Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Moet Fries worden gegeven als vak op scholen?
Ja 1 3.33%
Alleen in Friesland 18 60.00%
Nee 11 36.67%
Aantal stemmers: 30. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-05-2005, 14:31
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 26-05-2005 @ 09:46 :
Ik vind het ook schandalig dat het Fries op scholen wordt afgeschaft. Dat om 2 redenen:
1. De Ottomanen werden van achteren, door een deel van de eigen bevolking, de Arabieren, aangevallen tijdens WO1, omdat de Ottomanen al hun gebieden probeerden te Turkificeren.
In Marokko heb je dit probleem nog, de Riffijnen (waar bijna alle Europese Marokkanen vandaan komen) de daar gesroken taal, het Amazigh (ook een dialect) wordt door de overheid niet erkend, en onderricht op scholen. Dit tot grote woede van veel burgers. Het land is als ware in 2en gesplitst. De 2 groepen maken steeds racistische opmerkingen tegenmekaar, enz.
Dat wil niemand in Nederland denk ik.

2. Veel mensen vragen zich steeds af, van waarom worden wij nooit 1e met het Eurovisie songfestival. En geven dan de schuld aan vriendjespolitiek van bepaalde landen. Ik geef de schuld aan de volledige integratie van de Nederlanders, aan die van Amerikanen. Dat op zich is nog geen probleem, maar dat er tijdens die integratie geassimileerd is van de eigen cultuur wel.
Want je bent als ware leeg, inhoudsloos.
Alles draait nu om geldelijk gewin, en de Friese taal lijkt daar ook slachtoffer van te worden.

Ik vind dat het kleine beetje karakter dat er nog is moet worden behouden.
1. Dat zie ik in Nederland echt niet gebeuren, aangezien alle Friezen (met uitzondering van een paar oudjes) volgens mij ook gewoon Nederlands spreken en Fries ook zien als een leuke bijkomstigheid, bovendien ken ik wel een aantal mensen uit Friesland die nieteens Fries kunnen spreken. Ik vraag me af in hoeverre dat echt de voertaal is daar.

2. Wat een bullshit, nederland is helemaal niet geintregreerd aan Amerika (als dat een zin is). Nederland heeft net zo goed een eigen karakter als Duitsland, België en Frankrijk
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-05-2005, 19:55
Nietzman
Avatar van Nietzman
Nietzman is offline
Ik vind eigenlijk dat alle Hollanders wel eens even in Friesland op inburgeringscursus mogen komen.

Van heel Nederland hebben ze in Friesland de sterkste en de meest 'eigen' culturele identiteit, iets wat in het kille Holland vaak ontbreekt. Als in Friesland een allochtoon komt wonen hééft 'ie tenminste een cultuur om in te integreren.

Fries moeten ze mooi blijven geven op scholen, al kan ik er zelf ook geen drol van.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 20:58
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 26-05-2005 @ 15:31 :
Ik vraag me af in hoeverre dat echt de voertaal is daar.
Dat zal je nog verbazen. In de kleinere plaatsen >10000 spreekt vrijwel iedereen je in eerste instantie aan in het Fries. Kom je ooit in een kroeg daar? Fries is het eerste dat je hoort.
__________________
Kõigi teede pikkus ajas on võrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 21:00
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 26-05-2005 @ 13:24 :
FYI: For Your Interest?
BTW: dat is normaal, Latijn kan je ook studeren
Zoals Mark Almighty al zei: for your information.

Daarmee heeft het Fries dus een bepaalde grammatica, een bepaalde spelling en wordt de taal in stand gehouden. Wat je in je eerder post wilde laten uitsterven wordt mede door deze studie in stand gehouden.
__________________
Kõigi teede pikkus ajas on võrdne - | - Рукописи не горят

Laatst gewijzigd op 26-05-2005 om 21:09.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 21:33
Verwijderd
Citaat:
Nietzman schreef op 26-05-2005 @ 20:55 :
Ik vind eigenlijk dat alle Hollanders wel eens even in Friesland op inburgeringscursus mogen komen.

Van heel Nederland hebben ze in Friesland de sterkste en de meest 'eigen' culturele identiteit, iets wat in het kille Holland vaak ontbreekt. Als in Friesland een allochtoon komt wonen hééft 'ie tenminste een cultuur om in te integreren.
In Nederland ook wel, alleen die is gewoon wat diffuser. En de reden dat allochtonen zo makkelijk integreren in Friesland is natuurlijk nog een andere, namelijk dat daar a) minder allochtonen zijn en b) Friezen zijn zo star dat ze wel móeten integreren, want die Friezen op hun beurt geven geen duimbreed toe
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 21:42
A Duck
A Duck is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-05-2005 @ 22:33 :
In Nederland ook wel, alleen die is gewoon wat diffuser. En de reden dat allochtonen zo makkelijk integreren in Friesland is natuurlijk nog een andere, namelijk dat daar a) minder allochtonen zijn en b) Friezen zijn zo star dat ze wel móeten integreren, want die Friezen op hun beurt geven geen duimbreed toe
Hoho, dat starre valt wel mee hoor, Wel een in Thialf geweest bij een schaatswedstrijd? of bij een wedstrijd van cambuur? kun je eens zien hoe star wij friezen wel niet zijn.

De integratie verloopt hier perfect omdat wij als we een allochtoon niet denken: daar hebben we weer zo'n zwarte die hier voor het geld komt.

Plaats in elk dorp (hoeft niet eens Fries te zijn) 1 allochtoons gezin en je zult eens zien hoe weinig problemen er zijn met integratie etc.
__________________
Leaver Dea As Slaef
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 21:44
A Duck
A Duck is offline
Oh en btw, als je in Fryslan een Fries tegenkomt die Nederlands spreekt, zie het dan als service

Overal in de provincie is duidelijk de 1e taal Fries. Op Leeuwarden na, maar je zou eens moeten weten hoe vaak ik daar (ik ben zo'n beetje ober) in het Frysk word aangesproken
__________________
Leaver Dea As Slaef
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 21:44
Verwijderd
Citaat:
A Duck schreef op 26-05-2005 @ 22:42 :
Hoho, dat starre valt wel mee hoor, Wel een in Thialf geweest bij een schaatswedstrijd? of bij een wedstrijd van cambuur? kun je eens zien hoe star wij friezen wel niet zijn.
Uh, ik ben Fries, ik heb er genoeg van gezien toen ik jong was

Citaat:
De integratie verloopt hier perfect omdat wij als we een allochtoon niet denken: daar hebben we weer zo'n zwarte die hier voor het geld komt.

Plaats in elk dorp (hoeft niet eens Fries te zijn) 1 allochtoons gezin en je zult eens zien hoe weinig problemen er zijn met integratie etc.
Nou, er zullen ook genoeg Friezen zijn die zo denken hoor. Als ik op een familiedag over allochtonen praat merk ik toch wel dat daar dezelfde gevoelens spelen als in Nederland. Het verschil is dat Friezen denk ik - met alle respect - wat verder van de bewoonde wereld - lees: Randstad - afstaan en dus ook minder van de problemen met allochtonen zien.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 21:47
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Beetje overbodig dunkt me, als keuzevak middelbare school kan het blijven, maar anders hoeft verder niet.

Waarom trouwens onderricht in een dialect geven?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 22:08
Nietzman
Avatar van Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
T_ID schreef op 26-05-2005 @ 22:47 :
Waarom trouwens onderricht in een dialect geven?
Ik denk dat het tijd is voor een nieuwe Radbout.

Wij Friezen willen ons land terug. Ontruim alvast maar het stuk land tussen Frankrijk en Denemarken, dat scheelt wat koppengesnel van Grutte Pyr.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 08:46
Verwijderd
Citaat:
Neiu schreef op 26-05-2005 @ 22:00 :
Daarmee heeft het Fries dus een bepaalde grammatica, een bepaalde spelling en wordt de taal in stand gehouden. Wat je in je eerder post wilde laten uitsterven wordt mede door deze studie in stand gehouden.
Het mag blijven als een uitgestorven taal, net als Latijn. Dat is ook een dode taal, maar tóch kan je het studeren.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 09:03
Nietzman
Avatar van Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 27-05-2005 @ 09:46 :
Het mag blijven als een uitgestorven taal, net als Latijn. Dat is ook een dode taal, maar tóch kan je het studeren.
Ware het niet dat het Fries absoluut geen dode taal is.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 09:25
Verwijderd
Citaat:
Nietzman schreef op 27-05-2005 @ 10:03 :
Ware het niet dat het Fries absoluut geen dode taal is.
Nee, nog niet, maar dat is de bedoeling.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 09:32
Nietzman
Avatar van Nietzman
Nietzman is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 27-05-2005 @ 10:25 :
Nee, nog niet, maar dat is de bedoeling.
Ha-ha.

Nouja, mensen uit het grote boze Rotterdam blijken niet echt te snappen wat er in Friesland leeft. Mijn ex uit Spijk stond er ook van te kijken dat de buurtkinderen hier met z'n allen vrolijk Fries praten, en dat ook de kinderen van "Hollanders" het Fries vrij vlot begonnen te gebruiken.

Als het zo doorgaat is het Nederlands (Met al zijn slang en leenwoorden.) in zijn huidige vorm eerder iets uit het verleden als het Fries.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 09:52
analese
Avatar van analese
analese is offline
gelukkkig hebben ze geen fries bij ons op school in de 4e of 5e
dat is vet moeilijk als je dan nog eens als neit fries in moet stromen
maarrrr op basisscholen kan t wel idd.. als ze maar ook nederlands leren
__________________
pimpin lese shizzle ma nizzle fizzle dizzle
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 10:48
A Duck
A Duck is offline
Citaat:
Nietzman schreef op 26-05-2005 @ 23:08 :
Ik denk dat het tijd is voor een nieuwe Radbout.

Wij Friezen willen ons land terug. Ontruim alvast maar het stuk land tussen Frankrijk en Denemarken, dat scheelt wat koppengesnel van Grutte Pyr.
Lang leve de FNP!
__________________
Leaver Dea As Slaef
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 13:02
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
analese schreef op 27-05-2005 @ 10:52 :
gelukkkig hebben ze geen fries bij ons op school in de 4e of 5e
dat is vet moeilijk als je dan nog eens als neit fries in moet stromen
maarrrr op basisscholen kan t wel idd.. als ze maar ook nederlands leren
Bij ons op school kan je wel Frysk kiezen, maar het is dus een keuzevak en dus ook niet verplicht.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 13:42
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 26-05-2005 @ 01:12 :
Fries is GEEN taal. Het is een dialect en ook nog eens gestoord.
Met zijn allen Engels spreken zou niet eens zo'n gek idee zijn
Intelectueel zeker?




Citaat:
Shitonya had kunnen schrijven op 26-05-2005 @ 01:12 :
Nederlands is GEEN taal. Het is een dialect van het Duits en ook nog eens gestoord.
Duits is ook GEEN taal. Het is een dialect van het Übergermaans en ook nog eens gestoord.
Met zijn allen Zuidafrikaans spreken zou niet eens zo'n gek idee zijn
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 27-05-2005, 22:13
Nebula
Nebula is offline
Citaat:
A Duck schreef op 26-05-2005 @ 22:44 :
Overal in de provincie is duidelijk de 1e taal Fries. Op Leeuwarden na (...)
Ah, jij bent nog nooit in Drachten geweest.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2005, 08:57
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Nebula schreef op 27-05-2005 @ 23:13 :
Ah, jij bent nog nooit in Drachten geweest.
Ik weet niet waar jij in Drachten komt, maar ik hoor daar overal Fries.
__________________
Kõigi teede pikkus ajas on võrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Oud 28-05-2005, 09:55
Nebula
Nebula is offline
Citaat:
Neiu schreef op 28-05-2005 @ 09:57 :
Ik weet niet waar jij in Drachten komt, maar ik hoor daar overal Fries.
Ik woon er al meer dan elf jaar. En zeker, er wordt wel Fries gesproken, maar ik zou absoluut niet zeggen dat het de 1e taal is. Bij mij op school bijvoorbeeld sprak de meerderheid alleen Nederlands en de mensen die Fries spraken kwamen vaak uit de omliggende dorpen.
Toen ik er als zevenjarige Drentse ukkepuk kwam wonen zat er trouwens een jongen in de klas die echt alleen maar Fries kon spreken. Echt irritant. Ik verstond er in het begin geen snars van.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2005, 15:47
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Kijk, Fries is een taal. En geen dialect (even de kwestie van categorisatie maar laten zitten).

Maar laten we nou even reeel zijn. Vrijwel elke Fries spreekt Nederlands. Moeten we nou echt zoveel geld/tijd/energie in dat Fries steken?

Ik zou zeggen: leer iedereen die in Friesland lagere school doet Fries. Zou blijft het behouden als cultuurgoed. En praat thuis enzo lekker wat je zelf wilt. Officiele dingen doen we dan in het Nederlands.

Ik vind dat men er niet zo zwaar aan moet tillen. Please...

Oja, @ TS: vind beetje raar dat je je post in het Fries doet. Dit is toch een Nederlandstalig forum....
Met citaat reageren
Oud 29-05-2005, 18:42
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
hhendrikxx schreef op 29-05-2005 @ 16:47 :
Ik zou zeggen: leer iedereen die in Friesland lagere school doet Fries. Zou blijft het behouden als cultuurgoed. En praat thuis enzo lekker wat je zelf wilt. Officiele dingen doen we dan in het Nederlands.
Alleen op de lagere school en de eerste klas middelbare school wordt het Fries als vak gegeven. En daar willen ze iets tegen gaan doen en dat vind ik een slechte zaak.

@ Nebula: ik hoor overal Fries om me heen in Drachten, vrijwel iedereen spreekt bij het eerste contact Fries tegen me.
Hoewel ik 16 jaar in en vlakbij Drachten heb gewoond ben ik import en sprak geen Fries. Binnen no time had ik het onder de knie. Ik probeer het spreken te vermijden, maar verstaan doe ik het prima.
__________________
Kõigi teede pikkus ajas on võrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 14:23
FreeZzze
FreeZzze is offline
Citaat:
Neiu schreef op 29-05-2005 @ 19:42 :
Alleen op de lagere school en de eerste klas middelbare school wordt het Fries als vak gegeven. En daar willen ze iets tegen gaan doen en dat vind ik een slechte zaak.
Ja idd , over 100 jaar zitten er taalwetenschappers de Friese taal bij elkaar te harken... Dá's leuk ofzo hè Hoe meer talen hoe beter Zolang iedereen maar engels leert als tweede taal en in 't geval van de Friezen Nederlands !
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 14:38
Schranktür
Schranktür is offline
Is het niet ook zo dat kinderen vanuit de moedertaal (het Fries in dit geval) gemakkelijker een tweede taal(in dit geval Nederlands) kunnen leren?

Edit: het is 'skoallen' trouwens.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 15:49
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Volgens de redenatie van Mephostophilis moeten alle Friezen zo snel mogelijk stoppen met Fries spreken, want het kost mensenlevens.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 17:12
Chronocide
Chronocide is offline
Citaat:
A Duck schreef op 25-05-2005 @ 15:19 :
Ik fyn it runoff skandalich dat se no fan plan binne om een nei part fan it frysk op skoalen off te skafje.

Untersiek doat blieken dat fryske (bassisskoalle) bern wol in lietse efsterstoan ha, mar mei oare talen hawwe se just een grutte foarsprong. Sjoch marris nei it Ingelsk, Dutsk of Frans, in prutte Fryske wurden hawwe mear fuoart fan it Ingelsk, Dutsk of Frans dan it Nederlans, dat makket it just sa'n mooie unafhinkele taal.
Ja uuhhmm, lekker boeiend dat ze goed zijn in andere talen, maar we zijn gier in NEDERLAND, dus het is wel een plicht om standaard ABN te spreken. Want als ze constant maar dat wereldvreemde Fries blijven spreken, worden het een soort vreemdelingen in eigen land!

(Dit bedoel ik trouwens niet alleen voor het Fries, maar ook voor andere voor buitenstaanders onverstaanbare accenten.
__________________
(onderschrift)
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 19:05
vrijgezel
Avatar van vrijgezel
vrijgezel is offline
Ik woon al mijn hele leven in friesland tot mijn 6e in een echt fries dorp gewoond en mijn ouders hebben hun hele leven fries gepraat alleen ik praat gewoon nederlands.. ik kan het best lezen, verstaan misschien nog wel een beetje schrijven en beetje praten maar absoluut niet vloeiend... Ik woon nu in franeker is eigenlijk een stad maar niet eens zo groot en de meesten die praten nederlands tegen mensen die ook nederlands praten maar zodra een fries tegen hun praat schakelen ze over...
Mensen vinden het maar gek dat ik geen fries praat maar ik heb er geen aanleg voor ofzo met duits, en andere talen heb ik ook al moeite...
__________________
...............................................................................................................
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 19:12
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
vrijgezel schreef op 30-05-2005 @ 20:05 :
Ik woon al mijn hele leven in friesland tot mijn 6e in een echt fries dorp gewoond en mijn ouders hebben hun hele leven fries gepraat alleen ik praat gewoon nederlands.. ik kan het best lezen, verstaan misschien nog wel een beetje schrijven en beetje praten maar absoluut niet vloeiend... Ik woon nu in franeker is eigenlijk een stad maar niet eens zo groot en de meesten die praten nederlands tegen mensen die ook nederlands praten maar zodra een fries tegen hun praat schakelen ze over...
Mensen vinden het maar gek dat ik geen fries praat maar ik heb er geen aanleg voor ofzo met duits, en andere talen heb ik ook al moeite...
Hoe kan je nu Nederlands spreken als je ouders je neem ik aan ook in het Fries opgevoed hebben? Spreek je tegen hun ook Nederlands? Ik zou het wel vreemd vinden; je voedt je kinderen in het Fries op en vervolgens spreken ze tegen jou Nederlands. Niks mis met Nederlands hoor, maar ik vind het alleen een beetje vreemd.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 21:33
A Duck
A Duck is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-05-2005 @ 22:44 :
Het verschil is dat Friezen denk ik - met alle respect - wat verder van de bewoonde wereld - lees: Randstad - afstaan en dus ook minder van de problemen met allochtonen zien.
Wij zien die problemen inderdaad minder omdat ze hier door de friezen niet bestaan!
__________________
Leaver Dea As Slaef
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 21:37
A Duck
A Duck is offline
Citaat:
Chrome schreef op 30-05-2005 @ 18:12 :
Ja uuhhmm, (EHM) lekker boeiend dat ze goed zijn in andere talen, maar we zijn gier (HIER) in NEDERLAND, (GEEN HOOFDLETTERS) dus het is wel een plicht om standaard ABN te spreken. Want als ze constant maar dat wereldvreemde Fries blijven spreken, worden het (ZE WORDEN OPEENS HET?) een soort vreemdelingen in eigen land!

(Dit bedoel ik trouwens niet alleen voor het Fries, maar ook voor andere voor buitenstaanders onverstaanbare accenten. (WAAR IS HET SLUITEND HAAKJE?)
Ik denk niet dat jij met al je fouten de goede persoon bent mensen op abn te wijzen.
__________________
Leaver Dea As Slaef
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 21:44
Verwijderd
Ik vind de redenatie van de TS maar onzinnig. Dat leerlingen die op de basisschool en/of thuis Fries hebben geleerd gemiddeld hoog scoren wat betreft Engels, Duits en Frans wil niet zeggen dat dat inherent is aan het feit dat ze Fries leren. Het lijkt me eerder een kwestie van het zich goed eigen maken van twee talen op jonge leeftijd, het volledig kunnen denken in twee talen. Zo ontstaat al vrij vroeg een mooi referentiepunt. Meer voordelen heeft het niet, me dunkt.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 22:08
Chronocide
Chronocide is offline
Citaat:
A Duck schreef op 30-05-2005 @ 22:37 :
Ik denk niet dat jij met al je fouten de goede persoon bent mensen op abn te wijzen.
Man, ga je aftrekken bij een woordenboek . Het probleem met Fries is dat bijna niemand het kan verstaan, mijn tekst van daarnet was blijkbaar zelfs voor jou duidelijk genoeg, anders kon je boel niet compleet corrigeren als een levenloze woordenboekenminnaar.

Gebruik van hoofdletters voegen trouwens meer kracht toe aan een tekst, want we zijn hiet btw niet in de volkskrant, maar op een forum.

Het is sowieso dom gelul om een post niet serieus te nemen omdat de spelling niet voor 100% correct is.

En leer ON-topic te posten n00bie!

__________________
(onderschrift)
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 11:57
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 30-05-2005 @ 16:49 :
Volgens de redenatie van Mephostophilis moeten alle Friezen zo snel mogelijk stoppen met Fries spreken, want het kost mensenlevens.
Wil je daar ook nog inhoudelijk op ingaan, of blijft het bij "lol noob"?
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 15:18
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-05-2005 @ 12:57 :
Wil je daar ook nog inhoudelijk op ingaan, of blijft het bij "lol noob"?
Het blijft bij 'lol n00b', meer reactie verdient die redenatie namelijk niet.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 15:57
TRXD
TRXD is offline
Ik moet zeggen dat ik het Fries wat ik op TV soms hoor vrij goed versta, ook het beginstukje van dit topic kon ik voor 90% volgen. En dan kom ik niet bepaald uit de buurt want ik woon in Zuid-Oost Brabant een goede 15 km van de grens met Vlaanderen en ben er ook geboren en opgevoed, in het Brabants.

Ik ben van mening dat het niet verkeerd is dat er aandacht is voor een taal als Fries. Het is een stukje cultuur wat in stand gehouden mag worden. Uiteraard lukt dit alleen als Friesland niet teveel invloed krijgt vanuit Holland. Als Fries als officiele taal wordt gezien mag het dus onderwezen worden als taal op een school. Ik snap ook niet waarom er (niet alleen hier) zoveel ophef over wordt gemaakt. Wel ben ik ook van mening dat er ook aandacht moet zijn en blijven voor andere talen maar ook dialecten. Op veel basisscholen hier in de regio wordt de les gegeven in een mengelmoes van ABN en dialect, ligt ook aan de leraren. Op sommige middelbare scholen trouwens ook. Zie daar het probleem niet van in als iedereen het verstaat en de lesstof dan net zo goed, of misschien wel beter (want vaak wordt dialect door de sprekers ervan beter begrepen als ABN) wordt overgebracht. Het beste lijkt mij dus ook een "mengelmoes" van ABN en eigen taal en/of dialect (wel een oorspronkelijk in Nederland gesproken taal of dialect) op scholen zodat de kinderen hun ook ABN kunnen maar het eigen dialect of taal niet uitgesloten wordt. Als door iedereen het dialect/ taal begrepen wordt denk ik dat het op een basisschool volledig dialect of eigen taal ook moet kunnen als het ABN er niet mee in gevaar komt, want zonder ABN kom je vaak niet heel ver buiten de eigen regio, al ligt het dan ook weer aan welke taal of dialect.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 15:58
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 31-05-2005 @ 16:18 :
Het blijft bij 'lol n00b', meer reactie verdient die redenatie namelijk niet.
Toch is het zo, hoewel het in het geval van Fries misschien maar enkele mensenlevens per jaar betreft.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 00:46
Verwijderd
Hoppa, heel dat friesland laten afdrijven.
Mogen ze fijn het autonome staatje spelen dat ze o zo graag willen zijn. Lekker hun eigen gruwelijk vervelende taaltje onderwijzen. Zij blij, wij blij, iedereen blij.

On a serious note: argumenten van TS zijn leeg. Als dat stukje so called cultuur zo nodig in stand gehouden moet worden dan doet men dat maar fijn in de privé sfeer.

@TRXD: Wat een onzin. Onderijs dient gegeven te worden in zo correct mogelijk ABN. Dialect houdt behalve een wat andere uitspraak vaak ook meteen een wat andere spelling in en dat lijkt me niet de bedoeling.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 10:22
A Duck
A Duck is offline
Shakespeare schreef eens: "Ignorance is bliss"

Maar als je sommige domme reacties leest word de manier van Grutte Pier verleidelijker.
__________________
Leaver Dea As Slaef
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 18:37
Zaina
Avatar van Zaina
Zaina is offline
Fries is geen taal, maar een communicatie middel.
__________________
Czech us out
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 08:16
Blood Fire Rage
Avatar van Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Citaat:
G-Lo schreef op 01-06-2005 @ 01:46 :
On a serious note: argumenten van TS zijn leeg. Als dat stukje so called cultuur zo nodig in stand gehouden moet worden dan doet men dat maar fijn in de privé sfeer.

@TRXD: Wat een onzin. Onderijs dient gegeven te worden in zo correct mogelijk ABN. Dialect houdt behalve een wat andere uitspraak vaak ook meteen een wat andere spelling in en dat lijkt me niet de bedoeling.
Heb jij zelf eigenlijk wel door wat een onzin je spuit?

Citaat:
@TRXD: What a nonsense. Education needs to be given in as pure as possible English. Dialect (Dutch) has, next to a different pronounciation, also a different spelling, and that doesn't seem as it is meant to me.
Waarom is Fries een inferieur dialect van het Nederlands, maar het Nederlands geen inferieur dialect van het Duits?

Cultuur in stand houden in de prive sfeer?
__________________
Stelling onderbouwen aub.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 09:10
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 02-06-2005 @ 09:16 :
Heb jij zelf eigenlijk wel door wat een onzin je spuit?

Die eerste reactie was sowieso wat flauw, maar geef eens een gegronde reden waarom onderwijs in dialect gegeven zou mogen worden?
Citaat:

Waarom is Fries een inferieur dialect van het Nederlands, maar het Nederlands geen inferieur dialect van het Duits?
We zijn simpelweg met z'n allen overeengekomen dat Nederlands de taal is die we in Nederland spreken. Dat heeft niks met inferieuriteit te maken.

Citaat:
Cultuur in stand houden in de prive sfeer?
Idd niet de meest zinnige reactie ooit . Ik doelde d'r met name op dat ik een publieke instantie als school niet de plaats vind waar een taal die door zo'n kleine minderheid gesproken wordt zó'n prominente rol moet spelen. Als men het blijkbaar zo belangrijk vindt dat die taal blijft bestaan zijn d'r zat wegen búiten school om te verzinnen om de taal in stand te houden. (overigens zie ik geen bezwaar tegen friesch als keuzevak.)
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 10:14
A Duck
A Duck is offline
Citaat:
G-Lo schreef op 02-06-2005 @ 10:10 :

We zijn simpelweg met z'n allen overeengekomen dat Nederlands de taal is die we in Nederland spreken. Dat heeft niks met inferieuriteit te maken.

Hum hum

We hebben in Nederland 2 officiele landstalen Nederlands en........ Fries
__________________
Leaver Dea As Slaef
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Blood Fire Rage schreef op 02-06-2005 @ 09:16 :
Waarom is Fries een inferieur dialect van het Nederlands, maar het Nederlands geen inferieur dialect van het Duits?
Fries is nog niet zo lang een taal, het was eerst altijd een dialect, Nederlands niet. Kunnen we net zo goed elke taal een dialect noemen. Als de Friezen zonodig fries moeten spreken, doen ze dat maar in Duitsland.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 11:01
A Duck
A Duck is offline
Kijk, dit is nou zo typisch.

Elke kloot die zich iets in talen verdiept heeft, weet dat om talloze redenen is aangetoon dat Fries een taal is.

Het is zelfs bewezen dat het Fries ouder is dan het Nederlands.
__________________
Leaver Dea As Slaef
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 12:12
Verwijderd
Citaat:
A Duck schreef op 02-06-2005 @ 12:01 :
Kijk, dit is nou zo typisch.
Niet typisch

Citaat:
A Duck schreef op 02-06-2005 @ 12:01 :
Elke kloot die zich iets in talen verdiept heeft, weet dat om talloze redenen is aangetoon dat Fries een taal is.
Ik heb me in talen verdiept. Ik weet dat Fries een taal is.

Citaat:
A Duck schreef op 02-06-2005 @ 12:01 :
Het is zelfs bewezen dat het Fries ouder is dan het Nederlands.
En.....?
Het was eerst altijd een dialect en daarmee uit.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 12:14
Verwijderd
Wat maakt het uit of je het een taal noemt of niet? Ik kan Fries niet verstaan, nee, maar dat geldt ook voor plat Zeeuws. En ik kom nota bene zelf uit Zeeland.

Onderwijs geven in het Fries heeft geen enkele toegevoegde waarde. Er wordt toch ook geen onderwijs gegeven in het Zeeuws?
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 12:18
Verwijderd
Er zou een poll geopend moeten worden.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 13:57
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Kijk, Fries is een taal. En een stuk cultuurgoed. In Ierland spreekt 99% (en dat is echt zo!) van de mensen Engels het dagelijks leven. Maar... men leert Iers op school. Misschien zoals sommigen van ons Latijn en Grieks leren. Niks mis mee.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 14:00
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 25-05-2005 @ 15:22 :
je weet dat slechts een tiende ongeveer van de nederlanders dit kan lezen ? (en tis skoalles, voor zover ik weet, niet skoalen)
Ik denk dat nog geen tiende dit kan lezen..?
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Onzin Ik dacht dat ik het dagelijkse nieuws uit friesland al had gegeven maar bij deze
Verwijderd
238 21-01-2019 03:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:04.