Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-09-2005, 12:02
Verwijderd
Ik hou van en en verwijswoorden.

En daar... en hier...

Ik heb iets met het woord cavia. Ik heb het idee dat dat niet klopt. caa-viejaaa klinkt gewoon fout.

Ik heb een hekel aan slijmerige woorden en vind verkleinwoordjes over het algemeen verschrikkelijk (zo Wendy van Wanten).

Hersenen is verschrikkelijk.

Zoel en zwoel zijn mooi, zoet zacht zinderend, z= zachtaardig.

Alle vogel-connecties zijn mooi. Hippen is leuk en musachtig.

Ik heb zoveel eigenlijk, maar ik wou me nu bezig houden met andere dingen voor dop.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-09-2005, 18:13
Anoniem
nog een aantal woorden van mijn kant:

Mooi:
Fenomeen
Heelal
rozig (als in 'nog doezelig van het slapen' bijvoorbeeld)
laveloos
vlonder

Lelijk:
zetmeel
inductie
pil
kip

word vast nog wel vervolgt..
maar leuk, al jullie reacties, echt super interessant!!
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 18:28
Reem
Reem is offline
Ik houd niet van het Limburgse dialect, net zoals ik niet van Duits houd. (ja ik heb het moeilijk hier in Noord-Limburg, godzijdank kom ik zelf uit Nijmegen).

Mooie woorden:
vrijen
lavendel
licht
jaloezieën
meander
flarden
inkt

oh en een heleboel Oud-Griekse woorden.
Oud 08-09-2005, 18:43
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik heb vandaag nergens voorkeuren voor, maar dit topic is wel erg belangrijk. f en d vind ik overigens wel erg leuk. fout (klinkt fout niet vele beter dan goed?). vla. klank. kwakkel. mysterie met foute klemtoon. lelijk bericht, standaard, optie, halen, dansen. oh, zwart is een mooi woord. en notificatie. tonen ook trouwens. profiel is ook leuk, net als herprofilering. (om eens even rond te kijken hier ). ik heb veel favorieten woorden, maar die schieten me nog niet zo te binnen. misschien later nog.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2005, 18:44
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
re3m, duits is juist de mooiste taal om z'n klanken . engels is kansloos. en limburgs ook .
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 08:16
Verwijderd
Limburgs is niet kansloos. Als de juiste persoon Maastrichts praat is dat een mooie taal. Evenzo met andere talen. Het ergerlijke is die mensen die Nederlands proberen te praten en hun afkomst niet kunnen verbergen (mijn familie). Of van die mensen die heel boers praten (klanten aan de telefoon), maar die heb je sowieso overal, ook in Brabant en Friesland en Drenthe,...
Met citaat reageren
Oud 09-09-2005, 08:19
EggeD
EggeD is offline
Geen taal is kansloos, Engels kan bijvoorbeeld prachtig zijn.
Oud 09-09-2005, 11:04
Not for Sale
Not for Sale is offline
Mooie woorden:

omega
indigo
vanitas
desalniettemin
recalcitrant
feeëriek
speleologie
wereldwonder
flogiston
derhalve
zoetjesaan
cumulatief

Ik vind de woorden van Re3m ook leuk
Oud 09-09-2005, 12:25
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Re3m schreef op 08-09-2005 @ 19:28 :
oh en een heleboel Oud-Griekse woorden.
Ja hé! Vooral polufloisboio, oinobares, anax en andros!

Wij hadden nog zo'n ouderwetse pater als leraar grieks van wie we allemaal verzen uit de illias en odyssea vanbuiten moesten kennen!
Oud 09-09-2005, 18:14
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik was mijn meest voor de hand liggende nog vergeten...

Vogelvrij vind ik het mooiste woord dat bestaat. Omdat het doet denken aan vogels die vliegen in de lucht, maar het iets heel anders betekent. Die tegenstrijdigheid En de v, dat vind ik toch ook een prachtige zachtaardige letter
Oud 09-09-2005, 18:16
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 09-09-2005 @ 19:14 :
Ik was mijn meest voor de hand liggende nog vergeten...

Vogelvrij vind ik het mooiste woord dat bestaat. Omdat het doet denken aan vogels die vliegen in de lucht, maar het iets heel anders betekent. Die tegenstrijdigheid En de v, dat vind ik toch ook een prachtige zachtaardige letter
helemaal gelijk!
Oud 09-09-2005, 18:18
PositiveTension
PositiveTension is offline
Het is vrij relatief want sommige woorden kunnen, afhankelijk van de context, ofwel verschrikkelijk ofwel prachtig zijn.

Zelf heb ik iets met;

Grim, zee, sleuren, kil en koud.

Ik hou persoonlijk ook heel veel van mooie sfeerwoorden in de vorm van verwijzingen naar kleuren.
Oud 09-09-2005, 18:22
Astuanax
Astuanax is offline
Ik vind 'dansen op papier' de mooiste omschrijving van dichtkunst die ik ooit al heb gelezen. Voor mij is dat een van de mooiste woorden.
Oud 10-09-2005, 12:36
Live
Live is offline
Ik hou van woorden waarvan je de betekenis kunt proeven als je ze uitspreekt. Woorden die sterk en intens voelen. Voor mij zijn dat bijvoorbeeld:

zee

kus

machteloos

verdriet

eenzaam

hartstocht

licht

vrijheid

leven

dansen

muziek

etc.

en verder hangt het er bij elk woord van af hoe en door wie het wordt uitgesproken natuurlijk.
leuke topic! (en btw, blauw hoort absoluut bij 4 en zondag!)
Oud 11-09-2005, 07:58
Vief.
Vief. is offline
ik hou van mooie gevoelige woorden zoals het woord passie ik hou ook van woorden met een bijvoeglijk naamwoord in zichzelf zoals fluweelzacht

verder hou ik van de woorden knipoog en huppelend
Oud 11-09-2005, 12:21
Not for Sale
Not for Sale is offline
Oh, trouwens, twee woorden waar ik me groen en geel aan erger zijn martelaar en gijzelaar. Want ik vind het niet kunnen dat een gijzelaar iemand is die gegijzeld wordt, in plaats van iemand die gijzelt
Oud 11-09-2005, 13:35
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 11-09-2005 @ 13:21 :
Oh, trouwens, twee woorden waar ik me groen en geel aan erger zijn martelaar en gijzelaar. Want ik vind het niet kunnen dat een gijzelaar iemand is die gegijzeld wordt, in plaats van iemand die gijzelt
Ik ook niet sinds mijn gedicht daardoor helemaal niet meer klopte

Of ging dat net over iets anders? Dat was in ieder geval ook zoiets
Oud 11-09-2005, 13:57
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Citaat:
Oeh, nooit aan gedacht, maar je hebt inderdaad wel gelijk.
Oud 11-09-2005, 14:01
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Een martelaar is toch ook niet iemand die martelt?
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 14:37
Diary of Dreams
Citaat:
Sketch schreef op 11-09-2005 @ 15:01 :
Een martelaar is toch ook niet iemand die martelt?
Psst, dat is ook wat hij bedoelt.
Oud 11-09-2005, 15:56
Bloementje
Bloementje is offline
ik haat het woordje 'doch'. het is dan wel erg uit de tijd maar sommige gebruiken het steeds omdat ze denken daardoor een gedicht mooier te laten lijken

doch vind ik echt kippenvelkrijgerig klinken, net als dat iemand met zn nagels over een schoolbord schuurt.

wat ik mooi vind, uuhm
hm daar ben ik waarschijnlijk te pessimistisch voor vandaag
Met citaat reageren
Oud 11-09-2005, 19:43
indigo
indigo is offline
Oo, wat een leuk topic . Ik weet nog niet zoveel, ik moet er even over nadenken, maar ik wilde weer wat van me laten horen.
Wat in ieder geval vaststaat voor mij is dat ik van veel woorden met de W hou:
wollig
warm
winter
welk

En inderdaad, "Dansen op Papier" is wel de meest mooie omschrijving van de dichtkunst die ik ooit heb gehoord.
Oud 11-09-2005, 20:43
Verwijderd
Betrekkelijk, Subtiel, Relevant en Enerverend vind ik stuk voor stuk heerlijke woorden.
Vraag me niet waarom.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2005, 09:28
Verwijderd
Citaat:
EggeD schreef op 08-09-2005 @ 08:10 :
En orchideeën dan, Secret Agent ?
Late reactie....

Gaat wel.... Ik vind Oleander mooier. Maar misschien komt dat ook omdat ik orchideeën niet zo'n mooie bloemen vind...

@ astuanax
Water putten klinkt inderdaad wel erg mooi. Laat ik het anders zeggen: Ik hou niet van "moderne" woorden waar in het midden een T in zit
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 13:47
indigo
indigo is offline
Zo, ik heb in de trein fijn nagedacht over mooie woorden. Het is toch wel lastig om een woord te zien als enkel klank, zonder de betekenis erbij te denken. Dus dat heb ik ook lekker niet helemaal gescheiden. Er zijn weinig woorden die ik echt lelijk vind, net zoals er weinig talen zijn die ik lelijk vind, elke taal heeft wel iets moois.

In ieder geval: meeldraad, regelrecht, stramien, dagelijks, rood, schoolbord, luchtalarm, dijen, merken en grienen, dat zijn de stomme woorden.

En dan de mooie natuurlijk (even geprobeerd niet in herhaling te vallen): fijn, machtig, grauw, geeuw (mits goed uitgesproken), ooit, wit, wolk, wol, blauw, koek&zopie, zwaar, mais, rommel, klaver, rijst, ritselen <3, sleutel, ophemelen, klaver, fier, bang, wikkel en natuurlijk indigo
Oud 13-09-2005, 15:47
Roosje
Roosje is offline
Ik vind nimmer, immer, noch, doch, althans, irreëel, fluweel, allesverterend, slechts, roes, desastreus, glanzen, diamant, graniet, recalcitrant, meanderen, melancholie, avondrood en kabbelen mooie woorden. En roos ook, absoluut één van de mooisten. Ik weet niet of ik bevooroordeeld ben.
Ik weet nu even geen woorden waar ik een hekel aan heb, maar het Duits dat hier in de buurt wordt gesproken vind ik écht lelijk. In Berlijn vind ik het dan wel weer mooi.
Oud 13-09-2005, 16:30
Verwijderd
Nog:

Ik hou van het meervoud in het latijn. Dus niet forums en cactussen maar fora en cacti (ik ben helemaal gek van het woord cacti overigens).

Ik hou ervan namen moeilijker te maken dan ze zijn, waarschijnlijk ook omdat mijn eigen naam onverwacht met een C is ipv een K. Bv. y ipv i, een h achter een a-klank op het einde, c ipv k, enz.

Het mooiste woord dat je voor iemand waarvan je houdt kunt gebruiken is voor mij: Lief. En niet op de belgische manier, en niet gewoon het bijvoeglijk naamwoord, maar om hem/haar aan te spreken: Lief. Er klinkt gewoon een hoofdletter in door en de verpersoonlijking van liefde en ik heb u lief.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 17:38
Diary of Dreams
Ik vind er altijd zo'n groot verschil tussen zitten als je zegt 'ik vind je lief' en 'ik heb je lief'. Dat laatste is en mooier en het klinkt veel zwaarder, gemeender dan de eerste.
Oud 15-09-2005, 18:45
Anoniem
Porcelina, she waits for me there
With seashell hissing lullabyes
And whispers fathomed deep inside my own
Hidden thoughts and alibis
My secret thoughts come alive

hoe een songtekst ook van groot poëtische waarde kan zijn
Met citaat reageren
Oud 18-09-2005, 17:09
heleen1
heleen1 is offline
Citaat:
Fainne schreef op 07-09-2005 @ 18:50 :
verder vind ik vrouw en man mooie woorden, vrouw zeggen daar moet je je mond helemaal mee bewegen en lijkt een vrouw helemaal te beschrijven, sierlijk en met ronde vormen. Het woord man straalt kracht gewoon uit
nooit zo gezien, leuk!
wat te denken van "prullaria", heerlijk! een prachtig woord voor vaak gewoon onbestemde troep! een eufemisme zogezegd (ook mooi) (dat zogezegd dan, misschien omdat mijn vriend en ik dit vaak achter zinnen plakken, dan roept het gelijk een beeld op, een gevoel, zoals bijvoorbeeld "hardlopen" mij een gevoel van vrijheid geeft ) (net zoals namen altijd associaties oproepen, bij mij tenminste)
Met citaat reageren
Oud 18-09-2005, 17:15
Sketch
Sketch is offline
Ik kwam vandaag zo'n leuk woord tegen: ludduvuddu
Liefdesverdriet betekent het. Ik vind het meer klinken als een naam van een sprookjesfiguur.

Meetsysteem vind ik ook mooi. En Klank. Oh, en Liefs, Liefs is ook een mooi woord
Met citaat reageren
Oud 18-09-2005, 17:38
Porcelain
Porcelain is offline
Citaat:
Zepp schreef op 15-09-2005 @ 19:45 :
Porcelina, she waits for me there
With seashell hissing lullabyes
And whispers fathomed deep inside my own
Hidden thoughts and alibis
My secret thoughts come alive

hoe een songtekst ook van groot poëtische waarde kan zijn
Porcelina
Porcelain

Zoals ik al op DoPchat verkondigde vind ik 'polen' ook mooi, en 'tegenpolen', en 'elektroden' en 'energiek'
Met citaat reageren
Oud 18-09-2005, 17:51
Roos
Roos is offline
Wijsbegeerte

Over dat woord kan ik echt nadenken. Wat is wijsbegeerte. Wat zegt dat woord over wijsheid en over begeerte.
Oud 18-09-2005, 18:03
CSN
CSN is offline
Ik wilde nog even zeggen dan "In het land der blinden, is éénoog koning." mijn favoriete gezegde is.
Oud 19-09-2005, 10:03
Anoniem
Wat vinden jullie mooie namen?
Het mag van mensen of dieren zijn!

Met citaat reageren
Oud 19-09-2005, 13:09
Dafje
Dafje is offline
Heerlijk topic!
Zelf heb ik de voorkeur voor woorden die ik asocieer met de natuur, kben dol op:

wolkje
vlinder
bloem
bruidsluier (is n plant jaja!)
roosje
frisgroen
hemel
licht
stralen
zachtjes

Bij al deze woorden komt er n beeld op mn netvlies van n grote tuin vol met zacht groen gras, de liefste kleine bloemetjes en stjirpende vogels ahhh
Kga naar buiten!
Oud 19-09-2005, 13:11
Dafje
Dafje is offline
Qua namen ben ik dol op meisjesnamen die beginnen met een L of die te maken hebben met het seizoen:

Lente
Linde
May
Spring
L'été

Beetje maf
Oud 19-09-2005, 13:20
Dafje
Dafje is offline
Kben wel lekker bezig hé
Maar opeens bedacht ik me nog iets. Ik vind namen mooier als er 'ph' in staat, in plaats van een 'f', maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld!
Ook Afrikaanse namen, of namen die aangeven uit wat voor n cultuur je komt (met name Afrika of Zuid-Amerika) vind ik mooi. Zoals Venetia, Isabella, Lakisha, maar ook hele sjieke namen kunnen leuk zijn, zoals Fernando, Ferdinand of Charles!
Ik ga hier in de tuin zittend met een glas ijsthee nog maar eens verder over nadenken!
En nu ik er over denk: zittend, lopend, wandelend, denkend, gierend (van het lachen ) zijn ook mn favorieten, als het maar eindigt op -end!
Oud 19-09-2005, 13:57
bij
bij is offline
lelijk : nazaat
dan denk ik aan nazi's en anders vind ik het nazaDen omdat het toch zaden zijn en geen zaten o.o en de klank is HOL enzo
Oud 19-09-2005, 14:32
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Zepp schreef op 19-09-2005 @ 11:03 :
Wat vinden jullie mooie namen?
Het mag van mensen of dieren zijn!

Snoopy in ieder geval niet Ik wilde onze hond Wodan noemen, maar ja, niemand luistert ooit naar mij

Ik vind Lisa en Nora mooie meisjesnamen. Mocht ik ooit per ongeluk een kind krijgen, geef ik het een lange officiële naam die ik dan heel hip ga afkorten. (Elisabeth en Eleonora zouden dan dus de officiële namen zijn.)

Ik vind fornuis altijd een stom woord omdat daar geen h in zit
Oud 19-09-2005, 18:23
Dafje
Dafje is offline
Kben helemaal maf maar heb er nog eens goed over nagedacht en ik kwam tot de conclusie dat ook ik houd van woorden met een z. En dan met name:
zwierige zomerrokjes
zonder ziekte
zweven(d)
Oud 19-09-2005, 19:14
Porcelain
Porcelain is offline
Ik vind Serena een mooie naam omdat ik Sereen een mooi woord vind, zowel qua uitspraak als qua betekenis.

Robin en Sam vind ik ook mooi, omdat het een jongen iets vrouwelijks geeft en een meisje wat stoers, zeg maar.

Isabel of Isabelle, en Jelle eigenlijk ook wel.

Anouk, Laura, Ayla, Eva, maar het is jammer dat deze zo standaard zijn. Ook namen met een 'nutteloze h': sarah, norah, thomas.
Verder sprookjesachtige namen en Keltische namen, van die namen die heel anders klinken dan dat je ze uitspreekt (volgens mij heb ik dat al een keer gezegd, of de ja vu).

Ik heb een hekel aan van die Amerikaanse namen als ze aan oerhollandse kinderen worden gegeven, dat geeft zo'n Sjonnie en Anita- effect.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 12:48
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 19-09-2005 @ 20:14 :

Anouk, Laura, Ayla, Eva, maar het is jammer dat deze zo standaard zijn.
Ayla een standaard naam? Ik had er nog niet eens ooit van gehoord...

Ik zou mijn kind trouwens nooit een te bijzondere naam geven, want dat vind ik zielig omdat je dan nooit souvenirs of andere prullaria kan kopen met je naam erop.
Oud 20-09-2005, 12:52
Porcelain
Porcelain is offline
Ik zou mijn kind juist wel een bijzondere naam geven, anders krijgt dat kind iedere verjaardag dezelfde stomme prullaria met haar naam erop.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2005, 12:59
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Porcelain schreef op 20-09-2005 @ 13:52 :
Ik zou mijn kind juist wel een bijzondere naam geven, anders krijgt dat kind iedere verjaardag dezelfde stomme prullaria met haar naam erop.

Ik vond het anders altijd echt stom, dat mijn zusje wel een mok met haar naam kon krijgen en ik niet
Oud 20-09-2005, 13:00
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
Kato
Mila
Nina
Merel
Lila
Camille [Kamieje]

Voor jongens weet ik het zo gauw niet eigenlijk. Hopen op een meisje dan maar
Oud 20-09-2005, 13:00
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 20-09-2005 @ 13:59 :

Ik vond het anders altijd echt stom, dat mijn zusje wel een mok met haar naam kon krijgen en ik niet
Wat is jouw naam dan?
Oud 20-09-2005, 13:02
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Flower_4_u schreef op 20-09-2005 @ 14:00 :
Wat is jouw naam dan?
Merel, dat vind ik ook een mooie naam! Namen die met de natuur te maken hebben, vind ik sowieso wel leuk.

(zie brieventopic geopend door CSN op Letteren) Ik heb eigenlijk niet eens zo'n rare naam, alleen komt hij in het buitenland niet echt voor.

Eigenlijk vind ik het ook wel leuk als namen echt Nederlands zijn, dus ik denk hier tegenstrijdig over
Oud 20-09-2005, 13:04
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
Citaat:
Dafje schreef op 19-09-2005 @ 14:11 :
Qua namen ben ik dol op meisjesnamen die beginnen met een L of die te maken hebben met het seizoen:

Lente
Linde
May
Spring
L'été

Beetje maf
Van Linde en Lente weet ik dat het meisjesnamen zijn (al vind ik Lente ook nogal op het maffe af). Maar oh welke zieke geest noemt z'n lieve blozebollepasgeboren meisje nu Spring of iets dergelijks? Ken je mensen die zo heten?
Oud 20-09-2005, 13:32
bij
bij is offline
Ik vind Livia , Puk en Fee mooie namen ; ik vind aparte namen juist leuk, ik heb zelf ook niet echt een veelvoorkomende naam. Vroeger vond ik dat best vervelend maar nu ben ik juist blij (en die prullaria hoef ik echt niet) =)
Je kan Fee ook Fay schrijven maar Fee leest fijner ;O
Reageren

Regels voor berichten