Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2005, 14:18
MissFreaky
MissFreaky is offline
Citaat:
Licht op Licht schreef op 06-07-2005 @ 15:15 :
Moslims geloven in Jezus als Profeet terwijl christenen niet in Mohammed als Profeet geloven.
Moslims geloven in één God die geen deelgenoten, partners of kinderen heeft terwijl christenen Jezus als Zijn zoon zien.
Moslims geloven dat ieder zijn/haar eigen last draagt terwijl christenen hun last op de schouders van Jezus leggen.
Naast de vele overeenkomsten zijn dit toch wel hele belangrijke verschillen.
Ja, vooral:
Moslims geloven dat ieder zijn/haar eigen last draagt terwijl christenen hun last op de schouders van Jezus leggen.

dat vind ik een belangrijk verschil...
Oud 06-07-2005, 14:19
MissFreaky
MissFreaky is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 06-07-2005 @ 15:18 :
Moslim

oke.. maar leg eens uit... Hoe zie je Hem als de Mesias? wat voor plaats neemt Hij in
Oud 06-07-2005, 14:26
Verwijderd
Citaat:
MissFreaky schreef op 06-07-2005 @ 15:19 :
oke.. maar leg eens uit... Hoe zie je Hem als de Mesias? wat voor plaats neemt Hij in
Hij is de persoon die terugkeert naar aarde om de Dajjal (antichrist) te bevechten als het einde der tijden daar is.

Hij is voor ons ook een belangrijke profeet zoals alle andere profeten.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 14:28
MissFreaky
MissFreaky is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 06-07-2005 @ 15:26 :
Hij is de persoon die terugkeert naar aarde om de Dajjal (antichrist) te bevechten als het einde der tijden daar is.

Hij is voor ons ook een belangrijke profeet zoals alle andere profeten.
oke... maar vergeving van zonden...dat kunnen wij alleen omdat Jezus is gestorven voor ons...
Kennen jullie zonden? jullie hebben toch ook een soort wet/10 geboden?
Oud 06-07-2005, 14:30
Licht op Licht
Licht op Licht is offline
Citaat:
MissFreaky schreef op 06-07-2005 @ 15:28 :
oke... maar vergeving van zonden...dat kunnen wij alleen omdat Jezus is gestorven voor ons...
Uiteraard kent de islam ook zonden. Je wordt ervoor vergeven als je er oprecht berouw voor toont en er niet in terugvalt. Zo wordt je ook beloond voor je goede daden die je in alle oprechtheid verricht. Dat heet rechtvaardigheid
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 14:30
Verwijderd
Citaat:
Ja, wij kennen ook zonden. En vergiffenis. die kunnen we krijgen door berouw te tonen en te bidden.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 14:32
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Wij Moslims geloven erin dat we zonder zonden worden geboren. We krijgen pas zonden als we iets verkeerds plegen. En de "zondenteller" gaat pas van start als je in de puberteit zit, daarvoor wordt je niet verantwoordelijk gesteld voor je daden.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 14:32
MissFreaky
MissFreaky is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 06-07-2005 @ 15:30 :
Ja, wij kennen ook zonden. En vergiffenis. die kunnen we krijgen door berouw te tonen en te bidden.
oke... is het zo dat jullie ongewassen niet mogen bidden?
Oud 06-07-2005, 14:33
Verwijderd
Citaat:
MissFreaky schreef op 06-07-2005 @ 15:32 :
oke... is het zo dat jullie ongewassen niet mogen bidden?
Ja, idd. Je moet rein zijn voor het gebed.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 14:34
MissFreaky
MissFreaky is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 06-07-2005 @ 15:32 :
Wij Moslims geloven erin dat we zonder zonden worden geboren. We krijgen pas zonden als we iets verkeerds plegen. En de "zondenteller" gaat pas van start als je in de puberteit zit, daarvoor wordt je niet verantwoordelijk gesteld voor je daden.
dus het kan ook dat je goede daden doet.. kan je daardoor in de hemel komen..
wij geloven dat een mens van jongs af aan zondig is..
Oud 06-07-2005, 14:35
MissFreaky
MissFreaky is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 06-07-2005 @ 15:33 :
Ja, idd. Je moet rein zijn voor het gebed.
Dat is iets wat mij heel erg zou tegen houden om te bidden..
Het is wel iets heel mooi s dat je rein bent omdat God heilig is...
maar het lijkt mij zo moeilijk dat je als je bijvoorbeel in nood zit of iets heel ergs gebeurd is eerst moet wassen voordat je kan bidden.. dan gaat het zo onspontaan..
Oud 06-07-2005, 14:38
Verwijderd
Citaat:
MissFreaky schreef op 06-07-2005 @ 15:35 :
maar het lijkt mij zo moeilijk dat je als je bijvoorbeel in nood zit of iets heel ergs gebeurd is eerst moet wassen voordat je kan bidden.. dan gaat het zo onspontaan..
Er zijn wel uitzonderingen. Als er bijv geen water voor handen is of je als je zo ziek bent dat je je niet kunt wassen, en ook in bepaalde gevallen van nood. In dat geval kan de reinheid verkregen worden dmv taiammoum. dat is dus niet met water, maar met zand, aarde of een steen.

Laatst gewijzigd op 06-07-2005 om 14:41.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 14:40
MissFreaky
MissFreaky is offline
Citaat:
Rick Steiner schreef op 06-07-2005 @ 15:38 :
Er zijn wel uitzonderingen. Als er bijv geen water voor handen is of je als je zo ziek bent dat je je niet kunt wassen, en ook in bepaalde gevallen van nood. In dat geval kan de reinehid verkregen worden dmv taiammoum. dat is dus niet met water, maar met zans, aarde of een steen.
oke en zijn het standaard gebeden? of zeg maar wat in je opkomt
Oud 06-07-2005, 14:42
Verwijderd
Citaat:
Het gebed van moslims is niet het zelfde als het gebed van Christenen. Zoals je hier stelt, dus in een bepaalde situatie waarin je je niet kunt reinigen, kun je als moslim nog wel een smeekbede verrichten. Dit is iets anders dan de verplichte gebed die vijf keer per dag onderhouden dient te worden.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 14:43
Verwijderd
Citaat:
MissFreaky schreef op 06-07-2005 @ 15:40 :
oke en zijn het standaard gebeden? of zeg maar wat in je opkomt
Je hebt de 5 standaard gebeden op een dag en daarbuiten nog extra facultatieve gebeden. Aan het einde van gebed kan je je altijd wel tot god richten en zeggen wat in je opkomt.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 14:46
Licht op Licht
Citaat:
MissFreaky schreef op 06-07-2005 @ 15:34 :
dus het kan ook dat je goede daden doet.. kan je daardoor in de hemel komen..
wij geloven dat een mens van jongs af aan zondig is..
In de islam is ieder mens bij de geboorte juist vrij van zonden en elke bekeerling is vanaf het moment van bekering ook als een pasgeborene. Het zijn je eigen daden die je uiteindelijke bestemming bepalen en niet de zonden van Adam en Eva of de sterfte van Jezus.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 14:47
Licht op Licht
Citaat:
Het is een hele simpele wassing en nood breekt altijd wet.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 16:15
Verwijderd
Citaat:
Rick Steiner schreef op 06-07-2005 @ 15:00 :
De overeenkomsten zijn groter dan de verschillen. Alleen neigt men nogal sterk naar de verschillen te kijken.
Volgens deze redernatie is elke mensen op aarde aan elkaar gelijk
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 16:31
Kreator
Kreator is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 06-07-2005 @ 13:45 :
God heeft een zoon, Allah niet
God schiep de wereld in 7 dagen, Allah in een paar duizend jaar.
De weg tot God is via JC, die naar Allah direct.
Volgens de huidige christelijke opvattingen, ja. Ergens rond de 4e eeuw schijnt er ook een variant te zijn geweest die Jezus als profeet zag, wat exact overeenkomt met de Koran.
Oud 06-07-2005, 16:34
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 06-07-2005 @ 13:45 :
De weg tot God is via JC, die naar Allah direct.
De weg tot god, is via god
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 16:39
Jasmijn.
Jasmijn. is offline
Moslims geloven dat:
-Er maar 1 God bestaat. Hij heeft alles geschapenen Hij zal over ons oordelen op de Dag des Oordeels.

-Jezus een boodschapper is, gestuurd door zijn, onze Heer.
(Jezus is ook een profeet; niet alle boodschappers zijn profeten maar alle profeten zijn wel boodschappers).

-Mohammed (vzmh) ook een boodschapper is en een profeet.(de laatste) Hij is geen god, wel een mens gestuurd door God.

-(ten slotte) m'n Allah op meerdere manieren kan noemen. Moslims kennen - buiten Allah- nog 99 Schone Namen.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 19:24
see it
see it is offline
Citaat:
Licht op Licht schreef op 06-07-2005 @ 12:06 :
Zijn er dan 2 goden? Of hangt 1 van beide een vertekend godsbeeld aan? Dat is de vraag. Ik zeg het laatste.

Voor de atheïsten geloven ze allemaal in sprookjes maar dat lijkt me niet interessant voor deze discussie.
Er is 1 God. Ik geloof in de drieënige God. Het godsbeeld dat moslims hebben is zo totaal anders. Dat is geen verdraaiing of foute zienswijze. Volgens mij is dat een god die niet bestaat. Vooral ook omdat er geen persoonlijke relatie met Allah is.
Oud 06-07-2005, 19:29
see it
see it is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-07-2005 @ 12:43 :
Ik denk het wel. De monotheïstische wereldgodsdiensten streven gewoon hetzelfde na, namelijk regulering van de samenleving. Alleen samenleving of groep van samenlevingen A is beter af met een god die liefdevol en vergevend is, terwijl samenleving of groep van samenlevingen B beter af is met een god die wraakzuchtig en streng is. Simpel.
Voor het leven hier op aarde kunnen wel dezelfde waarden gesteld worden maar als je kijkt naar het belangrijkste in een religie: de verwerving van het heil is er zo'n groot verschil dat je niet kunt zeggen dat ze gelijk zijn.
Oud 06-07-2005, 20:27
Verwijderd
Citaat:
Kreator schreef op 06-07-2005 @ 17:31 :
Volgens de huidige christelijke opvattingen, ja. Ergens rond de 4e eeuw schijnt er ook een variant te zijn geweest die Jezus als profeet zag, wat exact overeenkomt met de Koran.
Dan doet alleen iets af aan het eerste punt. Daarnaast zijn er nog tal van punten er zijn gewoon aantoonbare verschillen.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 20:57
Darth Zoid
Darth Zoid is offline
Wat is eigenlijk precies de gedachte achter het verplichte vijf keer bidden per dag? Zijn deze gebeden elke dag hetzelfde? Zo van, een ochtengebed, middag ect? Wat zeg je dan? En waarom MOET het? Heeft Allah gezegt dat het moet?
Oud 06-07-2005, 21:23
Licht op Licht
Citaat:
see it schreef op 06-07-2005 @ 20:24 :
Er is 1 God. Ik geloof in de drieënige God. Het godsbeeld dat moslims hebben is zo totaal anders. Dat is geen verdraaiing of foute zienswijze. Volgens mij is dat een god die niet bestaat. Vooral ook omdat er geen persoonlijke relatie met Allah is.
Wat bedoel je met die laatste zin? Is het feit dat moslims zich 5 keer per dag tot hun Heer richten niet persoonlijk? Dat Hij zegt dat Hij dichter bij hen is dan hun halsslagader? Dat zij het dichtst bij Hem zijn wanneer zij zich knielen in hun gebed en Hem alles kunnen vragen wat zij willen (smeekbeden)? Dat Hij zegt dat Hij naar hen toe komt rennen wanneer zij naar Hem toelopen? Ik denk niet dat je beseft hoe een moslim dit ervaart.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 21:37
Licht op Licht
Citaat:
Darth Zoid schreef op 06-07-2005 @ 21:57 :
Wat is eigenlijk precies de gedachte achter het verplichte vijf keer bidden per dag? Zijn deze gebeden elke dag hetzelfde? Zo van, een ochtengebed, middag ect? Wat zeg je dan? En waarom MOET het? Heeft Allah gezegt dat het moet?
Het is een moment van totale concentratie, waarin je je Schepper bedankt, prijst, om vergeving vraagt en om gunsten vraagt. Het loopt als een leidraad door je leven en houdt daarmee de band met je Schepper aan. Je wordt op deze manier noodzakelijkerwijs dagelijks van tijd tot tijd herinnerd aan het doel van de mens op aarde: het dienen van Allah. Let op: dat uit zich niet enkel in de vorm van gebeden maar komt tot uiting in al je doen en laten.

Deze gebeden zijn inderdaad elke dag hetzelfde, dwz elke dag op vijf vastgestelde tijden die verschuiven afhankelijk van de stand van de zon. Simpel gezegd komt het neer op een ochtend-, middag-, namiddag-, avond- en nachtgebed.

Het gebed kent verplichte onderdelen zoals de bewegingen (staan, buigen, knielen, zitten) en een aantal te reciteren hoofdstukken uit de koran (waar ook keuze uit is) maar biedt ook ruimte voor de persoonlijke smeekbeden die ik eerder noemde.

Waarom MOET het? Omdat Allah het inderdaad verplicht heeft gesteld in de koran.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2005, 21:49
see it
see it is offline
Citaat:
Licht op Licht schreef op 06-07-2005 @ 22:23 :
Wat bedoel je met die laatste zin? Is het feit dat moslims zich 5 keer per dag tot hun Heer richten niet persoonlijk? Dat Hij zegt dat Hij dichter bij hen is dan hun halsslagader? Dat zij het dichtst bij Hem zijn wanneer zij zich knielen in hun gebed en Hem alles kunnen vragen wat zij willen (smeekbeden)? Dat Hij zegt dat Hij naar hen toe komt rennen wanneer zij naar Hem toelopen? Ik denk niet dat je beseft hoe een moslim dit ervaart.
Ja, misschien heb ik dat laatste zinnetje wat te vlug neergezet. Maar ik doelde ook een beetje op de verwerving van het heil. Een christen maakt een daadwerkelijke bekering mee, God past het toe aan de ziel. Een moslim niet. Die moet daarvoor de wetten van de Koran volgen.
Oud 07-07-2005, 10:49
Licht op Licht
Citaat:
see it schreef op 06-07-2005 @ 22:49 :
Ja, misschien heb ik dat laatste zinnetje wat te vlug neergezet. Maar ik doelde ook een beetje op de verwerving van het heil. Een christen maakt een daadwerkelijke bekering mee, God past het toe aan de ziel. Een moslim niet. Die moet daarvoor de wetten van de Koran volgen.
Zou je dit ook even nader toe kunnen lichten want ik begrijp je niet helemaal. Als je wil natuurlijk...
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 11:19
see it
see it is offline
Okee, khoop dat ik het een beetje goed zeg.

Een christen wordt zalig doordat hij gelooft in Jezus als zijn verlosser. Hij geeft zijn leven over aan Hem en geeft ook toe het niet zelf te kunnen en het van genade te moeten hebben. Dit is een bepaald punt in je leven dat God je als het ware écht levend maakt. Een omkeer.

Een moslim moet de zaligheid zelf verwerven door de wetten op te volgen. Het opvolgen dus van een dode letter als ik het zo mag zeggen.

Bij een christen wordt dit in het hart gewerkt en die mag uit genade leven. Het leeft in het hart.
Oud 07-07-2005, 12:46
Licht op Licht
Citaat:
see it schreef op 07-07-2005 @ 12:19 :
Okee, khoop dat ik het een beetje goed zeg.

Een christen wordt zalig doordat hij gelooft in Jezus als zijn verlosser. Hij geeft zijn leven over aan Hem en geeft ook toe het niet zelf te kunnen en het van genade te moeten hebben. Dit is een bepaald punt in je leven dat God je als het ware écht levend maakt. Een omkeer.

Een moslim moet de zaligheid zelf verwerven door de wetten op te volgen. Het opvolgen dus van een dode letter als ik het zo mag zeggen.

Bij een christen wordt dit in het hart gewerkt en die mag uit genade leven. Het leeft in het hart.
In de islam bestaat "geloven" niet alleen uit geloven in het hart, maar ook uit woorden en daden. Geloven in je hart zonder dat je woorden en daden daarmee in overeenstemming zijn, is niet voldoende. Wat je zegt en doet wordt ook beoordeeld op de intentie dus zonder geloof in het hart is het onvoldoende.

Vraag elke bekeerling of "herboren" moslim naar hun herleving en zij zullen je ook vertellen over een ommekeer, die het gevolg is van het verwijderen van een zegel van hun hart.

Islam betekent ook overgave en de moslim moet hopen op de genade van zijn Heer. Alles wat jij noemt wordt dus wel degelijk door de islam omvat, maar daar blijft het niet bij.

Waar het voor de christen voldoende is om met zijn hart te geloven in Jezus, zal de moslim dit ook moeten uiten in woorden en daden. De genade en barmhartigheid van de Schepper is een feit waar zij zowiezo mee te maken krijgen, evenals met zijn rechtvaardigheid.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 14:09
Rohit
Rohit is offline
Vanuit het hart resulteert het in woorden en daden, als het goed is.
Oud 07-07-2005, 15:21
see it
see it is offline
Citaat:
Licht op Licht schreef op 07-07-2005 @ 13:46 :
In de islam bestaat "geloven" niet alleen uit geloven in het hart, maar ook uit woorden en daden. Geloven in je hart zonder dat je woorden en daden daarmee in overeenstemming zijn, is niet voldoende. Wat je zegt en doet wordt ook beoordeeld op de intentie dus zonder geloof in het hart is het onvoldoende.
Dat zegt het christendom ook hoor. Zonder de werken is het geloof dood! (Jakobus 2)
Alleen bij de islam zijn de werken toch belangrijk om zalig te worden?

Kijk, bij ons is het ook zo dat je als je genade hebt ontvangen gewoon doorleeft natuurlijk. Romeinen 6 :

1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde?

2 Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven?

Wij verdienen hier alleen niets mee. Het gaat om de genade die Christus verworven heeft. En alleen door Hem kun je leven en voor God verschijnen.
Oud 07-07-2005, 15:24
Licht op Licht
Citaat:
see it schreef op 07-07-2005 @ 16:21 :
Dat zegt het christendom ook hoor. Zonder de werken is het geloof dood! (Jakobus 2)
Alleen bij de islam zijn de werken toch belangrijk om zalig te worden?

Kijk, bij ons is het ook zo dat je als je genade hebt ontvangen gewoon doorleeft natuurlijk. Romeinen 6 :

1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde?

2 Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven?

Wij verdienen hier alleen niets mee. Het gaat om de genade die Christus verworven heeft. En alleen door Hem kun je leven en voor God verschijnen.
Wat bedoel jij hier met doorleven en leven?

En wanneer is iemand volgens jou zalig?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 15:34
see it
see it is offline
O sorry, dat zinnetje is fout. Er moest staan:

Kijk, bij ons is het ook zo dat je als je genade hebt ontvangen niet gewoon doorleeft zoals je was natuurlijk.
Dus je leven verandert en je vind het fijn om Gods geboden te volgen. Het is wel zo dat het moeilijk is en we blijven in dit leven helaas altijd zondaren.

En met dat laatste...
Citaat:
En alleen door Hem kun je leven en voor God verschijnen.
...bedoel ik dat je alleen door Hem het eeuwige leven kunt krijgen.

Iemand is zalig als God door het bloed van Jezus Christus de zonden heeft vergeven en daardoor geen zonden meer in jou ziet.
Oud 07-07-2005, 15:54
Licht op Licht
Citaat:
see it schreef op 07-07-2005 @ 16:34 :
O sorry, dat zinnetje is fout. Er moest staan:

Kijk, bij ons is het ook zo dat je als je genade hebt ontvangen niet gewoon doorleeft zoals je was natuurlijk.
Dus je leven verandert en je vind het fijn om Gods geboden te volgen. Het is wel zo dat het moeilijk is en we blijven in dit leven helaas altijd zondaren.

En met dat laatste...

...bedoel ik dat je alleen door Hem het eeuwige leven kunt krijgen.

Iemand is zalig als God door het bloed van Jezus Christus de zonden heeft vergeven en daardoor geen zonden meer in jou ziet.
Is dat laatste niet tegenstrijdig met het eerste?

Je blijft zondigen maar God ziet geen zonden meer in jou.

Zal er dan ook totaal geen afrekening/beloning op grond van daden plaatsvinden?

Eerder zei je dat geloof in het hart ook tot daden over moest gaan maar hebben die daden enige waarde als geloof in het hart al tot het eeuwige leven leidt?
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 17:29
Kreator
Kreator is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 06-07-2005 @ 21:27 :
Dan doet alleen iets af aan het eerste punt. Daarnaast zijn er nog tal van punten er zijn gewoon aantoonbare verschillen.
Zoals?
Oud 07-07-2005, 18:41
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
God (Jahweh) versus Allah

karakter God in Bijbel en Koran

liefde: God vs Allah

Dit is wel genoeg materiaal om te zeggen dat God (Jahweh) en Allah niet dezelfde zijn.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo

Laatst gewijzigd op 07-07-2005 om 18:56.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 19:44
thedarkangel
thedarkangel is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 07-07-2005 @ 19:41 :

Dit is wel genoeg materiaal om te zeggen dat God (Jahweh) en Allah niet dezelfde zijn.
God en Allah zijn gewoon allebei Jahweh, of in iedergeval een slap aftreksel daarvan. En Jaweh is weer een slap aftreksel van een andere god uit de oudheid.
Oud 07-07-2005, 19:49
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
thedarkangel schreef op 07-07-2005 @ 20:44 :
God en Allah zijn gewoon allebei Jahweh, of in iedergeval een slap aftreksel daarvan. En Jaweh is weer een slap aftreksel van een andere god uit de oudheid.
Die argumentatie; welk één schoonheid, finesse. Ik sta werkelijk versteld.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 19:59
thedarkangel
thedarkangel is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 07-07-2005 @ 20:49 :
Die argumentatie; welk één schoonheid, finesse. Ik sta werkelijk versteld.
God en Allah zijn een slap aftreksel van Jahweh, omdat de Islam en het Christendom een slap aftreksel zijn van het Jodendom. Die laatste is namelijk als eerste ontstaan. De overeenkomsten tussen de religies duiden erop dat de een uit de ander is ontstaan, en daarom noem ik het een slap aftreksel.
Oud 07-07-2005, 20:17
Licht op Licht
Citaat:
thedarkangel schreef op 07-07-2005 @ 20:59 :
De overeenkomsten tussen de religies duiden erop dat de een uit de ander is ontstaan, en daarom noem ik het een slap aftreksel.
Of dat ze allen gebaseerd zijn op boodschappen van dezelfde God.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 21:06
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Licht op Licht schreef op 07-07-2005 @ 21:17 :
Of dat ze allen gebaseerd zijn op boodschappen van dezelfde God.
Compromiterend, dat betekent dat je alle drie om de oren kunt meppen met misstanden uit welk van de drie dan ook.
Oud 07-07-2005, 21:35
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 07-07-2005 @ 19:41 :

Answering islam is ook zo lekker objectief , dat is zon hysterische site dat christenen binnen de religie prbeert te houden, omdat ze anders moslim of anders/on gelovig worden.
Oud 07-07-2005, 22:31
see it
see it is offline
Citaat:
Licht op Licht schreef op 07-07-2005 @ 16:54 :
Is dat laatste niet tegenstrijdig met het eerste?

Je blijft zondigen maar God ziet geen zonden meer in jou.

Zal er dan ook totaal geen afrekening/beloning op grond van daden plaatsvinden?

Eerder zei je dat geloof in het hart ook tot daden over moest gaan maar hebben die daden enige waarde als geloof in het hart al tot het eeuwige leven leidt?
Idd. dat is zo bijzonder! Dat ondanks al je zonden God jou door Christus zonder zonden ziet. Christus gaat als het ware voor je staan en zegt: Vader, voor hem/haar heb ik de prijs betaalt. God ziet dan Christus staan en niet jou als zondaar. Als je niet in Christus geloofd sta je voor eigen rekening. Dan staat Hij dus niet voor je en ziet God een zondaar.

Het geloof moet idd. tot daden overgaan. Aan de vruchten kent men de boom... Met die daden verdien je niets, ze zijn alleen uit dankbaarheid. Ze zijn eigenlijk een onderstreping van je geloof. Iemand die niet verlost is zal niet uit liefde tot God Zijn geboden willen houden en regelt zijn leven het liefst zelf.
Oud 07-07-2005, 22:35
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
see it schreef op 07-07-2005 @ 23:31 :
Idd. dat is zo bijzonder! Dat ondanks al je zonden God jou door Christus zonder zonden ziet. Christus gaat als het ware voor je staan en zegt: Vader, voor hem/haar heb ik de prijs betaalt. God ziet dan Christus staan en niet jou als zondaar. Als je niet in Christus geloofd sta je voor eigen rekening. Dan staat Hij dus niet voor je en ziet God een zondaar.

Het geloof moet idd. tot daden overgaan. Aan de vruchten kent men de boom... Met die daden verdien je niets, ze zijn alleen uit dankbaarheid. Ze zijn eigenlijk een onderstreping van je geloof. Iemand die niet verlost is zal niet uit liefde tot God Zijn geboden willen houden en regelt zijn leven het liefst zelf.
De leden van de ku klux klan zijn ook oprecht christen, tenminste zij zien christus ook als verlosser. Denk jij dat zij ook de hemel inkomen?
Oud 08-07-2005, 12:46
Verwijderd
Citaat:
Kshatriya schreef op 07-07-2005 @ 23:35 :
De leden van de ku klux klan zijn ook oprecht christen, tenminste zij zien christus ook als verlosser. Denk jij dat zij ook de hemel inkomen?
Dat heeft niets meer te maken met God=Allah
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 13:08
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 07-07-2005 @ 23:35 :
*slikt groffe vergelijking tussen extremisten en moslims in* Dat is een die even hard terug gespeelt kan worden, en bovendien geen geldig argument.
Oud 08-07-2005, 13:32
Licht op Licht
Citaat:
T_ID schreef op 08-07-2005 @ 14:08 :
*slikt groffe vergelijking tussen extremisten en moslims in* Dat is een die even hard terug gespeelt kan worden, en bovendien geen geldig argument.
Dit is nu juist het punt waar het om draait. Moslims worden volgens de islam wel afgerekend op hun daden, ongeacht het geloof in hun hart. Volgens de redenering van see it, leidt in het christendom het geloof in Jezus op zich al tot het eeuwige leven, ongeacht de daden, die als extraatje worden gezien. Het is dus wel degelijk een interessante vraagstelling van Kshatriya. Ben benieuwd naar het antwoord...
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 14:55
Fantôme
Fantôme is offline
Ja, ik denk dat zij hetzelfde zijn maar alleen door Christenen en Moslims anders worden geinterpreteerd.
Raar vb misschien maar stel iemand kent mij van de sportschool, diegene zou mij misschien zien als een sportief iemand. Iemand anders kent mij van school en zou mij misschien zien als een brutaal iemand omdat ik tegen docenten inga. Ze zien beide dezelfde persoon maar andere kanten van die persoon.

Ik denk dus dat Allah en God dezelfde zijn maar door Moslims anders wordt gezien dan door Christenen.

xxx Fantome
Reageren

Regels voor berichten