Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-05-2005, 23:32
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 16-05-2005 @ 15:04 :
Nee, ze hebben het overleefd.
tenminste, tot 2007, waar het nav de federale verkiezingen van die zomer in 2007 weer op de onderhandelingstafel MOET komen! (MOET volgens het arrest van het arbitragehof, het hoogste admin. rechtscollege van het land)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-05-2005, 23:36
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 11-05-2005 @ 18:14 :
Klopt het dat de Vlamingen een meerderheid in het nationale parlement hebben? Ik moet zeggen dat ik het een ingewikkelde kwestie vind.

Effe een vraagje over de "alarmbelprocedure". Als ik het goed begrepen heb kan een van de twee taalgroepen, als die zich door wetgeving benadeeld voelt, bij 3/4 meerderheid binnen die taalgroep een motie ingediend worden die de wetgeving 30 dagen opschort. De ministerraad die uit evenveel Vlamingen als Walen bestaat wordt dan gevraagd een advies over de kwestie uit te brengen. Als de ministerraad dat niet doet wordt de procedure na een termijn van 30 dagen weer voorgezet.

Is het probleem simpelweg dat de Franse ministers dan uit de regering-Verhofstadt stappen en de regering haar meerderheid in het parlement verliest, omdat, neem ik aan althans, niet alle Vlaamse partijen deze regering zullen steunen?
Ja, de Vlamingen hebben de meerderheid in het nationale parlement.

en ja, België is waarschijnlijk het meest ingewikkelde land op bestuurlijk vlak... er komen nog steeds bussen met buitenlandse wetenschappelijke onderzoekers om ons land bestuurlijk te onderzoeken... fascinerend, een land van een dikke 10 miljoen inwoners met 6 regeringen & 7 parlementen (incl. Europees Parlement in Brussel) en zo'n 55-60 ministers/staatssecretarissen

Alarmbelprocedure --> ja, klopt.

Ohja, en dat laatste wat je zei is niet van toepassing. Een land besturen met de Vlaamse meerderheid (dus zonder de franstaligen in de regering) is ondenkbaar en onaanvaardbaar wat mij betreft.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten