Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar krijg je dan ook geen usb-lader? Dat toch wel? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Op de site van Apple valt te bekijken wat je er allemaal bijkrijgt en een USB-lader staat er niet bij. Je krijgt er wel één dock-kabel (dockconnector - USB [A]) bij en daarmee kan je de iPod opladen aan je pc/Mac of enig ander apparaat dat een USB-poort heeft en die van 500milliampère voorziet zoals hubs mèt voeding, computerschermen met ingebouwde hubs (denk ik), ... Mijn tip voor iedereen: blijf niet gewoon bij Mac, kijk wat je als alternatief kunt krijgen: Mac is voor accessoires gigantisch duur (voor de apparaten zijn ze ook niet goedkoop, maar ik vind het overdreven dat ze te duur zijn wat betreft hun iPods: concurrenten zijn even duur of zelfs duurder met echt vergelijkbare producten). Een USB-lader van Mac heb je dus niet nodig, gewoon een nobrand USB-lader (stopcontact-USB[A]) en daarop je meegeleverde dockkabel aansluiten werkt perfect. De dure iPod AV-kabel om je iPod aan tv te hangen kan ook voor minder dan de helft van de prijs: ofwel zelf bouwen (is technisch niet zo heel moeilijk, je moet enkel de juiste connectors zien te pakken te krijgen) ofwel een camcorderkabel (3pin jack connector >> 3 cinches) gebruiken maar wel rekening houden dat camcorders (dit wordt soms ten onrechte toegeschreven aan een eigenheidje van de iPod, maar feitelijk ligt het eigenaardigheidje eerder bij camcorders) bepaalde kanalen omwisselen: op de kabel moet je rood(audio rechts) en geel (video) omwisselen zodat je de iPod kan gebruiken. Zo'n kabel kost 8 euro (wat ook niet niets is) in vergelijking met een kleine 20 euro), zelfbouw kost natuurlijk nog minder. Vast zijn er nog wel accessoires die goedkoper kunnen, dockkabels zullen vast ook wel goedkoper te krijgen zijn als no-brand maar zonder dat je in normale omstandigheden iets zal merken van slechtere kwaliteit. Persoonlijk vind ik de Apple-accessoires ook niet je dat: dat wit vloekt bij al mijn zwart (zwarte pod, zwarte EP-630's, zwarte gsm, zwarte kleren, ...) en doordat het blinkt komt het nogal kitscherig over, vind ik dan.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
1. je moet je pc laten opstaan tijdens het laden (als je dus 's nachts wilt laden, zit je met een probleem) 2. er is niet overal een pc (met USB) beschikbaar, als je op reis gaat of je komt bij vrienden of je wil gewoon 's avonds naar muziek luisteren in je bed maar je wilt tegelijkertijd opladen. Dat is zowat het verschil, dus helemaal niets onnozels zoals je denkt, maar gewone functionaliteit (veel mensen laten hun pc niet de ganse nacht aanstaan enkel om hun iPod op te laden, en op reis heb je natuurlijk grote kans dat je geen toegang hebt tot een computer). Ik ben dus blij dat ik er wel eentje heb (gekregen bij mijn vorige MP3-speler, niet van Apple). Daarom dat ik ook dat advies geef: als je zo'n oplader zou gebruiken, kun je evengoed een no-brand kopen. (Niemand verplicht je daartoe natuurlijk, er is ook niemand die je verplicht een lader te kopen).
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Anyhow, wat betreft USB zijn er twee situaties wat betreft stroomsterkte: 500mA (gepowerd) of 100mA (ongepowerd). Sommige apparaten (scanners zonder voeding, iPod, webcam, ...) hebben 500mA nodig, anderen (usb-sticks, ...) hebben aan een ongepowerde poort genoeg. Wat betreft laadsnelheid of geleverd vermogen zal ook een USB-lader slechts 500mA leveren (tegen een spanning van 5V). Je zou er in principe ook 16A bij 220V door kunnen jagen, maar dan ben je zowat zeker dat je USB-apparaat het zal begeven (om van kabels en dergelijke misschien nog maar te zwijgen). Die stroomsterktes zijn nu eenmaal vastgesteld in de USB-standaard, dus als je een adapter hebt die meer levert, zou ik opletten als je hem gebruikt om andere USB-toestellen dan het meegeleverde ermee op te laden.
|
![]() |
|
|