Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-05-2005, 01:04
Vice
Vice is offline
Citaat:
@Moon schreef op 13-05-2005 @ 23:26 :
De school heeft het beste beeld van het kind, zij moeten dan ook een belangrijke rol kunnen spelen in de beslissing naar welk niveau het kind moet gaan.
Dat zou inderdaad zo moeten zijn. Helaas heb ik daar slechte ervaring mee.
Oud 14-05-2005, 08:22
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 14-05-2005 @ 00:42 :
Ik denk dat als je op een degelijke basisschool zit en je naar een degelijke middelbare gaat dat de CITO-score niet al te zwaar wordt meegewogen. Maar niet alle scholen zijn degelijk, helaas.
Euh...volgens mij is dat niet iets wat een school wel of niet degelijk maakt...? Een school die ik ken die een dergelijke eis hanteert is juist een hele degelijke school, een heel stuk degelijker dan de gemiddelde school in de Randstad (en misschien wel in heel Nederland) iig.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 09:32
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Vice schreef op 14-05-2005 @ 02:04 :
Dat zou inderdaad zo moeten zijn. Helaas heb ik daar slechte ervaring mee.
Ja ik ook. Mijn leraar schatte me ook een niveau te laag in. En totaal onterecht. Ik haalde onwijs hoge cijfers alleen op 1 onderdeel niet: begrijpend lezen. Dat kwam voornamelijk door de weinig ontwikkeling op dat gebied die ik thuis kreeg. Toen ik echter naar de middelbare school ging, was ik er helemaal niet slecht meer in omdat je daar gewoon meer moeilijke woorden voorgeschoteld kreeg en ze moest leren etc. Toen had ik er helemaal geen moeite meer mee.

Snapte ook niet hoe hij mij op 1 onderdeel een niveau lager kon zetten. Gelukkig was mn cito-uitslag goed en hebben mn ouders mij kostte wat kost een niveau hoger gewild (ze vonden het ook onzin).

Dus ja, school kan het niet altijd goed inschatten.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 09:33
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 14-05-2005 @ 10:32 :
Snapte ook niet hoe hij mij op 1 onderdeel een niveau lager kon zetten.
Begrijpend lezen is wel een heel belangrijk onderdeel in het hele onderwijs in het algemeen, misschien dat het daar door komt?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 09:38
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-05-2005 @ 10:33 :
Begrijpend lezen is wel een heel belangrijk onderdeel in het hele onderwijs in het algemeen, misschien dat het daar door komt?
Ja maar ik had totaal geen moeite met leren, haalden negens en tienen. Voor begrijpend lezen stond ik een 7 geloof ik. En in de brugklas is dat onderwerp nog helemaal niet zo aanwezig. En het bleek ook maar weer dat ie ongelijk had aangezien ik onwijs hoge cijfers haalde, óók op de middelbare school (althans, de eerste 3 jaar, maar dat het in vierde mis ging heeft hier niets mee te maken). Naja, ik vond het totaal onterecht. Die ontwikkeling kwam bij mij gewoon pas toen er ook echt wat aan gedaan werd. Op de basisschool was het eigenlijk alleen maar testen of je het kon. Zo was dat bij ons.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 09:44
Verwijderd
Begrijpend lezen op zich is idd niet zo erg aanwezig, maar het is wel een onderwerp dat in andere vakken dan Nederlands terug komt (bv. geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, maar ook wiskunde en eigenlijk alle andere vakken), ook op de basisschool.

Maar goed, een docent kan niet iedereen goed inschatten, het zijn ook maar mensen, die dus ook wel eens fouten maken.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 12:11
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 14-05-2005 @ 10:44 :
Begrijpend lezen op zich is idd niet zo erg aanwezig, maar het is wel een onderwerp dat in andere vakken dan Nederlands terug komt (bv. geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, maar ook wiskunde en eigenlijk alle andere vakken), ook op de basisschool.
Ja maar voor andere vakken haalde ik wel goede cijfers, dus dat begreep ik wel. Waar ik ook de mist in ging waren de moeilijke woorden. Ik hoorde ze niet zoveel in mijn omgeving waardoor ik van veel woorden nog nooit gehoord had. Maar toen ik ze moest leren op de middelbare school ging het wel goed

Maar ja, het zijn inderdaad maar mensen. Maar ook zij kunnen dus niet standvastig bepalen welk niveau jij moet gaan doen. Het is een combinatie van alles denk ik... Cito, leraar, cijfers, ouders en jijzelf.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 12:14
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 14-05-2005 @ 13:11 :
Het is een combinatie van alles denk ik... Cito, leraar, cijfers, ouders en jijzelf.
Op de basisschool waar ik zat gebruikten ze die combinatie dan ook. De leerling en ouders mochten aangeven aan welk niveau zij dachten, de cito-score werd meegenomen en de leerkracht nam zijn eigen mening mee. Het advies werd dan nog overlegt met de ouders en eventueel wat bijgesteld. Aan de cito-score zelf werd niet heel veel waarde gehecht, de cito-test werd alleen afgenomen omdat het verplicht was oid, wij waren de eerste groep die hem moesten maken, daarvoor hadden ze het altijd vertikt hem af te nemen.

Het zijn voornamelijk de middelbare scholen die er (te) veel waarde aan hechten, is mijn ervaring.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 12:25
Keith
Keith is offline
Misschien moeten we eens een enquete houden waarin je cito score vergelijkt met succes later op school.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2005, 12:26
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
@Moon schreef op 13-05-2005 @ 23:26 :
Oneens. Ik vind dat de cito toets als een soort bevestiging moet fungeren voor je kunnen. Maar omdat het maar een momentopname is vind ik dat de cito niet de doorslaggevende factor moet zijn voor welk opleidingsniveau het kind moet volgen. De school heeft het beste beeld van het kind, zij moeten dan ook een belangrijke rol kunnen spelen in de beslissing naar welk niveau het kind moet gaan. Het probleem kan dan echter voordoen als kinderen vaak van basisschool zijn veranderd. Dan zou de cito toets toch erg handig kunnen zijn.
helemaal mee eens
Oud 20-05-2005, 10:43
rare
rare is offline
Citaat:
yuck fou schreef op 12-05-2005 @ 16:24 :
ik ben tegen de cito-toets in groep acht. de toets wordt als te bepalend gezien voor het voortgezet onderwijs. als jij een beetje faalangst hebt dan zul je lager scoren dan wat jij eigelijk kan.
verder vind ik dat er een algemene brugklas moet komen (dus mavo-havo-vwo) en dat je leraren van het eerste jaar dan kiezen wat voor jouw het beste niveau is.
de ISI is weer een andere. die wordt (denk ik) niet bij alle scholen op dezelfde dag gegeven, en is onverwachts.
je krijgt daar ook punten apart gegeven.
maarja dat werkte voor mij niet echt: ik was ziek en mn ouders zaten toen in mexico
en ik heb faalangst...
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 14:51
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
rare schreef op 20-05-2005 @ 11:43 :
de ISI is weer een andere. die wordt (denk ik) niet bij alle scholen op dezelfde dag gegeven, en is onverwachts.
maarja dat werkte voor mij niet echt: ik was ziek en mn ouders zaten toen in mexico
en ik heb faalangst...
Een voordeel van dat het onverwachts is dat je tenminste wel goed slaapt.
Oud 20-05-2005, 14:52
Verwijderd
Citaat:
I love stars schreef op 20-05-2005 @ 15:51 :
Een voordeel van dat het onverwachts is dat je tenminste wel goed slaapt.
Of dat je een heel jaar slecht slaapt als je weet dat ie dat jaar onverwachts gegeven gaat worden, maar dus niet weet wanneer.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 15:27
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 20-05-2005 @ 15:52 :
Of dat je een heel jaar slecht slaapt als je weet dat ie dat jaar onverwachts gegeven gaat worden, maar dus niet weet wanneer.
dat kan ook ja, maar ik denk dat je het op een gegeven moment vergeet.
Oud 20-05-2005, 15:31
fryskfamke
fryskfamke is offline
Nou ja, het is gewoon voor het idee.
Want het is maar een momentopname.
De leraren op de basisschool , tenminste als je niet op zo'n grote school zit, weten wel wat je wel en niet kan, dus die kunnen je zo ook wel vertellen wat je kan gaan doen.
Oud 20-05-2005, 15:48
Balance
Balance is offline
Citaat:
rare schreef op 20-05-2005 @ 11:43 :
en ik heb faalangst...
de ISI werd bij ons niet onverwachts gehouden. Iedereen wist ruim van te voren wanneer die was.
En iedereen die hem gemaakt had vond hem belachelijk.
Reageren

Regels voor berichten