Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-06-2005, 11:26
Meninna
Meninna is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 22-06-2005 @ 12:22 :
whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa *flipt*

neeeeeeeeeeeeeeeeeeee doop is teeeeeeken!!!!!!!!!

Zo mag ik het horen
Oud 22-06-2005, 11:29
Meninna
Meninna is offline
Citaat:
Glory Days schreef op 22-06-2005 @ 12:28 :
Je laat je oude zonden al achter op het moment dat je Jezus aanneemt als verlosser en redder.

Zeven maal zeventig maal. Je krijgt welzeker een tweede kans.
I know, maar niet als je eenmaal gedoopt bent. Ik weet heeeel zeker toen we het met de jeugd erover hadden, ik heb het zwartwit op papier staan. Ik zal het vanavond voor je opzoeken.

(I mean; je zonden worden tuurlijk wel vergeven įls je daar voor vraagt als je gedoopt bent hoor.. alleen je kan je niet als je gedoopt bent en je raakt de weg kwijt, dan dįįrna nog een 2e, 3e, 4e x laten dopen.. nee dat is onmogelijk).
Oud 22-06-2005, 11:38
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Meninna schreef op 22-06-2005 @ 12:25 :
Nope, als je eenmaal gedoopt bent (al volwassene) en je daarna helemaal de weg kwijt raakt en satanist wordt, kan je daarna niet meer terug. Dat staat heel duidelijk in de bijbel (weet niet uit mn hoofd waar), maar onze God is een God van vergeving, maar als je eenmaal gedoopt bent krijg je geen 2e kans.

įlles kan bij God
Oud 22-06-2005, 11:38
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Ik ben gedoopt, heb mijn communie gedaan en ben ook heel braaf voor de tweede keer gedoopt -> vormsel. Voor die laatste heb ik dan ook echt zelf gekozen.

Ik ben blij dat ik gedoopt ben, omdat ik zo automatisch onder God's hoede kwam, maar ik ben ook heel blij dat ik daarna zelf heb mogen kiezen wat ik daarmee wil, en op dit moment is dat nog niets. Ik geloof ook niet echt dat als je niet gedoopt bent, je minder recht hebt op de liefde van een God, of zoals jullie het noemen een verzekering tot de hemel. Ik vind het sowieso een mooi ritueel en het is een mooie gebeurtenis in het algemeen en dat is alleen al de rede waarom ik mijn kinderen waarschijnlijk ook later wil laten dopen.

Het is een beetje moeilijk uit te leggen wat ik er nu precies mooi aan vind etc. maar iig, ja ik ben er blij mee
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 11:45
Sonnema
Sonnema is offline
ik ben gedoopt en ik prefereer kinderdoop... Later kun je zelf voor God kiezen door belijdenis te doen
Oud 22-06-2005, 12:11
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 22-06-2005 @ 12:22 :
whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa *flipt*

neeeeeeeeeeeeeeeeeeee doop is teeeeeeken!!!!!!!!!

wat ik al zei in andere post: De doop is zowiezo alleen een teken, dus echt nut, het heeft nut voor jezelf, het is een bevestiging voor jezelf van wat er in de bijbel staat, dat je oude ik sterft en dat je samen met Christus weer opstaat als je wedergeboren wordt.
Je bent over het algemeen al wedergeboren als je je laat dopen en de toop is een teken van die wedergeboorte.
het nut van de wedergeboorte, het sterven, en weer opstaan met Christus zodat je geen slaaf meer bent van de zonde, weet je waarschijnlijk wel. Zonder de doop gebeurt dit ook. Als het goed is is dit al gebeurt als je je laat dopen, maar het doop is er een teken van, een bevestiging voor jezelf, je kunt met je eigen ogen zien wat er gebeurt is, het is een bemoediging, het wordt visueel gemaakt, zonder kinderdoop ben je ook ingelijfd in het verbond dat God met ons gesloten heeft. Omdat je ouders dat waren, en het verbond doorgaat van nageslacht tot nageslacht. Zonder de kinderdoop kun je je dus ook beroepen op wat God belooft aan zijn volk. De kinderdoop is dus ook alleen een teken.

misschien ben je geindoctrineerd door je zelf hehe, geintje
ja lieve schat, ik zeg toch telkens dat het omdat het een teken is, dat het daarom in zekere zin nutteloos is. je moet eerst eens onderscheid maken tussen vragen waarvan je weet wat het antwoord is en vragen naar jouw inzichten.
zie je, doop is een bewijs, een bevestiging, een bemoediging, een teken. dat bedoelde ik nou juist.
gods verbond met de wereld is totaal wat anders als gods verbond met zijn volk. dat is dus iets anders als een 'teken'.
eerst stel je dat het doorgaat van geslacht op geslacht, dan zeg je zonder kinderdoop kun je je DUS ook beroepen. dat vat ik niet helemaal.

maar goed, verder doet het er allemaal niet zo heel veel toe ook, niet? . en verder zullen we maar denken dat we ongeveer hetzelfde bedoelen, ik ben nou eenmaal wat kritischer op het woord als jij.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 12:26
see it
see it is offline
Volgens mij kun je niet zeggen dat kinderdoop of volwassendoop onbijbels is. Het is namelijk zo dat van beide kanten er heel bijbelse argumenten gegeven kunnen worden.
Oud 22-06-2005, 15:14
vichog
vichog is offline
Citaat:
MTpower schreef op 21-06-2005 @ 03:35 :
Ik ben het zoiezo niet eens met veel christelijke scholen(lees: veel, niet alle), die geven les vanuit het geloof. Niet op basis van feiten, ik vind dat dat eigenlijk niet mag.
Ik vond het 8 jaar niet erg hoor, 's ochtens effe een stukkie Bijbel om erin te komen, daarna wiskunde, aardrijkskunde, engels, biologie, etc, en aan het einde van de dag even de handjes vouwen.
Oud 22-06-2005, 15:20
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
vichog schreef op 22-06-2005 @ 16:14 :
Ik vond het 8 jaar niet erg hoor, 's ochtens effe een stukkie Bijbel om erin te komen, daarna wiskunde, aardrijkskunde, engels, biologie, etc, en aan het einde van de dag even de handjes vouwen.
als een christelijke school niet verder gaat dan dat, heefttie de naam christelijk niet eens verdient.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 15:44
Belgarath
Belgarath is offline
[merkt opeens dat alle atheisten zich discreet hebben teruggetrokken uit deze discussie... ]

maar wat is feitelijk het nut van belijdenis doen in de vrijgemaakte kerk? is het meer dan een formaliteit?
Oud 22-06-2005, 15:46
Topruler
Topruler is offline
Citaat:
Meninna schreef op 22-06-2005 @ 12:25 :
Nope, als je eenmaal gedoopt bent (al volwassene) en je daarna helemaal de weg kwijt raakt en satanist wordt, kan je daarna niet meer terug. Dat staat heel duidelijk in de bijbel (weet niet uit mn hoofd waar), maar onze God is een God van vergeving, maar als je eenmaal gedoopt bent krijg je geen 2e kans.
Ik denk dat ik wel weet waarom jij die tekst in de bijbel niet kan vinden. Ik geloof namelijk niet dat dat in de bijbel staat er staat wel in de brief aan de Hebreeen 6:4-7 dat het onmogelijk is voor een mens als Hij de Heilige Geest aan het werk gezien heeft, de machtige daden van God gezien heeft en vervult als Christen geleefd heeft en dan afdwaalt, om weer terug te komen op het goede pad maar, daar staat niet dat God hem dan niet meer accepteerd. Ik geloof zelfs het tegenovergestelde de bijbel staat vol van teksten waarin God zegt dat je ten alle tijden met vrijmoedigheid in kunt gaan in de troon van genade. In verband met de doop ken ik uberhaupt geen teksten die over wel of niet een tweede kans gaan. Dus als je dit standpunt wil blijven aanhangen dan moet je maar laten zien waarom en met welke redenen.

Topruler

Laatst gewijzigd op 22-06-2005 om 15:52.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 17:04
Verwijderd
Ik wil even zeggen over de kinderdoop dat er zo goed als geen bijbelteksten zijn. Zoals eerder gezegd is er we l een gezin dat gedoopt wordt, maar geen baby's!!!!!

Lees dit maar in Handelingen 16:
En zij zeiden: Geloof in den Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis.
32 En zij spraken tot hem het woord des Heeren, en tot allen, die in zijn huis waren.
33 En hij nam hen tot zich in dezelve ure des nachts, en wies [hen] van de striemen; en hij werd terstond gedoopt, en al de zijnen.
34 En hij bracht hen in zijn huis, en zette [hun] de tafel voor, en verheugde zich, dat hij met al zijn huis aan God gelovig geworden was.

zijn huisgenoten geloofden dus ook in God!! Hoe kan een baby in God geloven. Onmogelijk.

Verder zijn er volgens mij geen teksten meer die erop zouden kunnen wijzen dat baby's gedoopt worden.

Ook wil ik zeggen dat mensen vak hun eigen regels maken buiten de Bijbel om. Zo oordeelde Jezus over joden die hun eigen regels leerden aan het volk i.p.v. van wat in de wet van Mozes stond.

Zo zijn er nu vele dingen die mensen hebben verzonnen die niet in de Bijbel staan.

De doop is iets heiligs waar je niet mee moet spelen. Jezus Zelf heeft het opgedragen. Overal lezen we in de Bijbel dat mensen gedoopt worden nadat ze zijn bekeerd. Ook al is het mooi (in de ogen van mensen) om je kind te laten dopen, daar gaat het niet om. Waar het om gaat is dat we de betekenis van de doop begrijpen en het uitvoeren zoals in de Bijbel staat wanneer we er klaar voor zijn.

Ik geloof dat idd je eigen ik sterft wanneer je gedoopt wordt, waardoor er meer ruimte komt voor de Heilige Geest in je leven. Dit zie ik als een grote ommekeer, want voordat we gedoopt zijn vecht onze eigen ik vaak tegen de Heilige Geest en daarom moet onze eigen ik sterven zodat we vrucht kunnen dragen.

Heeft iemand die link nog gelezen die ik had gestuurd, daar staat het best duidelijk in:
http://www.faq-online.nl/index.php?m...id=24&pageno=1
Met citaat reageren
Oud 22-06-2005, 17:40
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 22-06-2005 @ 13:11 :
ja lieve schat, ik zeg toch telkens dat het omdat het een teken is, dat het daarom in zekere zin nutteloos is. je moet eerst eens onderscheid maken tussen vragen waarvan je weet wat het antwoord is en vragen naar jouw inzichten.
zie je, doop is een bewijs, een bevestiging, een bemoediging, een teken. dat bedoelde ik nou juist.
gods verbond met de wereld is totaal wat anders als gods verbond met zijn volk. dat is dus iets anders als een 'teken'.
eerst stel je dat het doorgaat van geslacht op geslacht, dan zeg je zonder kinderdoop kun je je DUS ook beroepen. dat vat ik niet helemaal.

maar goed, verder doet het er allemaal niet zo heel veel toe ook, niet? . en verder zullen we maar denken dat we ongeveer hetzelfde bedoelen, ik ben nou eenmaal wat kritischer op het woord als jij.
ja, ik zeg dat de kinderdoop óok alleen maar een teken is, je sluit niet het verbond dóor de kinderdoop . Het verbond is al besloten doordat je ouders tot het verbond behoren. Ik heb het nu over het verbond met Zijn volk.
En voor de rest, nu gaat het alleen om wat de beide dopen betekenen. Maar ik heb jou nog niet horen vertellen waar jij het vandaan haalt dat de kinderdoop er moet zijn. Ik zeg dus, zonder kinderdoop hoor je ook tot het verbond dat God sloot met zijn volk, en de kinderdoop is iets anders dan de volwassendoop. De kinderdoop komt niet letterlijk in de bijbel voor, ik zou weleens willen weten waarom jij denkt dat de kinderdoop bijbels is. (lees: waar er in de bijbel opgedragen wordt tot kinderdoop)
Oud 22-06-2005, 17:44
Hernuel Fan
Hernuel Fan is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 22-06-2005 @ 16:44 :
[merkt opeens dat alle atheisten zich discreet hebben teruggetrokken uit deze discussie... ]
hehe
Oud 22-06-2005, 18:01
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 22-06-2005 @ 18:40 :
ja, ik zeg dat de kinderdoop óok alleen maar een teken is, je sluit niet het verbond dóor de kinderdoop . Het verbond is al besloten doordat je ouders tot het verbond behoren. Ik heb het nu over het verbond met Zijn volk.
En voor de rest, nu gaat het alleen om wat de beide dopen betekenen. Maar ik heb jou nog niet horen vertellen waar jij het vandaan haalt dat de kinderdoop er moet zijn. Ik zeg dus, zonder kinderdoop hoor je ook tot het verbond dat God sloot met zijn volk, en de kinderdoop is iets anders dan de volwassendoop. De kinderdoop komt niet letterlijk in de bijbel voor, ik zou weleens willen weten waarom jij denkt dat de kinderdoop bijbels is. (lees: waar er in de bijbel opgedragen wordt tot kinderdoop)
nee, je word wel bij dat verbond gesloten. het is heel iets anders als 'van geslacht tot geslacht', dat is een heel andere belofte. natuurlijk sluit je het verbond wel door de kinderdoop, anders hoor je er dus niet bij. bij die groep.
zonder kinderdoop hoor je ook bij het verbond dat god met zijn kinderen sloot, ja duh. maar dat is heel iets anders. we gaan tenslotte niet beweren dat je door kinderdoop de hemel zal beerven of wat dan ook.
wie zegt overigens dat ik denk dat de kinderdoop bijbels is? het is niet onbijbels gelukkig, zie besnijdenis. het is daar een verlenging van, op een manier die jij vast wel kunt bedenken. en er is niemand die zegt dat volwassenedoop onbijbels is. sterker nog.

maar het is toch ook helemaal mijn bedoeling niet er iemand van te overtuigen dat je je kinderen moet laten dopen of dat je als kind gedoopt moet zijn? ik zeg alleen dat ik het mooier en daarmee prefereerbaarder acht. en jouw doop is bijbelser. blijf er dus gewoon bij!
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 14:11
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
imo = dopen als teken van je geloof, terwijl je bij belijdenis doet meer je als lid bij die gemeente schaart, je onder de kerkelijke tucht zet, beloofd een goed leven te gaan leiden en alles wat daarbij komt kijken - etc.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 16:19
Verwijderd
Ik ben gedoopt, heb communie gedaan en ben niet gevormd.

Wat ik eraan heb? Tsja.. Niet zoveel eigenlijk. Ik heb mijn liefde voor God betuigd (communie) op een moment dat ik er zelf niet bewust voor koos. (En dus heeft het een stuk minder waarde voor mij). Ik ben "opgenomen in de gemeenschap" (=kerk) op een moment dat ik niet eens wist of ik dat wel wilde.

In naam sta ik nu ingeschreven als Rooms-Katholiek, maar voor mij is dat slechts een symbool wat mijn ouders (en de omgeving ) wilden laten zien. Ik voel me niet meer kind van God omdat ik gedoopt ben. En ik vind het onzin dat nie gedoopten rechtstreeks naar de hel gaan! (Sowieso vind ik die hele hel onzin, maar dat is weer een ander verhaal )
Met citaat reageren
Oud 24-06-2005, 16:26
Woudschim
Woudschim is offline
dopen

ja, leuk als je het wilt
Oud 26-06-2005, 01:09
AC Milan 7
AC Milan 7 is offline
Ik ben door mijn ouders gedoopt, maar sta er zelf niet achter. Mijn achtergrond is (niet oud) Gerefomeerd, maar ben het zelf veel meer eens met de Katholieke wijze van leven en geloven. Wie weet laat ik me ooit nog eens overdopen (kan dat) maar ik ben geen mens om naar de Kerk te gaan, overigens sta ik ook niet altijd achter het Vaticaan.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 00:23
Severus
Severus is offline
Ik ben gedoopt (Rooms Katholiek), maar ik geloof verder niet.
Oud 06-07-2005, 11:52
vichog
vichog is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 22-06-2005 @ 16:20 :
als een christelijke school niet verder gaat dan dat, heefttie de naam christelijk niet eens verdient.
Inderdaad. Achteraf gezien heb je wel gelijk.
Oud 06-07-2005, 11:55
Darth Zoid
Darth Zoid is offline
Dopen is puur uit symboliek. Je bent niet meer of minder dan iemand niet niet gedoopt is. En als er wel zo word gedacht in bepaalde kringen mogen ze van mij een spreekwoordelijke nekschot krijgen. (Ik ben gedoopt.)
Oud 06-07-2005, 14:13
MissFreaky
MissFreaky is offline
Ik ben gedoopt.... Toen ik een kind was... Ik heb vaak het gevoel...dat de doop als een soort smoes word gebruikt...wat ik vaak hoor is van... JE bent gedoopt!!!! dus je bent door God uitgekozen...Vergeet dat niet..
Echt zo van... nou heb je eigenlijk geen keus meer...
Ik vind het echt supermooi dat ik gedoopt ben... maar Ik vind wel dat het je eigen keus is of je voor een leven met of zonder God kiest.. en dan kan je later belijdenis doen.. of nog een keer gedoopt worden... dan heb je er zelf voor gekozen..
De kinderdoop is ook een belofte die de ouders afleggen dat ze hun kind Zoals de bijbel het wil opvoeden
Oud 06-07-2005, 15:21
Darth Zoid
Darth Zoid is offline
Ik vind het dopen zoals in de bijbel gebeurde mooier dan zoals nu in de kerk. Een baby water op het hoofd kwakken kan iedereen. Maar zelfstandig voor God kiezen en je laten dopen op je 32e getuigt van sterke wil en vastberadenheid.
Oud 06-07-2005, 15:26
MissFreaky
MissFreaky is offline
Citaat:
Darth Zoid schreef op 06-07-2005 @ 16:21 :
Ik vind het dopen zoals in de bijbel gebeurde mooier dan zoals nu in de kerk. Een baby water op het hoofd kwakken kan iedereen. Maar zelfstandig voor God kiezen en je laten dopen op je 32e getuigt van sterke wil en vastberadenheid.
het gaat niet om het water of het kwakken maar om de gedachten erachter
Oud 07-07-2005, 11:33
vichog
vichog is offline
Citaat:
MissFreaky schreef op 06-07-2005 @ 16:26 :
het gaat niet om het water of het kwakken maar om de gedachten erachter
een voorganger heeft zelfs tijdens de hitte afgelopen weken mensen gewoon in het meer hier dichtbij gedoopt. Hartstikke leuk!
Oud 07-07-2005, 12:45
dark*dizzie*
dark*dizzie* is offline
Ik ben als kind gedoopt en ik ben daar heel blij mee dat dat gebeurd is. Ik vind eigenlijk volwassendoop en kinderdoop allebei wat hebben.

@ =zwart wit= : De betekenis van belijdenis doen kan verschillen. De kerk waar ik vroeger naar de kerk ging had de belijdenis het teken als lid worden van de kerk. De kerk waar ik nu naar toe gaat heeft voornamelijk de betekenis je geloof belijden.
Oud 10-07-2005, 19:14
Conciėrge
Conciėrge is offline
Volwassendoop of doop terwijl je begrijpt wat je doet is dus volgens het bijbels model, de Here Jezus deed het ons voor toen hij ongeveer 30 jaar was.

Matteus 3 vers 13 tot 17 : "Toen kwam Jezus uit Galilea naar de Jordaan tot Johannes, om Zich door hem te laten dopen. Maar deze trachtte Hem daarvan terug te houden en zeide: Ik heb nodig door U gedoopt te worden en komt Gij tot mij?
Jezus echter antwoordde en zeide tot hem: Laat Mij thans geworden, want aldus betaamt het ons alle gerechtigheid te vervullen. Toen liet hij Hem geworden. Terstond nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij op uit het water. En zie, de hemelen openden zich, en hij zag de Geest Gods nederdalen als een duif en op Hem komen. En zie, een stem uit de hemelen zeide: Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb."

Voor baby of kinderdoop is dus geen bijbels bewijs, neemt niet weg dat de belijdenis uiterst belangrijk is!
Oud 10-07-2005, 19:38
Conciėrge
Conciėrge is offline
Het is natuurlijk wel netjes als ik dan ook even on-topic blijf.

Ik ben gedoopt toen ik 19 jaar was.

Ik ben ongelovig en zonder Godsbesef opgevoed. Tijdens mijn tienerjaren, kwam ik in contact met een vrouw uit mijn kleine dorpje, zij nodigde mij en mijn maatje uit om een bakkie koffie te komen drinken. In mijn dorp was dat heel gewoon, dus ik ging op die uitnodiging in.
Tijdens het koffie begon die mevrouw het evangelie aan ons uit te leggen. Aan het eind van haar betoog nodigde ze ons uit om op het evangelie in te gaan, hetgeen betekende dat ik op mijn knieėn vroeg of de Here Jezus in mijn “hart” wilde komen, en dat ik Hem zou gaan volgen.
Omdat ik 14 jaar was, begreep ik er nog bitter weinig van, en het duurde slechts een paar maanden totdat ik volledig de weg weer kwijt was.
Een paar jaar en een heleboel eenzaamheid later, het was inmiddels 1986, ik was toen 18 jaar, was mijn leven zo’n enorme puinhoop, ik deed in die tijd alles wat God verboden had, kortom grote ellende.

Ik herinnerde mij die vrouw uit mijn dorp, zij had mij immers verteld van een Jezus die échte rust en échte vrede kon geven.
Op 10 oktober 1986 ging ik aan boord van het schip waar ik als machinist werkte, opnieuw op m’n knieėn en zei tegen Jezus : “Nu moet U het maar doen, ik kan het niet meer, ik wil U volgen, ik wil U dienen, ik wil achter U aan, neemt u het roer maar over”
Gelukkig was dat exact wat er na dat (gelovige) gebed gebeurde.

Alles raakte in een stroomversnelling, en een half jaar later kwam na het lezen van o.a. Matteüs 3 vers 13 tot 17, de vraag in mij op of ik Jezus’ voorbeeld ook niet zou moeten volgen.
Ook in de grote opdracht van Matteüs 28 vers 19 “Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest…..” las ik dat ik dus gedoopt diende te worden naar Jezus’ voorbeeld.

Mei 1987 ben ik dus gedoopt, en sindsdien ben ik dicht bij Jezus gebleven, niet altijd “over rozen”, maar wel in geloof en vertrouwen!
Oud 11-07-2005, 17:41
Verwijderd

ik ga me binnenkort ook laten dopen.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 20:18
ikkuh56
ikkuh56 is offline
ik ben gedoopt als baby...en ben daar blij om.
ik mee gekregen van mijn ouders dat God toen al bij me wilde wezen ...... nu geloof ik in God. ik geloof dat God mij toen een teken heeft willen geven zodat, ik er nu over 2/3 jaar belijdenis kan doen, om voor al tijd bij hem te wezen!
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 20:38
Conciėrge
Conciėrge is offline
Citaat:
ikkuh56 schreef op 12-07-2005 @ 21:18 :
ik ben gedoopt als baby...en ben daar blij om.
ik mee gekregen van mijn ouders dat God toen al bij me wilde wezen ...... nu geloof ik in God. ik geloof dat God mij toen een teken heeft willen geven zodat, ik er nu over 2/3 jaar belijdenis kan doen, om voor al tijd bij hem te wezen!
Is toch prachtig?
Oud 12-07-2005, 20:42
ikkuh56
ikkuh56 is offline
Citaat:
Conciėrge schreef op 12-07-2005 @ 21:38 :
Is toch prachtig?

jah en daarom ben ik daar heel blij.....ook heb nie zo'n heel leuk verleden gehad...
Oud 12-07-2005, 20:56
gurl19
gurl19 is offline
Ik ben ook gedoopt toen ik een baby was. Op zich vind ik het wel goed. Maar aan de andere kant zie ik ook wel voordelen voor de volwassenendoop. Dan kies je er echt bewust voor.
Maar zoals ik hier al ergens las, met je belijdenis kies je er ook bewust voor!
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 12:35
Verwijderd
wat ik me afvraag is waarom we wat betreft de doop niet het voorbeeld in de Bijbel volgen.
Altijd staat er in de Bijbel dat iemand gedoopt werd nadat die persoon bekeerd was en niet ervoor.
Nergens in de Bijbel worden baby's gedoopt.

Ook denk ik dat de doop, nadat je bekeerd bent, een doel heeft.

Het is niet alleen een symbool maar het heeft een uitwerking.
Want in de Bijbel staat dat we sterven door de doop met Jezus.
Zo zijn we bevrijd van onzelf en kan God door ons heen werken zonder belemmerd te worden door onze oude-ik.

Ik denk dat als een christen niet gedoopt wordt nadat hij/zij bekeerd is, geestelijke groei misloopt of niet helemaal zo kan worden volgens God's wil, omdat de oude-ik in de weg blijft.

hier staat een verhaal van een vrouw die herdoopt is:
http://www.faq-online.nl/index.php?m...page&pageid=24

Laatst gewijzigd op 13-07-2005 om 12:37.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 13:13
Conciėrge
Conciėrge is offline
Citaat:
gurl18 schreef op 12-07-2005 @ 21:56 :
Ik ben ook gedoopt toen ik een baby was. Op zich vind ik het wel goed. Maar aan de andere kant zie ik ook wel voordelen voor de volwassenendoop. Dan kies je er echt bewust voor.
Maar zoals ik hier al ergens las, met je belijdenis kies je er ook bewust voor!
Een citaat uit het stuk waar Soldaat naar verwijst :

"De enige die mij heeft kunnen overtuigen, was Gods Woord, dus de Heilige Geest. Toen Hij mij overtuigd had, heeft Hij mij ook gehoorzaam gemaakt.

Met de belijdenis kies je ook ergens voor, maar er is dan geen sprake van de bijbelse doop.
Gods Woord en de Heilige Geest kunnen jou overtuigen van de noodzaak tot grote (volwassen) doop.
Laat je vooral niet veroordelen, want in Jezus ben je vrij van schuld, in Hem is geen veroordeling!

Romeinen 8 : 1 - 2
"Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn. Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods."
Oud 13-07-2005, 14:39
Verwijderd
idd geen veroordeling.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 19:15
gurl19
gurl19 is offline
Citaat:
Conciėrge schreef op 13-07-2005 @ 14:13 :
Een citaat uit het stuk waar Soldaat naar verwijst :

"De enige die mij heeft kunnen overtuigen, was Gods Woord, dus de Heilige Geest. Toen Hij mij overtuigd had, heeft Hij mij ook gehoorzaam gemaakt.

Met de belijdenis kies je ook ergens voor, maar er is dan geen sprake van de bijbelse doop.
Gods Woord en de Heilige Geest kunnen jou overtuigen van de noodzaak tot grote (volwassen) doop.
Laat je vooral niet veroordelen, want in Jezus ben je vrij van schuld, in Hem is geen veroordeling!

Romeinen 8 : 1 - 2
"Zo is er dan nu geen veroordeling voor hen, die in Christus Jezus zijn. Want de wet van de Geest des levens heeft u in Christus Jezus vrijgemaakt, van de wet der zonde en des doods."
Ik snap niet precies waarom je mij quote. Ik zeg toch ook niet dat belijdenis een doop is. Maar dat het een bewuste keuze is om bij God te horen. Die keuze heb je niet als baby. Je hebt overigens wel gelijk met je verhaal.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2005, 12:41
Conciėrge
Conciėrge is offline
Citaat:
gurl18 schreef op 13-07-2005 @ 20:15 :
Ik snap niet precies waarom je mij quote. Ik zeg toch ook niet dat belijdenis een doop is. Maar dat het een bewuste keuze is om bij God te horen. Die keuze heb je niet als baby. Je hebt overigens wel gelijk met je verhaal.
Ik quote jou omdat ik jou bijdrage tot voorbeeld voor een verduidelijking wilde gebruiken.

Persoonlijk ben ik het met je eens, jij doet belijdenis en doet dat met een bepaalde reden, echter de belijdenis is geen vervanging van de (volwassen) doop.

Maar, wat nog veel belangrijker is, geen veroordeling!
Het gaat er niet om of je gedoopt bent, belijdenis gedaan hebt of een bepaalde kerk bezoekt, het gaat erom of je van de Here Jezus houdt, in Hem gelooft, en Hem wilt volgen.
Oud 14-07-2005, 12:42
ikkuh56
ikkuh56 is offline
Citaat:
Conciėrge schreef op 14-07-2005 @ 13:41 :
Ik quote jou omdat ik jou bijdrage tot voorbeeld voor een verduidelijking wilde gebruiken.

Persoonlijk ben ik het met je eens, jij doet belijdenis en doet dat met een bepaalde reden, echter de belijdenis is geen vervanging van de (volwassen) doop.

Maar, wat nog veel belangrijker is, geen veroordeling!
Het gaat er niet om of je gedoopt bent, belijdenis gedaan hebt of een bepaalde kerk bezoekt, het gaat erom of je van de Here Jezus houdt, in Hem gelooft, en Hem wilt volgen.

Reageren

Regels voor berichten