Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-06-2002, 22:47
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
*mystery* schreef:

1) mensen die dat denken vind ik dus echt gek he... ga je daar nou ook al een leeftijdslimiet aan geven??!!! je hebt het niet over alcohol ofzo hoor!!
2) ik vind dit dus echt nergens op slaan.
3) ik ben 16, en ik weet wel heeeeeeeeel zeker wat liefde is. ik ben nu meer dan een jaar samen met mijn vriend, en als je dit geen liefde kan noemen... dan ben jij dus echt niet helemaal goed bij je hoofd... ik hou meer van mijn vriend dan wat dan ook, hij is mijn alles, hij is mijn leven... ik zou echt alles voor hem doen... ik hou echt zielsveel van hem... en dan wou jij mij vertellen dat ik niet weet wat liefde is???!!!
4) NIEMAND WEET WAT LIEFDE IS
dat is voor ieder individueel anders. ik denk niet dat jij even voor iedereen onder de 21 kan beslissen dat zij niet weten wat liefde is... dat vind ik nogal naief...
ik denk dat je pas weet wat liefde is als je het hebt gevonden. en dat verschilt bij ieder persoon...
5) kijk wat verder dan je neus lang is...
1) Dat is je volste recht.
2) Dat is je volste recht.
3) Jij weet niet wat liefde is. Het argument om je woorden te onderbouwen (dat je meer dan een jaar samen bent met iemand) is geen geldig argument. De liefdesverklaringen die je erop laat volgen, lijk je meer te gebruiken om jezelf te overtuigen dan om mij te overtuigen. Ze klinken namelijk zó cliché, dat ik ze weinig waard acht. Sorry.
4) O, jawel. Maar jíj niet. Dat je pas weet wat liefde is, als je haar hebt gevonden, is een open deur.
5) Wie hier niet verder kijkt dan zijn/haar neus lang is, ben jij.

Probeer over een paar jaar nog maar eens. Sterkte!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2002, 22:49
de abt van sion
Citaat:
Bracke schreef:
Abt, Als ik dit lees, wordt ik eraan herrinerd dat er mensen rondlopen met het iq van ne pot choco.. Het stelt me wel gerust hoor. Ik voel me goed na het lezen van jouw vraag , zo weet ik wat ik al niet ben...
Je hebt het duidelijk over jezelf (en... let eens op je taalgebruik!).
Met citaat reageren
Oud 13-06-2002, 23:01
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

Ook "ervaren" mensen van 16 zijn nog altijd onnozele halzen.
Oud 14-06-2002, 01:36
Verwijderd
Citaat:
~Dark Voice~ schreef:
Waarom bind jij toch overal een leeftijd aan vast? Jij denkt mensen echt in een hokje te kunnen stoppen vanwege leeftijd? Wat een onzin zeg. Wie zegt dat ware liefde aan leeftijd gebonden is?

Kun je het bewijzen? Ik geloof je pas als je met goede bewijzen bent gekomen.

Dat aan zaken als scooterrijden en autorijden leeftijden worden gebonden vind ik tot daar aan toe, maar je kunt liefde niet in leeftijdscategorieën onderverdelen.

Bewijs het maar eens!
Gaan we hier nou ook nog antwoord op geven Abt? Of stel ik te moeilijke vragen voor Uwe Intelligentheid?

Heb je nou nor argumenten of hoe zit dat?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 05:55
DeadHearT
DeadHearT is offline
naats wat ik al eerder zei : abt probeert zijn eigen tekortkomingen als vanzelfsprekend te presenteren..

valt me ook op dat de heer abt al zijn stellingen presenteert met als laatste de vraag : wat vinden jullie, ik vind...en jullie? enz. als er dan vervolgens discussie ontstaat mengt de abt zich niet meer in deze discussie (met argumenten dus!) maar neemt gaat er automatisch vanuit dat zijn stelling de enige echte waarheid is. Om vervolgens alleen nog maar te zeggen op welke manieren anderen ongelijk hebben en nooit bij zichzelf te rade te gaan of er wellicht een kleine kans is dat zijn stelling bijgeschaafd moet worden.

dat is geen discussieren abt....dat is een mening opdringen..
Oud 14-06-2002, 07:10
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
DeadHearT schreef:
naats wat ik al eerder zei : abt probeert zijn eigen tekortkomingen als vanzelfsprekend te presenteren..

valt me ook op dat de heer abt al zijn stellingen presenteert met als laatste de vraag : wat vinden jullie, ik vind...en jullie? enz. als er dan vervolgens discussie ontstaat mengt de abt zich niet meer in deze discussie (met argumenten dus!) maar neemt gaat er automatisch vanuit dat zijn stelling de enige echte waarheid is. Om vervolgens alleen nog maar te zeggen op welke manieren anderen ongelijk hebben en nooit bij zichzelf te rade te gaan of er wellicht een kleine kans is dat zijn stelling bijgeschaafd moet worden.

dat is geen discussieren abt....dat is een mening opdringen..
Dit heb ik dus ook al meerdere keren gezegd ja. - nog ff abbie, bij discussie komt iedereen met zijn meningen en argumenten daarvoor om samen tot beter inzicht te komen.

En nog ff over 1 jaar verkering enzo... - verliefdheid houd 1 tot 3 jaar aan. (zodat de man de vrouw verdedigt gedurende de periode dat het nodig is). Daarna stopt de verliefdheid en gaan ze allebei opzoek naar een nieuwe partner. Zo verspreiden ze hun genen meer, en zoals jullie wel kunnen raden. Hebben wij (dankzij natuurlijke selectie) de genen van de individuen die zich het meest voortplanten. Dus wij zijn zo gemaakt. 'ware liefde' en trouwen zijn dus absoluut niet natuurlijk meer. Het vreemdgaan dat er om de hoek komt kijken is wel héél erg natuurlijk.
Maar ik dwaal af. Wat abt ware liefde noemt is dus rationele affectie ofzow. Rationeel vind je iemand zo leuk dat je bij hem/haar blijft... en daarvoor je emoties onderdrukt (wat goed is als je het goed doet ) en negeert (niet goed).
Owja, en het is veel vaker het geval dat mensen niet weten dat het zo werkt en dat ze dan door wetten en de sociale druk gedwongen worden om van diegene waar ze mee getrouwd te houden.
Houden van is eigenlijk niet meer dan gewenning aan iemands gezelschap. En als je kijkt naar de denkuren van een mens dan is de kans dat je je dit realiseert groter als je 21 bent. Maar het is niet zo precies gebonden. Ik weet dus ook wat er gebeurt (resultaat = niet willen trouwen) en dat wist ik sinds ik 16 was.

punt is, 'ware liefde' is geen liefde maar compatibiliteit.
en het is niet normaal, het is abnormaal. Je geeft namelijk je persoonlijke vrijheid waaronder ook de vrijheid om je eigen beslissingen te maken op omdat je gedurende de periode van verliefdheid die dingen ervaart. (man wil vrouw verdedigen en beschermen; vrouw rekent op verdediging en bescherming + iig willen beiden seks, bij minder algemene gevallen willen beiden ook kinderen (toen mens nog echt evolueerde (geen voorbehoedsmiddelen) stond seks gelijk aan kinderen)

Holy fuck, ik heb toch een reply gepost hier.... moet ik hem zeker ook weer gaan verdedigen... - als jullie deze reply neit zien dan heb ik tegelijk op alt en F4 gedrukt.... ()

... WTF... (klik)
Oud 14-06-2002, 11:09
de abt van sion
Citaat:
~Dark Voice~ schreef:

Gaan we hier nou ook nog antwoord op geven Abt? Of stel ik te moeilijke vragen voor Uwe Intelligentheid?

Heb je nou nor argumenten of hoe zit dat?
Waarom ik een leeftijdsgrens voorstel? Je komt zelf met het scooter- of autorijden. Omdat men ervan uitgaat dat mensen pas met 18 de complexiteit van de combinatie "zich mengen in het verkeer" en "het bedienen van een auto" goed kunnen overzien, stelt men die leeftijdsgrens. Ik ben ervan overtuigd dat er mensen zijn die al op hun 12e goed auto kunnen rijden, en ook dat er zijn die het na hun 60e nog niet kunnen. Toch denk ik dat je na je 18e de genoemde complexiteit niet alleen beter overziet dan daarvoor, maar dat je dan ook de rust en de "rijpheid" hebt om met de totale situatie te kunnen omgaan.
Die leeftijdsgrens is er uiteindelijk om (fysieke) ongelukken zoveel mogelijk te voorkomen.

Ik til dit nu op het geestelijke vlak. Het verdient aanbeveling om ook geestelijke ongelukken te voorkomen. Toch gaat men met alles wat naar "liefde" zweemt, uitermate nonchalant om, vind ik. Mijn leeftijdsgrens doet wellicht wat rigide aan (er zijn inderdaad wel mensen die de ware liefde al voor hun 21e kennen, en ook mensen die haar na hun pensioen nog niet kennen), maar zo'n beperking verhoogt naar mijn overtuiging de kwaliteit van de liefde aanmerkelijk. Liefde is in mijn ogen geen geestelijk wegwerpartikel. Gezien het hoge aantal mislukte relaties lijkt het daar wel opaan te gaan.

Ik weet niet of jij dit als een argument beschouwt, maar in mijn ogen is het dat wel. Mensen onder de 21 gaan zo nonchalant en vrij met (het begrip) liefde om, dat ze dat (verkeerde) gevoel van vrijheid hun leven lang niet meer kwijt willen raken.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 11:53
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:

Waarom ik een leeftijdsgrens voorstel? Je komt zelf met het scooter- of autorijden. Omdat men ervan uitgaat dat mensen pas met 18 de complexiteit van de combinatie "zich mengen in het verkeer" en "het bedienen van een auto" goed kunnen overzien, stelt men die leeftijdsgrens. Ik ben ervan overtuigd dat er mensen zijn die al op hun 12e goed auto kunnen rijden, en ook dat er zijn die het na hun 60e nog niet kunnen. Toch denk ik dat je na je 18e de genoemde complexiteit niet alleen beter overziet dan daarvoor, maar dat je dan ook de rust en de "rijpheid" hebt om met de totale situatie te kunnen omgaan.
Die leeftijdsgrens is er uiteindelijk om (fysieke) ongelukken zoveel mogelijk te voorkomen.

Ik til dit nu op het geestelijke vlak. Het verdient aanbeveling om ook geestelijke ongelukken te voorkomen. Toch gaat men met alles wat naar "liefde" zweemt, uitermate nonchalant om, vind ik. Mijn leeftijdsgrens doet wellicht wat rigide aan (er zijn inderdaad wel mensen die de ware liefde al voor hun 21e kennen, en ook mensen die haar na hun pensioen nog niet kennen), maar zo'n beperking verhoogt naar mijn overtuiging de kwaliteit van de liefde aanmerkelijk. Liefde is in mijn ogen geen geestelijk wegwerpartikel. Gezien het hoge aantal mislukte relaties lijkt het daar wel opaan te gaan.

Ik weet niet of jij dit als een argument beschouwt, maar in mijn ogen is het dat wel. Mensen onder de 21 gaan zo nonchalant en vrij met (het begrip) liefde om, dat ze dat (verkeerde) gevoel van vrijheid hun leven lang niet meer kwijt willen raken.
Het zijn alweer "ik vind - argumenten" maar dat geeft niet want het is al een heel stuk beter

Anyway:

Dat er bij zaken als autorijden, scooterrijden en dergelijke een leeftijdsgrens wordt getrokken vind ik tot daar aan toe, maar dit is ook alleen maar omdat het inderdaad, zoals jij al zei, dient om ervoor te zorgen dat mensen lichamelijk in orde blijven. Dit kún je tegengaan, en er is geen werkelijke behoefte aan autorijden, een mens wordt niet ongelukkig als hij niet kan autorijden. Liefde daarentegen kun je níet tegenhouden, echt niet. Mensen streven er hun hele leven naar om zich goed te voelen. Natuurlijk zijn er mensen onder de 21 (waarom trouwens 21?) die nonchalant en te makkelijk met liefde omgaan, maar dit gebeurt net zo goed bij mensen boven de 21.
Ik ben het met het grootste deel van je verhaal wel eens, want ik vind ook dat mensen er te makkelijk mee omgaan, dat mensen te snel de ander pijn doen en te snel hun geluk vergooien als het gaat om liefde, maar ik vind het gewoon fout om er een leeftijd op vast te pinnen. Zo zou je namelijk alle mensen die vóór hun 21ste al 'normaal' met liefde om kunnen gaan tegenhouden, en zou je de mensen die na hun 21ste eigenlijk nog 40 cursussen zouden moeten volgen vrij spel geven, en zo heb je het probleem nog niet verholpen.
Ik vind het goed dat je het probleem ziet, maar je bent op dit moment net im Fortuyn (...). Hij zag ook problemen maar had nooit oplossingen.

Een leeftijdsgrens trekken helpt gewoon niet, omdat liefde nou eenmaal niet aan leeftijd gebonden is. En ja, ervaring maakt wijzer, maar mensen van 16 kunnen meer ervaren hebben dan een vrouw van 56. Liefde kun je niet stoppen en niet voorkomen. Je gaat het gewoon niet uit de weg.
Eigenlijk zou ik bijna zeggen: Wees lekker egoistisch, jij weet (als ik jou moet geloven) hoe het moet. Laat die andere mensen, die neit weten hoe het moet, maar lekker hun fouten maken. Ze komen er vanzelf wel achter, en uiteindelijk ben jij gelukkig en zij niet.
Natuurlijk is het jammer dat 'de liefde' onrecht wordt aangedaan. Maar uiteindelijk is de liefde er, zodat jíj er gelukkig van kan worden. Dit kun je ook wel zonder dat iedereen weet 'hoe het moet'.

Maargoed, een leeftijdsgrens helpt niet. Daarmee pak je hoogstens een deel van de mensen aan, maar je laat er ook een groot deel mee schieten, het deel dat na hun 21ste nog niet weet hoe je ermee om moet gaan.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 13:30
Verwijderd
Hoezo zijn ook 'ervaren' mensen van 16 onnozele halsen?

Kijk, in een groot deel van je laatste verhaal heb je wel gelijk, dat mensen er te nonchalant mee omspringen, maar als ik naar mijn omgeving kijk (die groter is dan 1 persoon) dan zijn alle mensen die hier zo nonchalant mee omspringen boven de 21. Dan kun je zeggen dat zijn uitzonderingen, maar het zijn er wel veel dan. Als jou stelling in het algemeen zou gelden, zou ik in het algemeen om mij heen dit ook moeten zien, wat niet zo is.

Als ik er in mijn omgeving een criteria op zou moeten leggen, dan zou het worden dat jongens te nonchalant met liefde omgaan. Wat de meest gehoorde smoes is: bindingsangst.

Je kan op veel dingen een leeftijdsgrens zetten, maar ik denk dat het bij een onderwerp als liefde niet mogelijk is. Een kind heeft zoiezo namelijk al vanaf de geboorte lief, je houdt namelijk ook van je ouders, dit is ook een vorm van liefde. Dit is alleen een ander soort vorm van liefde, maar naar mijn mening is de kloof tussen liefde voor je ouders en liefde voor je vriend helemaal niet zo groot. Het verschil is volgens mij de seksuele aantrekkingskracht die bij de liefde voor je vriend ook nog komt kijken. Maar liefde in het algemeen, is iedereen bekent, dat het iemand bekent is, wil alleen nog niet zeggen dat diegene er juist mee om kan gaan.

Ik zou de stelling al een stuk meer vinden kloppen als je hem zou veranderen naar, mensen onder de 21 weten niet goed hoe ze met liefde om moeten gaan. Alhoewel hier eigenlijk ook geen bepaalde leeftijd aan zit.

Ik ken teveel mensen boven de 21 die dr een zooitje van maken en liefde niet serieus nemen, en teveel mensen onder de 21 die dit juist wel doen, om het met jouw stelling eens te zijn
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 15:24
Gwenniej
Gwenniej is offline
mensen onder de 21 weten niet wat liefde is

Sinds waarneer zit daar een leeftijd aan gebonden

Vind dit echt de stomste vraag ooit zeg!
Oud 14-06-2002, 15:36
miss Elise
miss Elise is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Wie nog geen 21 is, kan hooguit weten wat (lichamelijke, aardse) verliefdheid is. Ware (geestelijke, hemelse) liefde is hun nog onbekend. Verliefdheid is gericht op jezelf, liefde op de ander. Onder de 21 denkt iedereen vooral aan zichzelf.

Ik denk dat dit waar is. En jullie?
beetje onzin, denk nie dat het veel uitmaakt. als je van iemand houd dan hou je van iemand. that's it. leeftijd heeft dr niks mee te maken
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 18:57
de abt van sion
Citaat:
Dusjcrib schreef:

1) Hoezo zijn ook 'ervaren' mensen van 16 onnozele halsen?

2) Kijk, in een groot deel van je laatste verhaal heb je wel gelijk, dat mensen er te nonchalant mee omspringen, maar als ik naar mijn omgeving kijk (die groter is dan 1 persoon) dan zijn alle mensen die hier zo nonchalant mee omspringen boven de 21. Dan kun je zeggen dat zijn uitzonderingen, maar het zijn er wel veel dan. Als jou stelling in het algemeen zou gelden, zou ik in het algemeen om mij heen dit ook moeten zien, wat niet zo is.

3) Als ik er in mijn omgeving een criteria op zou moeten leggen, dan zou het worden dat jongens te nonchalant met liefde omgaan. Wat de meest gehoorde smoes is: bindingsangst.

4) Je kan op veel dingen een leeftijdsgrens zetten, maar ik denk dat het bij een onderwerp als liefde niet mogelijk is. Een kind heeft zoiezo namelijk al vanaf de geboorte lief, je houdt namelijk ook van je ouders, dit is ook een vorm van liefde. Dit is alleen een ander soort vorm van liefde, maar naar mijn mening is de kloof tussen liefde voor je ouders en liefde voor je vriend helemaal niet zo groot. Het verschil is volgens mij de seksuele aantrekkingskracht die bij de liefde voor je vriend ook nog komt kijken. Maar liefde in het algemeen, is iedereen bekent, dat het iemand bekent is, wil alleen nog niet zeggen dat diegene er juist mee om kan gaan.

5) Ik zou de stelling al een stuk meer vinden kloppen als je hem zou veranderen naar, mensen onder de 21 weten niet goed hoe ze met liefde om moeten gaan. Alhoewel hier eigenlijk ook geen bepaalde leeftijd aan zit.

6) Ik ken teveel mensen boven de 21 die dr een zooitje van maken en liefde niet serieus nemen, en teveel mensen onder de 21 die dit juist wel doen, om het met jouw stelling eens te zijn
1) Ze kunnen wel ervaring hebben opgedaan op een bepaald terrein, maar op de andere gebieden...
2) Dat klopt wel. Maar veel mensen worden op het terrein van de liefde al in hun jeugd (onder de 21) verknoeid. Neem bijvoorbeeld volwassen mannen met banen die jonge meisjes achterna zitten.
3) Bindingsangst bewijst dat degene die er last van heeft, nog lang niet aan een relatie toe is.
4) Daar zit iets in, ja. Interessante gedachte.
5) Als de nu zegt: de relationele liefde, dan wil ik daar wel in meegaan.
6) Ik ken teveel mensen boven en onder de 21 die er een zooitje van maken.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 19:02
de abt van sion
De gedachte van Dusjcrib over de universele liefde is een heel interessante gedachte. In mijn stelling dacht ik vooral aan de relationele liefde, de liefdes-liefde. De liefde voor je ouders zou je kunnen zien als een soort stage voor de realtionele liefde.
Consequentie hiervan is echter wel, dat je een misvormd gevoel voor liefde krijgt, wanneer je relatie met je ouders niet goed is.
En dan kom je toch weer uit bij één van mijn andere stellingen, namelijk dat relaties van mensen bij wie er weinig of geen sprake was van liefde van of voor de ouders, of die gescheiden ouders hadden, gedoemd zijn om te mislukken.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 19:16
Rerisen Phoenix
hee abbie, ga je akkoord met mijn verhaaltje? - het kan je verhaaltje best ondersteunen hoor
Oud 15-06-2002, 18:17
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:
Wie nog geen 21 is, kan hooguit weten wat (lichamelijke, aardse) verliefdheid is. Ware (geestelijke, hemelse) liefde is hun nog onbekend. Verliefdheid is gericht op jezelf, liefde op de ander. Onder de 21 denkt iedereen vooral aan zichzelf.

Ik denk dat dit waar is. En jullie?
mijn opa is onderhand 75 en hij weet nog steeds niet wat liefde is. daar zit echt geen leeftijd aan vast. wat een bullshit stelling.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 18:28
de abt van sion
Citaat:
Jadie schreef:

mijn opa is onderhand 75 en hij weet nog steeds niet wat liefde is. daar zit echt geen leeftijd aan vast. wat een bullshit stelling.
En jij meet de houdbaarheid van een stelling aan de houding van één knurfterig persoon af?? Wat een "bullshit" reactie...
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 18:29
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
deze stelling heeft naar mijn mening niet met liefde te maken. het gaat hierom hoe iemand op een bepaalde leeftijd aan liefde denkt. natuurlijk zal iemand die ouder is (duidelijk ouder, dus in de 30) anders over liefde denken dan iemand van 13. maar dit heeft niet te maken of hij/zij wel of niet weet wat liefde inhoudt, maar hoe zij er op dat moment over denkt. iemand die nog niet volwassen is zal heel anders tegen liefde aankijken dan iemand die volwassen begint te worden, laat staan iemand die volwassen is. omdat volwassenen aan andere dingen denken dan jongeren. maar jongeren weten wel wanneer ze verliefd zijn(natuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen) en de 1 neemt liefde eerder serieus dan een ander. maar het betekent niet dat een meisje of jongen van 15 niet weet wat echte liefde is. iemand die 15 jaar is kan wél echt verliefd zijn op iemand (er zijn zelfs mensen die met de jongen of meisje gaat trouwens die hij/zij op zijn/haar 15e ontmoet heeft) maar het hoeft niet. maar een vrouw van 30 kan ook onvolwassen met liefde omgaan.

dit aspect heeft meer met volwassenheid en met de kijk op het leven te maken. en aan volwassenheid en kijk op t leven staat dus absoluut geen leeftijdsgrens aangegeven. absoluut niet!! sommige mensen blijven liever langer onvolwassen gedrag vertonen dan iemand anders.

er zijn gewoon mensen van 15 die serieus tegen bepaalde zaken aankijken, maar op een andere manier dan volwassenen. dit betekent dan niet direct dat deze jonge mensen niet weten wat echte liefde is. ze hebben er gewoon een andere kijk op.
andere mensen blijven liever nog gewoon aanmodderen zonder erbij na te denken wat nou echte liefde is.

Laatst gewijzigd op 15-06-2002 om 18:34.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 22:22
Bracke
Bracke is offline
Jongen jongen jongen, ge maakt het leven veel ingewikkelder dan het eigenlijk is. Heb toch gewoon lief en draai niet rond de pot...
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 22:37
peetraatjuh
peetraatjuh is offline
Hoi!
Ik ben 13 jaar en ik hem wel echte liefde gevoeld!
Dit is geen kalverliefde!
Je kan wel zeggen dat jongere er niks van af weten maar oke het gaat wat anders als je jonger bent je hebt geen sex met mekaar DUS!
het kan zeker echt van mekaar houden maar door al die stomme regeltjes word alles veel moeilijker gemaakt!
Oud 15-06-2002, 23:21
de abt van sion
Citaat:
peetraatjuh schreef:
Hoi!
1) Ik ben 13 jaar en ik hem wel echte liefde gevoeld!
Dit is geen kalverliefde!
2) Je kan wel zeggen dat jongere er niks van af weten maar oke het gaat wat anders als je jonger bent je hebt geen sex met mekaar DUS!
3) het kan zeker echt van mekaar houden maar door al die stomme regeltjes word alles veel moeilijker gemaakt!
1) Dat kan niet.
2) Je weet er niets van.
3) Juist niet.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2002, 23:41
the Comebackkid
the Comebackkid is offline
liefde is niet leeftijdsgebonden- punt uit-

sex is wel leeftijdsgebonden -punt uit-

Dit zijn de feiten, sluit de topic nou maar, ga me niet zeggen dat dit nog uitleg/motivatie nodig heeft.
Oud 15-06-2002, 23:58
de abt van sion
Citaat:
the Comebackkid schreef:

1) liefde is niet leeftijdsgebonden- punt uit-

2) sex is wel leeftijdsgebonden -punt uit-

3) Dit zijn de feiten, sluit de topic nou maar, ga me niet zeggen dat dit nog uitleg/motivatie nodig heeft.
1) Liefde ("liefdes-liefde") is wel leeftijdgebonden.
2) Over sex doe ik geen uitspraken.
3) "Dit zijn de feiten"??? Dit zijn helemaal geen feiten. Orakel jij nog maar een tijdje verder...
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 00:06
Verwijderd
Pas op het moment dat je het tegenkomt weet je wat het is
en het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat je dat op je dertiende
al hebt gekend. Je kunt dan wel degelijk verliefd worden, maar
dat is een 'crush' en geen 'echte liefde' hoe moeilijk dat ook
weer te definiëren is.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 08:43
Rerisen Phoenix
Er zijn wel feiten hoor - zie mijn vorige reply + wat nu volgt:

In de huidige maatschappij is het voordeliger om te trouwen, dus ware liefde te voelen... en om kinderen goed op te voeden is een huwelijk eigenlijk gewoon een vereiste. - deze feiten zijn idd niet direct mengbaar in het verhaal maar vanaf dat punt zijn het geen feiten meer maar opvattingen en meningen.

Owja, en echte liefde (zie titel) is eigenlijk geen liefde. Want als je goed kijkt ontstaat het tegelijk met liefde maar is het niet, het is gewoon een paralel lopend iets totdat de liefde verdwijnt. Dan hangt het 'bij-elkaar-blijven' af van je 'houden van...' welke gebaseerd is op trouw, persoonscompatibiliteit, en opgeven eigen vrijheid en die verruilen voor samen-eenheid zijn.

Maar dat laatste is dus echt helemaal los van emoties; dus vind ik dat je het geen liefde meer mag noemen.
Oud 16-06-2002, 09:42
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:
De gedachte van Dusjcrib over de universele liefde is een heel interessante gedachte. In mijn stelling dacht ik vooral aan de relationele liefde, de liefdes-liefde. De liefde voor je ouders zou je kunnen zien als een soort stage voor de realtionele liefde.
Consequentie hiervan is echter wel, dat je een misvormd gevoel voor liefde krijgt, wanneer je relatie met je ouders niet goed is.
En dan kom je toch weer uit bij één van mijn andere stellingen, namelijk dat relaties van mensen bij wie er weinig of geen sprake was van liefde van of voor de ouders, of die gescheiden ouders hadden, gedoemd zijn om te mislukken.
In dit stukje heb je zeker ook wel gelijk. Het is volgens mij toch erg vaak zo dat als de relatie tussen kind en ouders niet goed, danwel slecht is, het kind zelf veel problemen ervaard met lief hebben, maar dan ook weer niet alleen op relationele liefde, maar ook in liefde voor vrienden en dergelijken. Dit soort mensen hebben volgens mij vaak problemen met het uitten van hun liefde, en hebben sneller last van verlatingsangst, wantrouw en dergelijke..

Deze mensen hebben hier echter hun hele leven mee te kampen, en niet maar tot hun 21e. Ik ben het er echter niet mee eens dat mensen met gescheiden ouders perse zelf ook relatieproblemen hebben. Dit scheiden kan namelijk ook op een pas latere leeftijd komen waardoor men al in aanraking is gekomen met relationele liefde (zoals bij mij, mn ouders zijn bezig uit elkaar te gaan). Het ligt natuurlijk ook heel erg aan de manier waarop de ouders uit elkaar gaan. Als het voor de ouders te moeilijk is nog respect voor elkaar op te brengen, en na de scheiding normaal met elkaar om te gaan (bijv. niet tegenover de kinderen de andere ouder zwart te maken) dan zal dit zeker gevolgen hebben. Laten ouders in een scheiding echter wel nog respect zien voor elkaar, praten ze er veel over met het kind en proberen het zo duidelijk mogelijk uit te leggen etc. zal het kind er veel minder schade op de lange termijn aan over houden dan in andere situaties denk ik
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 09:53
Lovergirl2001
Lovergirl2001 is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

1) Dat kan niet.
2) Je weet er niets van.
3) Juist niet.
Het enige wat jij wil horen is dat je gelijk hebt!
Als er mensen anders over denken als jij wil je daar niet eens over NADENKEN zo te zien.
Hoe kun jij nou weten dat dit meisje geen echte liefde voelt? Volgens mij heb je het gwoon zelf nog nooit gevoeld.
Oud 16-06-2002, 10:00
Python
Python is offline
De grens van een leeftijd is niet te stellen. Maar toch vind ik dat er een zekere kern van waarheid in je verhaal zit. Je leest zó vaak dat mensen van ongeveer 12 jaar 'de ware' gevonden hebben, etc, maar na enkele maanden is het toch zo'n eikel/trut oid. Het is gewoon zo dat hoe ouder je wordt, hoe anders je tegen dingen aan gaat kijken. Maar ligt die grens bij 21? Volgens mij niet. Ik ken een aantal mensen van > 21 jaar en ik kan toch zeggen dat het voor geen van hun klopt. Tuurlijk, je kijkt er dan anders tegen aan dan als je 15 bent, maar zij weten ook nog niet wat liefde is.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 10:44
Verwijderd
Citaat:
de abt van sion schreef:

1) Ze kunnen wel ervaring hebben opgedaan op een bepaald terrein, maar op de andere gebieden...
2) Dat klopt wel. Maar veel mensen worden op het terrein van de liefde al in hun jeugd (onder de 21) verknoeid. Neem bijvoorbeeld volwassen mannen met banen die jonge meisjes achterna zitten.
3) Bindingsangst bewijst dat degene die er last van heeft, nog lang niet aan een relatie toe is.
4) Daar zit iets in, ja. Interessante gedachte.
5) Als de nu zegt: de relationele liefde, dan wil ik daar wel in meegaan.
6) Ik ken teveel mensen boven en onder de 21 die er een zooitje van maken.
1) Ah, op die manier.
2) Dit is ook zeker zo, maar dan is dit niet veroorzaakt doordat zij niet weten wat echte liefde is, maar door hoe anderen met hen zijn omgegaan. Er zit gewoon nog altijd een groot verschil tussen weten wat echte liefde is, en er juist mee omgaan.
3) En bindinsangst komt dus erg veel voor bij jongens boven de 21, ook onder, maar het valt me op dat dus vooral jongens hier last van hebben.
4)-
5) Ik bedoel ook de relationele liefde
6) Dan spreekt dit je eigen stelling toch eigenlijk tegen? Dan zeg je zelf dat er een zooitje van maken niet leeftijdsgebonden is, maar waarom is weten wat liefde is dat dan wel?

Als we ons nou eens volledig zouden beperken tot relationele liefde, en we zouden zeggen dat men hier na z'n 21e meer van weet, om maar even een grens aan te geven. Hierin zijn dus uitzonderingen en dergelijken. Dan klopt je stelling wel aardig..

Want ik ben wel van mening dat mensen op hun 12e/13e nog niet het houden van.. in de zin van relationele liefde, echt kennen. Ze kennen verliefd zijn, maar dat begint dan net op te komen. Hierin zijn natuurlijk altijd weer uitzonderingen. Maar naar mijn mening draait het in die leeftijd ineens heel erg veel om uiterlijk, jongeren gaan rond die leeftijd hun eigen stijl en gedrag etc. ontwikkelen, beginnen een beetje met uitgaan en dergelijke. Op die manier komen ze in aanraking met liefde, wat in het begin echter beperkt blijft tot verliefdheid.

Het houden van.. is namelijk iets dat moet groeien, en waarbij het er ook idd omgaat, kun je je aan die ene persoon binden, kun je zonder de verliefdheid en dergelijke. Dat dit bij een aantal mensen onder de 21 nog niet zo is, dat klopt, en in die zin weten ze dus nog niet wat houden van.. echte liefde inhoudt, ookal voelen ze het misschien wel..

Nu is het ook zo dat doordat jongeren steeds jonger beginnen met expirimenteren, er zo oud mogelijk uitzien enz. enz enz. dat ze vaak in aanraking komen met mensen die op het gebied van liefde wel al een stuk verder zijn, en daardoor meer van hen verwachten dan zij kunnen geven. Hierin is het dan dus zo dat veel jongeren al onder de 21 hun vertrouwen in liefde kwijtraken, en het dus op jonge leeftijd al voor hen is verpest..

Conclusie, als je een aantal 'beperkingen' zeg maar toevoegd aan je stelling, hem dus minder ruim maakt, vind ik hem wel aardig kloppen.. Met het oog op het feit dat er geen leeftijd aan te koppelen valt, maar dat dit puur is om EEN grens aan te geven, en dat je zou kunnen zeggen mensen die geestelijk op het niveau van een 21-jarige zitten oid.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 12:12
love is life
love is life is offline
wie dat tegen mij zegt dat ik niet weet wat liefde is die krijgt van mij echt een klap in zijn gezicht...
Oud 16-06-2002, 12:23
Verwijderd
Citaat:
love is life schreef:
wie dat tegen mij zegt dat ik niet weet wat liefde is die krijgt van mij echt een klap in zijn gezicht...
ja, op elke 'regel' zijn uitzonderingen..

je opmerking is een beetje loos, je geeft geen enkel argument en gaat totaal niet in op de stelling...

het gaat toch over in het algemeen.. niet over jou persoonlijk
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 14:55
Verwijderd
Ach man, er zijn dingen die sommige mensen nooit zullen begrijpen of kunnen voelen. Er zijn mensen die nooit lief kunnen hebben. Maar er zijn ook mensen die dat wel kunnen, en om nu te zeggen dat je daar 21 voor moet zijn is dus echt een onzin stelling. Als je 21 bent, ben je heus niet anders dan iemand van 17. Misschien zijn je omstandigheden anders, woon je op je zelf en ben je vier jaar ouder... Maar iemand van 16/17/18 kan net zo goed lief hebben, onzelfzuchtig lief hebben, dan iemand van 21 of 45.

Daarnaast verschilt liefde per persoon. Sommige mensen houden van elkaar omdat ze elkaar aardig vinden, grappig of juist heel mooi. Anderen juist omdat ze zulke goede gesprekken kunnen voeren met elkaar... Elke liefde is anders, en een leeftijd aan liefde binden is helemaal onmogelijk.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 15:47
Taatje
Taatje is offline
dat is gelul. want liefde is gevoel, en als je dat gevoel hebt, dan ben je het waarschijnlijk ook. en waarom pas op je 21e? ik ken mensen van 30, 40 jaar die nog steeds niet weten wat liefde is. dus ik ben het er niet mee eens. ik ben 16 jaar, wordt dit jaar 17, en ik hou van m'n vriend. liefde is voor iedereen anders, en kan niet statistich weergegeven worden. nou, als je me ff excuseert, ga ik weer verder leren van m'n duits toets
Oud 17-06-2002, 07:40
de abt van sion
Citaat:
love is life schreef:
Jij weet niet wat liefde is.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 07:45
de abt van sion
Citaat:
Taatje schreef:

1) dat is gelul.
2) want liefde is gevoel, en als je dat gevoel hebt, dan ben je het waarschijnlijk ook.
3) en waarom pas op je 21e? ik ken mensen van 30, 40 jaar die nog steeds niet weten wat liefde is. dus ik ben het er niet mee eens. ik ben 16 jaar, wordt dit jaar 17,
4) en ik hou van m'n vriend.
5) liefde is voor iedereen anders, en kan niet statistich weergegeven worden.
6) nou, als je me ff excuseert, ga ik weer verder leren van m'n duits toets
1) Jij zegt het.
2) Dat vraag ik me af. Wat bedoel je met "het"? "Als je dat gevoel hebt, dan ben je het waarschijnlijk ook", zeg je. Bedoel je dat je dat gevoel bent?
3) Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen.
4) Dat geloof ik niet. Je dènkt dat je van je vriend houdt. En dat houd je jezelf voor. Maar denk nu eens na...
5) De ware liefde is voor iedereen hetzelfde.
6) Succes!
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 09:05
Verwijderd
Citaat:
love is life schreef:
Jij weet niet wat liefde is, de uitspraak bewijst dat al.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 09:14
softie
softie is offline
dat vind ik toch best wel weer bullshit, ik heb nu iets meer dan een jaar en een maand met mijn vriend, en ik hou echt van hem...
toen ik verliefd was voelde ik een kriebel in mn buik die ik nu helemaal niet meer voel, maar wel iets in mn hoofd dat je laat merken dat je vreselijk veel om hem geeft en van hem houdt...

en okeej, je hebt van die mensen die na 3 weken zeggen en het gaat uit van ja en ik hield van hem, dat vind ik dus wel onzin, want dat ken gewoon niet....

xxx Jessica
Oud 17-06-2002, 10:54
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Mensen die geen fouten maken,
maken helemaal niets.
Oud 17-06-2002, 12:57
lady_x
lady_x is offline
Citaat:
Python schreef:
Maar toch vind ik dat er een zekere kern van waarheid in je verhaal zit. Je leest zó vaak dat mensen van ongeveer 12 jaar 'de ware' gevonden hebben, etc, maar na enkele maanden is het toch zo'n eikel/trut oid. Het is gewoon zo dat hoe ouder je wordt, hoe anders je tegen dingen aan gaat kijken. Maar ligt die grens bij 21?
Denk ik ook. Als je jong en verliefd bent, is het geen echte liefde, omdat dat gevoel anders is. Als je ouder bent, ga je het anders bekijken. Ik vind mezelf belachelijk als ik terugdenk aan toen ik 17 was en een lange relatie had met een jongen van mijn leeftijd. Ik spreek nu in mijn geval, toen wist ik niet wat het was om van iemand te houden, het was zo'n kinderlijke liefde en ik deed zotte dingen, ik schaam me er eigenlijk wel om. Nu ben ik 20 en ik moet toegeven dat ik de dingen anders bekijk. Jongeren die aan hun 15 beweren stapel te zijn en de ware te hebben gevonden, is volgens mij inderdaad totale onzin. Oké verliefdheid kan er al zijn op jonge leeftijd, alleen is het gevoel ervan veel echter en intenser eens in de 20. Zij die mij nu ongelijk geven, zullen wel van mening veranderen eens ze ouder zijn!
Oud 17-06-2002, 14:04
Rerisen Phoenix
HEE; abbie - ik denk dat ik een aan te voeren bewijsstuk ben voor je stelling

Ik heb zoals iemand zei slechte band met ouders, maar gezien ik wel eerst aan ze gehecht was heb ik dat dus verbroken en nu ben ik aan niemand meer gehecht en wil dat ook niet. Daarnaast kijk ik naar 'houden van' als iets dat ik absoluut niet moet hebben .

Als je tegen me zegt dat ik niet weet wat verliefdheid is dan uhm... (hoe shcreef die het nou?) - nja, dan geef je klap in gezicht
Als je tegen me zegt dat ik niet weet wat echte liefde is dan geef ik je lekker gelijk.

Heb je ook eens een voorbeeld van iemand onder de 21 die niet weet wat liefde is. Owja, en nog voor jullie me zielig vinden... het bevalt me best wel hoor; zo zonder bindingen e.d. leven.
Oud 17-06-2002, 14:30
Horror Kitty
Horror Kitty is offline
Citaat:
~Dark Voice~ schreef:
Waarom bind jij toch overal een leeftijd aan vast? Jij denkt mensen echt in een hokje te kunnen stoppen vanwege leeftijd? Wat een onzin zeg. Wie zegt dat ware liefde aan leeftijd gebonden is?

Kun je het bewijzen? Ik geloof je pas als je met goede bewijzen bent gekomen.

Dat aan zaken als scooterrijden en autorijden leeftijden worden gebonden vind ik tot daar aan toe, maar je kunt liefde niet in leeftijdscategorieën onderverdelen.

Bewijs het maar eens!
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 14:31
Tampert
Tampert is offline
axioma's:
1. mensen die echte liefde niet gevonden hebben weten niet wat het is
2. echte liefde bestaat niet

stelling:
niemand weet wat echte liefde is

bewijs:

dit is triviaal en volgt direct uit axioma's 1 en 2.
Q.E.D.
Oud 17-06-2002, 17:25
Ilona1
Ilona1 is offline
Op mijn 21e verjaardag weet ik dus opeens precies wat liefde is..
Niet mee eens...
Oud 17-06-2002, 17:31
Verwijderd
ik denk dat het niet waar is
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 18:24
Verwijderd
Ik vind het gewoon kortzichtig om te zeggen: er is een leeftijd gebonden aan weten wat liefde is.
als je 20 ben: jij kan absoluut niet weten wat liefde is.
drie minuten later ben je 21: jij mag meepraten over wat echte liefde is.
natuurlijk ben je geestelijk hard aan het groeien als je minderjarig bent maar je groeit ook nog na de 'wonderbaarlijke' grens van 21.
Volgens jou kan een kind van 10 zijn ouders niet echt liefhebben.
dan zal het ook wel niet echt huilen als een of beide ouders doodgaan. of wel?
kunnen kinderen hun ouders niet lief hebben? of hebben we het weer over de 'romantische' soort die later in een soort 'houden van' moet omslaan?
stel: je hebt een jongen en een meisje.
Jongen en meisje worden verliefd. Jongen krijgt auto ongeluk. hij is van z'n middel verlamt. Seks is dus geen mogelijkheid meer.
ondanks alles blijft meisje toch bij hem. is dat geen liefde? of blijft ze bij hem uit schuldgevoel?

meen jij trouwens echt wat je schrijft of wil je gewoon reacties?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 19:18
moeha
moeha is offline
maybe ben ik de enigste maar ik denk toch dat abt zijn redenering niet zo'n onzin is, de meeste mensen hier kijken te veel naar het cijfertje 21 dat hij erop plakt en niet naar de gedachte erachter!

het is nu eenmaal zo dat jongeren om de haverklap verliefd worden, en als men alle toestanden op het relatie forum hier soms bekijkt dan begin ik soms ook te denken van, djeez, en dat zegt dan dat ze HOUDEN VAN... dan krijg ik toch ook de indruk van de "onvolwassenheid" (sorry indien het weer veralgemenend overkomt, niet mijn bedoeling!!!) die nog bij velen parten speelt!

zelf heb ik nu reeds 2 jaar een relatie, iets wat het het meeste belangrijke voor mij is geweest tijdens die periode, en nog steeds is, en waar ik bereid ben bijna alles voor op te geven!
toch komen deze woorden volgens mij nog te snel uit de mond van jongeren aangezien ze nog niet goed weten wat dat allemaal inhoudt denk ik... (maybe including myself)

Laat u iig niet bedreigd voelen Abt door oa andere reacties, ik vind u stelling perfecte stof tot nadenken, alhoewel ik misschien moelijk erop kan reageren of mijn antwoord onder woorden brengen
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 19:19
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Citaat:
Jadie schreef:
*goed verhaal *

meen jij trouwens echt wat je schrijft of wil je gewoon reacties?
't laatste klinkt goed
Oud 17-06-2002, 21:20
Cinamon
Cinamon is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:

1) Dat kan niet.
2) Je weet er niets van.
3) Juist niet.
1) Waarom zou dat nou weer niet kunnen?
Ik bedoel dat is dan toch jouw mening? Als je geen liefde kunt kennen als je jonger bent dan 21? Dat is een mening, geen stelling of heb ik dat nou fout? (het lijkt namelijk verdacht veel op een MENING)
2) Idd! Dus zou je eigelijk ook je mond moeten houden want volgens mij ben je zelf nog niet eens 21... Dus waar komt dit topic dan vandaan?
3) En waarom dan wel niet?
Oud 18-06-2002, 10:51
MI$$Y_ME
MI$$Y_ME is offline
sorry hoor ...
maar deze stelling vind ik echt bullshit..
waarom zou je dan na je 21 wel weten wat liefde is..
alleen omdat je dan volwassen bent..
neeh echt niet..
ik weet heel goed wat liefde is..
Oud 18-06-2002, 12:15
Darkened Sky
Darkened Sky is offline
Citaat:
drinks@myplace schreef:

1) *
2) volgens mij ben je zelf nog niet eens 21
3) *
Volgens mij is hij idd ook nog geen 21. Hij heeft in al z'n topics nog steeds geen duidelijk beeld gegeven van het 'liefde' van hoe hij 't vind. Daar blijkt dus uit dat ie gewoon simpelweg jonger is dan 21. En als dat niet zo is mag ie hier een duidelijke en een (zeer) goeie en overtuigende definitie hieonder zetten waarme ie mij kan overtuigen .
Oud 18-06-2002, 13:27
lady_x
lady_x is offline
Citaat:
moeha schreef:
het is nu eenmaal zo dat jongeren om de haverklap verliefd worden, en als men alle toestanden op het relatie forum hier soms bekijkt dan begin ik soms ook te denken van, djeez, en dat zegt dan dat ze HOUDEN VAN... dan krijg ik toch ook de indruk van de "onvolwassenheid" (sorry indien het weer veralgemenend overkomt, niet mijn bedoeling!!!) die nog bij velen parten speelt!

ik vind u stelling perfecte stof tot nadenken
Inderdaad!
Het is verschrikkelijk wat voor een aanvallende reacties hier op deze post komen! In de plaats van eens na te denken, wat een kortzichtigheid van iedereen die denkt dat ie gelijk heeft en komt met antwoorden als; ik ben 14 en weet zeer goed wat liefde is en bla bla. Jezus
Reageren

Regels voor berichten