Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-09-2005, 11:01
Verwijderd
Citaat:
VoRaZ schreef op 03-09-2005 @ 18:05 :
Je moet je er toch van bewust zijn dat je je punt niet zal bewijzen door me simpelweg dom te noemen. Verder heb ik wel degelijk een punt. De verschillen tussen mannen en vrouwen hebben lange tijd gezorgd voor ongelijkheid in de maatschappij. Maar het is ook bekend dat vrouwen hun macht indirect uitoefen(d)en (bijv. door manipulatie van mannen), terwijl mannen vaak direct de spreekwoordelijke scepter zwaai(d)en. Als je dus gelijkheid opzoekt door vrouwen meer rechten te geven, wordt er in weze een balans verstoord. Uiteindelijk hebben vrouwen zowel indirect als direct de macht in handen, terwijl mannen alleen directe macht krijgen.

Verder valt het me op dat vrouwen vooral geïnteresseerd zijn in de rechten van mannen, en niet de plichten. Maar dit heeft weinig met het oorspronkelijke doel van de topic te maken, en ik zal dus stoppen.
Geloof jij dan werkelijk dat mannen nooit indirect macht uitoefenen? Volgens mij doet iedereen dat. In mijn omgeving merk ik in ieder geval dat veel mannen hun familie en vrienden ook op vrij onopvallende wijze pushen om hun zin door te drijven. Dat gaat precies hetzelfde als die zogenaamde vrouwelijke manipulatie.

Ook denk ik niet dat vrouwen meer macht krijgen, op deze manier. De mannen zijn namelijk even goed in staat om die, volgens jou vrouwelijke, manipulatieve macht uit te oefenen. Als ze dat niet doen, zijn ze blijkbaar niet intelligent genoeg Maar zoals ik hiervoor al zei, denk ik dat mannen evengoed gebruik maken van dat soort macht.

Citaat:
VoRaZ schreef op 03-09-2005 @ 22:10 :

Hoewel er nog wel andere voorbeelden zijn te noemen lijkt mij deze meest duidelijk: Vrouwen vragen vaak om gelijke rechten en in het dagelijks leven hoor je veel fanaticisme van vrouwen over dit soort zaken. maar nooit hoor je ze zeggen: "wat zou ik graag willen dat vrouwen ook dienstplicht hadden."
Ik wil hiermee illustreren dat vrouwen niet zozeer gelijkheid nastreven, maar meer rechten, zowel bewust als onbewust. En opnieuw, ik hang hier geen waarde-oordeel aan, want het is volkomen begrijpelijk. Maar dit betekent wel dat de ontwikkelingen die plaats vinden niet per se in de richting van gelijkheid werken.
Er is nu toch ook geen dienstplicht voor mannen? Waarom zouden we die voor vrouwen dan nastreven? En daarbij, met de rechten die vrouwen voor zichzelf willen (bijvoorbeeld evenveel macht in de politiek), krijgen ze vanzelf de plichten erbij die bij die functies horen.

En verder weet ik niet zo goed wat ik met deze berichten aan moet. In mijn omgeving merk ik niet dat de mannen duidelijk intelligenter zijn. Nou ja, mij maakt het eigenlijk ook niet zoveel uit - ik ben degene die het hoogst scoort op IQ-tests in onze familie

Laatst gewijzigd op 04-09-2005 om 11:11.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-09-2005, 13:09
willypirate
willypirate is offline
Mannen hebben over het algemeen die maatschappelijke posities in handen , dat ze overwegend meer macht (=als in politiek en militair opzicht) in handen hebben. Gelukkig is de man , op aandringen van de vrouwen , tot de conclusie gekomen dat ze deze beter gezamelijk kan beheren om tot een betere harmonieuze ontwikkeling van de samenleving te komen. Alleen is die tijd nog lang niet zover , en zal het nog wel enige tijd duren om diverse hobbels op die weg te vereffenen.
Oud 14-09-2005, 13:32
chaosphere
chaosphere is offline
Mannen zijn vaker slimmer als vrouwen, maar ze zijn ook vaker dommer. Het IQ van mannen loopt bijv. van 50 tot 170 en bij vrouwen gaat het van bijv. 70 tot 150. Dus het is maar hoe je het bekijkt wie het slimst zijn.
Oud 14-09-2005, 16:47
Dave Rhubarb
Dave Rhubarb is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 26-08-2005 @ 11:42 :

De inzet is een onderzoek waarin schijnbaar zou staan dat mannen intelligenter zijn (i.e. hoger op IQ tests scoren dan) vrouwen.

Dat, terwijl ik eigenlijk het idee begon te krijgen dat vrouwen slimmer zijn dan mannen (mede door het hoge gehalte aan vrouwen op VWO).

Sinds waneer zegt een IQ of je vooropleiding iets over slimheid?
Ik ben er meer van overtuigd dat als je echt slim bent, je zo snel mogelijk weg wilt van school, en toch wel doorhebt dat school niet een reden van bestaan mag zijn. ?
Oud 14-09-2005, 16:48
Dave Rhubarb
Dave Rhubarb is offline
Citaat:
chaosphere schreef op 14-09-2005 @ 14:32 :
Mannen zijn vaker slimmer als vrouwen, maar ze zijn ook vaker dommer. Het IQ van mannen loopt bijv. van 50 tot 170 en bij vrouwen gaat het van bijv. 70 tot 150. Dus het is maar hoe je het bekijkt wie het slimst zijn.
Ik bespaar je het uitlachen, maar het idee is er nu iig.
Oud 14-09-2005, 17:32
Boebsie
Boebsie is offline
Tjaa, ik weet het niet hoor met IQ testen. Intelligentie betekent onder andere je verstandelijk vermogen. Als iemand bijvoorbeeld lager scoort op een IQ test wil dat niet per definitie zeggen dat ze verstandelijk vermogen lager is.
Een IQ test is denk ik meer een maatstaf voor jou maatschappelijke ontwikkelingen. Echter niet alle maatschappelijke ontwikkelingen worden getoetst, zoals je sociaal vermogen, wat ook als intelligentie word beschouwd.
Net als het begrip "bewustzijn" is "intelligentie" fysisch niet meetbaar, vind het daarom een lastig begrip.

Laatst gewijzigd op 14-09-2005 om 17:37.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 17:34
VoRaZ
VoRaZ is offline
Citaat:
Morgan schreef op 04-09-2005 @ 12:01 :
Er is nu toch ook geen dienstplicht voor mannen? Waarom zouden we die voor vrouwen dan nastreven? En daarbij, met de rechten die vrouwen voor zichzelf willen (bijvoorbeeld evenveel macht in de politiek), krijgen ze vanzelf de plichten erbij die bij die functies horen.
Voor mannen bestaat de dienstplicht nog steeds. Ik wist het ook niet, totdat ik de brief op de mat kreeg nadat ik 18 was geworden. We kunnen opgeroepen worden in tijd van oorlog.

P.S. laat ik op de rest maar niet meer reageren, dat zal nergens toe leiden
Oud 16-09-2005, 17:44
Verwijderd
Ik haat het als mensen ingedeeld worden in structuren
Met citaat reageren
Oud 16-09-2005, 22:45
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Axilithor schreef op 16-09-2005 @ 23:16 :
Ook hebben mannen waarschijnlijk een beter strategisch inzicht, aangezien alle vroegere veldslagen door mannen werd geleid.
Het klinkt logisch, maar het gaat niet op. Evolutie wordt bepaald doordat bepaalde genen voordelen opleveren in een bepaald gebied (situatie). Wat iemand in zijn leven al of niet doet is niet van invloed op de genen die iemand heeft. Jouw redenatie is analoog met de volgende:

Citaat:
Giraffen zijn ooit begonnen als dieren met korte nekken. Op een dag bedacht een van die beesten dat de blaadjes aan de bomen lekker zijn en strekte zijn nek uit om die blaadjes te kunnen eten. Zijn kinderen hadden langere nekken en strekte die weer uit, om nog meer blaadjes te kunnen eten. De kinderen van die giraffe hadden weer langere nekken. Etc, etc, etc.
Dit gaat niet op omdat de genen van de giraffe niet worden aangepast, als hij zijn nek uitstrekt. Hij kan dus aan zijn kinderen alleen de genen doorgeven die hij bij de geboorte ook al had.

Hetzelfde geldt voor wat jij zegt. Dat mannen vroeger (en wellicht nu nog steeds) de strategie op het slagveld bepaalden verandert niets aan hun genen. Dus op basis van deze redenatie kun je niet zeggen dat mannen een beter strategisch inzicht hebben (ook al niet om dat strategisch inzicht uit meerdere vaardigheden bestaat. Die vaardigheden zouden ook voor vrouwen nodig kunnen zijn).

Voor meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Lamarckism
Oud 17-09-2005, 15:54
VoRaZ
VoRaZ is offline
Citaat:
Axilithor schreef op 16-09-2005 @ 23:16 :
Dat komt omdat mannen fysiek een voordeel op vrouwen hebben. Je wil tenslotte geen oorlog voeren met zwakkere manschappen, dus daarom gebuik je mannen ipv vrouwen.

Ook hebben mannen waarschijnlijk een beter strategisch inzicht, aangezien alle vroegere veldslagen door mannen werd geleid.

Hoe het ook zij... Is zorgt ervoor dat mannen meer macht hebben (kijk naar wereldleiders en rijkste personen op aarde) en ik denk niet dat dit puur en alleen door fysieke kracht is ontstaan.
Het is waar dat vrouwen zogezegd een minder goede keuze zijn als leger personeel en dat dit een goede rationalisering zou zijn. Maar dat is niet de reden dat voor vrouwen niet de dienstplicht geldt, en het is dus niet relevant.

-

Dit zegt niets over de verhouding in intelligentie of kracht tussen vrouwen en mannen. Er zijn enkele zeer sterke tegenargumenten hiervoor, die je ongetwijfeld bekend zijn, en anders staan ze denk ik ook wel elders in dit topic.
Oud 18-09-2005, 01:13
Alexander VI
Alexander VI is offline
Citaat:
Men also have another reason for feeling upbeat about their genetic lot. New Scientist reports that although men are more likely to be mentally retarded, they are also more likely to be geniuses.

Although the average IQ of men and women is equal, men are more frequently found at both extremes of intelligence.

This is because, if you have very good intelligence genes on your X chromosome, it pays not to have them muffled by more average genes on another X chromosome.
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/4355355.stm
Oud 18-09-2005, 16:16
Hannibal
Hannibal is offline
Het zegt meer over IQ-tests dan over intelligentie denk ik.
Reageren

Regels voor berichten