Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-06-2005, 16:35
Verwijderd
Citaat:
Aphrodite 86 schreef op 25-06-2005 @ 16:05 :
Je vaderland verlaten om oorlog etc. en je familie en soms zelfs kinderen/man/vrouw achterlaten

helemaal naar Nederland komen, op de meest rare manieren

hier jarenlang moeten wachten op een verblijfsvergunning, of juist geen vergunning, maar dus wel jarenlang wachten, dus niet kunnen werken etc.

Nederlanders die je niet hier willen hebben en je raar aankijken

Ja, echt een feestje waard.
NIemand verplicht die mensen hier te blijven. Ze kiezen er zelf voor om jaren rond te hangen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-06-2005, 17:41
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 25-06-2005 @ 17:35 :
NIemand verplicht die mensen hier te blijven. Ze kiezen er zelf voor om jaren rond te hangen.
Je kan het moeilijk een keuze noemen, als je moet vluchten voor een oorlog.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2005, 21:17
Summerlover
Summerlover is offline
Wat is precies de meerwaarde van een 'feestje'?
Vind het echt een onzinnig plan.

En het zal wel weer zo'n foute opmerking van me zijn; maar ik snap niet dat als ze voor zoiets kennelijk bereidt zijn geld opzij te zetten ze dat niet overhebben voor het écht laten integreren van allochtonen in de maatschappij.

Dat papiertje maakt je misschien voor de wet nederlands, maar voor je echt geintegreerd ben in de maatschappij is meer nodig dan dat..
Oud 25-06-2005, 21:20
Aphrodite 86
Aphrodite 86 is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 25-06-2005 @ 17:35 :
Jij hebt zeker nog nooit een vluchteling gesproken.
Oud 25-06-2005, 23:43
Verwijderd
Citaat:
BMF schreef op 25-06-2005 @ 22:17 :
Wat is precies de meerwaarde van een 'feestje'?
Vind het echt een onzinnig plan.

En het zal wel weer zo'n foute opmerking van me zijn; maar ik snap niet dat als ze voor zoiets kennelijk bereidt zijn geld opzij te zetten ze dat niet overhebben voor het écht laten integreren van allochtonen in de maatschappij.

Dat papiertje maakt je misschien voor de wet nederlands, maar voor je echt geintegreerd ben in de maatschappij is meer nodig dan dat..
Al smijt je er 100 miljoen tegenaan, je kan mensen niet dwingen te integreren. Dat heeft de afgelopen 30 jaar wel bewezen.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 10:19
Bell
Bell is offline
ik krijg toch ook geen feestdag omdat ik dit jaar 20 jaar nederlander ben....

en toen ik geboren was hadden we oko geen feestdag hoor
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 11:20
Summerlover
Summerlover is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 26-06-2005 @ 00:43 :
Al smijt je er 100 miljoen tegenaan, je kan mensen niet dwingen te integreren. Dat heeft de afgelopen 30 jaar wel bewezen.
En dat is een reden om 'dan maar niet' te investeren in iets wat grote gevolgen heeft voor generaties mensen die samen in één land moeten wonen en werken?

Als mensen zélf niet willen integreren kan je daar - al heb je nog zoveel geld - weinig aan veranderen, daar heb je gelijk in. Maar er zijn zóveel schrijnende gevallen op te merken, zoveel situaties waar geen passende oplossing voor te vinden is door geld- en kennisgebrek dat ik ervan overtuigd ben dat het geld daar beter op z'n plek zou zijn dan wanneer het naar de organisatie van een of ander malloot feestje zou zijn waar mensen hun papiertje komen halen, waarbij we dan voor het gemak maar even vergeten dat daarná de echte problemen pas beginnen.
Oud 26-06-2005, 11:26
Verwijderd
Dat plannetje is duidelijk afgekeken van het Amerikaanse model, waar immigranten na een x aantal jaren in Amerika gewoond te hebben en bepaalde (strenge) inburgeringsexamens hebben afgelegd inderdaad bij een grootse, feestelijke ceremonie collectief hun Amerikaanse staatsburgerschap in ontvangst moeten nemen. Soms staan ze daar echt bij de janken, zo gelukkig zijn ze dat het hun gelukt is.

Nee, dan hier. Een niet onaanzienlijk deel van de allochtone bevolking voelt zich geen Nederlander en heeft ook niet de behoefte het te worden. De Nederlandse nationaliteit is vooral handig om bepaalde voorzieningen te kunnen aanspreken. Het aantal allochtonen dat 'the American way' vervuld wordt met trots wanneer dan éindelijk het juk van de eigen nationaliteit wordt afgelegd en de Nederlandse nationaliteit in ontvangst mag worden genomen, is op de vingers van één hand te tellen, helaas.

En waarom is dat helaas? Moeten ze dan echt assimileren? Nee, niet assimileren. Maar een zeker minimum aan sociale cohesie moet in een samenleving wel bestaan om te kunnen functioneren. En in de grote steden is nu in vele wijken die sociale cohesie totaal weg.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 12:44
Verwijderd
Citaat:
BMF schreef op 26-06-2005 @ 12:20 :
En dat is een reden om 'dan maar niet' te investeren in iets wat grote gevolgen heeft voor generaties mensen die samen in één land moeten wonen en werken?

Als mensen zélf niet willen integreren kan je daar - al heb je nog zoveel geld - weinig aan veranderen, daar heb je gelijk in. Maar er zijn zóveel schrijnende gevallen op te merken, zoveel situaties waar geen passende oplossing voor te vinden is door geld- en kennisgebrek dat ik ervan overtuigd ben dat het geld daar beter op z'n plek zou zijn dan wanneer het naar de organisatie van een of ander malloot feestje zou zijn waar mensen hun papiertje komen halen, waarbij we dan voor het gemak maar even vergeten dat daarná de echte problemen pas beginnen.
Volgens mij zijn er méér dan genoeg mogelijkheden om in de samenleving te integreren. Sommigen vertikken het alleen. Die zien het Nederlanderschap, zoals nare man al zei, als een vereiste om een uitkering te krijgen en daar blijft het bij. Verder blijven ze gewoon in hun eigen kringetje zitten. Wat nodig is niet meer geld naar "integratieprojecten" maar een complete mentaliteitsverandering bij bepaalde groepen immigranten. Helaas is dat niet te kopen met geld.

Denk dat hier ook de afkeer van elke vorm van nationalisme ons parten speelt. In Amerika is iedereen er echt trots op om Amerikaan te zijn, als je hier zegt trots te zijn dat je Nederlander bent wordt je meteen verdacht van Hitler-achtige ideeen . Dus kan me wel voorstellen dat immigranten geen enkele behoefte krijgen om Nederlander te worden en te voelen.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 12:50
Verwijderd
Het heeft natuurlijk ook te maken met een verschuiving in het denken over nationaliteit. Een jaar of tien geleden dacht men vooral over nationaliteit als een middel om integratie te bewerkstelligen. Als de allochtoon maar de Nederlandse nationaliteit zou verkrijgen zou het allemaal wel goed komen. Hij zou zich vanzelf wel Nederlander gaan voelen. Verder hoefde hij niets te doen. Hij werd bij het uitkeringsloket in zijn eigen taal geholpen, op de vuilcontainers staat Turks en Arabisch, et cetera.

Tegenwoordig denkt men anders over nationaliteit. Het wordt meer gezien als het eindpunt van de integratie. De Nederlandse nationaliteit wordt nu gezien als bewijs dat iemand een bepaalde hoeveelheid feitelijke kennis heeft en zich vertrouwd heeft gemaakt met bepaalde dingen die wij als absoluut noodzakelijk beschouwen voor een functioneren in de Nederlandse samenleving.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2005, 16:20
Summerlover
Summerlover is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 26-06-2005 @ 13:44 :
Volgens mij zijn er méér dan genoeg mogelijkheden om in de samenleving te integreren. Sommigen vertikken het alleen. Die zien het Nederlanderschap, zoals nare man al zei, als een vereiste om een uitkering te krijgen en daar blijft het bij. Verder blijven ze gewoon in hun eigen kringetje zitten. Wat nodig is niet meer geld naar "integratieprojecten" maar een complete mentaliteitsverandering bij bepaalde groepen immigranten. Helaas is dat niet te kopen met geld.

Denk dat hier ook de afkeer van elke vorm van nationalisme ons parten speelt. In Amerika is iedereen er echt trots op om Amerikaan te zijn, als je hier zegt trots te zijn dat je Nederlander bent wordt je meteen verdacht van Hitler-achtige ideeen . Dus kan me wel voorstellen dat immigranten geen enkele behoefte krijgen om Nederlander te worden en te voelen.
Heb je ergens gelijk in, maar dan heb ik nog steeds geen argument gehoord om dan maar wél een feestdag in te voeren van geld wat - hoe dan ook - beter besteed kan worden. Naar mijn idee voegt een nationale feestdag namelijk niets toe.

Ik blijf er namelijk van overtuigd dat (hoewel de verantwoordelijkheid op dit punt vooral bij de mensen zélf ligt, daar heb je gelijk in) het geld beter besteed kan worden dan aan zo'n flutfeest. Ook bínnen het project.
Reageren

Regels voor berichten