Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-06-2002, 09:29
~*~WiCkEd~*~
~*~WiCkEd~*~ is offline
MIshicne bestaat god wel ergens en waakt ie over de mensen ofzo,maar ik denk dat je in jezelf moet geloven,je moet niet god de shculd geven van al die odden dat doet de mens zelf!
Oud 27-06-2002, 09:32
~Black Rose264~
~Black Rose264~ is offline
Citaat:
~*~WiCkEd~*~ schreef:
MIshicne bestaat god wel ergens en waakt ie over de mensen ofzo,maar ik denk dat je in jezelf moet geloven,je moet niet god de shculd geven van al die odden dat doet de mens zelf!
Moeten we wel god eren voor de goede dingen hier dan?
Als we onszelf de schuld moeten geven van alle doden( wat we idd moeten doen) dan gaat daat ook voor de rest op...
toch?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2002, 17:16
*black rose*
*black rose* is offline
ik denk dat er geen god bestaat , in ieder geval geen "wezen" oid dat over goed en kwaad heerst en je straft voor je daden ofzow door je naar hemel/hel te laten gaan, ik vind het naief om te zeggen als iemand dood is gegaan: zo heeft god het gewild, want als god dat zo heeft gewild is t zelf een eikel die mensen (te) jong laat sterven........
Oud 29-06-2002, 22:34
M-King
M-King is offline
Zelf geloof ik niet in een God. Ik geloof wel dat er 'hierna' nog iets is, maar ik denk dat ik dit alleen geloof als bescherming om niet bang voor de dood te hoeven zijn. Je kunt dat iets natuurlijk wel zien als een god, maar in een oppermachtig wezen geloof ik dus niet. Ik vraag me sowieso af waarom zoveel mensen in DE christelijke of een of andere andere godsdienstige god geloven. Het is je puur aangeleerd. Denken overtuigde christenen nou echt dat ze in dezelfde god zouden geloven als ze in India waren geboren..?? Veel christenen zullen nu zeggen van natuurlijk, maar ik kan dat absoluut niet geloven. Mijn stelling is eigenlijk:

Als je christelijk bent geloof je niet echt.
(geld uiteraard voor elke godsdienst)

Je gelooft gewoon in een God die je van andere geleerd hebt. Je hebt geen moeite gedaan om echt erover te denken. Ik heb veel meer 'respect' voor mensen die hun god als een niet te benoemen iets definieren. En dus ook van mening zijn dat ze niet tot een algemene godsdienst toebehoren

Nouja,.. eigenlijk vind ik dat ik wel in bepaalde mate geloof, maar de overtuigde christenen dus niet echt. Wel raar op zich.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 09:19
Sister Bliz
Sister Bliz is offline
Citaat:
sase schreef:
Ik geloof zelf wel in God, omdat ik Zijn aanwezigheid heb gevoeld. Maar waarom geloven jullie? Omdat je altijd heb geleerd dat Hij bestaat? Of omdat je het zelf heb gevoeld? En als je neit geloofd, waarom niet? En nou niet aankomen met dat: omdat ie niet bestaat. Ik wil graag redenen horen..en als je niet geloofd, acht je het mogelijk dat je wel gaat geloven? Geloof je ergens in? Zo niet, waar haal je je troost vandaan als het moeilijk gaat in je leven? Dat haal ik namelijk bij God vandaan.
Ik geloof in 'God' omdat ik graag wil dat Hij bestaat ...
Oud 02-07-2002, 16:59
bonsai
bonsai is offline
ik geloof niet in god, maar in de kracht van ieder individueel mens.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 18:38
Just Johan
Just Johan is offline
Ik wil me eigenlijk aansluiten bij een aantal mensen die op dit forum op een nette en wetenschappelijke manier hebben uitgelegd waarom ze ze niet geloven; dat bespaart mij weer een hoop werk.

toch nog een paar dingetjes:

sase, ik vind het bijna eng hoe je spreekt over een aanraking door god; je baseert hier iets op zichzelf; een soort recursieve definitie: god bestaat want god heeft de macht om jou te laten zien dat hij bestaat omdat hij jou met de macht om jou te laten zien dat hij bestaat heeft laten zien dat hij bestaat; en ik meen het nog serieus ook.
Dat deugt dus niet (in mijn ogen), vooral niet omdat een beperkte geest zoals die van jou en die van mij nooit kan beoordelen of een gegeven iets al dan niet almachtig is; we zullen er genoegen mee moeten nemen alles dat ons boven de pet gaat op 1 grote hoop met "machtiger dan wij" te gooien.

Als je een beetje om je heen kijkt en leest dan merk je dat geloof nogal een handig middel is om mensen te onderdrukken; verder leent een god zich er uitermate goed voor om kracht uit te putten; al met al genoeg redenen voor het ontstaan van een geloof. Iemand zei een keer:"De Bijbel is als DNA; het kopieert zichzelf"; denk daar maar eens over na en denk dan eens aan hoe het inspeelt op je onzekerheden en je angsten. Ook het delen van gevoelens met een hele massa schijnt bijzonder te zijn, kijk maar naar wat er gebeurde toen de lijkkist van Pim Fortuyn door Rotterdam reed of in het klein de manier waarop een rugbyelftal zichzelf oppept voor de wedstrijd.

Het is min of meer al eerder gezegd dat wanneer je de grootste gemeenschappelijke factor van alle geloven neemt dat er verrekte weinig overblijft; ik moet toegeven dat ik er geen diepgravend onderzoek naar heb gedaan, maar zou het niet zoiets kunnen zijn als: Wees goed voor je menselijke mannelijke heterosexuele medegelovige baarddragende rasgenoot?

dat was het wel zo'n beetje voor nu.

gegroet,

Johan

Laatst gewijzigd op 02-07-2002 om 18:52.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 20:56
~Black Rose264~
~Black Rose264~ is offline
Citaat:
Sister Bliz schreef:

Ik geloof in 'God' omdat ik graag wil dat Hij bestaat ...
Als je graag wil dat god bestaat, dan ben je er dus niet van overtuigd neem ik aan... hoezo geloof je in iets waarvan je niet weet of het bestaat

Lijkt me eerlijk gezegd een vrij onstabiele basis voor een geloof.. Dat houdt toch juist in dat je echt zeker weet dat er 'iets' is en dat je daar ook echt in gelooft. Ik zou ook wel willen dat er iets was om ervoor te zorgen dat het hier goed ging, mja, ik denk toch niet dat het er is...
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 15:10
Daika
Daika is offline
Als je de Planet of the apes hebr bekeken dan weet je genoeg over "God"
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 16:55
xsten
xsten is offline
Ik geloof niet, omdat ik te slim en te intelligent ben om achter die onzin (zoals een religie) aan te hobbelen...
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 17:14
sublime
sublime is offline
Citaat:
xsten schreef:
Ik geloof niet, omdat ik te slim en te intelligent ben om achter die onzin (zoals een religie) aan te hobbelen...

beetje lullig om te zeggen tegenover mensen die wel geloven vind je niet.... misschien hebben zij wel gelijk en ben jij hier de onwetende.... ik zou je mening bij dit soort onderwerp niet zo weergeven als een feit....

maar ja, wie ben ik....
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 17:19
xsten
xsten is offline
Citaat:
sublime schreef:

beetje lullig om te zeggen tegenover mensen die wel geloven vind je niet.... misschien hebben zij wel gelijk en ben jij hier de onwetende.... ik zou je mening bij dit soort onderwerp niet zo weergeven als een feit....

maar ja, wie ben ik....
Precies wie ben jij?

Ik geef gewoon antwoord op een vraag. Als ik het geloven of eerder het niet-geloven nou eenmaal als een feit zie, is dat mijn zaak. Als mensen dit soort dingen niet kunnen zien, toont dat des te meer hun zwakte aan.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2002, 17:38
sublime
sublime is offline
Citaat:
xsten schreef:

Precies wie ben jij?

Ik geef gewoon antwoord op een vraag. Als ik het geloven of eerder het niet-geloven nou eenmaal als een feit zie, is dat mijn zaak. Als mensen dit soort dingen niet kunnen zien, toont dat des te meer hun zwakte aan.

sorry? dus wat jij denkt, of eigenlijk meer vind is 100% correct en mensen die er anders over denken zijn dom of zwak... vind je dat zelf ook niet een beetje een kortzichtige houding? je mag best vinden dat geloven een uiting van zwakte is oid, maar zoals jij het zegt....

niet echt veel respect voor de overtuigingen van anderen of wel??
Met citaat reageren
Oud 05-07-2002, 18:44
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
xsten schreef:
Wat is er intelligent aan bekrompenheid?
Oud 06-07-2002, 09:56
Verwijderd
ik geloof niet. waarom niet omdat ik er te nuchter voor ben. dan kun je zeggen lekker oppervlakkig, maar zo is het voor mij
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 08:01
xsten
xsten is offline
Citaat:
sublime schreef:

sorry? dus wat jij denkt, of eigenlijk meer vind is 100% correct en mensen die er anders over denken zijn dom of zwak... vind je dat zelf ook niet een beetje een kortzichtige houding? je mag best vinden dat geloven een uiting van zwakte is oid, maar zoals jij het zegt....

niet echt veel respect voor de overtuigingen van anderen of wel??
Jij snapt er dus bar weinig van......
Ik zeg niet dat mijn mening 100% correct is. Evenmin zeg ik dat anderen per definitie dom of zwak zijn. Alleen getuigen de redenen waarom ik denk dat gelovigen geloven wel zeker zwakte aantonen.

Ik respecteer ieders mening en overtuiging, maar dat betekend niet dat ik het er mee eens moet zijn.

Als iedereen nou maar lang genoeg niet zegt wat hij denkt en nergens tegenin gaat krijgt het geloof vanzelf wel weer genoeg aanhangers......
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 08:03
xsten
xsten is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef:
Wat is er intelligent aan bekrompenheid?
Hoe kortzichtig moet je zijn om dit bekrompen te vinden...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten