Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-09-2005, 08:22
JezusIsMijnGod
JezusIsMijnGod is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 21-08-2005 @ 00:00 :
Als het dus zo is dat de verantwoordelijkheid niet bij die persoon zelf ligt, kan die persoon zelf er dus ook niets aan doen dat hij niet uitspruit en vrucht draagt, oftewel, christen wordt. Dan kan Hitler er ook niks aan doen dat hij er mede de oorzaak van is geweest dat er 6 miljoen joden zijn vermoord.

Maar de verantwoordelijkheid ligt wel bij jezelf, dat weten we (hoe we dat weten moet je niet aan mij vragen), maar dat snap ik dus niet, hoe kan dat??
Als iemand zich er bewust van is dat hij iets verkeerds doet, dan is diegene er ook verantwoordelijk voor, imho.

Dus Hitler lijkt me wel verantwoordelijk voor zijn misdaden.

Maar ik ben niet verantwoordelijk voor het feit dat ik geen vrucht draag, oftewel, geen christen word. Omdat ik in de veronderstelling ben dat goden niet bestaan. Dus als iemand daar al verantwoordelijk voor zou zijn, dan is dat de almachtige god zelf.

PS. dit een wetenschaps forum en geen religie forum...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-09-2005, 20:50
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
Hernuel Fan schreef op 02-09-2005 @ 22:28 :
hmmm, ik geloof dat jij bedoeld dat de mate waarin je bewust bent van wat je doet en wat je meemaakt en wat welke invloed op je heeft dat dat mede bepaald welke keuzes je maakt, dus naarmate je je beter bewust bent van wat je doet en wie je bent je meer doordachtere andere keuzes maakt ofzow.
hmm, ik denk dat dat ook een rol speelt in het keuzes maken. Maar dan nog, ik denk niet dat dat volledig verklaart waarom je bepaalde keuzes maakt, als je niet bewust bent, kun je best een keuze maken die je ook gemaakt zou hebben als je heel erg bewust was.

Ik vraag me de laatste tijd steeds vaker af als iemand zegt dat iemand bepaald gedrag vertoont dat hij/zij niet fijn vind, maar daar kan hij toch niks aan doen. Dat is toch niet zijn/haar schuld dat hij/zij dat doet. Of als iemand besloten heeft om zeg maar niet Jezus te gaan volgen, dan vraag ik me ook af wat die persoon daar nu aan kan doen? Waar de verantwoordelijkheid ligt. De één is niet beter dan de ander. We zijn allemaal op zich goed begonnen maar gevormd door alle externe invloeden. Ik snap gewoon niet en wil weten waar hetgene zit, en wat dat is dat zorgt dat je bepaalde keuzes maakt. En door bewuster te zijn ofzow maak je niet de keus om bijv Jezus te volgen denk ik. (om maar eens een voorbeeld te noemen) Waarom maak ik de keus om bijv negatieve gedachten over iemand te hebben. whaaaaaaaaaaaa ik snap er geen hol van. En ik geloof dat ook niemand snapt wat ik nou bedoel.

om weer even op de Jantjes terug te komen.
Jantje en Jantje hebben precies dezelfde interne en externe invloeden, ze hebben ook dezelfde mate van bewustwording.
toch denk ik dat ze niet dezelfde keuzes zullen maken.
Wat in hun zorgt dat ze wel verschillende keuzes maken?

Ik weet niet of ik je verhaal over bewust enzow helemaal begrepen heb maar goed.
Je hebt het redelijk begrepen , maar je hamert (=d of t ? ) nog te lang op een mystieke , niet bewezen ,eigenschap van de mens. De ziel! Ik geloof er ook in , maar er is geen direct bewijs voor. (wel indirect btw).

Om terug te komen op het bewustzijn verhaal. Ik zal het op een andere manier proberen te omschrijven , maar dan bespreek ik maar 1 enkel mechanisme:

het onderbewustzijn is over het algemeen verantwoordelijk voor de negatieve gedragingen/eigenschappen die wij aan mensen en onszelf toekennen. Waarom? omdat dit een besturingssyteem(1 van de 3) is , dat op de achtergrond operatief is. In je onderbewustzijn(is geen "ding" btw , maar een proces) zit ook bijvoorbeeld je instinct. Dit gedeelte zorgt er nu voor , dat je kan reageren , zonder na te denken of zonder gegevens te betrekken van je bewustzijn of je zelfbewustzijn. (denk maar aan reflexen , trauma's , shock , verstijven ,enz)

Nu is het zo , dat iedereen , maar dan ook iedereen , tijdens het opgroeien dingen te verwerken krijgt die eigenlijk teveel voor je zelfbewustzijn zijn. er volgt een soort van kortsluiting , omdat je op dat moment niet kan bevatten wat er gebeurt(en dit hoeft niet eens echt dramatisch te zijn). Op dat moment dus , neemt je onderbewustzijn het "over" en verwerkt deze informatie , die jij na een tijdje niet meer "weet" of simpelweg niet meer wil herrinneren omdat bijvoorbeeld je ouders of andere mensen het negeren of zeggen dat jij je aanstelt. Deze verwerkte informatie , is eigenlijk "onjuiste" (op dat moment wel nodig) informatie , die je een gedrag aanleert , die je telkens zult toepassen in een soortgelijke situaties. Dit zul je net zolang doen , totdat je je ervan "bewust" word en ervoor kiest om anders te reageren. Want je word ouder en wijzer en gaat meer aan zelf-reflectie doen , etc ,etc . Je kiest dan na een rijpings- en bewustzijnsproces voor een andere reactie/aanpak.

Dus als mensen zeggen , dat ze niets aan hun gedrag kunnen doen , is dat maar gedeeltelijk waar. Als je je bewust bent van je destructieve of schadelijke gedrag(voor jezelf of voor anderen) , dan ben je je ervan "bewust" en heb je een keuze dit te veranderen . Het veranderen van zo'n mechanisme betekent natuurlijk wel dat het mechanisme weerstand gaat bieden , waardoor het erg moeilijk word dit te veranderen. Maar er is een keuzemogelijkheid die dit kan veranderen. Dus kun je er iets aan doen.
Reageren

Regels voor berichten