![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
|
Hmm, ik herinner me nog wel een plusbijlage van de krant van een paar weken terug waarin een ex-lerares van een islamitische school vertelde over haar ervaringen. Zelf moest ze een hoofddoek op (way to go vrijheid waar zo'n school zich zelf op beroept) en een geschiedenisles over de tweede wereldoorlog werd geschrapt na klachten, de ouders vonden dat je het niet over joden mocht hebben. Het liedje osewieswose was haram, want doordat het fictieve woord 'kristalla' erin zat was het heiligschennig aldus een vader, want alla zat erin.
Ze heeft er zelfs een boek over geschreven dat sinds kort in de winkels ligt. Afijn, hoe zo'n school open kan blijven? Ik heb geen idee, mischien is het recht op onderwijs doorgeschoten in het recht op alle zooi die sommige mensen voor onderwijs verslijten.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Grondwetten kunnen prima gewijzigd worden, dus als er een tweederde meerderheid is voor schrappen van artikel 23 grondwet en dat kan via de normale procedure worden gedaan, dan kan dat ook gebeuren. Sterker nog, ik denk zelfs dat de meerderheid van het volk voorstander zou zijn van schrappen van bijzonder onderwijs en niet alleen dat, ik denk dat men zelfs bereid is in meerderheid om christelijke scholen op te offeren teneinde islamitisch onderwijs ook te kunnen verbieden. De enige reden dat het bijzonder onderwijs nog bestaat is dat de CDA dat ziet als haar geesteskindje, maar bijzonder onderwijs vloeit niet 'als vanzelf' voort uit de vaststelling 'dat de overheid er voor de burgers is'. Nederland neemt wat dat betreft een uitzonderingspositie in. |
![]() |
||
Citaat:
ik ben er eerlijk gezegd wel op tegen om de evolutietheorie te onderwijzen op de manier waarop dat nu gebeurt, alsof het geen theorie, maar een absolute waarheid is. zelfs darwin zelf noemde het een theorie; echte zekerheid over het ontstaan van de aarde en leven heeft de mens niet, hoe graag we dat ook willen geloven. overigens, die 'bepaalde grondlagen' die heel oud zijn; zowel jij als je godsdienstleraar kunnen er niet 100% zeker van zijn dat ze zo oud of zo jong zijn als je beweert. echter, dit topic gaat over WERKLOZE JONGEREN, niet over onderwijs en al helemaal niet over het ontstaan van de aarde.
||
![]() |
Citaat:
![]() Dat is waar ![]() Absoluut niet, je kunt je geloof beleiden en je beroep gewoon kiezen, alleen kunnen er wel voorwaarden aan gesteld worden met zicht op het maatschappelijke gebeuren. Dat is defacto geen beperking van je vrijheden van beroepskeuze of geloof. Het is in onze maatschappij een van de gewoonste zaken aan bepaalde functies en beroepen bepaald eisen te stellen om deze mogen te doen, en schijn van neutraliteit kan daar ook best ondervallen. Het is gewoon een scheiding van sferen waarin men zich bevind. Laatst gewijzigd op 30-09-2005 om 01:07. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
Ik ben op zich wel tegen godsdienstonderwijs, maar op de manier zoals het in Nederland WAS geregeld; dus dat je neutraal onderwijs had op een school met een godsdienstige grondslag, daar is op zich niets op tegen. Alleen er schijnen altijd geloofsperverselingen te zijn die zich daar niets van aantrekken en gewoon godsdienst onderwijzen alsof dat het enige alternatief is. En daarom ben ik dus tegen, als je niet normaal kan doen dan maar niet. Kinderen moeten vrij een mening kunnen vormen over dingen en als jij met de paplepel krijgt ingegoten dat paars eigenlijk roze is dan geloof je dat ook (even voor de duidelijkheid: dit is een overdreven voorbeeld het gaat om de essentie, voordat mensen dit weer te letterlijk gaan nemen). Veel mensen geloven niet omdat het hun overtuiging is, maar gewoon omdat ze daarmee opgevoed zijn. Citaat:
Niets is absoluut, maar het is veel waarschijnlijker dat de evolutietheorie klopt dan dat god bestaat zoals beschreven door de grote godsdiensten. En over die grondlagen ga ik al helemaal niet in duscussie dat is wetenschappelijk bewezen, als je dat niet gelooft ... Ben jij toevallig gelovig opgevoed? Citaat:
||
Citaat:
overigens zou ik, als ik jou was, je wat meer verdiepen in de theorie die jij kennelijk zo heilig gelooft. er zijn ook niet-gelovige mensen die zelf een mening proberen te vormen, en dan tot de conclusie durven te komen dat de evolutietheorie op zich al niet bewezen is, en dat het proces van evolutie niet alleen onherhaalbaar is (hooguit op kleine schaal), en onverklaarbaar. als je het toch wilt hebben over het ontstaan van leven : evolutie op zich is feitelijk geen verklaring zolang je niet weet hoe evolutie dan precies zou moeten werken, en waarom het zo werkt. (vergelijk dit even; vroeger zou men de verklaring 'water kookt, omdat het heet wordt' voldoende hebben gevonden. feitelijk weet je dan nog helemaal niks over het koken zelf (molecuul-activiteit e.d., en de oorzaak daarvan) en heb je imo nog helemaal niks verklaart, alleen maar meer vragen opgeroepen). ik ben er, simpel gesteld, voorstander van om kinderen eerlijk te onderwijzen, en dan hoor je er op zn minst bij te vertellen dat het een theorie is, dat het zo gebeurd zou kunnen zijn, maar meer weten we helemaal niet, en mensen die denken dat wel te weten hebben zich niet echt verdiept in de materie (en horen derhalve dit soort dingen niet op een basisschool uit te leggen).
|
Verwijderd
|
Omg, wat een reacties. Zo serieus waren al mijn posts nu ook weer niet. Hup, terug naar het onderwerp.
![]() Werkloze jongeren harder aanpakken?! En voor de geinteresseerden onder ons: open er anders een topic over. Zo te zien valt er veel te bediscussieren over het bjizonder onderwijs. ![]() |
![]() |
|
Bij ons in de stad hebben ze een beleid dat iedere werkloze jongere zn uitkering krijgt, maar doet moet er wel gewerkt voor worden. Ze zetten iedereen onder de 30gewoon aan het werk voor hun geld. Er is altijd wel iets te verzinnen, een park dat vies is, een helpende hand in de zorg toesteken. Ik vind dat een perfect idee, je voorkomt er direct mee dat jongeren op straat rotzooi gaan schoppen, er gebeurt wat nuttigs én het stimuleert een heleboel 'luie' jongeren om toch maar die opleiding af te gaan maken. Dus, ben er onomwonden voor.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En als jij refereert aan die gelovigen die de theorie van het 'geregiseerde leven’ aanhangen, dan kan dat best. Alleen hierin spelen ook een hoop netelige kwesties die niet echt lijken te kloppen. Maar dan bevinden we ons sowieso meer op het filosofische dan op het biologische vlak. Ik heb dus ook niet jouw claim betwist dat de evolutietheorie niet als waarheid onderwezen moet worden. Ik heb alleen jouw betwijfeling van de oudheid van geologische lagen betwist, daar vond ik dat je te veel relativeert. Je bent dus gelovig? Dan kan het lastig zijn om te discussieren met jouw, omdat jij geneigd ben uit te gaan van het gelijk van jouw geloof en jouw god. En omdat het één god is, is er eigenlijk geen ruimte voor een andere uitleg. Jouw geloof gedoogd zulke mensen wel, maar ziet ze allemaal als mensen die de waarheid nog niet gevonden hebben.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() En daarbij heeft de overheid geen opvoedende functie of wil je naar Japanse toestanden :/ |
![]() |
||
Citaat:
En ja, de staat heeft in zekere zin een opvoedende functie: namelijk mensen een kritische visie bijbrengen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Nee, religie hoort op Religie!
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
wat bedoel je precies met "met oog op de islam" Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar goed, religie is religie. En dat hoort niet in dit topic thuis. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Dat zou extracurriculair moeten, lijkt me. Probleem erbij is dat een religie wordt bevordert, en dat het vanuit dezelfde positie wordt gegeven als bijvoorbeeld nederlands. Dit heeft een grote verwarring tussen wat feiten en wat speculatie; kinderen worden hierdoor belemmert in hun individuele zoektocht naar hun wereldbeeld. Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
het bijbelverhaal geeft 'an sich' eerlijk gezegd helemaal geen verklaring voor het ontstaan van leven. (net zomin als dat de evolutietheorie an sich geschikt is om uit te leggen waarom er leven is ontstaan; daarvoor weten we gewoonweg te weinig). genesis is wat mij betreft gewoon erg kort en simpel : 'god schiep de aarde' (und so weiter nog een heel verhaal over de mens en zeven dagen, enfin, je snapt t wel). in de hele bijbel wordt niet uitgelegd hoe god dan de aarde geschapen heeft; sommige mensen nemen de bijbel erg(te) letterlijk, anderen denken dat er meer een metafoor uitgebeeld wordt. (tenslotte zou evolutie het ontstaan van leven enkel kunnen verklaren als er de meest gunstige omstandigheden waren; do voorkomendheid van deze omstandigheden 'toeval' noemen zou niet erg wetenschappelijk zijn). wat betreft wat 'aannemelijker' is; het blijft gedeeltelijk giswerk. elk antwoord roept nieuwe vragen op (dat heb je, met wetenschap), en de aannemelijkheid van de evolutietheorie neemt niet weg dat enkel en alleen de evolutietheorie als waarheid aannemen en onderwijzen geen recht doet aan het potienteel van de kinderen, en aan hun recht op een objectief onderwijs. (feitelijk zijn we het hier dus wel over eens, denk ik). als je op 'religie' (geloof ik, kon ook filosofie) zoekt naar wat topics over het ontstaan van de aarde vindt je vanzelf wat redelijk interesante beschouwingen over de leeftijd van de aarde. daar heb ik mijn punt ook al gemaakt dat het feitelijk onmogelijk is om met zekerheid te stellen dat je weet hoe oud de aarde is. (en ja, ik weet hoe koolstofdatering werkt, maar het verval van radio-isotopen over duizenden en zelfs miljoenen jaren is feitelijk gewoon een aanname van lineair verval, iets wat je niet met zekerheid kunt stellen).
||
Citaat:
pot-ketel verhaal dunkt me, en te offtopic bovendien. ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|