Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-06-2005, 10:00
Summerlover
Summerlover is offline
Citaat:
TechXP schreef op 27-06-2005 @ 10:53 :
Andere nemen geen medicijnen (zoals ik).
Hoe letterlijk moet ik dit nemen? Zeg je het omdat je nu geen medicijnen hóeft te gebruiken, of zou je bij ziekte weigeren medicijnen te gebruiken als er gelatine in zit? *nieuwsgierig*
Oud 27-06-2005, 10:04
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
BMF schreef op 27-06-2005 @ 11:00 :
Hoe letterlijk moet ik dit nemen? Zeg je het omdat je nu geen medicijnen hóeft te gebruiken, of zou je bij ziekte weigeren medicijnen te gebruiken als er gelatine in zit? *nieuwsgierig*
Ik gebruik geen pijnstillers (paracetamol e.d.) en geen zalfjes voor mijn eczeem. Maar andere medicatie heb ik nu niet nodig. En dat is voor mij natuurlijk wel makkelijk zeggen.. want natuurlijk weet ik niet exact wat mijn reactie is op het moment dat ik het echt nodig heb.
Ik ben overigens niet bang om te sterven. Maar zou wel de afweging moeten maken op het moment 'sterven' of 'leven en nog veel meer goeds te kunnen doen voor dieren'.

Daarnaast zou ik eerder geen medicatie nemen, omdat ik juist weet dat het op dieren is getest en dat is niet betrouwbaar. Vanwege wetenschappelijke reden.
Geef me dan maar gewoon liever experimentele medicatie die nog niet op dieren getest is. Als ik dan toch er aan ga.. dan hebben ze iig een indicatie of het medicijn werkt of niet.
Oud 27-06-2005, 12:15
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 27-06-2005 @ 10:53 :
Dat ligt eraan. Sommige veganisten die medicijnen moeten gebruiken om te overleven ofzo die nemen het. En andere die halen de capsules leeg als dat kan en stoppen ze in capsules van niet-gelatine.
Andere nemen geen medicijnen (zoals ik). Het is een persoonlijke keus van iedereen. Veganisme gaat zover mogelijk, maar soms moet je een keus maken tussen eigen overleving en je principes. En dan is het net wat je voor keus maakt. De meeste dingen kan je gewoon vermijden en soms is er dus een dilemma.
Volgens mij zit in heel veel medijcnen ook lactose? Tenminste, in de antipsychotica die ik slik wel...

Ik vraag me af wat het nut daarvan is.
Oud 27-06-2005, 12:31
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
bugge schreef op 27-06-2005 @ 13:15 :
Volgens mij zit in heel veel medijcnen ook lactose? Tenminste, in de antipsychotica die ik slik wel...

Ik vraag me af wat het nut daarvan is.
Ja zit er ook weleens in. Stabilisator misschien. Maar lijkt me juist slecht erin. Antipsychotica zou ik ook nooit slikken... over van die middelen hoor ik ook soms slechte dingen. Van die middelen die bestemd zijn om psychose enzo te voorkomen, maar juist als bijwerking hebben bij sommige mensen dat het het juist veroorzaakt..
Oud 27-06-2005, 12:51
Verwijderd
Ik ben - HEEL BEWUST - geen vegetarier. Niet dat ik het niet zielig vind voor de dieren hoor, want dat vind ik wel.

Maar mensen zijn nou eenmaal van nature (gedeeltelijk) vleeseters. Volgens een programma op Discovery Channel zijn mensen zelfs van oorsprong aaseters. Vlees eten is heel natuurlijk gedrag voor de mens, we hebben vlees nodig.

Gelukkig zijn er tegenwoordig voor de liefhebbers genoeg vlees vervangende producten op de markt. Als je je als vegetarier gelukkiger voelt dan moet je natuurlijk vegetarier worden; waarom niet! Maar ik zie er nou eenmaal niet de zin van in (of in ieder geval niet genoeg zin om zelf te stoppen met vlees eten).

Tijdens het typen van dit bericht kwam ik op de volgende vraag;
hoe ver zou je gaan in het veganisme? Als je het eten van dierlijke producten zielig vindt voor de dieren, in hoeverre ben je dan hypocriet bezig? Want planten zijn toch ook levende wezens? En als je zo gaat redeneren zou je helemaal niets meer kunnen eten, dus vandaar de vraag; hoe ver zou je gaan?
Oud 27-06-2005, 13:01
Summerlover
Summerlover is offline
Citaat:
Dragonda schreef op 27-06-2005 @ 13:51 :
Ik ben - HEEL BEWUST - geen vegetarier. Niet dat ik het niet zielig vind voor de dieren hoor, want dat vind ik wel.

Maar mensen zijn nou eenmaal van nature (gedeeltelijk) vleeseters. Volgens een programma op Discovery Channel zijn mensen zelfs van oorsprong aaseters. Vlees eten is heel natuurlijk gedrag voor de mens, we hebben vlees nodig.

Gelukkig zijn er tegenwoordig voor de liefhebbers genoeg vlees vervangende producten op de markt. Als je je als vegetarier gelukkiger voelt dan moet je natuurlijk vegetarier worden; waarom niet! Maar ik zie er nou eenmaal niet de zin van in (of in ieder geval niet genoeg zin om zelf te stoppen met vlees eten).

Tijdens het typen van dit bericht kwam ik op de volgende vraag;
hoe ver zou je gaan in het veganisme? Als je het eten van dierlijke producten zielig vindt voor de dieren, in hoeverre ben je dan hypocriet bezig? Want planten zijn toch ook levende wezens? En als je zo gaat redeneren zou je helemaal niets meer kunnen eten, dus vandaar de vraag; hoe ver zou je gaan?
Ik ben het voor een gedeelte met je eens: Hoe ver moet je gaan. Vind de verhalen van XP wel heel ver gaan. (Niet dat ik het niet accepteer ofzo maar ik vind het gewoon heel apart, heel extreem dat je zo ver wilt gaan en jezelf zoveel dingen gaat ontzeggen).

Maar zeggen dat je vlees nodig hebt: daar ben ik het niet mee eens. Dat is ervan gemaakt, omdat er heel vroeger natuurlijk ook vrij weinig alternatieven waren. Tegenwoordig zijn die er wél, en kan ieder mens prima leven zonder vlees. Het is alleen een 'gewoonte' die niet veel mensen willen doorbreken omdat het tuurlijk altijd makkelijker (en lekkerder) is om wél vlees te eten dan om het te laten om een of ander beest te 'redden'.
Oud 27-06-2005, 13:06
Verwijderd
Er wordt geen extra dier in leven gelaten om 1 vegetarier meer of minder.

Vlees eten is natuurlijk gedrag en daarom zie ik niet in waarom ik me onnatuurlijk zou gaan gedragen.
Oud 27-06-2005, 13:17
Summerlover
Summerlover is offline
Citaat:
Dragonda schreef op 27-06-2005 @ 14:06 :
Er wordt geen extra dier in leven gelaten om 1 vegetarier meer of minder.

Vlees eten is natuurlijk gedrag en daarom zie ik niet in waarom ik me onnatuurlijk zou gaan gedragen.
Als iederéén zo zou denken niet nee. Maar dat geldt voor de meeste dingen. Daarbij: Het ligt eraan in welke termijn je denkt: In een week zal het niks schelen, maar ik ben al jarenlang vegatarisch: Dan scheelt het bij elkaar opgeteld wél.

Je praat krom, maar als jij vlees wil eten hou ik je niet tegen hoor..
Oud 27-06-2005, 13:19
TechXP
TechXP is offline
Citaat:

We hebben het niet nodig. En dus heb je niet goed opgelet op discovery. Aaseters betekent dat we omnivoor zijn en dus alles kunnen eten als het moet. Door ons lichaam zie je dat we meer herbivoor ingesteld zijn dan carnivoor. Dit betekent dat we gemaakt zijn dat we voornamelijk vegetarisch leven en als het nodig is (tijden van weinig voedsel), dan kunnen we ook restanten eten.

Even ter verduidelijking dat we meer lijken op herbivoren:

Facial Muscles
Carnivore Reduced to allow wide mouth gape
Herbivore Well-developed
Omnivore Reduced
Human Well-developed

Jaw Type
Carnivore Angle not expanded
Herbivore Expanded angle
Omnivore Angle not expanded
Human Expanded angle

Jaw Joint Location
Carnivore On same plane as molar teeth
Herbivore Above the plane of the molars
Omnivore On same plane as molar teeth
Human Above the plane of the molars

Jaw Motion
Carnivore Shearing; minimal side-to-side motion
Herbivore No shear; good side-to-side, front-to-back
Omnivore Shearing; minimal side-to-side
Human No shear; good side-to-side, front-to-back

Major Jaw Muscles
Carnivore Temporalis
Herbivore Masseter and pterygoids
Omnivore Temporalis
Human Masseter and pterygoids

Mouth Opening vs. Head Size
Carnivore Large
Herbivore Small
Omnivore Large
Human Small

Teeth (Incisors)
Carnivore Short and pointed
Herbivore Broad, flattened and spade shaped
Omnivore Short and pointed
Human Broad, flattened and spade shaped

Teeth (Canines)
Carnivore Long, sharp and curved
Herbivore Dull and short or long (for defense), or none
Omnivore Long, sharp and curved
Human Short and blunted

Teeth (Molars)
Carnivore Sharp, jagged and blade shaped
Herbivore Flattened with cusps vs complex surface
Omnivore Sharp blades and/or flattened
Human Flattened with nodular cusps

Chewing
Carnivore None; swallows food whole
Herbivore Extensive chewing necessary
Omnivore Swallows food whole and/or simple crushing
Human Extensive chewing necessary

Saliva
Carnivore No digestive enzymes
Herbivore Carbohydrate digesting enzymes
Omnivore No digestive enzymes
Human Carbohydrate digesting enzymes

Stomach Type
Carnivore Simple
Herbivore Simple or multiple chambers
Omnivore Simple
Human Simple

Stomach Acidity
Carnivore Less than or equal to pH 1 with food in stomach
Herbivore pH 4 to 5 with food in stomach
Omnivore Less than or equal to pH 1 with food in stomach
Human pH 4 to 5 with food in stomach

Stomach Capacity
Carnivore 60% to 70% of total volume of digestive tract
Herbivore Less than 30% of total volume of digestive tract
Omnivore 60% to 70% of total volume of digestive tract
Human 21% to 27% of total volume of digestive tract

Length of Small Intestine
Carnivore 3 to 6 times body length
Herbivore 10 to more than 12 times body length
Omnivore 4 to 6 times body length
Human 10 to 11 times body length

Colon
Carnivore Simple, short and smooth
Herbivore Long, complex; may be sacculated
Omnivore Simple, short and smooth
Human Long, sacculated

Liver
Carnivore Can detoxify vitamin A
Herbivore Cannot detoxify vitamin A
Omnivore Can detoxify vitamin A
Human Cannot detoxify vitamin A

Kidney
Carnivore Extremely concentrated urine
Herbivore Moderately concentrated urine
Omnivore Extremely concentrated urine
Human Moderately concentrated urine

Nails
Carnivore Sharp claws
Herbivore Flattened nails or blunt hooves
Omnivore Sharp claws
Human Flattened nails

Uit: The Comparative Anatomy of Eating by Milton R. Mills, M.D.

Citaat:
Tijdens het typen van dit bericht kwam ik op de volgende vraag; hoe ver zou je gaan in het veganisme? Als je het eten van dierlijke producten zielig vindt voor de dieren, in hoeverre ben je dan hypocriet bezig? Want planten zijn toch ook levende wezens? En als je zo gaat redeneren zou je helemaal niets meer kunnen eten, dus vandaar de vraag; hoe ver zou je gaan?
Je moet je wel verdiepen in wat veganisme nou is en wat het in houd voor je zulke vragen gaat stellen. Veganisme is vaak toch om meer respect voor de natuur te krijgen. Beter leven in harmonie met de natuur dus. Dieren zijn levende wezens en hebben gevoel en worden nu door de mens enorm uitgebuit. Daar zijn veganisten tegen. Veganisten gaan natuurlijk niet stoppen met planten eten om dat men zelf ook moet leven. En daar is ook niks verkeerds aan. Vele zijn echter wel tegen genetische manipulatie ervan en willen het liefst eten uit 'veganistische' landbouw, waar dus respect naar natuur belangrijk is. Ikzelf denk ook aan planten en ga niet onnodig vernielen. Groente en fruit zijn nodig, vlees dus totaal ook niet, maaar ik ga geen gentech eten en ik ga geen planten kopen of bloemen. Veganisme is daarnaast ook een streven. 100% is nog niet bereikt hier in deze maatschappij, maar daar streef je wel naar, want sommige dingen worden opgedrongen en daar ontkom je niet aan.
Oud 27-06-2005, 15:21
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 27-06-2005 @ 13:31 :
Ja zit er ook weleens in. Stabilisator misschien. Maar lijkt me juist slecht erin. Antipsychotica zou ik ook nooit slikken... over van die middelen hoor ik ook soms slechte dingen. Van die middelen die bestemd zijn om psychose enzo te voorkomen, maar juist als bijwerking hebben bij sommige mensen dat het het juist veroorzaakt..
Ik zou ook geneigd zijn om dat te zeggen, maar bij mij ligt het wat anders, en ik krijg het ook niet om psychoses tegen te gaan.

Weet je sommige mensen hebben bijv. al 10 jaar bepaalde problemen en als zelfs therapie niet meer helpt dan wil je wat..

maargoed dat even offtopic...

Wel schandalig dat er lactose in medicijnen zit.
Oud 27-06-2005, 15:22
Verwijderd
Citaat:

we hebben vlees nodig.
Voor wat?
Oud 27-06-2005, 15:47
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
bugge schreef op 27-06-2005 @ 16:21 :
Ik zou ook geneigd zijn om dat te zeggen, maar bij mij ligt het wat anders, en ik krijg het ook niet om psychoses tegen te gaan.

Weet je sommige mensen hebben bijv. al 10 jaar bepaalde problemen en als zelfs therapie niet meer helpt dan wil je wat..

Ja ok. Ik geloof zelf niet zoveel in pilletjes eerlijk gezegd. En je ziet ook dat het niet altijd helpt bij mensen. En bij andere weer wel.
Dus als je zulke dingen neemt en het helpt je... dat is je eigen keuze natuurlijk.

Citaat:
Wel schandalig dat er lactose in medicijnen zit.
Lijkt me overigens ook niet handig voor mensen die lactose-intolerant zijn.
Oud 27-06-2005, 17:37
Curunir
Curunir is offline
Die sterven dan ook uit door natuurlijke selectie .

---

[OT]Goed dat iemand (= TechXP) eens het verschil tussen omni-, herbi-, en carnivoor wetenschappelijk onderbouwt. D.w.z, dat alle zelfbenoemde 'carnivoren' dus feitelijk geen poot blijken te hebben om op te staan.

Citaat:
B-vitamines komen voor in brood, graanproducten, peulvruchten, melk en melkproducten, kaas en ei. Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Voor de vegetariër zijn daarom melk(producten), kaas en ei de aangewezen bronnen voor deze vitamine. Naarmate er minder dierlijke producten worden gegeten, wordt het moeilijker om voldoende vitamine B12 binnen te krijgen. Brood,
Deze tekst heb ik gekopieerd van voedingscentrum.nl, jammer dat zelfs een 'onafhankelijk' en terzakekundig instituut als dit niet de hele waarheid vertelt (zijn zuivelproducten wel echt zo gezond).
Oud 27-06-2005, 18:19
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Curunir schreef op 27-06-2005 @ 18:37 :
Deze tekst heb ik gekopieerd van voedingscentrum.nl, jammer dat zelfs een 'onafhankelijk' en terzakekundig instituut als dit niet de hele waarheid vertelt (zijn zuivelproducten wel echt zo gezond).
Nou onafhankelijk klopt sowieso niet. Daar kan je met even speurwerk via google al heel wat dingen over vinden. Bijvoorbeeld de 'leerstoelen' die voedingscentrum heeft die gesponsord worden door de 'industrie'. Grote namen dus als unilever enzo.
Daarnaast nemen ze alle info over van de gezondheidsraad. Waar mensen als dr. Schaafsma inzitten. Deze man doet veel en zit ook in een werkgroep van de Internation Dairy Council (internationale zuivel bond).

Daarnaast inderdaad vertellen ze niet alles. Voedingscentrum laat voor het gemakt achterwegen dat vitamineb12 wel gevonden is in plantaardige bronnen, maar dat deze van andere structuur zijn en deze volgens onderzoek niet (goed) opgenomen worden. Dus geen betrouwbare bron. Ze laten ook achterwegen dat b12 wel op planten word gevonden en in niet gezuiverd bron water.

Nog interessant is dat de meeste b12 tekort voor komt bij 'omnivoren'. Vooral vrouwen in de overgang, zwangeren en ouderen krijgen last van die tekort. Bij ouderen is het vaak doordat hun lichaam het niet meer goed opneemt uit vlees enzo. Dat betekent dus vergeetachtigheid e.d. B12 supplementen zijn een oplossing of indien erg nodig van die b12 prikken.
Oud 24-03-2006, 09:45
suvórov
suvórov is offline
hmmm vegans
Oud 24-03-2006, 10:31
Yerli
Yerli is offline
Vind je het nou echt nodig om dit topic te uppen voor die zinloze opmerking?
Oud 24-03-2006, 14:57
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Yerli schreef op 24-03-2006 @ 11:31 :
Vind je het nou echt nodig om dit topic te uppen voor die zinloze opmerking?
Idd. Niet dus
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten