Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-08-2005, 15:02
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 24-08-2005 @ 22:44 :
Ligt je zelf even goed in dan had je geweten dat de huisarts NIET onder de no-claim valt en hier dus niet ten kosten van gaat.
huisarts niet inderdaad, maar medicijnen (geloof ik) en verdere behandeling (weet ik zeker) wel, en dat is toch vaak het gevolg van een huisartsbezoek. ff je verplaatsen in de situatie.
Oud 10-11-2005, 01:28
Verwijderd
Even een forse up omdat ik me de hele tijd iets afvraag en ik nergens een (fatsoenlijk) antwoord kan vinden:

Wáárom acht de Nederlandse regering het nodig om deze nieuwe zorgverzekering door te voeren? De belachelijk hoge premie lijkt me niet bepaald voordelig te noemen (ondanks toeslag) en de hele rompslomp van het regelen lijkt alleen maar geld te kosten.

Dus, iemand die weet waarom het nou zo nodig is?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 07:34
Chaucus
Chaucus is offline
Ik wil dit topic open laten voor deze kwestie.
Voor vragen over de verzekering etc kan iedereen nog altijd in het sticky topic terecht.
Oud 10-11-2005, 08:18
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
N00dles schreef op 10-11-2005 @ 02:28 :
Even een forse up omdat ik me de hele tijd iets afvraag en ik nergens een (fatsoenlijk) antwoord kan vinden:

Wáárom acht de Nederlandse regering het nodig om deze nieuwe zorgverzekering door te voeren? De belachelijk hoge premie lijkt me niet bepaald voordelig te noemen (ondanks toeslag) en de hele rompslomp van het regelen lijkt alleen maar geld te kosten.

om de zorgverzekering betaalbaarder te maken zoals de regering dat zegt.
Als je iets verder nadenkt dan kan je ook nog zeggen dat het voor de hoge inkomens weer veel voordeliger word omdat particulier verzekeren meer kost.
Tevens zijn wij een van de weinige landen die een onderscheid kende.
Maar ben het met je eens het is allemaal nogal vaa g

Groetjes
Ivo Jan
Oud 10-11-2005, 11:20
biep
biep is offline
ik las gister in de spits dat het ongeveer 90E p/m gaat worden, ziekenfonds dan.
erg crap, ben benieuwd hoeveel zorgtoeslag we dan krijgen, want ik verdien maar 80euro per maand, en mijn (inwonende) stufi is maar 75 euro per maand ofzo (en eigenlijk ben ik zo'n beetje uitwonend, woon tijdelijk bij mijn vriend, omdat ik pas in maart een kamer heb en het elke dag op een neer reizen geen doen is, dus heb al geld tekort omdat ik daar wel gewoon veel uitwonende kosten heb, maar ik me niet uitwonend in kan schrijven).

nu betaal ik trouwens 33E ziekenfonds per maand, dus hou ik al maar 47euro over van mijn loon. ben echt benieuwd wat er straks van overblijft en of het niet voordeliger wordt om niet gewoon te stoppen met werken? (meer werken is helaas ook geen optie ivm studie/bloedarmoede)
Oud 10-11-2005, 14:12
Verwijderd
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 10-11-2005 @ 09:18 :
om de zorgverzekering betaalbaarder te maken zoals de regering dat zegt.
Als je iets verder nadenkt dan kan je ook nog zeggen dat het voor de hoge inkomens weer veel voordeliger word omdat particulier verzekeren meer kost.
Tevens zijn wij een van de weinige landen die een onderscheid kende.
Maar ben het met je eens het is allemaal nogal vaa g

Groetjes
Ivo Jan
Hm, dikke onzinsmoes dus van de regering. Het betaalbaarder worden is nergens aangetoond

Citaat:
biep schreef op 10-11-2005 @ 12:20 :
ik las gister in de spits dat het ongeveer 90E p/m gaat worden, ziekenfonds dan.
erg crap, ben benieuwd hoeveel zorgtoeslag we dan krijgen,
In "ons" geval (inkomen onder de +- 17000 euro p/j) krijg je maximale zorgtoeslag, meer dan 400 euro p/j, dus dat komt neer op +- 33 euro per maand.
Dan nog gaan de meeste studenten er op achteruit, lijkt me.
Maar de basisstufi is wel verhoogd, dus misschien valt het allemaal nog mee in de praktijk.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 15:13
biep
biep is offline
Citaat:
N00dles schreef op 10-11-2005 @ 15:12 :
Hm, dikke onzinsmoes dus van de regering. Het betaalbaarder worden is nergens aangetoond

In "ons" geval (inkomen onder de +- 17000 euro p/j) krijg je maximale zorgtoeslag, meer dan 400 euro p/j, dus dat komt neer op +- 33 euro per maand.
Dan nog gaan de meeste studenten er op achteruit, lijkt me.
Maar de basisstufi is wel verhoogd, dus misschien valt het allemaal nog mee in de praktijk.
die basis stufi gaat geloof ik maar met 15E geloof ik omhoog.
en mijn ziekenfonds wordt als ik het zo uitreken dus eigenlijk verdubbeld.
Naja, uiteindelijk zal ik toch wel moeten gaan lenen bij de IBG groep, kijken hoelang ik het nog uit kan stellen
Oud 10-11-2005, 16:16
Tiño
Tiño is offline
Citaat:

Sinds half jaren 70 is de politiek al bezig om het zorgstelsel te veranderen. Eind jaren 80 kreeg het systeem zoals het straks per 1januari is gestalte en de laatste acties werden eind paars2 ondernomen, de regering nu heeft de nieuwe zorgwet aangenomen met als doel om de kwaliteit van de zorgverzekeringen omhoog te laten gaan en deze klantvriendelijker te laten functioneren.
Oud 10-11-2005, 16:37
Verwijderd
Citaat:
(...)

Wáárom acht de Nederlandse regering het nodig om deze nieuwe zorgverzekering door te voeren?
Omdat er in politieke kringen het (ongefundeerde) idee bestaat dat alle overheidstaken beter kunnen worden uitgevoerd door 'private' partijen (waarbij vaak in het midden gelaten wordt wat 'privaat' dan precies betekent).

Wat je dan vaak ziet is een zgn. regelparadox: de overheid zelf hoeft minder inhoudelijke regels vast te stellen in haar beleid, omdat dat wordt overgelaten aan marktwerking. Maar omdat het gaat om een collectief goed waarvan de overheid verplicht is het op deugdelijk niveau aan te bieden (i.c. gezondheidszorg, die taak vloeit rechtstreeks uit de grondwet voort) moet de overheid vervolgens weer andere maatregelen treffen om te voorkomen dat die vrije markt niet leidt tot een te laag niveau van zorg (denk aan het instellen van een toezichthouder, het ontwerpen van een regeling voor die toezichthouder, bestrijden van prijsafspraken en dergelijke, noem maar op).

Er worden dus regels geschrapt op het hoogste niveau, maar aan de onderkant, bij de bedrijfsvoering, het concrete 'day to day management' komen er juist regels bij, omdat men wil voorkomen dat die overheidstaak slecht wordt uitgevoerd. Dat is eigenlijk het probleem van 'privatisering' - zonder bijkomende regelgeving is er geen garantie dat de burger het product ook krijgt zoals de overheid dat bedoeld heeft. En dat is iets wat vrije-marktfetisjisten nooit hebben willen inzien, voornamelijk omdat ze niet willen inzien dat de theorie van de vrije markt niet overal en altijd kan worden toegepast (zie ook het wanbeleid van Rutte, met zijn 'concurrentie tussen universiteiten').
Met citaat reageren
Oud 10-11-2005, 23:48
Verwijderd
Citaat:
biep schreef op 10-11-2005 @ 16:13 :
die basis stufi gaat geloof ik maar met 15E geloof ik omhoog.
Ah, dat klopt idd, als ik het zo nakijk. Maar vanwege mijn aanvullende beurs stijg ik in totaal zo'n 40 euro

Citaat:
Tiño schreef op 10-11-2005 @ 17:16 :
Sinds half jaren 70 is de politiek al bezig om het zorgstelsel te veranderen. Eind jaren 80 kreeg het systeem zoals het straks per 1januari is gestalte en de laatste acties werden eind paars2 ondernomen, de regering nu heeft de nieuwe zorgwet aangenomen met als doel om de kwaliteit van de zorgverzekeringen omhoog te laten gaan en deze klantvriendelijker te laten functioneren.
Eind jaren '80 al? Wow. Vreemd dat er dan pas de laatste anderhalf jaar écht aandacht aan is besteed (naar mijn gevoel).

Citaat:
nare man schreef op 10-11-2005 @ 17:37 :
*knip*
Ja, idd. Wat zorgverzekeringen betreft is dat vrij onverstandig, dat privatiseren. Want ik denk niet dat de regelgeving zo waterdicht en toereikend is, dat de kwaliteit ten alle tijde gewaarborgd kan worden.

Overigens is het toch niet in alle politieke kringen zo dat men privatisering beter acht?

Bedankt voor de opheldering, iig.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 00:28
Tiño
Tiño is offline
Citaat:
N00dles schreef op 11-11-2005 @ 00:48 :
Ah, dat klopt idd, als ik het zo nakijk. Maar vanwege mijn aanvullende beurs stijg ik in totaal zo'n 40 euro

Eind jaren '80 al? Wow. Vreemd dat er dan pas de laatste anderhalf jaar écht aandacht aan is besteed (naar mijn gevoel).

Ja, idd. Wat zorgverzekeringen betreft is dat vrij onverstandig, dat privatiseren. Want ik denk niet dat de regelgeving zo waterdicht en toereikend is, dat de kwaliteit ten alle tijde gewaarborgd kan worden.

Overigens is het toch niet in alle politieke kringen zo dat men privatisering beter acht?

Bedankt voor de opheldering, iig.

ja, eind jaren tachtig al ,maarja, veel mensen interesseren zich niet voor de politielk zolang het niet dichtbij is voor ze.Ook de media geven er nu natuurlijk veel meer aandacht aan nu het steeds dichterbij komt.maar in 1988 is dus al het begin gelegd voor de nieuwe zorgwet van 1januari a.s. .
Reageren

Regels voor berichten