Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-05-2005, 13:13
El Kim
El Kim is offline
Nog niet, maar ik heb zo'n vermoeden dat dat volgend jaar wel moet.
Oud 30-05-2005, 14:04
gurl19
gurl19 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 30-05-2005 @ 11:03 :
nog nooit van een aanvullende beurs gehoord ?
idd.. 70 euro basisbeurs plus aanvullende beurs. Daar heeft iedereen recht op. Maar ik krijg het maximale. (voor een hbo student die ziekenfonds verzekerd is) Ligt eraan hoeveel je ouders dus verdienen.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 15:58
Konijn
Konijn is offline
Ik ga studeren aan de Open Universiteit, en daar krijg je helemaal geen StuFi of iets dergelijks.. dus ik zal alles zelf moeten betalen (mijn ouders hebben ook geen geld om mee te betalen ofzo, en dat verwacht ik ook niet van ze).
Oud 30-05-2005, 16:20
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
Konijn schreef op 30-05-2005 @ 16:58 :
Ik ga studeren aan de Open Universiteit, en daar krijg je helemaal geen StuFi of iets dergelijks.. dus ik zal alles zelf moeten betalen (mijn ouders hebben ook geen geld om mee te betalen ofzo, en dat verwacht ik ook niet van ze).
Tsja, ik denk dat als je aan de Open Universiteit studeert je ook wel genoeg tijd hebt om een baan te hebben. Mijn ouders betalen overigens niets. Ik heb geen contact met mijn moeder en haar man (haar inkomen wordt helaas wel meegerekend waardoor ik alleen recht heb op een basisbeurs) en mijn vader heeft maar een klein loon. Hoewel hij graag (een deel) wil betalen wil ik dit niet, hij moet hard voor zijn geld werken en daar wil ik niet van profiteren.
Oud 30-05-2005, 16:38
WishfulDreaming
WishfulDreaming is offline
mijn ouders betalen collegegeld + boeken, en daar ben ik heel blij mee. Als ik op kamers ga moet ik dat zelf betalen maar dat gaat ook gewoon lukken en dat lijkt me nu niet meer dan logisch.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 16:42
sgaapje
sgaapje is offline
Mijn ouders betalen mijn collegegeld helemaal. Mijn kamerhuur en boeken betalen ze gedeeltelijk. Gaat (meestal) prima zo
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 18:02
Verwijderd
Citaat:
gurl18 schreef op 30-05-2005 @ 15:04 :
idd.. 70 euro basisbeurs plus aanvullende beurs. Daar heeft iedereen recht op. Maar ik krijg het maximale. (voor een hbo student die ziekenfonds verzekerd is) Ligt eraan hoeveel je ouders dus verdienen.
Recht staat (helaas?) niet gelijk aan krijgen. Als je de 'pech' hebt dat je ouders veel verdienen krijg je geen cent aanvullend (op zich logisch, maar helaas is het niet zo dat alle ouders dan bijdrage en je dan dus minder geld hebt ed).
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 19:16
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Lady Lazarus schreef op 30-05-2005 @ 17:20 :
Tsja, ik denk dat als je aan de Open Universiteit studeert je ook wel genoeg tijd hebt om een baan te hebben.
Ik ga er niet voor niks studeren.. ik studeer er omdat ik het lichamelijk niet aankan om naar een gewone uni te gaan. Werken is voor mij dus ook niet zo makkelijk.
Oud 30-05-2005, 19:17
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
Konijn schreef op 30-05-2005 @ 20:16 :
Ik ga er niet voor niks studeren.. ik studeer er omdat ik het lichamelijk niet aankan om naar een gewone uni te gaan. Werken is voor mij dus ook niet zo makkelijk.
Dan kun je toch een Wajong uitkering aanvragen?
Oud 30-05-2005, 19:29
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Lady Lazarus schreef op 30-05-2005 @ 20:17 :
Dan kun je toch een Wajong uitkering aanvragen?
Hm, nog maar een keer offtopic dan: nee dat gaat niet, ik ben te goed voor een uitkering en te slecht om normaal te kunnen studeren ofzo, val overal tussen en bovendien is een uitkering sowieso niet zo makkelijk te krijgen met ME/CVS.
Oud 30-05-2005, 19:34
Bell
Bell is offline
ik niet
Met citaat reageren
Oud 30-05-2005, 19:37
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
Konijn schreef op 30-05-2005 @ 20:29 :
Hm, nog maar een keer offtopic dan: nee dat gaat niet, ik ben te goed voor een uitkering en te slecht om normaal te kunnen studeren ofzo, val overal tussen en bovendien is een uitkering sowieso niet zo makkelijk te krijgen met ME/CVS.
Ik neem aan dat deze ziekte iets met vermoeidheid te maken heeft. Wat raar zeg dat je daar geen recht op hebt als je niet in staat bent te werken of naar school te gaan Ik heb zelf RA en ben vrij snel afgekeurd (voor 80%), de uitkering heb ik na mijn laatste operatie echter laten stopzetten omdat ik van mening ben dat een uitkering mijn kans op een baan later negatief zal beïnvloeden, maar dat terzijde. Misschien is het toch goed om aan een voltijd opleiding te beginnen, ik spreek uit ervaring en weet dat je vaak meer kunt doen dan je in eerste instantie denkt (het is natuurlijk ook een kwestie van prioriteiten stellen en het ligt er maar net aan wat je belangrijk vind!). In ieder geval veel sterkte met alles
Oud 30-05-2005, 19:45
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Lady Lazarus schreef op 30-05-2005 @ 20:37 :
Ik neem aan dat deze ziekte iets met vermoeidheid te maken heeft. Wat raar zeg dat je daar geen recht op hebt als je niet in staat bent te werken of naar school te gaan Ik heb zelf RA en ben vrij snel afgekeurd (voor 80%), de uitkering heb ik na mijn laatste operatie echter laten stopzetten omdat ik van mening ben dat een uitkering mijn kans op een baan later negatief zal beïnvloeden, maar dat terzijde. Misschien is het toch goed om aan een voltijd opleiding te beginnen, ik spreek uit ervaring en weet dat je vaak meer kunt doen dan je in eerste instantie denkt (het is natuurlijk ook een kwestie van prioriteiten stellen en het ligt er maar net aan wat je belangrijk vind!). In ieder geval veel sterkte met alles
Dankjewel . En waar andere mensen de studie naast hun baan doen, ga ik gewoon zoveel mogelijk proberen te studeren en hopelijk er niet eens veel langer over te doen dan aan een gewone uni.
Oud 31-05-2005, 08:10
Verwijderd
Citaat:
Lady Lazarus schreef op 30-05-2005 @ 17:20 :
Mijn ouders betalen overigens niets. Ik heb geen contact met mijn moeder en haar man (haar inkomen wordt helaas wel meegerekend waardoor ik alleen recht heb op een basisbeurs)
Ik weet niet of je dat wilt, maar je kunt een hardheidsclausule ondertekenen ofzo, waardoor je moeder min of meer 'afstand' van je doet en haar inkomen dus niet meegerekend wordt. Als je toch geen contact met haar hebt...
Met citaat reageren
Oud 31-05-2005, 08:19
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 31-05-2005 @ 09:10 :
Ik weet niet of je dat wilt, maar je kunt een hardheidsclausule ondertekenen ofzo, waardoor je moeder min of meer 'afstand' van je doet en haar inkomen dus niet meegerekend wordt. Als je toch geen contact met haar hebt...
Dat heb ik inderdaad aangevraagd, maar dan moet er een ruzie of iets dergelijks zijn geweest en dat is niet het geval; mijn moeder wil simpelweg geen contact meer met mij. En daar kan ik het ook op gooien maar dan is het weer zo dat het contact voor het twaalfde levensjaar verbroken moet zijn... Het is in ieder geval een heel gedoe, met verschillende instanties etc. waar ik geen zin in heb.

Ik heb nu minder geld; werken is naast een voltijdopleiding niet mogelijk ivm mijn ziekte maar ik red het prima Ff doorbijten. Overigens vind ik die procedures wel erg vervelend bij de IB-groep: het is al vaak een pijnlijke zaak om geen contact met (een van) je ouders te hebben en dan ook nog zo'n gedoe eromheen
Oud 31-05-2005, 12:50
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Lady Lazarus schreef op 31-05-2005 @ 09:19 :
Dat heb ik inderdaad aangevraagd, maar dan moet er een ruzie of iets dergelijks zijn geweest en dat is niet het geval; mijn moeder wil simpelweg geen contact meer met mij. En daar kan ik het ook op gooien maar dan is het weer zo dat het contact voor het twaalfde levensjaar verbroken moet zijn... Het is in ieder geval een heel gedoe, met verschillende instanties etc. waar ik geen zin in heb.

Ik heb nu minder geld; werken is naast een voltijdopleiding niet mogelijk ivm mijn ziekte maar ik red het prima Ff doorbijten. Overigens vind ik die procedures wel erg vervelend bij de IB-groep: het is al vaak een pijnlijke zaak om geen contact met (een van) je ouders te hebben en dan ook nog zo'n gedoe eromheen
Ik herken wat je zegt. Het is heel moeilijk om het inkomen van een van je ouders buiten beschouwing te laten als je niet onder de criteria van de IB-Groep valt. Ik heb zelf al jarenlang een strijd met mijn vader over de ouderbijdrage die hij weigert te betalen. Ik heb nog wel contact met hem maar dat is maar minimaal maar zodra er geld bij komt kijken wil hij niets meer van me weten enzo. Echt heel vervelend.

Ik heb ook geen tijd om te werken, een aanvullende beurs krijg ik niet. Geld dat ik van mijn vader zou moeten krijgen krijg ik de ene maand wel en de andere maand niet, daar valt dus geen peil op te trekken. Ik leen nu bij om toch mijn studie te kunnen betalen.

Ik snap heel goed dat de IB-Groep richtlijnen moet hebben omdat anders de kans bestaat dat iedereen het inkomen van een van zijn ouders buiten beschouwing wil laten om geld van de overheid te krijgen om van te studeren maar een beetje meer flexibiliteit zou soms wel welkom zijn.
Oud 01-06-2005, 13:17
Drez
Drez is offline
Ik moet het vanaf volgend jaar zelf gaan betalen, mn ouders redden het niet meer. Ik krijg wel volle stufi en ik leen bij en ik mag rood staan, dus het zal wel gaan lukken. En ik ga in de vakantie werken hoop ik, dus komt goeeed.
Oud 01-06-2005, 15:19
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
dReZ schreef op 01-06-2005 @ 14:17 :
Ik moet het vanaf volgend jaar zelf gaan betalen, mn ouders redden het niet meer. Ik krijg wel volle stufi en ik leen bij en ik mag rood staan, dus het zal wel gaan lukken. En ik ga in de vakantie werken hoop ik, dus komt goeeed.
Met je volle studiefinanciering hoor je normaal gesproken al de basis collegegeld en gemiddelde bedrag aan boeken kunnen betalen. Dat doet mijn vriend ook dus dat moet makkelijk lukken lijkt mij... Sowieso dan al apart als je ouders het zouden moeten betalen...

Maar k weet niet of jij hogere studiekosten hebt (kleding, woongeld etc tel ik niet mee, dat zou ook makkelijk kunnen met uitwonende beurs en bijbaantje,,, net de maximale financiering hou je normaal gesproken zelfs geld over).

Laatst gewijzigd op 01-06-2005 om 15:22.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2005, 22:16
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 01-06-2005 @ 16:19 :
Met je volle studiefinanciering hoor je normaal gesproken al de basis collegegeld en gemiddelde bedrag aan boeken kunnen betalen. Dat doet mijn vriend ook dus dat moet makkelijk lukken lijkt mij... Sowieso dan al apart als je ouders het zouden moeten betalen...

Ik denk dat haar ouders het uit zichzelf voor haar betalen, dus het gaat hier niet zozeer om 'moeten'. Ik kreeg vorig jaar ook volle studiefinanciering, maar mijn ouders betaalden ook gewoon m'n collegegeld en kamerhuur. Maar goed, mijn ouders zijn zelfstandig, dan ligt het vaak net even anders.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2005, 14:48
Lynn
Lynn is offline
Mijn ouders betalen mijn collegegeld en mijn huur. Zelf heb ik dan €230,- stufi om mijn boeken, kleren, telefoonrekening, verzekering en de hele pruttel van te betalen. Meestal red ik dat makkelijk, anders is er altijd nog een spaarrekening om me te helpen.
Oud 02-06-2005, 15:49
FrantiC
FrantiC is offline
ik betaal mn eigen collegegeld, 5 keer €290.-
ik krijg van IBG de basisbeurs, een stuk aanvullende beurs en een stukje lening. Hiernaast werk ik 10 uur in de week.
Ik sta nooit rood
Oud 03-06-2005, 02:03
Verwijderd
Betaal mn eigen collegegeld (en boeken) en heb daarvoor een lenign aangezien ik geen enkele subsidie krijg, woon nog thuis dus huur betaal ik niet (en ook geen kostgeld) en ik rij het oude scharrel waarvoor mn ouders nog verzekering betalen, wat echt super is

Ik betaal zelf boeken, de helft van mijn eten, kleren, telefoon etc. etc. en sta nooit rood. Kortom, ik betaal eigenlijk alles zelf behalve dus huur omdat ik thuis woon en autoverzekering.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2005, 18:30
Fantôme
Fantôme is offline
mn boeken moet ik zelf betalen, net als mn readers.
maar dat is te redden van mn stufie
collegeld wordt betaald voor me.
Oud 04-06-2005, 20:46
Onlyme
Onlyme is offline
Ik betaal mijn collegegeld en ook alle bijkomende kosten zijn voor mijn rekening. Ook eten en huur enzovoort. Maar goed, ben ook geen 16 meer
Oud 04-06-2005, 21:43
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 30-05-2005 @ 19:02 :
Recht staat (helaas?) niet gelijk aan krijgen. Als je de 'pech' hebt dat je ouders veel verdienen krijg je geen cent aanvullend (op zich logisch, maar helaas is het niet zo dat alle ouders dan bijdrage en je dan dus minder geld hebt ed).
Ja, dat vond ik voor mijn gevoel eerst ook niet helemaal eerlijk. Sommigen krijgen 270 thuiswonend, of iets van 400 uitwonend, terwijl ik het met 70 per maand moet doen. Op zich wel logisch, maar die aanvullende beurs krijg ik dus niet (meer) van mijn ouders.

Er is overigens ook een mogelijkheid om een formulier in te vullen voor weigerachtige ouders, maar ik denk niet dat de meeste hiervan gebruik zullen/willen maken. Hard tegen hard tegen je ouders werkt toch niet ("als je het zo doet ga je hier maar huur betalen en je eigen was doen" ).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten