Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-07-2005, 15:55
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 11-07-2005 @ 15:14 :
Dutchbat had de hele UN achter zich, die konden ze niet afslachten zonder dat ze daarna afgemaakt zouden worden, dat hadden ze nooit gerisceerd
haha

sinds wanneer liep die samenwerking van de VN zo goed?

De film No Man's Land - ook al is het fictief - illustreert goed hoe het vaak ging binnen de VN in het vm. joegoslavie.
Oud 11-07-2005, 22:19
Verwijderd
wat is het fijn he?? met zijn allen afgeven op dutchbat.

over een poos is er niemand meer over om te getuigen, want dan hebben ze allemaal zelfmoord gepleegd, die jongens zitten echt met schuldgevoelens van hier tot tokio. Als ze de VN echt achter zich hadden gehad, was er ook niks gebeurt, dus als die kutjanussen de vn nu eens dagen, want daar ging het wezenlijk mis.

En Gauloises: jou had ik wel gegund erbij te zijn. Als Dutchbatter, niet als moslimman. Kijken of je dan nog heel stoer van die prietpraat te verkondigen had.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 22:34
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Jack Straw hield wel een speech waarin hij zijn spijt betuigde.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2005, 23:01
Verwijderd
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 11-07-2005 @ 23:19 :

over een poos is er niemand meer over om te getuigen, want dan hebben ze allemaal zelfmoord gepleegd, die jongens zitten echt met schuldgevoelens van hier tot tokio. Als ze de VN echt achter zich hadden gehad, was er ook niks gebeurt, dus als die kutjanussen de vn nu eens dagen, want daar ging het wezenlijk mis.
+1!
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 00:01
leipe yugo
leipe yugo is offline
Juno schreef: Toen deze bevolkingsgroep zichzelf onafhankelijk verklaarde van de rest van Joegoslavie, en ze daarbij gesteund werden door , als enige! Duitskand, schoot dat de oorspronkelijk vervolgde bevolkingsgroep in het verkeerde keelgat, en zo is het conflict begonnen.

juno zo is het conflict duidelijk niet begonnen, ja het is waar kroatische facisten hebben circa 200000 servische mensen vermoord, ik keur dit zeker niet goed maar zo is het niet begonnen, de serven en kroaten lagen al met elkaar over hoop toen een servische nationalist ,de vertegenwoordiger van kroatie neergeschoot (stjephan Radic)

toen is de hel begonnen .veel kroaten vluchten toen weg uit het zogenaamde het koningkrijk van de serven slovenen en kroaten waaronder Ante Pavelic die later de facistische groep Ustasa (opstand) stichte. en omdat er oud zeer vanwege de dood van de kroat Stjephan Radic was ,wouden ze de serven laten boeten.

jammer genoeg hebben ze onschuldige serven laten boeten.

jammer genoeg waren de kroaten zo boos dat ze het gezeik van hitler ook nog gingen geloven en dus mee werkten, k geef toe de 2de wereldoorlog zijn echt zwarte bladzijden voor de kroatische geschiedenis ,maar zeg niet dat het daarmee is begonnen!
Oud 12-07-2005, 00:22
Verwijderd
Citaat:

En Gauloises: jou had ik wel gegund erbij te zijn. Als Dutchbatter, niet als moslimman. Kijken of je dan nog heel stoer van die prietpraat te verkondigen had.
Helemaal mee eens. Allemaal mietjes hier die veilig van achter hun pc'tje wel even gaan zeggen hoe die militairen het hadden moeten aanpakken.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 00:26
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 12-07-2005 @ 01:22 :
Helemaal mee eens. Allemaal mietjes hier die veilig van achter hun pc'tje wel even gaan zeggen hoe die militairen het hadden moeten aanpakken.
Nee laten we maar allemaal de genocide bagatelliseren, en blij zijn dat onze jongens zonder kleerscheuren terug gekomen zijn.
Oud 12-07-2005, 00:54
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
aliq schreef op 12-07-2005 @ 01:01 :
Juno schreef: Toen deze bevolkingsgroep zichzelf onafhankelijk verklaarde van de rest van Joegoslavie, en ze daarbij gesteund werden door , als enige! Duitskand, schoot dat de oorspronkelijk vervolgde bevolkingsgroep in het verkeerde keelgat, en zo is het conflict begonnen.

juno zo is het conflict duidelijk niet begonnen, ja het is waar kroatische facisten hebben circa 200000 servische mensen vermoord, ik keur dit zeker niet goed maar zo is het niet begonnen, de serven en kroaten lagen al met elkaar over hoop toen een servische nationalist ,de vertegenwoordiger van kroatie neergeschoot (stjephan Radic)

toen is de hel begonnen .veel kroaten vluchten toen weg uit het zogenaamde het koningkrijk van de serven slovenen en kroaten waaronder Ante Pavelic die later de facistische groep Ustasa (opstand) stichte. en omdat er oud zeer vanwege de dood van de kroat Stjephan Radic was ,wouden ze de serven laten boeten.

jammer genoeg hebben ze onschuldige serven laten boeten.

jammer genoeg waren de kroaten zo boos dat ze het gezeik van hitler ook nog gingen geloven en dus mee werkten, k geef toe de 2de wereldoorlog zijn echt zwarte bladzijden voor de kroatische geschiedenis ,maar zeg niet dat het daarmee is begonnen!
aldus de officiële persbuis voor de Republika Hrvatska!
Oud 12-07-2005, 00:59
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 12-07-2005 @ 01:26 :
Nee laten we maar allemaal de genocide bagatelliseren, en blij zijn dat onze jongens zonder kleerscheuren terug gekomen zijn.
In Srebrenica waren twee mogelijke uitkomsten.

1 - De Serviers walsten over Dutchbat en de enclave heen en vermoorden 6000 mensen plus het hele bataljon.

2 - Dutchbat verzet zich niet tegen een overmacht en er worden 6000 mensen vermoord.

Persoonlijk vind ik het hypocriet als iemand dan nog offers van Dutchbat wil vragen ook.
Oud 12-07-2005, 01:07
leipe yugo
leipe yugo is offline
Citaat:
McCaine schreef op 12-07-2005 @ 01:54 :
aldus de officiële persbuis voor de Republika Hrvatska!
het spijt me als de waarheid voor jou te hard is.
Oud 12-07-2005, 01:19
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
aliq schreef op 12-07-2005 @ 02:07 :
het spijt me als de waarheid voor jou te hard is.
Oh nee, ik vind je analyse eigenlijk best goed, maar het is meer de toon die lachwekkend is
Oud 12-07-2005, 01:22
leipe yugo
leipe yugo is offline
kun je me uitleggen wat je bedoelt ?
Oud 12-07-2005, 01:49
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
aliq schreef op 12-07-2005 @ 02:22 :
kun je me uitleggen wat je bedoelt ?
Je klinkt als Al Sahaf met die toon, en daarna kunnen het nog talloze keren feiten zijn, maar ja...
Oud 12-07-2005, 01:51
leipe yugo
leipe yugo is offline
k ben nogal trots op mn volk
Oud 12-07-2005, 01:52
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
aliq schreef op 12-07-2005 @ 02:51 :
k ben nogal trots op mn volk
Ja, precies. Ik vind nationalisme altijd nogal lachwekkend, dus vandaar.
Oud 12-07-2005, 01:54
leipe yugo
leipe yugo is offline
alleen omdat ik trots op me volk ben en van ze hou, maakt mij nationalist ? wat is er mis met liefde voor eigen land?
Oud 12-07-2005, 01:56
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
aliq schreef op 12-07-2005 @ 02:54 :
alleen omdat ik trots op me volk ben en van ze hou, maakt mij nationalist ? wat is er mis met liefde voor eigen land?
Ja dat lijkt me per definitie hetzelfde ja. Er van uitgaande dat die "trots" en "liefde" naast emotionele betekenis ook politieke betekenis hebben.
Oud 12-07-2005, 01:58
leipe yugo
leipe yugo is offline
hmm dan ben ik toch niet diegene die jij denkt dat ik ben.

zoals k al zeg hou ik van me volk en ben trots op ze,maar k durf fouten van ze toe tegeven maar alleen ls die fouten waar zijn.
Oud 12-07-2005, 01:59
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
aliq schreef op 12-07-2005 @ 02:58 :
hmm dan ben ik toch niet diegene die jij denkt dat ik ben.

zoals k al zeg hou ik van me volk en ben trots op ze,maar k durf fouten van ze toe tegeven maar alleen ls die fouten waar zijn.
Ja dat zegt iedereen natuurlijk. De persoon die van zichzelf zegt dat hij de waarheid niet toegeeft moet ik nog tegenkomen.
Oud 12-07-2005, 02:00
leipe yugo
leipe yugo is offline
oke
Oud 12-07-2005, 06:46
Verwijderd
ik ga eens een kleine schaal vergelijking geven.

Ik kom met een paar inhuur polen, een bende mitrailleurs, granaten McCaines famailie afslachten.

De buren wilden wel ingrijpen, maar waren slechts bewapend met hakmessen en wurgkoordjes.
Ze geven het op.

McCaine is de enige overlevende, wie moet hij aanklagen, mij en mijn inhuurpolen, of zijn buren???

Relevantie van deze vergelijking ( voor de ezels die het niet begrepen: je moet de schuld neerleggen bij degene die schuldig zijn, en niet bij de onschuldigen ).
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 11:15
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 12-07-2005 @ 01:59 :
In Srebrenica waren twee mogelijke uitkomsten.

1 - De Serviers walsten over Dutchbat en de enclave heen en vermoorden 6000 mensen plus het hele bataljon.

2 - Dutchbat verzet zich niet tegen een overmacht en er worden 6000 mensen vermoord.

Persoonlijk vind ik het hypocriet als iemand dan nog offers van Dutchbat wil vragen ook.
3. Dutchbat had zich in de weg van de serven gesteld.

Ik zag gisteravond nog een docu op tv, waarin een servische commandant aan een van de soldaten vroeg: had iemand van jullie oorlogservaring? En die dutchbat soldaat antwoorde nee. En toen zei die servische commandant nu begrijp ik het.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 11:17
Verwijderd
Citaat:
Was jij maar een van die vrouwen die verkracht zijn en wiens baby is vermoord
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 11:23
Verwijderd
Citaat:
Louis Armstrong schreef op 12-07-2005 @ 07:46 :
(...)

Relevantie van deze vergelijking ( voor de ezels die het niet begrepen: je moet de schuld neerleggen bij degene die schuldig zijn, en niet bij de onschuldigen ).
No shit Sherlock, dat die Serven de uiteindelijke moordenaars zijn is wel duidelijk. De vraag is alleen is er ook schuld aan het houden van onvoldoende toezicht, het uitoefenen van onvoldoende tegendruk, et cetera.

Als het missiedoel gewoon was het beschermen van de enclave Srebrenica, dan is duidelijk dat gefaald is. Je kunt de schuldvraag van nalatigheid van de troepen of hun bevelhebbers niet zomaar afdoen met 'ze konden niets doen want de Serven waren sterker'.

Maarja, zelfreflectie en zelfkritiek zijn heel moeilijk, zeker wanneer het gaat om de nationale trots en om 'onze jongens'.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 11:48
Verwijderd
Sjonge zeg, het was oorlog. Tuurlijk gaat er dan wel iets fout. Het is niet alsof 'de goeden' altijd maar winnen en niet kunnen verliezen. Het is geen scifi filmpje waarin de bad guys altijd doodgaan. Om dan nog achteraf met vingertjes te wijzen en te straffen vind ik wel heel erg van de pot gerukt.

Citaat:
Kshatriya schreef op 12-07-2005 @ 01:26 :
Zucht, is bagatelliseren nu weer het nieuwe modewoordje hier, na xenofobisme? Ja, we moeten blij zijn dat ze zonder kleerscheuren zijn teruggekomen inderdaad. Wat voor nut had het om naast de moslims ook de dutchbatters te laten afslachten? Dan hadden we nóg meer doden gehad. Het was OORLOG. dan vallen er wel eens DODEN. Maar nee, een mannetje op een geel forum hier gaat wel even zeggen wat er anders had gemoeten, terwijl hijzelf het leger niet in zal durven omdat dat te eng voor hem is. Hypocriet gezeik van je. Bah.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 11:54
Verwijderd
Geloof je nu serieus dat die serven de dutchbatters hadden afgeslacht
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 12:05
Verwijderd
Citaat:
Blackwater_park schreef op 12-07-2005 @ 12:48 :
Sjonge zeg, het was oorlog. Tuurlijk gaat er dan wel iets fout. Het is niet alsof 'de goeden' altijd maar winnen en niet kunnen verliezen. Het is geen scifi filmpje waarin de bad guys altijd doodgaan. Om dan nog achteraf met vingertjes te wijzen en te straffen vind ik wel heel erg van de pot gerukt.
Wat een bullshit. Voor het geval je het nog niet wist, in oorlogstijd geldt ook gewoon recht, namelijk oorlogsrecht. Er zijn ook gedragsregels voor troepen en individuele soldaten en bevelhebbers. Daar kan net zo goed na de oorlog een rechtszaak over begonnen worden bij de militaire strafrechter.

Zoals jij het nu doet voorkomen vind ik het pas een goedkoop filmscenario: 'het is nu eenmaal oorlog, er wordt geschoten, shit happens, er gaan wel eens lui dood'. De werkelijkheid is dat er ook in oorlogstijd verantwoordeing zal moeten worden afgelegd, en als vastgesteld wordt dat bepaalde personen gefaald hebben of regels hebben geschonden dan moet daartegen worden opgetreden. Zeker als het gaat om een situatie waar duizenden mensen zijn omgekomen.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 16:17
Rohit
Rohit is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 12-07-2005 @ 12:48 :
Maar nee, een mannetje op een geel forum hier gaat wel even zeggen wat er anders had gemoeten, terwijl hijzelf het leger niet in zal durven omdat dat te eng voor hem is. Hypocriet gezeik van je. Bah.
Ze waren daar om de bevolking te beschermen. Als ze enig inschattingsvermogen hadden, hadden ze ook kunnen wijzen op de weinig munititie die ze hadden. Maar nee, ze ontvingen de serven met open armen, en gingen vervolgens feesten dat zij nog wel leefden. Hallelujah
Oud 12-07-2005, 16:21
Verwijderd
Dat feesten was wel of niet misplaatst, daar gaat het nu even niet om. Als het missiedoel was 'bescherm Srebrenica en de moslimbevolking aldaar' en vervolgens worden er achtduizend van die gasten afgemaakt, dan is het logisch dat je denkt dat er iemand gefaald heeft. Pas later kun je dan concluderen dat er wellicht gefaald is maar dat niemand schuld aan heeft, of dat er sprake is van overmacht, en dergelijke.

Vantevoren al zeggen dat het een oorlog is en dat waar gehakt wordt nu eenmaal spaanders vallen vind ik eigenlijk best wel stuitend. Alsof mensen zich in een oorlog niet meer aan regels hoeven te houden en geen verantwoording meer hoeven af te leggen over hun gedrag.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 17:09
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 12-07-2005 @ 12:54 :
Geloof je nu serieus dat die serven de dutchbatters hadden afgeslacht
Wat had ze tegen gehouden? Dutchbat zelf duidelijk niet, laat staan de steun van de navo...
Oud 13-07-2005, 21:48
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 12-07-2005 @ 12:23 :
No shit Sherlock, dat die Serven de uiteindelijke moordenaars zijn is wel duidelijk. De vraag is alleen is er ook schuld aan het houden van onvoldoende toezicht, het uitoefenen van onvoldoende tegendruk, et cetera.

Als het missiedoel gewoon was het beschermen van de enclave Srebrenica, dan is duidelijk dat gefaald is. Je kunt de schuldvraag van nalatigheid van de troepen of hun bevelhebbers niet zomaar afdoen met 'ze konden niets doen want de Serven waren sterker'.

Maarja, zelfreflectie en zelfkritiek zijn heel moeilijk, zeker wanneer het gaat om de nationale trots en om 'onze jongens'.
No shit sherlock...

ik weet wat zelf kritiek is, maar jan soldaat, die de ellende van dicht bij mee mocht maken was evenmin blij als de gemiddelde moslim op die plaats en tijd....
dat ze karremans aan de schandpaal nagelen, samen met die lul van een voorhoeve is ok.

Maar weet je wat het is, met dit onderwerp? De beste stuurlui staan niet aan wal, ze rebbelen als een kip zonder kop op dit forum....
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 22:15
Verwijderd
Ja hoor, de maatschappij moet maar kritiekloos alles accepteren omdat ze er zelf weereens niet bijwaren en dus maar geen recht van spreken hebben. Laat ze gewoon bekennen dat het verkeerd is gegaan. Het gaat daarbij geenzins om die soldaten persoonlijk, maar daarmee kan men wel duidelijk maken dat de nederlandse staat onder die idioot van een kok alle moeite gedaan heeft deze missie te krijgen en hem zo dolgraag wilde hebben voor de prestige gewoonweg gevaalt heeft inclusief het beleid daaromheen.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2005, 22:46
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 13-07-2005 @ 23:15 :
Ja hoor, de maatschappij moet maar kritiekloos alles accepteren omdat ze er zelf weereens niet bijwaren en dus maar geen recht van spreken hebben. Laat ze gewoon bekennen dat het verkeerd is gegaan. Het gaat daarbij geenzins om die soldaten persoonlijk, maar daarmee kan men wel duidelijk maken dat de nederlandse staat onder die idioot van een kok alle moeite gedaan heeft deze missie te krijgen en hem zo dolgraag wilde hebben voor de prestige gewoonweg gevaalt heeft inclusief het beleid daaromheen.
gevaalt nog wel.......

ik ben met je eens, dat je een missie niet moet aannemen als je dat niet waar kan maken, maar geef dan af op de juiste personen, en niet op de jongens die er ook niet echt veel aan konden doen.
Kamikaze acties deden ze in japan, en ik zie niet in waarom de dutchbatters dat hadden moeten doen. Als de VN een beter mandaat had gegeven, en wel luchtsteun, en al dat soort zeik, was het ook anders gelopen.

Dus zeik, maar doe het niet op dutchbat, maar op Voorhoeve, Karremans en Wim Kok.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten