen posten.

Seksuele voorlichting bestaat op die leeftijd ook uit: waarom heeft een jongen een penis en een meisje een vagina, wat is het verschil tussen jongens en meisjes, verschil tussen een kinderlichaam en volwassen lichaam... en idd ook waar kom ik vandaag? Dit allemaal met juiste benamingen en juiste verklaringen alleen op een kleuterniveau aangeboden.
Oud 20-04-2005, 12:39
Type
Type is offline
en ook dat vond ik totaal NIET boeiend in groep 1 en 2.
Oud 20-04-2005, 14:32
murwari
murwari is offline
Citaat:
Type schreef op 20-04-2005 @ 13:39 :
en ook dat vond ik totaal NIET boeiend in groep 1 en 2.
Je zal zeker goede en slechte herinneringen hebben aan die twee groepen maar je herinneren of je deze onderwerpen al dan niet konden boeien zal je niet doen. Ik geef les in deze twee groepen en ik ervaar dat deze kinderen er bijna dagelijks mee bezig zijn. Wat moet je dan doen als juf / ouder? zeggen dat ze er nog niet rijp voor zijn, dat dat niet iets is wat in groep 1 en 2 kan behandeld worden? Antwoorden dat dat is gepland voor groep vier of vijf? Neen dan moet je daar wel op inspelen. En dan kan je, als je het mij vraagt, beter didactisch een beetje voorbereid zijn.
Oud 20-04-2005, 16:45
Type
Type is offline
Mooi dat jij weet wat ik me herinner

Tuurlijk moet je er wel een antwoord op kunnen geven als een kind er wel mee bezig is, maar om daadwerkelijk sexuele voorlichting te gaan geven aan kinderen van 4 / 5 / 6 vind ik persoonlijk te ver gaan.

Er worden hier al oplossingen gegeven om een vagina geen vagina te noemen, omdat zo'n kind dat woord nog niet kent. Bijvoorbeeld.
Het schijnt 'te diep op de stof in te gaan' om te zeggen dat papa zijn penis in mama d'r vagina stopt en dat er dan een eitje bevrucht wordt door een zaadje, en dat dat uitgroeit tot een baby. Bijvoorbeeld.
Dat zegt dus dat je alweer zo ver van de directe boodschap afdwaalt door de manier waarop je het moet vertellen, dat je net zo goed een sprookje voor kan lezen.

Ga het over sex hebben, of heb het er niet over. Maar ga niet halfslappe verhaaltjes met metaforen hier en metonimia daar vertellen, want dan leren die kinderen er nog niets van.

en dan ben ik ook nog eens van mening dat sexuele voorlichting allereerst de taak van ouders moet zijn, en dat school daar verdomde weinig mee te maken heeft. Zeker op die leeftijd.
Oud 20-04-2005, 17:15
Crunchie
Crunchie is offline
Citaat:
Type schreef op 20-04-2005 @ 17:45 :
en dan ben ik ook nog eens van mening dat sexuele voorlichting allereerst de taak van ouders moet zijn, en dat school daar verdomde weinig mee te maken heeft. Zeker op die leeftijd.
Inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 17:49
Donald Duck
Donald Duck is offline
Citaat:
PierdeRegenworm schreef op 16-04-2005 @ 15:00 :
Aan kleuters?????? Wat ziek !
Oud 20-04-2005, 19:49
murwari
murwari is offline
Citaat:
Mooi dat jij weet wat ik me herinner

Tuurlijk moet je er wel een antwoord op kunnen geven als een kind er wel mee bezig is, maar om daadwerkelijk sexuele voorlichting te gaan geven aan kinderen van 4 / 5 / 6 vind ik persoonlijk te ver gaan.

Er worden hier al oplossingen gegeven om een vagina geen vagina te noemen, omdat zo'n kind dat woord nog niet kent. Bijvoorbeeld.
Het schijnt 'te diep op de stof in te gaan' om te zeggen dat papa zijn penis in mama d'r vagina stopt en dat er dan een eitje bevrucht wordt door een zaadje, en dat dat uitgroeit tot een baby. Bijvoorbeeld.
Dat zegt dus dat je alweer zo ver van de directe boodschap afdwaalt door de manier waarop je het moet vertellen, dat je net zo goed een sprookje voor kan lezen.

Ga het over sex hebben, of heb het er niet over. Maar ga niet halfslappe verhaaltjes met metaforen hier en metonimia daar vertellen, want dan leren die kinderen er nog niets van.

Opvoedende taken worden steeds meer op de school geschoven, en wat wil je? Kleuters zijn de hele dag op school en zijn dus meer tijd op school dan dat ze thuis (wakker) doorbrengen. Opveodende taken zoals seksuele voorlichting zijn een belangrijke taak van de ouders, net zoals beleefdheid en dergelijke...maar als school/juf heb je daar ook een deel van in handen!

Je zegt iets over alternatieve benamingen omdat de kleuters het begrip 'vagina' niet zouden kennen-----> doel van de seksuele voorlichting is net dat deze kinderen dit leren kennen.

Je kan kinderen van die leeftijd wel bijvoorbeeld al leren dat er een mama en een papa nodig zijn om een kindje te krijgen. Dat het kindje in mama groeit. Dat het net zoals bij sommige dieren begint met een 'eitje' in mama's buik... Zo simpel en toch correct. En degelijke uitleg voor de leeftijd van kleuters.
Oud 20-04-2005, 21:02
Verwijderd
Citaat:

Ik ben het met je eens dat het de taak van de ouders is, maar als ouders het niet doen? En aan de andere kant, veel ouders willen toch al dat school de opvoeding overneemt.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 21:35
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Het gaat juist niet over sex. Sex is inderdaad voor kleuters niet boeiend. Weten waar een baby vandaan komt, waarom die ontstaat, waar die uit ontstaat en hoe die zich ontwikkelt des te meer. Je hoeft het dus niet over sex te hebben, want kleuters vragen zich daar niks over af. Maar wel over baby's, want daar zijn ontzettend veel kleuters wél mee bezig.

En het zou ideaal zijn als alle ouders de sexuele voorlichting op een verantwoorde manier deden, maar als je weet dat veel ouders niet eens de tijd nemen om elke avond een verhaaltje voor te lezen voor hun kind dan ga je je als leerkracht toch verantwoordelijk voelen, neem dat maar van mij aan.
Oud 21-04-2005, 08:40
Verwijderd
Bij mij op school hebben ze een film gemaakt (2e klassers) over de weg van de zaadcel naar het eitje. Het is echt een lompe film, je ziet ze rennen door het lokaal en de deur was de baarmoeder mond, en dan rent er eentje tegen de zijkant van de deur, die kwam er niet door heen

Maar eigenlijk moet je gewoon een prentenboek voorlezen ofzo
Met citaat reageren
Oud 21-04-2005, 11:35
Type
Type is offline
Citaat:
botulism schreef op 20-04-2005 @ 22:35 :
Het gaat juist niet over sex. Sex is inderdaad voor kleuters niet boeiend. Weten waar een baby vandaan komt, waarom die ontstaat, waar die uit ontstaat en hoe die zich ontwikkelt des te meer. Je hoeft het dus niet over sex te hebben, want kleuters vragen zich daar niks over af. Maar wel over baby's, want daar zijn ontzettend veel kleuters wél mee bezig.
Maar ga dan niet vage terminologie lopen verzinnen, daar erger ik me zo aan in dit topic.
"Een voorbips." Een WAT?!
En ik denk dat door zulke termen de kern van het verhaal verdoezeld wordt, en de kern van het verhaal moet zowel duidelijk als waarheisgetrouw blijven vind ik; want als je iets uitlegt, doe het dan goed.

Citaat:
murwari schreef op 20-04-2005 @ 20:49 :
Je kan kinderen van die leeftijd wel bijvoorbeeld al leren dat er een mama en een papa nodig zijn om een kindje te krijgen. Dat het kindje in mama groeit. Dat het net zoals bij sommige dieren begint met een 'eitje' in mama's buik... Zo simpel en toch correct. En degelijke uitleg voor de leeftijd van kleuters.
Daar zou ik dus geen probleem mee hebben, zolang je maar niet vastklingt aan een vreemdsoortig verhaaltje over voorbipsen en dat babies komen van knuffelen. Want er gebeurt bij papa en mama onder de lakens echt wel meer dan knuffelen...

Citaat:
botulism schreef op 20-04-2005 @ 22:35 :
En het zou ideaal zijn als alle ouders de sexuele voorlichting op een verantwoorde manier deden, maar als je weet dat veel ouders niet eens de tijd nemen om elke avond een verhaaltje voor te lezen voor hun kind dan ga je je als leerkracht toch verantwoordelijk voelen, neem dat maar van mij aan.
Mja, ouders die hun kinderen niet opvoeden zijn verschrikkelijk.
Ik wil persoonlijk dan geen kinderen, maar mocht ik ooit van gedachte veranderen, dan ga ik mijn kinderen ook wel zeker opvoeden, niet alleen voeden...
Oud 21-04-2005, 13:49
Subject
Subject is offline
^ Precies, zoiets heet gewoon vagina/penis en niet van die rare dingen als voorbips/slurfje of weet ik veel. Je zegt toch ook niet ondervinger i.p.v. teen. Hoe groot wil je het taboe op seks maken .

@ts: Inderdaad geen technische dingen enz. Gewoon kindje groeit in mama's buik uit een eitje met een zaadje van papa.
Oud 21-04-2005, 20:31
3rd Rock
3rd Rock is offline
ik vind die voorlichting wel een goed plan...maar of je moet vertellen dat de penis in de vagina gaat weet ik nog zo net niet...ik denk dat meisjes daar best van schrikken.....tis ten slotte maar een klein gaatje. om diezelfde reden kun je een condoom ook beter niet helemaal afrollen, laat staan ergens omheen doen. dat is veel te groot om te passen en ze zien dan waarschijnlijk meteen helse pijnen voor zich.
verder vind ik wel dat je gewoon penis en vagina moet zeggen, zo heten die dingen ten slotte. en dat zaadjes en babies in buik-verhaal lijkt me ook prima
Oud 22-04-2005, 08:51
tiq
tiq is offline
Citaat:
PierdeRegenworm schreef op 16-04-2005 @ 15:00 :
Aan kleuters?????? Wat ziek !
ik vind dat goede seksuele voorlichting niet vroeg genoeg kan beginnen, al dat gezeik over dat ze veel te jong zijn is gelul

je hoeft niet op lichamelijke details en handelingen in te gaan

maar kleuters mogen best weten waar baby's vandaan komen

ze gaan het zich toch afvragen,
en kleuters hebben vele fantasierijke verklaringen

eerlijkheid en openheid op vroege leeftijd is naar ervaring bij mezelf en in mijn directe omgeving erg goed
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 08:51
tiq
tiq is offline
Citaat:
3rd Rock schreef op 21-04-2005 @ 21:31 :
ik vind die voorlichting wel een goed plan...maar of je moet vertellen dat de penis in de vagina gaat weet ik nog zo net niet...ik denk dat meisjes daar best van schrikken.....tis ten slotte maar een klein gaatje. om diezelfde reden kun je een condoom ook beter niet helemaal afrollen, laat staan ergens omheen doen. dat is veel te groot om te passen en ze zien dan waarschijnlijk meteen helse pijnen voor zich.
verder vind ik wel dat je gewoon penis en vagina moet zeggen, zo heten die dingen ten slotte. en dat zaadjes en babies in buik-verhaal lijkt me ook prima
Met citaat reageren
Oud 22-04-2005, 08:59
Schranktür
Schranktür is offline
'Voorbips.' Hhahahah.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 21:36
miss-ajax
miss-ajax is offline
ik heb in groep 2 voorlichting gehad in een tv programma, dat werd gepresenteerd door ome willem.
Bij ons ging het toen vooral om wat je moest doen als mensen
aan je zaten en jij dat niet wou.
Ome willem legde dat uit door een verhaaltje voor telezen en een toneelstukje tedoen.
En op het eind mochten we tekeningen maken van blote mensen
en gingen we een liedje zingen met de geweldige titel, 'de baas oves je billen'. ( ken de tekst nu nog letterlijk)
Oud 27-04-2005, 21:51
Nona
Nona is offline
Citaat:
miss-ajax schreef op 27-04-2005 @ 22:36 :
ik heb in groep 2 voorlichting gehad in een tv programma, dat werd gepresenteerd door ome willem.
Bij ons ging het toen vooral om wat je moest doen als mensen
aan je zaten en jij dat niet wou.
Ome willem legde dat uit door een verhaaltje voor telezen en een toneelstukje tedoen.
En op het eind mochten we tekeningen maken van blote mensen
en gingen we een liedje zingen met de geweldige titel, 'de baas oves je billen'. ( ken de tekst nu nog letterlijk)
Lord... Dat lijkt me wel redelijk vaag, als je dat als kleuter over je heen krijgt.
Oud 28-04-2005, 09:06
Aphrodite 86
Aphrodite 86 is offline
Citaat:
grl schreef op 16-04-2005 @ 23:18 :
Ik zou het seksueel misbruik eruit laten.

Ik zou het hebben over de verschillen. En iets als "als mama en papa elkaar heel lief vinden kunnen ze elkaar zo knuffelen dat er een zaadje van papa bij een eitje van mama in de buik komt. En dan groeit er een baby'tje in mama's buik" Verder niet teveel erop ingaan.

Zoiets lijkt me genoeg.
En al die kinderen die dan nooit meer durven knuffelen. Straks krijgen ze nog een kindje...
Oud 29-04-2005, 20:12
miss-ajax
miss-ajax is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 27-04-2005 @ 22:51 :
Lord... Dat lijkt me wel redelijk vaag, als je dat als kleuter over je heen krijgt.
viel wel mee het werd allemaal op een hele speelse en luchtige manier gedaan.
en als ik het nu terug zie op band kan ik er wel om lachen.
Oud 30-04-2005, 10:11
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Aphrodite 86 schreef op 28-04-2005 @ 10:06 :
En al die kinderen die dan nooit meer durven knuffelen. Straks krijgen ze nog een kindje...
dat benadruk je natuurlijk wel, dat je niet meteen een kindje krijgt als je gaat knuffelen
Oud 30-04-2005, 12:44
gurl19
gurl19 is offline
Ik noemde vroeger mijn vagina 'mijn plassertje' ipv voorbillen. Heel wat logischer vind ik
Met citaat reageren
Oud 01-05-2005, 09:45
Aphrodite 86
Aphrodite 86 is offline
Goh..
Oud 03-05-2005, 22:37
Sweet Dream
Sweet Dream is offline
Als je dan toch 'de penetratie' erbij wilt betrekken kan je het ook formuleren als 'papa's plasser/piemel die in mama's doos gaat'

Klinkt ook duidelijk, zonder groot taboe wat erop ligt, en klinkt ook wat beter als dat er straks een groepje kleuters op het schoolplein luidkeels loopt te roepen 'mijn papa heeft zijn penis in mama's vagina gestoken en nu krijg ik een broertje of zusje' ofzo (klinkt zo stom uit een kindermond), want ja, dat doen kleuters vaak, als ze een nieuw woord hebben geleerd zullen ze dat ook zeker HEEL VAAK in de mond nemen, op wat voor manier dan ook

Regels voor berichten