Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-11-2005, 20:46
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 17-11-2005 @ 20:44 :
maar dan vind ik wel, dat bij een vak als geschiedenis meer moet worden onderwezen dan alleen maar jaartallen. De sociale context van bepaalde gebeurtenissen kun je wat verdiepen, zodat leerlingen en weten en begrijpen.
Maar natuurlijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-11-2005, 00:44
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 17-11-2005 @ 20:33 :
Akkoord: ANW verplicht voor CMmers en EMmers.
Akkoord.

En ik ben TEGEN het woordjes stampen......daar heb je woordenboeken voor.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 01:31
Verwijderd
Citaat:
superduck schreef op 18-11-2005 @ 00:44 :
Akkoord.

En ik ben TEGEN het woordjes stampen......daar heb je woordenboeken voor.
Goed, jij krijgt een ingewikkeld wetenschappelijk artikel in het Duits of Frans. Probeer dat maar eens binnen het uur te lezen, telkens opzoeken in je woordenboekje.

Je kunt een taal niet goed beheersen als je niet eerst een beginvocabulaire hebt. En dat leer je gewoon door te stampen. Niets meer en niets minder. Het is geen schande om te stampen ofzo, sommige dingen moeten gewoon in je hoofd voor je iets met vrucht kunt bestuderen.

Maarja, maak dat maar eens wijs aan die 'nieuwe leerders'.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 06:08
Verwijderd
Ach ja, het studiehuis. Niets mis mee. Eerder met genoemde onnozele vakken als ANW (zeker als ik al een natuurprofiel heb) en CKV.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 10:09
Uice
Uice is offline
Wat heeft iedereen hier toch tegen CKV? Prima vak.

Verder is natuurlijk zowel het stampen van woorden, begrippen en jaartallen als het begrijpen en logisch redeneren noodzakelijk.

Het idee van gesplitste talen vind ik trouwens ook geen probleem.

Dat gezeik met PO's, werkstukken, dossiers en hoe ze die dingen ook noemen is inderdaad onzin.
Oud 18-11-2005, 10:58
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
Juice schreef op 18-11-2005 @ 10:09 :

Het idee van gesplitste talen vind ik trouwens ook geen probleem.
Het is vooral bij ons op school de manier waarop het gegeven wordt. Dan krijg je een blaadje voor je neus met vragen over een video die we de vorige les gekeken (hadden moeten kijken) hebben. Niemand weet de antwoorden loopt wat in het rond te roepen. Bij excursies krijg je dan een rondleiding in bijv. een kerk. Dat gaat dan ongeveer zo: iedereen loopt met elkaar te praten en te kloten en dan geeft er zo'n man een rondleiding, die diep beledigd is omdat niemand luistert. Dan moet je daar verlsagen over gaan schrijven wat er op neer komt dat de stuud van de klas hem maakt en iedereen die versie een beetje aanpast. Echt prima vak

en heb jij uberhaupt gesplitste talen ? Ik Frans 1,2 en Duits 1. Bij Frans 1 hebben we gewoon met onze mentorklas les. Daar doen we eingenlijk helemaal niks, we lezen 'samen' (de leraar leest meestal voor, want onze uitspraak is zo slecht ) een tekst en dat is het. Soms zijn de franse films nog wel enigzins goed voor onze opvoeding. Frans 2 is een heel ander verhaal, we hebben met een klein groepje les en leren alles: luisteren, spreken, schrijven, luisteren en we moeten ook gewoon woordjes en zinnen leren. Duits 1 is ongeveer hetzelfde als Frans 1, je leert er niks, alleen maar verspilde tijd
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 12:17
Verwijderd
Ik heb zelf Frans 1,2 en Duits 1,2 en ik vind het vooral vervelend dat door die deelvakken het talenonderwijs zo versnipperd is. Omdat we al zo en zoveel uurtjes Duits1 in de 4e hebben gehad, heb ik nu een uur Duits minder. Dat slaat toch helemaal nergens op. Het slaat sowieso nergens op om talen in delen te geven. Een taal moet je in z'n geheel leren. Hoe kan je nou goed lezen als je geen goede kennis van de grammatica hebt? Je moet toch begrijpen wat je leest? Wel zo handig.

ANW vond ik nooit zo erg, ik vond het wel leuk om een paar dingen buiten m'n eigen 'vakgebied' te weten. CKV1 stelt inderdaad weinig voor. Echte kunst en cultuur of niets, tenminste, zo zie ik het.

En ik vind het vervelend dat mensen CKV als één vak zien. Dat is het niet, er zijn 3 CKV's. En CKV2 en CKV3 zijn gewoon volwaardige vakken.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 12:21
Verwijderd
CKV1 bestond bij ons vooral uit zinloze excursies, een theater-avond en wat irritante knutselopdrachtjes. En dat moet dan zogenaamd leuk zijn. Ik ben toch geen fucking kleuter, ik vind wiskunde nog leuker.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2005, 12:25
Uice
Uice is offline
Citaat:
basketbalster schreef op 18-11-2005 @ 10:58 :
Het is vooral bij ons op school de manier waarop het gegeven wordt. Dan krijg je een blaadje voor je neus met vragen over een video die we de vorige les gekeken (hadden moeten kijken) hebben. Niemand weet de antwoorden loopt wat in het rond te roepen. Bij excursies krijg je dan een rondleiding in bijv. een kerk. Dat gaat dan ongeveer zo: iedereen loopt met elkaar te praten en te kloten en dan geeft er zo'n man een rondleiding, die diep beledigd is omdat niemand luistert. Dan moet je daar verlsagen over gaan schrijven wat er op neer komt dat de stuud van de klas hem maakt en iedereen die versie een beetje aanpast. Echt prima vak
De manier waarop het gegeven wordt is uiteraard van groot belang voor een vak, maar op mijn school werd het vaak wel aardig gedaan. Het nadeel van CKV zijn inderdaad die onzinvragen als 'waarom heb je dit en dat kunstwerk gekozen' etc.

Citaat:
en heb jij uberhaupt gesplitste talen ? Ik Frans 1,2 en Duits 1. Bij Frans 1 hebben we gewoon met onze mentorklas les. Daar doen we eingenlijk helemaal niks, we lezen 'samen' (de leraar leest meestal voor, want onze uitspraak is zo slecht ) een tekst en dat is het. Soms zijn de franse films nog wel enigzins goed voor onze opvoeding. Frans 2 is een heel ander verhaal, we hebben met een klein groepje les en leren alles: luisteren, spreken, schrijven, luisteren en we moeten ook gewoon woordjes en zinnen leren. Duits 1 is ongeveer hetzelfde als Frans 1, je leert er niks, alleen maar verspilde tijd
In mijn geval leer je bij Frans 1 gewoon de taal begrijpen, zonder dat je er meteen gesprekken in kan voeren.
Oud 18-11-2005, 15:47
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Juice schreef op 18-11-2005 @ 10:09 :
Niert in de huidige invulling waar de verkeerde vormen cultuur je praktisch met geweld door de strop geduwt worden.

Als er nu na was gedacht dan zouden de docenten en ontwikkelaars van boeken beseffen dat het zeker bij zo'n vak gaat over het opwekken van interesse, aangezien niemand cultuur gaat volgen die niet boeit.

Zo heb ik best een leuke kunstfilm bekeken voor CKV, All or Nothing, die ik anders niet had bekeken. Dat was een zelfgekozen film, dit terwijl ik alle opdrachten niet boeiend en niet leerzaam vond.

Ik heb kunstvormen en -stromingen in een paar lessen lezen even in m'n hoofd gestampt omdat ik dat nuttig vond, maar voor de rest...
Oud 18-11-2005, 17:35
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
T_ID schreef op 18-11-2005 @ 15:47 :
Niert in de huidige invulling waar de verkeerde vormen cultuur je praktisch met geweld door de strop geduwt worden.

Als er nu na was gedacht dan zouden de docenten en ontwikkelaars van boeken beseffen dat het zeker bij zo'n vak gaat over het opwekken van interesse, aangezien niemand cultuur gaat volgen die niet boeit.

Zo heb ik best een leuke kunstfilm bekeken voor CKV, All or Nothing, die ik anders niet had bekeken. Dat was een zelfgekozen film, dit terwijl ik alle opdrachten niet boeiend en niet leerzaam vond.

Ik heb kunstvormen en -stromingen in een paar lessen lezen even in m'n hoofd gestampt omdat ik dat nuttig vond, maar voor de rest...
het gevolg van CKV is helemaal geen culturele vorming, maar een algehele desinterresse en afkeer van alles wat 'kunst' is. en dat is best jammer, eigenlijk.
Oud 18-11-2005, 18:00
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 18-11-2005 @ 17:35 :
het gevolg van CKV is helemaal geen culturele vorming, maar een algehele desinterresse en afkeer van alles wat 'kunst' is. en dat is best jammer, eigenlijk.
Dat, plus de hartgrondige overtuiging dat uitkeringen voor kunstenaars een totale geldverspilling is.
Oud 19-11-2005, 15:38
ook hallo
ook hallo is offline
Citaat:
Juice schreef op 18-11-2005 @ 12:25 :
[B]De manier waarop het gegeven wordt is uiteraard van groot belang voor een vak, maar op mijn school werd het vaak wel aardig gedaan. Het nadeel van CKV zijn inderdaad die onzinvragen als 'waarom heb je dit en dat kunstwerk gekozen' etc.

In mijn geval leer je bij Frans 1 gewoon de taal begrijpen, zonder dat je er meteen gesprekken in kan voeren.
Dan heb jij op een school gezeten waar ze het anders/beter doen. Maar bij mij zijn die vakken ontzettend nutteloos
Met citaat reageren
Oud 19-11-2005, 18:40
songeur
songeur is offline
Citaat:
Juice schreef op 18-11-2005 @ 12:25 :
Nou, dat kan in jouw geval zo zijn, maar bij mij is dat bij Duits 1 absoluut niet zo (Frans kan ik niet vergelijken, want ik heb het 'hele' vak): ik kan een Duitse tekst alleen enigszins begrijpen met woordenboek. En toch heb ik het vak met een 8 afgesloten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Kortom deeltalen vind ik echt nutteloos. Maar goed dat dat verandert. ANW vind ik ook niet zinnig: het is niet zo dat je er helemáál niets van leert, ook niet voor N-er's, maar de tijd die aan ANW besteedt wordt, zou zoveel nuttiger kunnen worden gebruikt.

Maatschappijleer is dan wel weer iets nuttiger. Ik geloof dat dit vak ook blijft in 2007?

Laatst gewijzigd op 19-11-2005 om 18:43.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 02:16
Verwijderd
Citaat:
songeur schreef op 19-11-2005 @ 18:40 :
Maatschappijleer is dan wel weer iets nuttiger. Ik geloof dat dit vak ook blijft in 2007?
Maatschappijleer is ook geen nieuw vak in de Tweede Fase.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 11:16
Verwijderd
Met de invoering van de Tweede Fase is het vak maatschappijleer wel weer in de deelvakken 1 en 2 verdeeld.

Maar aangezien het aantal scholen dat maatschappijleer2 aanbiedt op éen hand te tellen is hadden ze het net zo goed een ongedeeld vak kunnen laten.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 14:51
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 18-11-2005 @ 01:31 :
Je kunt een taal niet goed beheersen als je niet eerst een beginvocabulaire hebt.
Mee eens. Maar om nou van de 1e tot in de 4e constant woordjes te blijven stampen is ook nutteloos. Dan krijg je echt alleen nog maar woorden die je misschien 1x per jaar gebruikt....
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 19:19
songeur
songeur is offline
Citaat:
superduck schreef op 22-11-2005 @ 14:51 :
Mee eens. Maar om nou van de 1e tot in de 4e constant woordjes te blijven stampen is ook nutteloos. Dan krijg je echt alleen nog maar woorden die je misschien 1x per jaar gebruikt....
Het is ook wel nuttig om de woordjes zo af en toe te herhalen, en er zijn genoeg nuttige woordjes te bedenken die je dan echt nog niet kent.
Oud 22-11-2005, 19:56
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Oneens, na het aanschouwen van hordes klasgenoten die in 6 VWO bij Duits 2 en Frans 2 nog steeds stotterend en naar woorden zoekend hun verhaal moesten doen.

Je moet een slordige 15.000 minimum kennen om jezelf fatsoenlijk uit te kunnen drukken. Ik ben Napoleon als je van de 1e tot de 4e ook maar de helft daarvan krijgt.
Oud 22-11-2005, 20:20
Verwijderd
Citaat:
Dat is onzin.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten