Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-07-2005, 18:28
Nomen-nescio
Nomen-nescio is offline
Je lichaam geeft het zelf aan..
Oud 02-08-2005, 17:22
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
koelieboelie schreef op 17-07-2005 @ 22:19 :
"Kan water iemand vergiftigen?"

Te veel water kan in bepaalde gevallen inderdaad iemand vergiftigen. Dit heeft te maken met de natriumbalans in je lichaam. De concentratie aan natrium in je bloedcellen en in je lichaamscellen moet altijd in evenwicht zijn.

Watervergiftiging kan bijvoorbeeld voorkomen bij atleten die tijdens een wedstrijd extreem veel zweten en dan in één keer liters water drinken.

Door te zweten verlies je water en zout, en in zout zit natrium.

Van zweten krijg je dorst, je lichaam vraagt om je vochtconcentratie terug op peil te brengen. Door dan heel veel water te drinken wordt de hoeveelheid vocht in je lichaam wel terug aangevuld, maar niet de hoeveelheid natrium die je verloren bent. Hierdoor ontstaat er een onevenwicht in je lichaam tussen de natriumconcentratie in je bloedcellen en in je lichaamscellen. Als gevolg daarvan word je misselijk, krijg je braakneigingen of word je heel verward. Dit wordt 'watervergiftiging' genoemd of met een geleerde naam 'hyponatremia'.

Daarom dat ook wel eens gezegd wordt dat je best zoute nootjes of iets anders zout eet wanneer je extreem zware inspanningen doet en veel zweet.

In normale omstandigheden zal je echter niet gemakkelijk te veel drinken. Een volwassen persoon drinkt best minstens 2 liter water per dag.
Klopt, het gaat dus om in bepaalde gevallen. Daarom zitten er ook zouten (natrium en kalium) in sportdrankjes. Ipv dat kun je echter ook water met zout (kalium) drinken. Ook een aanrader icm MDMA (hoewel ik het gebruik van MDMA afraad).

Laatst gewijzigd op 02-08-2005 om 17:29.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2005, 04:10
[CP]Grinttegel
[CP]Grinttegel is offline
Volgens de toxitatiewet 11 liter, maar da's per persoon verschillend. Afhankelijk van maaginhoud, lengte, gewicht, bloeddruk zal ook wel meespelen.
Oud 10-08-2005, 14:59
Mass
Mass is offline
Je kunt zoveel water drinken als dat je nodig hebt. Wanneer je veel doet of wanneer je veel zweet heb je meer nodig dan anders.

Het voedingscentrum raad 2 liter per dag aan. Maar dit kan dus per persoon verschillen.
Een watervergiftiging kun je krijgen wanneer je een grote hoeveelheid water achter elkaar opdrinkt. Waardoor het wordt opgehoopt in je lichaam en niet kan worden "verwerkt"
Met citaat reageren
Oud 14-08-2005, 11:01
11
11 is offline
Ik drink altijd heel veel water en als ik dat teveel doe krijg ik last van mn nieren. Best vaag eigenlijk.
Oud 14-08-2005, 13:51
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
11 schreef op 14-08-2005 @ 12:01 :
Ik drink altijd heel veel water en als ik dat teveel doe krijg ik last van mn nieren. Best vaag eigenlijk.
Heb ik ook als ik echt heel veel drink, is ook wel logisch, je nieren moeten dat allemaal verwerken.
Oud 15-08-2005, 16:13
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
Mass schreef op 10-08-2005 @ 15:59 :
Je kunt zoveel water drinken als dat je nodig hebt. Wanneer je veel doet of wanneer je veel zweet heb je meer nodig dan anders.
Ook het jaargetijde heeft hier invloed op.

Je kunt ook eten dat water bevat drinken zoals fruit, komkommer, bleekselderij. Wanneer je water tijdens of na (tot 2 uur) het eten drinkt, vertraagt dit de spijsvertering. Je kunt beter 10 min voor je eet water drinken. Na 5 minuten is het water al verwerkt.

Als vuistregel geldt ook: wanneer je dorst hebt, drink dan water (gezonder dan de meeste chemische rotzooi; met name bronwater gezonder).

Wanneer je problemen hebt met je nieren omdat je teveel water drinkt zou je 'ns kunnen experimenteren dmv minder water te drinken, andere bron te gebruiken, niet combineren met bijv eten dus op een ander tijdstip, het eerst koken. Ik weet niet precies wat het probleem is, maar dit is wat ik zou proberen voor ik naar de doc zou gaan.
Oud 15-08-2005, 19:46
da leentjuh
da leentjuh is offline
Citaat:
Vanima Estel schreef op 15-08-2005 @ 17:13 :
Ook het jaargetijde heeft hier invloed op.

Je kunt ook eten dat water bevat drinken zoals fruit, komkommer, bleekselderij. Wanneer je water tijdens of na (tot 2 uur) het eten drinkt, vertraagt dit de spijsvertering. Je kunt beter 10 min voor je eet water drinken. Na 5 minuten is het water al verwerkt.

Als vuistregel geldt ook: wanneer je dorst hebt, drink dan water (gezonder dan de meeste chemische rotzooi; met name bronwater gezonder).

Wanneer je problemen hebt met je nieren omdat je teveel water drinkt zou je 'ns kunnen experimenteren dmv minder water te drinken, andere bron te gebruiken, niet combineren met bijv eten dus op een ander tijdstip, het eerst koken. Ik weet niet precies wat het probleem is, maar dit is wat ik zou proberen voor ik naar de doc zou gaan.
Ik dacht dat water na het eten de spijsvertering juist versnelde? Meen ik gelezen te hebben..

En dat met die nieren, ik heb er persoonlijk alleen last van als ik echt heel veel water drink, dus ligt niet aan het soort water ofzo denk ik.
Oud 15-08-2005, 22:29
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
da leentjuh schreef op 15-08-2005 @ 20:46 :
Ik dacht dat water na het eten de spijsvertering juist versnelde? Meen ik gelezen te hebben..
Waar heb je dat gelezen? Mijn bron: Fit for life (NL versie) hoofdstuk 7 water pagina 83.

Water ondersteunt inderdaad (o.a.) de spijsvertering en andere processen die te maken hebben met voeding. Wanneer je water tijdens of na het eten drinkt verdunt dat het maagsap en spoelt dat de maag uit (na 5 min is het water dat je drinkt al verwerkt). Dit vertraagt het spijsverteringsproces en veroorzaakt andere spijsverteringsklachten.
Reageren

Regels voor berichten