Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar goed, zoals uit Krummeltjes reactie blijkt: wetenschapsfilosofie en statistiek zijn geen vakken die zich beperken tot de exacte wetenschappen. Het zijn vakken die zich beperken tot de wetenschappen, in strikte zin. Overigens heb ik niet gezegd, dat beide vakken een noodzakelijk curriculumbestanddeel zijn voor "constitutie" van een wetenschap. Muziekwetenschap is weldegelijk een wetenschap, maar bedient zich niet van de statische manier van dataordening. Wat nu betreft de verhouding van wetenschapsfilosofie tot rechtsfilosofie: over het niveau van de eerste heb ik mij niet uitgelaten, noch over dat van de tweede. Misschien leuk om eens uit te zoeken, maar voor mijn standpunt is die verhouding volstrekt irrelevant. ![]() *waarbij nog aantekening verdient, dat rechten niet de enige studie is, die geen wetenschap vormt. Filosofie in haar huidige vorm is dat ook niet, althans daar, waar het "object van onderzoek" transcendent is. Ook theologie is geen wetenschap.
Laatst gewijzigd op 10-05-2005 om 13:32. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() En ga nou niet dat weeige verhaaltje ophangen, dat het zo leuk is dat iedereen zo anders is. ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Dat er geen verhaal over Popper en Kuhn wordt opgehangen bij rechten doet niet echt terzake daar dit weinig nut heeft; rechtstheoretisch onderzoek wordt nu eenmaal op een heel andere manier aangepakt. Vandaar ook dat de filosofische vakken een andere invulling kennen, dat doet niets af aan het wetenschappelijke reflecterende karakter ervan. Dat is immers ook het doel bij een vak als wetenschapsfilosofie. Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Hoe leg je eigenlijk uit dat er zo weinig mensen een beta studie kiezen? Het lijkt mij in ieder geval een aanwijzing dat ze zwaar zijn. Maar aangezien ik nooit een alfa studie heb gedaan weet ik niet hoe moeilijk ze zijn, en ik doe wel een technische studie die ik niet al te moeilijk vind, dus misschien zitten de beta's zoals we daarnet leuk in ons hokje werden gepropt er inderdaad naast. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Waar het mij hier alleen om gaat is dat een begrip als 'moeilijk' zoiets subjectiefs en zoiets arbitrairs is, dat het niet echt bruikbaar is. Je zou hooguit kunnen zeggen dat de subjectieve beleving van het moeilijkheidsniveau van TN bij de gemiddelde TN-student inderdaad hoger is dan van de gemiddelde rechtenstudent - hoewel er mensen zijn die daar verschrikkelijk veel moeite mee hebben - maar ik betwijfel of je in algemene zin kunt zeggen dat TN ook daadwerkelijk moeilijker is. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ach jongen toch... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat nu dat eerste aangaat, had niemand mijn punt beter kunnen maken dan jij. Eigenlijk maakte je dat punt al door rechtsfilosofie tegenover wetenschapsfilosofie te stellen. Ervan uitgaande dat de term rechtsfilosofie geen willekeurige, abusieve maar een juiste benaming is voor het (enige? ![]() ![]() Ik bestrijd ook wat nare man zegt, althans impliceert, dat de juridische bezigheid weldegelijk een wetenschap kan zijn, simpelweg doordat het recht niet bestaat. Het "onderzoeksobject" van rechten is een bewust uitgedokterd bedenksel, een fictie, en het heeft bijna iets knulligs om datzelfde te behandelen als iets "theoriseerbaars", te doen alsof het daar gaat om een reeel existent natuurverschijnsel waarvan de werking onderzocht en verklaard moet worden. Veelmeer is rechten verwant met de theologie, waar het ook gaat om de exegese van, laten we wel wezen, door mensen bewust uitgedokterde teksten. ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
![]() Maar 'k zou toch liever hebben dat jullie er hier niet meer over discussiëren. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het criterium levert trouwens ook bizarre resultaten op - zijn rechtsgeleerdheid en theologie geen wetenschappen omdat ze zich bezig houden met door de mens in het leven geroepen teksten? Is filosofie dan wel een wetenschap, omdat elke mens de neiging heeft tot zingevingsvragen? Is de natuurkunde een wetenschap omdat de mens de natuur niet heeft geschapen, maar de wetenschappelijke bestudering van medicijnen niet, maar de pure bestudering van het systeem der elementen weer wel? Zo zout heb ik het nog nooit gegeten. Laatst gewijzigd op 10-05-2005 om 23:11. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
![]() Terzijds, ik weet niet hoe het er in Utrecht aan toegaat, maar ik neem toch aan dat binnen de vakken zelf ook wordt toegekomen aan reflecterende onderdelen, of dat nu bestaat uit rechtsvergelijking of een andere insteek maakt niet uit. Zo niet, dan kan Utrecht wat mij betreft definitief op de schroothoop. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Van sociologie weet ik, moet ik toegeven, niet veel, maar het lijkt me toch dat samenlevingsverbanden een (empirisch) object van onderzoek kunnen zijn. Idem geschiedkunde, die ziet op de werkelijke historie, niet de bedachte, over welke historie dus theorieen gemunt kunnen worden, die door latere vondsten -feitelijke data- weer weerlegd kunnen worden. Als wetenschap draait om de methode, dan zou rechten wel een wetenschappelijke trekje hebben, want het is beslist meer -althans, het kan meer zijn- dan een beroepsopleiding. Maar, als gezegd, methode en object maken m. i. een wetenschap uit. Het heeft iets gekunstelds, een wetenschappelijke methode -voorzover aan de orde, maar goed- toe te passen op iets, waarover geen ware/onware uitspraken gedaan kunnen worden. Voorbeeld: A legt voor een niet bevoorrechte vordering ad 100000 euro beslag op een bepaalde onroerende zaak, vervolgens wordt recht van hypotheek gevestigd voor een vordering van 30000 euro, daarna legt de fiscus, met de bekende hoge preferentie, beslag voor een vordering van ook 100000. De waarde van de onroerende zaak is 100000. Wie krijgt nu wat? Meerdere oplossing zijn -gegeven de nogal losse systematiek van het recht, waaraan zijn menselijke oorsprong debet is- mogelijk, maar -als we die oplossingen voor het gemak even theorieen noemen- hoe toets je welke juist is?
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 11-05-2005 om 14:07. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar ik speel niet met woorden. De verklaring van door anderen uitgedachte fictieve entiteiten, die door die anderen naar believen gewijzgd kunnen worden, is geen wetenschappelijk studieobject. Is het dan soms toeval dat de curriculumsamenstellers bij de juridische faculteiten een vak rechtsfilosofie geven? Foutje, het had wetenschapsfilosofie moeten zijn? ![]()
||
![]() |
Citaat:
Wat je dan bestudeert is, hoe de mens, individueel of collectief, omgaat met het gegeven een fictie wordt behandeld als reeel. Dat lijkt me meer rechtssociologie/psychologie, evt. ook economie.
Laatst gewijzigd op 11-05-2005 om 14:15. |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||