Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-05-2005, 16:57
Verwijderd
Gelukkig zit ik bij XS4ALL

tru3 1337 h4x0r w00t
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-05-2005, 17:01
juno
juno is offline
Gelukkig download ik niet illegaal muziek.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 19:32
Vice
Vice is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-05-2005 @ 17:57 :
Gelukkig zit ik bij XS4ALL
Oud 12-05-2005, 19:44
JCG
JCG is offline
Citaat:
juno schreef op 12-05-2005 @ 18:01 :
Gelukkig download ik niet illegaal muziek.
downloaden van muziek is niet illegaal alleen het uploaden.
Oud 12-05-2005, 20:07
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
JCG schreef op 12-05-2005 @ 20:44 :
Dat vind ik zo goed geregeld.

Profiteurs zoals ik worden niet gestraft, maar mensen die hun kostbare bandbreedte opofferen om anderen te helpen worden dat wel.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 20:09
Verwijderd
Citaat:
Nogal een dooddoener, aangezien alle gedownloade muziek toch ergens geupload wordt. Heling is ook voor een belangrijk deel zo verwerpelijk omdat je er diefstal mee bevordert (zonder helers geen diefstal, vrijwel alle dieven verkopen de goederen weer door). In feite bevorder je met downloaden dus ook uploaden.

Sterker nog, als je met een programma als Kazaa een nummer zoekt, het vindt en het aanklikt, dan ben jij degene die bewerkstelligt dat er geupload gaat worden.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2005, 21:43
JCG
JCG is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-05-2005 @ 21:09 :
Nogal een dooddoener, aangezien alle gedownloade muziek toch ergens geupload wordt. Heling is ook voor een belangrijk deel zo verwerpelijk omdat je er diefstal mee bevordert (zonder helers geen diefstal, vrijwel alle dieven verkopen de goederen weer door). In feite bevorder je met downloaden dus ook uploaden.

Sterker nog, als je met een programma als Kazaa een nummer zoekt, het vindt en het aanklikt, dan ben jij degene die bewerkstelligt dat er geupload gaat worden.
maar in rusland is het illegaal om te downloaden maar niet illegaal om te uploaden . dus russisch polka muziek is helemaal veilig

Maar inderdaad is het scheef, maar ja ik maak de wetten niet.
Oud 13-05-2005, 00:07
Verwijderd
Citaat:
JCG schreef op 12-05-2005 @ 22:43 :
maar in rusland is het illegaal om te downloaden maar niet illegaal om te uploaden . dus russisch polka muziek is helemaal veilig

Maar inderdaad is het scheef, maar ja ik maak de wetten niet.
Wat is er 'scheef' aan?

Met internet zit je natuurlijk sowieso altijd met grensoverschrijdende gevallen, dus je zult eerst moeten bepalen welk auteursrecht van toepassing is. Daar is ook nog helemaal geen (Nederlandse) rechtspraak over. Is dat de wet waaronder het auteursrecht gevestigd is? Is dat de lex loci delicti, de wet van het land waar de vermeende auteursinbreuk wordt gepleegd? En wat is dat dan, is dat de wet van het land waar de server van de downloader is gevestigd of van het land van de aanbieder? Moeilijk, moeilijk.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 10:00
juno
juno is offline
Je kunt aansluiting zoeken bij de belastingwetgeving van de diverse landen, en de geldende verdragen. Het land wat BTW en winstbelasting mag heffen, daar wordt ook het delict geacht gepleegd te zijn, in mijn opinie.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 10:59
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Citaat:
Is dat eigenlijk niet vreemd? Als je upload, weet je immers niet wie het allemaal downloaden. Terwijl je, als je download, donders goed weet of je wel of niet illegaal bezig bent. Eigenlijk zou downloaden dus illegaal moeten zijn, en uploaden niet
Oud 13-05-2005, 11:05
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Juridisch is dit inderdaad een beetje vreemd.

Maar ik heb het idee dat dit iets is als 'de vorige oorlog willen winnen'. Muziekindustrie, het is de tijd van ADSL/kabel/sharen/mobieltjes/MP3/ringtones... Pas je nou eens aan!

En flink naar beneden met die prijzen.

Metallica (om maar een band te noemen) hoeft geen 4 huizen (per lid!) te hebben. Eentje is toch zat Als je van je muziek kunt leven.... dan is dat toch genoeg...
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 11:36
Verwijderd
Het is natuurlijk niet aan jou om daarover te oordelen. Dat gaat volledig tegen de kapitalistische kern in waar het Westen rijk door is geworden.

Mij doet het niets. Zolang je rustig een 'normale' hoeveelheid mp3'tjes download zul je nooit gepakt worden. Het zijn de reuzen die aangepakt worden.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 11:47
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 13-05-2005 @ 12:05 :

En flink naar beneden met die prijzen.

Metallica (om maar een band te noemen) hoeft geen 4 huizen (per lid!) te hebben. Eentje is toch zat Als je van je muziek kunt leven.... dan is dat toch genoeg...
Ja, alsof jij kunt bepalen of een artiest 'te veel' verdiend. Bovendien, of je hun CD nou koopt of niet, als platenmaatschappijen geld verliezen zijn het de kleine bandjes en werknemers onderaan de ladder die het eerste eruit vliegen. Platenbazen en succesvolle artiesten lopen altijd wel binnen, ongeacht verkoop.

Laatst gewijzigd op 13-05-2005 om 12:04.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 11:52
Verwijderd
Je kan als beginnend artiest bijna beter je muziek zelf verkopen via je site dan via een platenmaatschappij, verdien je nog meer ook volgens mij. Promotie komt wel via forums en p2p programma's.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 12:56
Verwijderd
Citaat:
hhendrikxx schreef op 13-05-2005 @ 12:05 :
Ja, laten we een referendum houden over elke nieuwe CD die wordt gereleased, mag het hele volk bepalen of vier huizen per bandlid teveel is

Of beter gaan we meteen naar het communisme, in dat geval.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2005, 13:40
JCG
JCG is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 13-05-2005 @ 12:52 :
Je kan als beginnend artiest bijna beter je muziek zelf verkopen via je site dan via een platenmaatschappij, verdien je nog meer ook volgens mij. Promotie komt wel via forums en p2p programma's.
Verkopen is wat moeilijker, want je verkoop 1 cd en die kan dan via p2p programma's gedownlaod worden. Maar bekent worden is wel een stuk makkelijker geworden, want je zet een nummer van je op het internet. En die is gelijk wereld wijd te vinden.

Sowieso moet de muziek industrie eens wat met het internet gaan doen. Er zijn genoeg artietsen waarvan ik een nummer of twee wil hebben, maar niet de hele cd. En 20 euro neerleggen voor 2 nummers dat vertik ik, dus dan download ik die nummers.

@Nare man, ik bedoelde dat ik het vreemd vind dat het legaal is om te downloaden maar illegaal om te uploaden. Want dan pakt je maar de helft van het probleem aan. Dat is net zoiets als dieven aanpakken maar niet de helers, zolang de vraag blijft bestaan zullen er altijd dieven zijn.
Oud 13-05-2005, 13:48
Verwijderd
Citaat:
JCG schreef op 13-05-2005 @ 14:40 :
@Nare man, ik bedoelde dat ik het vreemd vind dat het legaal is om te downloaden maar illegaal om te uploaden. Want dan pakt je maar de helft van het probleem aan. Dat is net zoiets als dieven aanpakken maar niet de helers, zolang de vraag blijft bestaan zullen er altijd dieven zijn.
Helemaal mee eens, ik geloof dat ik een paar posts terug ook al heb gezegd dat heling voor het belangrijkste deel strafbaar (en verwerpelijk) is omdat je er een ander delict, namelijk diefstal, mee aanmoedigt. Dat geldt ook voor downloaden. Je weet dat als je een auteursrechtelijk beschermd nummer downloadt, er ergens anders iemand is die het uploadt. Dat maakt downloaden verwerpelijk.

Ik ben zelf ook van mening dat je als downloader even fout bezig bent als een uploader/sharer, omdat je door te zoeken met een P2P-programma en een nummer aan te klikken de opdracht geeft om het te dupliceren. Nederlands auteursrecht kent toevallig de regel dat je enkele kopiën mag hebben 'voor persoonlijk gebruik of ter studie' maar het is duidelijk dat daardoor de auteursrechtelijke bescherming in Internet-situaties vrijwel wordt uitgehold.

En zoals ik zei, als ik in Nederland op mijn PC een nummer zoek en aanklik, waardoor in Amerika iemands computer actief wordt en het nummer naar mij toestuurt, dan is het nog maar de vraag of Nederlands auteursrecht wel op die verhouding van toepassing is. Ik ben zelf geneigd aan te nemen van niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten