Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-10-2005, 13:04
Cookie
Cookie is offline
Een beetje normen en waarden. Een verdwaald papiertje oppakken als je het ziet liggen dat soort dingen. Beleefd zijn tegen andere mensen enz.
Oud 08-11-2005, 19:57
blacky
blacky is offline
Waar ik heel blij mee ben wat ik heb meegekregen is openheid. Er kan bij ons thuis overal over gepraat worden en alles is bespreekbaar. Hierdoor denk ik hier ook zo over.
Ik heb ook meegekregen om eerlijk te zijn en misschien ben ik daardoor soms iets te eerlijk.
Bij ons staat de deur ook altijd open voor iedereen. Iedereen kan altijd blijven eten en blijven slapen hoe onaangekondigd ook. Dan eten we maar een hapje minder. Door deze instelling van mijn ouders merk ik dat ik zelf ook zo ben en daar ben ik ze erg dankbaar voor.
Oud 08-11-2005, 20:10
darkfairy
darkfairy is offline
zeggen wat je denkt
Oud 08-11-2005, 20:33
Ruudje
Ruudje is offline
Ik ben absoluut niet blij met wat ik van huis heb meegekregen: angst, onzekerheid, introversie, niet communicatief. Ik werd vroeger ook altijd geslagen, zo hard dat ik er blauwe plekken aan over hield.

Sinds mijn moeder is overleden is het eigelijk alleen maar erger geworden... het woord opvoeding is in die paar jaar eigelijk niet van toepassing geweest, aangezien mijn vader toen een tijd lang niet bepaald vrolijk was.

Na een paar jaren en een aantal potentiële vrouwen was het zover: hij had 'de ware' ontmoet. De ware nachtmerrie in mijn ogen, maar dat doet er niet toe. De toestand waarin ze ons aantrof was volgens haar niet goed genoeg om een beetje in de maatschappij te kunnen fuctioneren. Daarom kregen we een spoedcursus opvoeding.

Momenteel hebben we geen contact meer, aangezien ik niet heropgevoed wilde worden. Mijn vader belt me wel af en toe, maar daar heb ik eigelijk helemaal geen zin meer in. Ook hij wordt nu opnieuw opgevoed.

Achja... het enige positieve is dat ik niet meer geslagen werd vanaf mijn moeders dood en daar kwam ook nog eens 'geen verbaal geweld' bij toen hij hertrouwde
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 20:32
sammiej
sammiej is offline
ik ben blij met alles wat mn ouder me hebben meegegeven..
altijd klaar staan voor anderen
veel waarde hechten aan familie en vrienden
gelukkig zijn met wat je hebt
liefde geven en delen
ik ben geworden zoals ik nu ben door mijn ouders.. en ik ben heel gelukkig dat juist zij mijn ouders zijn..
Met citaat reageren
Oud 17-11-2005, 21:23
Verwijderd
Dat ze me zelfstandig hebben gemaakt.
Verder ben ik er ook blij mee dat altijd iedereen bij ons welkom is, en dat ik eigenijk bijna altijd alles mag wat ik wil, maar dat heb ik niet 'meegekregen' ofzo, dat is gewoon hoe ik ben opgevoed.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 15:36
Dolores
Dolores is offline
Citaat:
Ruudje schreef op 08-11-2005 @ 21:33 :
*knip*
Dit zijn allemaal negatieve dingen, maar dit topic gaat juist om hetgeen waarmee je blij bent dat je ze van huis uit hebt meegekregen. En volgens mij krijgt iedereen wel iets goeds mee, ook jij, vergeet dat niet.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 16:06
Nijn*
Nijn* is offline
Ik ben behoorlijk tevreden met wat ik van huis heb meegekregen. Ik heb geleerd dat ik mijn eigen ding moet doen, niet anderen na moet doen, maar mijn eigen plan kan trekken. Ik weet hierdoor vaak goed wat ik wil, waar ik voor sta en ben behoorlijk zelfstandig. Ik kan duidelijk mijn mening neerzetten en mezelf verdedigen.

Daarbij heb ik ook heel veel sociale vaardigheden zeg maar meegekregen van thuis, ik kan me dus in sociale situaties wel goed handhaven. Ik heb geleerd om niet verlegen te zijn, maar ook geen grote mond te geven. Ik werd thuis ook bijna altijd gesteund in mijn besluiten, wat me ook sterker maakt en vooral met het zinnetje van mijn vader: 'van fouten moet je leren, en daarna weet je waar het probleem ligt en kun je het beter doen.'

Ik heb geleerd niet meteen vooroordelen te hebben of mensen meteen maar af te schrijven. Ik heb geleerd dat iedereen gelijk is. Ik heb geleerd dat ik best eens wat fout mag doen, maar ook dat er dan wel consequenties aan verbonden zitten.

Mijn ouders hebben me zo opgevoed dat ik rustig kan blijven in vervelende situaties, maar wel heel boos mag worden als ik het recht heb. Een van de belangrijkste dingen is dat ik heb geleerd om eerlijk te zijn, een leugen om bestwil is prima maar als het op belangrijke dingen aankomt, weet ik: 'eerlijkheid duurt het langst.' (het zinnetje van mijn moeder )

En mijn moeder/oma heeft me altijd geleerd om niet paniekerig vooruit te denken aan de dingen die niet lukken, maar dat ik me juist moet concentreren op de dingen die wel zijn gelukt, of gaan lukken. En als er dan iets niet gaat lukken, er niet teveel over in te zitten, zodat het altijd kan meevallen.. (zinnetje van mijn oma: 'men lijd vaak het meest onder het lijden wat hij vreest.')

Eigenlijk is dat allemaal heel erg positief, natuurlijk heb ik mezelf ook veel geleerd maar je ouders leggen toch de basis.
Reageren

Regels voor berichten