Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2005, 11:04
Verwijderd
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 15-11-2005 @ 11:52 :
Ik heb er zo een hekel aan als mensen wetenschappelijk onderzoek van de hand wijzen omdat in hun omgeving drie mensen rondlopen die niet in het onderzoek passen.

Een mens heeft 2 benen. Maar ik ken iemand met maar 1 been dus dat klopt niet. Nee, natuurlijk klopt dat niet voor alles en iedereen.
Welk wetenschappelijk onderzoek? Ik heb hier nog nergens titels gezien, onderzoekers, alleen maar de zin 'wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen'. Kom nou, ik doe een wetenschappelijke studie, je denkt toch niet dat ik tevreden ben zonder bronvermelding en het liefst ook een kopietje van het hele artikel? En bovendien: wanneer leren mensen nou eens dat wetenschappelijk onderzoek niet onfeilbaar is? Weet je hoe vreselijk vaak conclusies onderuit worden gehaald of verbeterd? De gemiddelde wetenschapper is vooral z'n hele leven bezig te bewijzen dat z'n voorgangers ongelijk hebben.

Ik heb er zo'n hekel aan dat mensen iets maar meteen aannemen als iemand de term 'wetenschappelijk onderzoek' gebruikt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2005, 12:00
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Wanneer leren mensen gewoon eens dat hun omgeving niet representatief is voor de rest van de wereld.
Dat TS het nalaat een bron te vermelden is idd laakbaar, maar het hele argument "in mijn omgeving" is gewoon ontzettend stompzinnig.
Oud 15-11-2005, 14:11
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Morgan schreef op 15-11-2005 @ 12:04 :
Welk wetenschappelijk onderzoek? Ik heb hier nog nergens titels gezien, onderzoekers, alleen maar de zin 'wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen'. Kom nou, ik doe een wetenschappelijke studie, je denkt toch niet dat ik tevreden ben zonder bronvermelding en het liefst ook een kopietje van het hele artikel? En bovendien: wanneer leren mensen nou eens dat wetenschappelijk onderzoek niet onfeilbaar is? Weet je hoe vreselijk vaak conclusies onderuit worden gehaald of verbeterd? De gemiddelde wetenschapper is vooral z'n hele leven bezig te bewijzen dat z'n voorgangers ongelijk hebben.

Ik heb er zo'n hekel aan dat mensen iets maar meteen aannemen als iemand de term 'wetenschappelijk onderzoek' gebruikt.
er zijn zat wetenschappelijke boeken die gaan over sekseverschillen. Zoals het hierboven (door mij) al genoemde Gender: Psychological perspectives. Als je het echt wilt weten moet je maar eens zo'n dergelijk boek uit jouw wetenschappelijke bibliotheek halen.

Verder stel jij dat je geen mensen kent die zo structureel anders zijn dan het andere geslacht. En daarmee geef jij nou juist je denkfout aan. De meeste van dit soort onderzoeken worden gedaan met (al dan niet gewogen) gemiddelden. Dat houdt in dat de informatie gereduceerd wordt tot 1 waarde voor elk geslacht. Daarna wordt er gekeken of er in het onderzoek genoeg bewijs is verzameld om te stellen dat die twee gemiddelden significant van elkaar verschillen (wat inhoudt dat het gevonden verschil niet alleen in de steekproef, maar ook in de voltallige populatie opgaat). Wie jij wel of niet kent, of wie de onderzoek al dan niet zou kennen doet absoluut niet ter zake.

Overigens ben ik met je eens dat de geslachtsverschillen regelmatig sterk overdreven worden, over het algemeen zijn er meer overeenkomsten dan verschillen. Maar: stellen dat er geen verschillen zijn is net zo naïef als stellen dat mannen van mars komen en vrouwen van venus.
Reageren

Regels voor berichten